مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
1. ادیان religions
>
ادیان سامی
>
دین مسیحیت (ادیان سامی)
آموزههای مسیحی(دامنه ادیان سامی)
آیین های مسیحی(دامنه ادیان سامی)
ارمنی (دین مسیحیت از ادیان سامی)
فرقههای مسیحی(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت آسیا(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت آغازین(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت آفریقایی- آمریکایی(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت اروپا(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت استرالیا(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت افریقا(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت تبشیری(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت در امریکای لاتین(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت در ایران پیش از اسلام
مسیحیت در ایران(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت در بریتانیا(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت در چین(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت در ژاپن(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت در کانادا(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت شرقی(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت قبطی(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت نسطوری(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت نوین(دامنه ادیان سامی)
مسیحیت هندی (دامنه ادیان سامی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 79
عنوان :
فرجام شناسی کیهانی در مکاشفات یهودی دوره بین العهدین
نویسنده:
علیرضا ابراهیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
انجیل
,
مکاشفات یهودی دوره بین العهدین
,
فرجام شناسی کیهانی مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
داوری ,
05. فرجام شناسی Eschatology ,
معاد(کلام) ,
اوستا ,
ملکوت الهی ,
آخرتشناسی یهودی ,
مسیحا ,
یونانی گرایی ,
اودیسه ,
دوره آخرالزمان ,
کتاب ایوب ,
مسیحیت آغازین در اورشلیم ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
کتاب جمهوری (افلاطون) ,
کوه صهیون ,
اورشلیم آسمانی ,
شمنهای دوران باستان ,
کتاب زهر ,
ادوار جهانی ,
نشانه های دوره پایانی جهان ,
دشمنان مسیحا ,
دنیای آینده ,
فلسفه فرجام شناسی ,
احیاء اسرائیل ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
دوران حد فاصل ترجمه هفتادی تا زمان نگارش عهد جدید، به دوره بین العهدین موسوم است. این دوره به سبب هم جواری یهودیان با اقوام دیگر، موجد ادبیات بسیار پرباری بود که گونه های ادبی متنوعی را در خود داشت. از جمله می توان گونه ادبی مکاشفه را نام برد که به دلایلی همچون تاثیر اندیشه های ایرانی بر یهود، قوت فراوان گرفت. آزارهایی که یونانیان و رمیان بر این قوم روا داشتند، فرجام شناسی نوینی را در مکاشفات بین العهدین بنیان نهاد که هم در راستای تکمیل آموزه های عهد عتیق بود و هم دردهای تاریخی این قوم را مرهم می نهاد. ساختار این فرجام شناسی بر جبری تاریخی استوار بود که فسادهای موجود در جامعه انسانی را موجب فساد و کاستی در امور کیهانی می دانست و آن دو را زمینه ظهور مسیحا و اصلاحات او به شمار می آورد. فرجام شناسی مکاشفات با ارایه نگاهی فراتاریخی به رخدادهای آخرالزمان، دیدگاه های تاریخی فرجام شناسی عهد عتیق را به کلی دگرگون کرد، زیرا از دیدگاه مکاشفه گران دوره بین العهدین، عالم آخرت، به موازات همین عالمِ ماده در جریان بود و اورشلیم آسمانی که نماد ملکوت الهی به شمار می رفت، می توانست هر لحظه در قلب های آدمیان بر پا شود و محل استقرار خداوند باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسی و عیسی (ع) در انسان کامل جیلی
نویسنده:
محمد علی یوسفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت عیسی (ع)
,
حضرت موسی (ع)
,
انجیل
,
انسان کامل (کلام)
,
تورات
,
عبدالکریم جیلی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
جهان طبیعت ,
قوم بنی اسرائیل ,
شناخت اهل الله ,
انبیای سریانی ,
طور ,
قرآن ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
تثلیث مسیحی ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
گوسالهی سامری ,
اسماء ذاتیه(تعین ثانی عرفان نظری) ,
اسماء صفات (عرفان) ,
اسم اعظم الوهی((الله)، قسیم اسم اعظم وصفی و اسم اعظم فعلی) ,
ظهور ولایت(مقابل خلافت) ,
عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت) ,
مقام واحدیت(مقابل مقام احدیت) ,
مقام ولایت(قسیم مقام نبوت و رسالت و خلافت ,
زبان سریانی ,
تجلیات اسماء صفاتیه ,
تجلیات اسماء ذات ,
المناظر الالاهیه ,
تجلی خدا بر موسی (ع) ,
تجلی خدا بر عیسی (ع) ,
موسی (ع) در آسمان ششم ,
علم اسرار الهی ,
معجزات عیسی (ع) ,
عیسی (ع) در آسمان چهارم ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
زندگی انبیا الاهی آن گونه که در کتاب های مقدس، روایات و قصص به تصویر کشیده شده، همواره زمینه ای مساعد برای بیان اندیشه ها و مضامین عرفانی بوده است. جیلی که خود از شاگردان مکتب عرفانی ابن عربی است به زندگی انبیا الاهی از جمله موسی و عیسی (ع) نظر داشته، به تاویل و تطبیق آیات، روایات و حوادث زندگی آنان با حوادث نفسانی پرداخته است. جیلی در مجموع مباحث خود درباره زندگی موسی، بر فنای نفس بشری، حقیقت واحد الاهی، رفع دو گانگی و دویی در نسبت وجود حقی و خلقی و در نهایت بر وحدت انسان کامل با خداوند تاکید دارد. او تورات را از تجلیات اسما صفاتیه حق و انجیل را از تجلیات اسما ذات می داند. خداوند تورات را در نه لوح بر موسی نازل کرد و او مامور به ابلاغ هفت لوح بود و دو لوح پایانی که لوح «قدرت و ربوبیت» بود در حوزه تبلیغ موسوی قرار نداشت، بلکه متعلق به عیسی بود و همین ابلاغ الواح «قدرت و ربوبیت» از سوی عیسی بود که موجب شد قوم عیسی به تثلیث قایل شوند و به قول جیلی و ابن عربی به گمراهی (ضلال) و خطا (اعتقاد نادرست) بیافتند. جیلی بر این باور است که انجیل ظاهری دارد و باطنی. ظاهر انجیل عبارات آغازین انجیل است که به نام «اب، ام و ابن» شروع می شود، همچنان که اول قرآن «بسم الله الرحمن الرحیم» است. قوم عیسی ظاهر این کلام را گرفتند و آن را بر عیسی، مریم و روح تطبیق دادند و از حقیقت انجیل که ظهور حضرت حق را در خلق و قیام ناموس لاهوتی را در وجود ناسوتی نشان می دهد غفلت کردند و به تجسیم و حصر منتهی شدند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 171
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم «قلب» در عرفان مسیحیت ارتدکس
نویسنده:
سید نادر محمدزاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مذهب ارتدوکس (مذاهب مسیحی)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
عرفان مسیحی
,
قلب در عرفان مسیحی
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
ابعاد وجودی انسان ,
خیر ( خیر و شرّ ) ,
حضرت عیسی (ع) ,
انجیل ,
حواریون ,
پسوخه ,
روح ,
کلیسای ارتدوکس ,
قلب عمیق ,
ملکوت الهی ,
مسیحیت ارتدکس شرقی ,
نوس ,
سفر پیدایش ,
فلسفه نوافلاطونی ,
عرش ,
گناه ذاتی ,
صورت الهی ,
تثلیث مسیحی ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
مزامیر (کتاب) ,
انسان شناسی مسیحی ,
تصفیه باطن ,
شباهت الهی ,
قلب در انجیل ,
مراتب قلب ,
آباء شرقی کلیسا ,
محل فعالیت روح اقدس ,
حیات عملی ,
شهود طبیعی ,
شهود خدا ,
رنج قلب ,
غم الهی ,
رنج الهی ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
در این پژوهش مفهوم قلب، که از موضوعات محوری تعالیم عرفانی مسیحیت ارتدکس است، بررسی می شود. قلب مرکز ساحت وجودی انسان، و ریشه همه استعدادها و توانایی های عملی، عقلی و ارادی است. کل حیات روحانی و حتی مادی بشر بر آن مبتنی و متمرکز است. از سویی، قلب در بدن، مرکز حیات جسمانی و از سوی دیگر، مرکز حیات معنوی است که از آن به راه تعبیر می شود. بنابراین، سیر و سلوک سفری در میان فضای درونی قلب است که در آن خدای تثلیت قرار دارد و مقصود از این سفر، تحقق ملکوت آسمان ها در اعماق قلب و مشاهده خدا و تحقق شباهت الهی (خداگونگی) است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 179
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خاستگاه و ظهور عرفان مسیحی
نویسنده:
علی بادامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
عرفان مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
یهوه ,
گنوس ,
قوم بنی اسرائیل ,
عالم ماده ,
انجیل ,
تورات ,
انجیل متی ,
میراث یهودی ,
پسر خدا ,
سفر پیدایش ,
فلسفه نوافلاطونی ,
فلسفه افلاطون ,
گناه ذاتی ,
مکاشفه عرفانی ,
ثنویت گنوسی ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
عشای ربانی (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
آیین گنوسی (ادیان خاموش) ,
دین یهود (ادیان سامی) ,
الوهیت عیسی مسیح(دامنه ادیان خاموش) ,
تثلیث مسیحی ,
عرفان یهودی ,
دین اورفیوسی ,
حواریون ,
اسارت بنی اسرائیل ,
تعالیم عرفانی مسیح ,
زندگی زاهدانه مسیح ,
جامعه یهودی ,
خاستگاه یهودی عرفان مسیحی ,
جامعه قمرانی ,
جامعه انجیلی ,
جامعه یهود فلسطینی ,
طریقه تراپوتا ,
جنبه باطنی دین یهود ,
ادیان رمزی ,
ادیان رمزی یونانی ,
دیداخه ,
متون مکاشفه ای ,
متون آپوکریفایی ,
نظریه عشق افلاطون ,
زهد عرفانی ,
تجرد در مسیحیت ,
ایمان به آزادی روح ,
عرفان مسیح محور ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
عرفان در حیات دینی مسیحی از آغاز پیدایش مسیحیت شکل گرفت و در طی تکون و تطور خود از دو منبع درونی و بیرونی اثر پذیرفت. این پژوهش درصدد برشمردن عناصر شکل دهنده عرفان مسیحی در سده های اولیه است که در دو بخش بررسی می شود: بخش اول به میراث یهودی، یعنی ارتباط تاریخی و محیطی دو جامعه یهودی و مسیحی، شباهت های آن دو جامعه در باب عقاید دینی، مراسم و آیین ها، تاثیر کتاب مقدس عبری و نقش فیلون، و سپس تاثیر ادیان رمزی و متونی چون دیداخه، متون مکاشفاتی و آپوکریفایی و نیز آیین های گنوسی و هرمسی بر عرفان مسیحی می پردازد و در ادامه به تاثیر مکاتب افلاطونی و نوافلاطونی در گرایش مسیحیت به عرفان اشاراتی می شود. در بخش دوم در بیان تحول درونی به تاثیر انجیل ها، تعالیم عرفانی مسیح، پولس و یوحنا اشاره شده است. این پژوهش نشان می دهد که عرفان مسیحی به رغم اثرپذیری از منابع بیرونی، بیشتر از انجیل ها و تعالیم عرفانی، اخلاقی و زندگی زهدانه مسیح متاثر بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی ناواقعگرایی در باب خدا در اندیشهی دان کیوپیت
نویسنده:
عباس مهدوی، علیرضا قائمینیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دان کیوپیت
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
فلسفه دین
,
ناواقعگرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
واقع گرایی دینی ,
عرفان ثانویت ,
پوچ انگاری ,
قبیله گرایی جدید ,
زبان ,
تصور از خدا ,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
الهیات مسیحی ,
علم اخلاق ,
قضایای تجربی ,
عرفان مسیحی ,
اصطلاحنامه عرفان ,
حقیقت و خطا ,
آرمان معنوی ,
الهیات واقع گرا ,
برهان متافیزیکی عقل ,
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
در یک تقسیمبندی کلان، دو گونه فلسفهی دین داریم: فلسفهی دین واقعگرا و فلسفهی دین ناواقعگرا. دان کیوپیت متأله انگلیسی، معتقد است دوران شکوفایی واقعگرایی افلاطونی سپری شده است و ایمان دینی باید مدرنیزه شود. او معتقد است هیچ واقعیت الاهیاتی عینی و ثابت و معقولی در بیرون وجود ندارد تا به مدد آن بتوانیم نظریههایمان را بیازماییم. ما در این مقاله که در پی نقد و بررسی آرای ناواقعگرایانهی الاهیاتی دان کیوپیت است، پس از مروری بر پیشینهی نگاه ناواقعگرایانه به دین، به تشریح دیدگاه ناواقعگرایانهی دان کیوپیت پرداختهایم. پس از آن، به نقد و بررسی آرای وی میپردازیم. در این بخش بر آنیم تا ضمن نقد آرای ناواقعگرایانه دان کیوپیت، به نقد مبانی و پیامدهای منفی ناواقعگرایی دینی نیز اشاره کنیم. بخش پایانی را نیز به نتیجهگیری اختصاص دادهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحی شناسی مسیحی با گذری بر وحی قرآنی : دوره 13، شماره 47 : قبسات
نویسنده:
ابوالفضل ساجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
انجیل
,
قرآن
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
وحی
کلیدواژههای فرعی :
10. شریعت/ Šarīʿa ,
تمایز عقل و ایمان ,
نگرش زبانی به وحی ,
نقادی کتاب مقدس ,
نگرش تجربی به وحی ,
خطاپذیری کتاب مقدس ,
چکیده :
سیر دینپژوهی مسیحی، گویای حضور دو نگرش زبانی و تجربی درباره وحی است. رویکرد اول، به دو گروه لفظی و گزارهای، و رویکرد دوم، به دو نوع تجربه تاریخی و تجربه دینی قابل تقسیم است. دیدگاه زبانی، وحی را شامل مجموعه آموزههای صادق میداند که از سوی خدا فرستاده شده است. نگاه تجربی به انکشاف درونی خدا بر آدمی تأکید دارد. در میان دیدگاههای گوناگون، آنچه در مسیحیت حامیان بیشتری دارد، رویکرد تجربی است که در سده ی اخیر به تجربه دینی کشانده شده است. نوشتار پیش روی، پس از تبیین دیدگاه زبانی، عوامل افول آن را میکاود. سپس ماهیت رویکردهای تجربی، به ویژه تجربه دینی و لوازم پذیرش و امکان التزام به آنها در باب وحی قرآنی را به بحث میگذارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امامت و سکولاریزم : دوره 12، شماره 45 : قبسات
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقلگرایی
,
متون مقدس
,
جامعیت دین
,
امامت
,
نبوت
,
علم گرایی
,
سکولاریسم
کلیدواژههای فرعی :
کمال انسان ,
حاکمیت ,
جامعه اسلامی ,
وحی الهی ,
سعادت اخروی ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان سامی) ,
متولیان کلیسا ,
چکیده :
این نوشتار بر آن است تا رابطه امامت در دیدگاه تشیع را با سکولاریسم بررسی کند. نخست دلایل ضرورت نبوت و آموزههای انبیای الهی برای سعادت انسان بررسی میشود و سپس به اثبات میرسد که دین اسلام از چنان جامعیتی برخوردار است که برای همه نیازهای انسان و جنبههای وجودی او طرح و برنامه دارد. اسلام تنها به جنبه فردی خلاصه نمیشود؛ زیرا لازمه اجرای احکام دینی از جمله تحقق عدالت، تشکیل حکومت و تدبیر امور دنیوی مردم است. در ادامه، معنای لغوی و اصطلاحی امامت از دیدگاه تشیع بررسی شده است. امامت به معنای تداوم رسالت انبیای الهی است. در واقع، پس از پیامبر ، امامان معصوم عهدهدار تبیین وحی و تدبیر امور دنیوی مردم هستند و در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج)، فقیهان جامع الشرایط که آگاه به قوانین اسلامی و عادل و کاردان و مدیر و مدبر هستند، نیابت عام آن حضرت را به عهده دارند. سپس، معنای سکولاریسم و زمینههای ظهور آن بررسی شده است. اساساً این گونه ایدئولوژی، یک پدیده غربی است که خاستگاه آن جامعه غربی و آیین مسیحیت است. در ادامه، مبانی سکولاریسم که عقل گرایی و علم گرایی است، بررسی و نقد شده است. درواقع علم گرایی، نوعی مادی گرایی و عقل گرایی نیز نوعی محدودیت بیدلیل برای گستره فعالیت عقل است. در پایان، این نکته به اثبات میرسد که آموزه امامت در شیعه، با سکولاریسم ناسازگار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسيحیة
نویسنده:
احمد شلبی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبة النهضة المصریة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
تاریخ ادیان
,
کتب ادیان و مذاهب
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
مرگ خدا ,
پیامبر شناسی ,
عقاید مسیحیت ,
انبیاء(ع) ,
روح القدس ( روح ) ,
انجیل ,
تثلیث مسیحی ,
مسیحیان ,
حواریون ,
عروج ,
دایره المعارف ,
غسل تعمید (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
آموزههای مسیحی(دامنه ادیان سامی) ,
ادیان (دایره المعارفها) ,
چکیده :
کتاب «المسيحیة» نوشته احمد شلبی، دومین کتاب از مجموعه مقایسه و بررسی ادیان است که به بررسی دین مسیحیت، مسیحیان و به طور کلی عقاید مسیحیان پرداخته است. دین مسیحیت یک آیین یکتاپرستانه تثلیثی است که بر آموزه ها و سخنان (مسیح و پولس) استوار گشته است. آموزه هایی چون تثلیث، مرگ خداوند به عنوان کفارهٔ گناهان، تعمید آب و روح القدس از باورهای بنیادین این آیین هستند. این کتاب در واقع دایرة المعارفی است درباره دین مسیحیت، مسیحیان و آموزه ها و عقاید آنان. در این کتاب بعد از توضیح مفصلی درباره دین یهود به اشهر الاتجاهات حول المسیح و المسیحیة پرداخته شده است. سپس مسیح و مسیحیت در نظر مسلمانان شامل ذکریا، یحیی، یوسف، مریم بنت عمران آمده است. در ادامه مقولاتی چون روح، مریم عذرا، تولد حضرت عیسی، قوم بنی اسرائیل قبل از نبوت حضرت عیسی، نبوت حضرت عیسی و معجزات وی، یهودیان و مسیح آمده است. سرگذشتی از حضرت مسیح پس از پیامبری و خیانتی که به وی شد، عروج حضرت به آسمان ها از دیگر مطالبی است که در این کتاب آمده است. در ادامه تفصیل القول عن المسیحیة فی نظر المسلمین و المسیح و المسیحیة فی نظر المسیحیین آمده، خرافات و وضع کنونی مسیحیان هم از دیگر مطالب این کتاب است. باید افزود بحث مفصلی در باره پولس در این کتاب شده است. وی از مهمترین مبلغان مسیحیت و بنیانگذار الهیات و خداشناسی این آئین بود؛ بر خلاف حواریون، پولس هرگز با عیسی دیدار مستقیم نداشته است؛ با این حال این پولس بود که مسیحیت را از یهودیت جدا ساخت، همچون دینی جداگانه. در کتاب اعمال رسولان، پولس پیشوای نصاری (غیر یهودیان) و حواریون پیشوای مسیحیان خوانده شده اند. از دیگر مطالبی که در این کتاب آمده می توان به حواریون، اناجیل مهم و انجیل یوحنا، انجیل متی، مرقص، لوقا و غیره اشاره کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین مسیح
نویسنده:
حسین حیدری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
عقاید مسیحیت
,
دین مسیح
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
دین مسیحیت (ادیان غرب)
,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی)
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
دین مسیحیت (اصطلاح وابسته)(دامنه متون ادیان)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 79
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید