مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
امور عامه
>
احکام کلی وجود
>
احکام ایجابی وجود
>
اصالت وجود
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
تعداد رکورد ها : 438
عنوان :
بنیاد انسان شناختی اخلاق در حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد فتحعلی خانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی ملاصدرا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
مساوقت وجود و خیر
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق در حکمت متعالیه
کلیدواژههای فرعی :
حرکت جوهری نفس ,
حدوث نفس ,
ملکات انسانی ,
مراتب نفس ,
علم النفس ملاصدرا ,
ارزش اخلاقی رفتار ,
علم نفس ,
اختیار انسان ,
کمال انسان ,
کمال حقیقی انسان ,
اشتداد ,
تشکیک مراتب نفس ,
حرکت جوهری ,
اصالت وجود ,
خیر ,
بساطت نفس ,
بساطت نفس ناطقه ,
وحدت تشکیکی وجود ,
سعادت اخروی ,
شقاوت اخروی ,
فضایل اخلاقی ,
فلسفه اخلاق ارسطو ,
علت حرکت جوهری نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
انسان از آغاز تا انجام حیاتش با حرکتی جوهری از منازل بی شمار مسیر تکاملی می گذرد. این حرکت به حالت های گوناگون قهری، اختیاری، اشتدادی و تضعفی است. اعمال اختیاری ویژه ای که به کسب هیئات و ملکاتی خاص و در نتیجه کمال وجودی انسان می انجامد نیل به مقامات رفیع را ممکن می سازد. این کمالات وجودی به جهت یگانگی «وجود» و «خیر» در حکمت متعالیه، کمالات ارزشی اخلاقی نیز هستند و به جهت توقفی که بر افعال اختیاری دارند منشا ارزش اخلاقی آن افعال می شوند. چنین ربطی میان انسان شناسی، با پژوهشی درباره واقع و اخلاق، به عنوان قلمروی ارزشی، ناشی از دو مبنای فلسفی در اندیشه صدرالمتالهین است: نخست حرکت جوهری و اشتدادی، و دوم یگانگی «وجود» و «خیر».
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 77
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه تشکیکی بودن وجود و کثرات عرضی
نویسنده:
علی علم الهدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت عرضی
,
نسبت تفاضلی
,
نسبت علی - معلولی
,
مابه الامتیاز - مابه الاشتراک
,
حکمت متعالیه
,
وحدت
,
وحدت تشکیکی وجود
,
کثرت طولی
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
مرتضی مطهری ,
محمد تقی مصباح یزدی ,
نوع ,
اصالت وجود ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
تشکیک عرضی ,
تشکیک طولی ,
آیت اله جوادی آملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
این مقاله در مقام پاسخ به این پرسش مهم وجودشناختی است که آیا نظریه تشکیکی بودن وجود قابلیت تبیین کثرت های عرضی میان موجودات را دارد یا خیر؟ از همین رو ابتدا نشان می دهد تشکیکی بودن در فلسفه ملاصدرا لزوماً به معنای رابطه تفاضلی داشتن در امور مشکک می باشد و ثانیاً مستلزم تحقّق رابطه علّی ـ معلولی میان آن دو است. از همین رو رابطه تشکیکی در این فلسفه همیشه طولی است و لذا تشکیک عرضی مفهومی پارادوکسیکال و خود متناقض مانند دایره مثلث یا مربع مستطیل است. پس تحقّق نسبت تشکیکی میان موجودات هم عرض منطقاً محال است. لذا نظریه تشکیکی بودن وجود منطقاً نمی تواند کثرت میان موجودات هم عرض مانند افراد یک نوع و یا مصادیق انواع تحت یک جنس راه توجیه نماید. همچنین در گام دوم این مقاله ادلّه مختلف اندیشمندانی مانند علامه طباطبایی و استاد مطهری و آیت الله جوادی آملی در اثبات این که نظریه تشکیکی بودن وجود هماهنگ و سازگار با کثرت عرضی برخی موجودات است، مورد نقد واقع شده و ردّ می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثبات عقلی کامل مطلق و نقد و بررسی بعضی از ادله ناکافی
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الله
,
کمال مطلق
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
وجود کامل مطلق
,
ذات کامل مطلق
,
واجب من جمیع جهات
کلیدواژههای فرعی :
اصالت ماهیت ,
اصالت وجود ,
معلول (درمقابل علت) ,
ممکن الوجود ,
وجوب غیری ,
موجود ,
ضرورت ازلی ,
نامتناهی ,
ضرورت ازلی حقیقت وجود ,
ممتنع الوجود ,
وجوب غیری ,
برهان عدم تناهی واجب الوجود ,
معدوم ,
سفسطه ,
اصل امتناع تناقض ,
قاعده بسیط الحقیقه ,
وجوب بالذات ,
عدم ,
ماهیت معلول ,
ممکن بالذات ,
شی ء ممتنع ,
اصالت وجود ,
ممتنع بالذات ,
ممتنع بالغیر ,
برهان بسیط الحقیقه ,
سفسطه ,
بی کران بودن واجب ,
اصل امتناع تناقض ,
موجود به ما هو موجود ,
وجود بسیط ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
0
چکیده :
در فلسفه اسلامی ابتدا واجب الوجود اثبات میگردد و پس از آن به یکی از احکام کلی آن پرداخته میشود که واجبالوجود بالذات واجبالوجود من جمیع الجهات است. لازمه این قاعده آن است که او هر کمالی را به نحو وجوبی داراست و بنابراین باید کامل مطلق باشد. عرفای مسلمان نیز مستقیما از عنوان موجود مطلق یا موجود بما هو موجود استفاده نموده، موجودیت آن را مبرهن میکنند که لازمه موجود مطلق، بیکران بودن وجود آن و لازمه بیکرانی وجود، دارا بودن هر کمالی به نحو بیکران است. همان طور که میتوان از عناوین کامل مطلق و ضرورت ازلی یا از نفی سفسطه، وجود کامل مطلق را ثابت کرد. در این مقاله، تعدادی از برهانها بر وجود کامل مطلق تقریر میشود و در مقابل، چند دلیل ناتمام بر این مسأله بررسی میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتباریت ماهیت از عرش عینیت تا فرش سرابیت
نویسنده:
حسن معلمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی اسلامی
,
حیث تقییدی
,
اعتباریت ماهیت
,
اصالت وجود
,
نظریه عینیت ماهیت
,
اطلاق وجود و موجود
,
حدّیت ماهیت
,
سرابیت ماهیت
کلیدواژههای فرعی :
وحدت و کثرت ,
وجود رابط ,
عینیت وجود و ماهیت ,
رابطه وجودی نفس و قوا ,
حیثیت تقییدیه ,
عینیت صفات با ذات ,
علم حضوری(راه های معرفت) ,
حیثیت تقییدیه شأنی ,
حیثیت اطلاقی ,
حیثیات ,
حیثیت تعلیلی ,
حیثیت تقییدیه اندماجیه ,
حیثیت تقییدیه نفادیه ,
اطلاق موجود به ماهیت ,
منشا انتزاع ,
اتصاف مجازی ,
موجود به معنای صدق بر خارج ,
مجاز فلسفی ,
اولا و بالذات ,
اتصاف حقیقی ,
حیثیت تقییدیه سرابی ,
تعابیر ملاصدرا از ماهیت ,
ثبوت تحلیلی ,
سراب وجود ,
خصوصیات وجود رابط ,
معانی سرابیت ماهیت ,
اعتبار حد وجود بودنِ ماهیت ,
دو معنای حیثیت تقییدیه اندماجی ,
دو معنای حیثیت تقییدیه نفادی ,
مجعولیت ماهیت در عرفان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
1735-4545
چکیده :
تفسیر اعتباریت ماهیت در نظر همه کسانی که قایل به اصالت وجود هستند، از جایگاه ویژهای برخوردار است؛ زیرا در این تفاسیر، فاصلهای از عینیت ماهیات با وجودات خاص خود تا سراب کلی بودن ماهیات وجود دارد و میتوان به سه تفسیر رسید که در هر تفسیر نیز دو تبیین جزئیتر وجود دارند و حاصل آنها شش تفسیر برای اعتباریت ماهیت قابل طرح و بررسی است: 1. ماهیت عین وجود است؛ همچون صفات حق که عین ذات حقند، و ماهیت با این اتحاد با وجود، به عین وجود موجود میشود و ثبوت تحلیلی پیدا میکند. 2. ماهیت عین وجود است؛ همچون صفات حق، ولی با این اتحاد همچون وجود موجود نمیشود، بلکه فقط موجود حقیقتا بدان متصف میشود. 3. ماهیت حد وجود است و همچون سطحوحجم، که نحوه وجودجوهرند، نحوهثبوتیوجود است. 4. ماهیت حد وجود است و همچون نقطه، که عدماست، هیچ نحو ثبوتی ندارد و صرفا جنبه عدمی دارد. 5. ماهیت سراب است، ولی سرابی که ساخته محض ذهن باشد نیست، بلکه از تعامل ذهن و نحوه موجودات حاصل میآید. 6. ماهیت سراب محض و ساخته صد درصد ذهن است و هیچ اثر و جای پایی در خارج ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصالت وجود
نویسنده:
عبدالرسول عبودیت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
موجود بالذات
,
موجودیت
,
هستی شناسی اسلامی
,
بالعرض
,
ماهیت
,
امر اعتباری
,
اصالت وجود
,
اصیل بودن
,
بالذات
,
موجود بالعرض
کلیدواژههای فرعی :
اعتباریت ماهیت ,
حکایت وجود ,
اشتراک لفظی وجود ,
واسطه در عروض ,
فرد خارجی ,
حمل مواطات ,
حمل اشتقاقی ,
مجهول الکنه ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
کلی طبیعی((اصطلاح وابسته)، قسیم کلی عقلی و منطقی) ,
مصداق(اصطلاح وابسته) ,
معانی موجود ,
مفهوم انتزاعی ,
محکی ماهیت ,
خصوصیات ماهیت ,
شیئیت مفهومی ,
خصوصیات وجود ,
فروعات اصالت وجود ,
رابطه حاکی و محکی ,
ماهیت نداشتن واجب ,
موجود به معنای صدق بر خارج ,
مجاز فلسفی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
1735-4545
چکیده :
این مقاله به طرح مسئله اصالت وجود میپردازد امّا، برخلاف معهود، با توضیح اصطلاحات شروع نشده است، بلکه در ضمن دیالوگی فلسفی، و بدون استفاده از اصطلاحات، هم معنای «اصالت وجود و اعتباریت ماهیت» و هم دلیل صحت آن شرح داده شده است به طوری که اگر خواننده خود را به جای مخاطب قرار دهد و به اقتضای متن، ابتدا جوابگو و سپس اشکالکننده و پرسشگر باشد، به راحتی میتواند عمق مطلب را دریابد. در هر صورت، برای تکمیل بحث، پس از اتمام دیالوگ، مسئله با زبان اصطلاح نیز تبیین شده است. بدین منظور، ابتدا اصطلاحات لازم؛ مانند «ماهیت»، «موجود»، «بالعرض»، «بالذات»، «اعتباری» و «اصیل»؛ توضیح داده شده و در پی، صورت مسئله تقریر شده است و بالاخره با بیان فرقهای اصالت وجود و اصالت ماهیت و توضیح پیامدهای بحث، مقاله پایان یافته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 206
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود و علم در فلسفه صدرالمتالهین
نویسنده:
سید محمد حجازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی ملاصدرا
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
تجرد ادراک ,
علم حضوری ,
علم نفس ,
المبدأ و المعاد ,
اتحاد عالم و معلوم ,
اصالت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
فاعلیت نفس در روند ادراک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
بدون ترديد مسئله اصلی معرفتشناسی epistemology در هر سيستم فلسفی همان درك واقع است كه در رابطه بسيار نزديك علم و وجود تجلی می يابد. برای ارزيابی و تحليل اين دو مسئله فلسفی، منطقا اولی را در هستی شناسی ontology و ديگری را در معرفتشناسی مورد مداقه قرار می دهند، هر چند برخی مسائل فلسفی نيز وجود دارد كه در هر دو شاخه مورد بحث و تحقيق قرار گرفته به حدی كه تفكيك آنها از يكديگر و يا اختصاص به يكی از دو موضوع فوق چندان آسان به نظر نمی رسد. در این مقاله بنابر اصول حکمت متعالیه (اصالت وجود، تشکیک در وجود، تجرد ادراک، علم حضوری و علم حصولی، و نفس شناسی) این دو موضوع مورد بررسی قرار گرفته می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاصدرا و اصالت وجود
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
ممکن الوجود
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
نور (حکمت اشراق)
,
وجود (معرفت شناسی)
کلیدواژههای فرعی :
اصالت ماهیت ,
زیادت وجود بر ماهیت ,
جوهر و عرض ,
ماهیت ,
ماهیت شی ء ,
حد حقیقی ,
نور الانوار ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
اصل علّیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
این مقاله بر آن است تا نظریه «اصالت وجود» را که یکی از اصول مهم فلسفه ملاصدرا است بررسی و به سابقه این نظریه در فلسفه اشراق اشاره کند. مؤلف بر خلاف نظر مشهور، عقیده دارد که شیخ اشراق نه تنها به اصالت ماهیت اعتقادی ندارد، بلکه از مدافعان سرسخت اصالت وجود می باشد. دلیلی که ملاصدرا و پیروان او بر اصالت وجود ذکر کرده اند عیناً در بیانات شیخ اشراق وجود دارد . همچنین مؤلف از راه رابطه علی ومعلولی انوار در نزد شیخ اشراق ثابت می کند که به نظر او علت به معلول خود وجود اعطا می کند نه ماهیت. و این خود، دلیلی است بر اصالت و تشکیک وجود. سپس مؤلف به معنای اعتباری بودن وجود در نزد شیخ اشراق اشاره می کند و نتیجه می گیرد که معنای اعتباری، به معنای معقول ثانی فلسفی است که این عقیده مورد قبول ملاصدرا نیز می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی هستی شناسی در فلسفه ملاصدرا و هایدگر
نویسنده:
مهدی منفرد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
بداهت وجود (مفهوم وجود)
,
موجود
,
الوجود
,
هایدگر
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی هایدگر (مسائل جدید کلامی)
,
ماهیت
,
عدم
,
اصالت وجود
,
فلسفه تطبیقی
,
درباره هایدگر
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
شواهد الربوبیه ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه اسلامی ,
حکمت متعالیه ,
غفلت از وجود ,
اعیان ثابته ,
عالم اسلام ,
محدوده هستی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
هستی و وجود، از جمله واژه هایی است که مابعدالطبیعه در صدد کشف و تبیین آن بوده است. در تاریخ متافیزیک (همه فلاسفه مدعی بوده اند)که موضوع فلسفه «وجود» است (یا وجود به ما هو موجود) یعنی همان هستی و معتقد بودند که بحث هایشان بر آن متمرکز بوده است. اما در میان آنها دو اندیشمند مشهور اهتمام بیشتری به مسئله «هستی»داده اند و بر این اعتقاد بوده اند که فلاسفه بیشترین توجه را به موجود نمودند نه به وجود، و نسبت به وجود غفلت داشته اند. صدرالمتألهین و مارتین هایدگر، دومتفکری هستند که درباره «هستی»دیدگاهی نو و ابتکاری ارائه داده اند. و ما در این پژوهش سعی نموده ایم مختصری از تفکرات دو اندیشمند درباره وجود را بررسی و ارائه نمائیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش استعاره در اصالت وجود بررسی معنی شناختی
نویسنده:
مهدی سپهری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استعاره
,
اصالت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
زبان شناسی
,
معناشناسی منطقی (منطق)
کلیدواژههای فرعی :
تمایز وجود از ماهیت ,
معناشناسی شناختی ,
وحدت مصداق ,
استعاره حد و محدود ,
استعاره عارض و معروض ,
استعاره اثر و موثر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در نگاه به معنا،معناشناسی،دو نوع رهیافت را مورد شناسایی و تأمل قرار داده است: رهیافت ارجاعی و رهیافت بازنمودی؛و به این نتیجه رسیده است که رهیافت ارجاعی،رهیافتی صوری و سیاه و سفید به معناست،چنانکه گویی مضیق و تنگنظر است؛در سوی دیگر،رهیافت بازنمودی،رهیافتی است که معنا را با وسعت بیشتری مینگرد.این نوشتار بر آن است تا از رهیافت بازنمودی،نگاهی به مسألهی«اصالت وجود»در فلسفهی اسلامی بیندازد؛ در این رهیافت،بر نقش استعاره،تکیه شده است؛از این رو،استعارههایی که در اندیشهی اصالت وجود ایفای نقش کردهاند، شناسایی شده و چگونگی تأثیر آنها ردیابی شده است.استعارههای حد و محدود، عارض و معروض و اثر و مؤثر،استعارههایی هستند که مورد بررسی قرار گرفتهاند. قابل توجه است که قبل از بیان استعارهها،سیر تولد اندیشهی اصالت وجود بررسی شده است.در این بررسی،حضور تاریخی معنا در فرایند تولد این اندیشه،مورد توجه قرار گرفته است.این خود،از اموری است که رهیافتهای ارجاعی و صرفا منطقی-صوری از آن بینصیباند.این بحث تحت عنوان پیشفهمهای اصالت وجود مطرح شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 189
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حكمپذيرى وجود
نویسنده:
عباس نيكزاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
معرفت فلسفی: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود مطلق
,
حکم ناپذیری
,
فلسفه الهی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
حکم پذیری
کلیدواژههای فرعی :
اتصاف ماهیت به وجود ,
اتحاد مصداقی ,
ادله توحید (کلام) ,
تغایر مفهومی ,
صفات ذاتی ,
صرف الشیء ,
واسطه در عروض ,
عوارض خارجی ,
امور عامه ,
ممکن بالذات ,
اصالت وجود ,
ممتنع بالذات ,
حمل شایع ,
اتحاد مفهومی ,
کثرت ناپذیری هستی ,
امتناع عروض بر حقیقت هستی ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
انتزاع((اصطلاح وابسته)، قسیم تجرید و تعمیم) ,
عوارض تحلیلی ,
خلط مفهوم و مصداق ,
مظاهر وجود ,
امتناع عروض واجب بالذات بر هستی ,
امتناع عروض ممتنع بالذات بر هستی ,
بی مرزی هستی ,
وصف خارجی ,
وصف تحلیلی ,
عدم ناب ,
مصداق بالذات ,
اتصاف مجازی ,
خلط عرض خارجی و عرض تحلیلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
1735-4545
چکیده :
در دو مقاله «حكم ناپذيرى وجود» (1389)، و «موانع حكم پذيرى حقيقت هستى» (1393) نويسنده محترم، در پى اثبات اين نكته است كه حقيقت هستى، حكم ناپذير است؛ يعنى محال است كه بر حقيقت هستى، احكام و اوصافى بار شود. در مقاله اول براهين بدين قرارند: 1. نه موجود و نه معدوم بودن وصف، 2. نه وجود ناب و نه نقيض وجود ناب بودن وصف، 3. نه حقيقت وجود مطلق و نه مصداق آن بودن وصف، 4. متفاوت بودن تعاريف اوصاف با تعريف وجود مطلق. همچنين در مقاله دوم، موانع چهارگانه 1. كثرت ناپذيرى وجود، 2. امتناع عروض بر حقيقت هستى، 3. امتناع عروض واجب بالذات و ممتنع بالذات بر هستى، 4. بى مرزى حقيقت هستى بر حكم ناپذيرى هستى اقامه شده است. اين مقاله درصدد نقد براهين حكم ناپذيرى وجود و نيز نقد موانع حكم پذيرى آن است. به نظر مى رسد روح هر دو مقاله و جان ادله و موانع يك چيز است و كشف مغالطات اصلى مى تواند اعتبار هر دو مقاله را مخدوش سازد. مقاله پيش رو به دنبال اين است كه با اختصار و ايجاز، نقاط ضعف هم براهين و هم موانع مطرح شده در دو مقاله را روشن سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
تعداد رکورد ها : 438
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید