آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه فردوسی (مشهد)
>
دانشکده الهیات و معارف اسلامی
>
گروه معارف اسلامی
>
محمدرضا جواهری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 195
عنوان :
پژوهشی در سیره تبلیغی پیامبر اعظم ( ص)
نویسنده:
صدیقه یزدان پناه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسای حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوعی که در این رساله مورد پژوهش قرار داده شده، بررسی سیره تبلیغی پیامبر اعظم ( ص) می باشد. و هدف از نگارش این رساله، ترسیم حیات تبلیغی پیامبر(ص) و نیز بررسی اصول و راهکارهایی تبلیغی آن حضرت ( ص) براساس آیات و روایات است. در این تحقیق سعی شده است که با مراجعه به سیره و کتب تاریخی ، اصول تبلیغی پیامبر(ص) و فعالیت های ایشان در عرصه تبلیغ و همچنین عوامل موفقیت آن حضرت ( ص) در امر تبلیغ مورد بررسی قرار گیرد. به همین منظور ، این پژوهش در سه بخش تنظیم یافته است؛ در بخش اول، به اصول تبلیغی پیامبر اعظم ( ص) از جمله خطوط اساسی و مبانی تبلیغ آن حضرت ( ص) اشاره شده است. در بخش دوم، فعالیتهای تبلیغی پیامبر اعظم(ص) در چهار فصل بیان شده است؛ فصل اول آن، به مراحل دعوت پیامبر بزرگوار اسلام(ص) اختصاص یافته است. در فصل دوم، نقش کارگزاران تبلیغاتی در سیره نبوی ( ص) مورد بررسی قرار گرفته و در فصل سوم، به اماکن و مراکز تبلیغاتی پیامبر(ص) اشاره گردیده است. در نهایت در فصل چهارم به بیان شیوه های تبلیغی آن حضرت ( ص) پرداخته ایم. در بخش سوم نیز ، عوامل مؤثر موفقیت ، تبلیغ عملی حضرت(ص) و مصادیق آن در سیره پیامبر اعظم ( ص) مورد کنکاش قرار گرفته است. نتیجه کلی که از این تحقیق می گیریم این است که پیامبر اکرم(ص) با اتخاذ روشها و راهکارهای تبلیغی کارآمد توانستند نقش به سزایی را در تبلیغ و نشر دین اسلام ایفا نمایند. همین امر، مطالعه سیره تبلیغی آن حضرت ( ص) را به عنوان نیکوترین الگوی انسانها در ردیف مهمترین مباحث تبلیغی قرار می دهد. واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از : سیره ، تبلیغ ، پیامبر ، اسوه ، طرد ، کارگزار ، ابتکار و بصیرت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بخل و حسد و راههای تزکیه آنها
نویسنده:
راضیه کشاورز
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
حسد در لغت به معنای آرزوی زوال نعمت از دیگری است و به کسی از وجود نعمت در دست دیگران ناراحت شود و آرزوی زوال آن را داشته باشد حسود گفته می شود. بخل نیز به معنای امساک از بذل است و مقابل آن جود می باشد. حسد شعبه ای از بخل است زیرا کسی که از انفاق آنچه دارد به دیگران بخل می ورزد، پس کسی که به نعمت های الهی بخل می ورزد در حالی که مربوط به او نیست به مراتب بخیل تر از اولی می باشد. از آنجا که حسد و بخل یکی از بیماریها و گناهان قلبی است و مضرات فردی و اجتماعی فراوانی به دنبال دارد، لذا شناخت این دو رذیله و تبعات آن می تواند به اصلاح خود و اجتماع کمک نماید. در این تحقیق به سوالاتی از این قبیل پاسخ داده شده است که: بخل و حسد به چه معناست و چه اتباطی بین این دو صفت وجود دارد؟ نشانه های حسد چیست؟ و مضرات فردی و اجتماعی حسد و بخل کدامند؟ چه عواملی باعث ایجاد آن می گردد و راه مبارزه با آن کدام است؟ آیا حسد همواره مذموم است؟ موانع انفاق که نقطه مقابل بخل است چیست؟ این تحقیق در 6 فصل پاسخ گوی این سوالات است. در فصل اول به معنای لغوی و اصطلاحی حسد و بخل پرداخته شده است. همچنین حسد و بخل در آیات و روایات نیز مورد بررسی قرار گرفته است. قرآن کریم پاکیزه گاه از حسد را ستوده و راه نجات از حسودان را پناه جستن به خداوند سبحان می داند و آثار پرهیز از آن را کم شدن فاصله طبقاتی، آرامش در جامعه، محبت و صمیمیت در دنیا و چندین برابر پاداش در آخرت برمی شمارد. در فصل دوم مراتب و نشانه های حسد مورد بررسی قرار گرفته است. برای حسد سه مرتبه ذکر کرده اند که در مرتبه اول شخص از این صفت در وجود خود ناراحت است و درصدد رفع آن برمی آید. در حالت دوم از حسد خود ناراحت نیست ولی ظاهر خود را از اطاعت آن باز می دارد و مرتبه سوم این میل را دوست داشته و در ناگواری های محسود شادی خود را اظهار می دارد. و این قسم سوم است که حرام می باشد. از جمله نشانه های حسد، انتقاد شدید، زود پذیرفتن، بدگویی در مورد شخص، سخن چی و ناراجتی از خوشی دیگران است. حال این حد ممکن است بر ثروت، شجاعت و یا حتی چیزهای جزئی باشد. در فصل سوم به مضرات فردی اجتماعی بخل و حسد پرداخته شده است: بیماری روحی، کوتاهی عمر و منفور شدن از جمله آثار فردی و جلوگیری از ترقی، تنزل جامعه از آثار اجتماعی حسد می باشد ایجاد دشمنی، نابودی انسان و دوری از خداوند نیز از جمله مضرات بخل می باشد. در فصل چهارم به عوامل ایجاد بخل و راه مبارزه با آن ها پرداخته شده است. عداوت و دشمنی، حفظ ارزش خود، ترس از نرسیدن به مقصود، حب ریاست، حرص، بخل، احساس حقارت و شکست زیاد از عواملی است که موجب بروز حسد می شود. دوستی بیش از حد مال دنیا نیز بخل را به دنبال دارد. راه مبارزه با حسد در دو مرحله پیشگیری و درمان امکان پذیر است. در فصل پنجم به ضد بخل و حسد اشاره شده است. ضد بخل، بخاوت است و انفاق به قلب، به جوارح، به بیان و به امور خارجی مثل مال از اقسام ان است. در فصل ششم به عوامل کلی که سقوط اخلاقی و روش خودسازی و ویژگی تربیت اسلامی پرداخته شده است. پیروی از هوای نفس، دنیا و شیطان از عوامل سقوط اخلاقی هستند. تقویت عقل، تفکر از عمل و بدبینی به نفس از راههای خودسازی انسان است. در این تحقیق متون دینی مورد بررسی قرار گرفته است و با روش کتابخانه ای به گرد آوری و توصیف موضوع پرداخته شده است. حاصل اینکه حسد به عنوان شاخه ای از بخل از جهت متون دینی مذموم و ناپسند است مگر در مورد نعمتی که نصیب فاجر شده باشد. پیامدهای حسد و بخل در جامعه قابل تأمل است و منجر به تفرقه، اختلاف و سایر آسیب های فردی و اجتماعی می شود لذا افراد جامعه باید سعی در ریشه کن نمودن این رذیله از وجود خود شوند و با استفاده از راه های تربتی مورد بررسی به نتایج مطلوب ست یابند. واژگان کلیدی این تحقیق حسد، بخل می باشد. حسد به معنای آرزوی زوال نعمت از دیگران و بخل نیز به معنای خودداری از بذل و بخشش نسبت به کسی که استحقاق آن را دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیب شناسی دینی در خانواده
نویسنده:
الهام حسن زاده حصار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
دین که زیباترین جلوه رحمت خداوند برای هدایت بشر است چتر خویش را بر تمام زوایای حیات انسان گسترانیده و در صورتیکه از گزند آفت ها و آسیب ها محفوظ بماند ما را به سوی سعادت راهنمایی می کند. با نگاهی به موضوع تحقیق که آسیب شناسی دینی در خانواده می باشد در این تحقیق سعی شده آسیب های موجود در دینداری بررسی و ضرورت آسیب زدایی و بیان راهکارهایی که آسیب های موجود را برطرف می کند اشاره گردد. با این هدف که خانواده ها از آسیب های موجود در دینداری مطلع شوند و بتوانند با آن ها مقابله کنند. این تحقیق شامل سه فصل می باشد : فصل اول : در مورد خانواده، پیشینه آن و جایگاه آن در آیات و روایات و مکاتب مختلف می باشد. فصل دوم : آسیب شناسی دینی در جامعه و خانواده است که ابتدا به تعریف آسیب شناسی می پردازد و انواع آن را، چه در خانواده و چه در جامعه، از قبیل : مشکلات اقتصادی، اجتماعی، تهاجم فرهنگی و توطئه های دشمنان بررسی می کند. فصل سوم : آسیب زدایی خانواده است که ابتدا اهمیت آسیب زدایی دین و بعد از آن مطالبی درباره تقویت مبانی اعتقادی، ارزش های دینی و ... مطرح می شود و در ادامه فرهنگ سازی و نقش خانواده را در ارائه فرهنگ دینی بیان می کند. روش تحقیق با توجه به نوع دید و هدف مورد نظر کابردی و با توجه به جهت گیری کلی در مسیر تحقیق علّی، تحلیلی و توصیفی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است که با استفاده از احادیث از منابع معتبر و دسته اول می باشد و بقیه مطالب از منابعی چون آسیب شناسی دینی تألیف مجید محمدی، عوامل و ریشه های دین گریزی تألیف علی شکوهی، رهزنان دین تألیف مصطفی دلشاد تهرانی و ... می باشد. نتایج حاصله از تحقیق عبارتند از : 1- دین در ذات انسان است، بنابراین لازم نیست بر انسان تحمیل شود بلکه باید تعلیم داده شود. 2- دین باید به متن زندگی وارد شود و حیات رنگ دین پیدا کند نه اینکه به رنگ خواسته ها و تمایلات افراد درآید. 3- دین را ابتدا باید شناخت سپس به تعلیم آن پرداخت. 4- با بیان خصومت های دشمنان و شگردهای آنان نسل حاضر را باید نسبت به حفظ دین و ارزش های دینی تشویق کرد. 5- معلم و مربی و والدین و حاکمان جامعه خود باید الگوی دینی باشند و به تبلیغ عینی و عملی بپردازند. واژه های کلیدی در این تحقیق شامل : آسیب، آسیب شناسی، ایمان، جامعه، خانواده، دین، رسانه، مذهب می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آرزو از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
زهرا جلالی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع تحقیق، آرزو از منظر قرآن و سنت می باشد این تحقیق در صدد است شناخت بیشتری راجع به این موضوع و ابعاد آن داشته باشیم.ضرورتی که این موضوع را ایجاب می کندوجودافکار التقاطی فرهنگ بیگانه درامت اسلامی و نبودن یک مرجع کامل در مقام پاسخ گوئی به آنهاست واز طرف دیگر وجود کثیری از آیات و روایات، اهمیت خاصی به موضوع می بخشد . با استفاده از منابعی همچون بحار الانوار واصول کافی و غرر الحکم و درر الکلم ،نهج البلاغه و کتب تفسیری چون تفسیر المیزان و تفسیر نور .... وکتب اخلاقی همچون معراج السعاده ،الاخلاق ،...و نرم افزار هایی همچون جامع تفاسیرنور ،گنجیه روایات نور و...گرد آوری شده است. لازم به ذکر است که این تحقیق به شیوه کتابخانه ای و فیش برداری جمع آوری شده است . آنچه در تحقیق مورد بحث قرار گرفته است عبارتند ازاینکه: آرزوکه در زبان عربی امل گفته می شود در زبان فارسی به معنای خواسته می باشد. ودر قرآن برای آن مترادف هایی وجود دارد.آرزو از آرمان و رجاء و امیدو...متمایز است. آرزو یک امر انکار ناپذیراست و همه انسان ها از جمله پیامبران واهل قیامت و...دارای آرزو می باشند. بین نگرش اسلامی و غربی در مورد آرزو تفاوت هایی وجود دارد. آرزو توسط نگرش و تفاوت بین انسان ها ومشاهده محدودیت های خود ودارایی های دیگران و...ایجاد می شود وبرای آرزو کردن، اصولی همچون توکل ،درخواست از فضل الهی ، صبر ، اجرایی کردن ، مطابقت با منطق و سنت های جهان وغیره ... باید رعایت گردد. برای آرزو خصوصیاتی مانند نسبی بودن وگستر دگی وغیره تصورمی شود و پیامدهایی چون آبادانی ،ایجاد حرکت،سازگارشدن وجود دارد.ازدیدگاه کلی آرزو به ممدوح و مذموم تقسیم می شود و ما می توانیم در قرآن برای آرزو مصداق هایی بیان کنیم وبالاترین نوع آرزو رسیدن به لقاء الهی می باشد . نوع مذموم آرزو در روایات« طول امل» نامیده می شودکه هشدارهای فراوانی از جانب معصومین «« علیهم السلام » در این مورد به ما رسیده است . آرزوهای طولانی ریشه هایی همچون نادانی ،حب دنیا ،بی ایمانی ،حرص و...دارد . نشانه های آن فریب کاری ،دروغین بودن ،دست نیافتنی ،ازدیاد دردوران پیری و...می باشد.پیامدهای آرزوهای طولانی بی عملی،فراموشی خدا و آخرت ومرگ ،قساوت قلب ،تلف شدن عمر ،تاخیر در توبه وغیره ... است . طریقه در مان آرزوهای طولانی به وسیله ایمان ،کسب معرفت ،انجام تکالیف ،یادمرگ و توجه به فضیلت کوتاهی آرزو می باشد . می توان نتیجه گرفت که قسمی ازآرزوها در منظر قرآن و سنت محرک و مثبت می باشند و گروهی دیگر از آنها مذموم بوده و با کنترل و مدیریت آنها می توان به سعادت رسید. کلید واژه: آرزو، امید، آرمان، امل ،قرآن وسنت .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آداب دعا و ادعیه قرآنی
نویسنده:
معصومه محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
عنوان این تحقیق پایانی ، آداب دعا و ادعیه قرآنی می باشد . شناخت برخی از آداب و شرایط دعا و آثار آن که آثار روانی و اجتماعی و تربیتی می باشد و بررسی ادعیه قرآنی است . ابتدا برای اینکه با خود دعا آشنا شویم به طور فشرده به تعریف دعا از نظر لغوی و اصطلاحی و بررسی جایگاه آن در قرآن و روایات پرداختیم که دعا در لغت ( خواندن ) و در اصطلاح ، روی آوردن به خدا و درخواست از او با حالت تضرع و خشوع است . و قرآن هم آن را مایه اعتنا قائل شدن انسان نزد خداوند می داند و روایات آن را کلید رحمت و مغز عبادت معرفی کرده است . دعا را نزد دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان بررسی کردیم و فهمیدیم که اولیای الهی هیچ چیز را جز دعا خوش نداشتند و به خود دعا بیشتر توجه می کردند . آثار دعا را بررسی کردیم و با توجه به سخنان روان شناسان ، دانستیم که دعا گذشته از آرامش روانی که ایجاد می کند ، در درمان بیماری های روحی و جسمی نیز موثر بوده است . و باعث خودسازی در فرد و ایجاد پیوند عمیق روحی در اجتماع می شود و در تعلیم و تربیت راه گشای انسان است . چرا که دعا یک امر فطری است و ثابت کردیم که دعا جزئی از قضا و قدر و مؤثر در آن است . با شناختی که از جایگاه و آثار دعا پیدا کردیم مشتاقانه تر به آداب دعا پرداختیم که شرایط دعای واقعی(اجابت ) عبارت است از ( اخلاص ، شناخت پروردگار ، حسن ظن به خدا و همراهی دعا با عمل و . . . ) آداب دعا را در سه مرحله ( قبل ، حال ، بعد از دعا ) بررسی کردیم که از جمله آداب قبل دعا ( توبه ، تادیه مظالم ، تغذیه حلال ، طهارت ظاهری ، انقطاع از دیگران ) و آداب حال دعا ( انتخاب زمان و مکان مناسب ، نیایش در پنهانی ، اقرار به گناهان ، خضوع و خشوع ، اصرار در دعا ، ستایش و ثنای خدا و صلوات بر پیامبر و گریه ) چگونگی اجابت را شرح دادیم این که دعا بی اجابت نمی ماند و اگر در دنیا به اجابت نرسد بهتر از آن در آخرت به ما داده می شود . فهمیدیم که گناه و ظلم ( به خود و خدا و دیگران ) مانع اجابت می شود و درخواست نیز باید به مصلحت فرد باشد و در آخر اشخاصی را که دعای آنها به اجابت نزدیک است و کسانی را که دعایشان به اجابت نمی رسد ، را برشمردیم . به ساختار ادعیه قرآنی پرداختیم و این که در دعاهای قرآن به همه جوانب زندگی انسان اعم از مادی و معنوی توجه شده است و تعدادی از آن ها را مورد بررسی قرار دادیم و براساس نوع درخواست دسته بندی کردیم . که از جمله ی درخواست ها ، هدایت به راه راست است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آثار و پیامدهای امر به معروف و نهی از منکر در قرآن و سنت
نویسنده:
نرجس اکرامی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
بخش اول تحقیق که شامل چهار فصل می شود ، ابتدا با ضرورت شناخت معروف و منکر شروع شده، سپس معنای منکر که از نظر لغوی و اصطلاحی مورد بررسی قرار گرفته و بعد جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در قرآن، سنت، مکتب انبیاء و سخنان بزرگان دین و همچنین از دیدگاه عقل بررسی شده است. فصل چهارم با اهمیت امر به معروف و نهی از منکر شروع می شود. بخش دوم به سه فصل شامل آثار، پیامدها و بهانه های تارکان امر به معروف و نهی از منکر اختصاص یافته و برقراری عدالت اجتماعی، سازندگی اجتماعی، استواری نظام اسلامی) از نظر سیاسی ( جلو گیری از تهاجم فرهنگی، همگانی شدن امر به معروف و نهی از منکر، امنیت، قدرتمندی مؤمنان و...) از لحاظ اقتصادی ( بهبود وضع اقتصادی فرد و اجتماع،فقر زدائی فردی و اجتماعی، ترویج فرهنگ قناعت، افزایش بیت المال مسلمین، پاکیزگی کسب و کار حلال بودن کسب و کار و...) از نظر معنوی ( نجات از قهر خدا، بهره مند بودن از الطاف خداوند، شرکت در همه ثوابها، خشنودی خداوند، فلاح و رستگاری، رهایی از دورزخ و....) و در نهایت از لحاظ فردی ( در پی داشتن سلامتی دین ودنیا و نصرت الهی) پرداخته است. همچنین در این فصل از انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از ثمرات مهم و نتایج باارزش اصل مسلم امر به معروف و نهی از منکر در جنبه های سیاسی و حکومتی آن یاد شده است. فصل دوم با پیامدهای ترک امر به معروف و نهی از منکر شروع می شود . این پیامدها به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم می شود که این دو نیز هر کدام دارای پیامدهای فرهنگی ، اقتصادی، سیاسی، تربیتی و... می باشندکه ذیلأ فقط به ذکر برخی از مهمترین پیامدهای آن بسنده خواهیم کرد. پیامدهای فردی ترک امر به معروف و نهی از منکر ( تضعیف ایمان، شرک در گناه، محرومیت از سعادت و حیاط راستین، غضب الهی، سکوت در برابر گناه و...) پیامدهای اجتماعی( شیوع مفاسد اجتماعی و تبدیل منکر به معروف، عقوبت الهی ، غفلت از دشمن، تفرقه و...) پیامدهای اقتصادی( ربا، احتکار کم فروشی، رشوه دادن و رشوه گرفتن و...) پیامدهای سیاسی( پذیرفتن طا غوتها و رهبری نا اهلان،پذیرفتن عوامل بیگانه، مداهنه و سازش و...) پیامدهای تربیتی و خانوادگی( بی توجهی به فرزندان ، بی توجهی به همسر، مهریه های زیاد، توقع نا بجا از همسر و...) فصل سوم به توجیهات و بهانهجویی های تارکان امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و علل و عوامل بی تفاوتی و بی اعتنایی به مسئولیتهای اجتماعی این گروه به دو فرضیه الهی اختصاص یافته است . ترس از ضررهای مالی و جانی، ضعف غیرت دینی، انحراف فکری، بی اثر پنداشتن امر و نهی، خودسازی، روحیه سازشکاری ، حفظ آبروی خود ( اعتراض نکردن در مقابل منکرات توسط برخی افراد جهت حفظ شخصیت) طمعکاری( سکوت در برابر منکرات به طمع مال و هدیه) قلمداد کردن امر به معروف و نهی از منکر به عنوان خلاف آزادی همه اینها مواردی است که به عنوان تو جیهات افراد بهانه جو و بی تفاوت در جهت ترک امر به معروف و نهی از منکر مورد استفاده قرار می گیرد. در بخش پایانی تحقیق ابتدا نتایج حاصل از تحقیق آورده شده و سپس پیشنهادهایی ارائه گردیده که امید است در جهت اصلاح جامعه و ایجاد زمینه جهت ظهور حضرت بقیه الله الاعظم – امام زمان(ع) روحی و ارواح العالمین له الفداء مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امر به معروف و نهی از منکر و نظارت همگانی از منظر امیر مومنان علی (ع)
نویسنده:
جواهری محمدرضا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
فراهم شدن زمینه های «نظارت همگانی» بر گفتار و رفتار کارگزاران نظام و اقبال مردم به «امر به معروف و نهی ازمنکر» نسبت به مدیران و کارمندان دولت، ضامن سلامت و دوام نظام جمهوری اسلامی ایران و راه گشای خدمت به مردم، وظیفه شناسی، کارآمدی و پویایی آنان است و راه را بر سلطه سودجویان و نفوذ دشمنان و فساد کارگزاران حکومت می بندد و زمینه ایجاد هر گونه انحرافی را محدود و کنترل می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 783 تا 800
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش مادر در تربیت فرزند از دیدگاه علم، قرآن و سنت ( در دوران کودکی)
نویسنده:
حوری فلاح
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
اهمیت و ضرورت تربیت آدمی بر کسی پوشیده نیست، هیچ مکتب و مذهبی نیست که اهمیت و ضرورت تربیت انسان را انکار کند. اختلافات همه در اهداف و روشهای تربیت آدمی است. زیرا از ویژگی های آدمی تربیت پذیری اوست و انزال کتب آسمانی و ارسال رسل الهی برای تربیت صحیح و انسان سازی بشر می باشد. از اینرو تربیت از امور ضروری و حیاتی انسان است که در سعادت او بسیار مؤثر می باشد تا آنجا که انسان فاقد تربیت، فاقد همه چیز است. به همین علت همة مکاتب و مذاهب برای تربیت آدمی در دوران کودکی اهمیت ویژه ای قائلند. اسلام نیز به تربیت، در دوران کودکی تأکید فراوان دارد و آن را از وظایف مهم والدین و حقوق فرزندان می داند. مهمترین دلیل بر اهمیت تربیت در دوران کودکی این است که قلب کودک که باید « عرش الرحمن» شود در این دوران خالی است و هنوز به سیاهی و پلیدی گناهان آلوده نگردیده است، درست همانند زمینی که هنوز در آن بذری کشت نشده و هرچه در آن کشت کنیم می رویاند. می توانیم هرگونه صفات اخلاقی و اجتماعی را در آن بکاریم، هم ایمان و توحید را می توان در آن رشد داد و هم کفر و الحاد و شرک را می توان در آن رشد داد. علت دیگر بر اهمیت تربیت در دوران کودکی اینست که انسان در دوران کودکی و نوجوانی بیشتر و عمیق تر تحت تأثیر دیگران واقع می شود و در انجام کارهایش سعی می کند از دیگران تقلید کند. اصولاً هرچه سن بالاتر می رود، میزان تقلید و تأثیرپذیری در کودک کمتر می شود. بنابراین در دوران کودکی می توان به راحتی از این ویژگی کودکان در امر تربیت بهره جست و به امر تعلیم و تربیت سرعت بخشید. از آنجایی که پدر و مادر نخستین کسانی هستند که با فرزندان خود تماس دارند، عالیترین نقش را در زمینه ی پرورش و تربیت و رشد شخصیت فرزند ایفا می کنند و چون کودک بیشترین دوران کودکی خود را به همراه مادر خود سپری می کند نقش مادر در تربیت وی پررنگتر جلوه می کند چرا که مادر از دو حیطه ی ارثی و محیطی بیشترین تأثیرات را بر فرزند خود می گذارد. زیرا کودک در نه ماه دوران جنینی همراه مادر خود بوده و اخلاقیات و روحیات مادر در وی تأثیرات بسزایی را دارند و بعد از متولد شدن نیز تا دو سال با مادر خود ارتباطی تنگاتنگ دارد و از آن به بعد تا سه چهار سالگی که وارد محیط اجتماع نشده باز هم با مادر مرتبط است و به واقع مادر هم از نظر وراثتی و هم از نظر محیطی بیشترین و مؤثرترین نقش را در پرورش فرزند عهده دار می باشد. در این میان نقش و تأثیر اجتماع را نمی توان نادیده گرفت. مهمترین محیط های اجتماعی که تأثیرات بسزائی بر کودکان دارند عبارتند از: مدرسه و معلم، معاشران و دوستان و وسائل ارتباط جمعی. مهمترین نیازهای کودکان که باید حتماً مورد توجه و دقت قرار گیرند عبارتند از: الف) محبت به کودک. ب) تأمین امنیت . ج ) تکریم و احترام به کودک. چ) بازی با کودک. ح) رعایت عدالت بین کودکان و... . اگر به هر دلیلی کودک مورد بی مهری و بی توجهی والدین بخصوص مادر قرار بگیرد اختلالات و آشفتگیهایی در رفتار او بوجود خواهد آمد. بدین ترتیب اگر کودک رفتار نابجا و یا غیر معقولی را انجام می دهد باید برای تغییر این رفتار او، بجای تهدید و کتک و یا پند و اندرز سعی کرد تا عوامل اصلی این رفتار نابجا را تشخیص داده و آن را از میان برداریم تا کودک بتواند تعادل روحی و روانی خود را حفظ کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی حکم توهین به شخصیت های مقدس در ادیان الهی
نویسنده:
محمد رضا جواهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
آشکار شدن نظریه ادیان درباره اهانت به نبی و فرستاده خدا، عامل روشن شدن جایگاه الهی و منزلت پیامبران در نزد خداوند و مردم است.کشف و اظهار حکم شرعی توهین به شخصیت های مقدس ادیان الهی، نقش قابل توجهی در باز داشتن عموم انسانها از اهانت دارد. در این رساله به ترتیب حکم توهین به زرتشت در کیش زرتشتی و حضرت موسی(ع) در آیین یهود و حضرت عیسی(ع) در مسیحیت سرانجام حکم اهانت به خاتم الانبیاء و المرسلین، رسول اعظم، حضرت محمد(ص) در دین اسلام به طور مستند تبیین گردیده است. محقق برای دسترسی به حکم هر دین، نخست منابع رسمی و قانونی دینی را شناسایی کرده و سپس با ابزار و شیوه علمای آن دین، حکم اهانت به پیامبرشان را از درون منابع، استنباط و تدوین نموده است. در آیین های زرتشت، یهودیت و مسیحیت، همانند دین اسلام«کتاب مقدس»و«سنت» و«فتاوای دانشمندان مذهبی» اعتبار و حجیت دینی دارد و دلیل حکم شرعی است. این تحقیق با استناد به همین منابع رسمی ادیان ثابت می کند که پیامبر در آیین های زرتشت، یهودیت، مسیحیت و دین اسلام، در بالاترین مرتبه الهی قرار دارد و دارای«حقوق» ویژه ای است و مردم نسبت به او«وظایف» خاصی دارند. از این رو اطاعت، احترام، تعظیم و رعایت حقوق وی بر همگان واجب است و توهین به او از بزرگترین گناهان می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه کتاب خواص القرآن و فوائده
نویسنده:
بی بی محدثه داودی ازغدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
موضوع اصلی در این بیان فضیلت سوره های قرآن است که از قرائت آن برای انسان حاصل می شود. و هدف از طرح این بحث آشنا کردن خوانندگان با ارزش و اهمیت قرآن و فوائدی است که هر کس می تواند با قرائت آیات و سوره هایش آن فوائد را کسب کند. این کتاب شامل دو بخش است. در بخش اول توضیحاتی راجع به قرآن ، قرائت آن، موضوعات مطرح شده در آن ، اولین و آخرین آیات نازل شده، سجده در سوره های سجده دارو معنای پناه بردن به خدا از شر شیطان قبل از قرائت قرآن بیان شده است و در بخش دوم فضیلت هر سوره آورده شده است و سعی شده است در مورد هر سوره تمام خواص آن البته بطور مختصر ذکر شود و این رابطه از منابع مختلف استفاده شده است. و در پایان بخش دوم خواص بعضی آیات مخصوص آورده شده است. اما نتیجه ای که می توان از این کتاب بدست آورد این است که عملأ از قرآن در تمام مسائل، مشکلات و امور روزمره یاری و راهنمایی بخواهیم و بدانیم که هر کس به آن تکیه کند به قله سعادت و نجات خواهد رسید. کلید واژه ها: فضیلت- خواص- قرائت- ترتیل- تعویذ.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 195
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید