آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
04.متخصصان مطالعات دینی (الهیدانان، فیلسوفان دین، دینپژوهان، مورخان دین، انسانشناسان دین، روانشناسان دین و جامعهشناسان دین)
>
06.جامعهشناسان دین
>
01.گزیده جامعهشناسان دین
>
امیل دورکیم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 99
عنوان :
برهان امکان و وجوب در رویارویی با نقدهای راسل، هیوم و کانت
نویسنده:
عبدالله مصباحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هیوم
,
محدودیت شناخت
,
تببین عقلانی خدا
,
برهان امکان و وجوب (اثبات خدا)
,
مستقل
,
غیرمستقل
,
راسل
,
کانت
,
براهین خداشناسی
,
دین شناسی جامعه شناختی
,
دین شناسی روان شناختی
,
اثبات وجود خدا
,
حقیقت قائم بالذات
,
ماهیات غیر متناهی
,
ماهیت علت
,
استدلال((اصطلاح وابسته)، قسیم تحلیل خارجی و تحلیل ذهنی و خارجی)
کلیدواژههای فرعی :
جهان هستی ,
دین شناسی ,
انگیزه ,
جهان شناختی ,
نقد تفاسیر ,
تناقض ,
حقیقی ,
نیستی ,
باور (پذیرش) ,
چکیده :
برهان امکان و وجوب که از مهم ترین برهان های اثبات وجود خدا به شمار می آید، در گذر اندیشه های بشری جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است. در میان اندیشمندان، در طول تاریخِ اندیشه های مربوط به مبدا هستی، فیلسوف و متفکر بزرگی را نمی توان یافت؛ مگر اینکه به گونه ای با این برهان روبه رو شده است. و این برهان از همین رهگذر تقریرها و نقدهای گوناگونی را به خود دیده است.در این نوشتار، یکی از تقریرهای برهان یاد شده را به دلیل داشتن ویژگی های قابل توجه، برگزیده ایم و نقدهای راسل، هیوم و کانت به آن مطرح و پاسخ آنها را بیان کرده ایم. به نظر ما امتیاز تقریر مورد نظر «رسایی عبارتهای به کار رفته و نیفتادن در دام تسلسل و بطلان آن» است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابعاد و زمینه های تحویلی نگری در دین پژوهی
نویسنده:
سعیده سیاری، احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایی
,
تحویلی نگری
,
پست مدرنیسم
,
جهان بینی
,
دیدگاه گرایی
,
شمول گرایی / حصرگرایی
,
دین پژوهی
,
اندیشه دینی
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
لیبرالیسم ,
عقل گرا ,
تبیین (منطق) ,
فیلسوفان ,
پدیدارها ,
روش شناختی ,
پوزیتویسم ,
پارادایم ,
چکیده :
تحویلی نگری از عمده ترین خطاهای روش شناختی در پژوهش و به طور کلی در اندیشه است؛ زیرا که مانع دست یابی به دیدگاهی فراگیر درباره مساله مورد پژوهش می شود. این خطا در دین پژوهی به دلیل ساختار چندتباری مسایل و چند ضلعی بودن پدیدارهای دینی، بیش از گستره های دیگر آسیب زاست. پژوهشگر، دین پژوهی را متناسب با چارچوب نظری ویژه با حصر توجه به یک نقش یا جنبه از دین جهت می دهد. دگماتیسم تفکر سنتی، سوگیری مدرنیسم، کثرت گرایی و نسبیت گرایی پست مدرنیسم هر یک به نوبه خود موجب گسترش اندیشه تحویلی و تقلیلی در پدیدارهای دینی شده اند. درنگ در تاثیر پیشینه ذهنی پژوهشگر، انگیزه ها و تخصص وی، در استقرار برخی اولویتها در پدیدار دینی، می تواند بسیاری از حصرگرایی ها و یکسونگری ها را از پژوهش پدیدارهای دینی حذف کند و زوایای پنهان رهیافتهای تحویلی نگر نسبت به پدیدارهای دینی را روشن سازد. فراپست مدرنیسم بر آن است که دیدگاهی فراگیر ارایه کند که در آن تکثر بازتابی از حقیقت باشند.در این مقاله با بررسی نظریات و رهیافتهایی که به این نظریات انجامیده است، یکسونگریها و فروکاهشها در پدیدارهای دینی بیان می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی حسن و قبح : 2 : فصلنامه پژوهشی اندیشه نوین دینی
نویسنده:
احمدحسین شریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پلورالیسم
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
ادراک
,
امر الهی
,
حسن و قبح
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
مفاهیم اخلاقی
,
ارزش (منطق)
,
طبیعی
,
وجدان
,
جهت گیری
,
درست و غلط
,
ملکه
,
قضایای تحلیلی
,
مسئولیت پذیری
,
غیر شناخت گرایی
,
تعریف گرایی
,
مغالطه طبیعت گرایانه
,
تحقیق پذیری(اصطلاح وابسته)
,
اصل تحقیق پذیری(اصطلاح وابسته)
,
شهود گرایی(اصطلاح وابسته)
,
عقل(قوه عاقله)
,
اثبات
کلیدواژههای فرعی :
امیال انسانی ,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی) ,
مدلول ,
قوای باطنی ,
کمال مطلوب انسان ,
احساسات ,
اجتماعی ,
نسبیگرایی ,
فیلسوفان ,
صدق ,
پوزیتیویست ها ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
چکیده :
معنای حسن و قبح اخلاقی، به عنوان کلیدی ترین مفاهیم اخلاقی، دیدگاههای متعددی را در میان اندیشمندان به میان آورده است. در این مقاله ضمن دسته بندی و توضیح انواع دیدگاه ها، به بررسی و نقد آنها می پردازیم. بر این اساس، ابتدا نظریه احساس گرایی را، به عنوان یکی از مشهورترین نظریات غیرشناختی، نقد کرده ایم و سپس به توضیح و نقد دیدگاه شهود گرایانه ج. ای.[173] مور، پرداخته ایم. در ادامه نظریات تعریف گرایانه در باب حسن و قبح را به دو دسته طبیعت گرایی و متافیزیکی تقسیم کرده و ضمن معرفی و نقد دیدگاه های طبیعت گرایانه، که طیف وسیعی از نظریات اندیشمندان مسلمان و غربی را شامل می شود، و همچنین ضمن نقد برخی از نظریات متافیزیکی، دیدگاه مورد قبول را ارائه کرده ایم.درنهایت طرح و نقد مغالطه طبیعت گرایانه می آید. طراح این مغالطه، ج. ای. مور، مدعی است که هرگونه تعریفی از حسن و قبح، اعم از تعاریف طبیعی یا متافیزیکی، تعریفی مغالطی است که وی آن را مغالطه طبیعت گرایانه می نامد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه جامع عدالت
نویسنده:
ناصر جهانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آزادی گرایی
,
مکتب سود گرایی
,
عدالت(فقه)
,
فلسفه سیاست
,
قراردادگرایی(اصطلاح وابسته)
,
اراده گرایی(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ,
عقلگرایی ,
عدالت اجتماعی ,
قانون الهی ,
عدالت فقهی ,
عدالت توزیعی ,
عدالت حقوقی ,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار ,
حکومت اسلامی ,
قرآن مجید ,
اصول عدالت رالز ,
رابطه حق و عدالت ,
مبانی فلسفی عدالت ,
سعادت و عدالت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
بی نیازی با عدالتی جامع محقق می شود. تحقق چنین عدالتی فرض داشتن نظریه ای جامع در مورد عدالت است. فرضیه مقاله اکتشاف چنین نظریه ای است که از گزاره های ذیل تشکیل می شود: عدالت واژه ای است اجتماعی، و به معنای استقامت جامعه یا نظام دینی در طریق شرع می باشد. فقیه جامعه اسلامی با توجه به مصالح و مفاسد واقعی قوانین کشور را از طریق ابزارهای مدرن قانون گذاری وضع می کند. خیر و سعادت بر حق و الزام مقدم است. اما خیر و سعادت بشر فقط با عبودیت و الزام های ناشی از شرع بدست می آید. جامعه عادل و متعادل از دیدگاه اسلام با نهادهای ذیل شناخته می شود: حقوق طبیعی و فطری، قانون الهی، برابری، برادری، عقلانیت و مصلحت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 133
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق معاشرت در حکومت مهدوی با محوریت دو مؤلفه تربیت اخلاقی و عدالت ورزی
نویسنده:
مسلم محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت اخلاقی
,
کیفیت معاشرت
,
عدالت ورزی
,
اخلاق نبوی
,
حکومت امام مهدی علیه السلام
,
اخلاق کاربردی
,
امام زمان
,
اخلاق معاشرت
,
عدالت در حکومت مهدوی
,
اهمیت و جایگاه اخلاق معاشرت
,
اخلاق کاربردی
کلیدواژههای فرعی :
جامعه گرایی ,
اخلاق اجتماعی ,
عدالت قضایی ,
آیه 59 نساء ,
آیه 31 آل عمران ,
اعتدال ,
حق مردم ,
اخلاق اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
انسان معاصر که در عرصه های معرفتی به دلیل گسست ها و خلأهای پیش آمده دچار سرگردانی اخلاقی گردیده، به دنبال یافتن معنای زندگی در معاشرت های اجتماعی است.اخلاق معاشرت یکی از ساحت های اخلاق کاربردی است که در گستره مسئولیت در مقابل دیگران معنا می یابد؛ ساحتی که بیانگر وظایف اجتماعی انسان در قبال همنوعان خویش است.دولت مهدوی بنابر نص صریح احادیث عهده دار اکمال اخلاق است که نمود اصلی آن با توجه به این دست احادیث، با فضای عمومی جامعه مرتبط است.در این پژوهش تربیت اخلاقی و عدالت ورزی ـ به عنوان دو متغیر اساسی حکومت دینی ـ ازجمله مباحث مربوط به اخلاق معاشرت مهدوی است که در سخنان معصومین مورد توجه قرار گرفته است.در پژوهش پیش رو پس از تحلیلی درباره مکتب جامعه گرایی غرب، اخلاق معاشرت و انواع مسئولیت، به صورت مورد پژوهی دو مسئله تربیت اخلاقی و عدالت ورزی بررسی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعریف دین
نویسنده:
علی رضا شجاعی زند
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعریف دین
,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی)
,
گونه شناسی تعریف دین
کلیدواژههای فرعی :
تنوع دینی (تنوع مذهبی) ,
روان شناسی دین ,
تعریف ذاتی دین ,
روانشناسی دین ,
جامعه شناسی دین ,
جامعهشناسی دین ,
گونه شناسی تعریف دین ,
تعریف جوهری دین ,
تعریف کارکردی دین ,
تحویلی نگری دین ,
فراروی تعریف دین ,
مبنای تحویلی ,
مبنای غیرتحویلی ,
عامل انگیزه بخش ,
مقصد فراروی ,
تعریف غایت شناختی ,
تعریف کلامی دین ,
تعریف ریشه شناختی دین ,
تعالی دین ,
محدودیت مصداقی ,
رفعت ,
دسته بندی ادیان ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
وجود تعدد و تنوع در تعاریف دین، نه به معنی غیر محصل بودن تلاشهای نظری دینپژوهان سلف در این راه است و نه مانع از ادامهی آن توسط دین- پژوهان بعد از ایشان میشود. مهم، حصول اشراف بر فحوا و غلبه بر تکثر آنها است که از طریق گونهشناسی به دست میآید. رایجترین گونهشناسی از تعاریف دین، جداسازی آنها برحسب جوهری یا کارکردی بودن تعریف است که چون نمیتوانست انواع موجود و متصور را به خوبی پوشش دهد، کنار گذاشته شد و مبنای دیگری ذیل عنوان تحویلی- غیر تحویلی اتخاذ گردید. اینگونهشناسی علاوه بر کمک فوق، امکان و شرایط لازم برای عرضهی تعریف دیگری از دین را فراهم میآورد که از شمول و تطابق بیشتری نسبت به تعاریف موجود برخوردار است. دین به مثابهی عامل انگیزهبخش و نشان دهندهی راه و مقصد فراروی، تعریف مختار این مقال است که اعتبارش را علاوه بر براهین و قیاسات مبناشناختی، از تعابیر قریب المعنای دینپژوهان دربارهی دین گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان یا امتناع علم دینی در مقام اثبات
نویسنده:
مجتبی عطارزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امکان علم دینی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تعارض علم و دین
کلیدواژههای فرعی :
تلقی مارکسیسم از دین ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی) ,
عقل و دین ,
علم(حصولی و حضوری) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
دین از دیدگاه دورکیم ,
تاریخچه علم دینی ,
دین در نگاه فروید ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
درپی بالا گرفتن تعارض علم و دین درغرب عصر روشنگری ،طرح مقوله «علم دینی» به عنوان راه کار برون رفت از این بحران ،در کانون توجه واقع شد. جوامع اسلامی نیز از شمول این امر بر کنار نبودند چه آن که نوعی دوگانگى محیط هاى علمى این گونه جوامع را فراگرفته بود؛ از یک طرف، میل به حفظ ارزشهاى دینى و اسلامى در آنها وجود داشته و دارد و از طرف دیگر، علومى آموزش داده مى شد که در آنها جایى براى ارزشهاى دینى نیست. افزون بر این، رکود و انحطاط جوامع اسلامى به دلیل بى توجهى به علوم تجربى، اعم از طبیعى و انسانى، و در مقابل، پیشرفت و توسعه جوامع غربى به دلیل استفاده از این علوم، اندیشمندان مسلمان را بر آن داشت تا نسبت به علوم جدید و روشهاى آن بازنگرى عمیقى صورت دهند؛ چرا که احیاى معرفت دینى یا به تعبیرى، نواندیشى دینى، نیازمند نگرش جدید به علومى بود که به طور مستقیم در راستاى معارف دینى قرار نداشتند. برآیند این عوامل، خطور طرح ایجاد «علم دینى » به ذهن پاره اى از اندیشمندان مسلمان در دهه دوم قرن بیستم راباعث گردید.بر اساس این ایده، مدعیان علم دینى باید به نوعى همپوشى در قلمرو علم و دین باور داشته باشند. از آنجا که در قلمرو تلاقى علم و دین، روند دینى کردن یا شدن علوم، نمود آشکارترى دارد، پس در این راستا باید رابطه بین علم و دین با دقت بیشتری مورد کاوش قرارگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردها به تکثر ادیان
نویسنده:
ولی الله عباسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
حقیقت دین
,
ظاهر و باطن
,
14. ادیان religions
,
تعالیم اسلامی(افعال انبیاء)
,
نسبیگرایی
,
وحدت گرایی
,
واقع گرایانه
,
مدل ذهن گرایانه
,
انحصارگرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
شمول گرایی دینی (مسائل جدید کلامی)
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
نظریه مبناگروی
,
ارتدوکس
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان غرب)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ایمان
,
استدلال((سایر)، اصطلاح وابسته)
,
نگرش تجربی به وحی
کلیدواژههای فرعی :
سنت گرایی ,
باور ,
حکمت خالده ,
الانبیا ,
مسیحیان ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
پدیدار شناختی ,
مسلمان ,
تجسد ,
ملاک ,
انتقاد ,
ظواهر ,
آموزه ,
پیروان ,
قرآن و کتاب مقدس ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازشناسی رفتار پیامبر اسلام (ص) با جریان ارتداد و تغییر عقیده
نویسنده:
سید محمد ثقفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انحراف اجتماعی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
ارتداد
,
احکام ارتداد
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
اندیشه سیاسی
,
ارتداد در صدر اسلام
,
غائله دگراندیشان
,
رفتار پیامبر (ص) با دگراندیشان
کلیدواژههای فرعی :
کتاب بحارالانوار ,
حجة الوداع ,
تغییر مذهب ,
مرتد فطری ,
مرتد ملی ,
تساهل عارف ,
ادیان توحیدی ,
وسوسه شیطان ,
تساهل و تسامح دینی ,
مانعان زکات ,
تغییر عقیده ,
تاریخ یعقوبی ,
حزب کمونیست چین ,
توبه مرتد فطری ,
توبه مرتد ملی ,
انابه ,
نفاق ,
هوای نفس ,
تجارب الامم ,
تساهل تصوف ,
خدای تاریخ ,
پویایی ایمان ,
ارتداد در قرآن ,
بنی ذبیان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
جریان «تجدید نظر طلبی» حادثه ای است که در عرصه مذاهب و مکاتب سیاسی - فکری، به وفور اتفاق افتاده است. انشعاب «چین کمونیست» از اردوی کمونیسم، شاهد زنده ای بر این پدیده است. در قلمرو اسلام و دیگر مذاهب نیز، گهگاهی، چنین مساله ای رخ داده است. در تاریخ صدر اسلام و حیات رسول اکرم، با چنین جریانی با دو چهره متفاوت برخورد می کنیم: در قضایائی، فردی و احیانا افرادی، از فضای اسلامی سرباز زده و از فرهنگ اسلامی بیرون رفته اند و احیانا حرکتهای ناشایست و غیر مقبول انجام داده اند؛ و در مواردی نیز، با ظهور «جریانهای ارتداد» مهمی برخورد می کنیم که دست به آشوب زده و هرج و مرج اجتماعی را سبب شده اند. همانند ظهور پیامبران دروغین: اسود عنسی، مسیلمه کذاب و یا امتناع مرتدان از پرداخت زکات به دولت خلیفه اول. آیا داوری حضرت رسول و قرآن کریم در مورد ارتداد و «غائله دگر اندیشان» چه بوده است؟ مساله ای است که از نظر تاریخی - فقهی - اجتماعی قابل بحث و بررسی است. این مقاله به اجمال به این سوال پاسخ می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 99
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید