آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
2. به ترتیب میلادی
>
ب:قرن بیستم میلادی
>
هلموت ریتر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
گلبانگ عاشقانه: ترجمهی مشارق انوار القلوب و مفاتیح اسرار الغیوب
نویسنده:
نويسنده:عبدالرحمانبنمحمد ابندباغ مقدمه:هلموت ریتر مترجم:محمود شاهرخی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: دریا,
شابک (isbn):
964-7313-02-0-
چکیده :
کتاب "مشارق انوار القلوب "اثری است حاوی مباحث اسرار محبت، و احوال و مقامات سالکان و محبان طی طریق، نیز توصیف و شرح عشق که در قالب ده باب و موخرهای به بیان اسرار محبت و رموز سلوک ارباب معرفت، تدوین گردیده است . مولف این کتاب که در قرن هفتم میزیسته مضامین لطیف عرفانی را با توصیفات شاعرانه و اشعاری چند در لابهلا، فراهم آورده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آغاز فرقه حروفیه
نویسنده:
هلموت ریتر ؛ [ترجمه] حشمت موید.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
[بیجا: بینا,
شابک (isbn):
55 ریال
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعاتی درباره تاریخ زهد اسلامی (حسن بصری) از هلموت ریتر
نویسنده:
پروانه عروج نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان و تصوف اسلامی در آثار مستشرقان قرن بیستم؛ آنه ماری شیمل، فریتز مائر و هلموت ریتر
نویسنده:
پدیدآور: سیمین بهنام پور ؛ استاد راهنما: حمید جعفری ؛ استاد مشاور: محسن پورمختار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرق شناسی
,
خاور شناسان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقالات الاسلاميين و اختلاف المصلین المجلد 1
نویسنده:
علی بن اسماعیل اشعری؛ مصحح: هلموت ريتر
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
النشرات الاسلامیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
عقاید اسلامی
,
13. علم کلام
,
فرق اسلامی (فرق)
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
کلیدواژههای فرعی :
آراء کلامی ,
کتب اهل سنت ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
مرجئه (فرق کلامی) ,
آجال ,
اشاعره (اهل سنت) ,
اصول عقیده غلات ,
عقاید اشاعره ,
عقیده تجسیم ,
غلات شیعه ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
اصول اشاعره ,
حلولیه(غلات شیعه) ,
خَطّابیه(غلات شیعه) ,
رافضه ((مغیریه )، شیعه) ,
سبائیه (غلات، مشبهه صفاتیه) ,
عقاید شیعه امامیه ,
معمریه ( معتزله ) ,
منصوریه(غلات شیعه) ,
واقفه ((زیدیه )، شیعه) ,
بیانیه (مشبهه شیعه، صفاتیه) ,
جناحیه ,
حربیه ,
مفضلیه ,
ناووسیه ,
فرقه های شیعه ,
شیعه شناسی ,
بازگشت مردگان ,
بداء ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع) ,
چکیده :
«مقالات الاسلاميين و اختلاف المصلين» كتابى است به زبان عربى نوشته ابى الحسن على بن اسماعيل أشعرى (متوفاى 324 ق) در موضوع فرقه هاى اسلامى و آراء مختلف كلامى. اين كتاب از منابع كهن ملل و نحل است و از آن جهت كه نويسنده آن پيشواى مذهب اشعرى است، بسيار قابل توجّه است. اشعرى بحث را با اختلاف در امامت آغاز كرده است كه از اولين بحث هاى مفصل وى درباره فرق شيعه است. او شيعه را به سه گروه غلاة و رافضه و زيديّه تقسيم كرده و با ياد كرد فرقه هاى آنان در مورد مسائل اختلافى، از عقايد آن سخن گفته است. او غلاة را از رافضه جدا مى داند؛ اما برخى از فرق غلاة؛ مانند بيانيّه و حربيّه را در ذيل رافضه نيز ياد مى كند. مؤلف با اينكه اتهام معروف و بى بنياد تجسيم را به هشام نسبت داده است؛ تصريح مى كند كه رافضه معتقد به تجسيم نبوده اند. اشعرى در تبيين عقايد فرق، بسيار متعادل تر از بغدادى و امثال اوست. بحث از خوارج و مرجئه در صفحات بعدى آمده است و آنگاه به معتزله اشاره كرده است. مؤلّف پس از تبيين عقايد مختلف به تفصيل از عقايد خود -كه سازنده و پردازنده مذهب اشعرى است- سخن گفته است. از بخش هاى مهم اين اثر، بابى است كه به آراء متكلمان در مباحث جهان شناسانه، نظير جوهر، جسم، حركت و ادراك اختصاص يافته است كه از آن مباحث به «دقيق الكلام» تعبير مى شود. از ويژگى هاى اين كتاب كه بحث هايى را درباره چگونگى تدوين آن برانگيخته است، نداشتن شيوه اى واحد، و تشكيل آن از بخش هاى ناهمگون است، چنانكه باب دقيق الكلام در اواسط كتاب آمده است. آراء و عقايد نيز در برخى موارد بر حسب فرقه ها و در موارد ديگر بر پايه تقسيم موضوعى طرح شده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصوف و عرفان اسلامی در آثار مستشرقان قرن بیستم «آنه ماری شیمل، فریتس مایر، هلموت ریتر»
نویسنده:
سیمین بهنامپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مستشرق
,
ادبیّات فارسی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
شرق شناسی
,
عرفان شرقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
خاور شناسان
,
هنر و علوم انسانی
,
شیمل، آنهماری
,
مایر، فریتس
,
ریتر، هلموت
چکیده :
واژههای عرفان و تصوف، دیرگاهی است که صاحب بخش بزرگی از ذهن و فضای ادبی و تاریخی تاریخ ادبیات ماست.واژگانی که معمولاً مترادف پنداشته میشوند؛ و با تفاوتی جزیی به طور خلاصه، این گونه معنی میشوند: «یافتن حقایق اشیاء به طریق کشف و شهود، سالک راه حق شدن و عالم را مظهر حق دانستن. »جذابیت عرفان و تصوف ایرانی- اسلامی، آن چنان قوی بوده است، که ذهن و توجه اکثر مستشرقان را به خود جلب کرده است؛ و در این میان بزرگانی دانش آموخته، سالهای سال از عمر خود را صرف تحقیق، تفحص و گرهگشایی از متون عرفانی ما کردهاند.افسانهی رابعهی عدویه (عارفهی بزرگ قرن سوم هجری) که توسط «ژوئن ویل» صدر اعظم لویی نهم به اروپای سدهی سیزدهم برده شد، نقطهی آغاز آشنایی اروپائیان با عرفان و تصوف اسلامی است. آشنایی غربیان با تصوف ایرانی- اسلامی، با تحقیقات و پژوهشهای بزرگانی چون: رینولد. آلین نیکلسون، ادوارد هنری و ینفیلد، لویی ماسینیون و... ادامه یافت.ما از میان خیل عظیم پژوهشها و کارهای گران سنگ مستشرقان به بررسی آثار سه تن از مستشرقان آلمانی زبان میپردازیم. پژوهش حاضر، با نهایت احترام و ارادت به همهی بزرگ اندیشانی که در راستای معرفی عرفان و تصوف ایرانی- اسلامی (چه در داخل و چه در خارج) همت میگمارند، اساس کار خود را بر بررسی آثار خانم آنه ماری شیمل، فریتس مایر و هلموت ریتر قرار داده است؛ چرا که مطالعات و تحقیقات مستشرقان (به ویژه آلمانی) در حوزهی عرفان و تصوف، امری چشمگیر و قابل تعمق است.خانم پروفسور آنه ماری شیمل، به عنوان واسطهی اسلام و غرب، پژوهشهای بسیاری در خصوص عرفان و تصوف داشته است؛ که حجم وسیع آثار باقی مانده از ایشان، موید این مطلب است. هم چنین شرق شناس مشهور، «هلموت ریتر» با دانش خاص خویش، که در حال حاضر نیز سرمشقی است برای سایر پژوهش گران و شرق شناسان، با مطالعه و تدبر در نسخ قدیمی، و هم چنین پدید آوردن کتاب کم نظیر «دریای جان» عشق و ارادت خود را به وادی سیر و سلوک عارفانهی ایرانی- اسلامی بیان کرده است.فریتس مایر، نیز با کشف زوایای نهفته و دور از چشم دیگر پژوهش گران، آن چنان از زندگی بهاءولد پرده برمیدارد که او را برای همیشه از سایهی پسرش مولانا جلالالدین رومی جدا میسازد.هم چنین، در پژوهشی که مدت ده سال طول میکشد، زندگی و خط سیر فکری و عرفانی ابوسعید ابوالخیر را به جامعهی عرفان پژوه تقدیم میکند.هر سه مستشرق بزرگوار با توان علمی خویش، تا حد امکان، سعی در بررسی علمی و منطقی و مهمتر از همه مستند آثار عرفانی گران مایهی ادبیات ایران نمودهاند.اگر کارهای ارزشمند و پُرمایهی خانم آنه ماری شیمل، هلموت ریتر و فریتس مایر، که همگی با دیدی ژرف و کنجکاوانه و توأم با شهامت علمی، عرفان اسلامی را احیاء نمودهاند؛ در اختیار فارسی زبانان قرار نگیرد و معرفی نشود، جامعهی اسلامی ما از پژوهشهای پُرمایه و به دور از تعصب و غرض این عالمان قلهی پژوهش محروم و بی-نصیب میماند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خداشناسی عطار و لوازم اخلاقی و شعائری آن
نویسنده:
محمود یوسف ثانی, حسن مهدی پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خدای متشخص
,
اصطلاحنامه عرفان
,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی)
,
خدای فوق تشخص و عدم تشخص
,
خدای نامتشخص
,
خداشناسی عطار
کلیدواژههای فرعی :
رابطه انسان و خدا ,
فریدالدین عطار نیشابوری ,
اوصاف انسان وار ,
اوصاف ناانسان وار ,
اندیشه عرفانی عطار ,
همهخدایی (پانتِئیسم) ,
چکیده :
موضوع نوشتار حاضر بررسی تصورات مختلف خداشناسی در انديشه عرفانی عطار و لوازم اخلاقی و شعائری آن هاست. در اين بررسی بيان می كنيم كه اولا در خداشناسی عطار سه تصور از خدا يعنی خدای فوق تشخص و عدم تشخص، خدای متشخص و خدای نامتشخص استنباط پذير است و ثانيا در ميان اين تصورات فقط با خدای متشخص رابطه اخلاقی و شعائری امكان پذير است. زيرا اين ارتباط مستلزم دو شرط تشخص و انسان وارگی است كه فقط خدای متشخص واجد آن است. هم چنين بحث خواهد شد كه با توجه به اينكه خدای متشخص در نگاه عطار علاوه بر اوصاف انسان وار، واجد اوصاف ناانسان وار است كه فوق قواعد عقلی و اخلاقی است، در ارتباط اخلاقی و شعائری با خدا با نوعی ناسازگاری مواجه ايم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 162 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شورش متافیزیکی: پاسخی مدرن به مسئله شر
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات جدید
,
اشاعره (اهل سنت)
,
مصیبت نامه عطار
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
تاریخ الهیات جدید
,
اشاعره
,
الهیات مدرن
,
الهیات اعتراض
,
الهیات رادیکال
,
شورش متافیزیکی بر خدا
,
الهیات خوف
چکیده :
کتاب وحشت از خدا؛ عطار، ایوب و شورش متافیزیکی ترجمه انگلیسی اثر نوید کرمانی با عنوان آلمانی Schrecken Gottes Der است که در سال ۲۰۰۵ در انتشارات ورلاگ سی.اچ.بک اوج در شهر مونیخ آلمان منتشر شد. نوید کرمانی نویسنده کتاب، پژوهشگر اسلام و نویسنده صاحب نام ایرانی مقیم آلمان است. او در ۱۹۶۷ در زیگن آلمان متولد شد ودر رشته فلسفه، شرق شناسی و تئاتر در کلن و بن در آلمان و قاهره در مصر تحصیل کرد. تز دکتری او در انگلستان با عنوان خدا زیباست: تجربه زیبایی شناختی قرآن به انگلیسی منتشر شد. او پست دکترای خود را از دانشگاه بن گرفت و هم اکنون عضو آکادمی علوم هامبورگ در رشته زبان و شعر است. کرمانی مقالات و نوشته های زیادی با موضوع ادیان و عرفان به زبان آلمانی دارد و برای کارهای ادبی و علمیاش جوایزی دریافت کرده است که آخرین بار برنده جایزه صلح در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۵ در فرانکفورت از طرف انجمن نشر و کتاب آلمان شد. هیات امنای انجمن نشر و کتاب آلمان کرمانی را صدایی مهم در جامعه امروز آلمان توصیف کردند و دلیل انتخاب او را این دانستند که آثارش به زندگی صلح آمیز انسانها از نژادها و مذاهب مختلف کمک میکند. کتاب وحشت از خدا در رده کتابهای الهیات رادیکال در دسته کتابهای الهیات اعتراض می گنجد و به شهرت زیادی رسیده است و به چندین زبان ترجمه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب الوافی بالوفیات المجلد1 (محمد بن محمد، محمد بن ابراهیم بن عبدالرحمن)
نویسنده:
صلاحالدین خلیل بن ایبک الصفدی، اعتنا: هلموت ریتر
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , آثار مرجع , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بی جا: فرانز شتایز بقیسبادن,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فرهنگ نامه
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
نویسندگان اسلامی
,
کتب دائره المعارف
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
انساب الاشراف(بلاذری)
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
کلیدواژههای فرعی :
شعرا ,
فرهنگ نامه ها ,
تاریخ موضوعی (اسلام) ,
ادبیات ,
فهرست اعلام ,
چکیده :
الوافي بالوفيات، تأليف صلاحالدين خليل بن ايبك صفدى، فرهنگنامهاى با بيش از 14000 ترجمه از عهد اسلامى تا زمان نویسنده (اواسط قرن هشتم) است كه سبب شهرت نویسنده خود و به تعبيرى، بزرگترين فرهنگنامه عام تاريخى است. صفدى انگيزه تأليف كتاب خود را «عبرت» گرفتن از اخبار گذشتگان بيان مىكند و معتقد است كه تاريخ، آينه زمان است. كتاب تحت اشراف هلموت ريتر چاپ شده است. كتاب با دو مقدمه از ناشر و نویسنده آغاز و مطالب در بيست و دو جلد، تنظيم شده است. نویسنده به تقليد از ابن خطيب بغدادى (464ق) در «تاريخ بغداد»، به احترام پيامبر(ص)، تبرکا تراجم فرهنگنامه خود را با نام مبارک پيامبر اسلام، محمد(ص)، آغاز كرده و اسامى محمد، احمد و كسانى را كه نام پدرشان محمد بوده، مقدم دانسته است. تعداد اسامى محمد، حدود 2300 نفر است كه چهار جلد اول كتاب را در بر مىگيرد. وى پس از فارغ شدن از اسامى محمد، به ترتيب حروف معجم، به نامهاى ديگر پرداخته است. روش صفدى در تاريخنگارى تراجم، روايى و تحليلى است. به اين معنا كه بعد از نقل ترجمه فرد، در غالب موارد، بهويژه درباره ادبا، شعرا و اشعار آنان نظر خود را با توجه به اينكه خود شاعر و اديبى توانمند بوده است، بيان مىكند. وى منزلت اجتماعى صاحب ترجمه را مورد توجه قرار داده، جايگاه او را بين معاصران، تبيين كرده است. او به آنجه صاحب ترجمه مىگويد، به ديد نقادى نگريسته و بدون تعقل و تحليل، آن گفتارها را نمىپذيرد. نقدهاى سودمند وى در مورد شاعران و اشعارشان از محسنات و ويژگىهاى كتاب اوست و چه بسيار بين او و مترجم صاحب شعر، مشاعره يا مخالفتهایى صورت گرفته باشد. وى براى تأليف اين اثر، بيش از سيصد كتاب را مورد استفاده قرار داده است. بعضى از منابع مكتوب وى، عبارتند از: «الأغاني» ابوالفرج اصفهانى؛ «تاريخ بغداد» خطيب بغدادى؛ «تاريخ دمشق» ابن عساكر؛ وفيات الأعيان ابن خلكان؛ «تاريخ الإسلام» ذهبى؛ «معجم الشيوخ» القوصى و دهها كتاب ديگر. در مقدمه ناشر، ضمن اشاره به موضوع و اهميت كتاب، زندگىنامه مختصرى از نویسنده ارائه گرديده است. مقدمه نویسنده، داراى نه فصل بوده و در آن موضوعاتى همچون: كيفيت كتابت تاريخ؛ فوايد تاريخ و ادب مورخ، مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شاهدبازی در ادبیات عرفانی از منظر روان شناسی
نویسنده:
جمشید باقرزاده ,بهروز مهری ,سیدمحمد آرتا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعمال صوفیه
,
لاکان
,
شاهدبازی
,
کودک آسمان
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
عرفان اسلامی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
روانشناسی عرفان
,
اصطلاحات عرفانی
,
ادبیات عرفانی
,
عارفان (مسلمان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
کهن الگوی کودک
,
روانشناسی لاکان
,
شاهد در عرفان
,
شاهدبازی در اشعار حافظ
کلیدواژههای فرعی :
جمال پرستی ,
امر واقع ,
رشد روانی ,
امر نمادین ,
امر خیالی ,
آموزه های یونگ و فروید ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
آسیب شناسی تصوف ,
عشق افلاطونی ,
تئوری شخصیت فروید ,
نقد بر نظریه فروید ,
چکیده :
با گسترش عرفان و تصوف در ایران و دیگر سرزمین های اسلامی و به تبع آن، نوشته شدن متون عرفانی، رهروان و بزرگان این طریقت به دلیل ابراز پاره ای اندیشه های خاص نکوهش شدند. یکی از مهم ترین این اندیشه ها شاهدبازی است که همواره موجب سرگردانی خوانندگان متون صوفیه شده است. از سویی، متون علم الرجال و آثار به جای مانده از خود ایشان، گواهی آشکاری است بر این مدعا که آنان از جمله بزرگانی بوده اند که در مراحل والایی از عرفان سیر و سلوک داشته اند و از دیگر سو، شاهدبازی اخلاقی است که تناقض آشکار با این طریقت دارد. نقد روان شناسی از جمله مهم ترین نقدهایی است که چشم انداز تازه ای به متن در اختیار خواننده می گذارد و موجب آشکار شدن زوایای پنهان یک اثر ادبی می شود. از همین رهگذر، نگارندگان این جستار می کوشند تا با خوانشی متفاوت از خوانش های موجود در متون عرفانی و از منظر روانکاوی تحلیلی یونگ و لاکان به بررسی این مساله بپردازند و زوایای پنهان آنها را بازنمایند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید