آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 195
 جایگاه اجتماعی زن درقرآن و نهج البلاغه
نویسنده:
فاطمه ربانی فر
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
جایگاه زن و نقش شخصیت اجتماعی آن ها از جمله مسائل مطرح قرن می باشد که از ماقبل مورد توجه ادیان الهی بوده است . اما باید گفت اگرچه در تمامی ادیان مقدس ، حرفی از شخصیت اجتماعی زن آمده است ؛ لیکن تنها دینی که به طور شایسته حق مطلب را ادا نموده ، دین مقدس اسلام است که در کتابی بی نظیر به نام قرآن در سیره معصومین ( علیهم السلام) به آن پرداخته است . به همین دلیل برآن شدیم نوشتاری با تلفیق قرآن و نهج البلاغه ، در شخصیت اجتماعی زن ، فراهم آورم این تلاش به روش کتابخانه ای از طریق فیش برداری گردآوری شده است و هدف از این نوشتار پی بردن به جایگاه زن در مقاطع مختلف زمانی و پاسخگویی به شبهات مطرح شده و پی بردن به رمز تساوی زن و مرد در اسلام و عدم تشابه آن می باشد . که امید است مورد رضایت باریتعالی و استفاده تمامی مطالعه کنندگان قرار گیرد . در پایان باید گفت که واژه های کلیدی استفاده شده عبارتند از : زن ، اجتماعی ، قرآن ، نهج البلاغه .
نگاهی به زندگی سلمان فارسی
نویسنده:
محبوب ثقفی طرقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
شناخت سلمان فارسی و نقش و تأثیر او در اسلام و رسیدن اسلام به ایران و جایگاه او در میان مسلمانان و مقام او در میان پیامبران و ائمه اهل بیت « علیهم السلام» و بزرگان دین هدف اصلی ما از تحقیق می باشد. سلمان، فرزندی از فرزندان ایران و از شاهزاده های ایرانی و از سلسله پیشدادیان بود. پدر سلمان بنا به روایات مختلفی، شاهزاده و برخی وی را دهقان زاده معرفی کرده اند. در مورد مادر ایشان هیچ اطلاعی در دسترس نیست. در روایات در مورد مکان ولادت سلمان اختلاف است که بیشتر آنها وی را از اهالی اصفهان و از روستای « جی» معرفی کرده اند. نام اصلی وی، روزبه بود و بعد از این که اسلام را پذیرفت، پیابر « صلی الله علیه و آله و سلم» نام وی را از « روزبه» به « سلمان محمدی» تغییر دادند. سلمان در ابتدا مانند پدرش، دین زردشت را پذیرفت و بسیار علاقه مند به این دین بود. اما با شناخت دین مسیحیت، به شدت علاقمند به این آئین شد و بعد از این که با کشیشان مسیحیت آشنا شد، آنها سلمان را به دین و آیین جدیدی نوید دادند. وی به دنبال این دین و پیامبر آخرالزمان می گشت تا این که توانست دین پیامبر را بشناسد و به اسلام بگرود و به عنوان یکی از یاران جلیل القدر پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » گردد؛ به طوری که پیامبر در مورد وی فرمود: «سلمان منا اهل البیت»؛ سلمان از ما خاندان است. سلمان در زمان پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم»، در امور نظامی بسیار مسلط و به عنوان کارشناس نظامی جنگ خندق طرح و نقشه کندن خندق را به پیامبر ارائه داد و پیمبر « صلی الله علیه و آله و سلم » از این طرح بسیار استقبال کردند. همچنین در جنگ بلندر ( طائف)، وی نقشه درست کردن منجنیق را ارائه داد، سلمان یکی از مهندسان شهرسازی بود به طوری که طرح و نقشه کوفه را کشید. سلمان بعد از رسول خدا « صلی الله علیه و آله و سلم » به عنوان یکی از یاران حضرت علی علیه السلام و اول کسی بود که بر علیه اهل سقیفه قیام و ماجرای سقیفه را رد نمود، اما با فشار بسیار زیاد اطرافیان مواجه شد و حضرت علی علیه السلام نیز به سلمان امر فرمودند که ماجرای بیعت را قبول کند وسلمان امر ایشانرا با وجودی که خیلی سخت و گران تمام شده بود، قبول کرد. وی مناصب سیاسی زیادی را پذیرفته بود؛ در زمان حکومت خلیفه دوم با مشورت حضرت علی علیه السلام وی به عنوان حاکم مدائن بود و در انجا بسیار ساده زندگی می کرد. وی زندگی خویش را بر طبق زندگی پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و حضرت علی علیه السلام طرح ریزی کرده بود. سلمان دارای فضائل و مناقب زیادی است. به طوری که در آیاتی از قرآن کریم به سلمان و قوم وی اشاره شده و نیز در روایات بسیاری از مقام و منزلت سلمان یاد شده است. سلمان به قوم و فرقه خاصی تعلق ندارد، بلکه فرقه های زیادی هستند که سلمان را از خودشان می دانند از جمله فرقه شیعه، سنی، اسماعیلیه، اهل حق، اهل فتوت، تصوف. سلمان دارای سلوک اخلاقی و علمی و عبادی و سیاسی بسیار زیادی بود. به حدی که زبان زد خاص و عام بود. در بعد علمی، احادیث بسیاری وارد شده که او صاحب علوم و فضائل بسیار زیادی بود. سن سلمان فارسی بنا به روایات مختلف 250 سال رقم زده شده است. وی، طبق روایتی، دارای دو فرزند پسر به نامهای عبدالله و محمد قائل، بود و کنیه جناب سلمان ابوعبدالله بوده است. در مورد تاریخ وفات سلمان، روایات مختلفی وجود دارد و می توان گفت که تاریخ دقیقی در مورد فوت ایشان وجود نداد. سلمان در شهر مدائن از این دنیای فانی هجرت نمود و در ایوان مدائن در سنگر همیشگی خودیش ارمیده و آرامگاه ایشان محل زیارت بسیای از مسلمانان است. در این نوشتار زندگی سلمان در شش بخش مورد بررسی قرار داده شده است. در بخش اول کلیات و در بخش دوم بعد فردی زندگی سلان که شامل نسب، پدر و مادر، ولادت و زادگاه وی، و در بخش سوم به نقش سلمان در اسلام، پرداخته شده است. بخش چهارم این تحقیق، با عنوان سلمان و سیاست، که شامل سه فصل می باشد که عباتند از نقش سلمان بعد از پیامبر « صلی الله علیه و آله و سلم » و برخورد سلمان با ماجرای سقیفه و در آخرین فصل آن از حکوت داری سلمان بحث شده است. در بخش پنجم به فضایل و مناقب سلمان اشاره شده، که شامل پنج فصل می باشد. سلمان و قومش در آیات و روایات، از منظر مذاهب اسلامی، سلوک اخلاقی، علمی، عبادی و سیاسی او، سخنان حکیمانه او و نیز نماز و دعای سلمان پرداخته شده است. و بالاخره بخش پایانی نگاهی به غروب زندگی سلمان می باشد.
تغذیه در اسلام
نویسنده:
مریم یونسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این تحقیق تغذیه در اسلام می باشد. تغذیه در لغت به معنای تقویت کردن و نیرومند ساختن موجودات آلی به وسیله مواد لازم، خوراک دادن، غذا دادن می باشد. و در اصطلاح به معنی خوردن موادی که به نمو جسم کمک می کند و انرژی لازم را برای بدن به وجود می آورد. از اهداف این تحقیق، آگاهی دادن به مخاطبان جهت شناختن مواد غذایی مفید و مغذی از دیدگاه اسلام و علوم پزشکی. و استفاده صحیح از منابع غذایی مختلف می باشد تا بتوان به کمک ان از بسیاری از بیماری های جسمی و به دنبال آن بیماریهای روانی جلوگیری نموده چرا که دقت در نحوه تغذیه و انتخاب نوع آن بهتر و بسی آسانتر از درمان بیماری می باشد. علاوه بر این، تحقیق حاضر نگاهی کلی به موضوع از دیدگاه قرآن و روایات دارد در این تحقیق سعی شده که مطالب به صورت منسجم در اختیار خوانندگان قرار گیرد و روش تحقیق : کتابخانه ای است. و از طریق بررسی اطلاعات ثبت شده قبلی و با استفاده از متون موجود در کتابخانه و بخش پژوهش مدرسه علمیه نرجس(س) ، دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی، آستان قدس، بخش نمایه مطبوعات بنیاد پژوهش های اسلامی و رجوع به تالار محققان آستان قدس جمع آوری شده است و در ضمن از نرم افزار رایانه ای نیز استفاده شده است. منابع تحقیق ، قرآن ، تفاسیر قرآن ، کتب روایی، کتابهای پیرامون تغذیه، نرم افزار ، تله تکس ، روزنامه ها و مجلات می باشد که جهت بدست آوردن اطلاعات به روز پیرامون موضوع بوده است. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از : تغذیه ، اکل ، شرب ، رزق ، طعام.
سیره مدیریتی پیامبر اعظم ( ص)
نویسنده:
منیره جعفریان ایدلیک
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پژوهش در مورد سیره مدیریتی پیامبر می باشد که در بخش اول آن به کلیات می پردازیم . یعنی اول مسئله را تعریف و تبیین کرده و ضرورت و اهداف تحقیق را بیان می کنیم و بعد پیشینه و سابقه موضوع و سؤالات اصلی و فرعی را بیان می کنیم و در پایان بخش اول واژگاه کلیدی را توضیح می دهیم. در بخش دوم به بیان مبانی کلان مدیریت می پردازیم در فصل اول وظایف و ویژگیهای مدیر را بیان کرده و در فصل دوم اصول مدیریت را از نظر می گذرانیم و در فصل سوم به حوزه های مختلف مدیریت می پردازیم. در بخش سوم به سیره مدیریتی پیامبر در اسلام می پردازیم . فصل اول این بخش مربوط به ضرورت مدیریت دینی و تعریف مدیریت و مدیر از منظر اسلام است و همچنین ویژگیهای مدیر در اسلام را هم بیان می کند در فصل دوم اصول مدیریت در اسلام را مطرح کرده و فصل سوم حوزه های مختلف مدیریت در اسلام را بیان می کنیم.
از ابن الله تا مُبشِر: تحلیلی بر استدلال های امام رضا علیه السلام در نفی الوهیت حضرت عیسی علیه السلام در مناظره مرو
نویسنده:
محمدرضا جواهری,جواد شمسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مدعای محوری آن بخش از مناظرة مرو، که میان امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و بزرگان دو دین مسیحیت و یهودیت رخ داد، انگارة «الوهیت حضرت عیسی علیه السلام» است. در این مناظره، امام علیه این مدعا سه دسته استدلال اقامه فرمودند: استدلال های مستقیمی در نفی الوهیت حضرت عیسی علیه السلام، استدلال هایی در اثباتِ نبوت ایشان و استدلال هایی در اثباتِ نبوت حضرت محمد صلی الله علیه السلام. هریک از این سه دسته، به مثابه پشتوانة دیگری در نقضِ «وضع» مناظره عمل می کند. مدعای جاثَلیق، به عنوان طرفِ نخست مناظره الوهیت حضرت عیسی علیه السلام است. امام علیه السلام «وضع» را تشخیص داده و با فراست، پس از طرح چند پرسش و پاسخ، ضمن نفی این انگاره، «وضع» را به «عیسی علیه السلام و محمد صلی الله علیه السلام پیامبر هستند» تغییر می دهند. این پژوهش به شیوة تحلیل محتوا، متکفل تحلیل استدلال های امام در این محورهاست. در این مناظره، به مقتضای بحث و درخواست طرفِ مناظره، ظرف استدلال های امام علیه السلام را استناد به «عقل» و «کتاب مقدس» تشکیل می دهد. ایشان با اقامة دو استدلال قیاسی، به نفی الوهیت مسیح علیه السلام می پردازند، آن گاه با استناد به چهار فراز از کتاب مقدس و یک استدلال عقلی، سه محور بعدی را اثبات می کنند. استنادهای امام علیه السلام با رجوع به ویرایش های مختلف کتاب مقدس بررسی شده و ضمن مشخص نمودن مواضعِ نقل قول ها، اختلاف های احتمالی تحلیل شده است.
آزادی در سیاست متعالیه
نویسنده:
محمدرضا جواهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
هدف پژوهش حاضر ارائه «منظومه فکری آزادی» مبتنی بر اسناد دینی است. با حدیث‌‌شناسی واژه «حریت» مشخص شد که تدوین منظومه فکری آزادی برای پاسخ به همه پرسش‌‌های آن امکان‌‌پذیر است. مطابق متن احادیث اهل بیت(ع)، آزادی و حرّیت انسان قراردادی و اعطایی از سوی بشر نیست و تنها بر «جعل» الهی استوار بوده و خداوند انسان‌‌ها را آزاد قرار داده و آزاد آفریده و استعداد آزاد زیستن به او بخشیده است. با تأمل در احادیث امامان درباره آزادی ثابت شد که چرایی و فلسفه آزادی، تکامل معنوی و عبادت خداست و برترین عبادت نیز عبادت احرار و آزادگان است. در ماهیت آزادی و حقیقت آزادگی، صفات ثبوتی و سلبی بسیاری نقش داشته و همه آنها در حدیث اهل بیت(ع) وجود دارد. بدیهی است که در شناخت بایدها و نبایدهای آزادی و آزادگی
صفحات :
از صفحه 47 تا 68
بررسی تطبیقی ویژگی‌های عباداللّه از منظر قرآن‌کریم با انسان سالم در روانشناسی
نویسنده:
پدیدآور: اعظم عرفانیان گلابفروشان اهل یزد ؛ استاد راهنما: محمدرضا جواهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
قرآن‌کریم با برخورداری از ویژگی جهانی‌بودن، جامعیت و جاودانگی، از شخصیت و ابعاد وجودی انسان تصویر دقیق و منطقی را ارائه کرده‌‌است. خداوند شخصیت انسان را ناشی از رفتار وی می‌داند. (قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلی‌ شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدی‌ سَبیلاً) (اسراء/ 84) انسان می‌تواند علاوه بر فطرت خداجویی، با داشتن قلب سلیم، عقل و خرد، با علم برگرفته از وحی، هدایت یافته و راه بندگی را بپیماید. انسان سالم مؤمن علاوه بر تکامل فردی، مسئولیت هدایت جامعه را نیز به عهده دارد. قرآن‌کریم شخصیت عباداللّه را با شاخصه‌هایی از جمله اخلاص، تقوی، شکرگزاری، عمل صالح، تفکر و تعقّل و... توصیف نموده‌است. پژوهش حاضر با مطالعات کتابخانه‌ای به روش توصیفی و تحلیلی، شخصیت انسان سالم در مکاتب روانشناسی با رویکرد روانکاوی، رفتارگرایی، انسانگرایی و معناجویی را مورد بررسی قرار داده‌‌است. ویژگی‌های انسان سالم از دیدگاه روانشناسان، برخورداری از آزادی، اختیار، وجدان بشری، تفرّد، مسئولیت‌پذیری، خودشکوفایی و معناجویی است. هدف پژوهش، نگاهی جدید به بررسی و مقایسه دیدگاه روانشناسان درباره شخصیت انسان سالم با ویژگی‌های عباداللّه از منظر قرآن‌کریم است. با وجود اینکه علوم بشری به نتایج مفیدی درباره ماهیت انسان دست پیدا کرده اما با گذشت زمان و ثابت شدن نقایص آن، رو به پیشرفت و تکامل است. یک‌جانبه‌نگری شاخصه‌های رشد شخصیت در انسان سالم، نگاه مادی به ابعاد وجودی انسان و عدم ارائه تعریف جامع و کامل از مبدأ و معاد از نقایص نظریه‌های روانشناسی است. در حالیکه خداوند روح انسان را الهی دانسته و هدف خلقت وی را عبودیت بیان نموده‌است. قرآن‌کریم چهارده قرن پیش، مصادیقی از انسان سالم مؤمن را با ویژگی‌ها و ملاک‌های دقیق ارائه کرده‌است و علاوه بر تبیین شاخصه‌های فردی عباداللّه، به نقش وی در هدایت جامعه و اصلاح قوانین اجتماعی اشاره نموده‌است. از نتایج دستیابی به شناخت همه‌جانبه شاخصه‌های فردی و اجتماعی عباداللّه ضرورت حضور ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر حاضر اشاره ‌نمود.
غفلت و آثار آن در قرآن و روایات
نویسنده:
حکیمه اسدپورهدایت آباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
«غفلت و آثار آن در قرآن و روایات» موضوع این تحقیق پایانی است. هدف از انتخاب این موضوع این است که با بیانی گویا و با استفاده از آیات کریمه و روایات معصومین : راهکارهایی پیشنهاد شود تا انسان را از خواب غفلت بیدار و به مسیر سعادت رهنمون گرداند. در این پژوهش غفلت به عنوان بی توجهی به حقایق دنیا و به هدف خلقت انسان مورد بحث قرار گرفته است. موارد غفلت: غفلت از مبدأ و معاد و غفلت از نعمت است و سرمنشأ غفلت کبر و غرور و جهل و نادانی می باشد آثار زیانباری که خسارت دنیا و آخرت است در غفلت وجود دارد و راه های زدودن غفلت که در آن بخشی مربوط به تدابیر الهی در غفلت زدایی و بخشی به انجام وظایف افراد در غفلت گریزی است. در تهیه مطالب و تدوین این رساله از کتب تفسیری و کتب روایی استفاده شده است تا مطالب از جامعیت و اتقان کافی برخوردار باشد. روش انجام کار در این تحقیق از بعد نگرشی بنیادی می باشد و به اعتبار موضوع تحقیق، دینی و اخلاقی است و روش جمع آوری مطالب کتابخانه ای می باشد. از نتایج تحقیق می توان به موارد ذیل اشاره نمود: الف) «غفلت»دارای مفهوم گسترده ای است و هرگونه بی توجهی و یا کم توجهی به سرنوشت و سعادت دنیا و آخرت انسان را شامل می شود. به گونه ای که فرد غافل، رفتار و اعمال خویش را بدون دقت و آینده نگری دنبال می کند و به حقایق دنیا و آخرت و هشدارهایی که حوادث تلخ و شیرین زندگی به انسان می دهد توجهی ندارد. ب)«غفلت» و بویژه « غفلت از یاد خدا» امری ناپسند و مذموم است که آیات و روایاتی در ذم و نکوهش آن آمده است. و انسان را از این صفت منع کرده است. امّا تغافل ( خود را به غفلت زدن) در برخی از موارد از جمله: در امور تربیتی و ندیدن خطای دیگران به قصد ( گذشت) استثنا شده است. نه تنها مورد ذم و نکوهش قرار نگرفته، بلکه انجام آن توصیه شده است. ج) اسلام برای پیشگیری و درمان این صفت، راه کار هایی را در قرآن و روایات بیان کرده است که مهم ترین آنها « ذکر» و « بیداری، که همان یقظه» است می باشد.
فلسفه آفرینش انسان ( هستی شناسی، هدف ها و حکمت ها به روایت قرآن و عترت)
نویسنده:
خدیجه خرامیده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع این رساله هدف آفرینش انسان است و بیان آن از منظر قرآن و روایات است به دنبال رسیدن بیان اهداف آفرینش انسان از منظر قرآن و روایات می باشد و در این راستا به تعریف کمال انسانی، قرب الهی و راه رسیدن به آن و اینکه آیا انسانی به درجات والای کمال انسانی و قرب الهی دست یافته یا خیر؟ و ویژگی های انسان کامل از منظر قرآن و روایات نیز پرداخته شده است. مقدمات این تحقیق بیان چگونگی آفرینش انسان های نخستین و پسین است. انسان شایستگی مقام تعلّم و شاگردی ذات اقدس الله را دارد. هدف خلقت او آنقدر والاست که فرشتگان نیز در رسیدن به این هدف خدمتگذار او هستند. ماجرای بهشت آدم? و حوا?، خروجشان از آنجا و هبوط به زمین در واقع نشان دادن سیمای سقوط و صعود انسان در راه قرب الهی است. اندیشیدن در ماجرای ایشان می تواند به نوعی ما را در دشمن شناسی، راههای نفوذ و راههای مقابله با او کمک کند. ذات اقدس الله جهان هستی را برای هدفی مهم خلق فرمود و آیات قرآن اشاره به این می کند که جهان هستی را برای بهره برداری انسان در راه تکامل او آفریده است و برای خلقت انسان نیز هدفی والاتر دارد. اهداف خلقت از منظر قرآن عبارتند از: عبادت، عبودیت، آزمایش، ابتلا و در نتیجه دانستن بهترین عمل، رسیدن به رحمت واسعه الهی، پاداش دادن به نیکوکاران و جزادادن به فاسقان، علم و معرفت الهی و خلیفه و جانشینی ذات اقدس الله در زمین. کمال آدمی در رشد هماهنگ استعدادهای انسانی و ارزشهای الهی است که نتیجه اش رسیدن به قرب الهی می باشد. انسان هایی که به کمال دست نیافته اند و راه سقوط را در پیش گرفته اند، با جلال و جبروت و خشم و غضب الهی روبرو خواهند شد. کمال انسان آن است که در مسیر بایستگی ها و شایستگی ها قرار گیرد. او شایسته قرب الهی و شاگردی خداوند متعال است و در این راه باید با عبادت، خود را به مقام عبودیت و بندگی رساند، در آزمایشات الهی نیز راضی به رضا و قضای او باشد و به بهترین عمل دست یابد. اینها همه در گرو شناخت صفات حق تعالی است که از راه شناخت خویش امکان پذیر است. انسان در سرای جاوید محصول اعمال خویش را برداشت می کند به پاداش اعمال نیک و کیفر اعمال بد خویش می رسد. راههای رسیدن به کمال انسانی و قرب الهی عبارت از فطرت، کسب و موهبت است. انسانی که مأوای اهداف خلقت خویش گشته خلیفه و جانشین خداست و می تواند بر طبیعت خارج و دیگران تصرف داشته باشد، انسان کامل محل اسرار الهی، دارای علم و بصیرتی بالا و آگاه به حوادث آینده بشری، طبیب دوّار به دنبال بیماران است. منابع مورد استفاده در این تحقیق، قرآن کریم، تفاسیر، کتب روایی، کلامی، فلسفی، عرفانی و... می باشد که فهرست کامل آنها در پایان رساله ذکر شده است. روش این تحقیق بنیادی است و از طریق جمع آوری مطالب و فیش برداری و تجزیه و تحلیل آنها به این صورت درآمده است.
عفت از دیدگاه قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
مریم اشتهادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در پژوهش انجام شده با موضوع عفت از دیدگاه قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن ، با توجه به اینکه عفت یکی از مصداق های مهم فضایل اخلاقی می باشد و ملکه ای نفسانی و صفتی راسخ در جان انسان است که با تعدیل وکنترل قوه ی شهوت از افراط و تفریط حاصل می شود، و انسان عفیف فردی است که از اسارت رذایل و خواسته های نامشروع قوه ی شهوانی آزاد باشد و آثار عفت در تمام اعمال و رفتار و اعضای بدن او نمودار باشد و از طرفی دیگر عفت بنیانی است که روابط بین اعضای خانواده را بهتر و بیشتر می کند و حافظ استحکام خانواده ها و در نتیجه محکم و قوی شدن جامعه در تمام قسمت ها و امور جامعه می شود و توجه به این نکته که اهمیت این موضوع با توجه به آیات کریمه ی قرآن و احادیث معصومین(علیهم السلام) برکسی پوشیده نیست، هدف از انجام این پژوهش آن است که ببینیم قرآن و سنت، چه مطالبی را در رابطه با عفت، ریشه ها و پیامدهای فردی واجتماعی آن بیان نموده اند. برای این کار باید انواع عفت را در قرآن و سنت بررسی کنیم تا مشخص شود این صفت چه موارد و محدوده ای را تحت سیطره ی خود دارد، پس از آن آثار فردی واجتماعی عفت مانند آرامش روحی فرد و اجتماع، سلامت جسمی و روحی اجتماع، استحکام بنیان خانواده هاو... و نیز پیامدهای فردی و اجتماعی مانند بروز رفتارهای زشت و ضد اخلاقی، سقوط شخصیت انسانی، اسراف و تبذیر و... را بررسی می کنیم تا مشخص شود چه عواملی باعث کم رنگ شدن این صفت حمیده ی اخلاقی می شود، در پایان قلعه های پاکدامنی و روش های ترویج عفت در فرد و جامعه و پیشنهادات بیان خواهد شد. همچنین دامنه و محدوده ی تحقیق،آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین ( علیهم السلام) می باشد که تمامی اقشار جامعه کوچک و بزرگ، زن و مرد را شامل می شود. در گردآوری این تحقیق از کتب تفسیری مهم مانند تفاسیر: نمونه، مجمع البیان، المیزان، صافی و...، کتب اخلاقی مانند، معراج السعاده، یاقوت احمر و...، کتب لغوی مانند: لسان العرب، لغت نامه ی دهخدا، و ... و کتب حدیثی مانند: اصول کافی، بحارالانوار، نهج البلاغه،من لا یحضره الفقیه نیز استفاده شده است . این اطلاعات بدست آمده که جمع آوری آن به صورت کتابخانه ای بوده ما را به این نتیجه می- رساند که اگر عفت در وجود آدمی نهادینه شود، باعث می شود بسیاری از مشکلات وانحرافات فردی و اجتماعی ریشه کن شود و تمامی افراد جامعه در قبال ترویج این صفت بسیار پسندیده مسئولیت خویش را صحیح ادا کنند. واژه های کلیدی: عفت، قرآن، سنّت، آثار و پیامد می باشد. به امید آنکه این تحقیق ره آورد مفیدی باشد برای احیاء این صفت ارزشمند اخلاقی.
  • تعداد رکورد ها : 195