مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
و سایر علوم انسانی
>
علوم انسانی (سایر)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 81
عنوان :
ارزش معرفتشناختی انواع نسبیگرایی
نویسنده:
علیرضا حدادی، مهدی حسین زاده یزدی
نوع منبع :
نمایه مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی (سایر)
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
نسبیت معرفت
,
پارادایم (معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
مدل مفهومی (معرفت شناسی) ,
معیار معرفت (معرفت شناسی) ,
روان شناسی شناخت (معرفت شناسی) ,
تکثرگرایی (معرفت شناسی) ,
شکاکیت(معرفت شناسی ) ,
باور صادق موجه ,
جامعه شناسی معرفت(اصطلاح وابسته) ,
نسبی انگاری فرهنگی ,
نسبی گرایی متافیزیکی ,
طرد اثبات گرایی (معرفت شناسی) ,
تفکیک نسبت گرایی از نسبی گرایی (معرفت شناسی) ,
نسبیت منظر عالم از جنبه وجودی معرفت ( معرفت شناسی) ,
نسبیت متعلق معرفت، رابطه مندگرایی به معنای شناخت اضافی موضوع شناسایی (معرفت شناسی) ,
رابطه مندگرایی (معرفت شناسی) ,
نسبیت سیر پیدایش معرفت، مقام توجیه و گردآوری (معرفت شناسی) ,
خودتنها گروی (معرفت شناسی) ,
انواع نسبی گرایی (معرفت شناسی) ,
نسبی گرایی سلبی (معرفت شناسی) ,
نسبی گرایی ایجابی (معرفت شناسی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
با مرور برخی آثار به نظر میرسد، طرد اثباتگرایی در علوم انسانی و یا هرگونه سخنی از تکثرگرایی و بومیگرایی، فروافتادن در دام نسبیگرایی دانسته شده است. خاستگاه این دیدگاه را میتوان عدم توجه به معانی مختلف نسبیگرایی دانست؛ نسبیگرایی عموماً به عنوان مفهومی عام در نظر گرفته میشود که ریشه در شکاکیت سوفسطائیان داشته و مابعداثباتگرایان آن را در ساحتهای گوناگون بازتولید کردهاند؛ بهطوریکه انسان، معیار همه چیز بوده و در غیاب حقیقت مطلق، ملزومات معرفت از فردی به فرد دیگر کاملاً تغییر مییابد؛ تا جایی که قیاسناپذیری پارادایمها و عدم امکان گفتوگو ثمرة طبیعی آن خواهد شد. دقت در ابعاد مسئله، روشنگر این مطلب است که نسبیگرایی یک کلّ واحد نبوده و دارای اقسام گوناگونی است. با تتبّع بیشتر این نتیجه حاصل میشود که آنچه مشهور به نسبیگرایی است، در برخی موارد اساساً دچار اشتراک لفظی با نسبیگرایی به معنای افراطی آن گشته و در برخی موارد اعتقاد به چنین آموزهای نه تنها فرو افتادن در شکاکیت نیست، بلکه معقول و از نظر معرفتشناختی بلااشکال نیز بهنظر میرسد. نگارندگان با تفکیک و تبیین انواع نسبیت، سعی نمودهاند همة انواع نسبیگرایی قابل تصور در علوم انسانی را در مدل مطلوب پیشنهادی عرضه نموده و هر کدام را از حیث معرفتشناختی ارزیابی نمایند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تهافتهای گادامر در مواجهه با روشهای علوم تفسیری در شناخت مراد مؤلف
نویسنده:
مسعود فیاضی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک فلسفی(فلسفه)
,
هرمنوتیک فلسفی گادامر (فلسفه)
,
فلسفه غربی
,
علوم انسانی (سایر)
,
تهافت های گادامر در مواجهه با روش ها ی علوم تفسیری در شناخت مراد مؤلف (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
هرمنوتیک سنتی (فلسفه) ,
هرمنوتیک و علوم انسانی (فلسفه) ,
پدیدارشناسی هوسرل (فلسفه) ,
پدیدار شناسی(فلسفه) ,
مسئله گادامر (فلسفه) ,
علوم تفسیری اسلامی ,
جریان های اندیشه ای مؤثر بر گادامر (فلسفه) ,
تأثیرات پدیدارشناسی هایدگری بر گادامر (فلسفه) ,
حقیقت در نزد گادامر (فلسفه) ,
پدیده هرمنوتیکی نزد گادامر (فلسفه) ,
فهم نزد گادامر (فلسفه) ,
تأثیرات جریان فکری علوم انسانی با محوریت دیلتای بر گادامر (فلسفه) ,
تاثیرگذاری دو جریان فکری پدیدارشناسی و علوم انسانی بر گادامر (فلسفه) ,
نقد گادامر (فلسفه) ,
چکیده :
بنیانهای فلسفی گادامر به عنوان معمار اصلی هرمنوتیک فلسفی برگرفته از اندیشه های فلسفی هایدگر است و تلقی او از مفاهیم کلیدی ای همچون هستی، حقیقت، فهم، معنا، انسان و... همه بر این اساس است. گادامر ابتدا در تأسیس هرمنوتیک فلسفی، در پی ساماندهی به روشی جدید در علوم انسانی بر مبنای فلسفة هایدگر در مقابل روش دیلتای در علوم انسانی بود؛ ازاینرو اندیشه های او در این مرحله، همانگونه که از فصل دوم کتاب حقیقت و روش پیداست، کاملاً هستی شناختی بوده و هرگز ادعای ورود به روشهای علوم تفسیری را در دریافت مراد مؤلف ندارد و بلکه این روشها را در جای خود درست میداند و کار خود را بعد از کاربست صحیح آنها در مواجهه با متن معرفی میکند. اما او در ادامه- در بخش سوم کتاب مزبور و در مقالة همگانیبودن مسئلة هرمنوتیک- بر خلاف نظر اول خود، به ممیزی روشهای علوم تفسیری در دریافت مراد مؤلف میپردازد و از اساس منکر کارآمدی آنها میشود. به نظر میرسد این تهافت به دلیل عدول از مسئله و هدف اولیه و بهکاربردن اندیشه های فلسفی هایدگر در ساحتی است که صلاحیت آن را نداشته و از اساس نیز برای آنها طراحی نشده بودند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضوعشناسی علوم انسانی و اقتضائات روششناختی آن
نویسنده:
رمضان علیتبار فیروزجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی علوم انسانی
,
فعل انسان
,
موضوع علوم انسانی
,
علوم انسانی (سایر)
,
موضوعشناسی علوم انسانی
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی دینی ,
پارادایم اثباتی ,
انسان شناسی علوم انسانی ,
پوزیتویسم منطقی(معرفت شناسی) ,
چیستی انسان ,
پارادایم پوزیتیویستی ,
رویکرد الهی و دینی ,
روشن شناسی شناخت انسان ,
آگاهانه و ارادی بودن کنش انسانی ,
نیت مندی و هدف داری کنش انسانی ,
اعتباری بودن موضوع علوم انسانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
یکی از مسائل مهم و اصلی در علوم انسانی، روششناسی آن است. عوامل و متغیرهای مختلفی در روششناسی نقش دارند که از جمله آن، موضوع علوم انسانی و نوع تلقی از آن است. موضوع علوم انسانی در یک معنای کلی، انسان و جامعه و در معنای دقیقتر عبارت است از کنش انسانی. نوع تلقی از انسان و کنشهای وی در مکاتب علمی- نظیر پارادایمهای سهگانه در علوم انسانی- متفاوت بوده و بر اساس آن، به روششناسی متفاوتی نائل شدند. کنش انسانی به مثابه موضوع علوم انسانی دارای مختصات و ویژگیهای مختلفیاند که آن را از موضوع دیگرعلوم بهویژه علوم طبیعی متمایز میُسازد. این ویژگیها عبارتاند از: آگاهانهبودن، ارادیبودن، هدفمندبودن، معناداربودن، اعتباریبودن و... که وجود هر کدام به گونهای در روششناسی علم نقش داشته و درمجموع در علوم انسانی نیز اقتضای روشی خاصی خواهد داشت. مقاله حاضر با روش اسناد و مدارکی در گردآوری دادهها و روش عقلی در تحلیل اطلاعات، زمینه را برای نظریهپردازی در روششناسی علوم انسانی فراهم میسازد؛ ازاینرو سعیمیشود ضمن معرفی انسانِ علوم انسانی و روش شناخت آن، به ویژگیهای کنش انسانی و اقتضائات روششناختی آن در علوم انسانی بپردازد. مقاله حاضر برگرفته از طرح تحقیقی «معیار دینیبودن علوم انسانی» (از نگارنده مقاله) مربوط به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (INSF) Iran National Science Foundation به شماره 91004340 میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دموکراسی
,
بحران جنسی
,
رشد شخصیت
,
دیدگاه اسلام
,
روابط جنسی
,
غریزه جنسی
,
اخلاق جنسی
,
اسلام و غرب
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
,
آزادی جنسی
,
عفت جنسی
,
13. علم کلام
,
علوم انسانی (سایر)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شابک (isbn):
978-964-5600-07-3
چکیده :
کتاب «اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب» تالیف مرتضی مطهری، مشتمل بر سلسله مقالاتی است از متفکر شهید استاد مرتضی مطهری که در حدود سال 1353 به طور مسلسل در مجله «مکتب اسلام» درج می شد. این اثر استاد نیز همچون دیگر آثار آن شهید بزرگوار از غنای محتوا و سلاست بیان برخوردار است. برخی از مهم ترین موضوعات طرح شده در این کتاب عبارتند از: اخلاق جنسی و عقاید متفکرین جدید، ارزیابی اصول سیستم نوین جنسی، سبب های طغیان و سرکشی قوای نفسانی، دموکراسی در اخلاق، رشد شخصیت از نظر غریزه جنسی. در این کتاب، مطهری می کوشد با اشاره به دیدگاه های ویل دورانت و برتراند راسل در زمینۀ اخلاق جنسی و یافتن اهداف آنان از آزادی در روابط جنسی، با تکیه بر منابع اسلامی پاسخ گوید، و این گونه مقایسه ای میان اسلام و جهان غرب در مسألۀ محدودیت یا عدم محدودیت آمیزش جنسی در جامعه انجام دهد و از دیدگاه های اسلام دفاع کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حول التأصيل الإسلامي للعلوم الاجتماعية
نویسنده:
محمد قطب
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مصر/قاهرة: دارالشروق,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب اهل سنت
,
جامعه شناسی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
علوم اجتماعی و ارتباطات
,
علوم انسانی (سایر)
,
معرفت شناسی علوم اجتماعی
کلیدواژههای فرعی :
جامعه شناسی اسلامی ,
علم تاریخ ,
اسلام و علم ,
اقتصاد اسلامی و اخلاق اسلامی ,
دین و فطرت ,
علم نفس ,
علوم اقتصادی ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
اسلام و اجتماع ,
علوم اجتماعی اسلامی ,
فطرت در اسلام ,
اسلام و علوم تجربی ,
شابک (isbn):
977-09-0423-6
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل ابن حزم الأندلسي المجلد 4
نویسنده:
أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد بن حزم الأندلسي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ظاهرگرایی
,
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
17. فرق کلامی ,
ظاهریه (فرق کلامی) ,
علوم انسانی (سایر) ,
علوم عقلی ,
چکیده :
ابنحزم شخصيتى است كه فرقه ظاهريه را در فقه و كلام به اوج رساند. اين فرقه را على بن داود اصفهانى پديد آورده بود، ولى بىشك شاخصترين چهره آن ابنحزم است و فرقه ظاهريه را بيشتر با نام او مىشناسند. او در واقع هم فقيه متبحر و بزرگى بود و هم در زمينه مباحث كلامى صاحب نظر محسوب مىشد. هنگامى كه انديشه كلامى ابنحزم اندلسى بزرگترين متفكر فرقه ظاهريه را مورد بررسى قرار مىدهيم، در اولين نگاه چنين به ذهن مىرسد كه ابنحزم به نوعى ميان دو نقيض جمع كرده است. او از سويى يك نصگراست كه نوعى زبانشناسى ظاهرگرايانه را ارائه كرده و هيچگونه تأويل عقلانى يا غيرعقلانى از ظاهر متون دينى (قرآن و روايات) را اجازه نمىدهد و از سوى ديگر در مخالفت با شكاكيت، اثبات توحيد و نبوت، حمايت از علوم يونان؛ مانند فلسفه، منطق، پزشکى، رياضى و... و ارائه برخى از تأويلها چهرهاى كاملاً استدلالى و عقلگرا از خود بروز مىدهد. اين مسأله باعث شده كه در طول تاريخ افراد زيادى ابنحزم را به تناقض در افكارش متهم كنند. او براى مطرح كردن انديشههاى كلامى خود، طرحى جامع در نظر داشته كه بحث اديان را نيز ضمن اين طرح جامع آورده است. وى بعد از اثبات وحدت و يگانگى خداوند و اثبات ضرورت نبوت، به اديان پرداخته تا با اثبات عدم كفايت هر يك از اديان حقانيت دين اسلام را به اثبات رساند. بدينرو هر كجا كه در آثار وى بتوان رد پايى از اين طرح جامع يافت، در مورد اديان نيز مطالبى وجود دارد. اكنون خلاصه مطالبى كه در رسائل ابنحزم آمده است، به ترتيب مقالات ارائه مىگردد: در اين رساله، ابنحزم كوشيده است كه علوم را دستهبندى كرده و ترتيب يادگيرى آنها را براى متعلمان مشخص نمايد. ضمن اين بحث، او به مطالعه اديان نيز پرداخته است. تلاش ابنحزم در مطالعه اديان بيشتر مصروف گزارش و نقد آنها شده است. در عين حال نكات جالب و ارزشمندى در مطالعات اديان وى وجود دارد كه مطالعه آثارش را در اين زمينه ضرورى مىسازد. اينكه ابنحزم در بخش توصيفهاى خود چه ميزان صائب بوده است و تا چه حد تصويرى كه از ديگر اديان مىدهد، دقيق است و بحثى بسيار مفصل مىطلبد كه مىبايست از طريق كارهاى تطبيقى نوشتههاى او با كتابهاى مقدس و نيز تاريخ و فرق ديگر اديان مقايسه جدى شود. اهم مطالب این مجلد: مراتب علوم، حد منطق، الم الموت و ابطاله، رد بر کندی، تفسیر الفاظ متکلمین.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کلمات و الاشياء
نویسنده:
ميشيل فوكو؛ مترجمان: مطاع صفدی، جورج ابی صالح، سالم یفوت، بدرالدین عرودکی، کمال اسطفان
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: مرکز الانماء القومی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
دیرینهشناسی فوکو ,
فلسفه غربی ,
فلسفه اروپا ,
علوم انسانی (سایر) ,
تمثیل(معرفت شناسی) ,
فوکو و تاریخ ,
اندیشه فوکو ,
نظریات فوکو ,
پسا ساختارگرایی فوکو ,
نظریه تبارشناسی فوکو ,
چکیده :
.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رهیافتی نو به بنیادهای هرمنوتیکی علوم انسانی
نویسنده:
علی فتحی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افق هرمنوتیکی
,
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علوم انسانی (سایر)
,
پلورالیزم فلسفی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
چکیده :
چکیده در این جستار کوشش شده است نسبت میان فلسفه و علوم انسانی با نگاهی نو و باتوجهبه بنیادهای هرمنوتیکی آنها بررسی و مطالعه شود. مطابق ادعای این مقاله، هر رشته و شاخۀ معرفت موجود در علوم انسانی نگاهی مابعدالطبیعی و فلسفی دارد که بر مبنای بنیادی هرمنوتیکی ایجاد شده است؛ بنابراین، علومانسانی از فلسفه و مابعدالطبیعه بینیاز نیست. در این پژوهش با در نظر گرفتن نسبتی که انسان با فهم و تفسیر و بهطور عام با «هرمنوتیک» دارد، ضمن سخنگفتن از ضرورت کثرتانگاری در ساحت فلسفه و مابعدالطبیعه، نشان داده است چگونه رشتههای مختلف موجود در حوزه علوم انسانی بهناچار باید نگاهی کلی و کلانی داشته باشند و این موضوع، در حوزۀ برتری از شناخت، یعنی همان معرفت مابعدالطبیعی آشکار میشود. درپایان، باتوجهبه ایدههای ارائهشده در نسبت میان فلسفه و علومانسانی و نکات موجود در نسبت میان متعاطی مابعدالطبیعه و عالمان علوم انسانی نشان داده شده است چگونه بر مبنای این بنیاد هرمنوتیکی از امکان ظهور «مابعدالطبیعههای خاص» سخن گفته میشود و علومانسانی چگونه در چنین بستری (با در نظر گرفتن نیازهای بومی، ملی، دینی و فرهنگی ما) پرورش و کمال مییابد. همچنین، از رهگذر مناسبات احتمالی موجود در میان فلسفه و علومانسانی چگونه میشود برای پژوهشگران بهمنظور مطالعات میانرشتهای راهی را گشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی مبانی تجربهگرایی در علوم انسانی
نویسنده:
علی مصباح
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
علوم انسانی (سایر)
,
تجربه گرایی علوم انسانی
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
حواس ظاهری ,
انسان شناسی ,
نقد ,
روش شناسی ,
روش شناسی علوم انسانی ,
معقول ثانی ,
اعتباریات ,
تبیین (منطق) ,
03. انسان شناسی Human nature ,
حس گرایی ,
قوه عاقله (عقل) ,
نمادهای زبانی ,
تفهم ,
فیزیک ,
معقولات اولی ,
نمود عینی ,
روش شناسی علوم اجتماعی ,
طبیعت گرایی ,
شیمی ,
روش شناسی ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
روش شناسی علوم انسانی ,
امور اعتباریه صرف ,
تفهم ,
حکم کلی ,
معقول ثانیة فلسفی ,
زیستشناسی ,
موضوع علوم انسانی ,
معرفت شناسی علوم اجتماعی ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
حس گرایی (مانع معرفت) ,
عقل(قوه عاقله) ,
حواس خمس(اصطلاح وابسته) ,
منطق روش شناسی علوم ,
حالات و انفعالات ,
حالات انسان ,
فعل معنادار ,
رفتار معنادار ,
تاریخ علوم ,
نماد زبانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
«تجربهگرایی» به عنوان اولین رویکرد در علوم انسانی، مورد توجه دانشمندان این عرصه قرار گرفت، و هنوز هم، باوجود نقدها و رقیبهای جدی، روش غالب در تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی است. موافقان و مخالفان تجربهگرایی در علوم انسانی از شیوهها و راهبردهای مختلفی برای اثبات نظر خویش و ابطال نظریات مخالف بهره بردهاند: از تغییر در موضوع علوم انسانی، تا تحول در هدف آنها، تا دگرگونی در مبانی هستیشناختی یا معرفتشناختی آنها. به نظر میرسد نکتهای کلیدی که منتقدان تجربهگرایی در علوم انسانی از آن غفلت ورزیدهاند، بررسی و تحلیل ماهیت موضوع علوم انسانی و لوازم روششناختی آن است. توجه به این نکته میتواند برخی کاستیهای تجربهگرایی را آشکار کند. نقطه عزیمت این مقاله را این اصل روششناختی تشکیل میدهد که روش هر علم وابسته به موضوع آن است، و ماهیت موضوع است که نوع روش تحقیق مناسب را تعیین میکند. بر این اساس، سعی میشود تا ماهیت موضوع علوم انسانی، تحلیل، و عدم تناسب روش تجربی با آن نشان داده شود. راهبرد این نوشتار برای این کار، تحلیل منطقی مفاهیمی است که در موضوعات مسائل علوم انسانی بهکار میروند تا نشان دهد این موضوعات شامل مفاهیمی از سنخ معقولات اولیٰ، معقولات ثانیه منطقی، و اعتباریات محضاند و مطالعه هر دسته از آنها نیازمند روشی ویژه و منحصربهفرد میباشد. از اینرو، پیشنهاد نوشتار حاضر، آن است که روش تجربی هر چند در بررسی و مطالعه برخی از موضوعات علوم انسانی، کارآیی محدود و مناسب خود را دارد، لکن نمیتواند به عنوان تنها روش مطلوب و مفید در این علوم مورد تأکید و توجه قرار گیرد؛ بلکه عمده مسائل علوم انسانی به روشهایی دیگر نیازمندند تا بتوانند همه موضوعات خویش را بررسی کرده، به اهداف خود دست یابند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامعه دینی ، معارف وحیانی و علوم انسانی
نویسنده:
منصور میراحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت وحیانی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
آموزههای ادیان
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
علوم انسانی (سایر)
کلیدواژههای فرعی :
اجتهاد ,
مسئولیت پذیری ,
آیه 59 سوره نساء ,
جامعه دینی ,
روش شناسی فهم ,
اجتهاد ,
آیه 159 آل عمران ,
نحل آیه 89 ,
عدالت در قرآن ,
فهم(اصطلاح وابسته) ,
فهم اجتهادی ,
آیه 164 بقره ,
آیه 29 نساء ,
آیه 41 حج ,
آیه 157 اعراف ,
آزادی انسان در قرآن ,
مسئولیت پذیری در اسلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
موضوع اصلی مقاله، نسبت سنجی معارف وحیانی و علوم انسانی در جامعه دینی است. مقاله با به کار گیری الگوی روشی "فهم اجتهادی" تلاش می کند ایده "نیازمندی دو سویه جامعه دینی به معارف وحیانی و علوم انسانی و ضرورت تعامل این دو در تنظیم مناسبات زندگی جمعی" را استدلال کند. از دیدگاه مقاله حاضر، نیازمندی علوم انسانی به معارف وحیانی در ارزشگذاری و جهت گیری ارزشی تدبیر عقلایی جامعه و نیازمندی معارف وحیانی به علوم انسانی در تحقق خارجی آموزه ها و معارف وحیانی با بهره گیری از قواعد و مناسبات عقلایی مکنون در علوم انسانی، تعامل مذکور را نشان می دهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 100 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 81
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید