آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
مع الرکب الحسینی من المدینة الی المدینة المجلد 2 (الامام الحسین علیه السلام في مکة المکرمة)
نویسنده:
نجم الدین طبسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: تحسین,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«مع الركب الحسيني من المدينة إلی المدينة» اثر جمعی از نویسندگان و پژوهشگران معاصر به نام‌‌ های علی شاوی، شیخ نجم‌ الدین طبسی، شیخ محمدجواد طبسی، شیخ عزت‏ اللَّه مولایی، شیخ محمدجعفر طبسی و شیخ محمدامین ‏پور‌ امینی است و علی شاوی پژوهش همه همکاران را نقد و بررسی کرده و با یک قلم به نگارش درآورده است. در جلد دوم، نویسنده کتاب نجم‌ الدین طبسی، به طولانی‌ ترین دوره نهضت حسینی؛ یعنی دورانی که امام در مکه بودند و ۱۲۵ روز طول کشید، می‏ پردازد. او می‏گوید: اگر چه این برهه در مقایسه با دوران قیام حسینی، دوره کوتاهی نیست، اما وقایع و رویدادهای آن نسبت به دیگر برهه‏ ها ناشناخته‌ تر بشمار می‏ آید و پرداختن به آن زوایای روشن ‏تری از قیام امام (ع) به دست می‏ دهد. در واقع سراسر نوشته‏ های او در تحلیل و تفسیر طولانی‌ ترین دوره نهضت حسینی از جنبه نظم و محتوا، توجه به نکته‏ های جدید، استنباط دقیق و تهیه عنوان ‏های مناسب که راه رسیدن به مطلب را آسان می‏ سازد، غنی و جدید به نظر می ‏رسد و نظر خوانندگان را به خود جلب می‏ کند. نویسنده مطالب خود را در جلد دوم این مجموعه در سه فصل تنظیم کرده است: فصل اول: تلاش‏ های امام حسین (ع) در مکه؛ فصل دوم: تلاش حکومت اموی در روزهای مکی دوران نهضت حسینی؛ فصل سوم: حرکت امت در دوران مکی قیام امام حسین (ع).
مناقب الشيخين في التفسير و الحديث، عرض و نقد
نویسنده:
نجم الدين طبسي؛ تقریر نویسان: محمد فرید انصاری، مهدی اسفندیاری
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
مناقب الشیخین فی التفسیر و الحدیث (عرض و نقد‬) کتابی است به زبان عربی که نگاهی نقادانه به فضایل و مناقب دو خلیفه نخستین اسلام می‌پردازد. این کتاب تقریری از درس‌های نجم‌الدین طبسی است، که به کوشش محمد فرید انصاری، مهدی اسفندیاری نوشته شده و انتشارات دلیل ما انتشار آن را به عهده داشته است. در معرفی این کتاب آمده است: «نویسنده در این کتاب، با بررسی و تحقیق در کتب تفسیری و روایی، آن دسته از آیات قرآن که در منابع اهل‌ سنت، اذعان به نزول آن‌ها درباره شیخین شده و هم‌چنین، روایاتی که حاکی از وجود مناقب و فضایلی برای آنان بوده را، مورد دقت و مطالعه قرار داده و به نقد آن‌ها پرداخته است. آیه ۱۷ تا ۱۹ سوره لیل، آیه ۵۵ سوره نور، آیه ۴۰ و ۱۰۰ سوره توبه، آیه ۵۴ سوره مائده، آیه ۲۲ سوره نور و آیه ۱۱ و ۲۹ سوره فتح، از جمله آیاتی از قرآن هستند که در این نوشتار مورد تحقیق قرار گرفته است. بخش دوم کتاب، به بررسی نُه حدیث در این‌باره اختصاص یافته است».
جولة في حكومة الإمام المهدي
نویسنده:
الشيخ نجم الدين الطبسي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
روايات اليماني
نویسنده:
نجم الدين طبسي؛ تقریر نویس: عامر زرفي
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الامام المهدی الموعود عجل الله تعالی فرجه,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
كتاب روایات الیمانی از نجم الدین طبسی، 24 روايت كه درباره «يماني» وارد شده مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. شالوده اصلی مباحث مطرح شده در این کتاب بررسی صحت و سقم روایات مربوط به یمانی می باشد. بر پایه یافته های این تحقیق، غایت روایاتی که در این زمینه در دست بوده که تعداد آن ها به 24 عدد یعنی به حد استفاضه می رسد، این است که قیام یمانی امری مسلّم و حرکتی شایسته و در جهت یاری رسانی به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است؛ ولی سایر ویژگی ها و مسایلی که برای او گفته شده از جمله نام های مختلف، اهل یمن بودن، از بنی هاشم بودن، محل قیام، زمان قیام، چگونگی شهادت و لزوم تبعیت دیگران از او، اموری قطعی نیستند.
فی رحاب حكومة الإمام المهدی علیه السلام
نویسنده:
الشیخ نجم الدین الطبسی، ترجمه: احمد سامی وهبی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دلیل ما,
چکیده :
في رحاب حكومة الإمام المهدي علیه‌السلام ترجمه عربى چشم اندازى به حكومت مهدى(عج) اثر نجم‌الدين طبسى مى‌باشد كه به اهتمام آقاى احمدسامى وهبى صورت گرفته است. اثر دورنمايى از چگونگى قيام، سيستم و نظام حكومتى و شيوه زمامدارى حضرت حجة بن‌الحسن(ع) را ترسيم نموده است. نگارنده در طى مباحثى كه در جمع رزمندگان اسلام درباره امام زمان(عج) داشته، متوجه اين نكته مى‌شود، گر چه مباحث گوناگونى؛ مانند راز طول عمر، فلسفه غيبت، عوامل ظهور و مسائل ديگر در خصوص اين امام مطرح شده، ولى به سيستم و نظام و برنامه حكومتى ايشان چنانكه شايسته است، تحقيق و پژوهشى به عمل نيامده است. از اين رو مؤلف، انگيزه اين كار را پيدا مى‌كنند كه تحقيقى در اين زمينه تهيّه تا شايد بتوانند براى سوالاتى كه براى همگان در اين زمينه مطرح است، پاسخى بيابند. تاريخ اثر در پيشگفتار 1373ش رقم خورده است.
دراسه فی روایات الحسنی
نویسنده:
تقریر محاضرات المحقق سماحه الشیخ نجم الدین الطبسی؛ بقلم عامر الزرفی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه الامام المهدی الموعود (عج) الثقافیه,
چکیده :
تحقیقی در زمینه «احادیث الحسنی» در موضوع «امام مهدی»(ع) و ظهور آن امام و میزان صحت و اعتبار این احادیث است. نویسنده در این نوشتار ضمن بیان کلیاتی در مورد روایات الحسنی، ده روایت از این روایات را که در موضوع حوادث مقارن ظهور امام زمان وارد شده است نقل کرده و سپس از منظر محتوا و سند به تجزیه و تحلیل این روایات پرداخته است. وی دیدگاه‌های علمای حدیث و رجال را در مورد این روایات منعکس کرده و مناقشه‌هایی را که از نظر متن و سند به برخی از این روایات شده را نیز ذکر نموده است. در این روایات اوضاع جهان اسلام مانند عراق، ایران، سوریه، اردن و عربستان و همچنین وقوع انواع فتنه‌ها و جنگ‌ها مقارن با ظهور بیان شده و کیفیت ظهور امام مهدی و حوادث پس از ظهور ایشان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
توسل و زیارت در منابع اهل سنت و نقد دیدگاه وهابیت با تأکید بر زیارت امام رضا علیه السلام
نویسنده:
حسین حبیبی تبار، محمدمحسن مروجی طبسی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
بارگاه رضوی از سده سوم قمری تا کنون، کانون توجه امت اسلامی اعم از شیعه و سنی بوده است، به ویژه علمای اهل سنت و پیروان آنان، پیوسته جهت عرض ارادت و طلب حاجت و شفای امراض به زیارت آن حضرت شتافته و به آن پیشوا توسل می جستند. این در حالی است که با بیان تفکرات و فتاوای ابن تیمیه و پیروانش چون محمد بن عبدالوهاب، زیارت قبور انبیا و صالحین و توسل به آنان حرام و شرک دانسته شده و زیارت کنندگان و متوسلین به آنان را قبریون و حجریون نامیدند و با جلوه دادن زیارت و توسل از اختصاصات شیعه، و ادعای فقدان چنین اعتقادی در میان اهل سنت و نه علما، سعی در ایجاد دوگانگی اعتقادی و رفتاری میان شیعه و سنی دارند. پژوهش حاضر در صدد تبیین فضیلت زیارت امام رضا در منابع اهل سنت و پیروان آنان و نیز نقد تفکرات و باورهای وهابیت در مساله زیارت و توسل، بر اساس منابع معتبر و درجه اول اهل سنت است که نتیجه آن اتحاد بیش از پیش مسلممین خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 127 تا 154