جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
خدا به مثابه علت: مقالاتی درباره الهیات فلسفی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Vittorio Hosle (ویتوریو هسل)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ویتوریو هسل در کتاب خدا به مثابه عقل: مقالاتی در الهیات فلسفی، کاوشی نظام مند از رابطه بین الهیات و فلسفه ارائه می دهد. او در بررسی مشکلات و پیش درآمدهای تاریخی الهیات عقلانی، از فلسفه، الهیات، تاریخ علم و تاریخ اندیشه ها می خواهد تا تفسیری از مسیحیت بیابند که با تعهد واقعی به عقل سازگار باشد. مقالات بخش اول خداوند به عنوان عقل به مسائل الهیات فلسفی می پردازد. هوسل چالش هایی را ترسیم می کند که یک الهیات عقل گرا باید با آن روبرو شود و برخی از چالش های اصلی را مورد بحث قرار می دهد، مانند امکان تفسیر غایت شناختی از طبیعت پس از داروین، مسئله تئودیسه، آزادی در مقابل جبر، مشکل ذهن و بدن، و رابطه به طور کلی. بین دین، الهیات و فلسفه. در مقالات بخش دوم، هسل توسعه تاریخی رویکردهای فلسفی به کتاب مقدس، تداوم بین مفهوم پنوما عهد جدید و مفهوم Geist (روح) در ایده آلیسم آلمانی، و الهیات خردگرایانه آنسلم، آبلارد، را مطالعه می کند. Llull و Nicholas of Cusa که فلسفه ابداعی ریاضیات موضوع یکی از فصل‌ها است. این کتاب با ارزیابی کامل نظریه سکولاریزاسیون چارلز تیلور به پایان می رسد. "خدا به مثابه عقل سهمی قدرتمند در کار ارزیابی فلسفی دین و الهیات، و در واقع در وظیفه رسیدن به گزارشی فلسفی قابل دفاع از خدا دارد. ویتوریو هسل در اینجا به پرسش های کلیدی مربوط به غایت شناسی در طبیعت، تئودیسه، آزادی و ... می پردازد. جبرگرایی، و مشکل ذهن و بدن در مقالاتی با وضوح مثال زدنی و اقتصاد بیان که به یک اندازه از وسعت کامل سنت فلسفی غرب و از مهمترین تحولات معاصر در فلسفه و علوم طبیعی آگاه است. - جنیفر ای. هردت، مدرسه الهیات ییل
فلسفه پساسکولار: بین فلسفه و الهیات [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Philip Blond (فیلیپ بلوند)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: از نیچه تا امروز، سنت فلسفی غرب تحت سلطه تفکر سکولار بوده است که بحث در مورد خدا را تا حد زیادی بی ربط رد کرده است. با این حال، در سال‌های اخیر، موضوع الهیات برای جرقه برخی از بحث‌برانگیزترین بحث‌ها در فلسفه معاصر بازگشته است. بحث های الهیات توسط فیلسوفان کلیدی معاصر مانند دریدا و لویناس، دین را در کانون توجه قرار داده است. فلسفه پست سکولار یکی از اولین مجلداتی است که به چگونگی رویکرد فیلسوفان مدرن به خدا و بررسی پیوندهای الهیات و تفکر پست مدرن پرداخته است. پانزده مقاله قابل دسترس تصویری روشن و قانع‌کننده از این که چگونه متفکران کلیدی از جمله دکارت، نیچه، فروید، ویتگنشتاین، هایدگر و دریدا خدا را به بخش مرکزی تفکر خود تبدیل کرده‌اند، ارائه می‌دهند. هر فیلسوفی و ​​نحوه برخورد و نقد الهیات در یک بستر تاریخی روشن قرار می گیرد. با قرار دادن مجموعه در زمینه مقدمه برجسته فیلیپ بلوند، فلسفه پست سکولار بحث جذابی از جایگزین های نسبی گرایی و نیهیلیسم حاکم بر تفکر غربی ارائه می دهد.
جدلية الدين و الفلسفة المجلد 2
نویسنده:
حسن كاشاني
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
حکمت مشرقی ابن سینا از منظر هانری کربن
نویسنده:
اعظم قاسمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
هانری کربن، ابن‌سینا را فیلسوف سلف سهروردی و از این جهت وی را پیشگام حکمت مشرقی می‌داند و بر این باور است حکمت مشرقی ابن‌سینا برای انسان معاصر، کارآمد و رهگشاست. وی با این هدف که چشم‌اندازهای سینوی را بگشاید، نخستین متفکری بود که در این راه قدم نهاد. به زعم وی فلسفه سینوی در شرق با حفظ نفوس فلکی به راه خود ادامه داد و نقادی غزالی تأثیری بر این حکمت نداشت. کربن با دغدغه‌های مختلفی در فلسفه غربی روبرو بود و بر این باور بود که حکمت مشرقی می‌تواند پاسخی به این بحران‌ها باشد. به همین دلیل معتقد به برتری فلسفه سینوی یا اشراقی بر مکتب ابن‌رشدی بود. وی اظهار می‌کند روشی را که با آن می‌توان حکمت سینوی را امروزی کرد را می‌توان «درونی‌سازی» نامید. با الهام از فرشته‌شناسی سینوی است که نفس با تحولی که در خود ایجاد می‌کند از این عالم مادی فراتر می‌رود و وارد عالم مثال می‌شود و این گونه است که عالم خیال یا عالم مثال به عنوان عالم رمزها اعتبار دوباره‌ای می‌یابد و انسان معاصر نیز می‌تواند در تجربه آن دخیل شود.
صفحات :
از صفحه 22 تا 40
  • تعداد رکورد ها : 4