مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فقه
>
عبادت بالمعنی الاعم
>
عبادت بالمعنی الاخص
>
عبادت بدنی
>
نماز
>
نماز جماعت
نماز اجاره ای به جماعت
نماز احتیاط به جماعت
نماز جماعت امام با ایجاد عذر
نماز جماعت امام با بلندی مکان
نماز جماعت با اختلاف در قبله
نماز جماعت با اختلاف در قصر
نماز جماعت با اختلاف در قضا
نماز جماعت با اختلاف سطح امام و ماموم
نماز جماعت با اذان منفرد
نماز جماعت با اعتقاد امام به عدم عدالت
نماز جماعت با اعتقاد ماموم به عدالت
نماز جماعت با اقامه منفرد
نماز جماعت با ایجاد فاصله
نماز جماعت با بطلان صف مقدم
نماز جماعت با ترک رکعت امام
نماز جماعت با ترک متابعت
نماز جماعت با تساوی مکان امام و ماموم
نماز جماعت با تعدد امام
نماز جماعت با تعدد ماموم
نماز جماعت با تفرق صف غیر اول
نماز جماعت با تقدم تکبیرة الااحرام متاخرین
نماز جماعت با تقدم مکان ماموم
نماز جماعت با حایل
نماز جماعت با دو ماموم مرد
نماز جماعت با سراشیبی مکان
نماز جماعت با شک در اسلام امام
نماز جماعت با صف طولانی
نماز جماعت با فاصله به صبی
نماز جماعت با فاصله صفوف
نماز جماعت با قطع اتصال
نماز جماعت با مشاهده ماموم
نماز جماعت با نزاع در امام
نماز جماعت با نیت فرادا
نماز جماعت با یک ماموم
نماز جماعت بدون اذان
نماز جماعت بدون اقامه
نماز جماعت بدون مشاهده امام
نماز جماعت بدون نیت اقتدا
نماز جماعت بدون نیت قربت
نماز جماعت برهنه
نماز جماعت بعد از انفراد
نماز جماعت به نیت دنیوی
نماز جماعت به نیت قربت
نماز جماعت بین سطونها
نماز جماعت پشت امام
نماز جماعت حرام
نماز جماعت خنثی
نماز جماعت خوف
نماز جماعت در تاریکی
نماز جماعت در خانه
نماز جماعت در دره ها
نماز جماعت در زمان ظهور
نماز جماعت در زمان غیبت
نماز جماعت در غبار
نماز جماعت در کشتی
نماز جماعت در گرما
نماز جماعت در ماه رمضان
نماز جماعت در مسجد
نماز جماعت در مکان متصل مسجد
نماز جماعت زن
نماز جماعت شنونده جماعت
نماز جماعت صبی
نماز جماعت صف اول
نماز جماعت صفوف خارج مسجد
نماز جماعت عاجز از تعلم
نماز جماعت عالم بطلان صف مقدم
نماز جماعت عیدین
نماز جماعت قادر بر تعلم
نماز جماعت ماموم مسبوق در رکعت
نماز جماعت مباح
نماز جماعت مرد
نماز جماعت مرزبان
نماز جماعت مستحب
نماز جماعت مکروه
نماز جماعت نشسته با تمکن از قیام فرادا
نماز جماعت همسایه مسجد
نماز جمعه
نماز صف اول جماعت
نماز طواف به جماعت
نماز قضا به جماعت
نماز ماموم
نماز مامومین صف خارج از جهت کعبه
نماز مستحب به جماعت
نماز میت به جماعت
نماز واجب به جماعت
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
دين الخالص أو إرشاد الخلق إلى الدين الحق المجلد 3
نویسنده:
محمود محمد خطاب سبكی؛ محقق: امین محمود خطاب
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
المكتبة المحمودية السبكية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب کلام اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
نقض فتاوی وهابیت ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
مکروهات نماز ,
نماز جماعت ,
نماز داخل کعبه ,
نماز وتر ,
احکام مسجد ,
وهابیت (فرق اسلامی) ,
بدعتهای وهابیت ,
چکیده :
کتاب الدین الخالص او ارشاد الخلق الی الحق نوشته محمود محمد خطاب السبکی (1274 هجری قمری ـ 1352 هـ ق) از علمای مالکی مذهب الازهر میباشد که در آن دیدگاه ابنتیمیه درباره نزول خداوند به آسمان دنیا را رد کرده و ابنتیمیه را متهم به بهتان و افتراء زدن به علما و سلف میکند و تمسک به ظواهر در این موارد را مخالفت با معقول و منقول و خروج از دین قائل شدن به تشبیه و تجسیم میداند. سبکی در کتاب، آیات و روایات مربوط به صفات خبری خداوند که از متشابهات میباشند را تبیین کرده و نظرات ابنتیمیه و کسانی که فقط ظاهر آنها را اخذ میکنند و از تأویل آنها خودداری میکنند را نقد کرده و هرگونه تشبیه و تجسیم را از ساحت مقدس ربوبی را رد میکند. وی مینویسد: آنچه که ابنتیمیه در کتابش «شرح حدیث النزول» به اسحاق بن راهویه و عبدالله بن طاهر و جمهور محدثین و احمدبن حنبل نسبت داده که میگویند: خداوند به آسمان دنیا نزول میکند و عرش از او خالی نمیباشد، (این کلام ابنتیمیه) علاوه بر این که دارای تناقض میباشد، لازمه اش اثبات مکان برای خدا هست و در حالی که با ادله قطعی نقلی و عقلی بطلان آن ثابت شده است و نتیجه این ادعا، محتاج و مرکب بودن خداوند میباشد؛ لذا این کلام (ابنتیمیه) بهتان بر علما و افتراء بر سلف این امت میباشد، همچنین متشابهات را باید تأویل کرد و نباید به ظاهرشان اکتفا کرد و اگر کسی به ظاهر آنها تمسک کند مخالفت با معقول و منقول کرده و از دین خارج شده و قائل به تجسیم و تشبیه میشود. برخی موضوعاتی که در این مجلد به آن پرداخته شده است عبارتند از: -
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 13
نویسنده:
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دار احیاءالتراثالعربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فقه استدلالی
,
احکام عبادات
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کلیدواژههای فرعی :
نماز جماعت ,
عدالت(فقه) ,
احکام نماز قضا ,
گناه صغیره ,
گناه کبیره ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
کد کنگره:
BP182/م3ش40216 1360
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 14
نویسنده:
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دار احیاءالتراثالعربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فقه استدلالی
,
احکام عبادات
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کلیدواژههای فرعی :
نماز جماعت ,
نماز مسافر ,
احکام مسجد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
کد کنگره:
BP182/م3ش40216 1360
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی نماز جماعت در حج از دیدگاه مذاهب اسلامی
نویسنده:
اکبر رستمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
اهل سنت
,
عبادت
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه فقه
,
سجده
,
نماز جماعت
,
حج
,
فقه جعفری
,
مذاهب اسلامی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
یکی از اولین اهداف که می توان گفت . اقدامی فرهنگی دینی در جهت شناساندن تکالیف دینی و واجبات است { دیگر از اهداف این تحقیق تلاش در جهت بررسی سیر تاریخی اختلاف بین مذاهب و یافتن ریشه های آن و انگیزه هایی که در آن ریشه ها وجود داشته و باعث پیدایش این شکافها در طول تاریخ اسلام گردیده است و درنهایت معرفی عوامل این تغییر و اختلاف به مسلمانان آزاد اندیش جهان است }و دیگر اینکه متأسفانه این اختلافات و لو اندک وجود دارد و کسانی که متولی و متکفل این امور هستند باید تلاشی مضاعف کشیده و با استدلالهای قوی و منطقی و با استفاده صحیح از قرآن و سنت و منابع مورد اتفاق به یک دیدگاه جامع افراد و مانع اغیار برسند. و هدف دیگر اینکه این عرصه و این باب باید در حوزه های علمیه و دانشگاه های معتبر دنیا برای طلاب علوم دینی و دانشجویان محقق باز باشد و پروژه تطبیق که می رود بیش از دو میلیارد مسلمان جهان را متحد نماید مورد حمایت قرار گیرد. امروز با پیشرفت دانش بشری در ابعاد گوناگون و در حوزه های علوم فرهنگی و اجتماعی و فراهم بودن امکان دست رسی به اطلاعات و منابع و مأخذ وقت آن رسیده است که با استفاده از این زمینه وسیع حرکتی مناسب و فراگیر در جهت تقریب بین مذاهب ایجاد نموده و به وحدت فکری و عقیدتی و سیاسی رسیده و با یک جمع بندی مورد اتفاق در درون مسلمانان جهان به هم سوی نگری با سایر ادیان رسمی دنیا پرداخته و با استفاده صحیح از مکتب آسمانی ادیان و همچنین از امکانات مدرن موجود جامع? جهانی امروز حلق? گمشده یا به عبارتی بهتر فراموش شده«وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» را پیدا نموده و به آن چنگ زنیم، آن روز حقیقتاً روزی است که تمامی بتها و بت خانه ها فرو می ریزند وشیاطین بزرگ و کوچک نابود می شوند، جبه? حق و حقیقت در جهان در اکثریت قرار گرفته وحزب باطل در اقلیت قرار گرفته و در گوشه ای منزوی می شود .آن روز، روز ظهور همه خوبی ها و کمالات است و آن روز، روز واقعی اسلام ناب (محمدی) است و روز انسان کامل است ، وروز پیروزی نهائی تحت پرچم حضرت بقیه الله الاعظم(عج ) است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى زمینه هاى فرهنگى اثرگذار بر استقبال و عدم استقبال جوانان از مساجد از نظر دانشجویان دانشگاه پیام نور الیگودرز
نویسنده:
حسین اسماعیلى, سید محمدرضا موسوى نسب
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عبادت
,
جوانان
,
نماز جماعت
,
آداب مسجد
,
آداب نماز جماعت
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
استقبال از مسجد ,
جایگاه مسجد ,
قرآن ,
امام جماعت ,
نمازگزار ,
رضایت الهی ,
نقش امام جماعت در جذب جوانان ,
شهرستان الیگودرز ,
نظافت مسجد ,
گشایش امور ,
مسجد و مدرسه ,
احترام به مسجد ,
چکیده :
این تحقیق به منظور بررسى زمینه هاى فرهنگى اثرگذار بر استقبال و عدم استقبال جوانان از مسجد با هدف شناسایى عوامل و راه کارهاى اثرگذار بر جذب جوانان به مساجد و شرکت در فعالیت هاى آن طراحى شده است. این پژوهش، از نوع پژوهش هاى زمینه اى است که به روش توصیفى انجام شده است. گردآورى اطلاعات با استفاده از پرسشنامه 30 گویه اى محقق ساخته صورت گرفت. جامعه آمارى پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور الیگودرز مى باشند که تعداد 200 نفر آنان به صورت تصادفى در نمونه آمارى این پژوهش قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که به ترتیب (بى اطلاعى و ناآشنایى نسبت به اهمیت مسجد و نماز جماعت، نامناسب بودن برنامه هاى مسجد، نامناسب بودن برخورد با نمازگزاران و بى توجهى نسبت به تمیزى و نظافت مسجد) به طور معنادارى در استقبال و عدم استقبال از مسجد اثر گذارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر «لا تجعلوا دعاء الرسول»، «یتسللون منکم لواذا» و «فلیحذر الذین»، در آیه 63 سوره نور چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
«لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَیْنَکُمْ کَدُعاءِ بَعْضِکُمْ بَعْضاً قَدْ یَعْلَمُ اللَّهُ الَّذینَ یَتَسَلَّلُونَ مِنْکُمْ لِواذاً فَلْیَحْذَرِ الَّذینَ یُخالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصیبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ یُصیبَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ»؛[1] برای
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه 63 نور
,
تفسیر قرآن
کلیدواژههای فرعی :
عذاب ,
ریا ,
نماز جماعت ,
طاعت ,
ایمان ,
دعوت به خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصول مشترک در سیره عبادی اهل بیت (ع)
نویسنده:
سبطین عباس رضوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
اهل بیت
,
علوم انسانی
,
سیره انبیا
,
عبادت
,
نماز جماعت
,
اخلاص
,
نماز جماعت
,
خشوع
چکیده :
این مجموعه به عنوان اصول مشترک در سیره عبادی اهل بیت نوشته شده است که دارای دو بخش است:بخش اول یک فصل دارد. از بخش مقدمات، کلید واژهها است به معناهای سیره، عبادت، اهل بیت پرداخته شده است سپس حقیقت عبادت و اهمیت عبادت، و عبادت را به عنوان هدف خلقت مورد بررسی قرار داده است.در بخش دوم: چهار فصل وجود دارد.که درباره سیره عملی اهل بیت(ع) در عبادت و اصول مشترک در سیره آنان است فصل اول: اخلاص در سیره عبادی، در این فصل معنی لغوی و اصطلاحی، اخلاص و تعریف آن و سپس نمونه های چند از سیره مخلصانه اهل بیت ذکر شده است.فصل دوم: وقت شناسی در سیره اهل بیت در این فصل اهمیت زمان گزینش مناسب ترین وقت برای عبادت در سیره اهل بیت(ع) مورد توجه قرار گرفته است.فصل سوم: خشوع در سیره عبادی اهل بیت(ع) است در این فصل واژه شناسی تعریف خشوع و سپس نمونه های از سیره عملی آنان راجع به خشوع در عبادت مطرح شده است.فصل چهارم در اهتمام به عبادت است که در این فصل راجع به اهتمام ویژه اهل بیت(ع) به عبادت به میان آمده است آنگاه اهتمام اهل بیت به نماز، حج، ادعیه، ذکر و قرائت قرآن بازگو شده است.فصل پنجم: نقش زمان و مکان در کیفیت و کمیت عبادت است در این فصل درباره فرصت شناسی اهل بیت و استفاده بهینه از وقت گفته شده است و در آخر نتیجه گرفته شده که زمان و مکان در کیفیت و کمیت عبادت اهل بیت(ع) نقش داشته است.و در پایان نتیجه مباحث این است که سیره عبادی اهل بیت(ع) براساس این اصول، موازین، قابل اقتداء، اسوه گیری است.لازم به ذکر است که آنچه پیش روی خواننده عزیز میباشد سیره عملی اهل بیت(ع) به صورت اختصار و اجمال و اگر وقت کافی باشد در این زمینه باید مجلداتی چند نوشت: چون سیره عبادی آنان ابعاد گوناگونی دارد، اگر کسی در همین مختصر هم از نظر عبرت ببیند و چشم خود را باز کند به نتیجه خواهد رسید که: در هستی تنها اهل بیت(ع) بودند که حق عبودیت را ادا نمودند و فقط آنان صلاحیت امامت را دارا هستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید