مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فقه
>
عبادت بالمعنی الاعم
>
عبادت بالمعنی الاخص
>
عبادت بدنی
>
نماز
نماز اجاره ای
نماز احتیاط
نماز احرام
نماز اختیاری
نماز اخفاتی
نماز ادا
نماز اسیر مسلمان
نماز اشاره ای
نماز اضطراری
نماز اهل بادیه
نماز اهل مکه در عرفات
نماز اهل مکه هنگام زیارت کعبه
نماز ایستاده
نماز با اجبار بر عمل لباس
نماز با اجزای حیوان
نماز با اخلال
نماز با اذان
نماز با اذن صاحب لباس
نماز با اذن صاحب مکان
نماز با اقامه
نماز با اقدام غیر به طهارت مسجد
نماز با امر به خروج از مکان مأذون
نماز با انگشتر عقیق
نماز با پلاتین
نماز با پوشش
نماز با تردید در مرور از وطن
نماز با ترک آمین تقیه ای
نماز با ترک دست روی هم گذاردن تقیه ای
نماز با ترک طهارت
نماز با ترک طهارت مسجد
نماز با تعذر استقبال
نماز با تیمم
نماز با حریر
نماز با حمل حرام گوشت
نماز با خلخال
نماز با خودداری از مدفوع
نماز با خون
نماز با درک بعض وقت
نماز با درک یک رکعت در وقت
نماز با سلاح
نماز با شمشیر عکس دار
نماز با صدف
نماز با طلا
نماز با ظن خروج وقت
نماز با ظهور خلاف وقت
نماز با ظهور شک در اجتهاد قبله
نماز با ظهور عدم غصبیت مکان
نماز با عبای مشکی
نماز با عسل
نماز با علم به بطلان یکی از دو وضو
نماز با عمامه
نماز با فضلات انسان
نماز با فضلات حیوان
نماز با فعل قلیل
نماز با فعل کثیر
نماز با کشف عورت
نماز با کمر بند متصل به نجاست
نماز با لؤلؤ
نماز با مغصوب
نماز با نجاست
نماز با نجاست مسجد
نماز باخوداری از باد معده دبر
نماز بالای کوه ابی قبیس
نماز بدون اذان
نماز بدون استقبال
نماز بدون اقامه
نماز بدون اماره قبله
نماز بدون حضور قلب
نماز بدون طهارت
نماز بدون ظهور شک در اجتهاد قبله
نماز بدون علم به دخول وقت
نماز بدون عمامه
نماز بدون قرائت
نماز بدون قصد سفر
نماز بدون نیت
نماز بر بام حمام
نماز بر جهات متعدد
نماز بر فرش تطهیر شده به خورشید
نماز برای ترغیب
نماز برای تعلیم
نماز بعد از وقت
نماز بی هوش
نماز بین اذان و اقامه
نماز تبرعی
نماز تمام
نماز جاهل
نماز جلوی قبر غیر معصوم ( ع )
نماز جماعت
نماز جنب
نماز جهری
نماز حاضر
نماز حایض
نماز خنثی
نماز در اثنای خطبه جمعه
نماز در اماکن تخییر با ظهور خلاف
نماز در اماکن متعدد
نماز در بیابان
نماز در حد ترخص
نماز در خانه حضرت زهرا (س)
نماز در زمین مجهول المالک
نماز در زمین وسیع
نماز در ضیق وقت
نماز در کلیسا
نماز در کنیسه
نماز در مسجد
نماز در مشربه ام ابراهیم
نماز در معرس
نماز در مکان اجاره ای
نماز در مکان به اباحه
نماز در مکان حرام
نماز در مکان شریف
نماز در مکان غیر
نماز در مکان غیر مخمس
نماز در مکان غیر مزکّی
نماز در مکان مأذون
نماز در مکان متحرک
نماز در مکان مشترک
نماز در مکان مملوک
نماز در مکان نجس
نماز در مکان نماز معصوم ( ع )
نماز در ملک غیر وطن
نماز در وطن متعدد
نماز در هوای ابری
نماز روی حریر
نماز ریائی
نماز زن
نماز سواره
نماز شاک
نماز شاک در شرایط لباس
نماز صحیح
نماز طرف بیت المعمور
نماز طواف
نماز عابر از وطن
نماز عاجز
نماز عازم عرفات
نماز عالم به نجاست مسجد
نماز عبد
نماز عتمه
نماز عجمی
نماز غافل به نجاست مسجد
نماز غیر متعلم قبله
نماز غیر متمکن از اجتهاد قبله
نماز غیر مکلف جلوتر از مکلف
نماز فاسد
نماز فرادا
نماز قاصر متعلّم قبله
نماز قبل از نماز احتیاط
نماز قبل از وقت
نماز قضا
نماز کافر
نماز کنار قبر معصوم (ع)
نماز کنیز
نماز لال
نماز مانع زکاة
نماز متعدد با یک وضو
نماز متوحّل
نماز مجبور به اقامت
نماز مجنون
نماز مرد
نماز مرزبان
نماز مسافر
نماز مساوی قبر غیر معصوم (ع )
نماز مساوی قبر معصوم ( ع )
نماز مست
نماز مستحاضه
نماز مستحب
نماز مضطجع
نماز معتکف خارج مسجد
نماز معذور
نماز معقوص الشعر
نماز مقابل تمثال
نماز مقیم
نماز مکروه
نماز مکره
نماز منتظر افطار
نماز منهی
نماز نافله عشا
نماز نافله هنگام طلوع خورشید
نماز نشسته
نماز نفسا
نماز واجب
نماز هنگام استوای خورشید
نمازکمتر از چهار فرسخ
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 119
عنوان :
رسالة السعدیة
نویسنده:
حسن بن یوسف علامه حلی؛ ناظر: محمود مرعشي؛ محقق: عبدالحسين محمدعلي بقال
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
بيروت: دار الصفوة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
علم اصول
,
اصول فقه
,
19. مسایل کلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
مسائل اخلاقی
,
اصطلاحنامه فقه
,
روزه
,
نماز
,
عبودیت
,
طهارت
,
13. علم کلام
,
کتب دائره المعارف
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
کد کنگره:
BP 210/5 /ع8ر5
چکیده :
«الرسالة السعدية»، مؤلف ابومنصور جمال الدين حسن بن سديدالدين يوسف بن مطهر حلى اسدى، علامه حلّى (م 726 ق) است. كتاب الرسالة السعدية يا السعدية، مجموعه اى از مباحث علم اصول، كلام، فقه و مباحث اخلاقى به صورت مختصر مى باشد. در ابتداى كتاب مباحث علم اصول و سپس مباحث كلامى و اعتقادى و پس از آن قسمت عبادات؛ شامل كتاب هاى طهارت، صلاة و صوم و در آخر مباحث اخلاقى مطرح شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أجوبة المسائل العلویة : یحتوی علی 162 أسئلة و اجوبة آیة الله العظمی السید محمد الحسینی الشیرازی
نویسنده:
محمد حسینی شیرازی
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
وضعیت نشر :
بیروت: مرکز الرسول الاعظم (ص) للتحقیق و النشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
فدک ,
مراقد الائمه ,
تناسخ ,
جبر و اختیار(کلام) ,
شفاعت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
علم امام (ع) ,
مهدویت ,
تفویض ,
تقیه ,
عالم برزخ ,
معراج پیامبر(ص) ,
وحی ,
حدیث کساء ,
خلود در جنت ,
خلود در نار ,
قضا و قدر ,
لوح محفوظ ,
سوال و جواب (پرسش و پاسخ) ,
فلسفه احکام ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
نماز ,
چکیده :
کتاب «اجوبة المسائل العلویة» تالیف محمد حسینی شیرازی، به بررسی مسائل گوناگونی که در مکتب شیعه مطرح شده می پردازد. این کتاب در بردارنده 162 سوال در موضوعات گوناگون اعتقادی، معرفتی، تاریخی و دیگر موضوعات است که مولف سعی کرده به آنها پاسخ دهد. در این کتاب سوالاتی در موضوعات: عصمت انبیا، وحی، قضیه فدک، روزه پیش از اسلام، نماز در ماه، فلسفه احکام، مراقد ائمه (ع)، خلود در بهشت و جهنم، قضا و قدر، شفاعت، جبر و تفویض، علم امام، معراج و دیگر مباحث عقیدتی شیعه مطرح شده و به آنها پاسخ داده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جلوه هایی عرفانی از نماز
نویسنده:
آیت شوکتی , حسین آریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گریه
,
معراج پیامبر(ص)
,
اهل اخلاص
,
اذان
,
نماز
,
وضو
,
عبودیت
کلیدواژههای فرعی :
عبادت ,
قرآن ,
اصطلاحنامه عرفان ,
معانی نماز در قرآن ,
نماز در متون عرفانی ,
چکیده :
بهترین جلوه نیایش در نماز بروز نموده که ارتباط مستقیم و بی واسطه با خداوند است. نماز پیوندی بین خاک با افلاک می باشد که سرشتی عرفانی دارد و شاعران و نویسندگان دیروز و امروز در بیان حکمت های آن نوعی از تجربه عرفانی را به نمایش نهاده اند. در این مقاله نمونه هایی از این تجربه قدسی را در گفته مختلف آورده و در ضمن آن جلوه هایی از وصال مشترک معنوی را با مایه های واحد نشان داده است. آنچه در کهن ترین متون عرفانی چون کشف المحجوب، مرصاد العباد و مصباح الهدایه آمده و در زبان ابن عربی و غزالی جاری گردیده در فحوای اشعار شاعران معاصر نیز آمده که نمونه های آن تقدیم می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 221 تا 245
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارکان پنج گانه اسلام از دیدگاه عین القضاة همدانی
نویسنده:
خدابخش اسدالهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ارکان پنج گانه اسلام
,
عین القضاة الهمدانی
,
باطن اسلام
,
ظاهر اسلام
,
باطن عبادت
,
ظاهر عبادت
کلیدواژههای فرعی :
کشف المحجوب ,
اعتقاد به توحید ,
نور محمدی (ص) ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
قرآن ,
سوره حمد ,
شهادت ( گواهی ) ,
روزه ,
نماز ,
حج (اعم ) ,
وضو ,
زکات ,
آداب طهارت ,
آداب نماز ,
کتاب مرصاد العباد ,
دعوت الهی ,
رکن شهات ,
رکن نماز ,
نماز خدا با بنده ,
نماز بنده با خدا ,
رکن زکات ,
رکن روزه ,
روزه ظاهر ,
روزه باطن ,
زندگی روحانی ,
رکن حج ,
چکیده :
ارائه دین اسلام به شکلی نو، پویا و جذاب همواره منتهای تلاش و کوشش اندیشمندان و صاحب نظران جهان اسلام بوده است. در این میان، نقش عارفان بزرگ مسلمان به ویژه «عین القضاة همدانی» که به واسطه تجربیات ذوقی و شهودی و با توسل به آیات، احادیث و روایات اسلامی، حقایق و دقایق مهم و برجسته ای برای دین مبین اسلام قائل اند، شایان توجه است. این تحقیق که به روش کتابخانه ای و اسنادی تدوین شده، پس از مقدمه، به پنج قسمت با پنج مولفه اصلی تقسیم شده است. در مولفه «شهادت»، سالک توصیه می شود «لا اله» را واگذارد و به حقیقت «الا الله» برسد. در مولفه «نماز»، ضمن تقسیم آن به «نماز خدا با بنده» و «نماز بنده با خدا» تاکید شده که در نماز نوع دوم، بنده با شروطی نظیر توجه به نیت، تامل در اسرار فاتحه الکتاب، طهارت ظاهری و باطنی به راز و نیاز با معبود بپردازد. در مولفه سوم نیز «زکات» به گنج رحمت الهی تعبیر شده که از سوی پیامبران الهی به خاصان می رسد. در رکن «روزه» هم، تنها روزه جان و معنی به حق تعالی اختصاص یافته و افطار آن نیز لقا الله معرفی شده است. در رکن پنجم نیز، تاکید شده که حج راستین از هر گونه جهات مبراست و راه حق نیز در یک قدمی دل قرار دارد. نهایت اینکه، طبق تعالیم عین القضاة، مومنان ضمن رعایت ظاهر شرع، با توجه و غور در باطن اعمال، باید تسلیم قلبی و ایمان کامل خود را به معبود نشان دهند و به گونه ای او را ستایش کنند که گویی او را می بینند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت ها و اندرزها جلد 2
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان به خدا
,
فرهنگ اسلامی
,
سبک زندگی اسلامی
,
نماز
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
اغتنام عمر
,
روزه
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
قیام عاشورا
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
کد کنگره:
BP246/م6ح8 1385
چکیده :
«حکمتها و اندرزها» تالیف شهید مرتضی مطهری، مجموعه ای است مشتمل بر مقالاتی از استاد شهید آیت الله مطهری که در سالهای 1339 تا 1341 هجری شمسی برای یک برنامه عمومی آشنایی با فرهنگ اسلامی و جهت ایراد به صورت گفتار و خطابه به رشته تحریر در آمده است و بیشتر مطالب آن پیرامون راه و رسم زندگی و دستورات اسلام در این باب است. از جمله مطالب شیرین این کتاب مقالاتی است با عناوین: • اغتنام فرصت • سیره رسول اکرم • صبر • علل مفاسد اخلاق • آثار ایمان به خدا • نهضت حسینی • حکومت عقل
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط شناسی نماز و امامت در رفع کبر
نویسنده:
لیلا پورزرین
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
امامت
,
نماز
,
نماز
,
نماز
,
ارتباط شناسی
,
رفع کبر
چکیده :
روایات در نیل به مقام توحید و فنای فی الله یا رفع کبر به دو راهکار اشاره دارند: 1-نماز 2- اطاعت امام برحق (امامت). در تحقیق حاضر سعی بر آنست که به چگونگی عملکرد و ارتباط بین این دو راهکار در رفع کبر و نیل به توحید پرداخته شود. و به این پرسش پرداخته می شود که: علت تکبر درونی برخی افراد ملتزم به نماز در چیست؟ پس از بررسی آیات با مشتقات کبر، طوع، صلو، سجد و قرائن لفظی آن ها در حاصل درارتباط بین نماز و به طور خاص سجده نماز، و اطاعت امام برحق در رفع کبرمی توان گفت: همواره قرائن لفظی مشتقات صلو و سجد دربردارنده نوعی اعمال و خصالند که از میان این اعمال مهمترین و سختترین آن ها "اطاعت از رسول خدا(ص)" اطاعت رسول و همطراز آن، اطاعت امام برحق(امام اهل بیت(ع))، ویژگی و خصلتی است ملحوف در حقیقت سجده نماز که بواسطه آن می توان به مقام فنای فی الله (رفع کبر) نایل آمد. چنانکه عدم برخورداری از این خصلت ارزشمند نمازی در مقارنت کبر و فحشا و منکر را به همراه دارد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و حقایق علمى
نویسنده:
محمدمهدی مسعودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
کلیدواژههای اصلی :
مرگ
,
قرآن
,
ورزش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
پیوند اعضا
,
سقط جنین
,
روزه
,
نماز
,
مرگ (فقه)
,
روزه
,
نماز
,
نماز
,
علوم تجربى
,
زندگى
,
تمدن اسلامى
,
سلامتى
چکیده :
در این مقاله با نیم نگاهى به تاریخ و سیر پیشرفت علم و دانش هاى تجربى این گونه نتیجه گیرى مى شود که با توجه به این نکته مهم که رشد علم و تکنولوژى در غرب مبتنى بر حذف دین بوده است. در طول تاریخ خود همواره داراى اثرات مخربى بوده است و در نقطه مقابل آن به جامعه درخشان و پیشرفته مسلمانان در دورانى که اروپا غرق در بدبختى و سیاهى بوده اشاره مى شود و علل آن پیشرفت علمى سودمند را، داشتن پشتوانه اى نظیر دین اسلام مى داند. مقاله با طرح آیاتى از قرآن مجید نشان مى دهد که این کتاب آسمانى چگونه به صورتى دقیق حقایق مسلم علمى را بیان کرده آن هم در عصرى که مردم کوچکترین آگاهى و اطلاعاتى از این حقایق نداشتند و این خود دلیل محکمى بر الاهى بودن نگارش این کتاب مى باشد. امروزه نیز که به واسطه کشفیات فیزیک مدرن و متلاشى شدن بنیان تئورى ورافیزیک کلاسیک و جاى گیرى اصل عدم قطعیت در مقابل دانشمندانى که ادعا داشتند با یافتن علت و قانون علمى، هر پدیده اى را مى توانند توضیح بدهند، بیش از پیش نقش قدرت علمى نهفته در دین، اسلام و قرآن آشکار مى گردد. دین همواره راهى میانى را ارایه داده است: نه رویکرد علمى مدرن را رد و محکوم مى کند و نه مجبور مى شود که براى آن مقام الوهیت و یزدانى قایل شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 166 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی و اهداف تربیت با نظر به انسان کامل از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری
نویسنده:
مهدیه یوسفیپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
روح
,
اختیار
,
اختیار
,
ازلیت
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
انسان کامل (کلام)
,
علوم رفتاری
,
تربیت
,
نماز
,
نماز
,
ایمان
,
علوم و علوم کاربردی
,
علوم و علوم کاربردی
,
انصاری، عبداللهبن محمد
چکیده :
اهمیت و ضرورت تربیت آدمی بر همگان آشکار است. با وجود اختلاف مکاتب وگروه-های مختلف در مبانی و اهداف تربیت، هیچ مکتب وگروهی اهمیت تربیت را انکار نمیکند. این پژوهش با عنوان «مبانی و اهداف تربیت با نظر به انسان کامل از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری » به تبیین مبانی و اهداف تربیت در ابعاد دینی- اخلاقی، عاطفی و عقلانی میپردازد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی بوده و برای انجام آن از روش تحلیلی- توصیفی استفاده گردیده است.با تدبر در سخنان خواجه عبدالله انصاری، مبانی تربیت نظیر ترکیب انسان از جسم و روح، مختار بودن انسان، وجود تفاوتهای فردی بین انسانها، انسان غایت و هدفِ نظام آفرینش، بستن پیمان دوستی با خداوند، امانتدار بودن انسان، انسان موجود برگزیده و احسن، برخوردار بودن از هدایت تشریعی، جانشینی خداوند بر روی زمین، جهان مسخّر انسان، برخورداری از دل، نفس، عقل و عواطف مثبت و منفی، برخورداری از تمایل ذاتی به سوی خیر و نیکی استنباط گردید.با توجه به مبانی ذکر شده، اهداف تربیت نظیر تلاش در جهت حفظ سلامتی جسم و باروری روح، زمینه سازی برای ظهور و بروز اراده و اختیار، تکلیف متناسب با وسع آدمی، برخورداری از قابلیت غایت جهان بودن، احیاء و باروری پیمان دوستی الهی، زمینه سازی برای پاسداشت امانت الهی، رسیدن به جایگاه بالفعل تعظیم فرشتگان، آگاهی از لزوم هدایت تشریعی، متخلق شدن به اسماء و صفات الهی، تزکیه و تهذیب نفس، شکرگزاری، بالفعل کردن میل احسان و نیکی و انفاق به دیگران، توانایی استفاده صحیح از عواطف مثبت و منفی و پرورش بعد عقلانی استنباط شد. بر اساس این پژوهش پیشنهاد میگردد که در کتب درسی بخصوص کتب دینی از مبانی و اهداف تربیت از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری استفاده گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جمع بین الصلاتین از دیدگاه فریقین
نویسنده:
محمدعلی حمزه ای
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
حکم شرعی
,
سنی
,
علوم انسانی
,
شیعه
,
بدعت
,
زمان
,
سیره پیامبر اکرم(ص)
,
نماز
,
نماز
,
ادله فقهی
,
ادله فقهی
چکیده :
آنچه در نوشتار پیش روی، تقدیم خوانندگان محترم میگردد، مجموعه مباحثی است تحت عنوان «جمع بین صلاتین از دیدگاه فریقین» که در قالب یک مقدمه، چهار فصل و یک خاتمه ارایه میگردد. در آغاز، علاوه بر تبیین اهداف و ضرورت های تحقیق مبنی بر شناخت موانع تقریب مذاهب اسلامی و رفع آنها؛ با بررسی معانی لغوی واژه های «جمع» و «صلوه»، منشاء نزاع علمای در رابطه با موضوع را جستجو نموده و به تبیین اقسام جمع (جمع صوری و جمع حقیقی) پرداخته است؛ به این صورت که جمع حقیقی را به معنی اینکه «نماز گذار نماز اول را در وقت نماز دوم و یا نماز دوم را در وقت نماز اول بخواند» و نیز جمع صوری را به معنای اینکه «نمازگذار نماز اول را در آخر وقتش خوانده و بلافاصله نماز دوم را در اول وقتش بخواند»؛ تعریف کرده و در نهایت«کاربرد جمع به معنی حقیقی نه به معنای صوری»، به عنوان ماحصل کنکاش های علمی، ارایه گردیده است.پس از بحثهای مفهومی، تاریخچه جمع بین صلاتین در طی دورههای «پیدایش»، «رکود» و «جدید» بررسی و به این حقیقت تلخ اشاره شده است که بعضی از فقهاء اهل سنّت، علی رغم تمایل به صدور فتوای جواز جمع، به خاطر دلایل آشکار موجود پیرامون موضوع و نیز ضرورت های زندگی سخت امروزی، بازهم، بالصراحه جرأت مواجهه با سنّت پیشینه را ندارند.در ادامه، با بررسی مستندات فقهاء اهل سنّت در رابطه با عدم جواز جمع، از قبیل آیات و روایات، به این نتیجه رسیدهایم که آیات مورد استناد ایشان- 238 بقره و 103 نساء- در رابطه با منع جمع بین دو نماز، کاملاً ساکت است. و نیز روایاتی که مورد استدلال قرار می گیرند، به لحاظ سندی قابل مناقشه و نقد و دلالت آنها بر وجوب تفریق، قابل تأمل است.در پایان، با بررسی اوقات نماز از دیدگاه فقهاء شیعه، نظریه ایشان مبنی بر اشتراک اوقات نماز ظهر و عصر، و مغرب و عشاء، و عدم محذوریت جمع بین دو نماز، را به تحلیل نشسته ایم و در بررسی ادله های قرآن آنها –آیات 114 هود و 78 اسراء- دریافتهایم که جمع بین دو نماز موافق با ظاهر آیات است. البته علاوه بر آیات مذکور، روایات بسیاری از مصادر معتبر شیعه و هم چنین صحاح و مسانید معتبر اهل سنّت، استخراج و با بررسی سند و دلالت آنها، تصریح گردیده که: جمع بدون هیچ عذری جایز می باشد. امّا اینکه علی رغم وجود چنین دلایل محکمی، چرا فقهاء اهل سنّت به جواز جمع فتوای ندادهاند؛ وجود تأویلات و توجیهاتی است که از روایات موجود صورت گرفتهاست. براساس تأویلات مذکور، تنها برخی اعذار نظیر: باران، ابری بودن هوا، سفر و برخی عذر های نامشخص، می تواند سبب جمع گردد. البته حنفی ها، علی رغم پذیرش دلالت عام روایات بر جمع، متأسفانه، جمع را به معنای «جمع صوری» گرفته و به وجوب تفریق حکم نمودهاند. ما ضمن احترام به همهی برداشتها و دیدگاهها، به این مهم اشاره کردهایم که ثمرات تحقیقات علمی فارغ از باورهای مذهبی، بر جواز جمع و فضیلت تفریق تأکید می کنند. بر همین اساس، در نهایت با شمارش نتایج تحقیق، بنابه ضرورت وحدت جامعه اسلامی، راهکارهایی را نیز برای تقریب مذاهب اسلامی و پرهیز از مناقشات بی مورد، پیشنهاد کردهایم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی صلاة و مصلین در قرآن
نویسنده:
سارا تاجیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
پرستش
,
آیات قرآنی
,
عبادت
,
معارف اسلامی
,
معنی شناسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نماز
,
هنر و علوم انسانی
,
بندگی (اسلام)
,
نمازگزار
چکیده :
نماز عبادت بزرگی است که در راس عبادات قرار گرفته است و از ارکان دین است. آیات قرآن از جمله 45 / عنکبوت و 114 / هود با صراحت از مقاوم و جایگاه این عبادت را بیان کرده اند. حالیات نماز خشوع و خصوع است و خشوع بهترین حالت قرار گرفتن انسان در برابر معبوب خویش است و بنابر معرفی قرآن، نماز مومنین چنین حالیاتی را دارا است (1-2/مومنون)میزان توجه و ایمان به خدا در گرو اهمیتی است که انسان برای نماز قائل می شود و بدین لحاظ قرآن بارها به محافظت بر این عبادت تاکید می کند (92/انعام) در مقابل از نشانه های منافقان از روی ریا و با کسالت برگزار کردن نماز (142/نساء) ذکر شده است و سستی کنندگان در امر نماز (4-6/ ماعون) هشدار داده شده اند.با مراجعه به این آیات به اهمیت و اساسی بودن دو رکن خلوص و خشوع می توان پی برد. با توجه به آداب و شرایطی که در آیات مختلف برای نماز امده، می توان نتیجه گرفت که هر نمازی مورد قبول خداوند و مایه فلاحت و رستگاری نمی گردد. چنان چه که مصلین در آیه 4-6 ماعون، مورد ذم و نکوهش قرار گرفته اند. پس در مواردی که نماز با رعایت شرایطش اعم از ظاهری با صحت (طهارت، اعتدال در صورت، زینت، .. ) و باطنی با قبول و کمال نماز (اخلاص، خضوع، تعقیبات، اعتقاد به روز رستاخیز، نماز اول وقت خواندن، ... ) و در کمال اخلاص و حضور قلب که روح و حقیقت نماز است که ضورت گیرد. مورد پذیرش درگاه احدیت واقع خواهد شد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 119
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید