جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 304
رسالة فی قواعد العقائد
نویسنده:
محمد بن محمد نصیرالدین طوسی؛ محقق: علی خازم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان: دار الغربه,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
کتاب قواعد العقائد از جمله بهترین آثار کلامی خواجه نصیر الدین طوسی، فیلسوف و متکلم شیعی است که درباره عقائد فرق اسلامی به ویژه شیعه امامیه نگاشته شده است. این کتاب علی‌ رغم حجم کمی که دارد، در واقع عصاره و چکیده مهم‌ ترین دیدگاه‌ های فرقه‌ های اسلامی و فلاسفه متکلمین مسلمان در باب مسائل کلامی است چرا که مشاهده می‌ کنیم که خواجه طوسی با عبارتی کوتاه به مساله‌ ای که در آن بین ارباب فرق و فلاسفه و متکلمین اسلامی اختلاف دیدگاه عمیق وجود دارد اشاره کرده یا نظریه‌ ای را به مذهب خاصی نسبت می‌ دهد.
توضیح الأنور بالحجج الواردة لدفع شبه الأعور
نویسنده:
خضر بن محمد رازی حبلرودی؛ محقق: مهدی رجائی؛ ناظر: محمود مرعشی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمه الله,
چکیده :
«التوضيح الأنور بالحج الواردة لدفع شبهة الأعور»، تاليف خضر رازى حبلرودى، كتابى است كلامى در موضوع امامت كه به رد و ابطال دعاوى شيخ يوسف بن مخزوم المنصورى الواسطى الأعور سنى ناصبى مى‏ پردازد. شيخ يوسف كتاب خود را در حدود سال 700 ق در رد بر شيعه اماميه نگاشته و مطالب خلاف واقع بسيارى را به ايشان نسبت داده است. نويسنده «التوضيح الانور» ابتدا آن چه را أعور ناصبى در كتاب خود به شيعه نسبت داده، ذكر كرده، سپس با استدلال و برهان و تمسك به روايات و اخبار وارده از پيامبر اكرم (ص) به رد دعاوى سخيف او مى‏ پردازد. اولين مدعايى كه أعور ابراز مى ‏دارد، اينست كه وى ظهور و بروز فرقه ‏اى به نام شيعه را از زمان امام على بن موسى الرضا عليه السلام مى‏ داند كه مؤلف «التوضيح» به رد ادعاى ناصواب او بر مبناى روايات و حقايق تاريخى مى‏ پردازد. وى فرقه ناجيه را فرقه شيعه اماميه معرفى نموده و روش ايشان را همان روش و سيره پيامبر اكرم (ص) مى ‏داند. در اين كتاب همچنين به اختلاف ديدگاه شيعه اماميه با پيروان مذهب تسنن در مورد مسائل اصولى ‏اى چون جواز رؤيت خداوند، خلق قرآن، جبر و تفويض و مسائل فرعى ‏اى چون حليت متعة، حليت وطى در دبر، نجاست كافر و... پرداخته شده است. همچنين در اين كتاب به جريان پيدايش مذاهب اربعه اهل سنت پرداخته شده و ديدگاه شيخ أعور در اين باره مورد مناقشه قرار گرفته و به برخى دعاوى كذب و خلاف واقع شيخ أعور در مورد شيعه پاسخ گفته شده است.
وهابیة فی المیزان (دراسة موضوعیة لعقائد الوهابیین علی ضوء الکتاب و السنة)
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه امام صادق (ع),
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الوهابيه فى الميزان»، كتابى است كلامى به زبان عربى، تاليف آيت الله شيخ جعفر سبحانى، از علماى شيعى معاصر مقيم قم كه به نقد و بررسى عقائد وهابيان مى پردازد. مولف ابتدا با اشاره به اساس و بنيان اسلام كه بر كلمه توحيد و توحيد كلمه گذارده شده، به بيان اين نكته مى‏ پردازد كه توحيد و يكپارچگى امت اسلامى كه مورد تاكيد پيامبر (ص) بود، طى قرون متمادى سبب پيشرفت ‏هاى چشمگير مسلمانان در همه زمينه ‏ها گشته بود تا اين كه فردى به نام ابن تيميه حرانى، در ميان امت اسلامى ظهور كرد و با انتشار عقائد انحرافى و سخيف خود اين رشته به هم پيوسته را از هم گسست و باعث ايجاد تفرقه و چند دستگى ميان امت اسلامى شد. اما عالمان بيدار مسلمان به مبارزه با اين عقائد انحرافى قيام كردند و براى مدت چهار قرن آتش اين فتنه را خاموش كردند. مع الاسف پس از گذشت چهار قرن، بار ديگر فردى به نام محمد بن عبدالوهاب نجدى در حجاز به پاخاست و به نشر عقائد انحرافى ابن تيميه و ديدگاه ‏هاى انحرافى خويش پرداخت و« وهابيت» را پايه‏ گذارى كرد. وى به همراه طرفدارانش به تكفير و متهم ساختن مخالفين به شرك پرداختند و ديگر بار ميان جامعه اسلامى نهال تفرقه و جدايى را بارور نمودند. حكومت خاندان سعود نيز به جهت منافعى كه از همراهى با عقائد اين گروه منحرف نصيبش مى‏ گشت به حمايت از آنها پرداخت و روز بروز بر گسترش عقائد وهابيان و ايجاد تفرقه ميان مسلمانان مساعدت نمود. مولف پس از بيان اين تاريخچه كوتاه از نحوه ظهور و بروز عقائد وهابيت به معرفى ابن تيميه، از ديدگاه عالمان عصر وى و ديگران مى‏ پردازد كه هر كدام به نحوى زبان به نكوهش وى گشوده ‏اند و او را مورد مذمت قرار داده ‏اند.
تیسیر المطالب فی أمالی أبی طالب
نویسنده:
یحیى بن حسین بن هارون؛ محقق: عبدالله بن حمود عزی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
صنعاء: مؤسسة الامام زید بن علی الثقافیة,
چکیده :
کتاب «تیسیر المطالب فی امالی ابی طالب» اثر ابوطالب یحیی بن حسین؛ کتابی است حدیثی از شیعه زیدیه که توسط شیخ شمس الدین جعفر فرزند احمد بن عبد السلام از علما و مجتهدین زیدیه، نگاشته شده است. مؤلف در این کتاب احادیث کتاب «الامالی» را در باب معجزات پیامبر اکرم (ص) و فضائل و شمائل وی و همچنین فضایل حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) و ائمه اطهار را جمع آوری نموده است. سپس احادیثی در زمینه فضل علم و قرآن کریم، ترغیب به حفظ احادیث، ایمان و خصال و اخلاق فرد مؤمن، خطبه‌ ها و مواعظ، فضیلت مساجد، فضیلت حج، امر به معروف و نهی از منکر، صله رحم، و آداب معاشرت، نشانه‌ های قیامت، شفاعت پیامبر اکرم (ص)، بهشت و جهنم و سایر موارد بدان افزوده و آن را در شصت و چهار باب ترتیب داده است.
نظرة فی کتاب البدایة والنهایة للحافظ ابن کثیر الدمشقی
نویسنده:
عبد الحسین امینی؛ محقق: احمد کنانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«نظرة في كتاب البداية و النهاية»، اثر علامه شيخ عبدالحسين اميني متوفاي سال 1390 ق تأليف قرن 14 هجري به زبان عربي مي‌ باشد كه با تحقيق و آماده‌ سازي احمد كناني و با انگيزه: پاسخ به شبهات طرح شده عليه مذهب شيعه در كتاب «البداية و النهاية» به چاپ رسيده است. كتاب حاضر در حقيقت بحثي است از سوي علامه اميني كه با استفاده از مهم‌ ترين منابع معتبر نزد مسلمانان در رد كتاب «البداية و النهاية» ابن كثير دمشقي؛ كتابي كه در تهمت، افتراء، سب، ناسزا، طعن و خدشه عليه اهل بيت عليهم السلام و شيعيان، كمتر كتابي همانند آن مي‌ شود.
شیعة فی المیزان
نویسنده:
محمد جواد مغنیه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«الشیعة فی المیزان» اثر محمد جواد مغنیه می باشد که مجموعه معارف شیعه در این اثر استناد به متون روایی، تاریخی، كلامی و فقهی با رویكردی تحلیلی ارائه شده است. ابتدا تاریخ شیعه و میراث فرهنگی و فرق شیعه بحث شده سپس عقاید شیعه درباره بداء، تقیه، رجعت، صحابه، اجتهاد، رؤیت الهی، معرفت الهی، امامت، تصویب و تخطئه، عقل و دین، مهدی منتظر (عج) طرح گردیده است. مباحث بعدی به شخصیت‏ شناسی، جغرافیای شیعه، فقه و كلام و فلسفه شیعه اختصاص یافته است.
اخبار القرامطة فی الاحساء - الشام - العراق - الیمن
نویسنده:
سهیل زکار
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: دار حسّان,
چکیده :
«اخبار القرامطه فی الاحساء، الشام، العراق، الیمن» تألیف دکتر سهیل زکار به زبان عربی است که در مورد قرامطه مطالبی را از کتب مختلف گردآوری نموده است. قرامطه فرقه ای از فرق باطنی است که در سال 264 هجری در میان کشاورزان و کارگزاران بی بضاعت بین النهرین پیدا شد و به احساء رسید و حکومت مستقلی از بغداد در احساء تشکیل داد و مدتی نگذشت که در خراسان و سوریه و یمن نیز گسترش یافت و مشکلی برای حکومت های وقت پدید آورد. نویسندگان قرامطی برای حفظ عقاید خویش و جلوگیری از هجوم مخالفان و نامحرمان به سخت نویسی روی می آوردند و گاهی برای فرار از فشارهای مخالفان اسم و رسم خویش را نیز تغییر می دادند و همین امر سبب می گردد که مورخین همواره در معرفی آنها دچار ابهام و گاه تناقض گردند. نویسنده در این کتاب نوشته های ثابت بن سنان با نام «تاریخ اخبار القرامطه»، محمد بن مالک یمنی با نام «کشف اسرار الباطنیة و اخبار القرامطه»، نویری در «نهایة الارب» و مقریزی در کتاب «اتعاظ الحنفاء باخبار الائمة الفاطمیین الخلفاء» را جمع آوری کرده است.
امامت پژوهی (بررسی دیدگاه امامیه، معتزله و اشاعره)
نویسنده:
احدفرامرز قراملکی، عبدالکریم رضایی، میرحسین ضیائی، محمداسحاق عارفی، محمد قربان‌ نیا، علی قربانی؛ ناظر: محمود یزدی مطلق؛ ویراستار: محمدربیع میرزایی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی,
چکیده :
کتاب «امامت پژوهی» به قلم جمعی از نویسندگان، زیر نظر دکتر محمود یزدی مطلق (فاضل) نگارش یافته است. مساله امامت، یکی از مهمترین مباحث کلامی است که متکلمان برجسته شیعه، ضمن تحلیل مسائل مربوط به آن، رساله های بسیاری در این باره نگاشته اند؛ از جمله می توان به رساله عصمت از سید مرتضی، فرق بین نبی و امام از شیخ مفید، الامامة و التبصرة من الحیرة از شیخ صدوق، رسالة الامامة از خواجه نصیر طوسی و ... اشاره کرد که همه اینها نشانگر بالندگی اندیشه شیعی و اهمیت مساله امامت است. کتاب حاضر، پژوهشی است جمعی، با نگاهی کارشناسانه به مسائل مختلف مربوط به امامت از نگاه دانشمندان مسلمان، بویژه شیعه و مقایسه آن با دیدگاه های دو فرقه بزرگ کلامی؛ یعنی معتزله و اشاعره، که توسط گروه پژوهشی فلسفه و کلام اسلامی سامان یافته است.
تاریخ الدروز فی بیروت (1017م - 1975م)
نویسنده:
حافظ ابومصلح
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دارالفنون,
چکیده :
دُروزیه، فرقه‌ ای مذهبی، از مهمترین انشعابات اسماعیلیه که در نیمه اول سده پنجم هجری، بر مبنای اعتقاد به الوهیت الحاکم بامرالله، ششمین خلیفه فاطمی شکل گرفت. محمد بن اسماعیل درزی، اخرم و حمزة بن علی زوزنی، مهمترین داعیان دروزی هستند. دروزیان خود را موحدون می‌ نامند. کتاب «تاریخ الدروز فی بیروت» اثر حافظ ابومصلح درباره عقاید و تاریخ پیدایش و شکل گیری این فرقه در لبنان نگاشته شده است.
ناجون من الغزو المغولی - نزاری قوهستانی و استمراریة التقلید الاسماعیلی فی ایران
نویسنده:
نادیا ایبو جمال؛ مترجم: سیف الدین قصیر
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار الساقی,
چکیده :
هدف اصلی نویسنده در كتاب بررسی چگونگی وضعیت جامعه اسماعیلی پس از فتح ایران به دست مغولان در اواسط سده هفتم هجری/ سیزدهم میلادی است. مولف پس از ذكر خلاصه‌ ای از سیر تاریخی تكامل سازمان دعوت اسماعیلی، به بررسی نقش اساسی این سازمان در توانا ساختن اسماعیلیان ایران برای حراست از هویت مذهبی و همبستگی جامعه اسماعیلی در آن دوران دشوار، برآمده است. نویسنده در این كتاب، به بررسی آثار «نزاری قهستانی»، به‌ ویژه سفرنامه او اهتمام نموده كه شرح مسافرت شاعر از قهستان به ماوراء‌ النهر در حدود سال 678 ق/ 1280میلادی است، مولف بر آن است وجود سازمان دعوت و تداوم سنت اسماعیلی در ایران در دوران حكومت مغول را به اثبات برساند. در واقع موضوع دیگر كتاب همین بررسی و تجزیه و تحلیل زندگی و آثار منظوم این شاعر و جایگاه آن در تاریخ اسماعیلیان است كه بخش اصلی كتاب را به خود اختصاص داده است.
  • تعداد رکورد ها : 304