مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
4. سایر موضوعات وابسته
>
آموزههای ادیان
>
آموزههای مسیحی (آموزههای ادیان)
>
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
رقابتی یا هارمونیک؟ تکامل و گناه نخستین در آگوستین/ سنت اصلاح شده [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
MARCELO CABRAL
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه تکامل انواع
,
تعارض علم و دین مسیحی
,
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
,
گناه نخستین(دامنه ادیان پیشرفته)
,
گناه نخستین
,
گناه نخستین
,
گناه نخستین
,
گناه نخستین (آموزههای مسیحی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: به نظر می رسد که روابط پیچیده بین مسیحیت و علم یک نقطه حساس در نظریه تکاملی است، به ویژه برای چالش هایی که برای آموزه گناه اولیه ایجاد می کند. من به بررسی معانی دقیقی میپردازم که تکامل در آن صورتبندی آگوستینی/اصلاحشده گناه اصلی را تهدید میکند (یا نه)، و هر یک از اصول ششگانه این دکترین را در مقابل نه ادعای تکاملی، و همچنین تضاد فرضی بین روایتهای تکامل و تحلیل میکنم. مسیحیت. من نشان میدهم که تهدید کمتر از آن چیزی است که معمولاً تصور میشود تأثیرگذار است، و تأکید میکنم که درگیری واقعاً کجاست. من دفاع می کنم که می توان به اصل آموزه گناه اولیه وفادار ماند و اعتبار تکامل را به عنوان یک نظریه علمی پذیرفت. من سه سناریو برای «آدم و حوا» ارائه میدهم و آنها را با استفاده از دو مدل متفاوت تفسیر میکنم. من طرفدار درک آدم و حوا به عنوان کل گلوگاه اولیه انسان هستم که از دریچه یک مدل چند سطحی مشاهده می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در هبوط آدم: تأملی در آموزه مسیحی گناه ذاتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ian A. McFarland
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Wiley-Blackwell ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات مسیحی
,
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
,
گناه نخستین(دامنه ادیان پیشرفته)
,
گناه نخستین
,
گناه نخستین
,
گناه نخستین
,
گناه نخستین (آموزههای مسیحی)
شابک (isbn):
9781405183659
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب جذاب و علمی، بینشهای بدیع و تازهای را در مورد ارتباط معاصر آموزه مسیحی گناه اصلی ارائه میکند - یکی از مباحثی که در دو هزاره اخیر الهامبخش بحثهای شدید بوده است. بسیاری از نظرات رایج در مورد آموزه مسیحی گناه اولیه را به چالش می کشد، با این استدلال که این آموزه نه تنها قابل دفاع الهیاتی است، بلکه برای یک زندگی ایمانی محرک و سازنده است. نشان میدهد که چگونه میتوان جهانی بودن گناه را بدون نادیده گرفتن روشهای متمایز که در آن افراد هم در رفتار گناهآلود مشارکت دارند و هم از عواقب آن رنج میبرند تأیید کرد. نقد تاریخی و معاصر را با استدلال های کلامی اصیل متعادل می کند. ترکیب جوهر یک دکترین سنتی آگوستینی گناه با دغدغه های شبانی و اجتماعی الهیات زمینه ای معاصر عمق و گستره ای از درگیری با نقد معاصر دکترین سنتی را ارائه می دهد که در دیگر درمان های اخیر این موضوع وجود ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر کتاب مقدس از ویلیام آلتون
نویسنده:
Bellamah, Timothy
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Oxford University Press ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
انجیل
,
الهیات مسیحی
,
تفسیر کتاب مقدس
,
الهیات
,
آموزه لقاح مطهّر
,
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
,
گناه نخستین(دامنه ادیان پیشرفته)
,
گناه نخستین
,
گناه نخستین
,
گناه نخستین
,
گناه نخستین (آموزههای مسیحی)
,
تفسیر کتاب مقدس مسیحیت
,
لقاح مطهّر
,
مریم عذراء
,
کتاب «همگانی بودن آلودگی بشر توسط گناه اولیه»
شابک (isbn):
978-0-19-975360-4
چکیده :
چکیده ماشینی : مطالعات تفسیر کتاب مقدس در قرون وسطی معمولاً بر ادبیات چاپی متمرکز است و اکثریت قریب به اتفاق آثار مرتبط را نادیده می گیرد. تیموتی بلاما بررسی پیشگامانه ای از تفسیر ویلیام آلتون، استاد السلطنه دومینیکن در پاریس در قرن سیزدهم ارائه می دهد که تفسیرهایش قبلاً هرگز چاپ نشده بود. ویلیام به عنوان هم عصر هیو سنت چر، بوناونتور، آلبرت کبیر، و توماس آکویناس، نماینده مهمی از تفسیر دانشگاه در زمان تغییر سریع روش ها و توسعه فکری قابل توجه بود. تفاسیر او منابع ارزشمندی برای درک مطالعه کتاب مقدس قرن سیزدهم، در مدرسه و منبر است. با این حال، مطالعه آثار ویلیام به دلیل صحت مشکوک تفسیرهای متعددی که به طور مشکوک به او در طول قرن ها نسبت داده شده اند، مانع شده است. بلاما با کشف شواهدی مبنی بر تألیف در سبک و روش هر تفسیر به این مشکلات پیچیده می پردازد. این تحقیق از ویژگیهای تفاسیر ویلیام بهعنوان معیاری برای تشکیل فهرستی از آثاری استفاده میکند که میتوان بهطور قابل اعتمادی به او نسبت داد، که به نوبه خود، مبنایی حیاتی برای مطالعه تفسیر او فراهم میکند. ویلیام مرد زمان خود بود، اما حتی بیشتر از معاصران خود عمیقاً به تاریخ و معنای تحت اللفظی آن علاقه مند بود، که او می فهمید که قصد نویسندگان کتاب مقدس، الهی و انسانی است. او علاقه شدیدی به تاریخ کتاب مقدس داشت و از طیف گسترده ای از رویه ها برای تحلیل متنی، زبانی و بلاغی استفاده کرد. در عین حال، از حواس معنوی و عناصر متنوع سنت تفسیری و کلامی که در آن ایستاده بود آگاه بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اشخاص: انسانی و الهی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Peter van Inwagen , Dean Zimmerman
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Clarendon Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
قیامت
,
تجسد خداوند در عیسی (از آموزههای مسیحی)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
تثلیث مسیحی
,
الهیات فلسفی
,
آموزه تجسد (از آموزههای مسیحی)
,
الهیات مسیحی
,
قیامت
,
معاد(فلسفه)
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
تثلیث مسیحی (آموزههای دین مسیحیت)
,
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
,
آموزه ی تجسد مسیحی(دامنه ادیان پیشرفته)
,
تثلیث مسیحی(دامنه ادیان پیشرفته)
,
گناه نخستین(دامنه ادیان پیشرفته)
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
تثلیث مسیحی
,
گناه نخستین
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
تثلیث مسیحی
,
گناه نخستین
,
آموزه ی تجسد مسیحی
,
تثلیث مسیحی
,
گناه نخستین
,
انسان شناسی مسیحی
,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای مسیحی)
,
آموزهی مسیحی انسان (آموزههای مسیحی)
,
تثلیث مسیحی (از آموزههای مسیحی)
,
گناه نخستین (آموزههای مسیحی)
,
03- انسان شناسی
,
فرجام شناسی مسیحی
,
الهیات فلسفی سیستماتیک
چکیده :
ترجمه ماشینی: ماهیت افراد موضوعی همیشگی بحث در فلسفه است که در حال حاضر از چیزی شبیه به احیاء برخوردار است. در این مجلد برای اولین بار بحث های متافیزیکی در مورد ماهیت انسان ها همراه با بحث های مرتبط در فلسفه دین و کلام آورده شده است. پانزده مقاله نوشته شده ویژه دیدگاههای ایدهآلیستی، دوگانهگرایانه و ماتریالیستی درباره افراد را بررسی میکنند، مفاهیم خاص مسیحی را از ارزش تجسم مورد بحث قرار میدهند و به چهار موضوع اصلی در الهیات فلسفی میپردازند: تجسم، معاد، گناه اصلی و تثلیث.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و کمک طلبی: محافظه کاری الهیاتی و ترجیحات کمک به سلامت روان [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
Ashley N. Moreno , John P. Bartkowski , Xiaohe Xu
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
باورهای دینی
,
سلامت روان
,
رستگاری مسیحی
,
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
,
باورهای دینی و سلامت روان
,
نقش مذهب در سلامت روان
,
مشاوره دینی
,
کارکردهای مشاوره دینی
,
رستگاری مسیحی (آموزههای مسیحی)
,
گناه (مسیحیت)
,
نجات (مسیحیت)
چکیده :
ترجمه ماشینی: نشان داده شده است که وابستگی مذهبی و حضور در جنبه های مختلف سلامت روان، از جمله تمایل به کمک گرفتن از سلامت روان، تأثیر می گذارد. با این حال، اطلاعات کمی در مورد اینکه چگونه باورهای الهیاتی بر ارزیابی افراد از گزینه های کمک بهداشت روان مذهبی و سکولار تأثیر می گذارد، شناخته شده است. تحقیقات قبلی با استفاده از محافظه کاری الهیاتی (باورهایی در مورد کتاب مقدس، گناه و نجات) این دیدگاه را به عنوان طرح واره ای که در آن ابعاد به صورت پشت سر هم عمل می کنند، مفهوم سازی کرده است. با این وجود، با توجه به ماهیت شخصیسازی شده سلامت روان، این مطالعه این دیدگاه را بهعنوان سه بعد مرتبط، اما کاملاً متفاوت از یک نظام اعتقاد دینی مفهومسازی کرده است. این مطالعه با استفاده از دادههای موجهای سالهای 2006 و 2018 (N = 2563) NORC General Social Survey (GSS)، رویکردی پربار اما کم استفاده را برای سنجش ادراکات کمک به سلامت روان از طریق استفاده از خطوط موقعیتی که ارزیابی پاسخدهندگان نظرسنجی از مجموعههای مختلف را تحریک میکند، ارائه میکند. شرایط و راه حل های ممکن مختلف این مطالعه از این فرضیه حمایت میکند که محافظهکاری الهیاتی پیشبینیشده با دیدگاه مطلوبتری از حمایت مذهبی از سلامت روان در مقایسه با منابع کمک سکولار مرتبط است. همچنین حمایت قابل توجهی از این فرضیه وجود داشت که بعد نجات این جهان بینی جدا از بعد کتاب مقدس و گناه تأثیری را نشان می دهد. این تحقیق جنبه ای از دین را که مورد مطالعه قرار نگرفته در رابطه با پذیرش اشکال متمایز درمان سلامت روان روشن می کند و جهت گیری های بالقوه برای تحقیقات آینده را برجسته می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آموزة گناه نخستین از نظر اسلام و مسیحیت با تکیه بر آرای علامه طباطبایی و آگوستین
نویسنده:
مریم خوشدل روحانی، رقیه بیگدلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
هبوط
,
آگوستین
,
آدم (ع)
,
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
آموزة گناه نخستین یکی از اصول اعتقادی مسیحیان است؛ بر اساس این آموزه، طبیعت بشری به علت گناه آدم، گناه آلود شده است، لذا برای نجات، لازم است عیسی قربانی شود. آگوستین این موضوع را به شکل مفصلی مطرح می کند. به نظر او، آدم برای زندگی بهشتی خلق شده بود و هویتی خداگونه داشت، اما بر اثر نافرمانی، آن را از دست داد و بر زمین هبوط کرد و با مرگ مواجه شد. گناه آدم دامن تمام انسان های بعدی را گرفت و عیسی با مرگش، خود را فدیة گناهان بشر کرد. دین اسلام اعتقادی به این آموزه ندارد. به اعتقاد علامه طباطبایی، آدم (ع) از ابتدا برای زندگی زمینی خلق شده بود و سکونتش در بهشت، مقدمه ای برای آن بوده است. آدم مخالف امر الهی عمل نکرد، زیرا مخالفت وی با نهی ارشادی بوده است. و عمل او ترک اولی محسوب می شود. با توبة آدم و قبولی آن در نزد خداوند، مقامِ آدم تغییری نکرد، بلکه مکان و کیفیت زندگی وی تغییر کرد. این تحقیق درصدد است که ضمن بررسی پیشینۀ گناه نخستین، نظر خاص آگوستین در مسیحیت و علامه طباطبایی در اسلام، و مبانی اعتقادی آن ها را در مورد این آموزه ارائه دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا با این که اسلام گناه نخستین را نمی پذیرد، در برخی روایات و بیانات علما به گناه حضرت آدم اشاره شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اعتقاد به گناه او ّ لیه و ذاتی یا همان گناه نخستین، از اعتقادات مهم و اساسی مسیحیان به شمار میآید. آنها می گویند کار حضرت آدم و حوا (ع) که از آن درخت ممنوعه در بهشت خوردند، گناه بود. مطابق این اعتقاد، نژاد انسانی وارث گناه آدم است و انسانها نه به
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گناه
,
پیامبر شناسی
,
عصمت از گناه
,
نبوت عامه
,
آدم و حوا
,
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
,
صفات و زندگی پیامبران
کلیدواژههای فرعی :
نهی ارشادی ,
وضو ,
ترک اولی ,
گناه اولیه ,
درخت ممنوعه ,
عصمت انبیاء ,
علیت وضوء ,
شستن وجه در وضو ,
دیدگاه نمایندگی ,
شخصیت گروهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد ارتباط مرگ و گناه در آثار آگوستین قدیس
نویسنده:
قاسم کاکائی، محبوبه جباره ناصرو
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گناه
,
الهیات مسیحی
,
مرگ (فقه)
,
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
,
فلسفه دین
,
انسان شناسی مسیحی
,
رابطه گناه و مرگ
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ,
آموزه فیض ,
شهوات ,
قرآن ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
گناه فردی ,
مرگ ابدی ,
مرگ جسم ,
مرگ نفس ,
مجازات گناه ,
غلبه بدن بر نفس ,
ابتلا به شهوت ,
ابتلا به پیری ,
ابتلا به بلا ,
گناه ارادی و اختیاری ,
شر و گناه ,
فیض و گناه ,
اراده و گناه ,
گناه و مرگ جسم ,
گناه و مرگ نفس ,
گناه و مرگ ابدی ,
انتقال گناه به نسل بشر ,
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
مسئلهی مرگ یکی از مسائل مشترک و گریز ناپذیر زندگی بشری است. ادیان الهی، مکاتب فلسفی و مکاتب کلامی، مسأله مرگ را یکی از دغدغههای وجودی و معرفتی انسان شناختهاند. آگوستین یکی از بزرگترین متألهان مسیحی نیز از این امر مستثنا نیست. توجه به موضوع مرگ در آثار آگوستین و ارتباط آن با مقولهی گناه موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است. غور و بررسی در آثار آگوستین نشان از آن دارد که وی نسبت به متفکرین قبل از خویش توجه بیشتری به ارتباط بین مرگ و گناه دارد که برگرفته از دین مسیحیت و بخصوص نامههای پولس است. وی در تمام آثار خود مرگ را بر مبنای گناه نخستین و گناهان روزمرّهای که بشر در طول زندگی خود مرتکب میشود، توجیه و حتی گناه را علت مرگ معرفی میکند. وی بر این باور است که خداوند انسان را به گونهای آفریده است که اگر گناه نمیکرد از زندگی جاودانه و نامیرایی برخوردار میشد؛ اقسام مرگ که عبارت است از مرگ جسم (وقتی که نفس آن را ترک کند)، مرگ نفس (وقتی که خدا آن را ترک کند) و مرگ ابدی (وقتی که نفسی که خدا آن را ترک کرده است، جسم را ترک کند) در اثر نافرمانی و عصیان به سراغ انسان میآید. وی به صراحت بر این نکته پافشاری میکند که اولین زوج بشری بر اثر عصیان و بر مبنای داوری عادلانهی خداوند مجازات شدند. از سوی دیگر تمامی نژاد بشر، در اولین انسان حاضر بودند، از اینرو مجازات گناه شامل هر کسی که از خمیرهی آنان سربرآورد نیز میشود. از اینرو هر انسانی در حالی متولد میشود که ذات او آلوده به گناه نخستین است. وی در مورد گناه نخستین و پیامدهای آن به افراط میگراید و هیچ کسی را به جز حضرت عیسی و مادرش از گناه مبرا نمیداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مفهوم گناه نخستین در یهود ، مسیح و اسلام
نویسنده:
مهین علی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
دین یهود
,
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
,
گناه نخستین(دامنه ادیان پیشرفته)
,
گناه نخستین
چکیده :
چکیده گناه نخستین بنا به آموزههای ادیان ابراهیمی، عملی بود که انجام آن باعث شد، آدم و حوا از بهشت رانده شوند و به زمین هبوط کنند. نگاه ادیان ابراهیمی به مسئله آفرینش انسان و سرگذشت او دربهشت نگاهی متفاوت از هم است. «داستان سقوط در سفرپیدایش چگونگی ورودگناه ومرگ رابه جهانی که به وسیله یک خدای بی نهایت خلق شده بود توضیح می دهد. گناه و نافرمانی آغازین آدم وحوا درمیان دو روایت «سکونت آدم وهمسرش در باغ بهشت» و«رانده شدن آنها ازبهشت» جای دارد. پس از پولس، آگوستین اولین کسی بود که تعریف دقیقی از این آموزه ارائه داد. چگونگی خلّقت انسان گناه، هبوط و یا سقوط او در تورات و همچنین در قرآن مجید آمده است. درتورات که بافت یک کتاب تاریخی را دارد، ماجرای خلقت انسان و حوادث بعد از آن که سرآغاز تاریخ حیات انسان بر روی زمین است، تنها در یک جا این ماجرا بیان شده است. اما چون قرآن مجّید، فقط برای پند گرفتن وعبرت آموزی حوادث تاریخی را نقل میکند، ماجرای خلقت انسان درآن به صورت پراکنده ودر جاهای مختلف بیان شده است.« مطالعه ماجرای خلقت انسان وگناه او و رانده شدنش در تورات و قرآن کریم از این جهت دارای اهمیّت است و ضرورت دارد که زیر ساخت انسان شناسی سه دین بزرگ از ادیان ابراهیمی، یعنی یهودیّت، مسیّحیت و تشکیل مـیدهد». ماجرای رانده شدن آدم و حوّا از بهشت و علّت آن، مورد قبول سه دین بزرگ اسلام، مسیّحیت و یهود میباشد ولی آنچه که حائز اهمیّت است، وجود تفاوت اساسی در دلیل رانده شدن و چگونگی نقل ماجراست؛ مسیّحیت معتقد است که همه انسانها با گناه آدم و حوا گناهکار شدند و این گناه همیشه در ذات و درفطرت آنها است، و در این موردعبارت گناه نخستین را به کار میبرند. دین یهودیّت مسئله گناه نخستین را قبول ندارد و معتقّد به ارثی بودن گناه آدم و حوا نیست. اسلام هم حتّی با آنکه قرآن ذکر واقعهی سقوط آدم را می آورد، با این وجود از جهت اعتقادی اندیشه گناه نخستین را به عنوان مبدأ تعیین سرنوشت آدمی قبول ندارد. در این رساله تلاش میشود به بررسی دیدگاههای مختلف هریک از ادیان ابراهیمی نسبت به آموزه گناه نخستین پرداخته شود و نگرش هریک ازآنها با توجه به این آموزه به زن «حوا» مورد بررسی بیشتری قرارگرفته شود و تفاوت وشباهتهای این سه دین دراین ماجرا مورد بررسی بیشتری واقع شود. همچنین این رساله تلاس میکند از درخت ممنوعه و ماهیّت واقعی آن پرده بردارد و این حقیقّت را روشن کند، آیا همان طوری که عهدین عقیده دارد حوا باعث سقوط آدم و اخراج او از بهشت شد؟و اوبه عنوان یک زن دارای سرشت شیطانی است؟ ازطرفی این رساله برآن است که روشن کند که همه انسانها با فطرت پاک به دنیا می آیند و برخلاف عقیدهی مسیحیان آنها باگناه آدم و حوا آلوده نشده اند. همچنین نظر اسلام را در مورد گناه آدم بیان کند که برای آدم وحوا مجازاتی درکارنبوده واگر به زمین آمدند، به دلیل آن بود که با خوردن از میوهی ممنوعه تغییراتی دربدن آنها به وجود آمده بود که مناسب زندگی در آن نشئه نبودند و باید به زمین میآمدند. این رساله تلاش می کند با مطرح کردن عصمت آدم، او را از این اعتقاد که آدم، گناه به معنای واقعی انجام داده مبّرا سازد. عناصراصلی داستان گناه آدم وحوا عبارتند از: ساختار مکانی: باغ بهشت، باغ عدن، درخت زندگی: «حیات » جاودانگی«شجره خلد»، درخت شناخت نیک از بد، میوه ی ممنوعه،گندم ونان. ساختار زمانی: اندکی پس از آغاز آفرینش، زمان بی آغاز و ازلی. شخصیت ها: خداوند توانا، فرشتگان، آدم وحوا، ابلیس رخدادها: آفرینش انسان، رویاندن دودرخت دانش وزندگی، ورود آدم وحوا درباغ بهشت، فرمان خداوند، فریبکاری ابلیس، گناه، توبه و راندن آدم وحوا ازبهشت» اینها ازمهمترین عناصر داستان گناه آدم وحوا هستند، که در این رساله به تمام این عناصر و تفاوت وشباهت هایی که دراین سه دین در رابطه با آنها وجود دارد پرداخته خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب گناه نخستین در آثار منثور عرفانی
نویسنده:
کمال حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
آدم
,
علوم انسانی
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
عرفان و تصوف
,
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
,
ادبیات
,
آثار منثور
چکیده :
گناه نخستین در آثار منثور عرفانی بازتاب و انعکاس وسیع و گستردهای داشته است. داستان آدم(ع) و چگونگی هبوط او از بهشت در آثار و سخنان نخستین بزرگان تصوّف، کمابیش در چارچوب اخبار و روایات مذهبی است. در این آثار، آدم به عنوان ابوالبشر و اولین انسان معرفی میگردد، بدون آن که صورتی از تأویل واژهها و یا رویدادها در میان باشد. ولی به تدریج از قرن چهارم هجری، وقایع مربوط به حضرت آدم(ع) به زبان رمز و تأویل بیان میگردد.گناه در نظر عارفان از یک سو راز خلقت است و اهمّیّت آن به حدی است که صفات خدا با وجود آن جلوه میکند و از سوی دیگر، آنان گناه را ضرورت زندگی میدانند. آنان معتقدند که خداوند انسان را گناهکار آفریده و گناهکار بودن جزئی از وجود آدمی است و اصولاً ارتکاب گناه نخستین توسط آدم به اراده و تقدیر خداوند بوده است؛ بنابراین نگاه صوفیه به گناه،بیشتر جنبهی آیینی دارد ونهی ازمیوه ی ممنوعه، نهی تنزیهی است . از دیدگاه آنان، گناه نخستین با توجه به آیهی «و لقد عهدنا اِلی آدمَ مِنْ قبلُ فَنَسِیَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزماً» (طه/115) از روی نسیان و بدون قصد و نیّت انجام پذیرفته است. اسطورهی آفرینش به گونههای مختلف در آثار مورد اشاره جلوه کرده است. جنبهی پررنگ آن را میتوان در غلبهی خواب بر آدم و به وجود آمدن حوّا از استخوان پهلوی آدم دید. صوفیّه در آثار منثور خود به نقش آدم، حوّا، ابلیس، میوهی ممنوعه و طاووس و مار در انجام گناه نخستین اشاره کردهاند. برخی ازآنان چون هجویری و ابوالقاسم قشیری نقش حوّا را در ترغیب واغوای آدم به گناه، بسیار پررنگ نشان داده و اصلاً تمام بلاها را به زن نسبت دادهاند. از نظر مشایخ صوفیّه به طور کلّی امکان ارتکاب گناه توسُط آدم نتایجی را در بر دارد که عبارتند از: 1. دوری از عجب و خودپرستی2. توبه و بازگشت به سوی حق3. امکان برخورداری از لطف حق4. دلسوزی نسبت به گناهکاران و تسامح نسبت به آنها5. امکان ارتکاب به عنوان عاملی برای رسیدن به کمال برتر.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید