مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
>
صفات واجب(حکمت نظری)
>
صفات فعلیه
احیاء
اراده فعلیه
اماته
بصر باری تعالی
تدبیر
حکمت الهی
خلق ( ایجاد )
رحمت صفاتیه
رزق
سمع باری تعالی
صفات قهریه
صفات لطفیه
صفت فعلیه حادثه
علم فعلی(حکمت نظری)
قدرت فعلیه
کلام فعلی
مشیت فعلی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 89
عنوان :
منالعقیده الیالثوره المجلد 2 : ؛ الانسان الکامل (التوحید)
نویسنده:
حسن حنفی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: المرکز الثقافی العربی؛ دار التنویر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه
,
اصل توحید
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب روشنفکران عرب
,
کتب کلامی معتزله
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
عقیده تشبیه ,
کلام ,
اراده الهی ,
حلول ,
سمع الهی ,
تنزیه الهی ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
وحدانیت الهی ,
تجسیم ,
صفات واجب(حکمت نظری) ,
علم اسماء ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
بصر الهی ,
کد کنگره:
BP217/4 /ح86م8 1367
چکیده :
«من العقيدة الى الثورة»، كتابى است پنج جلدى، به زبان عربى، در باره كلام نومعتزليان، نوشته دكتر حسن حنفى، از متفكران معاصر مصرى متعلق به جريان چپ اسلامى. مؤلف، در اين كتاب به آراى كلامى معتزله در چارچوب پروژه فكرىاش در بازخوانى و تجديد علم كلام توجه نشان داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمهيد الأوائل و تلخيص الدلائل
نویسنده:
محمد بن طیب قاضی ابوبکر باقلانی؛ تحقیق: الشیخ عمادالدین احمد حیدر، مرکز خدمات و الابحاث الثقافیه
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: موسسه کتب الثقافیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
صفات الهی
,
عقاید اسلامی
,
ماهیت علم
,
13. علم کلام
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
وافی
,
الکامل فی التاریخ
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
کلیدواژههای فرعی :
صفات ذات ,
آجال ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
صانع عالم ,
صفات امام (ع ) ,
امامت ابوبکر ,
امامت عثمان بن عفان ,
امامت عمر بن خطاب ,
خلق افعال ,
حدوث قرآن ,
امامت امام علی(ع) ,
صفات فعلیه ,
اعجاز قرآن ,
کفر ,
دین اسلام (دین الهی توحیدی) ,
قضا و قدر ,
چکیده :
التمهید، از مهمترین آثار در حوزه کلام اشعری، نوشته قاضی ابوبکر باقلانی متکلم قرن چهارم و پنجم می باشد. این کتاب به صورت ردّیه نوشته شده و بیان کاملاً جدلی دارد و ساختار آن مبتنی بر «فأن قال قائلٌ... قیلَله» است. التمهید با بحث درباره علم و تقسیمات و راههای کسب آن آغاز میشود. باقلانی علم را شناخت معلوم، بر اساس همان وصفی که معلوم دارد، تعریف میکند. به نظر او شناخت هم به موجود تعلق میگیرد و هم به معدوم و لذا نباید در تعریف علم، به شیئیت معلوم اشاره کرد چرا که معدوم، شی ء نیست. باقلانی علم را به دو نوع تقسیم میکند: علم قدیم، یعنی علمی که خدا دارد، و علم حادث، که علم مخلوقات است چه انسان و چه جن و چه غیر آن. سپس علم حادث را به دو دسته تقسیم میکند: علم ضروری و علم نظری یا استدلالی. علم ضروری با ذات مخلوق ملازمت دارد، به نحوی که نمیتوان از آن رها شد و نمیتوان در آن شک و تردید کرد. علم استدلالی نیز، چنانکه از عنوانش بر میآید، علم حاصل از تفکر و استدلال است. او سپس هر یک از این علمها را بررسی میکند. علم ضروری به نظر باقلانی از شش راه حاصل میشود: پنج راه اول، همان راههای حواس پنج گانه است. راه ششم، علم به وجود و احوال خود است، که به بیان متداول در فلسفه اسلامی میتوان آن را علم حضوری نامید. در بررسی علم استدلالی، باقلانی در حقیقت انواع استدلال را بیان میکند و با ذکر نمونههایی میکوشد استدلالها را دسته بندی کند. این دسته بندی را اگر بخواهیم با اصطلاحات منطق و فلسفه بیان کنیم میتوانیم بگوییم باقلانی به برهان خلف، استدلال قیاسی و استدلال بر مبنای تمثیل اشاره میکند و قیاس فقهی را نیز ذکر میکند که در تقسیم بندی مذکور در زمره تمثیل میگنجد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دروس في التوحيد
نویسنده:
سید کمال حیدری؛ بقلم شیخ علی حمود العبادی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مؤسسة الإمام الجواد (ع) للفكر والثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
صفات الهی
,
عقاید اسلامی
,
اعتقاد به توحید
,
اصل توحید
,
عقاید شیعه امامیه
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
جبر و اختیار(کلام) ,
معطله (فرق کلامی) ,
اسمای حسنی ,
توحید افعالی(کلام) ,
صفات ذاتی افعال ,
علم فعلی ( مقابل ذاتی ) ,
مشبهه (صفاتیه) ,
آیات توحید ,
اراده الهی ,
امر بین امرین ,
توحید احدی ,
حیات ,
سمع الهی ,
عمومیت قضا و قدر ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
اعتقاد به بدا ,
تثلیث ,
ابدیت الهی ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید ذاتی ,
توحید صفاتی(فلسفه)) ,
ازلیت الهی(فلسفه اسلامی) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
بداء ,
بصر الهی ,
چکیده :
دروس في التوحيد، تقریرات درسهای سید کمال حیدری، پیرامون مباحث توحید میباشد که توسط علی حمود عبادی، ثبت و به قلم عبدالرضا افتخاری تصحیح شده است. کتاب در اجابت به درخواست گروهی از فضلا مبنی بر نگارش کتابی مخصوص مباحث توحیدی، به رشته تحریر درآمده است. کتاب با مقدمه مقرر آغاز و مطالب در قالب سی درس، ارائه گردیده است. در پایان هر درس، خلاصهای از مطالب همان درس، ذکر گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسماء الله وصفاته : المعروف به اسماء و الصفات
نویسنده:
تالیف الامام الحافظ ابی بکر احمد بن الحسین البیهقی؛ حققه و علق علیه محمد محب الدین ابوزید؛ قدم له عمر بن عبدالعزیز قریشی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: مکتبه التوعیه الاسلامیه؛ دارالشهدا,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب اهل سنت
,
15. کلام نقلی
,
19. مسایل کلامی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
حضرات اسماء و صفات
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
اسماء خدا ,
رؤیت خدا ,
حیات ,
سمع الهی ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
صفات فعلیه ,
الله (اسماء ذات) ,
آیات عرش و کرسی ,
تفسیر قرآن ,
صبر ,
اسماء و صفات خدا در قرآن ,
صفات ظاهری ,
حقیقت روح(قسیم سر و قلب و نفس) ,
مقام عرش(مقام قلم و لوح و کرسی) ,
مقام کرسی(قسیم مقام قلم و لوح و عرش) ,
بصر الهی ,
کلام الهی ,
چکیده :
الأسماء و الصفات كتابى است به زبان عربى در یک جلد، نوشته ابوبكر احمد بن حسین بن على بيهقى (384-458ق.)، محدث و فقيه شافعى نيشابور، درباره اسماء و صفات خداوند. مؤلف چنانكه خود اشاره كرده، اين اثر را به درخواست و تشويق ابومنصور محمد بن حسن بن ايوب اصولى نگاشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتقادات (بلا هوامش و تعلیقات)
نویسنده:
شيخ صدوق ابی جعفر محمد بن علی بن الحسين بن بابويه قمی
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مؤسسة الامام الهادي عليه السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
صفات الهی
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
معرفت اصول دین
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
ارواح ,
افعال عباد ,
جبر و اختیار(کلام) ,
رجعت ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
آیات قضا و قدر ,
احادیث رجعت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
اراده الهی ,
تقیه ,
جواز تقیه ,
اعتقاد به بدا ,
احوال بهشت ,
جهنم ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
بداء ,
آیات عرش و کرسی ,
قرآن کریم ,
مقام قلم(قسیم مقام لوح و عرش و کرسی) ,
مقام لوح(قسیم مقام قلم و عرش و کرسی) ,
مقام عرش(مقام قلم و لوح و کرسی) ,
مقام کرسی(قسیم مقام قلم و لوح و عرش) ,
مقام نبوت(قسیم مقام رسالت و ولایت و خلافت) ,
امکان رجعت ,
قضا و قدر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
چکیده :
کتابی است از شیخ صدوق ابوجعفر محمد بن على بن حسین بن بابویه قمى (م 381 ق) که در آن اعتقادات اسلامى از منظر شیعه با استناد به قرآن و احادیث امامان دوازده گانه بیان شده است. خلاصه فهرست مندرجات كتاب از این قرار است: بیان اعتقادات شیعه در توحید، صفات ذات و صفات افعال، افعال بندگان، جبر و تفویض، اراده، مشیت، قضا و قدر، فطرت و هدایت، استطاعت، بداء، لوح، عرش، قلم كرسى، نفوس و ارواح، موت و رجعت، رستاخیز و مباحث مربوط به آن، بهشت و دوزخ، وحى، امر و نهى، قرآن، مقام انبیاء و رسل و حجج و ملائكه و عصمت ایشان، نفى غلو و تفویض، تقیه، مقام اجداد پیامبر، شأن علویان، احادیث و مفسر، خطر و اباحه...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقائد الحقّة
نویسنده:
علی حسینی صدر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
دارالغدیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید اسلامی
,
اصل امامت
,
اصل توحید
,
اصل عدل
,
اصل معاد
,
اصل نبوت
,
عقاید شیعه امامیه
,
معرفت اصول دین
,
13. علم کلام
,
توحید صدوق
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
اعتقادات: صدوق
,
احقاق الحق: قاضی نورالله
,
الغدیر: علامه امینی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
صفات الهی ,
امتناع رؤیت ,
توحید فطری ,
شفاعت ,
فطرت خدا شناسی ,
وجوب وجود معصوم ,
برهان حرکت ,
برهان نظم ,
شناخت فطری (معرفت شناسی) ,
عالم برزخ ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
نبوت خاصه ,
نبوت عامه ,
وجوب وجود امام ,
عصمت امام (ع) ,
عدل الهی ,
اثبات وجود خدا ,
احوال قبر ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
قرآن کریم ,
تلقین میت ,
تلقین ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از حدوث ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از ظلم ,
تنزه الهی از مثل ,
تنزه الهی از رویت ,
تنزه الهی از اعراض حسی ,
چکیده :
اعتقادات حقه شیعه دوازده امامی در این کتاب به روشی ساده و استدلالی با استناد به آیات، روایات، مطالب عقلی و نقلی بیان شده است. اعتقاد شیعه درباره خداوند، پیامبران، امامت ائمه اثنی عشر معاد (بهشت و دوزخ) و غیره در این کتاب به روشی درس گونه ارائه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ﺗﺒﯿﯿﻦ وﺟﻮد ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺻﻔﺎت ﻓﻌﻞ از دﯾﺪﮔﺎه ﺣﮑﻤﺖ ﻣﺘﻌﺎﻟﯿﻪ
نویسنده:
حسن عزیزی، مهدی دهباشی، موسی ملایری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
صفات فعلیه
کلیدواژههای فرعی :
وجود شناسی صفات فعل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
نحوة وجود صفات الهی و نوع ارتباط آنها با ذات مقدس حق از اصلی ترین مسـائل خداشناسـی اسـت کـه نطریـات گوناگونی در بارة آن از طرف مکاتب فلسفی، کلامی و فرقههاي مذهبی بیان شده است. اگر چه این مسأله هم در باب صفات ذات مطرح است و هم در باب صفات فعل. اما بررسی آن در قلمرو صفات فعل از اهمیت و صعوبت بیشـتري برخوردار است. این صفات طبق نظر مشهور فیلسوفان مسلمان، زائد بر ذات و صرفاً انتزاعاتی ذهنیاند. با ایـن حـال، تحلیل جامع و مستقل قابل اعتنایی در این باره ارائه نشده است. در تحقیق حاضراز طریق تحلیل مفهوم اضافه، ثابت شده است که اضافه داراي وجود خارجی است بنا براین، صفات فعل نیز باید داراي وجود خارجی باشـند. امـا وجـودي انگاشتن صفات فعل ما را با مشکل بزرگی روبرو میکند که همین مشکل معتزله را به نفی صفات واداشت. براي رفع این مشکل در حکمت متعالیه با استفاده از مبناي اصالت و تشکیک وجود، نوعی رابطه را میتوان بین خداوند سبحان و این صفات وجودي تعریف کرد که درعین حفظ تنزیه و بساطت حق، وجود این صفات نیز حقیقی تلقی شده و ذات مقدس حق را حقیقتاً مصداق این صفات دانست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبيين فلسفی آموزه «عدل» در اندیشۀ كلامی صدرالمتألهین
نویسنده:
مهدی گنجور، مجيدصادقی حسنآبادی، محمد بيدهندی،فروغالسادات رحيمپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی در حکمت متعالیه
,
عدل ( صفات )
,
انتصاف
,
عدل الهی
,
عدل تشریعی الهی
,
عدل تکوینی الهی
کلیدواژههای فرعی :
تعریف عدالت به حد وسط ,
نظام احسن ,
حکمت متعالیه ,
حرکت جوهری ,
اصالت وجود ,
توحید ذاتی ,
صفات فعلیه ,
کتاب تکوینی ,
کتاب تدوینی ,
تعریف عدالت ,
قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق) ,
صفات ذاتی(مقابل صفات فعلی) ,
انصاف ,
عینیت صفات الهی با ذات ,
عدالت(فلسفه) ,
عدالت از نگاه افلاطون ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
آموزة «عدل الهي»، يکي از مباحث مهم کلامي است که از ديرباز مورد توجه انديشمندان و فيلسوفان شرق و غرب بوده است. تحقيقات گسترده عدلپژوهان، از دغدغه و اهتمام جدي صاحبان انديشه به اين مسئله حکايت دارد؛ از افلاطون و ارسطو در يونان باستان گرفته تا فارابي و ابنسينا و فيلسوفان مسلمان و سپس تا عصر حاضر، هر يک به نحوي با موضوع عدالت درگير بوده و بخشي از آثار فلسفي خود را به آن اختصاص دادهاند. در اين ميان، نگرش فلسفي صدرالمتألهين به مسئلة عدل الهي، کمتر مورد عنايت پژوهشگران واقع شده است. نظر به اين ضرورت و خلأ پژوهشي، نوشتار حاضر به سبک مسئلهمحور و با مراجعه به منابع معتبر و کاوش در آثار فلسفي و تفسيري صدرالمتألهين، ضمن تحليل ماهيت و جايگاه عدل در انديشة وي، سه ساحت از عدل الهي (عدل تکويني، تشريعي و جزايي) را (که تلويحاً و به نحو پراکنده در مواضع مختلف از آثار وي مورد اشارت قرارگرفته) استنباط و تبيين كرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 193
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معنای «نفی صفات» در آموزه های شيعی از ديدگاه احمد كربلايی و سيدمحمدحسين طباطبائی
نویسنده:
مهدی ساعتچی، محمد سعيدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید اطلاقی
,
تنزیه الهی
,
صفات خدا
,
توحید صفاتی(فلسفه))
کلیدواژههای فرعی :
توحید ذاتی(کلام) ,
حکمت متعالیه ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
معنای صفات الهی از نظر علامه طباطبایی ,
نظریه عینیت ,
عینیت صفات الهی با ذات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
برخي احاديث در منظومة روايي شيعه، آموزۀ نفي صفات را به عنوان كمال توحيد و نظام توحيد معرفي كرده اند. تفاسير متعددي از اين روايات شده است؛ از جمله صدرالمتألهين و شارحان وي كوشيده اند اين روايات را بر نظرية عينيت مصداقي تطبيق دهند؛ اما برخي از عالمان شيعه چون سيداحمد كربلايي و سيدمحمدحسين طباطبائي بر آن اند كه اين روايات معنايي دقيق تر از نظريۀ عينيت را افاده مي كنند. سيداحمد كربلايي در مكاتبات خود با شيخ محمدحسين اصفهاني و علامة طباطبائي در آثار متعددي با رويكردي عرفاني در اين باره بحث كرده و با اقامۀ برهان عقلي و ژرف كاوي ادلة نقلي نظريۀ خود را مدلل ساخته اند. مقاله حاضر مي كوشد پس از طبقه بندي و تحليل تفاسير گوناگون اين روايات، به اثبات اين مدعا همت گمارد كه در ميان آراي انديشمندان مسلمان، تفسير عرفاني روايات يادشده (به ويژه با تقرير علامه طباطبائي) با آموزۀ پيشوايان شيعه در تبيين رابطة ذات و صفات الهي هماهنگي بيشتري دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ذات و صفات الهی از نگاه ابنسینا و غزالی
نویسنده:
فریده حکیمی؛ مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذات الهی
,
صفات الهی
,
صفات ثبوتیه الهی
,
صفات قدیم الهی
,
صفات ثبوتیه زاید بر ذات الهی
,
صفات قدیمه زاید بر ذات الهی
,
مغایرت صفات با ذات الهی
,
بساطت ذات الهی
,
صفات خدا
,
بساطت واجب(امور عامه)
,
صفات ذاتیه ( الهی )
,
صفات فعلیه
چکیده :
از نظر ابنسینا،ادراک کنه ذات باریتعالی محال است زیرا عقل آدمی از پی بردن به کنه ذات خداوند ناتوان است.امّا شناخت ذات از طریق شناخت وجهی از وجوه ذات که در قالب شناخت اسماء و صفات خداوند خواهد بود،ممکن است.ابنسینا صفات خداوند را عین ذات او میداند.وجود صفات واجب تعالی و ارتباطی که میان این صفات با ذات وجود دارد از مباحث قابل توجه در بحث خداشناسی است که هم در قالب صفات فعل و هم در قالب صفات ذات مطرح شده است.غزالی در این مساله تردید ندارد که بین خداوند و سایر موجودات،هر گونه مشابهت و همانندی، به حسب عقل و شرع نفی شده است ولی آنچه به حسب عقل و شرع نفی شده،مشابهت و همانندی ذاتی است که به حسب اصطلاح،بین دو فرد از یک نوع تحقق میپذیرد.غزالی صفاتی را که خداوند،خود را به آنها وصف کرده برایش اثبات میکند،ولی معتقد است که این صفات مغایر با ذات او،قدیم به قدم ذات اوست و در مفهوم با هم اختلاف دارند و زائد بر ذاتند.همچنین در باب صفاتی همچون علم نیز تمایزاتی میان هر دو متفکر دیده میشود که در این پژوهش سعی بر آن شده تا از طریق بساطت حق،وجود این صفات را برای ذات حق تعالی حقیقی تلقی نمود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 89
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید