مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
ادبیات عرفانی
اصطلاحات عرفانی
تاریخ عرفان اسلامی
تفسیر عرفانی
عارفان (مسلمان)
عرفان شیعی
عرفان عملی
عرفان نظری
عرفان و شریعت
کرامت (عرفان)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
تعداد رکورد ها : 747
عنوان :
تحلیل مفهوم «ترس» در رسالۀ قشیریه بر اساس ملاحظات کرکگور
نویسنده:
مجید هوشنگی، غلامحسین غلامحسین زاده
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رساله قشیریه
,
سورن کرکگور
,
عرفان اسلامی
,
اگزیستانسیالیسم
,
خشیت
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ,
جاودانگی نفس ,
آزادی ,
زهد ,
گناه ذاتی ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
آیینِ عزلتگزینی (آیینهای مسیحی) ,
اصطلاحنامه تصوف ,
امکان (احکام اعیان عرفان نظری) ,
داستان ابراهیم به روایت کرکگور ,
انگیزش های انسان اگزیستانس ,
نیروی ترس ,
سپهرهای وجودی ,
امکان کرکگوری ,
امکان و آگاهی ,
امکان و زمان ,
امکان و تکامل ,
آزادی و گناه ذاتی ,
ترس ا:اهی جاودانگی ,
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
از عناصر ویژه اندیشه کرکگور، یکی از پایه گذاران فلسفه اگزیستانسیالیست، مساله ترس آگاهی است که جایگاه ویژه ای را، در مفهوم ایمان، به خود اختصاص داده است. او ترس آگاهی را مهم ترین شیوه دریافت نتیجه ایمان می داند و حتی این مفهوم را، از حیث درجه اهمیت، همتای ایمان قرار می دهد. از سوی دیگر، در ملاحظات عرفان اسلامی، از جمله در کتاب رساله قشیریه، همچنین می توان، در قرائت مفهوم خوف رویکرد مشابهی با نظریه کرکگور مشاهده کرد. کرکگور با تاکید بر مفهوم ترس آگاهی، به مثابه امری ذاتی، آن را در سه ساحت وابسته به هم آزادی، امکان، و تناقص بررسی می کند. او این سه ساحت را بن مایه های ترس آگاهی معرفی می کند و با خوانشی تطبیقی، بین این مطلب و آرای ابوالقاسم قشیری، در رساله قشیریه، می توان همسانی های ساختاری بسیاری یافت. قشیری نیز، در نظام عرفانی، به ارتباط و وابستگی مفهوم خوف با مقولات امکان، آزادی، و جاودانگی تاکید می کند و این پژوهش سعی در اثبات این فرضیه دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 162
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی و ویژگیهای تجربه عرفانی
نویسنده:
هادی وکیلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
تجربه وحدت ,
تجارب مینوی ,
عرفان تنزیهی ,
عرفان تشبیهی ,
مراقبه و عصب- روان شناسی حالات عرفانی ,
عرفان اسلامی ,
مراقبه ,
آگاهی کیهانی ,
هندوییسم (ادیان شرق) ,
عرفان تطبیقی ,
عرفان شرقی ,
عرفان غربی ,
عصب شناسی تجربه عرفانی ,
احساس تقدس ,
احساس لذت و شادکامی ,
وحدت توأم با خلأ و ملأ ,
آگاهی از واقعیتی غایی ,
تجربه عرفانی تنزیهی ,
تجربه عرفانی تشبیهی ,
مراحل تجربه عرفانی ,
نقطه خدا ,
تجارب عرفانی اصیل ,
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
عرفان بی شک جوهر تجربه دینی به شمار می رود و این تجربه، هم برای کسانی که دارای اعتقادات مذهبی هستند، و هم برای کسانی که چنین اعتقاداتی ندارند، نوعا باعث تغییر در زندگی می شود. صرف نظر از دشواری توصیف حالات عرفانی که از چارچوب مفهومی تجارب عادی بسیار دور به نظر می رسند، به نظر می رسد می توان شباهتهای متعددی میان این حالات در سنتهای دینی- عرفانی مختلف یافت. این شباهت ها عبارتند از: تجربه وحدت، احساس قرار داشتن در ورای زمان و مکان، احساس تقدس، احساس لذت و شادکامی، وحدتی که توام با خلاء و ملأ است، و آگاهی از یک واقعیت غایی ابدی. حالات عرفانی را در قیاس با مراقبه معنوی (meditation) میتوانیم به دو دسته مقولات متمایز تقسیم کنیم: تنزیهی (متعالی) و تشبیهی (حلولی). عرفان های تنزیهی و تشبیهی هر چند شباهتهای قابل توجهی با یکدیگر دارند، اما به طور قطع با یکدیگر متفاوت هستند. این دو نوع گرایش عرفانی در ادیان و آیین های مذهبی شرق و غرب جهان به تفاوت دیده می شود. تفاوت های موجود بر سر تفسیر تجارب عرفانی ممکن است ناشی از تفاوت ها و تمایزات فرهنگی و زبانی باشد. تفاسیر روان شناختی، عصب- روان شناختی، و علوم شناختی از تجارب عرفانی، از مهم ترین رویکردها در پژوهش های نوین در سطح جهان محسوب می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه یادآوری و مبانی آن در عرفان اسلامی با تأکید بر دیدگاه عین القضات و مولوی
نویسنده:
مرتضی شجاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی عرفانی
,
مولانا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
علم نفس
,
عین القضاة الهمدانی
,
نظریه تذکر
,
حقیقت روح
,
ارتباط روح و بدن
,
عرفان اسلامی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
معرفت شناسی عرفانی
,
نفس شناسی عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
مثنوی ,
حدیث من عرف نفسه ,
عالم ماده ,
معاد(کلام) ,
آیه میثاق ,
انسان ,
ارتباط روح و بدن ,
طور وراء عقل ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
مُثُل ,
قرآن ,
خود شناسی ,
تقدم روح بر بدن ,
آیین گنوسی (ادیان خاموش) ,
سالک ,
اصطلاحنامه تصوف ,
حقیقت روح(قسیم سر و قلب و نفس) ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
حجاب جسم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
از نظر عده ای از عارفان مسلمان، علم یادآوری حقایقی است که روح آدمی پیش از تعلق به بدن و گرفتار آمدن در حجاب دنیا مشاهده کرده است. این امر در فلسفه افلاطون به «نظریه تذکر» شهره است و بر قبول تجرد روح، نوع خاصی از ارتباط روح و جسم، و تقدم روح بر بدن مبتنی است. پیامبران و اولیای الهی برای تذکر و به یادآوردن حقایق در حجاب درون آدمی، آمده اند. دلیل ارسال قرآن که لقب ذکر دارد، نیز همین است. سالک الی اله در نهایت سلوک و وقتی که از حجاب بدر آمد، به معرفت به خویشتن می رسد؛ معرفتی که معرفت به تمام حقایق و معرفت به پروردگار است. در این مقاله، اختلاف عارفان در این مورد با توجه به مبانی فکری و ذوقی آن ها و تبیین و تحلیل «نظریه تذکر» یا «یادآوری» در عرفان اسلامی بررسی می گردد. پیش از توضیح این مطلب، اشاره ای به مبانی آن؛ یعنی، «حقیقت روح»، «ارتباط روح و بدن» و «تقدم روح بر بدن» صورت گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان از دیدگاه عرفانی امام خمینی (س) با رویکردی تطبیقی
نویسنده:
صدیقه کرحسنلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
امام محمد غزالی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
فطرت(کلام)
,
ولایت
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
عرفان اسلامی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
ولایت
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
ایمان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
هنر و علوم انسانی
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
هنر و علوم انسانی
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
ايمان يکی از موضوعات مهم در حوزه کلاماسلامی است. و بسياری ازعارفان هم بدان توجه نشان دادهاند ولی در سخنان آنها ايمان به يک مفهوم به کار نرفته و در اين زمينه اختلاف نظر و تنوع ديدگاه دارند. امام محمد غزالی و امام خمينی(س) از جمله شخصيتهايی هستند که به عنوان دو عارف بزرگ در روزگارخود يکی از فصول کتابهای اخلاقی خويش را به اين مهم اختصاص دادهاند.امام محمد غزالی ايمان را تصديق صرف میداند و اين تصديق را نيز در شش مرتبه قابل حصول میداند که از نظرغزالی در معناي تصدیق،اعتقاد ثابت جازم است. علت اهميت ايمان در نزد غزالی رهايی ذهن از اضطراب امکان خلود در آتش جهنم بود. غزالی در تبيين ايمان سعی کرده به نقش عناصری همچون عمل و اقرار زبانی در مفهوم ايمان ، رابطه ايمان و اسلام ، رابطه ايمان و عمل ، تقليد در ايمان ، استثناء در ايمان و... بپردازد. كه محور مباحث ايماني غزالي فضايل و رذايل است. از منظر امام خمينی (س) ايمان باور و تسليم قلبی به اضافه احوال و اوصاف ديگری همچون خوف و رجا، توکل و رضا می باشد که اگر اين اوصاف نباشد ايمان حاصل نمی شود . امام خمينی (س) ايمان را از سنخ علم حضوری میداند که هرکس خود بايد آن را وجدان و به درک شهودی و حضوری ، نه به درک علمی و مفهومی آن رسيده باشد وی مفاهيمی همچون ولايت ، فطرت را وارد مفهوم ايمان دينی کرده که تفاوت ديدگاه وی را با غزالی نشان میدهد هر دو بزرگوار جايگاه ايمان را قلب معرفی میکنند و ايمان را غير از يافته های عقلی می انگارند. و اين بدان معناست که رويکرد امام عرفانی و اخلاقی و رويکرد غزالی عقلی است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نطق بی بیان (بررسی تجربه های عرفانی مولوی در مثنوی)
نویسنده:
بخشعلی قنبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی
,
مولانا
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
عرفان اسلامی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
تجربه سخن گفتن با خدا
,
عرفان مولوی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام اتصال
,
تجربه عرفانی مولانا
,
انواع تجربه عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
تجربه حسی ,
سیر آفاق ,
الهیات عرفانی ,
اندیشه مولوی ,
سیر انفسی ,
تفاوت تجارب عرفانی و دینی ,
ملاقات شمس و مولانا ,
جهان از دیدگاه مولانا ,
خداشناسی مولانا ,
تجربه خیالی ,
ویژگی های تجربه عرفانی ,
چکیده :
واقعیت و حقیقت تجربه های عرفانی مولانا مدت زمان زیادی است که مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته است. اینکه آیا وی واجد چنین تجربیاتی بوده یا نه و اگر بوده این تجربه ها چه کیفیتی داشته اند و چه مواردی را شامل می شده، مورد سوالات بسیاری قرار گرفته است. با توجه به دیدگاه های مختلف راجع به تجربه عرفانی و تجارب عرفانی مولانا تحقیقات متعددی در این زمینه صورت گرفته است و باب بحث همچنان باز است. مقاله حاضر در استمرار این واکاوی ها خواهان بررسی موضوع براساس مثنوی است. مقاله حاضر ضمن تعریف تجربه عرفانی به زمینه ها، علل، نتایج و موارد تجارب عرفانی مولانا پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر و سلوک اشراقی بر اساس قصه غربت غربی
نویسنده:
عین اله خادمی ,فاطمه کوکرم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
هبوط
,
سیر و سلوک
,
غربت غربی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
پیر (عرفان)
,
سالک
,
طور سینا
کلیدواژههای فرعی :
سلوک عرفانی ,
حبل الله ,
عرفان اسلامی ,
قرآن کریم ,
چاه قیروان ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) ,
الهامات رحمانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
انسان معاصر خود حقیقی خویش را گم کرده و در این عالم احساس بیگانه بودن دارد. نفس انسان همواره در تلاش است تا از غربت عالم طبیعت و خراب آباد غربی خود بگریزد و روح خود را به گونه ای پرورش دهد تا به عالم علوی بپیوندد. تحقق مرگ یا فنای کامل از تعلقات همان گشوده شدن بندهای دام است که در نتیجه آن پیوستن دایم به حضرت حق حاصل می آید. سهروردی در این حکایت، گرفتار شدن در دامگه ناسوتی و روش های رهایی جستن و مراحل آن را در قالب سفری تمثیلی به تصویر می کشد. این پژوهش این حقیقت را آشکار کرده است که اگرچه مشکلات سفر و طولانی بودن آن و گذر از موانع، کوه ها، سرزمین ها و اقلیم ها و... طبیعتا وجود دارد، اما انسان می تواند پس از معرفت و شناخت نسبت به خویشتن، به مدد و دستگیری پیر طریق با طی مراحلی از حصار قوای مادی و خیالی اندک اندک آزاد شده و از دریای خلق فاصله گرفته و در نتیجه این مجاهده به استکمال نفس و معرفت عوالم هستی و اطراف و اکنای آن دست یابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسه ای آرای امام خمینی (س) وآیت الله محمد بهاری همدانی (ر.ه) در باب مراقبه
نویسنده:
فائزه بالائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
محاسبه
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
بهاری همدانی، محمدبن محمد
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
یکی از مباحث مهم در عرفان عملی«مراقبه» است که مراحل سیر و سلوک سالک إلی الله در پرتو این مقولهی مهم، پیریزی میشود. از آنجا که یکی از محوریترین تعالیم امام خمینی(س) مراقبه میباشد و آیت الله بهاری همدانی(ره) از عرفای معاصر نیز در مراسلات خویش بر این مطلب تأکید داشتهاند، لذا این پایان نامه با هدف تبیین شباهتها و تفاوتهای آرای امام خمینی(س)و آیت الله بهاری همدانی(ره) در باب مراقبه تدوین گردیدهاست. در پی یافتن پاسخ این سوال که چه تعریفی از مراقبه میتوان ارائه داد و مراقبه چه ساحاتی از ساحات انسان را دربرمیگیرد، تعریف جامعی از مراقبه ارائه شده است و براساس برخی اشارات غیر صریح امام خمینی(س) و با استناد به برخی احادیث، به معنای موسَّعتری از مراقبه دست یافتیم که علاوه بر مراقبه در عرصهی رفتار، مراقبه در ساحات صفات و عقاید را نیز شامل میشود. همچنین مبانی معرفتی مراقبه و نظریهی تشکیکی بودن مراقبه و مراتب متعدد آن تبیین گردیده است. در پاسخ به این سوال که مراقبه چه آثار و نتایجی دارد، حبّ و أنس، شرم و حیاء و کشف و شهود به عنوان آثار و نتایج قطعی آن، که مورد اتفاق نظر قدماءو عرفای معاصر بوده است، مطرح گردیده است و در تبیین عوامل حدوث و بقاءمراقبه و آفاتو موانع آن علاوه بر بررسی آثار قدماء، به مباحثی مانند تضرّع و توسل و غفلت و دنیا طلبی که در ادبیات عرفانیعرفا، مورد غفلت واقع شده است و امام خمینی(س) و آیت الله محمد بهاری همدانی به آن موضوعات توجّه داشتهاند، پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی تطبیقی عشق الهی از دیدگاه مولوی و هربرت
نویسنده:
علیرضا انوشیروانی، فهیمه ناصری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
مولانا
,
محبت
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
جرج هربرت
,
معرفت شناسی عشق الهی
کلیدواژههای فرعی :
اتحاد خدا با عارفین ,
مثنوی مولوی ,
عرفان اسلامی ,
فنا ,
عرفان مسیحی ,
عشق افلاطونی ,
مفهوم فلسفی عشق ,
معبد هربرت ,
Ultimate Force in the Universe ,
Source of Love ,
Itinerary of Love ,
Purgation of the Self ,
بازگشت به فطرت ,
Augustine’s Concept of Love ,
Redemptive Power of Love ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
این مقاله به مطالعه تطبیقی و معرفت شناختی عشق الهی در آثار منظوم دو عارف بزرگ، مولوی و جرج هربرت، می پردازد. این دو شاعر که یکی از فرهنگ اسلامی برخاسته است و دیگری از فرهنگ مسیحی، هیچ قرابتی از نظر زمانی، مکانی و فرهنگی با هم ندارند، معهذا فهم آنها از عشق الهی بسیار به یکدیگر نزدیک است. مطالعه تطبیقی مثنوی و دیوان مولوی با معبد هربرت حکایت از جهانی بودن این مفهوم دارد. این مقاله با بررسی کوتاه تعاریف عشق الهی در متون فلسفی اسلام و غرب آغاز می شود و سپس به بررسی تطبیقی آن در آثار منظوم این دو شاعر عارف می پردازد. علت اصلی تشابه مفهوم عشق الهی در آثار این دو شاعر به طبیعت این تجربه بر می گردد که همانا عشق به حقیقت مطلق است، عشقی که بشر در تمام عصرها و مکان ها بدون توجه به میراث فرهنگی و ملی در درون خود احساس نموده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 3 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت خودی و فلسفه شرقی در نگاه اقبال لاهوری
نویسنده:
عزیزاله سالاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اقبال لاهوری
,
فلسفه خودی اقبال
,
فلسفه شرقی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
مثنوی ,
حکمت الهی ,
محبت ,
تعقل ,
فطرت(کلام) ,
خودباوری ,
عرفان اسلامی ,
مهرورزی ,
خود فراموشی ,
عشق و حکمت ,
جلوه های نظری خودی ,
جلوه های عینی خودی ,
خودآگاهی و عشق ,
علوم ابزاری ,
عقلانیت معیشتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
علامه اقبال لاهوری نظریه پرداز فلسفه و حکمت خودی است که حکمت درآمیخته با درد و عشق و نیز عشق همراه با حکمت و خردورزی و خودباوری را که از ژرفای فطرت، خلقت و حقیقت برخاسته، بیان می دارد. پیامدهای چنین حکمتی عبارت اند از: حرکت، حرارت، تپش، کوشش، مقاومت، پویایی، رهایی و تعالی: ای خوش آن کو از خودی آیینه ساخت/ و اندر آن آیینه عالم را شناخت (16، ص: 428) نقطه نوری که نام او خودی است/ زیر خاک ما شرار زندگی است (9، ص: 14) یا: تو خودی اندر بدن تعمیر کن/ مشت خاک خویش را اکسیر کن (16، ص:419) نظام دیدگاهی اقبال گونه ای خرد و عرفان نورانی شرقی است که افزون بر نفی خرد غربی (سکولاریزم، فمنیسم، مارکسیسم، اپیکوریسم، نیهیلیسم، ناسیونالیسم، آمپریالیسم و ...) بر ابعاد گوناگون شخصیتی یک انسان آرمانی تاکید می ورزد؛ انسانی که هم دارای خرد رحمانی و هم صاحب دل، پر تپش، پویا و ستم سوز است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی عرفان تطبیقی
نویسنده:
علی صادقی شهپر
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
عرفان تطبیقی
,
روش شناسی عرفان تطبیقی
کلیدواژههای فرعی :
بهگود گیتا ,
عرفان هندو ,
مفاهیم عرفانی ,
متون عرفانی- ادبی ,
امر مطلق ,
عرفان اسلامی ,
تجربیات عرفانی ,
نظام عرفانی ,
قرآن ,
عرفان مسیحی ,
روش تطبیق ,
پدیده های عرفانی ,
رویکرد کارکردگرایانه به عرفان ,
منابع راهنما ,
معادل یابی ,
معادل سازی ,
ترجمه متون عرفانی ,
روش مبتنی بر کارکرد ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
روش شناسی عرفان تطبیقی به مقایسه و تطبیق ساختارها و پدیده های عرفانی در فرهنگ های متفاوت و یا مشابه می پردازد، تا امکان ارزیابی و فهم بهتر ساختارها و پدیدارهای عرفانی و در نتیجه تفاهم میان فرهنگی فراهم گردد. در مقاله حاضر با طرح مشکلات و راه کارهای عرفان تطبیقی، به مسایلی چون دسته بندی منابع دست اول، دوم و سوم، متون تفسیری و ترجمه ای، عدم دسترسی به منابع اصلی، ضعف در فهم متون دست اول به زبان اصلی، پرهیز از جزیی نگری و تطبیق لفظ به لفظ اصطلاحات عرفانی و اتخاذ رویکرد کارکردگرایانه در تطبیق پدیده های متفاوت، پرداخته شده است تا راه گشای تحقیقات عرفان تطبیقی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
تعداد رکورد ها : 747
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید