مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
صفات ثبوتیه الهی
>
اصول صفات ثبوتیه الهی
>
علم الهی
عالم بالذات
عالم به علم
عالم لذاته
علم اجمالی واجب
علم الهی به افعال خود
علم الهی به ایمان اطفال
علم الهی به ایمان کافر
علم الهی به توبه فاسق
علم الهی به جزئیات
علم الهی به حسن
علم الهی به حوادث
علم الهی به ذات
علم الهی به شهادت
علم الهی به صفات افعال
علم الهی به علم
علم الهی به غیب
علم الهی به غیر
علم الهی به قبح
علم الهی به قدیم
علم الهی به کل معلومات
علم الهی به کلیات
علم الهی به ماهیات
علم الهی به مبصرات
علم الهی به مخلوقات
علم الهی به مدرکات
علم الهی به مسموعات
علم الهی به مصلحت
علم الهی به معدوم
علم الهی به معلوم جایز
علم الهی به معلوم غیر متناهی
علم الهی به معلوم متناهی
علم الهی به معلوم مستحیل
علم الهی به ممتنع
علم الهی به ممکن
علم الهی به موجود
علم الهی به نظام کل
علم الهی به واجب
علم تغییر پذیر خدا
علم حضوری واجب
علم ذاتی الهی
علم زاید الهی
علم متجدد الهی
علم نا متناهی الهی
عنایت الهی
قضا و قدر
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 278
عنوان :
العقائد والمعارف
نویسنده:
محمدتقی سبحانی ، رضا برنجکار
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : معارف اهل بیت الطاهرین علیهم السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید اسلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
باب حادی عشر: علامه حلی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
الغدیر: علامه امینی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
نهج الحق: علامه حلی
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر علیه السلام (لطف الله صافی)
,
کتب چاپی فارسی (باب حادی عشر)
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
آیات فضائل اهل بیت (ع) ,
آیات فطرت ,
اعتقاد به توحید ,
دلیل ضرورت نبوت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
علایم ظهور امام زمان (عج) ,
فطرت خدا شناسی ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
اصل امامت ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
برهان نظم ,
راه فطرت ,
ضرورت نبوت ,
عالم برزخ ,
اختیار انسان ,
عدل الهی ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
معجزات انبیا ,
وحدانیت الهی ,
فضایل اهل بیت (ع) ,
افعال امام زمان (عج) بعد قیام ,
براهین خداشناسی ,
اثبات وجود خدا ,
موت ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
آیات برزخ ,
علم انبیا ,
چکیده :
کتاب حاضر کتابی است درباره عقاید اسلامی و اصول عقاید شیعه که به بررسی توحید، عدل ، نبوت، امامت ، معاد، فضایل اهل بیت و امام مهدی عج می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دیدگاه ابن سینا و صدرالمتألهین درباره علم الهی
نویسنده:
محمد ذبیحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صور مرتسمه
,
علم الهی
,
فلسفه بوعلی
,
علم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مقاله حاضر در صدد تبیین دیدگاه دو فیلسوف نامدار، شیخالرئیس، ابنسینا و حکیم، صدرالمتألهین و بیان اختلاف نظر آن دو درباره علم الهی است. علم در حکمت صدرایی، امری وجودی و دارای مراتب و در نظام مشایی، کیف نفسانی است. در حکمت متعالیه علم خداوند بهذات و علم به موجودات قبل از ایجاد و بعد از ایجاد، علمی حضوری، ولی در حکمت مشاء علم ذات بهذات و علم به صور متقرره در ذات، حضوری و علم به موجودات خارجی، قبل و بعد از ایجاد، حصولی است. در این مقاله به پرسشهایی نظیر: آیا خداوند علم دارد؟ اگر علم دارد، علم او چه نوع علمی است، حضوری یا حصولی، تفصیلی یا اجمالی؟ آیا علم او به موجودات قبل از ایجاد است یا بعد از ایجاد؟ آیا حق تعالی به موجودات مادی و متغیر علم دارد یا نه؟ اگر علم دارد علمش جزئی است یا بر وجه کلی؟ آیا علم خداوند تابع است یا متبوع؟ پاسخ داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابواب الهدی [تحقیق حسین مفید]
نویسنده:
ميرزا محمدمهدی غروي اصفهانی؛ محقق: حسين مفيد
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
,
مکتب تفکیک
,
کتب مخالفین فلسفه و عرفان
,
کتب مکتب تفکیک
,
آثار مکتب تفکیک
کلیدواژههای فرعی :
معرفت دینی ,
دین شناسی ,
فلاسفه و عرفا ,
علم بشری ,
علم الهی ,
مخالفت با فلسفه ,
معارف الهی ,
احادیث و روایات ,
نقد تصوف ,
روش های دین شناسی ,
اصطلاحنامه تصوف ,
قرآن و فلسفه ,
شابک (isbn):
978-964-539-080-6
چکیده :
كتاب «ابواب الهدي» اثر ميرزا مهدي اصفهاني بدون اندكي درنگ مانيفست مخالفان فلسفه و عرفان است. مؤلف به روشني و به صراحت شمشير معارف به دست گرفته است و فلاسفه و عرفا را طرد مي كند. مباني فكري اين دو جريان هدف گرفته و «ناصواب» ناميده شده است. ميرزاي اصفهاني در ابتدا قرآن را مقابل علوم فلسفي دانسته و با قاطعيت اعلام كرده است: «هر كسي كه به سياست خلفا [ي غاصب منصب امامت] آگاه باشد؛ همچون خورشيد برايش آشكار است كه سبب ترجمه فلسفه و ترويج تصوف ـ كه هر دو از يونان سرچشمه گرفته است ـ چيزي جز سياست غلبه و چيرگي بر علوم اهل بيت (ع) نيست. خلفا با اين سياست خواسته اند تا مردم را از ائمه (ع) بي نياز گردانند...». نويسنده به صراحت از طعن ائمه عليه فلاسفه و صوفيان سخن مي گويد: «رواياتي از اهل بيت عصمت (ع) آمده كه در طعن دو طايفه (فيلسوفان و صوفيان) صريحند. همچنين روايات، در طعن به عقايد ايشان نيز صريح است؛ به گونه اي كه پيروان ائمه (ع) از اين دو گروه رويگردان بوده اند و به همين سبب نيز كتاب هايي در رد ايشان نگاشته اند... اهل اين دو گروه (فيلسوفان و صوفيان) نيز از مؤمنان پرهيز داشته اند. از اين روي عقايد خود را در نزد عموم مؤمنان آشكار نمي كردند. ميرزاي اصفهاني معتقد است كه «اساس و پايه فلسفه و تصوف بنابر علوم بشري است»، از اين رو به نقد علوم بشري مي پردازد و معارف الهي را تشريح مي كند. ميرزاي اصفهاني به جزئيات رفتارهاي اهل تصوف مي پردازد و اين گونه رفتار را راهي براي نابودي مي داند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسالة في الفرق بين نوعي العلم الالهي والكلام للارموي, رسالة في إثبات الواجب للكاتبي ومعها مناقشات النصیر الطوسی للمصنف
نویسنده:
سراج الدین الارموی, نجم الدین الکاتبی؛ تحقیق: محمد أكرم أبو غوش
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
عمان - اردن: دار النور المبین للدراسات والنشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کتب اهل سنت
,
اثبات خدا
,
اهل سنت (مذاهب کلامی)
,
راههای خداشناسی
,
اصول اهل سنت
,
عقاید اهل سنت
,
کلام الهی
,
متکلم (اسماء افعال الهی)
,
علم الهی
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
13. علم کلام
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
علم الهی
,
کلام الهی
,
علم الهی
,
علم الهی
,
علم الهی
,
کلام الهی
,
کتب کلام اهل سنت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
من تراث الشیعه
نویسنده:
حبیب السید سلمان الخطیب الموسوی
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
نجف: مطبعه نجف,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
میراث شیعه
,
کتب دائره المعارف
,
کتب فرق و مذاهب
,
الغدیر: علامه امینی
,
12- تاریخ و سیره: شیعه
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
تراث شیعه
کلیدواژههای فرعی :
عقاید شیعه ,
عقاید شیعه امامیه ,
عصمت امام (ع) ,
علم الهی ,
میراث اسلامی ,
دین و فرهنگ ,
فلسفه اسلامی ,
تراث حدیثى شیعى ,
تمدن اسلامی ,
علوم اقتصادی ,
مرجعیت علمی اهل بیت(ع) ,
چکیده :
کتاب تراث شیعه به بررسی میراث عظیم شیعه در موارد مختلف اقتصادی، علمی ، عقیدتی ، فلسفی و... می پردازد. بخشی از هدف تراث شیعه پاسخ به شبهات عده ای مغرض می باشد که می گویند شیعه تراث مشخص و معینی ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سد المفر علی القائل بالقدر ( محاضرات الاستاد الشیخ محمد باقر علم الهدی ) : دراسه تحلیلیه حول بحث الاراده و الطلب و نقد مقاله الجبر و التفویض و اثبات الامر بین الامرین
نویسنده:
محمد باقر علم الهدی ، تقریر: علی الرضوی، امیر الفخاری، حسن الکاشانی
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
16. کلام عقلی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
عقاید شیعه
,
قضا و قدر
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
کلام - دفاعیه و ها و ردیه
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
کشف المراد: علامه حلی
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
وافی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
أعیان الشیعة (محسن امین)
کلیدواژههای فرعی :
افعال عباد ,
افعال اختیاری انسان ,
توحید افعالی(کلام) ,
اراده الهی ,
امر بین امرین ,
تفویض ,
علم ازلی الهی به افعال انسان ,
علم الهی ,
کلام نفسی خدا ,
حدوث قرآن ,
شهوات ,
صفات فعلیه ,
علم واجب ,
اراده ,
شیطان ,
شماره ديويي:
297/465
چکیده :
کتاب حاضر محاضرات ایت الله محمدباقر علم الهدی در برخی از مباحث مهم کلامی از جمله، قضا و قدر، جبر و اختیار ، تفویض و... می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توضیح العقائد فی علم التوحید
نویسنده:
عبدالرحمن الجزیری
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بی جا: بی نا,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
عقاید اسلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
12. احکام کلامی ,
01. خداشناسی (کلام) ,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam ,
16. کلام عقلی ,
19. مسایل کلامی ,
افعال عباد ,
رؤیت خدا ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
سمع الهی ,
کلام الهی ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
علم الهی ,
معجزات حضرت محمد(ص) ,
صفات خدا ,
عقل ( جوهر ) ,
هیولی ,
قیامت ,
قیامت کبری ,
قدرت واجب ,
ماده ( جوهر ) ,
جوهر((اصطلاح وابسته)، مقولات کانت) ,
بصر الهی ,
کد کنگره:
BP 217 / 4 / ج 4 / ت 9
چکیده :
کتاب حاضر یک کتاب توحیدی است که در آن به مباحث توحیدی ای از قبیل بحث های درباره علم کلام ، جواهر و ماده و ... می پردازد بعد از آن شروع به بحث توحید و یگانگی خداوند و صفات علم ، تکلم و... را ادامه می دهد و در قسمت پایانی بحث سمعیات را مطرح می کند مثل رویت الهی ، قیامت و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحيد عند مذهب الامامية
نویسنده:
علاء حسون
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
اسمای افعال الهی ,
توحید افعالی(کلام) ,
وجوب معرفت الله ,
اراده الهی ,
عقاید شیعه امامیه ,
عمومیت علم الهی ,
علم الهی ,
اعتقاد به بدا ,
احکام خداشناسی ,
سعه وجودی الهی ,
قدرت الهی ,
شابک (isbn):
978-964-540-323-0
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر محیى الدّین عربى بر صدرالمتألّهین و فلسفه او
نویسنده:
علی زمانی قمشه ای
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ملاصدرا و عرفان ابن عربی
,
عرفان اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
احکام کلی وجود
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
فتوحات مکیه ,
حقیقت بهشت و دوزخ ,
علم به علت ,
علم به معلول ,
خلق جدید ,
علم الهی ,
کلام نفسی خدا ,
حکمت ایرانی-اسلامی ,
بقاء نفس ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
کلام خدا از نظر ملاصدرا ,
عرفان نظری ,
اسفار اربعه (فلسفه) ,
درخت طوبی ,
تأثیر ابن عربی بر ملاصدرا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
چکیده :
عرفان اسلامى از آغاز ظهور قرن به قرن تکامل یافت در هر قرنى عرفاى بزرگى ظهور کردند و به آن کمال بخشیدند و به سرمایه اش افزودند. البته این تکامل سیرى تدریجى داشت ولى در قرن هفتم به دست محیى الدّین با حرکت جهشى به نهایت کمال خود رسید. او عرفان را وارد مرحله جدیدى کرد که سابقه نداشت. محیى الدّین بیش از دویست کتاب نگاشته مهم ترین کتابهاى او یکى (فتوحات مکیّه) است که درحقیقت یک (دایرةالمعارف) عرفانى است و دیگرى کتاب (فصوص الحکم) است. ملاّصدرا با همه احترامى که براى ابن عربى قائل است امّا از آن جا که خود پژوهشگرى است بى نظیر و داراى نبوغى سرشار در پاره اى مسائل نظر ابن عربى را رد مى کند و در برخى مسائل سخن او را به عنوان تأیید بر پژوهش خویش مى آورد و در مسائلى چند چنین مى نماید که از او تأثیر پذیرفته است. بنابراین نمى توان او را پیرو بى چون وچراى ابن عربى دانست و این واقعیّتى است که ما در سرتاسر نوشته ها و آثار ملاّصدرا بویژه در اسفار با آن روبه رو هستیم. بارى نگارنده به مقتضاى حوصله تنگ این مقاله دیدگاههاى هر دو دانشمند بزرگ را برپایه مسائل مطرح شده در اسفار ملاّصدرا پى مى گیرد و از سایر نگاشته هاى او چشم مى پوشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 284 تا 312
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب نظام هستی از منظر امام خمينی (براساس تعليقات مصباحالانس)
نویسنده:
غلامرضا حسينپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
مفتاح الغیب
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
مصباح الانس
,
مصباح الانس: حمزه فناری
,
مراتب نظام هستی از منظر امام خمینی (براساس تعلیقات مصباحالانس) (عرفان)
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
کلام ,
نظام هستی ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
علم الهی ,
اعیان ثابته ,
مرتبه احدیت ,
مراتب وجود(خاص) ,
اعیان ثابته ,
احدیت(اثباتی) ,
احدیت(ثبوتی) ,
احدیت(تعین اول) ,
واحدیت(اندراجی) ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
احدیت(اخص) ,
واحدیت(اندراجی) ,
حضرت غیب مطلق ,
حضرت احدیت ,
حضرت واحدیت ,
مقام قاب قوسین((ثبوتی)، مقابل مقام او ادنی) ,
مقام قاب قوسین((اثباتی)، مقابل مقام او ادنی اثباتی) ,
علم الهی ,
کلام الهی ,
چکیده :
مفتاحالغيب نخستين اثري است كه رسماً در علم عرفان نظري توسط صدرالدين قونوي نگاشته شد و مصباحالانس اثر شمسالدين فناري نيز بعنوان شرحي تفصيلي بر اين كتاب، از آثاري است كه در استدلالي كردن مباحث عرفاني سهم بسزايي دارد. عارفاني چون امام خميني(ره) از جمله محققاني هستند كه تعليقات آنها در تبيين و ايضاح مقاصد مصباحالانس، بسيار مفيد بوده است. اين جستار بدنبال تبيين مراتب نظام هستي از نظر امام خميني بر اساس تعليقات ايشان بر مصباحالانس است. مراتب وجود حق در قوس نزول، همان سلسله» وجودات در نظام هستي است كه شامل اعتبارات و تعينات وجود ـ يعني مقامات ذات، احديت و واحديت ـ ميشود. بعبارت ديگر، حق تعالي داراي تعيناتي است كه ابتدا در مقام ذات كه البته مقام بدون اسم و رسمي است، متجلي ميشود و سپس با تنزل، به مقام احديت و باز با تنزلي ديگر، به مقام واحديت ميرسد. اين مقام واحديت، مقام تفصيل اسماء و صفات حق است كه اعيان ثابته، صور و مظاهر اين اسماء و صفات هستند و بهمين ترتيب، اعيان خارجي يا امور واقع نيز مظاهر اعيان ثابتهاند. ارزيابي، تحليل و نقد آراء امام خميني دربارة مراتب نظام هستي از اهداف اين پژوهش است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 278
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید