مرور درختی موضوعات | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
نمودار درختی موضوعات
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
05. فرجام شناسی Eschatology
>
رجعت
رجعت اسماعیل بن جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام
رجعت اسماعیل بن حزقیل علیه السلام
رجعت اصحاب علی علیه السلام
رجعت اهل بیت (ع)
رجعت در امت های گذشته
رجعت در دنیا
رجعت در عالم مثال
رجعت عیسی علیه السلام
رجعت محمد الامام
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 196
عنوان :
باور و اعتقاد یهودیان نسبت به رجعت امام مهدی (عج) چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
"رجعت"، در لغت به معنای بازگشتن و برگشتن است. [1] و در اصطلاح به این معناست که عده ای از افراد (مومنان خالص و مشرکان محض) پس از مردن و قبل از برپایی قیامت دوباره به این دنیا بر می گردند . [2] پس رجعت درباره امام زمان (عج) اصطلاحاً از بحث خارج است و م
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رجعت
,
دین یهود
,
مهدویت
,
موعود و منجی یهودی
کلیدواژههای فرعی :
ظهور منجی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاشف الاسرار (جلد 1)
نویسنده:
نظرعلی بن سلطان طالقانی؛ مصحح: مهدی طیب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: سفینه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام امامیه
,
اصول دین
,
مسائل اعتقادی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
19. مسایل کلامی
,
امام شناسی
,
پیامبر شناسی
,
رجعت
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
مهدویت
,
نبوت
,
حقانیت مذهب شیعه
,
خلفای ثلاثه
,
عقاید شیعه امامیه
,
حیات اخروی
,
شیعه شناسی
,
موت
,
بهشت
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
شابک (isbn):
978-964-95772-5-2
چکیده :
كتاب «كاشف الأسرار» يكى از مهم ترين آثار ملانظر على طالقانى است، كه در حقيقت محتواى جلساتى است كه مولف طى چهار ماه رمضان ارائه كرده است. این کتاب حاوی چکیده مطالبی که مؤلف طی قریب 20 سال، از محضر عارف بزرگ معاصر شیعی، مرحوم حاج میرزا محمد اسماعیل خان احمد دولابی، استفاده نموده و اولین مجلد آن را ذیل قریب 80 عنوان، که در برگیرنده ساسی ترین موضوعات در شناخت جهان بینی عرفانی شیعه و نحوه سلوک الی الله به شیوه اهل محبت و جذبه است، تنظیم و دسته بندی کرده است. از ویژگی های بارز کتاب این است که مولف به سبب جامعیت علمی و عرفانی خویش، توانسته در هر بحث طرحی ارائه کند که در برگیرنده مشرب های کلامی و فلسفی و عرفانی و منطبق بر مضامین آیات و احادیث باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا بازگشت امامان به حیات دنیا و بحث رجعت بعد از ظهور حضرت مهدى(عج) قابل اثبات است؟ اصلاً قضیه رجعت که باید به آن معتقد باشیم چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : رجعت به معنى عودت و بازگشت است و در اینجا به معنى بازگشت به سوى دنیا میباشد؛ در اصطلاح معنى رجعت از نظر علما و دانشمندان شیعه چنین است که می گویند، پیش از قیام قیامت در ادامه حکومت حضرت مهدى(عج) به ترتیب، دوران رجعت هر یک از ائمه هدى علیهم الس
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رجعت
,
معاد(کلام)
,
اثبات رجعت
کلیدواژههای فرعی :
وجوب رجعت ,
حقیقت رجعت ,
وقوع رجعت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شما می فرمایید که مرگ ورود به مرحله ی بازگشت است. پس چگونه رجعت وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : ادیان ابراهیمی و فلاسفه قائل به تناسخ نیستند زیرا تناسخ یک چیز غیر معقولی است . در مورد رجعت ما نمی دانیم که آنها چگونه برمی گردند . آیا با بدن مثالی بر می گردند یا با بدن واقعی برمی گردند ؟ اینکه رجعت رخ خواهد داد اجماع بین شیعیان است ولی کیف
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رجعت
,
معاد(کلام)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
احکام رجعت ,
امکان رجعت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظور از دابه من الارض در قرآن کیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
" دابه" به معنى" جنبنده" و" ارض" به معنى" زمين" است، و بر خلاف آنچه بعضى مىپندارند "دابه " تنها به جنبندگان غير انسان اطلاق نمىشود، بلكه مفهوم وسيعى دارد كه انسانها را نيز در بر مىگيرد، چنان كه در آيه 6 سوره هود مىخوانيم: وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رجعت
,
آیات رجعت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیه ی «دابَّةً مِنَ الأرض» در تفاسیر فریقین
نویسنده:
هاجر جوششان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رجعت
,
آیات رجعت
چکیده :
این پژوهش مفهوم ومصداق آیه ی کریمه « وَ إِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیهِْمْ أَخْرَجْنَا لهَُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُکلَِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کاَنُواْ بَِایَاتِنَا لَا یُوقِنُونَ» (سوره نمل، آیه 82) را درآینه تفاسیر شیعه وسنی به صورت توصیفی و مقایسه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است . روش گرد آوری داده ها در آن، کتابخانه ای وإسنادی و از نوع مطالعات مروری فراگیر است. روش پردازش و تحلیل اطلاعات نیز توصیفی و تحلیلی و تاحدی، تاریخی است. نویسنده کوشیده است با مرور نسبتا جامع در تفاسیر فریقین، دیدگاه های متفاوت و همگرا را مطالعه کند. حاصل این مطالعه در سه بخش متمایز از آیه شریفه گزارش و بررسی شده است: بخش اول (وَ إِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیهِْمْ)، بخش دوم (أَخْرَجْنَا لهَُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ)، و بخش سوم (تُکلَِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کاَنُواْ بَِایَاتِنَا لَا یُوقِنُونَ). پس از بررسی کلیاتی چون، تعاریف و مفاهیم، پیشینه ی تحقیق و معرفی منابع و ارزیابی تفصیلی آنها و ارائه چشم اندازی کلی از فضای عمومی سوره نمل، در بررسی بخش اول به این نتیجه رسیده ایم که وقوع قول که بر کفار و مشرکان تمامی قرون و اعصار رخ می دهد، از نظر اکثر مفسران شیعه وقوع «رجعت» است. تعداد محدودی از مفسران شیعه و تقریبا تمامی مفسران اهل سنت، آن را وقوع قیامت و نزول عذاب بر آنان می دانند. در مطالعه بخش دوم آیه، بیشتر مفسران اهل سنت مصداق دابه را جانوری عجیب الخلقه بر می شمرند و برایش ویژگی ها و صفاتی عجیب و دور از ذهن بر می شمرند. اندکی از آنان هم در مورد تعیین مصداق برای آن سکوت کرده اند. اما در میان مفسران شیعه، معدودی از معرفی مصداق معین سر باز زده اند و اکثریت، آن را یک انسان تلقی کرده اند که ممکن است امام علی(ع) ویا حضرت مهدی(عج) باشد. وسرانجام درتفسیر قسمت سوم ایه، اولین اختلافی که به چشم می خورد، قرائت «تکلمهم» است. برخی از مفسران اهل سنت، قرائت به صورت «تَکلِمُهُم» را پذیرفته اند؛ اما هیچ یک از مفسران شیعی مذهب، این قرائت را که به معنای صدمه و زخم زدن است نمی پذیرند.در مورد ادامه ی این بخش، مفسرانی از هر دو فرقه، «أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُون» را سخن دابه می دانند و بقیه، آن را سخن خداوند بر می شمرند. بر همین اساس، دیدگاه آنان در مورد مصداق آیات در این آیه نیز متفاوت است. بررسی تطبیقی اقوال را می توان در نتیجه گیری نهایی رساله ملاحظه کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مختصر البصائر
نویسنده:
حسن بن سلیمان حلی؛ محقق: مشتاق صالح مظفر
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه متنی
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مؤمنان
,
امام شناسی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
رجعت
,
آیات فضائل اهل بیت (ع)
,
امامت
,
صفات حضرت محمد(ص)
,
احادیث فضایل اهل بیت (ع)
,
صفات ائمه معصومین(ع)
,
فضایل ائمه (ع)
,
قضا و قدر
,
احادیث و روایات
,
13. علم کلام
,
کتب امام شناسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سعد بن عبدالله اشعری قمی
شابک (isbn):
964-470-280-8
چکیده :
«مختصر البصائر»، به زبان عربی، تالیف حسن بن سلیمان حلی، عالم شیعی قرن هشتم، گزیده و مختصری از کتاب «بصائر الدرجات» سعد بن عبدالله اشعری قمی، عالم شیعی قرن سوم هجری است و ارتباطی به کتاب «بصائر الدرجات» صفار ندارد. موضوع کتاب، روایاتی درباره مناقب و ویژگی های ائمه و شناخت آنان است. اصل کتاب اشعری اکنون موجود نیست، ولی اثر هم نام آن؛ یعنی «بصائر الدرجات» محمد بن حسن صفار قمی، معاصر اشعری وجود دارد که اتفاقا مباحث آن کاملا به آنچه در «مختصر البصائر» آمده شبیه است. به همین دلیل، افندی در «ریاض العلماء» احتمال داده است که اصل «بصائر الدرجات» از صفار بوده که اشعری آن را تلخیص کرده و حسن بن سلیمان بار دیگر آن را تلخیص نموده است. لیکن چنین نظریه ای با توجه به شهرت کتاب «بصائر الدرجات» از اشعری و ذکر آن در منابع فهرستی، پذیرفته نشده، اما احتمال جدی دیگری هست که هم اشعری و هم صفار، کتاب «بصائر الدرجات» را از نسخه اصل دیگری گرفته اند و به همین دلیل مطالب و حتی اسناد آن دو به یک دیگر بسیار نزدیک و مشابه است. بخشی از آنچه در «مختصر البصائر» آمده، افزوده های مؤلف آن، حسن بن سلیمان حلی است که البته وی، در ابتدای باب، تذکر داده است که آنها را از طریق دیگری غیر از اشعری نقل کرده است. پاره ای از مطالب مطرح شده در کتاب: رجعت و کسانی که رجوع خواهند کرد، نشانه های مؤمن، رجال اعراف، فضیلت ائمه و آیاتی از قرآن در مورد آنها، تسلیم در برابر آنچه پیامبر و ائمه فرموده اند، نامه امام صادق علیه السلام به مفضل بن عمر، صفات پیامبر و ائمه و فضیلت هایی که خداوند به آنها عطا فرموده است، کسی که به رد و انکار سخنان پیامبر و ائمه بپردازد، کتمان حدیث و افشای آن، قضاء و قدر و...
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه های مختلف درباره رجعت وحکمت و فلسفه آن
نویسنده:
امینالله عدنانی ساداتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
شیعه
,
رجعت
,
حکمت
,
آخر الزمان
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
حدیث
,
قرآن
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
حکمت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
اعتقاد به رجعت یکی از مسلّمات مذهب شیعه و ممیّزات آن از دیگر فرق اسلامی است که از زمان پیامبر اکرم(ص) مورد توجه و تأکید بوده است و رجعت به این معنا است خداوند به هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) عده ای از اموات که دارای ایمان خالص یا شرک خالص بوده اند را به همان صورتی که در زمان حیات خود داشتند ، به دنیا باز می گرداند تا مومنان به عزت و حاکمیت زمیندست یابند و مشرکان مورد عذاب قرار گیرند. از دیدگاه عقل هیچ گونه مانعی برای زنده شدن مردگان پس از مرگ وجود ندارد و عقل وقوع آن را محال نمیداند و حکم به امکان وقوع آن میکند. آیات قرآن بر اصل رجعت دلالت دارند که به دو دسته تقسیم می شوند:1-آیاتی که بر وقوع رجعت در امت های گذشته دلالت دارد.مانند داستان زنده شدن هفتاد نفر از قوم بنی اسرائیل2- آیاتی که از تحقق رجعت در آینده خبر می دهد.شیعیان وقوع رجعت را در آخرالزمان ضروری میدانند، اما اهل سنت به علت درک نادرست از مفهوم رجعت آن را انکار میکنند.در برخی از فرق اسلامی مانند سبابیه ، کیسانیه و غلات نیز اعتقاد به رجعت وجود داشته اگرچه هیچ گونه شباهتی بین اعتقاد به رجعت ا زنظر شیعه دوازده امامیه با اعتقاد به رجعت از منظر برخی فرقه های اسلامی به چشم نمی خورد. رجعت مانند سایر برنامه های الهی اهداف مهمی دارد که برخی از آن ها در منابع دینی ذکر شده است در روایات به برخی از اهداف و حکمت ها اشاره شده است و این اهداف را در سه زمینه بررسی می کنیم :نخست به اهدافی می پردازیم که در رابطه با ائمه اطهار (علیهم السلام) در احادیث بیان شده است و سپس به بررسی اهدافی که از رجعت مومنان به دنیا در روایات بیان شده است می پردازیم و سرانجام اهدافی راکه برای رجعت کفار در روایات بیان شده است را بررسی میکنیم.کلمات کلیدی : رجعت ، فلسفه رجعت ، عقل ، نقل ، آخر الزمان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن فرماید: «وَ حَرَامٌ عَلَى قَرْیَةٍ أَهْلَکنَاهَا أَنَّهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ. و بر [مردم ] شهرى که آن را هلاک کرده ایم، بازگشتشان [به دنیا] حرام است». این آیه به صراحت، رجعت را رد مى کند. پس چگونه رجعت قابل قبول است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين آيه نه تنها مخالف رجعت نيست، بلكه از بهترين ادلّه براى اثبات رجعت است؛ زيرا آيه مى گويد گروهى خاص باز گشت ندارند و لازمه اش اين است كه گروهى ديگر بازگشت دارند. ممكن است گفته شود كه رجعت كنندگان، هم از مؤمنان اند و هم از كافران. اگر هلاك شدگان،
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیات رجعت
,
رجعت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اثبات رجعت
کلیدواژههای فرعی :
رجعت کنندگان ,
هدف رجعت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا این آیه، رجعت را نفی نمی کند؟ «أَ لَمْ یَرَوْا کمْ أَهْلَکنَا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ أَنَّهُمْ إِلَیْهِمْ لاَ یَرْجِعُونَ. مگر ندیده اند که چه بسیار نسل ها را پیش از آنان هلاک گردانیدیم که دیگر آنها به سویشان بازنمى گردند؟».
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين آيه از بازگشت نيافتن گروه هايى سخن مى گويد كه هلاك شده اند و نمى تواند نافى رجعت باشد. در واقع از اين آيه استنباط مى شود كه نسل هاى هلاك شده، به دليل اين كه يك بار عذاب دنيوى شده اند، ديگر بازگشتى ندارند تا دوباره عقوبت شوند و تنها عذاب برزخ و حس
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رجعت
,
اثبات رجعت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 196
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید