آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
ز. قرن سوم هجری قمری
>
داود بن قاسم جعفری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 20
عنوان :
ترجمه الغدیر جلد 1
نویسنده:
عبدالحسین امینی؛ مترجمین: محمدتقی واحدی، علی شیخ الاسلامی، سید جمال موسوی، محمدباقر بهبودی، زین العابدین قربانی لاهیجی، محمد شریف رازی، علی اکبر ثبوت، جلال الدین فارسی، جلیل تجلیل؛ ناظر: علیرضا میرزا محمد
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد بعثت,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
راویان حدیث
,
امامت
,
احقیت علی به خلافت
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
عقاید شیعه امامیه
,
احادیث امامت امام علی(ع)
,
حقیت امامت علی علیه السلام
,
خلافت امام علی(ع)
,
حدیث غدیر
,
ولایت امام علی(ع)
,
امامت امام علی(ع)
,
احادیث و روایات
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
,
احادیث اهل سنت
,
تابعان
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
اثبات امامت امام علی (ع)
,
13. علم کلام
,
صحابه پیامبر(ص)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالحسین امینی
شابک (isbn):
9643093662
چکیده :
«الغدیر» اثر گرانبهاى علامه امینى، در این مجموعه یازده جلدى زیر نظر دکتر علیرضا میرزا محمد، ترجمه، ویراسته و عرضه شده است. هر جلد از این اثر، توسط یک یا دو مترجم به فارسى برگردان شده که به ترتیب عبارتند از: جلد اول: محمدتقى واحدى؛ دوم: محمدتقى واحدى و على شیخ الاسلامى؛ سوم: سید جمال موسوى؛ چهارم: محمدباقر بهبودى؛ پنجم: زین العابدین قربانى؛ ششم: محمد شریف رازى؛ هفتم و هشتم: اکبر ثبوت؛ نهم و دهم: جلال الدین فارسى و جلد یازدهم: جلیل تجلیل. ویراستار کتاب، به بررسى اجمالى متن ترجمه پرداخته و پس از مراجعات مکرر به متن اصلى، در مقام مقایسه و تطبیق برآمده و دریافته است که ترجمه حاضر، با تمام محاسن و ویژگى هاى خود، نه تنها نیاز جدى به ویرایش اساسى و پر دامنه دارد و باید با متن اصلى مقابله و سنجیده شود، بلکه لازم است کاستى ها و نادرستى هاى نحوى و زبانى آن اصلاح گردد و افزون بر این، رعایت قواعد خط نگارى، نشانه گذارى، سند آورى و صفحه آرایى در دستور کار قرار گیرد. بر این اساس، ایشان سه ویرایش محتوایى، زبانى و فنى در مورد این اثر، انجام داده است که با توجه به ترجمه بیست و دو جلدى کتاب، در بیش از هفت هزار صفحه و به قلم نه تن از مترجمان، کارى سترگ و وقت گیر و توان فرسا مى باشد، به ویژه که درک علمى و شیوه نگارش مترجمان این اثر، در ترجمه با یکدیگر متفاوت بوده است، چنانکه برخى از آنان ترجمه اى متین و شیوا و روان ارائه داده اند و برخى دیگر ترجمه اى نه چندان مناسب و مطلوب؛ به همین جهت، در برخى مجلدات پاره اى از عبارات و فقرات آنچنان آشفته و درهم و برهم ترجمه شده است که ویرایش آنها جز با ترجمه مجدد یا تغییر در ساختار امکان پذیر نبوده است. در تفاوت شیوه مترجمان این ترجمه، همین بس که ترجمه اى به خاطر حفظ امانت، بیش از حد تحت اللفظى شده است و ترجمه اى در اثر گرایش به فارسى نویسى، موجب نامفهوم آمدن بعضى جمله ها گردیده است و کاربرد تعبیرات عامیانه ناخوشایند نیز در ترجمه اى دیگر به اعتبار آن خدشه وارد کرده است و برعکس، تبحر همراه با دقت نظر برخى از مترجمان، حاصل کارشان را ارزشمند جلوه داده است. البته، مخفى نماند که عموماً متن ترجمه ها در تمامى مجلدات از جهت صورى هماهنگ و یکدست نبوده و در آرایش صفحات ذوق و سلیقه به کار نرفته بوده است. در هر حال، ویراستار محترم به لحاظ حجم زیاد غیر متعارف کتاب و کثرت مترجمان و نیز به منظور تسریع در کار، تصمیم گرفته است تا از همکارى ویراستارانى در ویرایش فنى بهره گیرد تا لااقل به حک و اصلاح رسم الخط فارسى و رعایت ضوابط نقطه گذارى و تنظیم ارجاعات و مواردى از این قبیل اهتمام ورزند. ایشان در این اثر، اقدام به ویرایش اساسى پر دامنه محتوایى و زبانى با تمام دشوارى ها و پیچیدگى هاى آن نموده و بدین منظور، کار خود را از مقابله متن ترجمه با اصل عربى آن آغاز کرده و همزمان به ویرایش زبانى مطالب پرداخته است که گویا در اثناى کار، با ناهماهنگى در عملکرد همکاران و اعمال سلیقه هاى گوناگون مواجه گردیده و لذا خود را ملزم دیده است تا به موازات ویرایش محتوایى و زبانى، در رفع نقایص و تکمیل نواقص نوظهور همت گمارده و با عزمى جزم، کار را به گونه اى سامان دهد که حتى المقدور نثر ترجمه از نظر فنى یکدست و یکنواخت گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چکیدهای از ویژگیهای کتاب محاسن برقی و حدیث گواهی خضر(ع) بر امامت ائمه(ع) را بیان فرمایید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
روایتی را احمد بن محمد بن خالد برقی در کتاب «المحاسن» نقل کرده است که جهت توضیح این روایت؛ ابتدا درباره نویسنده «المحاسن» و خود این کتاب توضیحی داده میشود و سپس به بررسی حدیث مورد پرسش میپردازیم. یک. احمد بن محمد بن خالد برقی شیخ ابو جعفر، احمد بن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه امامت و نبوت
,
امامان (ع)
,
امامان شیعه
,
مسایل جدید امام شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
دلایل اثبات امامت
کلیدواژههای فرعی :
حدیث مرسل ( اعم ) ,
حدیث مرسل ( اخص ) ,
کتاب محاسن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
احمد بن محمد برقی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازشناسی منابع حدیثی أسفار ملاصدرا
نویسنده:
عباس همامی، محمد مهدی کرباسچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسفار
,
ملاصدرا
,
منابع حدیثی اسفار
,
امامت
,
نبوت
,
احادیث و روایات
,
شخصیت ها
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
غلامحسین ابراهیمی دینانی ,
فتوحات مکیه ,
شیخ کلینی ,
احادیث ,
کتاب کافی ,
حدیث شناسی ,
حدیث صحیح ,
تظافر و عدم مانع عقلی ,
ملاک قبول حدیث در اسفار ,
حدیث صحیح الاسناد ,
تعدد نقل ,
یقین به صحت محتوای روایت ,
تعداد احادیث اسفار ,
گونه شناسی احادیث اسفار ,
پیامبر ,
مصادر عرفانی حدیث ,
مصادر اهل سنت حدیث ,
صحت محتوای حدیث ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
شاپا (issn):
2008_9430
چکیده :
در کتاب اسفار میتوان بیش از 1100 آیه از آیات قرآن و 250 حدیث از احادیث منسوب به نبی اکرم صلی الله علیه و آله، اهل البیت علیهم السلام و صحابه یافت. هر چند که صدرا به اندیشه فلسفی بیشتر شناخته شده است، اما شرح ناتمام وی بر الکافی، شاهدی بر این است که او با حدیث و دیگر علوم مربوط با آن نیز آشنا بوده است. با وجود این، وی در انتخاب احادیث اسفار، در مسلک عرفانی بیشتر ظاهر شده؛ لذا بیش از دو سوم احادیث موجود در این کتاب، از مصادر اهل عرفان اخذ شده که آنها نیز برگرفته از کتب حدیثی اهل سنت و یا کتب خاص عرفاست و کمتر از یک سوم آنها را در مصادر حدیثی شیعه پیش از قرن ششم میتوان یافت. در این مقاله به شناسایی منابع احادیث اسفار و میزان اعتبار آنها در نزد محدثان پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدی به تحقیق و بررسی خطبه 186 نهج البلاغه (فی وصف المتقین)
نویسنده:
سردار شهابى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تقوا
,
اخلاق در نهج البلاغه
,
اخلاق دینی
,
تربیت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
شیخ صدوق ,
تقوا ,
ابن ابی الحدید ,
متقین ,
معنای لغوی تقوی ,
معنای اصطلاحی تقوا ,
نقش تقوا در پرورش فردی ,
نقش تقوی در تحول اجتماعی ,
بیماری روحی ,
آثار تقوی ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
خودسازی فردی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
شاپا (issn):
0
چکیده :
با عنایت به اهمیت و تأثیر این خطبه بسیار مفید و ارزنده در تهذیب اخلاق و تزکیه نفوس قشرهای مختلف جامعه به خصوص قشر جوان، نگارنده بر آن شد تا با مراجعه و بررسی واژه تقوی در چند کتاب فرهنگ لغات معتبر و اصیل و شروح گوناگونی از کتاب شریف نهج البلاغه مقاله ای تهیه و ارائه نماید و آن را درآمدی به تحقیق و بررسی خطبه فی وصف المتقین قرار دهد. باشد خواننده پیش از اینکه بشناسد متقی کیست، بداند تقوی چیست؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی مهدیباوری در میان کیسانیان موعودگرا از وفات ابوهاشم (م 98) تا انقراض نهایی
نویسنده:
نعمت الله صفری فروشانی، رضا برادران
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
چکیده :
«کیسانیه» یکی از نخستین فرقههایی است که با ادعای امامت و مهدویت محمد بن حنفیه از بدنه اصلی شیعه خارج شد. مهدیباوری در میان کیسانیان را با وفات ابوهاشم (پسر ابن حنفیه) در دو گروه موعودگرا و غالی میتوان پی گرفت؛ بدین معنا که گروهی از کیسانیه، با وفادار ماندن به خاندان محمد بن حنفیه و اعتقاد به مهدویت او و جداسازی خود از غالیان؛ به حیات خویش در سده دوم ادامه دادند. نویسنده تلاش کرده است با استفاده از منابع تاریخی، فرقهشناختی، کلامی و حدیثی و بهرهمندی از تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از مصادر متقدم؛ تصویری روشن از مهدیباوری کیسانیه موعودگرا، در زمانهای بنمایاند که آنان با چالشیهایی چون فقدان رهبران قدرتمند، قدرتگیری جریانهای رقیب و طولانی شدن غیبت محمد بن حنفیه درگیر بودند که این رویکرد، در نهایت به کاهش شدید هواداران، در اواخر قرن دوم و شاید اوایل قرن سوم و به نابودی آنها منجر شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آرای ریچارد مارتین درباره تجسیم
نویسنده:
حسن رضایی هفتادر، حسین رهنمایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام شیعه
,
معتزله
,
تشبیه
,
تجسیم
,
01. خداشناسی (کلام)
,
17. فرق کلامی
,
صفات خدا
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
ریچارد مارتین
,
تفسیر قرآن
,
اهل حدیث
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
کلام اسلامی ,
نظریه تعطیل ,
اشاعره ,
جَهمِیّه (فرقه کلامی) ,
ذات و صفات خدا ,
حدود عقل ,
صفات کمالی ,
فرقه حشویه ,
حدوث و قدم قرآن ,
نیابت ذات از صفات ,
فهم آیات قرآن ,
آیت الکرسی ,
اوصاف اخباری ,
اثبات بلاکیف ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
امام سجاد علیه السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
چکیده :
شناخت دقیق آرای خاورشناسان درباره معارف اسلامی و نقد علمی دیدگاههای آنان برای ما مسلمانان ضرورتی انکارناپذیر است. به همین منظور راقمان این سطور در مقاله حاضر تلاش کردهاند تا به بررسی آرای مارتین درباره تجسیم بپردازند. روش تحقیق در این پژوهش مطالعه کتابخانهای و رویکرد آن تحلیلی- انتقادی است. این بدان معنا نیست که از روشهای توصیفی استفاده نشده است. اگرچه بررسی دیدگاههای مارتین در خصوص تجسیم مرکز توجه و تحلیل بوده، جهت تکمیل این تحقیق، در مواقع مورد نیاز از نظرهای عالمان مسلمان استفاده شده است. به نظر مارتین اعتقاد به جسمانیت خدا در بعضی فرقههای اسلامی، از برداشتهای ظاهری از توصیفهای قرآنی مبنی بر جسم داشتن خداوند ناشی شده است. وی سابقه طرح بحث در مورد صفات الهی را در خلال ربع دوم قرن دوم هجری میداند. بررسی آرای مارتین درباره تجسیم، گویای تتبع بسیار وی در منابع اسلامی است، اما اشتباههای غیر قابل اغماضی که از او سر زده نشان میدهد که وی به همه منابع معتبر اسلامی مربوط به تجسیم به ویژه منابع شیعی دسترسی یا اشراف نداشته است. مارتین به دلیل مراجعه یکسویه به منابع اهل سنت از پرداختن به نظرات مکتب اهل بیت در خصوص تجسیم غافل شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقائق من الصواعق
نویسنده:
عبدالله محمدی، محمدحسین رحیمیان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: منشورات دلیل ما,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
احادیث فضایل اهل بیت (ع)
,
تکفیر
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
عقاید شیعه امامیه
,
احادیث فضایل امام علی (ع)
,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
فضایل ائمه (ع)
,
احادیث و روایات
,
شیعه شناسی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
کتب رد شبهات
شابک (isbn):
964-7990-22-7
چکیده :
«الحقائق من الصواعق»، اثر عبدالله محمدی و محمدحسین رحیمیان به زبان عربی و در موضوع علم کلام است. كتاب، منتخب رواياتى است از فضائل امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام و سایر ائمه طاهرین علیهم السلام كه در كتاب «الصواعق المحرقة» ابن حجر ذكر شده است. ابن حجر مطالبی در فضایل و مناقب اهل بیت نوشته، اما بیشتر به رد شیعه نظر داشته است. او به معاویه ارادت می ورزیده، چنانکه یکی از تالیفات خود را به او اختصاص داده و به نفی کفر یزید هم بی علاقه نبوده است. از «الصواعق المحرقه فی الرد علی اهل البدع و الزندقة» چنین برمی آید که وی فردی متعصب به ویژه نسبت به خلیفه اول و دوم بوده است. ولی در عین حال به شایسته تر بودن علی علیه السلام اعتراف می کند. وی در این کتاب هرگونه سب و دشنامی را به شیعیان روا می دارد ولی در عین حال تلاش می کند ثابت کند که ائمه دوازده گانه شیعه علیهم السلام انسان هایی پاک و منزه و مشمول عنایت خداوند و رسول گرامی او هستند، اما شیعیان در عقاید خود منحرف گشته و هیچ گونه منطق و استدلالی ندارند. وی برای اثبات این مدعای اخیر به ادله ضعیف و موهونی تمسک می جوید که در خلال کتاب با آن آشنا خواهید شد. او پس از آنکه شیعیان را بدعت گذار، کافر و مشرک معرفی می کند، برای اثبات مدعای خویش استدلال هایی متناقض ارائه می کند. سپس چهل حدیث درباره فضایل علی علیه السلام ذکر کرده و به بیان کرامات و کلمات قصار آن امام همام می پردازد. پس از آن برخی فضایل اهل بیت و سایر ائمه علیهم السلام را یادآور می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفاوتهای اساسی رجعت و تناسخ با تکیه بر آیات و روایات
نویسنده:
محمدحسین بیات، فردین دارابی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تناسخ
,
قوه و فعل
,
روح
,
رجعت
,
خروج از قبر
,
عود
,
امامت
,
معاد(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
حرکت جوهری نفس ,
معاد جسمانی ,
حشر ,
اتحاد نفس و بدن ,
تناسخ نزولی ,
قیامت ,
امکان عقلی رجعت ,
تناسخ صعودی ,
آیه 259 سوره بقره ,
رجعت در قرآن ,
رجعت هفتاد تن از بنی اسرائیل ,
رجعت از نظر اهل سنت ,
اصحاب کهف ,
رجعت امام حسین (ع) ,
رجعت پیامبران ,
رجعت امام علی (ع) ,
مسخ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
رجعت و تناسخ از جمله واژگان متداول در زبان مفسّران، متکلّمان و فلاسفه اسلامی است. جای آن دارد که اوّلاً در باب این دو موضوع تنقیح مناط صورت گیرد و معلوم شود که چه تفاوت اساسی میان رجعت و تناسخ در کار است. ثانیاً کدام یک مورد قبول علمای نامدار اسلامی میباشد و کدام یک از نظر عالمان تفسیر، کلام و فلسفه مردود است. این مقاله در پی آن است که این دو موضوع را واکاوی نماید و دیدگاه علمای این فن را بیان کند. در کُل، رجعت از نظر عالمان تفسیر مورد قبل است، چون یک حقیقت قرآنی است و نیز رجعت برخی از انسانها با شرایط ویژه در زمان ظهور مهدی (عج) مورد تأیید عالمان شیعی میباشد. امّا تناسخ به جمیع اشکال خود از نظر فلاسفه مشّاء و حکمت متعالیه مردود است، گرچه برخی از فلاسفه اشراقی برخی از انواع تناسخ را پذیرفتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی امی بودن پیامبر اسلام (ص)
نویسنده:
محمدحسین واثقی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امی بودن پیامبر اکرم (ص)
,
نبوت
کلیدواژههای فرعی :
حضرت عیسی ( ع ) ,
فخر رازی ,
علامه طباطبایی ,
حضرت موسی (ع) ,
روایات و پیامبر اکرم (ص) ,
آیات قرآن و پیامبر اکرم (ص) ,
امی ,
ام القری ,
صفت پیامبر اکرم (ص) ,
تحریفات یهودیان از پیامبر (ص) ,
قاضی عیاض ,
فلسفه بعثت ,
ابو جعفر محمد بن جریر بن یزید طبری ,
دلیل نقلی امی بودن پیامبر (ص) ,
دلیل عقلی امی بودن پیامبر (ص) ,
هنگام رحلت پیامبر (ص) ,
صلح حدیبیه ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
ام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2288ـ1026
چکیده :
در موضوع توانمندی رسول خدا (ص) بر خواندن و نوشتن یا عدم توانایی آن حضرت، از دیرباز اختلافنظر بوده است. بسیاری گفتهاند آن حضرت تا پایان عمر خواندن و نوشتن نمیدانسته است. این کسان برای اثبات ادعای خود به واژه امی و امیین استدلال کردهاند که در فرهنگ لغت به فرد بیسواد معنیشده و در قرآن درباره پیامبر (ص) بهکار رفته است و صلح حدیبیه را دلیل آوردهاند. استدلال این کسان از چند جهت باطل است. در برابر اینها افرادی بر این باورند که رسول خدا (ص) میتوانسته بخواند و بنویسد و دلایلی آوردهاند. به موضوع امی بودن رسول خدا (ص) میتوان از منظر مقام معنوی و حقیقت وجودی آن حضرت، آیات، روایات، عقل و جریان طبیعی نگریست. کندوکاو در آیات قرآن و روایات و بررسیهای عقلانی ثابت میکند که آن حضرت میتوانسته بخواند و بنویسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه اسما و صفات حق و تمایز آنها از یکدیگر
نویسنده:
مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
1384: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت
,
کثرت اسمایی و صفاتی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
صفات خدا
,
صفات خدا
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
علم الهی ,
علم ذاتی الهی ,
وجود ,
مراتب ظهور ,
توحید در نهج البلاغه ,
فیض اقدس ,
دولت اسماء ,
تناکح اسماء ,
اسم الباطن ,
اسم الظاهر ,
حکومت مقدر ,
تعینات ذات ,
تمایز اسماء و صفات ,
رابطه ذات و اسماء ,
رابطه اسم و مسمی ,
امهات اسما ,
صفات خدا ,
حب ذاتی حق ,
منشا ظهور فیض ,
علم ذات به ذات ,
اطلاق اسماء به ذات ,
اسماء ذو وجهین ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
آنچه در این مقاله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، کیفیت صدور کثرت از وحدت در قلمرو اسما و صفات حق تعالی است. ضمن بررسی کثرت اسمایی و صفاتی و تمایز آنها با یکدیگر، دیدگاه متکلمان، حکیمان و عارفان به اجمال مورد ارزیابی قرار میگیرد و در حد امکان به حقیقت اسما و صفات اشاره میشود و یادآور میگردد که اسما و صفات بنا بر طلب ذاتی مقتضی ظهور بوده و در پرتو ظهور آنها بوده که جهان خلقت از کتم وحدت به ظهور کثرت قدم نهاده و این طلب ذاتی تا ابد همچنان ادامه خواهد داشت. از آن جا که کمالات ذاتی حق، لایتناهی است، دولت اسما و صفات او نیز پایان ناپذیر خواهد بود؛ به گونهای که در پایان دولت یکی از اسما، اسم دیگری در مقام ظهور، نقش آن را بر عهده میگیرد، یعنی اسم به اسم الباطن بازگشت و اسمیکه جانشین آن شده بر کرسی اسم الظاهر حکومت مقدر خود را شروع میکند و به حاکمیت خود ادامه میدهد. کار تناکح اسما و صفات هرگز به تعطیل نمیانجامد و مدام آنها به رازگشایی عالم آفرینش میپردازند. حاکمیت اسما و صفات بر اساس اقتضای ذاتی آنهاست و در قرآن مجید هر یک از آنها در جایگاه خاص و مناسب خود معرفی شدهاند. با بصیرت و معرفت میتوان مشاهده کرد که کشف رازهای خلقت در قلمرو علوم، خود به کشف نقش اسمی و صفتی از اسمای الهی میانجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 20
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید