مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
راه های معرفت
>
توهم
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 9
عنوان :
ادراک فراحسى از دیدگاه اسلام و روان شناسى
نویسنده:
نوید خاکبازان، رحیم میردریکوندى
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روانشناسی دین
,
معرفت شناسی اسلامی
,
فراروان شناسى
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
چشم زدن ,
03. انسان شناسی Human nature ,
کرامت ,
اهل بیت(ع) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
پیشگویی ,
ملکه سبا ,
ماتریالیسم ,
قرآن ,
توهم ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
دورجنبانی ,
تله پاتی ,
معرفت در قرآن ,
آشناپنداری ,
دورشنوایی ,
قوه شعور باطن ,
امکان ثبت وقایع ,
همدلی از راه دور ,
دورجنبانی روانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
انسان در زندگى خویش، با ادراکاتى فراتر از حس ظاهرى روبه رو شده است؛ ادراکاتى که برخى از آنها با حقیقت و ایمان رابطه استوارى دارد، چنان که در بسیارى موارد، ایمان را شرط رخ دادن ادراکات فراحسى اى شمرده اند که انسان را به سوى حقیقت و واقعیت سوق مى دهد. ادراکات فراحسى، شاخه اى از رشته فراروان شناسى محسوب مى گردد که توجه بسیارى از روان شناسان، فلاسفه، فیزیک دانان، زیست شناسان، الهیون و حتى مردم عادى را به خود جلب نموده است. این پژوهش با هدف بررسى ادراک فراحسى و تبیین زوایاى گوناگون آن، با تکیه بر منابع اسلامى از جمله آیات قرآن کریم و روایات معصومان علیهم السلام و نیز سخنان اندیشمندان مسلمان انجام گردید. همچنین چگونگى به کار بستن ادراک فراحسى و تفاوت آنها با معجزه و توهم نیز از نظر گذرانده شد. این پژوهش به لحاظ هدف توصیفى مى باشد و با روش استنادى اطلاعات گردآورى شده است. نتایج پژوهش نشان مى دهد که ادراک فراحسى به عنوان یک حقیقت در منابع اسلامى شناخته شده است و یکى از وجوه تمایز انسان ها و سایر موجودات قلمداد مى گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 130
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امر عدمی نزد علامه طباطبایی و شلایر ماخر
نویسنده:
سید مرتضی حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
راست کیشی نوین
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک شلایرماخر
,
عدم
,
امور اعتباریه صرف
,
تفسیر قرآن
,
فلسفه دین
,
Interpretation of the Bible
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
نهایه الحکمه ,
ادراک حسن و قبح ,
انجیل ,
راست کیشی نوین ,
دور هرمنوتیکی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات جامع ادیان ,
قرآن ,
تخیل(راه های معرفت) ,
توهم ,
تأویل روانشناختی ,
رهیافت شهودی ,
ذهنیت مؤلف ,
تاویل نحوی ,
تحلیل روانی ,
تبیین پذیری فعل خدا ,
تبیین پذیری امور دینی ,
تبیین پذیری متن مقدس ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
در نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی، موجـود زنده در انجام هر فعلـی غـایتی را دنبـال می کند. این غایت کـه صـرفا نوعی اعتبار است، مطابقی جز در ظرف وهم ندارد. از نظر ایشان امور عدمی نیز اغلب نوعی اعتبارند، لذا هیچ نحوه وجود خارجی ندارند. تنها جایی که می توان کم ترین شباهتی را در باب این نظریه میان علامه و شلایرماخر دید، نتایج نظریه ایشان در بحث تفسیر متن مقدس است. شلایرماخر را پدر هرمنوتیک دانسته اند. او بر اساس راست کیشی نوین اشارات متافیزیکی کتاب مقدس را نه تمثیل که حتی استعاره دانسته است و اشارات متافیزیکی کتاب مقدس، برای مثال مساله شر، را عدمی می داند. استعاری دانستن امور عدمی نزد شلایرماخر با آنچه علامه اعتباری می خواند چندان قابل مقایسه نیست، هرچند تفاوت های ژرفی بین این دو نظریه قابل بیان است که در بخش پایانی به آن خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گذری بر جایگاه نقد و عقل گرایی از دیدگاه قرآن کریم
نویسنده:
یحیی یثربی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقادی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن مجید
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
شک((مقابل یقین به معنی اخص)، اصطلاح وابسته)
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
خطا ,
واقعیت منحاز ,
توهم ,
چکیده :
این مقاله بر آن است تا جایگاه نقد و عقل گرایی را از دیدگاه قرآن کریم مورد بررسی قرار دهد. مولف اعتقاد دارد که دین اسلام با مسیحیت تفاوت جوهری دارد زیرا اسلام بر خلاف مسیحیت به عقل گرایی دعوت می کند و پیام دین اسلام در عصر جدید چیزی جز عقلانیت نیست و برای این سخن از قرآن دلایل متعددی ذکر می کند. همچنین مولف معتقد است که پیام دیگر قرآن برای انسان جدید فرهنگ نقد می باشد. زیرا ایمانی اهمیت دارد که بتواند در برابر تردیدها و شک ها مقاومت نماید. بنابراین نگاه انتقادی به دین و فرهنگ خود برای رسیدن به یقین لازم و ضروری است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 31
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تخیل در فلسفۀ اسپینوزا
نویسنده:
فاطمه بختیاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مردم سالاری
,
تخیل(راه های معرفت)
,
توهم
چکیده :
نظر رایج دربارۀ اسپینوزا آن است که او فیلسوف عقلگرایی است که تخیل را پایینترین مرتبۀ معرفت دانسته و جایگاهی درخور التفات برای تخیل قائل نبوده است. این مقاله با تحلیل دو محصول مهم تخیل اسپینوزا، یعنی مفاهیم توهمیانسان آزاد و حکومت مردمسالاری نشان میدهد، اخذ چنین دیدگاهی در باب جایگاه تخیل در نظر اسپینوزا روا نیست، چرا که اسپینوزا با بکارگیری قوۀ تخیل این دو مفهوم را خلق میکند تا برای فرد انسان و جامعۀ انسانی الگویی ارائه کند: الگویی که فرد و جامعه با تلاش در تشبّه به آن میتوانند به میزان بیشتری از آزادی دست یابد. همین مطلب نشانگر آن است که تخیل در تفکر اسپینوزا از جایگاهی درخور و مهم برخوردار بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
داروهای رواننما و اعتبار معرفتی تجربههای عرفانی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
معرفتشناسی تجربه دینی
,
داروهای روان گردان
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
تجربه دینی
,
اعتبار تجربه عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
شهود عرفانی ,
عالم غیب ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
منابع معرفت ,
ادراک حضوری خداوند ,
ادراک ,
عالم غیب(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
راه کشف و شهود ,
ادراک حسی خدا ,
فلسفه عرفان ,
مواد مخدر ,
حجیت شهود ,
فلسفه عرفان (فرا عرفان) ,
حجیت شهود عرفانی ,
توهم ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
توهمزا ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
پیش زمینه ذهنی ,
اختلال فیزیولوژیک ,
اصل بی تفاوتی علّی ,
اصل مسانخت ,
تجربه شبه عرفانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
پیدایی تجربههای (شبه) عرفانی در پی مصرف داروهای رواننما (توهمزا) یکی از مستندات مهم کسانی است که اعتبار معرفتی (حجیت) تجربههای عرفانی (مکاشفات عرفانی) را نفی کرده و با تمسک به آن مدعی شدهاند که تجربههای عرفانی همواره ممکن است برخاسته از حالات نابهنجار فیزیولوژیک صاحبان این گونه تجربهها باشد و از این رو، این تجربهها اعتباری ندارند و نمیتوان واقعنمایی آنها را تضمین کرد. در این مقاله با بررسی ابعاد گوناگون مسأله نشان دادهایم که استدلال فوق، ناتمام است؛ چرا که اولاً مبتنی بر مسانخت تجربههای حاصل برای مصرفکنندگان مواد رواننما با تجربههای حاصل برای عارفان است و این امری است که شواهد ادعایی، قادر به اثبات آن نیست؛ ثانیاً این مسانخت، در صورت اثبات، تنها میان آنها و تجربههای عرفانی آفاقی است؛ ثالثاً تسری عدم اعتبار تجربههای شبهعرفانی حاصل از مصرف این مواد، به تجربههای عرفانی آفاقی، فاقد دلیل قابل قبول است؛ رابعاً دلیل قابل قبولی بر توهم بودن تجربههای شبهعرفانی ارائه نشده است. نقد اصل بیتفاوتی علّی استیس و توجه حکیمان مسلمان به امکان و وقوع ارتباط ادراکی با ساحتهای باطنی هستی، از دیگر مباحثی است که این مقاله بدان پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی تقریر دیویس از استدلال برونگرایانه پاتنم علیه شکاکیت
نویسنده:
حمید علائی نژاد؛ سید محمد علی حجتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استیون دیویس
,
هیلاری پاتنم
,
نظریه برون گرایی معنایی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شکاکیت(معرفت شناسی )
,
استدلال برون گرایانه پاتنم
کلیدواژههای فرعی :
ادراک حسی ,
معرفت گزاره ای ,
مباحث فلسفی ,
توهم ,
فرضیه شکاکانه ,
معرفت جهان خارج ,
شک به جهان خارج ,
شیطان شریر ,
مخ در خمره ,
برون گرایی در توجیه ,
اصل ارتباط علی ,
شرط صدق جمله ,
معادل بودن مفهومی دو زبان ,
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
شکاکیت نسبت به جهان خارج رویکردی است که حصول معرفت را نسبت به گزارههایی که در مورد جهان خارج هستند ناممکن میداند. برخی از انحاء این رویکرد مبتنی بر استدلالی است که بر اساس فرضیۀ شکاکانه صورتبندی شده است. از جمله روشهایی که بر اساس آن با چنین شکاکیتی مقابله شده است، استدلالی است که پاتنم بر مبنای قبول رویکرد برونگرایی معنایی طرح کرده است. در مقالۀ حاضر به تقریر دیویس از این استدلال پرداخته و به روش تحلیل منطقی آن را مورد بحث و بررسی قرار دادهایم. در انتها نشان داده شده است که قبول رویکرد برونگرایی معنایی دیدگاه شکاکیت نسبت به جهان خارج را که مبتنی بر دستهای خاص از فرضیات شکاکانه هستند رد میکند. بر مبنای موارد دیگرِ فرضیات شکاکانه نیز نمیتوان امکان حصول معرفت را نسبت به تمامی گزارههایی که در مورد جهان خارج هستند، منتفی دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تفسیر نیچه از میمسیس در هنرهای آپولونی عصر هلنی
نویسنده:
محمدرضا مشیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زیبایی شناسی
,
یونان
,
تبارشناسی (منطق)
,
میمسیس
,
فلسفه هنر
,
توهم
,
نیچه، فریدریش ویلهلم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنرهای دیداری
,
عصر هلنیستی
چکیده :
این رساله در پی آن است که روشن نماید میمسیس به مثابهی عنصر اصلی وشاخص در هنرهای آپولونی (تجسمی) عصر هلنی یونان کهن ، از چشمانداز فلسفهی نیچه اولاً از کجا میآید و از چه برمیخیزد ؟ و ثانیاً چه معنایی دارد یا نشان از چیست ؟ و در پایان چه میکند یا چه تأثیری میتواند داشتهباشد ؟ نیچه یونانیان را نیرومند ترین قوم و واجد برترین فرهنگ دانسته است و بنابراین میبایستی در نقش اساسی میمسیس در هنر یونان نیز عاملی مهم و ریشهای برای تأیید زندگی و خواست قدرت وجود داشته باشد ، که یافتن آن مطلوب ماست . برای رسیدن به این هدف روشی که ضمن استفاده از منابع کتابخانهای و رجوع و پژوهش و مقایسهی متنها از آن بهره گرفته شدهاست ، روش تفسیر تبار شناسانه است که دلوز آن را کار فیلسوف-طبیب و روش خاص نیچه در رویکردن به مسائل و پدیدهها میداند .جایگاه برتر ارزشی تن ،حواس و امر حسی نزد یونانیان سبب شکلگرفتن میمسیس به نحو خاص و یکتای آن در هنر هلنی میشود ، و میمسیس نشانهی برترین حالت نیرومندی (حالت زیبایی شناختی) وبیان برترین نوع ارتباط (عشق یا تأیید مضاعف)است که زیبایی را همچون کمال ، در امر حسی اصیل مینشاند و لیاقت بازگشت جاودانه را به چیزها میبخشد .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله اختیار آیا اراده آگاهانه توهم است؟
نویسنده:
بهرام علیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توهم
,
اراده آگاهانه
,
تجربه اراده آگاهانه
,
خودتفسیری
,
فرآیند دوگانه
کلیدواژههای فرعی :
مغز انسان ,
استدلال توهم ,
خطاهای شناختی ,
زنجیره علی ,
فرآیندهای ذهنی ,
چکیده :
در اين مقاله ديدگاه وگنر درباره اراده آگاهانه و مدعای او در اين باره را مورد بررسی قـرار خواهيم داد. او معتقد است اراده آگاهانـه يـك تـوهم اسـت؛ زيـرا بـرای شـكل گيـری يـك خواست يـا قصـد آگاهانـه، ضـروری اسـت كـه آن قصـد يـا خواسـت بـه صـورت مسـتقيم، غيراستنتاجی و بی واسطه ـ نه به صورت تفسيرگرايانه ـ در دسترس عامـل باشـد. از آنجـا كـه چنين دسترسی ای وجود ندارد، لذا چيزی به نام اراده آگاهانه واقعيت ندارد. اما اين استدلال دچار يك اشكال اساسی است كه بـه تئـوری «فرآينـد دوگانـه» يـا «فرآينـد مـوازی» دربـاره تصميم گيری مشهور است. اگر تئوری فرآينـد دوگانـه درسـت باشـد، اسـتدلال وگنـر بـرای توهمی بودن اراده آگاهانه به شكست می انجامد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 204
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدراک به لکن در قرآن
نویسنده:
عارفه عسکری مسینان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
صفات ثبوتیه
,
قرآن
,
کیهان شناسی
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
لکن
,
کیهانشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
توهم
,
توهم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
استدراک
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
استدراک
,
هنر و علوم انسانی
,
استدراک
چکیده :
یکی از روشهای هدایتی قرآن، بر طرف کردن توهمات ناشی از جهل انسانها و اصلاح عقاید آنان است. توهماتی که اگر برطرف نشود به سعادت انسان خدشه وارد میکند. این اصلاح اشتباه به استدراک مشهوراست. از ادوات آن «لکنّ» و «لکن»است که حدودا 130 بار در آیات قرآن کریم بهکار رفته است. پژوهش حاضر به بررسی استدراکات و دفع توهماتی پرداخته است که با «لکنّ» صورت گرفته است. آیاتی که بیانگر اعتقادات اشتباه ناشی از توهم است، موضوعات گوناگونی را دربرمیگیرد که بیشترین آن مربوط به خداشناسی است. انسانشناسی، نبوت، معاد و جهانشناسی به ترتیب در مرتبه بعد قرار میگیرد. مبحث خداشناسی، اصلاح توهمات پیرامون صفات ثبوتی و سلبی خداوند را در برمیگیرد. در مبحث انسانشناسی انسانها بر اساس عقاید و اعمال به سه گروه مومنان، منافقان وکافران تقسیم شدهاند، تا با تصحیح نگرش در این زمینه، انسان خود و خدای خود را بهتر بشناسد. دفع توهمات پیرامون امکان و اثبات وقوع معاد و چگونگی حال افراد هنگام برپایی قیامت به منظور افزایش یقین نسبت به معاد و آمادگی برای سعادت واقعی صورت گرفته است. توهمات پیرامون نبوت عامه شامل مباحث عصمت و علم انبیا، اشتراک و تمایز ادیان و رفتار مردم در برابر دعوت انبیا است. نبوت خاصه مشتمل بر دلایل نبوت پیامبر اسلام (ص)، تایید معجزهی پیامبر اسلام (ص)، آداب معاشرت با پیامبر اسلام (ص) است. تصحیح نگرش نسبت به موضوع نبوت سبب میشود انسان برای گذر سعادتمندانه از مسیر دنیا تا قیامت رهبران الهی را شناخته و در مسیر هدایت به آنان اقتدا کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 9
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید