مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
>
راه های معرفت
اجماع
احساس (معرفت شناسی)
الهام(القاء در نفس)
الهام(ویژه ائمه)
اماره
تخیل(راه های معرفت)
تعقل(معرفت شناسی)
تعلیم و تعلم(اصطلاح وابسته)
توهم
راه باطن(مقابل راه ظاهر)
راه ظاهر(مقابل راه باطن)
علم حضوری(راه های معرفت)
قوای ادراکی(اصطلاح وابسته)
مرجعیت
نقل (معرفت شناسی)
وحی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
عنوان :
نظرية المعرفة عند صدر المتألهين الشيرازي : رسالة حائزة علی شهادة الماجستیر من الجامعة اللبنانیة للعام 1996
نویسنده:
محمد شقير؛ مقدمه نویس: محمد حسن امین
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار الهادی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
اتحاد عاقل و معقول و عقل ,
قاعده اتحاد عاقل و معقول ,
معرفت شناسی ملاصدرا ,
مظاهر اتحاد عاقل و معقول ,
حکمت عملی ,
علم نفس ,
عارض وجود ذهنی ,
تغایر عاقل و معقول ,
عرض لازم وجود ذهنی ,
راه های معرفت ,
اتمیسم منطقی(معرفت شناسی) ,
وجود ذهنی ,
لازم وجود ذهنی ,
برهان اتحاد عاقل و معقول ,
معرفت شناسی در فلسفه اسلامی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناهج التفكير
نویسنده:
فلاح عابدي، سعد بخاتی؛ ناظر: ایمن مصری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة اکادیمیة الحکمة العقلیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
تقدم شناخت شناسی بر هستی شناسی ,
شرایط شناخت عقلی ,
راههای فلسفی خداشناسی ,
راه کشف و شهود ,
شناخت شناسی ,
جهان شناسی فلسفی ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
روش عقلی شناخت دین ,
علم نفس ,
راه های معرفت ,
تصدیق بدیهی(مقابل تصدیق نظری) ,
امکان شناخت عقلی خداوند ,
شابک (isbn):
978-964-7262-75-0
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر مبانی معرفت شناختی مطالعه نهضت عاشورا
نویسنده:
محمد حسينزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قیام عاشورا
,
راه های معرفت
,
دلیل نقلی(قسیم دلیل عقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی)
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
اشعار عزای امام حسین (ع) ,
معرفت ظنی ,
رثای امام حسین (ع) ,
اشعار امام حسین(ع) ,
معرفت یقینی ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
کیفیّت تحمل حدیث ,
خبر واحد ,
اقسام معرفت ,
کتاب مقتل الحسین ,
مقتل نویسی ,
پژوهش های تاریخی ,
نقل (معرفت شناسی) ,
منابع عاشورا ,
چکیده :
در اين نوشتار، با بيان اصول يا قواعد پژوهشهاي تاريخي با صبغة معرفتشناختي و روششناختي، به پژوهش دربارة منابع نهضت عاشورا و رخدادهاي آن پرداختيم. اين بحث، ميانرشتهاي و جايگاه اصلي آن معرفتشناسي دانشهاي نقلي است؛ اما مباني معرفتي و دستاوردهاي نهضت عاشورا در دانش کلام و تاريخ نيز كاربرد بسيار دارد. در اين مقاله، به بيان اصول معرفتشناختي در قلمرو دليل نقلي و درجة معرفتي ادلة نقلي، اقسام و شرايط اعتبارشان، منشأ اعتبار آنها، بهويژه خبر واحد ميپردازيم. با بررسي اصول معرفتشناختي حاکم بر دليل نقلي، منابع و مدارك نهضت عاشورا و رويدادهاي آن، به اين نتيجه رهنمون ميشويم که منابع و مدارك رويدادهاي عاشورا، به اسناد تاريخي منحصر نيست، بلكه افزون بر اينگونه اسناد، ميتوان در عرصههايي ديگر به منابعي متقن دست يافت. افزون بر آن، منابع بسياري براي اثبات رويدادهاي عاشورا وجود دارد که ميتوان به عنوان منابع معرفتي معتبر نهضت عاشورا براي تثبيت باورهاي ديني در علم كلام به آنها اعتماد و استناد كرد. حاصل اينكه، ارتباط تاريخي نهضت عاشورا با گذشته منقطع نيست و پيوندي استوار دارد. ازاينرو، نبايد در بسياري از حوادث عاشورا ترديد کرد. اين پيامد، نقش معرفتشناختي، تاريخي و کلامي ژرفي دارد
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل و دیگر قوای ادراکی در قرآن
نویسنده:
محمد عبدالله الشرقاوی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تبریز: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل در قرآن
,
اولو الالباب
,
حواس
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
الهام(القاء در نفس)
,
قوای ادراکی(اصطلاح وابسته)
,
فؤاد در قران
کلیدواژههای فرعی :
ادراک حسی (معرفت شناسی) ,
ادراک حسی ,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
راه های معرفت ,
قلب در قرآن ,
آیه 103 انعام ,
ویژگی های اولوالالباب ,
آیه 164 بقره ,
ایه 101 یونس ,
چکیده :
برای تحقیق در موضوع "عقل در قرآن" به روشی اعتماد کرده ام که استقراء و جمع آوری آیات، تطبیق و تامل مهمترین عناصر آن هستند. ابتدا آیات قرآن را استقراء کرده ام، از خلال این استقراء مرحلۀ جمع آوری آیات مرتبط با موضوع نیز انجام پذیرفت، سپس به تامل در آیات منتخب پرداختم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 140 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت کشفی در نهج البلاغه
نویسنده:
بخشعلی قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
معرفت کشفی
,
شهود امور غیبی
,
عرفان اسلامی
,
اقسام معرفت
,
اصطلاحنامه عرفان
,
راه های معرفت
,
معرفت شناسی عرفانی
,
مراتب کشف
,
مراتب معرفت(عرفان نظری)
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
شهود حسی(قسیم شهود عقلی و محض)
,
راه های معرفت(اصطاح وابسته)
,
معرفت از دیدگاه حضرت علی
کلیدواژههای فرعی :
تجلی الهی ,
رؤیای صادق ,
آیه 065 کهف ,
معرفت عرفانی ,
آیه 22 ق ,
سالک ,
موانع معرفت ,
مراتب کشف صوری ,
مراتب کشف معنوی ,
علم لدنی(معرفت شناسی) ,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته) ,
ایمان استوار ,
کشف فعلی ,
کشف مخیل ,
کشف نظری ,
کشف نوری ,
کشف ذاتی ,
آثار معرفت ,
چکیده :
معرفت مجموعه آگاهی های آدمی است که همواره متعلق به امری غیر از خود است، جز در یک مورد، یعنی معرفت های عرفانی که ورای حیث التفاتی اند، معرفت های آدمی یا حسی اند و یا مفهومی، اما دسته ای از معارف وجود دارند که از آنها می توان با عنوان معرفت های کشفی یاد کرد که بدون توجه به حیث التفاتی و بدون داشتن مصداقی در درون و بیرون، تحقق می یابند که همان معرفت های عرفانی اند. در این مقاله سعی شده است کم و کیف معرفت کشفی، اعم از معرفت التفاتی و غیرالتفاتی (هو هویت) در نهج البلاغه بررسی شود. بر اساس نهج البلاغه معرفت کشفی از راه های معمول عقلانی و حسی به دست نمی آید، بلکه از راه عروض احوال عرفانی و تامل حاصل از نیایش به دست می آید و معروض این احوال واجد نوع خاصی از آگاهی می شود که پیش از آن سابقه نداشته است، برای مثال شخص در این فرایند آگاهی خاصی به امور غیبی پیدا می کند که قبلا هیچ سابقه ای از آن نداشته است، مانند آگاهی خاص به احوال آدمیان.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 235
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظامی، شاعری صوفی مسلک
نویسنده:
یعقوب نوروزی ,حجت اله قهرمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عشق
,
قلب
,
جهان بینی عرفانی
,
نظامی گنجوی
,
اندیشه عرفانی
,
عرفان نظامی
,
مخزن الاسرار نظامی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
تصوف زاهدانه
,
صوفیان (صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
دل در عرفان اسلامی
,
عشق و عرفان
,
آثار نظامی گنجوی
کلیدواژههای فرعی :
سریان عشق در موجودات ,
علم نفس ,
نظام احسن ,
عزلت نشینی ,
پشمینه پوشی ,
مرگ ارادی ,
حدیقه الحقیقه ,
غایت آفرینش ,
شعر سنایی ,
تکبر (اخلاق) ,
موانع سیر و سلوک ,
عرفان عملی ,
چله نشینی ,
راه های معرفت ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
شاعران عارف ایرانی ,
چکیده :
در این مقاله به بررسی عرفان و تصوف نظامی خواهیم پرداخت. بحث آغازین این خواهد بود که آیا نظامی را می توان همچون سنایی، عطار، مولوی و دیگران، شاعری عارف نامید. سپس به این نکته می پردازیم که آیا او صوفی رسمی بوده یا تحت تاثیر گسترش این اندیشه ها در این دوره نمودی از آن در آثارش دیده می شود. سپس نظرات وی را درباره مطرح شدن این اندیشه ها در شعر خواهیم آورد و بازتاب اعتقادات عرفانی اش را در زندگی عملی و شعرش به تماشا خواهیم نشست و آداب سلوک و موانع سلوک و آنچه را مرتبط با تصوف و عرفان است و در آثارش جلوه دارد، را نیز بحث و بررسی خواهیم کرد. همچنین نظرات او را درباره صوفیه عصر خود و دیدی که نسبت به آنها داشته را مطرح می کنیم و درباره زهد و دنیاگریزی که بخش پر رنگ تصوف او را شامل می شود به تفصیل سخن خواهیم گفت و اثبات خواهیم کرد که نظامی شاعری عارف نیست و در عالم عرفان و صوفیگری، دریافت های شاعران بزرگ عارف، همچون سنایی و عطار و مولوی و دیگر شاعران عارف را از مبانی و اصول عرفانی ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 219
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندیشه توحیدی سنایی در مقایسه با ابن عربی
نویسنده:
خدابخش اسدالهی , بهنام فتحی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان ابن عربی
,
توحید عرفانی
,
نقش عقل در معرفت الله
,
حکیم سنایی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
علم نفس
,
تشبیه
,
تنزیه الهی
,
وحدت وجود
,
خالق افعال عباد
,
عرفان اسلامی
,
اندیشه سنایی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
راه های معرفت
,
عرفان نظری
,
وحدت حقیقت وجود(احکام هویت غیبی عرفان نظری)
,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی)
,
اقسام توحید
,
توحید ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
نسبت خودشناسی و خداشناسی ,
توحید در توکل ,
توحید ذاتی(کلام) ,
توحید صفاتی ,
مشبهه (صفاتیه) ,
اختیار انسان ,
توحید وجودی ,
آیه 35 نور ,
آیه 11 شوری ,
اخلاص عارفان ,
تجلی اسمائی((ثبوتی)، مقابل تجلی ذاتی) ,
تجلی ذاتی((تعین ثانی)، قسیم تجلی فعلی و تجلی صفاتی ثبوتی) ,
تجرید((اصطلاح وابسته)، قسیم انتزاع و تعمیم) ,
چکیده :
مساله اساسی در این پژوهش، اندیشه توحیدی در آثار سنایی است. این اندیشه، بخش مهمی از اندیشه های بیشتر عارفان مسلمان را تشکیل می دهد. نگارنده در سه بخش می کوشد اندیشه توحیدی را در آثار سنایی نشان دهد. برای همین منظور، پس از ذکر توحید و اقسام آن، در بخش اول می گوید که مراد سنایی از توحید وجودی، تاکید بر جنبه شهودی آن است. در بخش دوم بیان می کند که سنایی، ابن عربی وار، راه های معرفت اله را با بحث بر مشخصه هایی چون تشبیه و تنزیه، خودشناسی، اسما و صفات الهی، اقرار به خلق افعال بندگان ذکر کرده است. در بخش سوم نیز پنج شرط مهم را به عنوان شروط اصلی تحقق توحید از منظر سنایی برمی شمارد که عبارت اند از: رفع تعینات بشری، اخلاص، توکل، تفرید و تجرید. هدف از پژوهش پیش رو، بررسی و اثبات امکان ستایش، شناخت و شناساندن باری تعالی است، به گونه ای که بتوان به «تشبیه در عین تنزیه» و «تنزیه در عین تشبیه» (درست به شیوه قرآنی) قائل شد، به ویژه که عارفان بزرگ پس از سنایی، مانند عطار و مولوی گسترش دهنده دیدگاه توحیدی او هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقل و عشق در گاهان
نویسنده:
مهدی ازهری راد ,محمود طاووسی ,رضا افهمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت خسروانی
,
رابطه عقل و عشق
,
اوستا
,
امشاسپندان
,
سپندارمذ
,
اردیبهشت
,
گاهان زردشت
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
راه های معرفت
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
معرفت شهودی(لاک)
,
سپنتامینو
,
وهومنه
کلیدواژههای فرعی :
نظام نور و ظلمت ,
زبان ,
متون کهن ایرانی (اوستا، متون پهلوی) ,
اهورامزدا ,
زبان شاعرانه ,
اشه ,
سروده های ودا ,
زبان عقلی ,
ورونه ,
عشق در اندیشه سهروردی ,
امشاسپندان در گاهان ,
چکیده :
با وجود پژوهش های گوناگون صورت گرفته در حیطه فرهنگ ایران باستان، تاکنون ارتباط میان عقل و عشق و نسبت میان معرفت های ناشی از این دو، یعنی معرفت حصولی یا عقلی و معرفت حضوری یا شهودی در ایران پیش از اسلام کمتر مورد توجه قرار گرفته است. درحالی که این موضوع در فلسفه، عرفان و ادبیات و به طور کلی، فرهنگ ایران دوران اسلامی بسیار مهم و مورد توجه بوده و میان آن ها در متون گوناگون جلوه های مختلفی یافته است. این مقاله سعی دارد با کنکاش در گاهان، کهن ترین بخش اوستا، چگونگی ارتباط میان عقل و عشق را در پایه های فکری ایرانیان باستان بررسی کند و با نگاهی ساختارگرایانه به ارتباط میان متون گوناگون، بن مایه این ارتباط را در این متن، ریگ ودا و اندیشه های سهروردی جست وجو نماید. این مقاله آشکار می سازد که به رغم نقش مرکزی خرد در گاهان و کل اوستا، عشق بدون هیچ تزاحمی در کنار آن حضوری محسوس دارد و رابطه مکمل میان آن دو برقرار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کرامت از دیدگاه عرفان اسلامی و نظریه روان شناختی یونگ
نویسنده:
علی محمد پشت دار ,محمدرضا عباس پور خرمالو
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کرامت
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
خودآگاه و ناخودآگاه
,
عرفان اسلامی
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی)
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
کرامت (عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
راه های معرفت
,
عرفان نظری
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
آرکی تایپ (کهن الگو) ,
خودآگاه ,
کمال پذیری ,
شفابخشی ,
آیه 85 اسراء ,
کرامت عرفا ,
آیه 54 مائده ,
مقام فناء ,
حواس ظاهر(مقابل باطن) ,
حواس باطن(مقابل ظاهر) ,
مکاشفه(معرفت شناسی) ,
کرامت اولیاء ,
خواب و رویا در عرفان ,
چکیده :
این که آدمی نیروهای فراحسی دارد، از گذشته های دور در نزد نحله ها و ادیان گوناگون امری پذیرفته، اما راه رسیدن به این نیروها و دستیابی به آن عوالم نیز متعدد و متفرق بوده است. به طور کلی، صوفیه و به طور خاص لاهیجی، شارح گلشن راز، راهی کوتاه اما دشوار برای رسیدن به عالم فراحس پیشنهاد کرده اند که آن تصفیه باطن از غیرحق است؛ چون زمینه آماده شد، حقایق برای فرد کشف می شود. از میان متاخرین، گوستاو یونگ ـ که روان شناسی مسیحی است ـ نیز با مطالعه ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه در انسان، کوشیده با زبان خود امکان رسیدن به این عرصه را برای روح و روان آدمی تشریح کند؛ پس از آن که سالک (فرد) به این جهان رسید، در آنجا مقام می کند و در ظاهر و باطن رفتارش (ظاهری ـ معنوی) تحولاتی رخ می دهد که صوفیه از آن با عنوان «کرامت» یاد می کنند. کرامت نزد عرفا به فنای فی اله ختم می شود، به گونه ای که فرد در ظاهر و باطن خدایی می شود.موضوع این پژوهش راه رسیدن به این مرحله از نگاه عرفا و روان شناسان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 29
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید