آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه فردوسی (مشهد)
>
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
>
گروه معارف اسلامی
>
محمدرضا جواهری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 195
عنوان :
اهمیت مشورت در اسلام
نویسنده:
مریم مالکیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
این رساله با عنوان اهمیت مشورت در اسلام داری چهار بخش است که در ابتدا قسمتی تحت عنوان کلیات تحقیق به تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهمیت موضوع، فواید و اهداف تحقیق، پیشنه ی تحقیق و سؤالات تحقیق ( سؤالات اصلی و فرعی، روش تحقیق، ساختار و تحقیق، کلید واژه ها و مشکلات و موانع) آمده است. بخش اول: با عنوان لغت و تاریخچه شورا مشاوره مشتمل بر دو فصل است که در فصل اول به تعریف شورا و مشاوره در لغت و اصطلاح، نظرات دانشمندان و بزرگان در رابطه با شورا و مشاوره، همچنین مشورت در آیات و روایات بررسی شده است. در فصل دوم تاریخچه شورا و مشاوره بحث شده که از آغاز زندگی اجتماعی بشر، افراد برای رفع مشکلات خود از کسانی که ذیصلاح می دانستند و به آنان اعتماد داشتند کمک می خواستند. بخش دوم: با عنوان اهمیت و ارزش مشاوره در اسلام مشتمل بر 2 فصل است که در فصل اول آن ابتدا اهمیت مشورت بحث شده، تا آنجا که در قرآن یک سوره تحت عنوان شوری نام گذاری شده است. پس به موضوع مشاوره، نیاز فطری ضرورت اجتماعی پرداخته است. همان طور که انسان به محبت نیاز دارد. نیازمند مشورت با دیگران نیز می باشد و این مشاوره انسان با دیگران به عنوان یک نیاز فطری بیان شده است که همه افراد چه عاقل، چه عالم، چه پیر ، چه جوان، چه با سواد و چه بی سواد همگی نیازمند مشاوره با دیگران هستند و تنها خداوند متعال بی نیاز از شورا است. فصل دوم انواع مشاوره است که در زمینه های مختلف چون اخلاقی، آموزشی، ازدواج، روحی و جسمی، فکری، عاطفی، خانواده که شامل مشورت زوجین ، پدر و پسر، مادر و دختر و مشورت کلیه اعضای خانواده هر یک به طور جداگانه مورد بحث قرار گرفته است. پس مشورت با زنان بیان شده که آیا باید از مشورت با زنان خودداری کرد و یا برعکس از نظرات آنان استفاده نمود. همچنین در اتمام بحث داستان هایی از مشورت های پیامبر(صَلَّی الله عَلیهِ وَ اله وًسَلَّم) و ائمه اطهار ( علیه السلام) با زنان ذکر شده است. بخش سوم مربوط به اصالت و فواید مشاوره که شامل 3 فصل است که در فصل اول به اصالت مشورت، سپس به موضوع مشورت در اسلام پرداخته در فصل دوم اهداف مشاوره بیان شده سپس به فلسفه مشورت پیامبر ( صَلَّی الله عَلیهِ وَ اله وًسَلَّم) پرداخته است که پیامبر اکرم ( صَلَّی الله عَلیهِ وَ اله وًسَلَّم) با اینکه عقل کل بود هدفش از مشورت با مردم چه بوده است. فصل سوم فواید و محسنات شورا و مشاوره که 13 مورد بیان شده پس به توضیح هر یک با ذکر حدیثی پرداخته است. بخش چهارم با عنوان ویژگی ها و وظایف مشاوران مشتمل بر چهار فصل است در فصل اول ابتدا به ویژگی های مشاوران پرداخته که آیا هر کسی را می توان به عنوان مشاور برگزید و مشاور چه ویژگی ها و خصوصیاتی باید داشته باشد که این ویژگی ها را به دو دسته ویژگی های مثبت و منفی تقسیم نموده است. فصل دوم شأن و منزلت مشاور در اسلام، در این فصل بیان شده که اگر مشاور خصوصیات مثبت را داشته باشد چه مزیت هایی دارد و برعکس اگر خصوصیات منفی را داشته باشد چه زیان هایی را ممکن است به دنبال داشته باشد همچنین دیدگاه اسلام، در این زمینه بیان شده است. فصل سوم: وظایف مشاوران، در این فصل ابتدا به وظایف مشاور پرداخته، سپس وظایف مراجع بیان شده، هدف این است که مراجع فکر نکند که فقط مشاور و وظایفی در امر مشاوره دارد بلکه مراجع نیز وظایفی برعهده دارد. فصل چهارم نتیجه مشورت و پیامدهای تک روی، در این فصل احادیث حاکی از عواقب ترک مشورت بیان شده، پس به آفات مشورت پرداخته، در آخر هم نتایج سودمند شور ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی، چیستی و چرایی دعا و نیایش
نویسنده:
آمنه صاحب الامری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع تحقیق چیستی، چگونگی و چرایی دعا و نیایش می باشد. در ضرورت این موضوع همین بس که دعا و نیایش اساسی ترین نیاز فطری و روحی بشر است و همچنین تنها راه رسیدن به آرامش، در این دنیای پر هیاهو می باشد. و حکمت روی آوردن انسانها به این امر بدین جهت است که دعا و نیایش رابطه ای طبیعی میان روح انسان و جایگاه اصلی اش یعنی ذات ابدی و ازلی باری تعالی می باشد که همچون یک فعالیت حیاتی که به ساختمان وجودی ما متعلق است، تلقی می شود. البته انسان قبل از پرداختن به این امر، در واقع برای تسریع در برقراری ارتباط و کیفیت بهتر، لازم است که آشنایی کاملی از حقیقت و ضرورت این امر و چگونگی پرداختن به آن و آثار شگرفی که دعا در زندگی انسان دارد، داشته باشد. لذا در این تحقیق بر آن شدم که جهت آشنایی قشر جوان و تحصیل کرده، با این نیاز فطری، به بیان و بررسی آداب و شرایط دعا، فلسفه و ضرورت عقلی و نقلی آن، چگونگی اجابت دعا در قاموس الهی، موانعی که باعث عدم استجابت دعا خواهد شد و همچنین به آثار و فواید دعا در زندگی انسان بپردازم. از آنجایی که این تحقیق از لحاظ موضوع دینی می باشد، می طلبد که با توجه به آیات قرآن و روایات ائمه ی معصومینعلیهم السلام و تأکید و توجه فوق العاده ای که به این امر داشته اند، مورد توجه قرار گیرد، لذا فعالیت انجام شده در روند تحقیق، کتابخانه ای است که با فیش برداری از اسناد و مدارک معتبر روایی و دیگر منابع معتبر در این زمینه، به توصیف آن در چهار فصل پرداخته می شود: در فصل اول: به تعریف دعا در لغت، اصطلاح، قرآن و حدیث و حوزه های معنایی دعا در قرآن و به سه رکن اساسی دعا و شرایط هر کدام پرداخته شده است و همچنین آداب و شرایطی که داعی باید قبل، حین و بعد از دعا رعایت نماید، مانند داشتن نیت خالص و اقرار به گناهان و حضور قلب و فرستادن صلوات بر محمد و آل محمدعلیهم السلام و بهترین زمان و مکان مناسب برای دعا کردن مانند شب و روز جمعه و هنگام زوال ظهر و مکانهایی همچون مکه، کنار قبر پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم و حرم امام حسینعلیه السلام بیان شده است. فصل دوم: شامل مطالبی همچون فلسفه ی دعا، حکمت های نهفته در دعا مانند فرهنگ زایی و شبهه زدایی و بیان ضرورت عقلی و نقلی دعا و نیایش است. فصل سوم: اجابت دعا و موانع آن است که به بیان یقینی بودن اجابت دعا، چگونگی اجابت آن در قاموس الهی و همچنین به بیان عواملی که مانع از اجابت دعا می شوند مانند گناه، ظلم و مغایر بودن دعا با سنن الهی، پرداخته شده است. فصل چهارم: شامل بیان گوشه ای از آثار و فواید دعا در زندگی انسان مانند پرکردن خلأ فطری و ایجاد آرامش روحی و شناخت خدا و کسب اخلاق خدایی است. از جمع بندی مطالب این تحقیق چنین به دست می آید که: دعا به عنوان نیاز فطری بشر، توجه به آن لازم و ضروری است و شامل سه رکن اساسی ( حالت نیایش، نیایش کننده و نیایش شونده) می باشد که هر کدام شرایطی دارند که برای رسیدن دعا به اجابت، رعایت تمامی آن شرایط ( که شرایط اصلی هستند)، ضروری می باشد و همچنین دعا دارای آداب و شرایط فرعی است که در تسریع و کیفیت اجابت دعا نقش بسزایی دارند و دعایی که با رعایت کامل آداب و شرایط انجام پذیرد، قطعاً به اجابت خواهد رسید. و با عدم ملموس بودن استجابت دعا در این دنیا، نباید از دعا کردن مأیوس شد، زیرا اجابت دعا با صرف نظر از رسیدن به مورد درخواست، به چهار صورت دیگر نیز متصور است و دارای آثار و فواید بسیاری در دنیا و آخرت برای انسان می باشد. واژه های کلیدی تحقیق عبارتند از: 1- دعا 2- نیایش 3- آداب 4- ارکان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش و مسئولیت مشترک و اختصاصی پدر و مادر در تربیت فرزندان
نویسنده:
لیلا بقائی کردیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع تحقیق نقش و مسئولیت مشترک و اختصاصی پدر و مادر در تربیت فرزندان. هدف از این تحقیق ایراد برخی از مطالب و ارائه آنها به پدران و مادران تا بدین وسیله به آنها کمک کرده تا درباره تربیت خانوادگی درست بیندیشند، ویژگی های آن را مدنظر داشته باشند و بتوانند از مشاهدات خود نتایجی بدست بیاورند. و این نوشتارهای ما تلاشی است برای کمک به پدران و مادران در تربیت فرزندان که به دانستنیهای مقدماتی تربیتی دست یابند، و تجربه و عمل خود را بررسی کنند و شیوه های درست تربیت فرزندان را بیابند. دامنه این تحقیق بسیار گسترده است و اگر بخواهیم به شرح آن بپردازیم شاید صدها و هزاران کتاب و مقاله شود، چرا که مسائل تربیتی نیازمند بحث و تحقیق فراوان است. منابعی که در این تحقیق به کار رفته کتابخانه ای بوده و شامل قرآن، کتب تفسیری و مرجع، کتابهی تربیتی و روانشناسی دانشوران ایرانی و غربی، و پاره ای از مقالات و نشریه ها است. پاسخی که از این اثر تحقیقی گرفتیم علاوه بر اینکه خود با نکات کلیدی و مهم در امر تربیت فرزندان آشنا شدیم به این مطلب نیز دست یافتیم که خانواده به عنوان یک جامعه کوچک تأثیر زیادی در رشد و نمو فرزندان دارد و عامل هر گونه تفاهم، پذیرفتن و نپذیرفتن. در اصل والدین هستند، زیرا کودک وقتی که به دنیا می آید اولین نگاهش به پدر و مادر می افتد و هر چه بیشتر رشد می کند نگاهش به پدر و مادرش بیشتر می شود و از آنها چیزهای تازه تری یاد می گیرد. و دیگر مطلب این است که هر یک از والدین دارای ویژگی هایی هستند که بدین وسیله وظایف آنها در قبال فرزندان مشخص می شود و این وظایف برخی متوجه یکی از آنها می شود که اختصاصی نام دارد، و برخی از این وظایف متوجه هر دوی آنهاست که مشترک نام دارد. به این مطلب نیز پی بردیم که هدف از تعلیم و تربیت فرزندان باید رشد فکری کودک، پرورش استعدادهای او، پرورش قوه قضاوت او، پرورش حس مسئولیت اخلاقی و اجتماعی او و بارآوردن او به عنوان یک عضو مفید جامعه تحت شرایط مساوی با دیگران باشد، و همه این مسئولیت ها در وحله اول متوجه پدر و مادر کودک می باشد، آنها باید با توجه به این اصول و ضوابطی که در امر تربیت فرزند قرار داد به تربیت فرزند از همان اوایل طفولیت بپردازند تا هم در مقابل خود و خدای خویش شرمنده نباشند و هم مسئولیت خویش را در قبال جامعه نیز به انجام برسانند. از دیگر نتایج مهم این مبحث این است که بهترین شیوه برای تربیت ملایمت و مدارا است که در رشد صحیح عواطف انسانی مؤثر است، زیرا راه و رسمهای خشن و تنبیهات مکرر در تربیت قلب را از بصیرت دور می کند و عواطف انسانی را از بین می برد. این مسلئه از مهمترین مسائل در امر تربیت فرزند است که اگر والدین بدان توجه نموده و این روش را در امر تربیت فرزند به کار گیرند، فرزندانی پاک و سالم خواهند داشت. خلاصه اینکه، والدین مهمترین ارکان رشد صحیح کودک هستند، پس رفتار، کردار و اعمال آنها در ساختن یک فرد از جامعه فردا مؤثر است، چرا که غنچه های امروز گل های شکفته فردا هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراحل امر به معروف و نهی از منکر
نویسنده:
مریم مهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
در احکام دین به تمام واجبات و مستحبات « معروف» و به تمام محرمات و مکروهات « منکر» گفته می شود. بنابراین سفارش افراد جامعه به انجام کارهای واجب و مستحب « امر به معروف» و بازداشت« آنها از کارهای حرام و مکروه « نهی از منکر» است. امر به معروف و نهی از منکر نیز مانند، روزه، حج و جهاد و .. بر همگان واجب است یعنی باید انجام دهند یا اینکه اگر کسی این فرضیه الهی را انجام داد دیگر بر گردن دیگران نیست. طبق این مسأله هر فردی .. در برابر خانواده و اجتماع مسئول است که امر به معروف و ناهی از منکر باشد. «در غیر این صورت وظیفه الهی خود را انجام نداده است.» در جامعه ما کسانی به عنوان امران به معروف و ناهیان از منکر وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را برعهده گرفته اند که با توجه به شرایط و مراحل آن به انجام این مهم می پردازند. بعضی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر مانند: 1- خود معروف و منکر را بشناسد 2- خود عامل به معروف و تارک منکر باشد به حسن خلق و حسن بشر یا قول لین و هر چیز از قول لی صبر در برابر مشکلات و دیگر موارد. همچنین امر به معروف و نهی از منکر دارای مراحل سه گانه به شرح زیر می باشد. 1-انکار قلبی: آن معنی که کار کند که ناراحتی قلبی خود را از منکر آشکار کند، و به طرف بفهماند که منظورش از این عمل، این است او معروف را انجام دهد منکر را ترک کند. مثلا چهره در هم کشیدن روگرداندن یا رویهم فشار دادن پلکهای چشم خود و 2- انکار زبانی: که اگر از مرحله اول نتیجه نگرفت، واجب است از مرتبه دوم استفاده کنند، در صورتی که احتمال اثر بدهد. 3-اقدام عملی: اگر معلوم شد طرف آدم سمجی است و از مرحله اول و دوم نمی شود نتیجه گرفت، باید از مرحله سوم شروع کرد و با اعمال قدرت وارد شد. البته در جامعه امران به معروف و ناهیان منکر باید از حمایت مردم برخوردار باشد تا بنا اعمال وظیفه به طور مناسب به نتایج و اثرات امر به معروف و نهی از منکر مانند اثرات و برکات معنوی، اخروی، اجتماعی، اقتصادی، فردی و برکات بسیار ارزنده که می تواند جامعه را به رشد و پویایی برساند برسیم. و یک جامعه به تمام معنا اسلامی داشته باشیم. کلمات کلیدی: امر- معروف- نهی- منکر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اظهار حق از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
لیلا کاویانپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
موضوع پایان نامه اظهار حق از دیدگاه قرآن و سنت می باشد و با توجه به اینکه جامعه جهانی کنونی ما کم و بیش از آنچه باید بیان شود خودداری می کند و چه بسا در این مسیر افراد دچار خسارتهای فراوانی شوند و عده ای دیگر بی تفاوت از کنار قضیه بگذرند و بدون آنکه کار مثبتی انجام دهند؛ چرا که حق از اموری است که با شناخت آن و ضرورت بیان و جامه عمل پوشاندن آن هر وجدان آگاهی را به تحقیق این امر وا می دارد. بنابراین سعی شده است با استفاده از آیات قرآن و اخبار رسیده از اهل بیت علیهم السلام که تکیه گاه اصلی در اکثر مباحث است این موضوع بررسی شود. از جمله به معانی حق و ارتباط حق گویی با عدالت اجتماعی، و همچنین واکنش افراد در برابر حق و ویژگی های افراد حق گو و مذموم بودن کتمان حق و عوامل ناشی از آن و معنای پیروزی حقیقی و رسیدن به این پیروزی و بررسی صفات مبلّغان حق و شیوه عملکردشان پرداخته شده است. در نهایت به یکی از پیامدهای ترک اظهار حق اشاره شده است و منابع مورد استفاده بیشتر کتب روایی و تفاسیر و کتابهای پیرامون این موضوع به صورت کتابخانه ای می باشد. اظهار حق یکی از مواردی است که قرآن و روایت به آن تأکید فراوانی کرده است. حقگویی یک حرکت انقلابی است که فرد با انجام آن می تواند از خیلی از ضررها جلوگیری کند و در خیلی از امور مثمر ثمر باشد. بیان حق از مواردی است که آیات و روایات آن را امری واجب دانسته و بی تفاوتی نسبت به آن و کتمان حق را از گناهان عظیم شمرده است. خداوند روحیه حقیقت جویی را در قطرت انسان نهاده است و همواره پیامبران را برای راهنمایی و سعادت بشر فرستاده است و آنها را از مبلغ حق و الگو برای انسان قرار داده است. تا بدین ترتیب افراد با اطاعات از دستورات آنها با امیال و خواسته هایشان را در راه صحیح هدایت کرده و رورحیه حق جویی را پروش داده و به تکامل برسند. بنابراین در مرتبه اول باید به شناخت حق بپردازند و بار علمی اش را در این زمینه بالا ببرد و آنگاه از عواملی چون هوای نفس، عناد و دشمنی و ... که سد را ه وی به سعادت و کمال هستند پرهیز کند. و برای رسیدن به پیروزی حقیقی به خداوند متعال و ائمه اطهار علیهم السلام توسل بجوید. کلید واژه ها: اظهار حق: بیان کردن راستی، یعنی آنچه که شایسته گفتن است و گفتن امر واجب به معنای اظهار صدق و درستی و بیان آنچه که اسلام به آن امر فرموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسراف از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
سمیه چمنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
این پایان نامه با عنوان اسراف از دیدگاه قرآن و سنت است، با هدف شناخت اسراف، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی و یافتن راه حل برای از بین بردن اسراف تنظیم شده است. در این نوشتار از کتب روایی چون، وسایل الشیعه، غرر الحکم، المستدرک و از کتب تفسیری المیزان و مجمع البیان و از کتاب هایی که با موضوع اسراف نوشته شده مانند اسراف در اسلام، اسراف بلای خانمان سوز و اسراف چرا؟ و همچنین از مجلات و روزنامه ها استفاده شده است. نتایجی که می توان از این تحقیق گرفت این است که اسراف از گناهان کبیره ای است که مرتکب آن فعل حرام انجام داده است و به او در قران وعده عذاب داده شده است. سرنوشت اسرافکاران در دنیا و آخرت وخیم است، اسرافکاران غافل در اثر گناه و پیروی از هوای نفس از رحمت خدا دور بوده و در مسیر شیاطین قرار گرفته اند و راههای هدایت را به روی خود می بندند. برای از بین بردن اسراف ابتدا باید ریشه و علت آن مورد بررسی قرار گیرد، سپس برای درمان آن باید از فرد شروع کرد و ریشه کنی بیماری اسراف در جامعه بدون درمان یکایک افراد میسر نیست، به هر مقدار که افراد یک جامعه در فکر و عمل، متحول شوند، می توان به تحول آن جامعه نیز امید داشت. هدف برتر تحقیق، نشان دادن آثار سوء اسراف بر روی فرد و جامعه و پیامد های اخروی آن در قرآن است و نیز نشان دادن اصول کاربردی اسلام می باشد، زیرا اسلام و دستورات آن در همه ادوار و دوره ها بهترین راه کارها را ارائه داده است. این تحقیق شامل این بخش ها می باشد: اسراف- بررسی اسراف در آیات و روایات، بررسی علل اسراف، آثار فردی و اجتماعی، راهکارهای مبارزه با اسراف.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه ی اسلامی
نویسنده:
معصومه صحرائی ابکمه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
مساله مورد بحث این پژوهش، امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و سنت می باشد. اهداف این تحقیق، تبیین جایگاه ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در اسلام، گردآوری شرایط و مراحل و شیوه های اجرای این فریضه در جامعه اسلامی و شناسایی موانع تأثیر و پیامدهای ترک آن در جامعه می باشد. در گام نخست در بررسی معانی کلید واژه های تحقیق شامل، امر، نهی، معروف و منکر باید گفت: امر به معنای درخواست و طلب چیزی و نهی به معنای بازداشتن از انجام کار ترجمه شده است. معروف نیز به آنچه که در نظر عقل و شرع پسندیده باشد اطلاق می گردد و منکر به هر چیزی که در نظر عقل و شرع ناپسند باشد گفته می شود. به این ترتیب، امر به معروف و نهی از منکر بطور خلاصه یعنی فرمان دادن به نیکی ها و بازداشتن از زشتی ها و بدی ها. این پژوهش به طور کلی در چهار بخش تنظیم شده است در بخش اول به کلیات پرداخته شده است و در بخش دوم، اهمیت، جایگاه این فریضه در قرآن و سنت فلسفه آن ذکر مصادیق معروف و منکر اشاره شده است. در بخش سوم به ابعاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر شامل شرایط، آداب و ویژگی های این فریضه و مراتب و مکانیزم های عملی آن پرداخته شده است و در بخش سوم، پیامدهای ترویج این فریضه و موانع و آفات اجرایی آن بیان شده است. در پایان نتیجه نهایی آن است که با نهادینه کردن فریضه عظیم امر به معروف و نهی از منکر در جامعه می توان از آثار ارزنده آن که برخوردار از امنیت و آسایش، اقتصاد سالم و پویا، حاکم شدن ارزشهای اسلامی، و ... می باشد سود جست و زمینه را برای ظهور بزرگترین آمر به معروف و ناهی از منکر، مصلح واقعی جهان، منجی بشریت، امام زمان ( عج) فراهم نمود. واژگان کلیدی: امر- نهی- معروف- منکر.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش اختصاصی و مشترک پدر و مادر در تربیت فرزندان
نویسنده:
مریم نوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: فرزندان خودتان را به سه خصلت ادب کنید، دوستی پیامبرتان، دوستی خاندانش را و خواند قرآن را، چه آنکه حاملان قرآن در سایه خدایند روزی که جز او سایه ای نباشد. تربیت عبارت از پرورش کودک در تمامی نواحی وجود است، جهات وجودی یک کودک متعدد است بنابراین تربیت و پرورش بر حسب این جهات مختلف خواهد بود. 1-پرورش بدنی، برای آنکه کودک سالم و نیرومند باشد و بتواند در مقابل بیماریها مقاومت نماید. 2-پرورش عقلی، تا سطح تفکر و ادراک کودک بالا رفته و نسبت به اشیاء و امور دارای رأی صحیح و نظر عمیق و توانایی بر استدلال منطقی شود. 3-پرورش اخلاقی تا کودک به فضایل آراسته شود و دارای ارده ای قوی گردد. 4-ضرورت تربیت برای خود کمتر از ضرورت غذا برای جسم نیست؛ همانطوریکه حفظ و بقاء حیات انسان به غذا و خوراک بستگی دارد همینگونه تربیت نیز، ضامن نوعی از حیات و زندگی است و زندگی بارور و سالمی را برای انسان فراهم می سازد. تأثیر خانه و خانواده در این راستا نامحدود است و می توان گفت که پایه های تربیتی خود در خانه نهاده است چون محیط خانه با فضایی که ایجاد استقرار روانی در کودک می نماید و با وسایلی که نیازمندی های روانی او را تأمین می کنند و فرصتی که برای ارضاء تمایلات و جنبشها و غرائز کودک فراهم می سازد همگی آنها در طرز رشد او مؤثر است. در جهان بینی اسلام، خانواده گروهی متشکل از افراد است که دارای شخصیت مدنی، حقوقی است که بر اساس نکاح ( عقدی که ارتباط یا مشروعیت ارتباط زن و مرد را معین می سازد) پدید می آید. در امر ازدواج و تشکیل خانواده در جوامع گوناگون، اهداف و انگیزه های زیادی مطرح بوده است. مثل میل به داشتن فرزند، نیاز اقتصاد، عشق و در اسلام اهداف از دواج متعدد است از جمله: پاسخ به ندای غریزه و فطرت، ایجاد کانون آرامش برای دو همسر، داشتن فرزند و تربیت کودکان و نوجوانانی صالح و سالم و نیکوکار، حفظ عفت و پاکدامنی. اجرای سنت رسول صلی الله علیه و آه وسلم، تأمین سلامت جسم و روان و برقراری تعادل در وجود آدمی، کمک به تکامل و رشد یکدیگر. بنابراین، اهمیت مسئله تعلیم و تربیت در رابطه با خوشبختی و با شقاوت نهایی انسان بسیار واضح و روشن است آنچه که قابل توجه و دقت است اینکه بدانیم تربیت صحیح و ثمربخش تا حدود زیادی در گرو این است که پدران و مادران از ابتدای کودکی فرزندان خود و حتی قبل از تولد آنان به این مهم توجه داشته و نهایت سعی و تلاش خود را در جهت تربیت اولادی صالح به کار برند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش صبر و استقامت در قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی
نویسنده:
منصوره شجاعی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
این تحقیق پایانی که با عنوان ارزش « صبر و استقامت» در قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن است، با هدف شناخت صبر و آثار آن و پاداش صابران و کسانی که می توانند الگویی برای صبر باشند، نوشته شده است. در آن به اقسام مختلف صبر و آثار آن در فرد و جامعه، به زبانی ساده و روان و با توجه به آیات و روایات پرداخته، تا همه ی افراد جامعه از هر قشری بتوانند، آشنایی مختصری نسبت به این صفت حسنه پیدا کنند. در این نوشتار سعی شده که بیشتر از تفاسیر معتبر و منابع روایی موثق استفاده شود. از جمله منابع تفسری می توان به کتابهای: تفسیر عیاشی از محمد بن مسعود عیاشی، مجمع البیان علامه طبرسی، و تفسیر نوین محمد تقی شریعتی و ... اشاره کرد. از جمله منابع روایی می توان به کتابهای: اصول کافی از شیخ کلینی، بحار الانوار علامه مجلسی، وسایل الشیعه شیخ حر عاملی و ... اشاره کرد. ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی صبر، بعد به بررسی صبر در آیات قرآن و سپس به بررسی صبر در روایات از دیدگاه های مختلف پرداخته شده و پاداش صابران را ذکر کرده وبه معرفی الگوهای صبر می پردازد. نتایجی که از این تحقیق پایانی می توان گرفت، معنای صبر و انوع آن و اینکه صبر چه تأثیراتی در فرد و جامعه می می تواند داشته باشد و جلوی انحرافات اخلاقی را بگیرد و باعث ثبات ایمان شود چرا که فرموده اند: سر ندارد هر که صبر ندارد. تعریف کلید واژه ها: صبر: شکیبایی و بردباری، بر کارها صابر: مرد شکیبا، بازدارنده صبر جمیل: صبری که در آن گله بردن به سوی مردم نیست. سراء: ناز و نعمت و رفاه ضراء: بدبختی فلاکت و ضرر مالی و جانی طاعت، فرمانبرداری، کرنش معصیت: لغزش ها، خطا مصیبت: سختی، بلا، پیش آمد ناگوار جزع و بی تابی: 1- جَزِعَ یَجزَعُ 2- جَزَعاً و جَزوعاً.1- بی تابی نمودن، 2- نسبت به کسی شفقت داشت، نگران حال او شد. شکر: سپاسگذاری کردن، ستودن، حق شناسی کردن. یقین: یَقِنَ: کار آشکار و ثابت شد. استقامت: راست بودن.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزش صبر و استقامت از دیدگاه قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی صبر
نویسنده:
اعظم براتی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
صبر از دیدگاه قرآن و روایات ارزش فراوانی دارد و آثار فردی و اجتماعی زیادی بر آن مقربت می شود. هدف از این نوشتار بیدار کردن ذهن مردم نسبت به مسئله صبر و واداشتن آنها به فراگیری صبر، افزودن بر صبرشان در تمام حوادث و ناگواریها و آشنایی با آثار صبر و آفات بی صبری می باشد. مسئله ای که می توان آن را در اینجا مورد بحث قرار داد این است که چرا صبر در میان انسانهای کنونی جایش را به ناامیدی و بی حوصلگی داده است؟ دلایلی را که می توان ذکر کرد: 1-ضعیف شدن ایمان؛ 2- آشنا نبودن به آثار و نتایج صبر و پاداشهایی که برای صبر در نظر گرفته شده است؛ 3- بلای تحریف. که این واژه را نیز بی نصیب نگذارده و تا حد مسخ و تغییر معنا و مفهوم صبر پیش رفته است. این نوشتار شامل هفت فصل است: 1- فصل اول : کلیات تحقیق. 2- فصل دوم: پیرامون صبر. 3- فصل سوم: انواع و اقسام صبر. 4- فصل چهارم: الگوها و اسطوره های صبر. 5- فصل پنجم : آثار صبر. 6- فصل ششم: ارزش صبر از دیدگاه قرآن و سنت. 7- فصل هفتم: دیدگاه تحلیلی موضوع صبر. نتایجی که از این همه مطالب جمع آوری شده، میتوان گرفت این است که همه چیز درصبر خلاصه می شود: هم دنیا، هم آخرت، هم اهداف انسانی و هم مقاصد پست و شرارت آمیز و خلاصه هر مقصدی که برای کسی مطرح است در گرو صبر و پایداری است . اگر بر باطن مطلب استدلالی لازم باشد و تجربیات بشر در طول تاریخ قانع کننده به نظر نیاید این فرمول قطعی و روشن کفایت می کند که رسیدن به هر هدف و مقصدی نیاز به حرکت دارد و حرکت نیز نیاز به صبر دارد. واژگان کلیدی: 1-قرآن ( مص) چیزی را جمع کردن و به هم پیوست دادن " حامله شدن شتر" خواندن، قرائت کردن قرآن کتاب مسلمانان است که آن را فرقان، ذکر، تنزیل، مصحف و کتاب نیز می نامند. (1) 2- صبر : حبس، امساک، خویشتن داری و حبس نفس است بر چیزی که شرع و عقل از آن نهی می کند.(2) صبر : خود را از چیزی باز داشتن، الصبره: اسم مره است؛ صبر و شکیبایی. صبر یصبرصبرأ علی الامر: بر آن کار دلیر و استوار شد و شکیبایی کرد.(3) صبر آن حالت استقامت و شکیبایی و ایستادگی در جبهه مشکلات است. (4) 3-سنت : طریقه و روش است . به گفتار و کردار و تقریر پیامبران و امامان ( ع) سنت می گویند. (5) 4- ضراء : سختی، تگنا، قحطی و خشکسالی، ناراحتی و زیان های روحی. 5- سراء: شادی و خرمی و رفاه.(6)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 195
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید