آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 195
 ارزشمندی و کمال زن در قرآن و سنت
نویسنده:
لیلا محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
از آنجا که انسان موجودی کمال جو می باشد و برای رسیدن به آن مسیری را در پیش می گیرد بر آن شدم مسائلی را که باعث رسیدن زن به ارزشمندی و کمال او می شود همراه با ذکر الگوها و اسوه ها مطرح کنم . با توجه به تهاجم فرهنگی و تأثیر پذیری آن در جامعه و تبلیغات سوء و گسترده از جانب بیگانگان موجب شده ارزش ها در عصر حاضر میان برخی از زنان جامعه تغییر پیدا کند . بنابراین سعی شده در این پژوهش به شناساندن ارزش وجودی زن با بیان الگو و اسوه های قرآنی و روایی بپردازیم و آن را برای زنان جامعه حاضر معرفی کنیم تا ان شاء الله ارزش های واقعی جای ارزش های کاذب را بگیرد . در بخش اول سعی شده با نگاهی گذرا در بستر تاریخ و ادیان به اثبات ارزش گذاری زن در اسلام بپردازیم و در بخش دوم با استناد از آیات و روایات به این مصادیق و الگوهای کمالی برسیم . برای رسیدن به این منظور سعی شده با استفاده از منابع موجود نگاهی گذرا به زن در طول تاریخ گذشته و ادیان الهی قبل از اسلام داشته باشیم و برای شناساندن ارزش وجودی او مقایسه ای با اسلام انجام دادیم که زن در آن زمان جایگاه و ارزشی نداشته و با ظهور اسلام نوع نگرش به زن فرق کرد و اسلام برای زن ارزش ، هویت و کرامت قائل شد . در این راستا نظراسلام را از زمان آفرینش زن و هدف از خلقت او و آن کراماتی که اسلام به جنس زن داده را بیان کردیم ، بر این اساس اسلام هیچ گونه تبعیضی بین زن و مرد قائل نشده است و اگر در ساختار وجودی آن تفاوتی است لازمه خلقت و آفرینش اوست و در این بین به شبهاتی همچون نقصان عقل زنان ، علت سرپرستی مردان بر زنان و آیا مردان بر زنان برتری دارند ؟ و چرا خطابات قرآن بیشتر به مردان است ، سعی شده پاسخی مختصر داده شود . و در ادامه بحث گلچینی از مصادیق ارزشمندی و کمال زن ، از جمله اطاعت و بندگی ، پاکدامنی « رعایت عفاف ، حیاء و حجاب » و همسرداری و تربیت فرزند که از آن به جهاد زن تعبیر می شود مورد بررسی قرار دادیم . کلید واژه ها : قرآن ، سنت ، ارزش ، کمال ، زن ، عفاف ، حیاء و حجاب
 ارزش صبر و استقامت از دیدگاه قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
زهرا پهلوان پور فوکلائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
صبر به عنوان یکی از فضایل اخلاقی است که همواره مورد تأکید قرآن و روایات پیلمبران و ائمه معصومین صلوات الله اجمعین قرار گرفته، و به همه مسلمانان هشدار می دهد که همواره این خوی خصلت الهی را سر منشأ زندگی خود قرار دهند. این رساله شامل چهار فصل است که در فصل اول به واژه شناسی صبر و استقامت پرداخته شد ابتدا در لغت، در اصطلاح و تعریف صبر در قرآن، روایات و در کلام بزرگان دین، اشاره شده است. بعد از واژه شناسی صبر و استقامت، فرق صبر و استقامت ذکر شد، و ضرورت صبر و انگیزه صبر و استقامت بیان گردید، و مطلب پایانی فصل اول اختصاص داده شد به حدود صبر و استقامت. در فصل دوم به ارزش و اهمیت صبر در روایات پرداخته شد. ابتدا جایگاه صبر و استقامت در روایات و نقش صبر و استقامت در ایمان بررسی شده و در فصل دوم شعبه ها و پایه های صبر و استقامت ذکر شده و نقش که عبارتند از : 1- شوق 2- اشفاق(ترس) 3- زهد 4- مراقبت(توجه به مرگ) و اقسام صبر در این فصل اشاره شده است و توضیح مفصلی درباره ی آن ها داده شد، که عبارتند از : 1- صبر در برابر معصیت 2- صبر در برابر اطاعت خداوند 3- صبر و استقامت در برابر مصیبت فضایل صبر و استقامت در روایات و نمونه هایی از صبر و استقامت معصومین علیهم السلام عبارات پایانی فصل دوم ذکر گردیده است. در فصل سوم به ارزش و اهمیت صبر و استقامت از دیدگاه قرآن پرداخته شد. ابتدا جایگاه صبر و استقامت در قرآن و سپس موارد صبر و استقامت در قرآن بیان گردیده است که عبارتند از : 1- صبر و استقامت در برابر بلاهای دنیا 2- صبر و استقامت در برابر خواهش های نفس 3- صبر و استقامت در اطاعت از خداوند 4- صبر و استقامت در تبلیغ دین 5- صبر و استقامت در نبرد با دشمن 6- صبر و استقامت در معاشرت با دیگران. آفات و موانع صبر و استقامت از مطالب بعدی در این فصل هستند که عبارتند از : 1- عجله و شتاب 2- خشم و غضب 3- افسردگی و ناراحتی 4- یأس و نا امیدی. عوامل و طرق تحصیل صبر و استقامت از مطالب پایانی فصل سوم هستند که عبارتند از : اول شناخت و بینش صحیح از زندگی دنیا، راه دوم شناخت واقعی خویش. سوم امید به گشایش مشکلات بوسیله خداوند. چهارم ایمان به قضا و قدر الهی. پنجم توسل و یاری طلبیدن از حضرت حق. ششم امید داشتن به جبران محرومیت ها. هفتم اطمینان کامل به پاداش خداوند. هشتم مطالعه در زندگی صابران راستین. عامل نهم شناختن مفاسد و ضرر و زیان گناه، و شناخت مصالح و فضایل برای ترک گناه است. در فصل چهارم آخرین فصل آثار فردی و اجتماعی ذکر شده است. ابتدا آثار فردی صبر که عبارتند از : 1- پیدایش روح شکست ناپذیری 2- تجلی رفتار نیک و خصلت های پنهان 3- توجه و اتکاء بیشتر به خداوند 4- تزکیه و تربیت نفس 5- آسان شدن سختیها 6- صلوات و رحمت و هدایت الهی 7- سلام و سرای آخرت 8- پاداش برتر اعمال 9- صبر و استقامت مانع فقر و تنگدستی. سپس به آثار اجتماعی پرداخته شد که که عبارتند از : 1- پایداری و پیروزی 2- برخورداری از کرامت و عزت 3- سلامت و امنیت جامعه 4- امامت و پیشوایی 5- امدادهای غیبی خداوند و خنثی شدن توطئه های دشمن.
 ارزش صبر و استقامت در قرآن و سنت و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
منیره حیدرزاده عبدل آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
غلبه بر امیال نفسانی و شیطانی در عرصه های طاعت الهی ، اجتناب از معصیت الهی و تحمل مشکلات و سختی های دنیوی در پرتو خویشتن داری و مقاومت(حبس نفس) و توکل بر ذات اقدس خالق مهربان و توانایمان امکان پذیر است بدین جهت در این رساله به معنای صبر و استقامت و راه های به دست آوردن و عوامل مؤثر برآن پرداخته شده است. صبر در لغت به معنای حبس و نگه داشتن و در اصطلاح نیز به معنای نگهداری نفس برآن چیزی است که شرع و عقل اقتضاء می کند و یا از چیزی که عقل و شرع آن را نهی می کند، عنوان شده است و استقامت به معنای استوار و محکم بودن، که با وجود این معنا برای استقامت – پا فشاری و استواری در راه رسیدن به مقصود که نسبت به صبر مرتبه ای بالاتر دارد – در عرف جامعه ی کنونی و کتب علما؛ این دو صفت ، مترادف هم شمرده شده اند. اقسام و مراتب عنوان شده توسط علمای اخلاق و عرفان نیز بخشی از این تحقیق است که برترین مرتبه ی صبر در برابر معصیت الهی است که دلایل این رجحان از مباحث مطرح شده در این نوشتار است. تأکید آیات و روایات اهمیت این صفات را مبرهن کرده است، که ضمانت پیشرفت کار با صبر و استقامت، نقش صبر در تهذیب نفس ، جلب محبت الهی، رهبری جامعه و ... در بخش های اهمیت صبر و استقامت در قرآن و سنت و فلسفه ی آن به اجمال بیان شده است. وراثت، تربیت، محیط، تغذیه و فطرت از عوامل مؤثر و بنیادی صبور و مقاوم بودن انسان است، آثار وراثتی ، راه کارهای صبور و مقاوم تربیت کردن فرزند و نقش اجتماع(والدین، همنشین، مربیان) و ... در بخش عوامل مؤثر در صبور و مقاوم بودن ، بیان شده است. تعمیق باورها ( هدف خلقت، حقیقت دنیا و ...) از راه های به دست آوردن حسنات اخلاقی از جمله سر رشته ی آن ها یعنی صبر و استقامت است ک تنها با داشتن این صفت نیل به اهداف انسانی مقدور می گردد. دانستن حقیقت بندگی ، حضور خدا و تقویت وجدان اخلاقی ، تفکر در پیامدهای گناه و مزین شدن به صفات حیا و عفت از راه کارهای عملی حصول صبر و استقامت در اطاعت الهی و اجتناب از معاصی می باشد، همچنین دانستن فلسفه ی آزمایش های الهی ، تأمل و تفکر در معارف اسلامی و تعمیق آن معارف، در پذیرش واقعیت کنونی ، تحمل دیگران با تمام کم و کاست ها و نقص هایشان و استفاده از مدیریت بحران ها برای حفظ آرامش و تعالی روحی بسیار مؤثر است که در بحث راه های تحصیل صبر در مصایب به نفصیل عنوان شده است و پیامد های فردی و اجتماعی که خود یکی از مهم ترین راه های تحصیل صبر و استقامت است ؛ - آثار خانوادگی ، فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و ... و میزان کار آمدی این صفت در رشد و تعالی فکری و فرهنگی و ... با توجه به آیات و روایات – از دیگر مباحث این رساله است. لازم به ذکر است برای تدوین این نوشتار از منابع مختلف ؛ کتاب های تفسیری ، اخلاقی، لغوی و اعتقادی بهره گرفته شده است. CD جامع الاحادیث نیز برای جستجوی دقیق احادیث استفاده شده است. امید است این تحقیق بتواند گامی هر چند اندک در جهت کاربردی نمودن آیات و روایات در زندگی روزمره که آمیخته با چالش های مختلفی است برداشته باشد.
حسن التبعل: حقوق زوج بر زوجه
نویسنده:
خدیجه کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
حق هر چیزی است که واقعیت داشته باشد و یا شایستگی این را داشته باشد که واقع شود و وظیفه آنچه که اجرای آن شرعا و عرفا به عهده کسی باشد که به آن تکلیف نیز می گویند. بین حق و تکلیف تلازم برقرار است یعنی وقتی کسی « حق» داشت، دیگران « تکلیف» دارند آن حق را رعایت کنند. زن و شوهر ملزم می شوند که آن حقوق را رعایت و وظایف را انجام دهند وظایفی که بین زن و شوهر وجود دارد سه دسته اند : وظایف مشترک زن و شوهر، وظایفی که مختص به زن، وظایفی که مختص به مرد است. وظایفی که مختص به زن است عبارتند از تمکین، اطاعت کردن، حفظ عفت خود، آرایش و زینت برای شوهر، رفع منافرات، عدم تصرف در اموال شوهر بدون اجازه ی وی، پوشاندن عیوب و حفظ اسرار او، خوش رفتاری و عشق به شوهر، گذشت نسبت به خطاهایش. در ثواب شوهرداری و انجام صحیح وظایف، دخول در بهشت، برداشته شدن عذاب قبر، محشور شدن با فاطمه زهرا(س) و همنشینی با وی و برابری اجر زن با ثواب هزار شهید خواهد بود. گاهی اوقات هم موانعی زن را از انجام صحیح وظایفش باز می دارد که از جمله این موانع می توان به مشخص نبودن فلسفه ازدواج، عدم آشنایی به حقوق یکدیگر، ضعف ایمان، تفاوت سنی زیاد، ازدواج تحمیلی، تحصیل زن، اشتغال زن، اعتیاد زن، نفوذ فرهنگ بیگانه و ... اشاره کرد.
در تکاپوی دیدار (دعا)
نویسنده:
منیر قاسمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
واقعیت وجودی مخلوق چیزی جز فقر و نیاز به خالق غنی نیست، خداوند می فرماید: « یا أَیُّهَا النّاسُ انتُمُ الفُقرآءُ إِلَی اللهِ واللهُ هُوَ الغنیُّ الحمیدُ: ای مردم، شما به خدا نیازمندید و خداست که بی نیاز ستوده است.» و تعلق و آویختگی به خالق، عین تحقق ذات مخلوق است؛ لذا چنین وجودی هرگز نمی توانددر ذات خویش از دعاوتضرع به درگاه باری تعالی انفکاک پیدا کند؛ چه آن که، وی دراصل و اساس خلقتش دست به دامن دعا و خداست؛ هر چند بر اثرتربیت های نادرست و موانع، حجاب هایی از جهالت و قساوت چهره فطرتش را پوشانده او را از فقر و نیاز ذاتی است به خدا غافل کرده و به بیراهه برده باشد. دعا و نیایش استوارترین رشته پیوند انسان با خالق و بی مانند ترین وسیله تقرب او به خداست. در منطق قرآن و اهل بیت دعا، عبادات و بلکه افضل عبارات و مخّّ و لبّ عبارت است و شخص با اعراض از دعا، متکبر و سرکش از عبادت خداوند و محکوم به عذاب ذلت بار دوزخ است. انسان، در حال دعا روحش به سوی عالم بالا و جهان ملکوت به پرواز در می آید و قلب ارتباط مجذوبانه و عاشقانه با خالق هستی پیدا می کند و این ارجمند ترین و شریف ترین حالات روحی آدمی است وهدف و مقصد اصلی از تمام عبادات تحصیل همین حالت روحانی و معنوی می باشد. در هر حال آدمی از ظلمتکده عالم ماده به عالمی سراسر نور و عزت پر می گشاید و به آرامش وطمأنینه روحی دست می یابد. کلید واژه ها: دعا.
حقوق و وظایف زوج بر زوجه ( بعد اخلاقی)
نویسنده:
فاطمه دادخواه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع مورد نظر، حقوق و وظایف زوج بر زوجه می باشد که البته روابط انسانی و از جنبه اخلاقی حقوق زوج بر زوجه مورد تأکید قرار گرفته است. به نظر می رسد نویسندگان، کمتر از این جنبه به مسئله نگاه نموده اند، بلکه اکثریت نظر به جنبه شرعی و حقوقی روابط زوجین داشته اند. همچنین علاقه شخصی خودم و نیز رفع اختلافات بین زن و شوهر که به علت آشنا نبودن با حقوق و وظایف یکدیگر به وجود می آید، انگیزه ای برای تحقیق در این مسئله بوده است. این موضوع دامنه وسیعی دارد. اهمیت آن در قرآن کریم بسیار ذکر شده است. احادیث زیادی در کتب روایی معتبر از ائمه اطهار ( ع) در این زمینه وجود دارد. تحقیق شامل سه بخش اصلی که هر کدام نسبت به محتوای مطالب دارای فصل های مختلف هستند. اینجانب تلاش نمودم، نظرات اسلام را از آیات قرآنی، تفاسیر، کتب روایی معتبر متعدد، اطلاعات ثبت شده در متون و کتاب های اخلاقی و تربیتی استفاده نموده و در کتابخانه ها به دنبال دستیابی به هدف خود و همچنین به قصد رسیدن به وضعیت بهتر به صورت روش کاربردی توسعه ای تلاش نمایم. هدف تحقیق، دست یابی به این نتیجه که بایستی روابط انسانی زوجین بیشتر در جامعه مورد توجه قرار گیرد و تبیین شود، می باشد. از رسانه های تبلیغاتی در این امر کمک گرفته شود و با نمایش دادن فیلم ها در زمینه های مختلف در این مورد، ممکن است که به وضعیت بهتری برسیم. بیشتر اختلافات خانوادگی که منجر به جدایی می شود و آرامش خانواده را از بین می برد، بی توجهی زنان به وظایف اخلاقی خود در قبال همسرشان است، پس باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد و به آن اهمیت داده شود و خانواده ها را در این زمینه آگاه تر کنند. واژگان کلیدی موضوع تحقیق به صورت زیر عبارتند از : ازدواج، احترام، آرامش، حقوق، وظیفه، تداوم، زوج، زوجه، مهربانی، همسر، خانم، اطاعت، عیوب، پایدار، خانواده، آراسته کردن، عقوبت، خوش اخلاقی، خوشبو، پاکیزگی، از هم پاسیدن، عهد، لجوج و عقوبت.
 احسان از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
اعظم بهرامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
رساله ی حاضر به تبیین احسان و نیکی کردن و ترویج آن در جامعه پرداخته است آیات قرآن برای مسئله احسان و نیکی اهمیت بسزائی قائل است و مردم را به این عمل خیر دعوت نموده و آثار مفید و معنی آنرا برای مردم بیان نموده است. در روایات رسیده از ائمه اطهار ( ع) همچنین به این عمل خداپسندانه سفارش شده است. از این رو پژوهش حاضر، با هدف تبیین زوایایی از اسرار و آثار احسان و نیکوکاری به منظور ترویج احسان در جامعه پرداخته است این رساله در شش فصل نگارش یافته است. در فصل اول: مفهوم و فلسفه احسان مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم: انواع احسان بیان شده است. در فصل سوم: آداب احسان مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل چهارم: آفات احسان ذکر شده است. در فصل پنجم: به ذکر راه کارهای عملی درباره ی احسان پرداخته است. در فصل ششم: به بررسی آثار احسان و نیکوکاری در سیره ی محسنین پرداخته شده است. واژه های کلیدی این تحقیق عبارتند از: احسان، فقر، عفو و فرهنگ. امید است که این عمل نیک در بین افراد جامعه گسترش پیدا کند.
 اخلاص از دیدگاه قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
منیره ایزدجو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اخلاص در مفردات راغب به معنی صافی، و چیزی است که آلایش آن زائل شده و صافی چیزی است که آلایش در آن وجود ندارد واژه اخلاص به عنوان صفت برای مواد اعم از معدنی و یا آلی نظیر آهن خالص، شیر خالص به کار می رود و خالص کردن فکر و عمل در قرآن کریم به خداوند سبحان نسبت داه شده است. در معنی رزق معلوم سخنان بسیاری وجود دارد آیا وقتش معلوم است ، یا بقا و دوامش، و یا سایر مشخصات آن اما بنا بر آنچه گفته می شود رزق معلوم تعبیر سربسته ای است که برای مواهب توصیف نشدنی. اطاعت امر الهی ازمراتب اخلاص می باشد که اطاعت امر الهی واجب یا مستوجب رسیدن به ثواب ها می باشد که خداوند بای اطاعت کنندگان وعده داده است وبه عبارت دیگر خدایش را می پرستند با طاعت امر او به امید آن که خداوند وعده هایی که به مخلصین داده به او مرحمت می فرماید خواه ثواب اخروی را از خداوند امید داشته باش یا ثواب دنیوی اولین درجه اخلاص آن است که عبادت، از هر فساد شرعی که باطل کننده عمل ازبین برنده پاداش خالص باشد یعنی عمل از شائبه ریا و به گوش رساندن و شرک پنهان، خالص باشد و تا وقتی که برای کسی چیزی از دوست داشتن مدح و آزرده شدن از نکوهش مانده باشد، اطمینانی به رهایی او و از همه وجوه شرک نیست که آن پنهان تر از هر پنهانی است. اخلاص ضد ریاست و معنای آن، این است که قصد نیت از هر نوع آلودگی برکنار باشد اگر شخص عملی را به قصد نیت قربت انجام دهد ولی این قربت را با یک غرض دنیوی ضمیمه سازد عملش مشوب بوده و خالص نخواهد بود. پیمودن مراحل سیر سلوک یکی از عالی ترین مقام اخلاص است.در اثر اخلاص، مرکز تابش انوار الهی گردد و حکمت و دانش از قلب بر زبان جاری می گردد.رسول خدا(ص) فرمود : هر کس که چهل روز خالص و فارغ برای خدا باشد چشمه های حکمت بر زبانش جاری می گردد. عدم توقع از دیگران و پشیمان نشدن و اخلاص کیفیت توجه است و مصونیت از طوفان غرائز و درپی کارهای انجام نشده و ... ازنشانه های اخلاص می باشد. توجه به ارزش ها، تفکر در آفرینش، توجه به سود قطعی، توجه به بی ارزشی دنیا، توجه به صفات خداوند و ... از عواملی می باشد که سبب می شود اخلاص در انسان راه یابد. موانعی وجود دارد که باعث می شود اخلاص انسان ها از بین رود از جمله آن عوامل ریا و تکبر و اکتفا به علوم آزمایشی و شیطان و هوای نفس باعث می شود که اخلاص را از بین ببرند. آثاری اخلاص وجود دارد که انجام دهنده آن با آثاری را به همراه دارد و از اثار اخروی اخلاص می توان به اخلاص در عقیده، قصد قربت در اخلاص را می توان نام برد اخلاص موجب قرب خداوند و لقا اوست. کسی که امید لقا پروردگار خود را دارد باید اخلاص پیشه کند، پس هر کس به لقای پروردگار خود امید دارد و باید به کار شایست بپردازد و هیپ کس را در پرستش پروردگارش شریک نسازد اخلاص علم را به قلب انسان هدیه می کند و چشم انسان را به نور حقیقت می گشاید. آثار دنیوی اخلاص برآورده شدن حاجت دنیایی و بصیرت و حکمت، موفقیت در کارها کفایت امر و درمانده نشدن در کارها... می باشد که خداوند عزوجل فرمود: اگر بنده خدا را دوستدار اخلاص و خداجویی بیابیم اداره امور را شخصا به عهده می گیرم. نتیجه اخلاص: ارتباط خالصانه انسان با خدا، نورانیت ضمیر و صفای باطن و بصیرتی به همراه دارد که انسان را در پیچ و خم های زندگی و بن بست ها و مشکلات، هدایت می کند. امام علی(ع): می فرماید عند تحقق الاخلاص تستنیر البصائر. هرگاه خلوص در دل آید، نورانیت و بینش به همراه آن می آید.
تکبر و غرور و راههای درمان آن
نویسنده:
آمنه تنهائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق تکبر و غرور و راههای درمان آن می باشد. نخستین جرقه های کبر و غرور از آغاز آفرینش انسان و در چهره ی شیطان دیده شد و از آن روزی که پا به این کره خاکی نهاد و در تمام دوران و اعصار یکی از چشمه های اصلی فساد و انحراف بوده است. مطالعه در آیات و روایات به خوبی نشان می دهد که تا چه اندازه این دو صفت رذیله باعث انحراف افراد بشر شده است. تاثیراین صفت رذیله در پیشرفت و تکامل انسان در جهات معنوی و مادی بر هیچ کس پوشیده نیست. در اجتماعع امروز ما نیز این خوی زشت تاثیرات منفی زیادی گذاشته است و در داخل تمام سازمانها و ارگانهای دولتی رسوخ کرده است، به طوری که هر انسان به نوبه خود چه در ارتباط با خود و چه در ارتباط با جامعه بارها و بارها خواسته یا ناخواسته دچار کبر و غرور می شود و چه بسا که لطمه های جبران ناپذیزی نیز بر پیکره جامعه وارد می کند. اکنون با توجه به مطالبی که ذکر شد این ضرورت احساس می شودکه این دو صفت نکوهیده مورد بررسی قرار گرفته، ریشه یابی شده و علل و عواملی را که موجب بروز آنها می شود نقد و راه های درمان آن نیز بیان شود. به همین منظور باید به سراغ منابع متعددی رفته درون کتابهای اخلاقی و حدیثی و روانشناسی و مجلات و پایان نامه ها به جستجو پرداخت. در این میان ممکن است سؤالات فراوانی در ذهن انسان ایجاد شود از جمله اینکه تکبر و غرور چیست و راههای درمان آن چه چیزهای می تواند باشد که پس از مطالعه می توان به این پاسخ رسید: غرور عبارت است از: آرامش و یقین نفس به چیزی که با هوای نفس و خدعه های شیطان موافق است و تکبر نیز عبارت است از: احساس راحتی و اعتماد انسان بر اینکه خود را از دیگران برتر بداند و راههای درمان آن نیز متفاوت باشد، هم درمان عملی و هم درمان علمی.
 نماز جمعه و تاریخچه آن
نویسنده:
نرگس مومنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
چکیده :
نماز جمعه در اسلام از اهمیّت ویژه ای برخوردار است،آن قدر که خداوند سوره ای از قرآن را به این نام آورده است و همچنین روایات زیادی در اهمیّت و فضیلت این فریضه عبادی سیاسی از ائمه بزرگوار ما نقل شده است و اجر و پاداش فراوانی را برای شرکت کنندگان در نماز جمعه در نظر گرفته شده است.در مقابل هم کسی که بدون عذر نماز جمعه را ترک کند، مورد خشم خداوند قرار می گیرد و از رحمت و الطاف او به دور خواهد بود. نماز جمعه از همان ابتدای تشکیل جامعه اسلامی توسط پیامبر اکرم ( صلی الله علیه وآله وسلم) اقامه شد و پس از ایشان نیز شیعیان هر گاه فرصتی به دست می آوردند و شرایط را مهیا می دیدند نماز جمعه را اقامه می کردند.در طول تاریخ افراد سودجو و منفعت طلب توانستند استفاده های زیادی از اقامه نماز جمعه ببرند.افرادی مانند معاویه و امثال او که اهدافشان را در خطبه های نماز جمعه به مردم تحمیل می کردند و از این طریق به اسلام و مسلمین ضربه های زیادی وارد کردند. اما این نماز جمعه با شکوه نیز توانست دل های زیادی را به هم پیوند زند و چهره زشت منافقان را بر ملا کند.در حقیقت نماز جمعه رسالت سنگینی بردوش دارد که می تواند انسان ها را تربیت و جامعه ای را بسازد. این همایش هفتگی تا زمان غیبت امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف) گاهی توسط ائمه ما و اکثراً به دست خلفای اموی، عباسی و راشدین اقامه می شد، از آن زمان به بعد به دلیل اختلافاتی که بر سر وجوب نماز جمعه بود و عده ای آن را در زمان غیبت حرام می دانستند کمتر اقامه می شده حتی می توان گفت که در محدوده ای از زمان نماز جمعه مورد تأیید علمای امامیه برگزار نشد. در عصر صفوی با آمدن قدرت به دست شیعیان، نماز جمعه نیز اهمیت بیشتری پیدا کرد و در سراسر ایران با تلاش و جدیت ، محقق کرکی اقامه می شد. به همین دلیل در این دوره رساله نویسی پیرامون نماز جمعه به اوج خود رسید.از عهد قاجار تا دوران پهلوی، امامت جمعه به صورت موروثی در آمد و به همین دلیل شرط عدالت در امام جمعه رو به ضعف گرایید و می توان گفت که نماز جمعه یا اصلاً برگزار نمی شد و یا خیلی کم اقامه می شد.اما با پیروزی انقلاب اسلامی به پاس تلاش ها و مجاهدت های امام خمینی ( رحمه الله علیه) و رشادت های مردم سلحشور ایران، نماز جمعه رنگ تازه ای به خود گرفت و با شکوه هر چه تمام تر، با رعایت موازین و احکام شرعی به یاری خداوند اقامه شده و می شود.
  • تعداد رکورد ها : 195