نشئه دنيا-نشئه آخرت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
نشئه دنيا-نشئه آخرت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
نشئه دنيا-نشئه آخرت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دنیاپرستی
,
نشئه دنیا
,
نشئه آخرت
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
عالم دنیا
سوال:
مقصود از نشئه دنيا يا آخرت چيست؟
پاسخ تفصیلی:
واژة دنيا، مؤنث اَدني است. اگر آن را از مادّة «دنیء» و «دنائات» بگيريم به معناي پستتر و خسيستر است و اگر آن را از ريشة «دنوّ» به حساب آوريم به معناي نزديكتر است. بر اين اساس، همواره واژة دنيا نياز به موصوف يا متعلَق دارد؛ مانند حيات دنيا، عذاب دنيا، سعادت دنيا، گرفتاري دنيا، ثروت دنيا، متاع دنيا، حبّ دنيا، غرور دنيا، جاه دنيا، رياست دنيا. واژه آخِر (بر وزن فاعل) و آخرت مقابل اول و به معناي واپس و پسين است. در قرآن مجيد بر قيامت و نشئة ديگر «دار الاخرة»
بقره/94
و «يوم الاخر»
بقره/8
اطلاق شده، و اين از آن جهت است كه زندگي دنيا اوّل، و زندگي عقبي آخِر و پس از ان است.
زندگي دنيا را يا از اين حيث «دنيا» ميگوييم كه نسبت به زندگي آخرت پستتر و ناچيزتر است، يا از اين جهت كه زندگي كنوني از زندگي آخرت به ما نزديكتر است. از آيات قرآن استفاده ميشود كه دنيا به معناي دوم است و اصل آن از ريشه دنوّ به معناي نزديكي است، زيرا در آيات زيادي در برابر آخرت قرار گرفته است؛ مانند: «أولئك الّذين اشتروُا الحيوة الدّنيا بالاخرة»
بقره/86
، «ربّنا اتنا في الدّنيا حسنةً و في الاخرة حسنةً»
بقره/201
، «حبطتْ أعمالّهم في الدّنيا و الاخرة»
آل عمران/22.
واژه دنيا 115 بار در قرآن كريم تكرار شده و در همة موارد صفت زندگي كُنوني است، مگر در چهار مورد كه صفت آسمان و منطقه خاصي از زمين قرار گرفته است؛ مانند: «إذ أنتم بالعُدّوَةِ الدّنيا و هم بالعُدوَةِ القُصوي و الرّكب أسفل منكم»
انفال/42
؛ «عُدْوَه» به معناي حاشيه و كنار بيابان است و «قصوي» مؤنّث أقصاست؛ يعني آن گاه كه شما مسلمانان در نزديكترين حاشيه بيابان مدينه بوديد و كافران در دورترين كنارة آن و كاروان ابو سفيان پايينتر از شما بود، و مانند: «إنّا زيّنّا السّماء الدّنيا بزينةٍ الكواكب»
صافات/6
و همچنين است آية دوازده سورة فصلت و آية پنج سورة ملك. در اين آيات كلمة دنيا قطعاً به معناي نزديكتر است. جوهري در صحاح گفته است: دنيا بر اثر نزديك بودنش دنيا ناميده شده است. در قاموس اللّغه و أقرب الموارد ميخوانيم دنيا مقابل آخرت است و در نهايه ميگويد: دنيا اسم اين زندگي است كه آخرت از آن دور است و مفردات راغب همه اين موارد را يكجا ذكر كرده است
(ر.ك مفردات راغب ماده دنيا و آخرت)
بنابراين، آسمان، زمين، دريا، صحرا، جنگلها، درختان و ساير موجودات مادّي و عنصري را نميتوان دنياي مصطلح كه مذموم است ناميد، بلكه همه اينها آيات الهي به شمار ميروند. آنها در نشان دادن قدرت خداوند و تسبيح او و سجود او كوتاهي نميكنند: «و إنْ من شئ إلاّ يسبّح بحمده»
اسراء/44
. همة اينها در خدمت بشر و مسخر اوست بلكه هر جا سخن از من و ما در ميان آيد و از امور اعتباري سوءاستفاده اخلاقي و عقيدتي شود، عنوان دنياي مذموم به خود ميگيرد؛ مانند: «أنا أكثر منك مالاً و أعزّ نفَراً»
كهف/34
. مردي كه در باغ او ميوه بسيار بود، در مقام گفتگو و مفاخرت به دوستش گفت: دارايي من بيشتر از توست و از حيث خدم و حشم نيز محترم و عزيزترم. آية الله جوادي آملي،تفسير موضوعي قرآن ج 4 (معاد در قرآن)
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3126
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت