مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
05. فرجام شناسی Eschatology
>
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
احباط و تکفیر
احوال اهل قیامت
احوال عالم آخرت
ادله ضرورت معاد
اسامی معاد
اسماء و احکام
اهل آخرت
توبه
شاهدان روز قیامت
شبهات منکران معاد
شفاعت
عقبات قیامت
علایم قیامت
مرگ
معاد(کلام)
مواقف عالم اخروی
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 931
عنوان :
کلام و فلسفه، بحث درباره معاد جسمانی
نوع منبع :
صوت , پرسش و پاسخ
منابع دیجیتالی :
صوت
کلیدواژههای اصلی :
جوهریت نفس
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد جسمانی
,
ادله جوهریت و تجرد نفس
,
بقاء نفس
,
خلود نفس
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح الفصول النصیریة
نویسنده:
عبد الوهاب بن علی الاسترابادی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصل امامت
,
اصل توحید
,
اصل عدل
,
اصل معاد
,
اصل نبوت
,
عقاید شیعه امامیه
,
معرفت اصول دین
,
تعلیم اصول دین(افعال انبیاء)
,
13. علم کلام
,
دفع شبهات
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
فرق الشیعة (نوبختی)
,
توحید صدوق
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
نهایة المرام: علامه حلی
,
الغیبة: نعمانی
,
شفاء: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وافی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
قواعد العقائد: غزالی
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
نکت الاعتقادیه: شیخ مفید
,
اعتقادات: صدوق
,
قَواعِدُ المَرام فی عِلمِ الکَلام: ابن میثم بحرانی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
الغدیر: علامه امینی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
الیاقوت فی علم الکلام: ابراهیم بن نوبخت
کلیدواژههای فرعی :
افعال عباد ,
افعال قبیح ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
اعتقاد به معاد ,
امامت ,
شفاعت ,
وجوب لطف ,
افضلیت امام (ع) ,
نبوت خاصه ,
وجوب غیبت امام ثانی عشر علیه السلام ,
تمکین از امام(ع) در غیبت ,
اجماع امت (امامت) ,
حشر ,
حقیقت نفس انسانی ,
اجماع صحابه(امامت) ,
شفاعت حضرت محمد(ص) ,
حشر ابدان ,
حشر اجساد ,
دلالت معجزه بر نبوت ,
احوال معاد ,
احکام واجب الوجود ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
امتناع صدور قبیح از خدا ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از الم ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از حد ,
تنزه الهی از حدوث ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از فعل قبیح ,
تنزه الهی از جسم ,
تنزه الهی از رویت ,
تنزه الهی از اعراض حسی ,
اظهار معجزه (افعال انبیاء) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
شرح الفصول النصيرية، به قلم عبدالوهاب بن علی استرآبادی، از جمله شروح عربی بر «الفصول النصيرية» خواجه نصیرالدین طوسى (متوفی 672ق) است. اصل این کتاب، رساله مختصری در اصول دین است که خواجه نصیرالدین طوسی آن را به شیوه کلامی نوشته و آن را بر چهار فصل توحید، نبوت، امامت و معاد مرتب کرده است. خواجه نصیرالدین طوسی، معروف به نگارش مباحث عمیق در موضوعات گوناگون معرفتی است؛ لذا شروح و تعلیقات فراوانی بر تألیفات وی نوشته شده است. از جمله تألیفات وی «الفصول النصيرية» است که شروح بسیاری بر آن نوشته شده است. برخی از این شروح، مزجی یا مقطعی و عربی یا غیر عربی است. محققین در مقدمه به اسامی هشت شرح اشاره کردهاند که از مهمترین آنها شرح فاضل مقداد سیوری (متوفی 866ق) است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قيامة الكبرى
نویسنده:
عمر سليمان اشقر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
مراجع
وضعیت نشر :
عمان/ اردن: دار النفائس,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
احوال اهل قیامت ,
بعث (افعال الهی) ,
شفاعت ,
عقبات قیامت ,
علایم قیامت ,
معاد(کلام) ,
احوال عالم قیامت ,
اصحاب قیامت ,
رؤیت خدا در قیامت ,
عالم قیامت ,
محشر ,
اهوال قیامت ,
حشر ,
یوم بعث ,
احوال بعث ,
آیات معاد ,
کتب کلام اهل سنت ,
العقیدة فی ضوء الکتاب و السنة ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعليقات على شرح الدوانى للعقائد العضدية
نویسنده:
جمال الدين اسدآبادی، محمد عبده؛ گردآورنده: هادی خسروشاهی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار منسوب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
مصر/ قاهره: مكتبة الشروق الدولية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
19. مسایل کلامی ,
پیامبر شناسی ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
رؤیت خدا ,
اراده الهی ,
معاد جسمانی ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
تنزیه الهی ,
چکیده :
التعليقات علی شرح الدواني العقائد العضدية اثر سيدجمالالدين اسدآّبادى 1217ش معروف به افغانى است كه به عنوان تعليقه بر كتاب العقائد العضديه كه محقق دوانى به عنوان شرح بر كتاب العقائد العضديه اثر عضدالدين ايجى نوشته است، صورت پذيرفته است. در آغاز مقدمهى كوتاهى به قلم استاد سيدهادى خسرو شاهى آمده است كه در آن مؤلف كتاب العقائد العضدية، به گونه مختصر چنين معرفى شده است: عبدالرحمن بن احمد بن عبدالغفار، عضدالدين ايجى كه در سال 756 هجرى قمرى وفات يافته است و از دانشمندان بزرگ علم كلام بود و كتاب "المواقف" نيز از تأليفات او است. جلالالدين دوانى از علماى مشهور در فلسفه و كلام اين كتاب را شرح نموده است كه از جمله مهمترين كتابها در علوم ربانى، در نزد برادران مان اهل سنت، به شمار مىرود. سپس مقدمهاى از دكتر محمد عماره و در ادامه شرح كتاب العقائد العضديه و آنگاه تعليقات سيدجمال بيان گرديده است. كتاب تعليقات، يك بار يا دو بار به نام شيخ محمد عبده، در مصر به چاپ رسيده است و تاريخ نگارش آن طورى كه در كتاب ذكر شده، سال 1292 قمرى است كه سيد، در مصر اقامت داشت و به تدريس فلسفه مشغول بود و شيخ محمد عبده، در آن تاريخ هنوز جوان بود و در الازهر درس مىخواند و ممكن نيست كه شاگردى در 22 سالگى، اين چنين كتاب مهم و به اين سطح علمى تألیف كند. آنچه استاد سيدهادى خسرو شاهى مىگويد، همان نتيجهاى است كه دكتور محمد عماره، دانشمند مصرى، به آن رسيده است. موصوف در مقدمهاى كه به نام بررسى كتاب " التعليقات على شرح العقائد العضدية" در 22 صفحه بر اين كتاب نگاشته و قبل از شروع متن به چاپ رسيده است، انتساب آن را به شيخ محمد عبده، نفى نموده و بر انتساب آن به سيدجمالالدين صحه مىگذارد. كتاب در اواخر ذوالحجه سال 1292 هجرى قمرى و اوايل سال 1876 ميلادى، پایان يافته است كه شيخ محمد عبده در آن زمان در الازهر تحصيل مىكرد و حتى مقالاتى كه او بعد از اين تاريخ نگاشته است، بسيار بسيط مىباشد. اسلوبى كه در اين كتاب به كار برده شده است، از "سجع" خالى است؛ در حالى كه شيخ عبده در اسلوب نگارش، از سجع كار مىگرفت، بناء نقش او دراين كتاب، صياغت نص و تبييض است. هر كسى كه اين مرحله زندگى شيخ محمد عبده را نگاشته، ادعا نه نموده است كه شيخ محمد عبده، شرح عقايد عضديه، را تدريس مىنموده است. از زبان شيخ محمد عبده، روايت شده است كه اين كتاب را با چند كتاب كلامى ديگر، نزد سيدجمالالدين فرا گرفته است. در تعليقات بر شرح عقايد عضديه در چند جاى، شيخ محمد عبده حاشيه نگاشته است كه خود مىرساند كه اين حاشيههاى معدود و محدود بر تعليقات استادش، سيدجمالالدين باشد. در تعليقات شرح عقايد عضديه در تبصره بر يك نظر "دوانى" شارح عقايد عضديه، آمده است كه هيج يك از حكما و متكلمان، جز او به اين نظر نيستند. بناء در آن تاريخ، در مصر جز سيدجمالالدين آگاه به فلسفه و علم كلام، ديگر كسى پيدا نمىشد تا با اين قاطعيت حرف بزند. در اين كتاب اصطلاحاتى به زبان فارسی، تركى، هندى، وحتى فرانسه و انگليسى آمده است كه امكانات فهم و آشنايى آن زبانها را در آن ايام، شيخ محمد عبده نداشت. استاد محمد عماره، يك سلسله دلايل ديگرى را هم ذكر مىكند كه ثابت مىسازد كتاب" التعليقات على شرح العقائد العضديه" از سيدجمالالدين افغانى است، نه از شيخ محمد عبده! استاد عماره مىگويد كه برخلاف نظر كسانى كه ادعا دارند، كتاب در زمان حيات شيخ محمد عبده، به چاپ رسيده است و موصوف به آن رضايت داده و انتساب آن را به خويشتن نفى نكرده است، دليل مىآورد كه در صفحه آخر كتاب، تاريخ چاپ آن، اواخر شعبان المعظم سال 1323 قمرى آمده است و "استاد امام" در 7 جمادى الاولى همان سال؛ يعنى تقريبا سه ماه قبل از چاپ آن كتاب، داعى اجل را لبيك گفته است و دليل ديگر اينكه در آخرين صفحه آن كتاب چنين آمده است، "العلامة الاوحد، الفهامة الامجد،، المرحوم الشيخ محمد عبده، مفتى الديار المصريه" بناء اين كتاب در زمان حيات شيخ محمد عبده به نشر نرسيده است. زيرا او "مرحوم" خوانده شده است. بعد از مقدمهى محققانه سيدجمالالدين شناس شهير مصرى، دكتور محمد عماره، كتاب "شرح العقائد العضديه" تألیف محمد بن اسعد الصديق يا جلالالدين الدوانى، مىآيد و در ادامهء آن كتاب "التعليقات على شرح العقائد العضديه" تألیف سيدجمالالدين الحسينى الافغانى كه نام شيخ محمد عبده، به خاطر نقشش در تدوين اين كتاب نيز آمده است. تعليقات سيدجمالالدين شامل 222 تعليق يا حاشيه مىشود؛ اما همه كتاب را سيدشرح نداده است؛ يعنى كتاب دوانى كه 107 صفحه است، سيدجمالالدين 80 صفحه آن را شرح داده است و باقى را فرو گذاشته است. آنچه را سيدجمالالدين شرح نداده است، به مبحثهاى معاد روحانى مجازات و محاسبه در روز رستاخيز، صراط، مخلوق بودن بهشت و دوزخ، بهشتيان در جنت جاويدانهاند، مرتكب كناه كبيره جاويدان در دوزخ نمىماند، شفاعت پيامبر اكرم صلىاللهعليه وسلم برای مرتكبان گناهان كبيره امتش، عذاب قبر، سؤال منكر و نكير، معجزات، پيامبر صلىاللهعليه وسلم، خاتم پيامبران است، پيامبران معصوماند، كرامات اولياء حق است، امام بعد از پيامبر صلىاللهعليه وسلم ابوبكر صديق رضى الله عنه است، سپس عمر فاروق، عثمان ذى النورين و بعدا على رضى الله عنهم، معناى افضليت و اينكه اهل قبله را كافر نمىدانيم. استاد سيدهادى خسروشاهى در مقدمه اين مجموعه، علت اين كه چرا سيد، كتاب را تا آخر شرح نداده است، چنين مىگويد: «سيدجمالالدين از استمرار در شرح، به خاطر اجتناب از خوض در مسائل خلافى، به ويژه قضيه خلافت و امامت، توقف نمود. زيرا خوض در اين مسائل برای شيخ محمد عبده و با نظر به معتقدات او، امر آسانى است و معقول نيست كه قلمش در آن حد توقف نمايد.» استاد سيدهادى خسرو شاهى گرچه اين عبارت آخر مقدمهاش را دليلى آورده است كه شارح اين تعليقات شيخ محمد عبده نيست، بلكه سيدجمالالدين است. اما او در اين سطور مىخواهد، حرف دلش را در لفافه بيان كند و صريح نمىگويد، اما با اندكترين تعمق هر كس مىداند كه استاد خسرو شاهى چه مىخواهد بگويد.؟! استاد سيدهادى خسروشاهى مىگويد يا دقيقتر از فحواى كلامش چنين استنباط مىشود كه: سيدجمالالدين شيعه است و شيخ محمد عبده سنى. چون مباحث بعدى كتاب مورد بحث، مسأله امامت و خلافت است و سيدجمالالدين به خاطر شيعه بودن مخالف آن، نظر دارد، بناء تعليقات و يا تدريس كتاب شرح عقايد را پایان مىدهد! اصرار استاد خسرو شاهى برای شيعه ثابت كردن سيدجمالالدين، به خاطر اين است كه او را ایرانى ثابت كند و وضع اين مقدمه هم به اصطلاح منطقيون، به خاطر آن نتيجه است. زيرا او مىداند كه سادات كنر، اهل سنتاند و آسانترين طريقه برای ایرانى ساختن سيدهمين مذهب عقيدتىاش است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلاصة الحکمة الإلهیة
نویسنده:
عبدالهادی فضلی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة دائرة المعارف الفقه الاسلامی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
فلسفه اسلامی
,
13. علم کلام
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
کلیدواژههای فرعی :
تاریخ فلسفه ,
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
امامت ,
نبوت ,
تعریف فلسفه ,
فلسفه الهی ,
امور عامه ,
احکام کلی وجود ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
معاد(فلسفه) ,
کد کنگره:
1386 8خ6ف/BBR14
چکیده :
کتاب «خلاصة الحکمة الإلهیة» تالیف عبدالهادی فضلی، از منابع آموزشی فلسفی معاصر در بیان مسائل و موضوعات الهیات فلسفی است. حکمت الهی عنوانی است برای مفاهیمی که در سنت فکری اسلام در بردارنده بخش هایی از مسائل فلسفه و کلام اسلامی بوده است. در این کتاب به زبانی ساده ابتدا تعریف فلسفه و حکمت الهی آمده سپس سیری اجمالی از مباحث امور عامه صورت گرفته و در ادامه مسائل الهیاتی در این عناوین آمده است: الوهیت، نبوت، امامت و معاد. استدلال ها و مبانی این بحث ها به اختصار بیان گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفة المعاد المجلد 6
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی؛ مترجم: عبدالرحیم مبارک
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
دار الحجة البیضاء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
کتب کلام شیعه
,
کتب عرفان نظری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
کلیدواژههای فرعی :
تجلی خداوند ,
نامه اعمال ,
تجلی الهی ,
تجلی حق در قیامت ,
اعمال انسان ,
شبهات منکران معاد ,
معاد(کلام) ,
احوال عالم قیامت ,
دفع شبهات(افعال امام) ,
شبهه آکل و مأکول ,
عالم قیامت ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
حشر ,
معجزات انبیا ,
هول تطایر کتب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
چکیده :
«معرفة المعاد»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می رود. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان های جذاب و شیرینی اشاره می کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوين و مباحث جلد ششم عبارتند از: المجلس الخامس و الثلاثون: المعاد حتمی، والبعث بواسطة اسم «یحیی»، المجلس السادس و الثلاثون: هطول امطار الحیاة لا خیاء الموتی، المجلس السابع و الثلاثون: شیئیة الاشیاء بصورتها لا بالمادة، المجلس الثامن و الثلاثون: فی الرد علی الشبهات الواردة علی المعاد الجسمانی، المجلس التاسع و الثلاثون: الرد علی شبهة المعاد الجسمانی و بیان حقیقته، المجلس الاربعون: المعاد الجسمانی العنصری، و عالم عرض و نشر جمیع الموجودات، المجلس الحادی و الاربعون: تطایر الکتب و صفة صحیفة الاعمال
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفة المعاد المجلد 2
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی؛ مترجم: عبدالرحیم مبارک
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
دار الحجة البیضاء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
کتب عرفان نظری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
کلیدواژههای فرعی :
احتضار ,
حالت احتضار ,
توبه ,
معاد(کلام) ,
اعمال اولیای خدا ,
عالم برزخ ,
کلام ائمه (ع) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
سؤال قبر ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
صفات اولیاء الله ,
سؤال نکیر و منکر ,
عذاب قبر ,
نکیر و منکر ,
رستگاری (مسائل جدید کلامی) ,
بقاء نفس ,
خوف از مرگ ,
بدن انسان ,
ذهن انسان ,
نفس انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
چکیده :
«معرفة المعاد»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می رود. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان های جذاب و شیرینی اشاره می کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوين و مباحث جلد دوم عبارتند از: المجلس الثامن: النجاة فی الایمان بالله طوعاً و اتباع احکام الدین تعبداً، المجلس التاسع: لیس علی اولیاء الله خوف و لا حزن و لا سکرات موت، المجلس العاشر: الحاق المؤمنین باولیاء الله و المنکرین باولیاء الشیطان، المجلس الحادی عش: ممیزات عالم الطبع و عالم المثال و عالم القیامة، المجلس ثانی عشر: ممیزات عالم الطبع و عالم البرزخ و عالم القیامة، المجلس الثالث عشر: مفترق طریقی السعادة و الشقاء یضبح فی البرزخ طریقا و احداً، المجلس الرابع عشر: تجلی الانسان و اعماله فی عالم البرزخ فی صورتهما الملکوتیة
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفاهیم القرآن المجلد 8 : تفسير موضوعي يتناول دراسة الآيات الكريمة التي اشتملت علي الامثال و الاقسام القرآنية موضحا فائدتها و رادا لما اثير حولها من اسئلة و الشبهات
نویسنده:
جعفر سبحانی تبريزي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بیروت: مؤسسة التاریخ العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
توحید صدوق
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
گوهر مراد: ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
کلیدواژههای فرعی :
قبر ,
تناسخ ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
آیات معاد ,
ادله ضرورت معاد ,
امکان احیای اموات ,
تناسخ صعودی ,
تناسخ نزولی ,
شاهدان روز قیامت ,
مرگ ,
معاد(کلام) ,
مواقف عالم اخروی ,
صراط ,
عالم برزخ ,
عالم قیامت ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
نفخ صور ,
اصحاب اعراف ,
میزان اعمال ,
محاسبه عباد ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
ساعت ,
تجسم اعمال ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
کد کنگره:
BP 98 /س2م7
چکیده :
كتاب «مفاهيم القرآن» اثر آيت الله جعفر سبحانی، نخستين تفسير موضوعی قرآن كريم و به زبان عربی می باشد كه در هفت مجلد به نگارش درآمده و به چاپ رسيده است. مفسر در آغاز كتاب با مقدمه ای در اهميت قرآن و تفسير در جامعه اسلامی به بايستگی انقلاب در جهان تفسير اشاره كرده و دانشمندان را از تكرار در شيوه تفسير برحذر داشته است، آنگاه به مباحثی در زمينه نهايت ناپذيری قرآن و سير تطور تفسير و انواع تفسير و روش تفسير موضوعی اشاره كرده است. جلد هشتم این کتاب در مورد معاد در قرآن نوشته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أنوار الحکمة
نویسنده:
محمدمحسن فیض کاشانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بیروت: دار الامیرة، دار القاری,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
فصوص الحکم: ابن عربی
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
فتوحات مکیه: ابن عربی
,
شرح فصوص الحکم: داود قیصری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وافی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
جبر و اختیار(کلام) ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
احوال عالم آخرت ,
امامت ,
صفات ملائکه ,
علم به ملائکه ,
کتاب الهی ,
معاد(کلام) ,
نبوت ,
احوال عالم قیامت ,
ملائکه ,
قضا و قدر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
کد کنگره:
BP 211 /ف9 ع8012
چکیده :
کتاب «انوار الحکمة» تالیف ملا محمدمحسن فیض کاشانی، گزیده و تلخیص کتاب علم الیقین (یکی دیگر از آثار نویسنده) است. نگارنده در این کتاب در صدد بیان معارف کلامی برگرفته از قرآن و حدیث و حکمت متعالیه برآمده است. فیض در این کتاب در صدد بنیان نهادن علم کلام بر مبنای کتاب و سنت و تبیین آن بر اساس فلسفه می باشد. کتاب دارای چهار بخش اساسی است: بخش نخست: كتاب العلم بالله بخش دوم: كتاب العلم بالملائكة بخش سوم: كتاب العلم بالكتب و الرسل بخش چهارم: كتاب العلم باليوم الآخر.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفة المعاد المجلد 4
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی؛ مترجم: عبدالرحیم مبارک
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
دار الحجة البیضاء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
15. کلام نقلی
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
13. علم کلام
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
کتب کلام شیعه
,
کتب عرفان نظری
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
کلیدواژههای فرعی :
حشر ,
ذوالقرنین ,
رجعت ,
اسمای حسنی ,
علایم قیامت ,
معاد(کلام) ,
عالم قیامت ,
نفخ صور ,
مخلصین ,
وجه الهی ,
احادیث و روایات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
چکیده :
«معرفة المعاد»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می رود. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان های جذاب و شیرینی اشاره می کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوين و مباحث جلد چهارم عبارتند از: المجلس لعشرون: علامات ظهور القیامة، المجلس الحادی و لعشرون: علامات القیامة، المجلس الثانی و لعشرون: نفخ الصور و اخیاء الموتی، المجلس الثالث و لعشرون: المراد بالمبعوثین بنفخ الصور، و الافراد المستثنون، المجلس الرابع و لعشرون: المخلصون هم الذین لا یموتون بنفخ الصور، المجلس الخامس و لعشرون: الانبیاء و الائمة متحققون باسماء الله الحسنی، المجلس السادس و لعشرون: فی معنی وجه الله و وجه المخلوقات
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 931
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید