مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه غربی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
تعداد رکورد ها : 580
عنوان :
ورود زﻧﺎن ﻓﻴﻠﺴﻮف از ﺣﺎﺷﻴﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﻛﺰ : ﺗﺄﻣﻠﻲ ﺑﺮ راﻫﺒﺮدﻫﺎي زﻧﺎﻧﻪﻧﮕﺮ ﺑﺎزﺧﻮانیِ ﺗﺎرﻳﺦِ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻏﺮب
نویسنده:
مریم نصر اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه غربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت مشرقی ابن سینا از منظر هانری کربن
نویسنده:
اعظم قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع) ,
کلیدواژههای اصلی :
بحران معنویت
,
نفوس فلکی
,
فرشته شناسی
,
فلسفه مشرقی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه غربی
,
فلسفه مشاء
,
فلسفه بوعلی
,
مُثُل
,
درباره هانری کربن
کلیدواژههای فرعی :
درونی سازی ,
تاویل نفس ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی معرفت (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی اسلامی ,
عقل فعال ,
علم حضوری(راه های معرفت) ,
رابطه الهیات و فلسفه ,
تئوسوفیا ,
رساله های تمثیلی ابن سینا ,
پدیدارشناسی کربن ,
سیاق ایرانی حکمت سینوی ,
عشق نفوس فلکی ,
اتصال بی واسطه با ملکوت ,
فرشته هراسی مدرسیان ,
فرشته معرفت ,
مواجهه با اشیاء در شرق ,
تعالی مشترک نفس و فرشته ,
روش تأویلی ابن سینا ,
اشارات ابن سینا به حکمت مشرقی ,
تجدید حکمت مشرقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
هانری کربن، ابنسینا را فیلسوف سلف سهروردی و از این جهت وی را پیشگام حکمت مشرقی میداند و بر این باور است حکمت مشرقی ابنسینا برای انسان معاصر، کارآمد و رهگشاست. وی با این هدف که چشماندازهای سینوی را بگشاید، نخستین متفکری بود که در این راه قدم نهاد. به زعم وی فلسفه سینوی در شرق با حفظ نفوس فلکی به راه خود ادامه داد و نقادی غزالی تأثیری بر این حکمت نداشت. کربن با دغدغههای مختلفی در فلسفه غربی روبرو بود و بر این باور بود که حکمت مشرقی میتواند پاسخی به این بحرانها باشد. به همین دلیل معتقد به برتری فلسفه سینوی یا اشراقی بر مکتب ابنرشدی بود. وی اظهار میکند روشی را که با آن میتوان حکمت سینوی را امروزی کرد را میتوان «درونیسازی» نامید. با الهام از فرشتهشناسی سینوی است که نفس با تحولی که در خود ایجاد میکند از این عالم مادی فراتر میرود و وارد عالم مثال میشود و این گونه است که عالم خیال یا عالم مثال به عنوان عالم رمزها اعتبار دوبارهای مییابد و انسان معاصر نیز میتواند در تجربه آن دخیل شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 22 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دریدا و نظریه معنا در هوسرل
نویسنده:
عبدالکریم رشیدیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیدار شناسی ( نهضت فلسفی هوسرل )
,
فلسفه زبان
,
زبان شناسی
,
فلسفه هوسرل
,
درباره هوسرل
کلیدواژههای فرعی :
دستور زبان ,
نشانه ,
بیان ,
پیشابیانی ,
پیشا زبانی ,
روابط معنایی ,
فلسفه غربی ,
الفاظ ,
خطابه ,
فن سخنوری ,
درهم تنیدگی معنا ,
بافت نظامی ارجاع ,
فراسوی خود - حضوری معنا ,
اعمال معنابخش ,
حضور بشخصه ,
اکنون مممتد ,
تنهاگویی ,
چکیده :
موضوع این مقاله بررسی نقد دریدا بر نظریه معنا نزد هوسرل است. از میان سه جزو زبان در تقسیم بندی کلاسیک آن (دستور زبان، منطق، فن سخنوری) هوسرل معنا را در جزو دوم یعنی منطق استوار می سازد. او معنای منطقی را از جنس "بیان" می داند اما میان بیان و بروز خارجی آن در "نشانه ها" و در ارتباط میان انسان ها پیوندی ذاتی مشاهده نمی کند. از نظر هوسرل ارتباط و نشانه اقشاری خارجی نسبت به بیان اند و بنابراین، می توان بیان (معنا) را مستقل از ارتباط نشانه ای تصور کرد. شکل خالص بیان که در دیالوگ آلوده نشده است سخن بدون مخاطب خارجی یا "تنهاگویی" یا حضور بی واسطه معناست. اما به عقیده دریدا میان معنا (بیان) و نشانه های آن نوعی درهم تنیدگی ذاتی وجود دارد. معنا هرگز نمی تواند مجرد از بافت زبان شناختی، نشانه شناختی و تاریخی اش در نظر گرفته شود. هر یک از این بافتها نظامی از ارجاع است که به فراسوی خود - حضوری معنا اشاره دارد. دریدا می کوشد با نشان دادن پیوند ذاتی نشانه و معنا، کل برنامه پدیده شناسی هوسرل را مورد سوال قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 11
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاحظاتی انتقادی درباره تجربه مدرنیته ایرانی
نویسنده:
علی پایا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه ایرانی
,
مدرنیته (تجدد)
,
فلسفه فرهنگ
,
مدرنیته در ایران
کلیدواژههای فرعی :
تکنولوژی ,
روشنگری ,
مدرنیزاسیون ,
عقل نقاد ,
مدرنیته های بدیل ,
اخلاق غربی ,
مدرنیته متاخر ,
مکتب فرانکفورت ,
فلسفه جدید ,
فلسفه غربی ,
فلسفه اخلاق غربی ,
زیست بوم ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
نوشتار حاضر سه هدف کلی را دنبال می کند. نخست، ارایه توصیفی مختصر از پدیدار مدرنیته؛ دوم، تحلیل نقادانه و اجمالی پاره ای از جلوه های این پدیدار در ظرف و زمینه خاص ایران؛ و سوم، تجویزهایی در خصوص مدلی برای پیشبرد پروژه مدرنیته در ایران. از آنجا که این مقاله نوشتاری است مختصر، به این اعتبار پیشاپیش می باید میزان انتظار از آن را در حد واقع بینانه ای محدود ساخت؛ ریختن بحری به عظمت پدیدار مدرنیته در ظرف تنگ یک مقاله کوتاه، حذف ها و ساده سازی ها را ناگزیر می سازد. این نوشتار در عین حال به هیچ روی ادعای گزاف حل دشواری های نظری مساله پیچیده تجربه مدرنیته در ایران را ندارد. در واقع، اگر نتیجه بحث کنونی تاباندن اندک پرتویی به برخی از زوایای تازه این مساله و جلب توجه مخاطبان به شماری از جنبه هایی باشد که تاکنون کم تر بدان عنایت شده و از این رهگذر زمینه برای تامل از منظرهایی نو درباره مساله فراهم شود، مقصودی که نگارنده در این مکتوب در پی آن است حاصل آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هم اکنون همگی پست مدرنیست هستیم! فلسفه آفریقا و دستور کار پست مدرن (We are All Postmodernists now! African philosophy and Postmodern Agenda)
نویسنده:
ادشینا افولیان (Adeshina Afolayan)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
پست مدرن
,
فرهنگ آفریقا
,
اروپاگرایی
,
پست مدرنیسم
کلیدواژههای فرعی :
بومی گرایی ,
روشن فکری ,
توسعه فرهنگی ,
فلسفه غربی ,
اروپا محوری ,
فلاسفه آفریقا ,
هویت آفریقا ,
تحول آفریقا ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
این مقاله تلاشی است در جهت فهم دقیق کاربرد مفهوم پست مدرنیسم در فلسفه آفریقا، و به تحلیل مشکلات پسااستعماری آفریقا می پردازد. ضرورت پرداختن به این مساله پیامد افزایش حجم ادبیات مربوط به تفسیر پست مدرنیسم در مطالعات آفریقاست. کسانی که من آن ها را «خرده گیر» می نامم درباره مفهوم پست مدرنیسم در قاره ای که با مشکلات مدرنیته دست و پنجه نرم می کند ابهاماتی دارند. از این رو آفریقا نمی تواند پیش از مدرن شدن، پست مدرن شود. به زعم «مدافعان» ضرورت مطرح ساختن نظریه پست مدرن در آفریقا، پست مدرنیسم راه گریزی از بن بست بومی گرایی عقلانی فراهم می کند؛ این بومی گرایی مانع از آن شد که آفریقا از فضای باز فکری جهان بهره مند شود. این مقاله استدلال می کند که منشا این تفاسیر چیزی است که من آن را توقعات از کمینه های پست مدرن می خوانم. به نظرم امتیاز این راهبرد آن است که به فلاسفه آفریقا فرصت می دهد در ورای انتقاد صرف از اروپامحوری، با مساله دوبعدی هویت آفریقا و تحول آفریقا مواجه کردند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرهنگ در اندیشۀ فیلسوف زمانه
نویسنده:
فرزانه قدمیاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فرهنگ اسلامی
,
فرهنگ ایرانی
,
فلسفه فرهنگ
,
فلسفه غربی
چکیده :
فرهنگ» یکی از مهمترین واژههای دوران معاصر است، بهگونهای که امروزه همۀ حوزههای علوم انسانی و حتی دیگر علوم، بخشی از مطالعات خود را به بررسی ارتباط فرهنگ و آن حوزه اختصاص دادهاند. فلسفه نیز بهعنوان ژرفترین حوزۀ تفکر بشر از این موضوع مستثنا نبوده و از اولین حوزههایی به شمار میرود که به اهمیت موضوع فرهنگ پی برده و آن را مورد پرسش قرار داده است. دکتر علیاصغر مصلح، عضو هیئت علمی گروه فلسفۀ دانشگاه علامه طباطبایی، بعد از حدود 10 سال پژوهش و مطالعه در این موضوع، به دنبال ارائۀ یافتهها و آموختهها و طرح پرسشها و دغدغههای خود در این کتاب است. کتاب فلسفۀ فرهنگ بهمثابه دائرهالمعارفی است که مؤلف تلاش کرده تا تمام موضوعهایی را که ذیل این مفهوم میگنجد، در مدخلهای متعدد مطرح کند. دکتر مصلح در این کتاب کوشیده است تا این حوزه را با استناد به آرای متفکران غربی و ایرانی معرفی و سپس موضوعات، مسائل و عناصر آن را بیان کند و در نهایت به بررسی و واکاوی زمانۀ خود بپردازد. هدف نگارندۀ این مقاله در وهلۀ اول معرفی این کتاب بهعنوان منبعی مهم و جامع برای علاقهمندان و پژوهشگران این حوزه و بعد، آوردن ملاحظاتی در مورد کتاب است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 53
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقلگرایی در فلسفه غرب
نویسنده:
ابوالحسن موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
عقلگرایی
,
علوم انسانی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه غربی
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه و منطق
چکیده :
رساله حاضر دارای شش بخش است ، بخش اول به بیان عقلگرایی در فلسفه قدیم اختصاص دارد. بحث از زمینههای فکری فلسفه افلاطون آغاز گردیده و پس از بررسی فلسفههای این دوره، عقلگرایی نزد آنان تبیین شده است . در بخش دوم، ضمن بحث از فلسفه مسیحیت ، به نکته برجسته این دوره، یعنی ایمانگرایی پرداختهایم و نحوه تقابل آنرا با عقلگرایی، روشن نمودهایم و همچنین تفکرات عقلگرایانه در این دوره، مدنظر قرار گرفتهاند. در بخش سوم، به مناسبت بحثی که در بخش دوم ارائه شد و به جهت اثرپذیری بعضی از فلاسفه مسیحی از فلاسفه اسلامی، به بیان دیدگاه متکلمین و فلاسفه اسلامی راجع به عقلگرایی در مقابل تجربهگرایی در فلسفه جدید مطرح شده است زیرا اصطلاح "عقلگرایی" در اصل در این دوره با افکار رنهدکارت (1596-1650) فیلسوف فرانسوی شروع گردیده است . نزاع میان عقلگرایی و تجربهگرایی در دوره جدید که باب شناختشناسی در فلسفه را گشوده است در سایر مسائل فلسفی نتثیر بسزایی گذارده و باعث گردیده صورتهای متفاوت تجربهگرایی در دوران معاصر، نمودهای متفاوت تجربهگرایی آشکار میگردد. در بخش ششم که آن را پیامد بحث شناختشناسی تلقی میکنیم ضمن پرداختن به مکاتب اخلاقی در حوزه فلسفه اخلاقی، از شناختگرایی اخلاقی در برابر شناخت ناگرایی اخلاقی، سخن به میان آوردهایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام و نظریات غربى در باب حقوق بشر
نویسنده:
محمد لگنهاوزن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
سودگرایی ,
لیبرالیسم ,
اخلاق مسیحی ,
حقوق بشر اسلامی ,
فلسفه غربی ,
فلسفه ارسطو ,
قرآن ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
مسئولیت پذیری ,
منشأ و خاستگاه حقوق ,
لیبرالیسم اخلاقی ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
مارکسیسم ,
آموزه برابری ذاتی انسان ,
لیبرالیسم حقوقی ,
چکیده :
این مقاله در راستاى بحث اسلام و دموکراسى و براى روشنتر شدن بحث از جنبه حقوقى، از جناب آقاى دکتر محمد لگنهاوزن از اساتید و صاحبنظران در فلسفه دین، در خصوص اسلام و نظریات غربى در باب حقوق بشر است، که به وسیله آقاى محمدتقى انصارى ترجمه گردیده است. موضوعات مورد بحث در این مقاله عبارتند از: مفهوم حقوق برابر و حقوق بشر، عدالت در آثار ارسطو، حقوق بشر در دوره جدید، آموزه برابر ذاتی انسانها، مسئولیت اخلاقی انسانها، منشا حقوق، نظریات لیبرالیسم در باب حقوق.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت و باور در جمهورى 7ـ5 (2)
نویسنده:
گیل فاین
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه افلاطون
,
مُثُل
,
معرفت شناسی افلاطونی
,
تعریف معرفت(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
صدق ,
رابطه باور و معرفت ,
خطاناپذیری ,
شروط توجیه ,
فلسفه غربی ,
فلسفه یونان ,
کتاب جمهوری (افلاطون) ,
امکان معرفت(معرفت شناسی) ,
باور صادق موجه ,
استنتاج از راه بهترین تبیین(اصطلاح وابسته) ,
معرفت در رساله تئتتوس ,
دیالکتیک افلاطون ,
محاوره منون ,
شناخت سلبی معرفت ,
مشاهده گرایی ,
چکیده :
معرفت شناسى سابقه اى ديرينه دارد. گرچه با ظهور فلسفه جديد غرب مركزيت و محوريت يافته است اين سابقه كهن، بيش تر و برجسته تر از هر كس، نزد افلاطون يافت مى شود. افلاطون در رساله هاى متعددى از معرفت بحث كرده، به طورى كه رساله تئتتوس كاملا به اين موضوع اختصاص يافته است. او همچنين در رساله هاى منون، فايدون و بالاخره جمهورى ـ كتاب هاى پنجم الى هفتم ـ درباره معرفت سخن گفته است. در رساله تئتتوس از ماهيت و چيستى معرفت بحث كرده است و از اين لحاظ كه همه تعريف هاى ارائه شده در آن رد و نفى شده اند و روى اين نكته تأكيد شده است كه معرفت چه چيزهايى نيست، بحث سلبى افلاطون در معرفت شناسى خوانده و ناميده مى شود. مباحث معرفت شناسى اين رساله در قالب مقاله جداگانه اى به قلم نگارنده اين سطور ارائه مى شود، اما بحث معرفت شناسى افلاطون در جمهورى به اين موضوع پرداخته است كه معرفت به چه چيزهايى تعلق مى گيرد و بالاخره چون متعلق معرفت ـ يعنى مُثُل ـ در قالب قضيه ايجابى معرفى شده است، اين بحث، بحث ايجابى افلاطون در معرفت شناسى خوانده مى شود. مقاله حاضر كه ترجمه فارسى مقاله Knowledg and Belief in Republic V - VII اثر «گيل فاين» مى باشد که به اين بحث مى پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انکار خدا در فلسفه غرب و پاسخ فلاسفه اسلامی بدانها
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در فلسفه اسلامي همه قضاياي نظري بايد به قضاياي بديهي ختم شوند و بديهي ترين بديهيات اين قضيه است كه «دو نقيض نه با هم قابل اجتماعند و نه هر دو با هم قابل ارتفاع» اين قضيه زير بناي تمام قضاياي نظري در فلسفه اسلامي است. و با همين اساس وجود خداوند متعال
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انکار خدا
,
فلسفه غربی
,
فلسفه اسلامی
,
کفر
,
مباحث فلسفی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
تعداد رکورد ها : 580
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید