مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
احکام فقهی پذیرش فتوای مجتهد تحول احکام دینی تکلیف اخلاقی تکلیف حقوقی حکم و تکلیف زمان و اجتهاد شارع احکام اسلام قداست احکام جزئی دین قداست احکام کلی دین مجری احکام الهی
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 420
توقیت ولایت امر : بررسی امکان محدودیت زمانی برای ولایت فقیه در جامعه اسلامی بر اساس مبانی فقهی و با توجه به مشروح مذاکرات مجلس بازنگری قانون اساسی
نویسنده:
محمد سروش محلاتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سایت شخصی سروش محلاتی,
بررسی مفهوم لقب و دلالت اقتضاء، تنبیه، اشاره از دیدگاه اصولیون عامه و امامیه و آثار فقهی آن
نویسنده:
محمدعلی سنگیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این رساله در برگیرنده یکی ازموضوعات مطرح در مباحث الفاظ می‌باشد. مفهوم لقب از اقسام مفهوم مخالف و مدلول لازم کلام می‌باشد که این لزوم، لزوم بین به معنی اخص است. گاهی کلام علاوه بر مفهوم مخالف، دارای مدلولی است که بین به معنای اعم یا غیر بین است که در اصطلاح نه مفهوم و نه منطوق محسوب می‌شوند و در اصطلاح اصولیون دلالت سیاقی نامیده می‌شود و به سه قسم تقسیم می‌شود: 1- دلالت اقتضاء 2- دلالت تنبیه 3-دلالت اشاره. در این رساله بر آنیم تا هر کدام از این چهار موضوع و وجه حجیت هر کدام را با توجه به تفاصیل وارده بررسی نمائیم. با بررسی تعاریف ارائه شده از لقب و وصف مشخص می‌شود که اولاً معنای اصطلاحی این دو در علم اصول با معانی آن‌ها در علم نحو متفاوت استو ثانیاً باتوجه به تعاریف اصطلاحی این دو در علم اصول و مصادیق ارائه شده از هر کدام، به نظر می‌رسد که از منظر مصداق این دو اصطلاح متحداند و تنها تفاوت موجود بین این دو، اعتماد و عدم اعتماد وصف بر موصوف می‌باشد. از طرفی برخی از اصولیون از جمله حضرت امام خمینی(ره) و آخوند خراسانی وصف معتمد بر موصوف و غیر معتمد بر موصوف (لقب) را هر دو تحت عنوان مفهوم وصف بررسی می‌کنند و گروهی دیگراز جمله علامه مظفرفقط وصف معتمد بر موصوف را در عنوان مفهوم وصفداخل می‌دانند و وصف غیر معتمد بر موصوف (لقب) را تحت عنوان مفهوم لقب بررسی می‌نمایندالبته از اصولیون امامیه کسی قائل به مفهوم لقب نمی باشد در میان اصولیون عامه نیز به جز دقاق و صیرفی و بعضی از اصحاب احمد حنبل کسی قائل به مفهوم لقب نیست. وجه حجیت مفاهیم مخالف از باب حجیت ظواهر می‌باشد.در مورد مدلول‌های غیر بین به معنی اخص کلام نیز باید گفت که پس از تنقیح این سه اصطلاحاصولیون حجیت دلالت اقتضاء و تنبیه را از باب حجیت ظواهر می‌دانند و فقط در وجه حجیت دلالت اشاره اختلاف است که برخی از جمله محقق عراقی و علامه نائینی آن را باتوجه به اینکه قائل به عدم تابعیت دلالت بر اراده هستند، از باب حجیت ظواهر و برخی از جمله علامه مظفربا توجه به اینکه قائل به تابعیت دلالت بر اراده و عدم اراده اشارهتوسط متکلم هستند، حجیت آن را از باب ملازمات عقلی می‌دانند.
نقش رسول اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) در تشریع احکام فقهی
نویسنده:
حسنعلی اخلاقی امیری، هادی هاشمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: جامعة المصطفی العالمیة,
چکیده :
بر اساس مبانی دینی، تشریع و وضع احکام فقهی در اختیار خداوند متعال به عنوان خالق نظام آفرینش و پروردگار انسانها است؛ ولی همواره در بین اندیشمندان اسلامی این بحث از صدر اسلام مطرح بوده که آیا حق جعل و تشریع احکام فقهی در اختیار پیامبراکرم، و امامان معصوم نیز قرار گرفته و یا آنان به عنوان مبلغ و مبین احکام بوده و اجازه وضع قوانین نداشته‌اند؟ گروهی با تمسک به روایات متعدد و برخی ادله دیگر قائل به این حق برای معصومان ـ ‌با این اختلاف که برخی فقط برای پیامبر، و برخی تعمیم به امامان داده اند ‌ـ شده‌اند و گروهی دیگر بر اساس ادله عقلی چنین نظری را مردود شمرده‌اند. در این نوشتار ضمن اشاره به برخی از ادله دو گروه، در جمع‌بندی این نظریات و تقویت احتمال نزاع لفظی بودن این اختلاف و توجه هر کدام از قائلین به معنایی از تشریع، پرداخته شده است که در از بین بردن این نزاع تأثیرگذار خواهد بود.
صفحات :
از صفحه 67 تا 88
اصول عقاید و احکام فقهی بهائیت را توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
استعمارگران با تجربه‌اي از جنبش‌هاي ضد سلطه در ايران به دست آورده بودند، بر آن شدند كه پايه‌هاي اعتقادي مردم را موردترديد قرار دهند، از اين رو در ايران مسلکی را پايه گذاري كردند كه بعدها به نام بهائيت معروف گرديد. مسلك ضد اسلامی بهائيت را كه علي محمد بیشتر ...
امام خمینی و مکتب اجتهادی قم (متن کامل سخنرانی در مدرسه فقهی امام خمینی(ره) - 10 اسفند1395 - به مناسبت بازگشت حضرت امام خمینی به قم)
سخنران:
محمد سروش محلاتی
نوع منبع :
سخنرانی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
« جامعه فقهی یا جامعه اخلاقی ؟ » ؛ مساله این است: گفتگوی سروش محلاتی بامجله خیمه
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سایت شخصی سروش محلاتی,
آیا صوفیه در مسائل فقهی از مراجع تقلید می کنند.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ سوال فوق در دو محور داده مي شود: 1. بررسي ديدگاه صوفيه نسبت به تکاليف شرعي: از نظر صوفيان، شريعت و تکاليف شرعي براي سالک الي الله وسيله رسيدن به کمال است و آن گاه که سالک به مرتبه کمال و شهود و وصول به حق رسيد، تکاليف شرعيه از او ساقط مي شود. بن بیشتر ...
چرا صوفیه بر خلاف فتوای فقهای اسلامی که بلند کردن سبیل را حرام می دانند سبیل های خود را بلند می کنند مگر آن ها مکتب فقهی جداگانه ای دارند.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه صوفي يا تصوف بنابر اظهر احتمالات از واژه صوف به معناي پشم گرفته شده و از لغات مستحدثه معناي پشمينه پوشي است، صوفي را از آن جهت صوفي ناميده اند که لباس پشمينه مي پوشيدند.[1] تصوف بزرگترين آفت و بدعت ديني بود که در اواخر قرن دوم و اوايل قرن سوم پد بیشتر ...
آيا نحله‌هاي جديد مثل شيطان پرستان احكام فقهي هم براي خود جعل كرده‌اند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اصولاً به يك سلسله آداب و رسوم و قوانيني كه در راستاي اهداف خاصي باشد دين گفته مي‌شود و بالطبع تمامي گروههايي كه نام دين بر خود دارند براي پيشبرد اهداف خود از يك سلسله دستورالعملهايي كه توسط بانيان آن دين وضع شده، پيروي مي‌كنند. ديني همچون شيطان پرست بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 420