آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
مادر و سید: بررسی نقش مادر در تربیت فرزند در دوران کودکی از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهره قدیری بیداخویدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مادر در تربیت فرزند در دوران کودکی از دیدگاه قرآن و سنت و علم، به رشته تحریر در آمده است. والدین و به خصوص مادران، مسئولیت تربیت کودکان خود را بر عهده دارند و باید با طرح و برنامه صحیحی تلاش کنند تا فرزندان شان را از گمراهی و فساد برحذر داشته و آنان را افرادی برومند و ارزنده بار آورند. تربیت ضروری ترین نیاز جامعه بشری بوده و از مهم ترین حقوق فرزندان بر والدین است. این پژوهش با استفاده از منابع تفسیری چون نور و نمونه، جوامع روایی مانند وسائل الشیعه، نهج البلاغه و غررالحکم و کتاب های روان شناسی تربیتی به روش کتابخانه ای تدوین شده است. بدین منظور ابتدا واژه تربیت که معنای آن فراهم کردن زمینه ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن استعدادهای انسان در جهت مطلوب و همچنین انتخاب بهتر روش ها برای تامین نیازها است، تبیین شده و سپس به ملاحظه نقش مادر در تربیت فرزند، و به خصوص اهمیت رسالت مادران پرداخته شده است. در ادامه مفاهیمی چون: تغذیه کودک، تربیت دینی کودک، آسیب شناسی کودک و .... ، و نقش مادر در هریک از این موارد مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند. در این پژوهش آغاز دوران تربیت از کودکی در نظر گرفته شده است و اعمال روش هایی چون محبت، تکریم شخصیت و الگو برداری برای تربیت کودک به تفصیل تشریح شده اند. آموزش کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و آموختن نظم و انضباط برای تربیت کودک ضروری است . مادران از روش های تشویق و تنبیه نیز در این دوران می توانند استفاده کنند. البته در این خصوص باید حتما نکات بیان شده را در نظر داشت. مادران نباید زیان خشونت های بی مورد را از یاد ببرند ؛ چرا که این موارد مانع پیشرفت فرزندان می شود، مادران باید به سوالات کودکان با صبر و حوصله گوش فرا داده و به آنها توجه کنند. یکی از روش های آموزشی در دوران کودکی قصه گویی است . نقش قصه در تعلیم و تربیت و تقویت قوه تخیل کودک بسیار قابل تأمل است . قصه های مناسب می تواند کارگاه آموزشی خوبی برای این دوره سن بوده و باعث افزایش خلاقیت کودک شود. تغذیه کودک نیز دارای اهمیت است و رشد جسمی و روحی فرزندان تحت تاثیر غذا و لقمه حلال می باشد. شیوه خوردن غذا و رعایت آداب آن در رشد روحی کودک تاثیرگذار است. دقت در سلامت جسمی و روحی نونهالان از وظایف پدر و مادر است. با دقت در آموزه های دینی و سیره معصومین ( ع) در می یابیم که زمان تربیت دینی فرزندان از همان دوران کودکی است و مادران باید از همین زمان با دقت فرزندانشان را با مفاهیم و آموزه های دینی آشنا کنند. مادر است که می تواند با تربیت اخلاقی خود، فرزند را به عفت، حق دوستی، خیرخواهی، نیک اندیشی و .... سوق داده و او را با تقوی سازد. وظیفه مادر است تا پیش از آنکه ذهن کودک مغشوش و آلوده شود، به تربیت پرورش مذهبی و اخلاقی کودک خود مبادرت نماید. بازی برای کودک یک نیاز طبیعی است و از آغاز زندگی تا پایان عمر همواره پایدار است. اسلام به این نیاز طبیعی توجه داشته و دستور داده اطفال را تا هفت سال آزاد بگذاریم. پس بازی حق فرزندان است و والدین و به خصوص مادران باید شرایط مساعد را برای برخورداری کودکانشان از این حق طبیعی فراهم سازند. البته باید به نوع بازی ها و اسباب بازی هایی که برای او تهیه می کنند توجه داشته باشند. موضوع مهم دیگر آسیب شناسی کودکان از جمله کم رویی، لجبازی، ترس، دروغگویی، دزدی و غیره است که باید بدان توجه داشت. البته در این پژوهش به علت گستردگی بحث و کمبود وقت، فقط به مسأله کم رویی ، علل آن و نیز درمان و پیشگیری از آن پرداخته شده و به مباحث دیگر به صورت گذرا اشاره شده است.
قناعت از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
مریم عامری خیرآبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
قناعت و میانه روی در حد ضرورت زندگی مصرف گران است و از هر چیزی اندازه نگه داشتن که انسان را از حرص به جمع مال باز می دارد 0 قناعت حالتی است که از توجه بهحضرت حق و عبرت گرفتن از زندگی حریصان و قارون ها و مرگ وبرزخ و قیامت و حساب و کتاب و بهشت و جهنم ، درس عبرت گرفتن از پاکان و اهل قناعت و متذکر بودن این معنی که عمر کوتاه و زودگذر و مال از دست رفتنی است ، بدست می آید 0 اگر کسی به معنای ملکوتی و آسمانی این واقعیات توجه ننماید در درجه اول دچار حرص سپس بخل و آنگاه غفلت از حق می گردد و با دست خویش وسایل هلاکت خود را فراهم می نماید0 کسی که در همه امور خود را مقید به حلال الهی کند و با کمال جدّیت از حرام بپرهیزد او را قانع و گرنه حریص می خوانند 0 اگر در فیوضات مادی بر روی اهل قناعت باز شود ، باز هم میانه روی در زندگی را از دست نمی دهند و از اسراف و افراط پرهیز کرده و مازاد بر نیاز زندگی خود را در راه خدا، در امور خیر و کمک به بندگان الهی صرف می کنند0 کسی که در تمام شئونات زندگی اعم از مادی و معنوی ، اجنماعی و خانوادگی به حق خود قانع باشد از بندگان شایسته خداست 0 ارزش قناعت این صفت والای ملکوتی زمانی معلوم می شود که ما به اثرات زیان بار حرص و زیاده خواهی آگاهی داشته باشیم 0 انسان حریص در گرداب دنیا فرو می رود دلش پریشان و خاطرش آشفته می گردد چون همواره برای رسیدن به نقطه ای غیر قابل شکست تلاش می کند و هرگز به حدی که در آنجا توقف کند منتهی نمی شود 0 و این همان چیزی است که در دنیای امروز شاهد آن هستیم ، اینکه ثروت برخی افراد در فاصله ای کوتاه چندین برابر می شودهوس و حرص سیری ناپذیری را در دیگران به وجود می آورد که چرا آنان به چنین شرایطی که آن را حق خود می دانند نرسیده اند و یا نرسند و چون همه چیز را حق خود می داند و می خواهد به آن برسد ،حقوق دیگران را زیر پا گذاشته و از ظلم و ستم و زور به دیگران ابایی ندارد0بنابر این اگر کسی اساس زندگی خود را بر پایه میانه روی استوار سازد ،نیازمندیش به اموال و دارایی ها اندک می شود 0 و بی نیازی جز این نیست ، پیامبر اکرم (?) می فرمایند: إنَّما الغنی غنی النفس» 0( محجه البیضاء ،ج16 ،ص51) این نکته بسیار مهم را باید بدانیم که قناعت در فرهنگ اسلام هیچ تضادی با فعالیت و کار وکوشش و حرکت در امور دنیایی ندارد ، انسان قانع بدون اینکه دنیا را معبود و بت خود قرار دهد و آن را هدف ببیند به دنبال همه نوع فعالیت مشروع است و این را نیز به یاد دارد که خداوند روزی بندگان خود را تضمین کرده است و از اینجاست که از برکت قناعت ، لحظه ای از یاد خدا و قیامت و حقوق مردم غافل نیست و از حرص و زیاده خواهی نجات می یابد0 اگر کسی در همه امور به حلال خدا قناعت کند آراسته به ورع و تقوا و حفظ نفس و تزکیه باطن و000 می شود واز گناهان دیگر که هر یک به تنهایی ممکن است زندگی را به باد دهد ، در امان می ماند با توجه به اثرات قناعت در زندگی که انسان را از حرص ، بخل ، تکبر، نخوت ، غضب ، ربا ، دزدی و000 در امان کرده و در شئون اجتماعی و خانوادگی از ظلم وستم بر دیگران و غضب و خشم و سلطه جویی و فرعون منشی مصون نموده و عاقبت خوشی در دنیا و آخرت پیدا خواهد کرد ،اهمیت مسئله قناعت در اسلام روشن می گردد0 « تِلکَ الدّارُ الاخِرَهُ تَجعَلُها لِلدِّینَ لا یُریدُونَ عُلُوّاً فِی الارض و لا فِساداً و العاقِبَه للمُتَّقین» ( ما این دار آخرت ( بهشت ابدی) را برای آنان که در زمین اراده علو و فساد و سرکشی ندارند مخصوص می داریم و حسن عاقبت خاص پرهیزکار است )0 قصص/83
فلسفه و آداب جهاد در قرآن و سنت
نویسنده:
خدیجه بیگم حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف اسلام سعادت و رستگاری تمام ملل روی زمین است. ایدئولوژی مترقی و کامل و سازنده اسلام، جامعه را در مسیر تکامل مطلوب قرار داده و همگام با آن با مکتب ها و رژیم های استعماری به نبرد بر می خیزد تا آنها را کاملا نابود سازد. اسلام نمی خواهد حکومت های ظالم و فاسد که دست غارت و چپاول به اموال ملت های مظلوم دراز کرده اند و آنان را در ضعف و زبونی نگاه داشته اند، و راه تکامل مادی و معنوی را بر آنان بسته اند را به حال خود واگذارد. به همین خاطر هدف نهایی و جهان شمول خود را، استوار ساختن حکومت عدل و پایه های آن بر زیربنای ایدئولوژی توحید قرار داده است. این هدف عالی با در دست داشتن پرچم توحید و عدل در مقابل پرچم های کفر و شرک و بت پرستی و سیستم های طبقاتی دنبال می شود. آنچه در اسلام مطرح است، همان کوشش های همه جانبه برای نشر آیین توحید و شکستن بت ها و معبودهای قلابی، و مستقر ساختن حکومت الهی در روی زمین است، و نه جنگ و قتل و خونریزی و استعمارگری، و اگر هم روزی پیروان خود را برای مقابله و نبرد با دشمنان دعوت می کند از این نظر است که کوبیدن دشمن مزاحم، یکی از مصادیق کوشش های اسلامی برای استقرار توحید و حکومت الهی و حق و عدالت در روی زمین بوده و هست. بنابراین هر نوع کوشش و فعالیت، که کمک مؤثر به انتشار اسلام و تجدید عظمت مسلمانان بنماید، بطور مسلم از مصادیق واقعی جهاد بوده و هرگز جهاد اسلامی در چارچوب خاصی محدود نمی شود. اسلام مانند آیین رومیان قدیم و یهود و نازیها در چهارچوب جامعه و نژاد محصوی نیست؛ بلکه برای عموم جهانیان است و مسلمانان به پیروی از تعالیم اسلام وظیفه دارند در راه نجات توده های مردم جهان نسبت به برنامه های زندگی بکوشند. فطرت انسان حکم می کند که علف های هرزه و عضوهای فاسد اجتماع باید قطع شوند تا زمینه برای نجات و سعادت توده های محروم فراهم آید. و این مهم محقق نمی شود مگر با جهاد اسلامی، و ما در این تحقیق سعی کرده ایم تا حد توان به بررسی علل وجود این قانون در دین اسلام و آداب و قوانینی که بر آن مرتب می شود بپردازیم تا روشنگر مسیر و هدف اسلام در این وادی باشد. در این تحقیق که پیش رو دارید به بررسی موضوع جهاد از دیدگاه های مختلف پرداخته شده است و در فصول مختلف اقسام جهاد و فلسفه وجود آن در اسلام و همچنین آداب مختلفی که در قرآن و سنت برای آن بیان شده و از منابع مختلفی گردآوری شده است، بیان گردیده و تا آنجا که در توان بوده کوشش شده است هیچ مطلبی بدون استناد به منبع و مرجع آن آورده نشود.
فلسفه انتظار و وظایف مردم در دوران غیبت
نویسنده:
عفت یزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش، نگرشی کوتاه و دوباره به مقوله ی « انتظار» دارد سعی شده است که این معنا و جوانب آن به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. سپس حقیقت انتظار، ضرورت آداب و آثار انتظار را روشن نموده و در هر مورد از آیات و روایات نیز بهره گرفته شده است. تلاش شده تا جایی که در این مختصر می گنجد سخنان بزرگان را در مورد فلسفه ی انتظار و منجی آخرالزمان تبیین نماید و در قسمت آخر وظایف مردم در قالب منتظران ظهور حضرت ولی عصر ( ع) به طور مجمل و مفید بیان شده است و آیه های متناسب با این وظایف را در جاهایی که لازم بوده بیان داشته و با نتیجه گیری پایانی این کلام خاتمه می یابد. این پژوهش از سه بخش تشکیل گردیده است. بخش اول با نام تعریف و تبیین موضوع بخش دوم با عنوان مهدی ( عج) و انتظار و بخش سوم وظایف منتظران و نتیجه گیری است که هر بخش نیز از فصل هایی تشکیل شده است.
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
گلدسته نوروزیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق : ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت می باشد. هدف در این تحقیق آن است که می خواهم حجاب از دیدگاه قرآن و سنت بیان نمایم و همچنین بدانم که با توجه به این که قرآن و سنت به این موضوع خیلی اهمیت داده اند، چرا که بعضی زنان در جامعه نسبت به مسأله پوشش حجاب بی اهمیت هستند و چه اموری باعث شده که عفاف و حجاب روز به روز کمرنگ شود. اصل حجاب یکی از واجبات الهی است که مردان و زنان هرکدام تا آن حدی که شریعت تعیین کرده باید رعایت نمایند. زیرا این حجاب و پوشش، سنگر سعادت و پیروزی و رستگاری زنان جامعه است، که اگر این سنگر آسیب ببیند و یا فرو ریزد عوامل سعادت، پاکزیستی و شرافت آن ها فرو ریخته و قطعا این سنگر در سراشیبی سقوط و انحراف قرار گیرد و موجب آلودگی خود و جامعه خواهند شد. اینکه حجاب تنها مختص به اسلام نمی باشد بلکه با نگاهی به تاریخچه حجاب فهمیده می شود که در بعضی از ملل و ادیان مختلف حجاب وجود داشته اند. با توجه به اوضاع امروز جامعه اسلامی عوامل های مختلف در کم توجهی به عفاف و حجاب دارد که به طور خلاصه و تیتروار به آن ها می پردازیم : 1- بحران سازیهای متعدد دشمن. 2- خلأ الگوهای مناسب فرهنگی. 3- بالا رفتن سن ازدواج و ... می باشد که باید راهکارهایی اجرایی برای ایجاد عفاف و حجاب در جامعه بوجود آید تا جامعه از آن وضع تباهی و فساد و بی حجابی بیرون رفته و به سعادت و پیروزی کشانده شود. دامنه این تحقیق در محدوده قرآن و سنت می باشد. با توجه به آیات و روایاتی که در این زمینه آمده و از کتاب های تفسیر(نمونه و المیزان) و بحارالانوار و اصول و فروع کافی و رسلاله حجابیه در دو جلد و کتاب های شهید مطهری و غیره. روش انجام کار این تحقیق کتابخانه ای و اسنادی است با مراجعه به کتاب ها و مقالات و رساله ها و دیدگاه های مختلف مطالبی که در رابطه با این موضوع بوده، یادداشت برداری کرده و پس از آن فیش برداری و ارتباط منطقی بین موضوعات برقرار کرده و به یافته های جدیدی دست یافتم. شروع به نوشتن طرح نامه و پس از تصویب طرح نامه پایان نامه را نوشتم. نتیجه ای که از تحقیق گرفته شده با توجه به آیات و روایات که در مورد حجاب آمده که بر هر زن و مرد واجب است که رعایت کرده، زیرا زن با داشتن حجاب شخصیت می گیرد و باعث بالا رفتن احترام و ارزش و مقام او حتی در عرش الهی می شود. واژه های کلیدی : 1- حجاب : جمع حجب : به معنی پوشیدن است و هم معنی پرده و حاجب. بیشتر استعمالش به معنی پرده است. مانع و حایل میان دو چیز. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده وسیله پوششی است. یکی از واجبات الهی است که مردان و زنان هر کدام تا آن حدی که شریعت تعیین کرده باید آن را رعایت نمایند. 2- ستر : سَتَرَ – یستر ستراً : روی آن چیزی را بپوشانید. و ساتر : کینه او را به دل گرفت و دشمنی اش را پنهان کرد و مخفی کردن ؛ الستر : پوشش وسیله پوشانیدن. 3- جلبات : درباره جلبات معانی متعددی وجود دارد. به معنای : ملحفه(چادر) و پارچه بزرگی که از روسری بلندتر و روی گردن و سینه ها را می پوشاند ، یا عبارت از پیراهن و یک جامه گشاد و بزرگ برای زن که از ملحفه ( ملافه یا روپوش بزرگی همانند چادری کوچکتر است یا جامه گشادی است که از چارقه بزرگتر و از عبا کوچکتر ، زن بوسیله آن سر خود را می پوشاند و باقی آن را بر سینه اش رها می سازد. 4- تبرج : در گفتار اهل سنت به معنی خود نمایی و جلوه گری است. این کلمه در اصل از " برج" گرفته شده. همان گونه که برج در میان ساختمان ها خود را بیشتر آشکار می کند و خودنمایی می نماید. تبرج بانوان نیز به همین معنی است. تبرج زده : زن زینت ها و زیباییهای خود را برای نامحرمان آشکار سازد. 5- سنت : روش طریقه سیرت سرشت طبیعت در اصطلاح فقه : قول و فعل و تقریر پیغمبر اسلام آنچه که صحابه بر آن عمل کرده باشند. 6- قرآن : در معنای قرآن وجوه های زیادی ذکر شده : 1- قرآن اسمی جامد و غیر مشتق، علم ارتجالی است و خداوند به عنوان اسم خاص برای وحی پیغمبرش نازل فرموده، قرار داده است. 2- قرآن اسم مشتق ولی غیر مهمور. مشتق از قرنُ الشیءِ بالشیءِ یعنی چیزی را به چیزی ضمیمه کردن. – قرآن هم ریشه « قرائن» جمع « قرینه» است ؛ ریشه آیاتش همانند یکدیگر است و بعضی دیگر را تأیید می کند. 3- قرآن مشتق و مهموز است. از « قَرءَ» به معنای جمع گرفته شده است و بر وزن رجحان و غفران از ماده « قرأ» به معنای تلاوت کردن است.
اسماء بنت عمیس
نویسنده:
محدثه هاشمیان فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق یکی از زنان نمونه تاریخ صدر اسلام به نام اسماء بنت عمیس است که محب اهل بیت(علیهم السلام) بوده و در زمان خویش نقش آفرینی های بسیاری نموده است. اهداف ما از انتخاب این موضوع معرفی واضح تر و کامل تر شخصیتی از بانوان نمونه صدر اسلام است که قبلاً کمتر به آن پرداخته شده است ، ارائه الگویی کامل و مناسب برای زنان جامعه اسلامی ، تحلیل عملکرد و رفتارهای شخصیتی ایشان و پیدا کردن راه حلی برای زنان در جهت فهم کیفیت برخورد با مسائل اجتماعی و بحران های روزگار می باشد. اسماء بنت عمیس شخصیتی برجسته بود که در عصر جاهلیت در سرزمین عربستان متولد شد و در خانواده ای مؤمن رشد کرد و پرورش یافت. وی در همان اوایل بعثت پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) همراه همسرش جعفر بن ابیطالب به دین مبین اسلام گروید و جزو نخستین مسلمانان شد اما به دلیل ظلم و ستم فراوانی که از سوی مشرکان مکه به تازه مسلمانان روا می شد اسماء و همسرش در هجرت دوم به سرزمین حبشه مهاجرت کردند و در آن جا صاحب فرزندانی شدند. پس از بازگشت از حبشه به مدینه جعفر بن ابیطالب در جنگ موته به شهادت رسید و همسر و فرزندانش را تنها گذاشت. اسماء مدتی را به تنهایی به تربیت فرزندانش پرداخت و سپس با پیشنهاد رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) با ابوبکر بن ابی قحافه ازدواج کرد و برای وی پسری به نام محمد به دنیا آورد. اسماء پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در ماجرای غصب خلافت و تصرف فدک به دفاع از اهل بیت ( علیهم السلام) پرداخت و تا آنجا که می توانست از حقوق غصب شده ایشان دفاع نمود. وی پس از شهادت حضرت فاطمه ( سلام الله علیها) و مرگ ابوبکر با حضرت علی ( علیه السلام) ازدواج کرد و به بیان احادیثی که در فضیلت ایشان از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم) شنیده بود، پرداخت. اسماء روایات و احادیث بسیاری از پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت ( علیهم السلام) نقل نموده است. وی الگوی کاملی برای زنان مسلمان و شیعه بویژه در زمینه تربیت فرزند، شرکت در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، تحصیل علم و دیگر مسایل مورد نیاز زنان می باشد. اسماء در نهایت پس از یک دوره زندگی پربار در سن نود سالگی از دنیا رفت و نام خود را در تاریخ صدر اسلام به عنوان بانویی خداشناس، ولایت مدار، شجاع و بافضیلت ثبت نمود. تحقیق شامل هشت فصل می باشد: ابتدا بیوگرافی شخصیت اسماء را بیان می کنیم و در فصل بعد مسلمان شدن و دگرگونی وی را ذکر می نماییم، در فصل سوم دوران زندگی اسماء با جعفر بن ابیطالب را مورد بررسی قرار می دهیم و در فصل چهارم به دوران زندگی اسماء در خانه ابوبکر و دفاع های شجاعانه او از اهل بیت ( علیهم السلام) خصوصاً فاطمه زهرا ( سلام الله علیها) می پردازیم، در فصل بعد اسماء بنت عمیس در خانه امام علی ( علیه السلام) و بیان احادیث ایشان توسط اسماء را ذکر می کنیم، فصل ششم نگاهی بر احادیث و روایات نقل شده توسط اسماء دارد. در فصل هفتم به بیان نقش زنان مسلمان در جامعه اسلامی می پردازیم و در آخرین فصل وداع اسماء با زندگی مشقت بار دنیا را بیان می کنیم. دامنه تحقیق بررسی شخصیت و تحلیل عملکرد این بانوی بافضیلت در تاریخ صدر اسلام یعنی دوران حیات پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) تا زمان خلافت امام علی ( علیه السلام) می باشد. برای این تحقیق از کتابهای تاریخی مثل تاریخ یعقوبی، تاریخ طبری، الکامل فی التاریخ ابن اثیر و ... کتاب های تفسیری از جمله تفسیر مجمع البیان ، المیزان علامه طباطبایی و ... کتاب های حدیث مثل معجم الکبیر سلیمان بن احمد الطبرانی، بحارالانوار الجامعه لدرر الاخبار الائمه الاطهار علامه محمد باقر مجلسی و... از کتاب های معاصر چون بانوان قبیله ابرار « اسماء بنت عمیس» مورد استفاده قرار گرفته است. روش تحقیق: تحقیق به اعتبار نوع و هدف بنیادی و به اعتبار موضوع تاریخی است . به اعتبار ماهیت و روش علی و توصیفی و به اعتبار جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای می باشد. فرضیه ها: 1. دین اسلام از همان ابتدای ظهور به زن ارزش و اهمیت داده است و نه تنها با ضعیف نگه داشتن و ظلم کردن به زنان مخالف بوده بلکه زمینه را برای رشد آنان که توانایی، لیاقت و شجاعت داشته اند فراهم نموده است. 2. تعالیم اسلام زمینه را برای رشد و کمال زنان و مردان به طور مساوی فراهم کرده چنانکه اسماء با تلاش و جدیت توانست در مسیر کمال قدم بردارد و مدافع خاندان اهل بیت ( علیهم السلام) گردد. 3. زنان مسلمان جامعه امروز با الگوگیری صحیح از زنان نمونه صدر اسلام می توانند به وظایف خود در قبال دین اسلام و آیین تشیع عمل کنند. نتایج تحقیق: اسلام توجه خاص ، ویژه و کاملی به زنان و تکامل همه بعدی ایشان دارد بنابراین با توجه به نیاز جامعه اسلامی به حضور فعال و پررنگ زنان در اجتماع اسلامی به ویژه در فعالیتهای اجتماعی ، سیاسی و تحصیل علم، اهمیت بررسی تاریخ زندگی زنان نمونه در تاریخ اسلام برای ارائه الگویی مناسب و ملموس جهت استفاده زنان مسلمان لازم به نظر می رسد. واژگان کلیدی: اسماء، جعفر، فدک، تربیت و جامعه.
زکات از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
معصومه قلیچی کشتان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
زکات، یک نوع مالیات و حقوق واجبه که از نه چیز وصول می شود، اطلاق می گردد که در یک زمان خاص محقق می شود و یکی از منابع عالی اسلامی است بر اغنیاء واجب شده تا بدین وسیله فقر مستضعفین از بین برود و ثروت جامعه به طور مساوی بین تمام مردم تقسیم شود. محدوده تحقیق در خصوص زکات از دیدگاه قرآن و روایات می باشد. این پایان نامه در 6 فصل تنظیم شده است که کلیات تحیق شامل تعاریف لغوی و اصطلاحی واژه زکات، اهداف و دامنه تحقق و پیشینه تحقیق می باشد. اقتصاد و زکات، رابطه بین زکات و اقتصاد را بیان می کند و این که چه نقشی را از بین بردن فقر ایفا می کند؟ دست اندرکاران حکومت اسلامی باید بدانند که از منبع مالی [ زکات] اسلامی چگونه استفاده کنند که دچار مشکل نشوند. با برنامه ریزی صحیح از افراط و تفریط اقتصاد جامعه جلوگیری کنند. زکات از دیدگاه قرآن: خداوند منان با نزول آیات، و این که در بین آیات بیش از 30 آیه در مورد زکات وجود دارد جایگاه و منزلت زکات را در نزد خداوند برای ما مشخص می سازد. زکات در قرآن بعد از نماز آمده که نسبت به آن تأکید فراوانی شده است. خدای متعال در آیات خود این مطلب را به ما می فهماند که در اموال اغنیاء سهمی برای فقرا وجود دارد و در این مورد نباید با منت حقشان را پرداخت، بلکه باگشاده رویی با مسکینان برخورد کنیم. زکات از دیدگاه روایات: پیامبران و ائمه ( ع) به این نکته توجه داشته اند که ما نباید فقط به اصول دین بپردازیم بلکه باید فروع را هم در نظر داشته و به آن اهیمت بدهیم و زکات یکی از مهمترین اعمال فرعیه ماست. احادث و روایات متفاوتی در این مورد توسط راویان به ما رسیده و اهمیت آن را بازگو کرده است، و این مشخص می کند که پرداخت زکات در هر عصری و برای هر شخص مسلمانی واجب می باشد. احکام کلی زکات می باشد که باید بر اساس رعایت کامل شرایط و موازین احکام زکات را بپردازیم در چه موقع، چه شرایطی، به چه کسی و به چه اندازه باید به احکام زکات رجوع شود. تجزیه و تحلیل و نتیجه بحث، نقد و بررسی کلی مسئله مورد بحث زکات و نتیجه ای که از آن بدست می آوریم را شامل می شود. نتیجه این که با پرداختن به فلسفه زکات، پرداختن زکات را در این مردم ترویج دهیم و یک نوع دفاع از قشر ضعیف جامعه می باشد و اغنیاء باید بدانند که حق مستضعفان در اموال آنها وجود دارد و این که تصور می کنند با پرداخت زکات از ثروتشان کاسته می شود، سخت در اشتباهند. واژه کلیدی: 1)زکات، پاک و پاکیزه گردیدن. فقه، بلایی است که شیطان با آن انسانها را می ترساند. ایثار اقتصادی، یک حرکت عمومی دائمی الهی است که همه انسانها به آن نیاز دارند. اسراف، بیرون شدن از حد است، اما بیرون شدن از حد اعتدال به طرف زیاده روی در خصوص انفاق. انفاق، بذل مال و صرف آن در رفع حوائج خویشتن و دیگران است. قوام، به فتح قاف حد وسط معتدل است، به کسره ما به قوام هر چیز است. صدقه، بخشش بری رضایت خداوند. غنی، تأمین تمام نیازمندیهای که توده های مردم در هر زمان متناسب با شرایط زمان و مکان خود احتیاج دارند. زکوه: اصل زکوه چنانچه طبرسی و راغب گفته به معنی نمو و زیاده است. همچنین است قول قاموس و اقرب و صحاح زکاه را نمو کردن گفته است. زکوه از اسماء مشترکه است و بر عین و معنی و معنی هر دو اطلاق می شود. ناگفته نماند زکوه در قرآن گاهی به معنی طهارت و پاکیزگی آمده گاهی به معنی مدح است. ناگفته نماند پاکیزگی و مدح که ذکر شد مخالف معنی اولی که نمو و زیارت باشد نیست، بلکه پاکیزگی همان نمو نفس و ترقی و ارتقاء آن است. فقراء آنها کسانی اند که درآمدشان به مخارچ سالانه کفایت نمی کند می توانند کسر مخارج خویش را از زکاه دریافت دارند. مساکین مسکین کسی است که حالش از فقیر بدتر است یعنی کسانیک درآمدی ندارند. ناقص العضوند، مضطر و آواره عاملین زکاه حکم زکاه آنست که حاکم شرع برای جمع آوری آن و نیز برای توزیع و مصف آن مأموراین هستند از طرف خود تعیین کند.
اهمیت توکل به خدا در قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
وجیهه احمدی گنبدجق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
با استعانت و یاری خداوند متعال، این پایان نامه در ده فصل، با توجه به موضوع پایان نامه، که عبارت است از « اهمیت توکل در قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی و آن» گردآوری شده است که به شرح زیر می باشد: در فصل اول به کلیات توکل همچون واژه شناسی توکل در لغت و اصطلاح و نیز به معنا و فلسفه توکل و حالت آن پرداخته شده و البته پس از پایان واژه شناسی به واژه های مترادف و متضادی که در قرآن و روایات به کار رفته، اشاره شده است. در فصل دوم به اهمیت توکل در قرآن کریم با توجه به آیاتی که در مورد توکل و مشتقات این واژه است و تفسیر بعضی از آیات و مخصوصاً به توحید در توکل پرداخته شده و البته تعداد آیاتی که در مورد توکل و مشتقات آنست نیز ذکر شده است. فصل سوم که اهمیت توکل در سنت است درباره مقام و کمال توکل در آیات و روایات بحث شده و نیز توکل در دریای بیکران نهج البلاغه و صحیفه سجادیه مورد بررسی قرار گرفته است و برای برسی دقیقتر از سخنان گهربار پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله وسلم) و نیز حضرت علی علیه السلام و سائر ائمه علیهم السلام استفاده شده است و در ادامه این فصل بالاترین و پایان ترین حد توکل در روایات و نیز مراتب و درجات توکل در روایات را بررسی کرده ام. در بقیه فصول، به آثار توکل از ابعاد گوناگون اشاره شده است که در فصل چهارم به آثار توکل در قرآن اشاره می شود که بعضی از آثار از قبیل: قدرت تصمیم گیری، شجاعت، ترک گناه و عدم سلطه شیطان بر متوکلان و ... در آیات بررسی شده است. در فصل پنجم به آثار توکل در سنت و روایات پرداخته شده و این آثار در آن بررسی شده است: 1-اعطای کفایت امور به شخص متوکل. 2-قوت و شجاعت. 3-توکل و همت عالی. 4-توکل و لزوم کار و فعالیت. 5-توکل و بذل و بخشش. 6-توکل و رسیدن به بی نیازی و عزت. 7-در فصل ششم، توکل در سیمای فرزانگانی از قبیل امام خمینی و سایر علماء از قبیل آیت الله اراکی، مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل هفتم آثار فردی توکل همچون: 1-استحکام و قاطعیت بخشیدن به اراده با توکل. 2-توکل مانع غرق شدن انسان در مادیات. 3-توکل نگهدارنده انسان در برابر عوامل شیطان، ... می باشد. فصل هشتم آثار اجتماعی توکل می باشد که عبارتند از: 1-آثار توکل در جهاد و مقدمات آن. 2-توکل و نقش آن در نتیجه مشورت پیامبر با یارانش و ... فصل نهم آثار توکل از ابعاد اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی است. فصل دهم در مورد آداب و وظائف شخص متوکل علی الله است و نیز شامل منابع و پیشنهادها و نتایج می باشد.
هدف از آفرینش انسان در قرآن
نویسنده:
سمیه آرین نژادفیض آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مساله آفرینش انسان یکی از مسائلی استکه در همه اعصار و قرون متمادی فکر همه انسانها را به خود جلب کرده است ، زیرا انسان ذاتا خداجوست و خواهان زند گی هدفمند است . از این رو ابتدا هدف آفرینش همه موجودات را مورد بررسی قرار دادیم و در یافتیم که همه موجودات اعم از زمین وآسمان ،طبیعت و هر چه در آن است فقط و فقط به خاطر انسان و آرامش و آسایش او خلق شده است و حال انسان موجودی است دارای دو بعد روحانی و جسمانی و دارای عقل و اختیار ، که به وسیله آنها میتواند به اهداف متوسط خداوند از خلقتش جامه عمل بپو شاند. از اهداف متوسط خداوند عبادت است که در جای جای قرآن به آن اشاره کرده است ،و عبادت را یکی از مسائلی میداندکه می تواند قوای بالقوه درون آدمی را به فعلیت برساند . یکی دیگر از اهداف خداوند در خلقت آدمی ابتلا و آزمایش است ،که خود فرمود : من خلق کردم انسان را تا مورد آ زمایش قرارش دهم ،و این آزمایشات ظرفیت و تحمل انسان را در برابر مصائب و مشکلات زندگی زیاد کرده و به انسان شرح صدر میدهد و باعث تقویت روحیه و حرکت به سوی بهترینها که همان کمال است میشود . ودر آخرین مورد از اهداف متوسط خداوند در خلقت انسان میتوان به رحمت واسعه اشاره کرد که خود محرکی با ارزش در پیمودن مسیر تکامل است . در میان متذکر شدیم که خداوند انسان را به حال خود رها نکرده بلکه با قرار دادن نیروی قویی بنام فطرت و صدو بیست وچهار هزار پیامبر نعمت هدایت را نیز در اختیار ما قرار داد تا ما بتوا نیم بهتر و سریعت مقصد نهائی خود را پیدا کرده و در آن مسیر گام برداریم . و آن چیزی نیست جز رسیدن به مقامی که غیر خدا هیچ نبینیم و قرب الهی پروردگار بی همتا .
نهادینه کردن ارزش های اخلاقی در کودکان از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
زهره انتظاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق مورد نظر به نهادینه کردن اخلاق در کودکان می پردازد. ارزش و اهمیت مسائل اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی افراد جایگاه خاصی داشته و آن را تحت تاثیر مستقیم خود قرار می دهد به طوری که ضامن سعادت دنیوی و اخروی و یا بالعکس در افراد می شود. متأسفانه امروزه رعایت این مسائل تنها به صورت شرطی تحقق یافته و از بنیادهای خود خارج گشته است به طوری که افراد با در معرض قرار گرفتن جریانی این اعتقادات و خلقیات را از دست داده و دچار بحران هویت می گردند و در شرایطی خاص مجبور به انتخاب راهی می گردند که گاهاً زندگی خود و دیگران را به مخاطره می اندازند . از آن جا که کودکی تنها و مهم ترین زمانی است که در نهادینه کردن اخلاق جایگاه ویژه ای از دیدگاه اسلام و روانشناسان دارد. به این جهت این تحقیق بر آن است که با بررسی عوامل مهم در نهادینه کردن اخلاق در کودکان ،که قبل از تولد در کودک شکل می گیرد بپردازد و این مستلزم آداب خاصی است که در اسلام به آن در طی مراحلی اشاره شده است که پدر و مادر با رعایت این مسائل به این امر مهم دست می یابند.باید متذکر شد که مربی(پدر ، مادر و کسانی که امر تعلیم کودک نقش مستقیم دارند) پس از تولد، با دانستن ویژگی های رفتاری و طریقه ی آموزش کودک می تواند بهترین،ساده ترین و مطمئن ترین راه را،جهت اخلاقی نمودن کودک انتخاب نماید. دامنه ی تحقیق به پدر و مادر به عنوان حاملان کودک نگریسته و در ابتدا با بررسی عوامل تأثیر گذار در اخلاق کودک قبل از تشکیل نطفه آغاز می شود و تا زمان اتمام دوران کودکی ادامه می یابد، سپس به بیان مؤلفه های اصلی آموزش برای نهادینه کردن اخلاق می پردازد که عبارتند از خود شناسی، خدا شناسی، معاد شناسی و معصومین?که به عنوان الگو و اسوه نگریسته و در انتها به آموزش قرآن و احکام کودکان توجه نموده تا زمینه ی رشد و ترقی کودک و پیدایش روح معنویت در وی شود که در این راستا باید از شیوه ها و ابزار خاص که شامل دو اصل پیش قراردادی تنبیه و تشویق است استفاده شود و اخلاق مقبولیت طلبی در کودک به اخلاق مبتنی بر نظم و قانون تبدیل شود و این حاصل نخواهد شد مگر این که اخلاق فرا قراردادی را توسط الگوها،اطرافیان و دوستان کمک گرفته شود تا بتواند بیشترین تأثیر را برای اخلاق کودکان داشته باشد به همین جهت در خاتمه راهکارهای عملی، به والدین این امکان را می دهد تا این امانت الهی را به بهترین شیوه پرورش دهند. منابع مورد استفاده در این تحقیق در درجه ی اول منابع صحیح و غنی اسلامی استفاده گشته و سپس به کتب روانشناسی و علوم مرتبط با مطالب مورد بحث مراجعه گشته است که این تلفیق به علمی بودن تحقیق کمک فراوانی نموده است.شیوه ی انجام کار در این تحقیق کتابخانه ای می باشد. از نتایج کلی این تحقیق می توان به این مورد اشاره کرد که به مسلمین روش های فراموش شده در اسلام را که باعث کمرنگ شدن اعتقادات شده یادآوری کند تا در سایه ی این تحقیق بتوانیم فرزندانی با روانی سالم بپرورانیم تا طعم خوش ایمان و نزدیک شدن به خداوند را به راحتی احساس نمایند و به مشکلاتی که ما امروزه از عدم آشنایی و معرفت ناشی می شویم، برخورد ننمایند.