مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
13. علم کلام
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
تعداد رکورد ها : 3244
عنوان :
المعراج إلى كشف أسرار المنهاج - المجلد 4 [ط: أهل البیت]
نویسنده:
يحيى بن الحسن القرشي؛ شارح: الهادي عز الدين بن الحسن؛ تحقیق: عبد الرحمن شايم
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
صعده - یمن: مکتبة أهل البیت,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
زیدیه
,
13. علم کلام
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
عقاید زیدیه
,
کلام زیدیه
,
کتب کلام زیدی
,
کتب زیدیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المعراج إلى كشف أسرار المنهاج - المجلد 3 [ط: أهل البیت]
نویسنده:
يحيى بن الحسن القرشي؛ شارح: الهادي عز الدين بن الحسن؛ تحقیق: عبد الرحمن شايم
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
صعده - یمن: مکتبة أهل البیت,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
زیدیه
,
13. علم کلام
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
عقاید زیدیه
,
کلام زیدیه
,
کتب کلام زیدی
,
کتب زیدیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المعراج إلى كشف أسرار المنهاج - المجلد 2 [ط: أهل البیت]
نویسنده:
يحيى بن الحسن القرشي؛ شارح: الهادي عز الدين بن الحسن؛ تحقیق: عبد الرحمن شايم
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
صعده - یمن: مکتبة أهل البیت,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
زیدیه
,
13. علم کلام
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
عقاید زیدیه
,
کلام زیدیه
,
کتب کلام زیدی
,
کتب زیدیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الدليل النقلي في الفكر الكلامي بين الحجية والتوظيف
نویسنده:
أحمد قوشتي عبد الرحيم
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قصیم - عربستان: الجمعیة العلمیة السعودیة للدراسات الفکریة المعاصرة (کلیة الشریعة والدراسات الإسلامیة، جامعة القصیم),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی علم کلام
,
15. کلام نقلی
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
معتزله (اهل سنت)
,
13. علم کلام
,
روش علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
حجیت دلیل نقلی
,
کلام نقلی اهل سنت
,
اشاعره
,
دلیل نقلی در اعتقادات
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منقذ من الضلال [نسخه تایپی]
نویسنده:
أبو حامد الغزالي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب اهل سنت
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
6- فرق تصوف (اعم، (فرق اسلامی))
,
کتب عرفان عملی و تصوف
کلیدواژههای فرعی :
صوفیه (فرق کلامی) ,
ضرورت نبوت ,
حکمت نظری ,
حکمت عملی ,
13. علم کلام ,
باطنیه (از صوفیه) ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
علوم طبیعی ,
فلاسفه الهی ,
دهریون ,
چکیده :
المنقذ من الضلال یا رهایی یافته از گمراهی یکی از آخرین تالیفهای امام محمد غزالی است. او در این کتاب سرگذشت خویش را نگاشته است. در این کتاب غزالی ابتدا کلام، فلسفه و مذهب باطنی را رد کرده و سپس تنها راه نجات را پیروی از تصوف ذکر میکند. غزالی در این کتاب بدنبال ذکرکامل دلائل و مجادلات مفصلی که در کتابهای قبلی خود در ارتباط با رد نظریههای فلاسفه و باطنیه و دهریه نیست و آن دلائل و مباحث را بطور مفصل در کتب قبلی مانند تهافت الفلاسفه و القسطاس المستقیم و المستظهری آورده است. در این کتاب که بیشتر لحن خطابی دارد به شرح احوال و سرگشتگی خود و حالات درونی خود که باعث تغییر رویه و درک وی از خداپرستی شد میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فيصل التفرقة بين الإسلام والزندقة [ت: حُكَّة مصطفى]
نویسنده:
تحقیق: حُكَّة مصطفى (حُگَّة مصطفی)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دارالبیضا(کازابلانکا) - مغرب(مراکش): دار النشر المغربية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
زنادقه (فرق کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اشاعره
,
عقاید اهل سنت
,
اصول اشاعره
,
کلام اهل سنت
,
کفر
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
کلام اشاعره
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
اشاعره
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الخلل الوهابی فی فهم توحید القرآنی
نویسنده:
عبدالله دشتی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم - ایران: باقیات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
توحید عبادی (کلام)
,
13. علم کلام
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق کلامی)
,
نقد بر وهابیت
,
کتب رد وهابیت
,
نقد عقاید وهابیت
,
آثار نقد وهابیت
,
آثار نقد شیعه بر وهابیت
,
کتب نقد شیعه بر وهابیت
چکیده :
کتاب الخلل الوهابی فی فهم التوحید القرآنی توسط شیخ عبدالله دشتی به رشته تحریر در آمده است. انچه از مسلمات اعتقادی و جزو اطلاعات اولیه هر مسلمان می باشد اینست که شخص با اقرار به شهادتین مسلمان وبه تبع آن جان و مال و عرض محفوظ می شود. در ادبیات اعتقادی فرقه وهابیت هیچ کس مسلمان نیست مگر کسانی که وهابی بر او اطلاق شود یعنی از عقاید این فرقه تبعیت نماید و کشورهایی که سابقه اسلامشان بر هیچ کس پوشیده نیست همچون مصر ، عراق و...جزو بلاد کفر شمرده می شوند. شیخ عبدالله دشتی در این کتاب در صدد بیان یکی از دستاویزهای این فرقه در تهمت وافترا زدن به سایر مسلمین است وی همانطور که در مقدمه کتاب خود ذکر کرده است برداشت غلط از آیات قرآن کریم علت بسیاری از این کج فهمی ها می باشد که مطالب کتاب خود را در سه فصل به شرح ذیل تنظیم نموده است: فصل اول : معرفی کلی دیدگاه وهابیت: در این فصل نویسنده به نمونه هایی از نظریه وهابیت در مورد برخی از مسائل همچون توحید و شرک ونیز مسئله اتخاذ وسائط وتوسل را بیان مینماید. فصل دوم : در مورد توحید ربوبی بحث نموده است: در این فصل با اشاره به آیاتی چون آیه 57 سوره نحل و119سوره اعراف بحث توحید و اختلاف وهابیت را بهوضوح بیان نموده است. فصل سوم : توحید در عبادت را مورد بحث قرار داده: این فصل در سه باب با موضوعات : بررسی لغوی واصطلاحی عبادت – تبین عبادت هایی که تهمت شرک بدانها خورده مانند دعا کردن - طرح این پرسش که آیا شفاعت وتوسل عبادت غیر خداوند را ترسیم مینمایند؟ در بخش پایانی کتاب دو نکته قابل تامل را بررسی نموده است که اولی به موضوع دعا وعبادت پرداخته و دومی به این نکته اشاره نموده است که آیا دعا به شرک بر میگردد یا خیر. نویسنده با این نوشتار خود توانسته بسیاری از ابهامات و کج فهمی های وهابیت را که به زعم ایشان مستند به آیات قرآنی هست را پاسخگو باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أقوال الصحابة المسندة في مسائل الاعتقاد: جمع ودراسة وتحقيق
نویسنده:
الصيني، هشام بن إسماعيل بن علي (معد)؛ الغامدي، أحمد بن سعد بن حمدان (مشرف)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
13. علم کلام
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
وهابیت (فرق اسلامی)
,
سلف صالح
,
اقوال صحابه
,
صحابه و تابعان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمهيد في شرح معالم العدل والتوحيد
نویسنده:
یحیی بن حمزة العلوی؛ تحقیق: هشام حنفی سید
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: مکتبة الثقافة الدینیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
زیدیه
,
13. علم کلام
,
زیدیه Zaydism (فرق تشیع)
,
کلام زیدیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب التمهید فی شرح معالم العدل و التوحید
نویسنده:
الامام الموید بالله یحیی بن حمزه العلوی؛ تحقیق هشام حنفی سید
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: مکتبه الثقافه الدینیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
19. مسایل کلامی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
عدل الهی
,
کنز العمال: متقی هندی
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
پیامبر شناسی ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
خلق افعال ,
حقائق اکوان(اعیان ثابتة) ,
وجوب عصمت امام (ع) ,
تنزه الهی از حلول ,
شابک (isbn):
977-341-386-1
چکیده :
کتاب التمهید فی شرح معالم العدل و التوحید، تألیف المؤیدبالله یحیی بن حمزه علوی، امام زیدیان در قرن هشتم، کتابی است به زبان عربی با موضوع کلام اسلامی. نویسنده در این اثر به مباحث مختلف کلامی پرداخته و ردیههایی بر معتزله، اشاعره و شیعه اثناعشریه دارد. اختلافات عقیدتی او با شیعیان دوازدهامامی در این کتاب، در دلیل عقلی اثناعشریه بر وجوب اطاعت از امام و وجوب عصمتش و احاطه وی بر تمامی علوم است. این اثر به تحقیق هشام حنفی سید رسیده است. کتاب دارای دو بخش است. بخش اول دارای مقدمه محقق و محتوای مطالب در پنج باب (بخش) است. نویسنده در بخش دوم، محتوای مطالب را از باب ششم تا دهم، ادامه میدهد. یحیی بن حمزه، در آغاز کتاب، پنج وجه بر برتری علم کلام بر سایر علوم میآورد: اول: اینکه غرض از این علم، شناخت خداست و بدون شک او اشرف معلومات است؛ دوم: قوت و وثاقت ادله این علم؛ سوم: شدت احتیاج به آن؛ چون سعادت، اهم مطالب و اجل مقاصد ا نسان است؛ چهارم: احتیاج سایر علوم به این علم؛ پنجم: خساست ضد این علم و اینکه شرف الشیء یسفتاد من خساسة ضده. این کتاب از اهم مؤلفات امام یحیی بن حمزه علوی است. وی خلاصهای از اندیشهها و آرای فکری و کلامیاش را در آن ارائه کرده است. یحیی بن حمزه از ائمه زیدیه در قرن هشتم هجری و مرجع آرای کلامی آنان است. این اثر تمام مسائل کلامی و عقیدتی اسلامی را علاوه بر پاسخ به شبهاتی که ملحدان و مشککان در عقاید اسلامی وارد میکنند، داراست. دیدگاههای یحیی بن حمزه در این کتاب، حول تجزیه و تحلیل تمام نظرات در مسائل اعتقادی با روایت کلیه شواهد و سپس نقد و سنجش میان آنها بهصورت روشمند، دور میزند. نخستین چیزی که توجه خواننده را در روش امام یحیی بن حمزه به خودش جلب کرده و تحسینش را برمیانگیزد، تقسیم و دستهبندی نیکوی او از مطالب بهصورتی دقیق و مفصل است. این کتاب در ده باب نوشته شده؛ نویسنده در باب اول، از وجوب نظر (نگاه دقیق) سخن گفته و در باب دوم، درباره ادله اثبات صانع صحبت کرده است. وی باب سوم را به دو بخش تقسیم کرده: در بخش اولش، به پاسخ بیگانگان از اسلام (خارجین از اسلام) مانند فلاسفه و صائبه و طبائعیه و بتپرستان و دوگانهپرستان (ثنویان) و مجوس و باطنیه و مسیحیان پرداخته و در بخش دوم، بر مخالفین از اهل قبله (مخالفانِ مسلمان) مانند نظام و کعبی و صیمری پاسخ گفته و پس از آن به بحث از خلق افعال عباد، پرداخته است. او در این قسمت، عدل را اثبات کرده و ادله و شواهدی را بر این ارائه میکند که بندگان خودشان افعالشان را ایجاد میکنند و خودشان مؤثر در آن هستند. یحیی، در باب چهارم، از صفات الهی مانند قدرت و علم و حیات و سمع و بصر و ادراک و ارداه و کلام صبحت میکند و در باب پنجم، از صفات سلبیه ذات الهی؛ او در این قسمت، جسم و عرض بودن و متعلقات این دو را از خدا نفی میکند. همچنین جوهر بودن، متحیّز بودن، در جهت بودن (قابل اشاره بودن)، الم (ناراحتی)، لذت و دیده شدن با چشم را از خدا نفی مینماید و پس از آن از اسامی الله و کیفیت اجرای این اسامی بر او صحبت میکند. با پایان یافتن مباحث فصل پنجم، جلد اول کتاب نیز به پایان میرسد. یحیی بن حمزه در بخش دوم، مباحث کتاب را از باب ششم شروع میکند؛ وی در ا ین باب، افعال الهی و حسن و قبح عقلی را مطرح مینماید. او در باب هفتم، از نبوات و وجوب بعثت پیامبر و عصمت او سخن میگوید و سپس از پیامبری محمد مصطفی(ص). وی شبهات منکرین پیامبری آن حضرت(ص) را رد مینماید و پس از آن به سراغ مطرح کردن بحث معاد در باب هشتم میرود. معاد اخروی و چگونگی نابودی اجسام و صحت اعاده آن و رد شبهات منکرین معاد، از مباحث باب هشتم است. او در ادامه این باب، از اثبات عذاب قبر و امور سمعی متعلق به آخرت مانند میزان و صراط و نشر صحف نیز صحبت میکند. نهمین باب، به بحث از وعد و وعید و استحقاق ثواب و عقاب و صفت این دو و خلود و شفاعت اختصاص دارد. پایانبخش مطالب باب نهم، سخن از اسماء و احکام و حقیقت کفر و ایمان است. نویسنده در میان طرح این مباحث، از تکفیر هریک از مجبره و مشبهه توسط معتزله میگوید. در این بخش، همچنین بیان میگردد که مرتکب گناه کبیره از اهل نماز، مؤمن نیست (چنانکه مرجئه بدان معتقدند). همچنین کافر (چنانکه خوارج میگویند) و منافق (به اعتقاد حسن بصری) هم نیست، بلکه صرفا میتوان وی را فاسق نامید و گفت او دارای منزلتی بین المنزلتین است. دهمین باب کتاب که آخرین باب آن نیز هست، درباره امامت است. یحیی بن زید در این بخش به برخی از معتقدات شیعیان اثناعشری در باب امامت مبنی بر وجوب عقلی امامت، عصمت امام و احاطهاش به تمامی علوم و همچنین بر اعتقاد معتزله مبنی بر قول به اختیار در امامت، ایراد گرفته و سعی در ابطال آن دارد. وی سپس از احکام متعلق به دارالکفر و دارالفسق و دارالاسلام سخن گفته و کیفیت معامله با کفار را بیان میدارد؛ او آنان را در به دو بخش دستهبندی میکند: بندگان اوثان و اصنام (بتها) و نیران (آتشپرستان) و یهود و نصاری که به شریعت اسلام نزدیکند و پیامبران و کتابهایی بر آنان نازل شده است. یحیی، در پایان، از حکم اقامت در دارالکفر و زمان وجوب انتقال از آن صحبت میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
تعداد رکورد ها : 3244
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید