مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید دین شناسی
>
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
ایمان گرایی افراطی
ایمان گرایی معتدل
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 71
عنوان :
آیا تصوف مثل فیدئیسم افراطی عقلستیز است یا عقلگریز؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از هر چيز بهتر است به بيان چيستي فيدئيسم بپردازيم. فيدئيسم معادلش در فارسي ايمانگرايي است.[1] اين نوع طرز تفكر براي خود ويژگيها و ديدگاههاي خاصي را دارا ميباشد كه ميتوان از جمله آنها به موارد ذيل اشاره كرد. 1 . اين واژه در برابر عقلگرايي به
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی)
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
عقاید تصوف
کلیدواژههای فرعی :
عقل از منظر صوفیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه آشتی ناپذیر «عقل» و «ایمان» در اندیشۀ سورن کی یر کگور
نویسنده:
محمد اصغری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان (فرجام شناسی)
,
حضرت ابراهیم(ع)
,
کی یرکه گور
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و ایمان
,
اگزیستانسیالیسم
,
عقل(منطق)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
ماهیت ایمان ,
عقلگرایی ,
جهش ,
ارتباط با خدا ,
جهش ایمان ,
شور ,
داستان قربانی پسر ابراهیم (ع) ,
عقل روشنگری ,
سقراط مسیحی ,
ضدعقل گرایی ,
شاپا (issn):
1735-3238
چکیده :
این مقاله به بررسی رابطه عقل و ایمان در اندیشه اگزیستانسیالیستی کی یر کگور می پردازد. کی یر کگور ایمان را با واژه هایی همچون «شور»، «جهش» و «رابطه با خدا» توصیف می کند و آن را برتر از عقل و گاهی در تضاد کامل با آن می پندارد. به نظر کی یر کگور ایمان می تواند ما را نجات دهد، اما نمی توان ایمان را با عقل شناخت. وی در تعارض میان عقل و ایمان جانب ایمان را می گیرد و از این رو «ایمان گرا» خوانده شده است. این مقاله می کوشد نشان دهد که کی یر کگور در تشریح ماهیت ایمان گریزی از نوعی عقل گرایی لیکن نه از نوع عقل گرایی روشنگری ندارد. برای نشان دادن این امر به آراء برخی مفسران اندیشه کی یر کگور نیز استناد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زبان دینی از منظر استیس، با تأکید بر مبانی معرفتشناختی آن
نویسنده:
محمدحسین مهدوی نژاد، معصومه سالاری راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
استیس
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان نمادین دین
,
فلسفه دین
,
اصطلاحنامه عرفان
کلیدواژههای فرعی :
واقع گرایی دینی ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
کارکردگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی) ,
نظام زمانی ,
نظام سرمدی ,
اشراق عرفانی ,
نظام الهی ,
کارکرد زبان دینی ,
چکیده :
استیس در جایگاه یک فیلسوف انگلیسی تحلیل زبانی، دین را همسان با عرفان دانسته و گوهر آن را تجربه عرفانی می داند. وی تجربه عرفانی و به تبع آن، گزاره های دینی را در قالب زبان بشری و عقل مفهوم ساز، غیرقابل بیان و توصیف ناپذیر می داند. استیس هستی را دارای دو ساحت طولی زمانی و لازمانی می داند که هر مرتبه دارای زبان خاص خویش است. عالم زمانی را قلمروی عقل مفهوم ساز متناهی می داند اما دین را متعلق به مرتبه لازمانی دانسته که صرفا با شهود قابل ادراک می باشد. از منظر استیس، زبان دینی، نمادین است. قضایای نمادین برای گزارش واقعیت نمی باشند، بلکه کارکرد آنها، برانگیختن عواطف دینی در مخاطبان و انگیزش تجربه دینی است. در این نوشتار نخست با ایضاح مفاهیم کلیدی، مقصود استیس از دین، عقل و عرفان را بیان کرده ایم. سپس تحلیل استیس از مسأله نمادین بودن زبان دینی با تأکید بر کارکرد اصلیاش که انگیزش تجربه و احساسات دینی در دینداران است را تقریر نموده ایم. در پایان، مبانی معرفتشناختی نظریه وی، بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 219
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لوازم و نتایج دیدگاه متأخر ویتگنشتاین درباره دین و باور دینی
نویسنده:
نوّاب مقربی، امیرعباس علی زمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه دین
,
فلسفه تحلیلی
,
بازی زبانی
,
دین چونان تصویر
,
الاهیات چونان دستور زبان
,
ویتگشنتاین متأخر
کلیدواژههای فرعی :
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
ایمان ,
جدایی دین از علم ,
شاکله مفهومی ,
باور دینی ,
ناواقعگرایی دینی ,
چکیده :
مدّعای اصلی مقاله حاضر آن است که ویتگنشتاین، بازی زبانی دین را نه ردّ کرده و نه تأیید؛ بلکه تنها گفته است چنین بازی زبانی ای وجود دارد، که پیشفرضها و حدّ و مرزهایی دارد. در دیدگاه متأخر ویتگنشتاین، طرح پرسشهایی از این دست که آیا خدا واقعاً وجود دارد، بر پایه دستور زبان دینی غلطی استوار شده اند؛ زیرا بیرون از شاکله مفهومی ای که پذیرفته ایم، نمی توانیم بپرسیم که آیا خدا واقعاً وجود دارد یا نه. مؤمنان، در شاکله مفهومی خود یا در بازی زبانی خود، مفهوم خدا را از پیش فرض می کنند و سخن گفتن درباره خدا، در بیرون از مرزهای این شاکله مفهومی ممکن نیست. کوتاه سخن آنکه بر اساس این مدّعا و نتایج به دست آمده از دیدگاه های متأخّر ویتگنشتاین در باب دین و باور دینی، می توان به پرسشهایی بااهمیت درباره جدایی دین از علم، ایمان گروی ویتگنشتاینی، و ناواقع گروی دینی از منظر ویتگنشتاین پاسخ درخور داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی دوباره به قرینهگرایی (بررسی رابطه عقل و ایمان از دیدگاه کلیفورد همراه با تحلیل و بررسی قرینهگرایی) : سال 8، شماره 11 : فلسفه دین
نویسنده:
یحیی کبیر، میثم مولایی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان و عقل
,
توجیه باور دینی
,
اخلاق باور
,
قرینهگرایی
,
کلیفورد
,
توجیه باور دینی
,
عقل و دین
,
اخلاق باور
,
باور دینی
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
باور پایه ,
گزاره های دینی ,
الحاد ,
وجود خدا ,
شکاکیت (شکگرایی) ,
معقولیت باور ,
باور کاذب ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی) ,
ابطال ناپذیری گزارههای دینی ,
اثبات وجود خدا ,
شکاکیت دینی ,
صدق گزارههای دینی ,
خدای مطلق ,
اصل زودباوری ,
ملحدان ,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) ,
ایمان ,
باور مبنایی زمینه ای ,
ایمان ورزی ,
وظایف عقلانی ,
ملاک معقولیت ,
چیستی دلیل ,
قراین کافی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه حلی
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
مساله رابطه عقل و ایمان همواره به عنوان جدالی جدی و اساسی در تاریخ اندیشه رخ نموده است. این نزاع از عصر روشنگری به بعد با جدیت و محوریت بیشتری روبه رو شد و تا عصر حاضر، اهمیت خود را حفظ کرده است. از جمله پاسخ هایی که به حل این نزاع داده شده است، پاسخ قرینه گرایان است. به اعتقاد گروهی از ایشان، باورهای دینی که خاستگاه شان ایمان است، نامعقول اند و در نتیجه، ایمان ورزی امری خطاست. در میان نظریه پردازان معاصر اقبال زیادی به رویکرد قرینه گرایانه کلیفورد شده است. مقاله وی با عنوان «اخلاق باور» تاکنون و با گذشت زمان بسیاری از انتشار آن، همچنان دارای نفوذ در محافل فلسفی بوده و تا امروز دیدگاه های موافق و مخالف بسیاری را در این زمینه برانگیخته است. بنابراین، همراه با تشریح قرینه گرایی به تقریر کلیفوردی از این رویکرد خواهیم پرداخت. در این نوشتار می کوشیم تا پس از بررسی ماهیت باورهای دینی، انتقاد قرینه گرایی را بر این باورها طراحی کنیم و در پی آن، واکاوی و تحلیل اصل قرینه گرایی به اجزای سازنده آن، یعنی اصل معقولیت و اصل اخلاق باور، را مورد موشکافی قرار می دهیم. در این روند نقشه ای جامع از چگونگی نقد باورهای دینی از سوی قرینه گرایان منکر وجود خدا ارائه خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمانگرایی را تعریف کنید دلایل ایمانگرایان برای ممانعت از ورود عقل در حوزه ایمان دینی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
پاسخ تفصیلی:
«ايمان گرايي[1] ديدگاهي است كه نظامهاي اعتقادات ديني را موضوع ارزيابي و سنجش عقلاني نميداند.»[2] ايمان گرايان براي تأييد اعتقادات خود به دليل و برهان متوسل نميشوند و اصلاً كوشش براي استدلالي كردن دين را كوششي ناروا ميشمارند. در نظر آنان دين، قلمر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی)
,
ایمان دینی
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
ایمان گرایی افراطی ,
ایمان گرایی معتدل ,
الگوی ایمانگرایی ,
ایمان گرایی افراطی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضمن نقد و بررسی نظریّه ایمان گرایی توضیح دهید آیا چنین نظریّهای در اسلام وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اشكالات نظريّه ايمان گرايي 1. اولين اشكال جدي اين نظريه آن است كه بر اساس آن، هيچ مبنايي براي انتخاب دين وجود ندارد. كدام دين را انتخاب كنيم؟ چه ملاكي براي تصميمگيري دربارة دين وجود دارد؟ اگر در برابر دين تنها بايد تصميم گرفت، اين تصميمگيري بايد بر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی)
,
ایمان دینی
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
ایمان گرایی افراطی ,
ایمان گرایی معتدل ,
ایمانگرایی معتدل ,
الگوی ایمانگرایی ,
ایمان گرایی عقلانی ,
ایمان گرایی افراطی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا این سخن که «ایمان بیاور تا بفهمی» درست است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين ديدگاه ريشه در سنت مسيحيت غربي دارد نيكلاس ولتر ستورف معتقد است كه اگوسيتن ايدة تقدم ايمان بر فهم معرفت را از كلمنت اسكندراني به ارث برده است: «ايمان ميآورم تا بفهم»[1] اما انديشة تقدم ايمان، بيشتر به نام آنسلم قديس (حدود 1109 ـ 1033م) شناخته م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان دینی
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
ایمان
,
اندیشه تقدم ایمان
,
فییدئیزم
کلیدواژههای فرعی :
تقدم معرفت شناختی اخلاق بر دین ,
تقدم معرفت شناختی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای ایمان از دیدگاه ابنعربی و کی یرکگور
نویسنده:
احمد رزمخواه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
اراده
,
معارف اسلامی
,
کی یرکگور
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
شناخت
,
اراده
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابن عربی، محمدبن علی
,
کییرکگور، سورن
,
ابنعربی، محمدبن علی
چکیده :
مساله ايمان، دغدغه هميشگي تاريخ انسان و تامل درباره آن ضرورتي اجتنابناپذير براي همه دورانها است. ايمان چيست؟ از چه ماهيتي برخوردار است؟ پيامدها، آثار و لوازم آن چيست؟ متعلقات ايمان كداماند؟ نگاه واقع گرايانه به متعلقات ايمان در مقابل نگاه غير واقعگرايانه هر كدام چه تاثيري در بحث ايمان دارند؟ رابطه ايمان با ساير حوزهها به ويژه با حوزه عقل، عقلانيت و معرفت عقلي چگونه است؟ پاسخهاي دو انديشمند برجسته اسلامي و مسيحي ـ ابن عربي و كي ير كگور ـ به پرسشهاي فوق و مقايسه آنها با يكديگر محور اساسي اين پژوهش را تشكيل ميدهد كه از رهگذر آن به روشنگري در باب ايمان پرداخته ميشود. ابن عربي با نگاهي تصديقگرايانه به ايمان تحليلي ژرف از ايمان و متعلقات آن ارايه داده است. در مقابل، رويكرد ارادهگرايانه كي ير كگور به ايمان و نگاه غيرواقعگرايانه به متعلقات آن مسير ديگري را فراروي پژوهشگران اين حوزه ميگشايد. ايمان خود، اصالت مييابد و متعلقهاي آن به حاشيه ميروند. ديدگاه عقلگرايانه و گاه عقلگريزانه ابن عربي در باب رابطه عقل و ايمان با ديدگاه عقل ستيزانه كي ير كگور، همچنين ديدگاه واقعگرايانه ابن عربي در مساله شناخت در رويارويي با ديدگاه شكاكانه كي ير كگور بيانگر اختلافات مبنايي اين دو انديشمند برجسته است. امّا در پيامدهاي ايمان، ديدگاه آنها به يكديگر نزديك ميشود. ضمن آن كه آوردن برخي سخنان مشابه با كي ير كگور از سوي ابن عربي نميتواند ايمانگرا بودن ابن عربي را به اثبات برساند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاوشی در رابطه با ایمان و معرفت فلسفی
نویسنده:
نعمت الله بدخشان، محمد مزیدی، سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان
,
ایمان و عقل
,
عقل و دین
,
عقل و ایمان
,
عقل ( جوهر )
,
ایمان
کلیدواژههای فرعی :
ظن ,
علم حصولی ,
عقل گرایی حداکثری ,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
رویت قلبی خداوند ,
معرفت فلسفی ,
عقلگرایی ,
علم حضوری ,
راه کشف و شهود ,
شناخت فطری (معرفت شناسی) ,
قرآن ,
معرفت فطری ,
یقین منطقی ,
اختیاری بودن فعل ایمان ,
رویکرد عاطفی ,
عقل گرایی انتقادی ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
عقلانیت دینی ,
قرآن ,
یقین ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
معرفت جازم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
رابطه ایمان و معرفت، که گاه تحت عنوان هایی چون ایمان و عقل، علم و دین و حکمت و شریعت مورد بحث قرار می گیرد، در میان متفکران مسیحی و مسلمان، از بحث های مناقشه انگیز و دامنه دار بوده است. در این باره، میان متکلمان مسیحی، سه رویکرد مختلف به ایمان به وجود آمده است که عبارت اند از: عقل گرایی حداکثری، ایمان گرایی و عقل گرایی انتقادی. در میان متفکران مسلمان نیز نظریاتی کم و بیش مشابه با این رویکرد ها مطرح بوده است. هر چند رویکرد غالب در میان این متفکران، رویکرد عقلی بوده، ولی رویکرد عاطفی و ایمان گرایی نیز در میان آنان طرفدارانی داشته است. این نوشتار می کوشد تا چگونگی رابطه میان ایمان و معرفت فلسفی را از منظر متفکران مسلمان مورد نقد و بررسی قرار دهد و در تبیین ماهیت و نوع معرفت مرتبط با ایمان دینی، معرفت فطری را توصیه می کند تا رهیافتی به پژوهش های مفصل تر بعدی قرار گیرد. بر این پایه، ابتدا معرفت به دو قسم معرفت فلسفی (حصولی) و معرفت فطری (شهودی) تقسیم و برخی لوازم آن ها بیان شده و بر اساس آن، نظریات مطرح درباره ماهیت معرفت مرتبط با ایمان نیز به دو نظریه، یعنی نظریه فلسفی و نظریه فطری تقسیم گردیده است. در ادامه، نظریه فلسفی ایمان با رویکردی تحلیلی - انتقادی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و اشکالاتی بر آن وارد شده است و در ضمن بحث و نیز در قسمت پایانی، نظریه فطری ایمان بر پایه آموزه های کتاب و سنت مطرح گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 71
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید