جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ادیان ابراهیمی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 22
عنوان :
قاعده لطف و مبانی کلامی آن
نویسنده:
حسام الدین خلعتبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
افعال الهی
,
2- قاعدة اللّطف: قاعده لطف
,
حکمت
,
اختیار انسان
,
اطاعت انسان
,
پیامبران اولوالعزم
,
رحمت الهی
,
کتب آسمانی
,
لطف محصل
,
لطف مقرب
,
مقام ثبوت
,
تکالیف
,
عدالت(فقه)
,
مقام اثبات
,
گناه
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
ادیان ابراهیمی ,
الائمه ,
قبیح ,
متناهی ,
تکوین ,
ادیان ابراهیمی ,
ملاک ,
اندیشه اسلامی ,
مقرب ,
حاصل نیکوکاران ,
صفات الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سعد بن عبدالله اشعری قمی
,
ابن قبه رازی: محمد بن عبدالرحمن
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
سدیدالدین حمصی رازی
,
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
علامه حلی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الگوسازی قرآن در مواجهه با ادعاهای یهود
نویسنده:
فهیمه کلباسی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
یهود
,
بنی اسرائیل
,
تاریخ قرآن
,
دین یهود
,
قرآن
,
الگوسازی قرآن
,
ادعای باطل یهود
,
علوم قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تاریخ قرآن
,
قرآن
,
دین یهود (ادیان سامی)
کلیدواژههای فرعی :
کتاب تفسیر کبیر ,
ادیان ابراهیمی ,
مجمع البیان فی تفسیر القرآن ,
النار ,
مصر ,
انجیل ,
ادیان ابراهیمی ,
انجیل ,
تورات ,
عهد قدیم ,
فلسطین ,
دین حنیف ,
جهنم ,
حنیف ,
حنیف ,
دین حنیف (دین الهی توحیدی) ,
ارض موعود ,
منطق قرآن ,
نسل ابراهیم (ع) ,
وارث دین ابراهیم (ع) ,
امت محمد (ص) ,
وراثت سرزمین مبارک ,
نصرانیان ,
گناهان یهودیان ,
شریعت تورات ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
قرآن کریم معجزه جاویدان پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) است که تمامی افراد بشر برای هدایت و به دست آوردن طریق صحیح در زندگی خویش بدان دعوت شده اند و انسانها جهت هدایت حقیقی ناگزیر به چنگ زدن بر این ریسمان الهی هستند. این مقاله درصدد مشخص نمودن منطق قرآن در برابر ادعاهای یهودیان در صدر اسلام است. بنا بر دیدگاه قرآن کریم بعضی از یهودیان ید طولایی در ساختن دروغ و ادعاهای پوچ و واهی دارند که نه عقل بر آن صحه می گذارد و نه نقل. قرآن همواره با ادله و کلام قاطع و مستند، دروغهای آنان را تکذیب نموده است و پاسخ کوبنده ای به آنها داده است و انگیزه های ایشان را در هر موردی که ادعا کرده اند برملا نموده است. در این مقاله به بررسی ادعاهای باطل یهودیان و تکذیب این ادعاهای پوچ و علل ابطال آن توسط قرآن کریم پرداخته می شود؛ زیرا بر اساس اصل جاوید بودن قرآن به عنوان فرمانهای الهی برای کل بشریت تا قیامت، بجاست روشهای گوناگون قرآن در برخورد با یهود مورد مداقه قرار گرفته و از الگوسازی آن، جهت بهبود وضعیت جهان امروز استفاده گردد و لذا در این مقاله کوتاه موارد شاخص در حد امکان مطرح شده است تا از طریق ارزیابی های قرآنی راجع به یهود، دیدگاه مناسبی ایجاد گردد و متناسب با عملکرد مشابه آنان در جهان امروز رویه مناسب بر اساس الگوی قرآنی حاصل گردد؛ امید است که این کوتاه مقاله رهگشا باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 203 تا 236
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش آموزه های دینی در حل بحرانهای زیست محیطی
نویسنده:
محمد بیدهندی، علی کرباسی زاده، محسن شیراوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم طبیعت
,
محیط زیست
,
بحران محیط زیست
,
اسلام و محیط زیست
,
انسان و طبیعت
,
آموزه های اسلام و محیط زیست
,
طبیعت
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
الله ,
ادیان ابراهیمی ,
آفرینش انسان ,
امانت الهی ,
نعمت ,
تقرب به خدا ,
طبیعت انسان ,
ادیان ابراهیمی ,
ادیان توحیدی ,
اعمال انسان ,
عالم ملکوت ,
خالق طبیعت ,
خلق آدم (ع) ,
تورات ,
امام خلق الله ,
عالم ملکوت ,
تورات (عهد عتیق) ,
قرب الهی ,
انسان و طبیعت ,
نعمت ,
نظام طبیعت ,
تفکر در افعال خدا ,
نظام طبیعت ,
موهبت الهی ,
هدف خلقت ,
اندراج حق در خلق ,
ترابط انسان و عالم ,
تعامل انسان و عالم ,
حوادث طبیعت ,
هماهنگی عالم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
خداوند هستی را با نظمی بینظیر و وحدتی حیرتآور خلق کرده است. بخش کوچکی از این نظام، طبیعت و انسان است. طبیعت با تمام موجودات خویش در ارتباط با بخشی دیگر از هستی یعنی انسان میباشد. به گواهی آموزههای ادیان ابراهیمی (توحیدی) کل هستی و به تبع آن طبیعت تسبیحگوی خالق خویش میباشند. این صفت حاکی از مخلوقی زنده و دارای ادراک است که نوعی حقوق و تکالیف را متوجه آن میگرداند. خداوند طبیعت و همه مواهب آن را در اختیار انسان قرار داده تا او بتواند با بهرهمندی از آن به کمال نهایی که همانا قرب الهی است نائل گردد. این رابطه تعاملی، رابطه بین دو موجود زنده با یکدیگر است نه رابطهای که بخشی از هستی (انسان) به بهره کشی از بخشی دیگر (طبیعت) بپردازد. حلقه اتصال بین انسان و طبیعت پرداختن به مسئله بنیادین هدف غایی خلقت انسان است. در این مقاله ضمن تحلیل آموزههای موجود در ادیان توحیدی در حوزه مرتبط با موضوع این پژوهش، به این سؤال که نقش انسان در ایجاد فساد و شر اعم از طبیعی یا مابعدالطبیعی تا چه میزان است پاسخ داده شده است. روش تحقیق در این پژوهش نگرش تحلیلی و فلسفی به پدیدههای عالم با استفاده از پردازش آموزههای ادیان توحیدی میباشد. از جمله نتایج این پژوهش میتوان پرداختن به مسئله بحران زیست محیطی با نگاهی نو و دین محور و ارائه راه حلهای مبنایی دینی در این خصوص و نیز وجود شر در هستی در صورت تقابل انسان با محیط زیست را نام برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش و جایگاه روحانیت در ادیان ابراهیمی
نویسنده:
ادریسی فرهاد, مهدوی همپا خدیجه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
ادیان ابراهیمی
,
موعود
,
ادیان ابراهیمی
,
روحانیت
,
کهانت
,
آباء نخستین
چکیده :
ابراهیم (ع)، در سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام، دارای عظمت خاصی است. به حدی که هر یک از این ادیان، همواره خود را به ایشان منصوب دانسته و دینشان را در زمره دین ابراهیمی قلمداد می کنند.پیامبران این ادیان برای تداوم شریعت، همراهانی خاص، همانند هارون و خاندان لاوی در عهد موسی (ع)، حواریون در زمان عیسی (ع) و امام (ع) و صحابه خاص در دوره پیامبر اسلام (ص) برگزیده اند. این افراد بعد از پیامبران در مسیر تاریخ وظیفه نگهبانی از دین را بر عهده گرفته و در هر یک از ادیان با نام های برگرفته از فرهنگ آن معروف شده اند.روحانیت، به سبب مصاحبت مستقیم با صاحب شریعت و یا دسترسی، مهارت و تسلط بر منابع و متون شریعت، قول و فعلش برای عموم حجت بوده و همین عامل سبب شده تا روحانیت در ادیان ابراهیمی به لحاظ جایگاهشان در همه امور معنوی و دنیوی از جمله مسائل اخلاقی، دینی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و ... تاثیر مستقیم داشته باشد.در اسلام، این شان و جایگاه با نام های فقهاء، علماء و اولوالامر آورده شده است و به کسانی اطلاق می شود که در احکام دین به معرفت عمیق رسیده اند و به عنوان نایبان پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) در عصر غیبت معرفی شده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آموزه توحید در ادیان ابراهیمی
نویسنده:
حبیبالله طاهری، محمد حسین طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
توحید
,
ادیان ابراهیمی
,
صفات الهی
,
ادیان ابراهیمی
,
تعلیم آموزه های دینی
کلیدواژههای فرعی :
حضرت موسی (ع) ,
مسیحیت ,
کلیسای کاتولیک ,
مسیح ,
الهیات جدید ,
یهوه ,
شهرستانی ,
یهودیت ,
تثلیث ,
توحید در یهودیت ,
توحید در مسیحیت ,
توحید در اسلام ,
سه اقنوم ,
کتاب مقدس (عهدین) ,
توحید ناب ,
توحید تثلیثی ,
الهیات سنتی ,
عهد عتیق ,
آلیستر مک گراث ,
بازگشت تثلیث به توحید ,
تبشیر مسیحی ,
ردیه نویسی ,
انبیای بنی اسرائیل ,
قرآن ,
صفات خدا ,
ابنمیمون ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
توحید اصل ادیان ابراهیمی است. این صفت الهی که همواره مرز ایمان و شرک بوده است، در سه دینِ ابراهیمیِ یهودیت، مسیحیت و اسلام تبلور یافته است. توحید در یهودیت و اسلام، توحید ناب است؛ اما توحید در مسیحیت، توحید تثلیثی است. یعنی تبلور سه اقنوم پدر، پسر و روحالقدس در یک ذات (خدا). این مقاله بر اساس مطالب کتاب مقدس، قرآن و کلمات بزرگان این ادیان، درصدد تبیین این آموزة الهی در این سه دین است و پس از تبیین توحید ناب، به نقد توحید تثلیثی و تثلیث میپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل جاودانگی نفس از منظر دو فیلسوف متأله ابن سینا و توماس
نویسنده:
غلامحسین خدری، علی حیدری فرج
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بقا و جاودانگی
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
فلسفه بوعلی
,
خلود نفس
,
جاودانگی نفس از نظر ابن سینا
,
جاودانگی نفس از نظر آکوئیناس
کلیدواژههای فرعی :
رابطه نفس و بدن ,
جاودانگی نفس ,
ادیان ابراهیمی ,
اشارات و تنبیهات ,
خودشناسی ,
کمال اول ,
ادیان ابراهیمی ,
علم نفس ,
روح ,
تأثیر متقابل نفس و بدن ,
موت بدن ,
خلود نفس ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
برهان نامیرایی نفس ,
فعلیت تام ,
صورت جسم آلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
جاودانگی نفوس انسانی همواره از مهمترین دغدغههای غالب فیلسوفان خداباور بوده است. نظر به اهمیت این اصل، اگر مدعی شویم همه تلاشها و تأملات نفسشناسانه فیلسوفان حوزه ادیان ابراهیمی، در اثبات این مسئله و برای تبیین و تثبیت آن بهکار گرفته شده است، سخن به گزاف نگفتهایم. ابن سینا و توماس به عنوان دو تن از بزرگترین فیلسوفان متأله تلاش گستردهای برای اثبات جاودانگی نفس بهکار بستهاند. در این نوشتار برآنیم تا آرای آن دو را در خصوص این آموزه حیاتی و بنیادین ادیان وحیانی پس از تبیین، ارزیابی کنیم. با این حال برای این کار ناچاریم تا آرای ارسطو را نیز، به عنوان یکی از مهمترین منابع فلسفی آنان، که نقطه آغازین و سپس نقطه تفرق آنان بوده است، به بحث گذاریم. این نوشته مشتمل بر دو بخش است: بخش نخست شامل تعریف نفس، کیفیت ارتباطش با بدن و تبیین مفهوم تجرد به عنوان مقدمه اساسی بر اثبات نامیرایی نفس است؛ بخش دوم نیز به تبیین، بررسی، و تحلیل براهین و استدلالهای نامیرایی نفس از منظر دو حکیم اختصاص داده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا آیین زرتشت دین الهی بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
نظریه: "آیین زرتشت یکى از ادیان الاهی است". ادلّه: 1. ماهیت آموزههاى آیین زرتشت 2. تأیید قرآن بر وحیانى بودن آیین زرتشت ماهیت آموزههاى آیین زرتشت الف. ماهیت آیین زرتشت با توجه به گاتها [1] آیین زرتشت آیینى صددرصد توحیدى است. اغلب محققان زرتشت شناس
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین غیر الهی (در مقابل دین الهی)
,
آیین زرتشت
,
دین الهی
,
دیگر ادیان
,
دین زرتشت
کلیدواژههای فرعی :
ادیان توحیدی ,
جهان بینی زرتشت ,
ادیان ابراهیمی ,
ادیان ابراهیمی ,
ادیان توحیدی ,
زرتشت و زرتشتی ,
مجوس ,
عقاید زرتشت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توصیف خداوند در قرآن و عهد عتیق و جدید(تورات و انجیل)، چه شباهتها و تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ادیان توحیدی، چون از منبع واحدی سرچشمه گرفتهاند، همانندیهای بسیاری دارند که بررسی آنها میتواند در شناخت ادیان، کمک شایانی کند. قرآن این نکته را چنین بیان میکند: «بگو ای اهل کتاب! بیایید به سوی کلمهای که مابین ما و شما مشترک است و آن اینکه جز خ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اسماء و صفات خدا در قرآن
,
اسماء و صفات خدا در تورات
,
اسماء و صفات خدا در انجیل
,
اسماء و صفات خدا در کتاب مقدس
کلیدواژههای فرعی :
ادیان توحیدی ,
ادیان ابراهیمی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
ادیان ابراهیمی ,
ادیان توحیدی ,
شباهت ادیان توحیدی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاستگاههای فلسفه دین در ادیان ابراهیمی
نویسنده:
بهنام اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان ابراهیمی
,
ادیان ابراهیمی
,
نقد فلسفی
,
فلسفه قرون وسطا
,
فیلسوف دینی
,
فلسفه دین
چکیده :
نگاهی که در کشور ما به مقالهٔ انتقادی وجود دارد عموماً این نگاه است که چنین مقالهای باید صرفاً انگشت بر ضعفهای اثر بگذارد و فقط یادآور هر کژی و خطایی شود که در آن میبیند. اما نقد و نقادی این نیست و این رأی به صواب نزدیکتر است که نقادی کاوشی است دوسویه؛ از سویی کندوکاوی در باب فهم اثر و درک و دریافت و گوارش آن است که به گمانم این وجهِ پررنگتر نقادی است و بهطور معمول آن را نادیده میگیرند و فقط به جنبهٔ دوم نقد میپردازند؛ از سوی دیگر، یافتنِ لغزشها و ارائهٔ بینشی است که ممکن است با بینش نگارندهٔ متنِ مورد بحث متفاوت باشد؛ گو اینکه باید گفت نقدِ متنی فلسفی نقد از ایستار و نگرهای متفاوت است، نه بدین معنا که ایستاری که نقد میشود خطا است، بلکه صرفاً ذکر این نکته است که آن نگرش تفاوتهایی گاه جزئی و گاه بنیادین با نگرش فرد منتقد دارد. در این جستار خواهم کوشید این دوسویهٔ نقادی را مد نظر قرار دهم و بر این طریق گام نهم؛ یعنی نخست مطالبی مختصر با هدف نشاندادن روش اثر و صورت آن و شرح کوتاهی از آن خواهد آمد و نیز درک و استنباط خود را از این اثر ارائه میکنم و سپس در بخش دوم نقاط قوت آن را نشان خواهم داد. در پایان، در بخش سوم، خواهم کوشید نکاتی را، برخاسته از سویهٔ سلبی کار نقادی یادآور شوم؛ چراکه اگر ما در وهلهٔ نخست به درک و فهم اثری دست نیابیم سخن از تأیید کردن یا نکردن بخشی از اثر یا کل آن امری ناپذیرفتنی و وهمی خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پاسخی به نقد کتاب « فیلون اسکندرانی »
نویسنده:
رضا گندمی نصرآبادی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی
,
ادیان ابراهیمی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
ادیان ابراهیمی
,
فلسفه دینی (کتاب)
,
جهان شناسی
,
متفکران دینی
,
فیلسوف دینی
چکیده :
نقد های ناقد محترم متوجه موارد زیر است: 1- ضرورت توضیح بیشتر در باره عنوان فلسفه دینی و مشخصه های فیلسوف دینی؛ 2- ساختار کتاب؛ 3- محوریت لوگوس؛ 4- اکتفا به نقل دیدگاه شارحان و مفسران فیلون و عدم اظهار نظر نگارنده؛ 5- دلیل توجه بیش از حد به اسپینوزا؛ 6- عدم دقت در ضبط اعلام پرکاربرد؛ 7- نحوه ارجاع به رساله های فیلون؛ 8- عدم ذکر علائم سجاوندی نظیر ویرگول و غیره 9- عدم دقت در نقل قولی که در پی نوشت صفحه22 از دهخدا صورت گرفته است و نیز بی دقتی در معادل یابی یک کلید واژه. نگارنده ضمن پذیرفتن نقد ناقد محترم در مورد اخیر، در خصوص موارد هشتگانه دیگر ملاحظاتی دارد که شاید ذکر آنها خالی از فایده نباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 22
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید