آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2107
توجیه جاودانگی اصول اخلاقی بر مبنای نظریه اعتبارات از دیدگاه استاد مطهری
نویسنده:
محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این مقاله، ابتدا شرح و بیانی اجمالی از نظریة اعتباریات علّامه طباطبایی به‌ویژه دربارة مفاهیم اخلاقی می‌دهد؛ سپس می‌کوشد تا زوایای تاریک این موضوع را از رهگذر بررسی شرح و بیان‌هایی که شهید مطهری در توضیح نظریة مذکور دارد، روشن سازد. مهم‌ترین مسأله‌ای که مطهری می‌کوشد حلّ و فصل کند، جاودانگی اصول اخلاقی است. چنین می‌نماید که نظریة اعتباری بودن مفاهیم اخلاقی به نسبی‌گرایی می‌انجامد. مطهری تلاش می‌کند تا توجیهی برای جمع اعتباری بودن مفاهیم اخلاقی و جاودانگی اصول اخلاقی بیابد. این توجیه مبتنی بر مفهوم «من عِلْوی» است. این مقاله پس از شرح تلاش شهید مطهری در این خصوص، نشان می‌دهد که پذیرش «من علوی» و ارجاع مفاهیم اخلاقی به رابطة تلائم و سازگاری فعل با «من علوی»، در واقع فاصله گرفتن از نظریة اعتباریات است.
شناخت علل انحراف و گروه‎های منحرف در پنج سوره نخست قرآن ‎کریم
نویسنده:
اعظم خطیبی، کرم سیاوشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این پژوهش به توصیف علل انحراف و گروه‎های منحرف از دیدگاه قرآن‎ کریم با رویکرد جامعه‎شناختی می‎پردازد تا از این طریق، راهکارهای کاربردی را در پیشگیری از رفتارهای منحرف بیابد. روش پژوهش توصیفی و نوع آن کاربردی است. نمونه پنج سوره نخست قرآن است و روش گردآوری داده‎ها، کتابخانه‎ای است. نتایج نشان داد در سوره‎های بررسی‎شده، 78/27% آیات به منحرفان اختصاص یافته است و قرآن ‎کریم اعتقادات غیرتوحیدی و گزینش راه‎های زندگی غیرالهی را عامل انحرافات برمی‎شمارد. شناخت و کسب آگاهی از علل ریشه‎ای انحرافات و تلاش برای داخل‎کردن دین در همه ابعاد زندگی اجتماعی در سطوح خرد و متوسط و کلان، می‎تواند از کج‎رفتاری‎ها جلوگیری کند، زیرا پیامدهای رفتار منحرفان از منظر قرآن، شباهت بسیاری به پیامدهای رفتار منحرفان در عصر مدرن دارد که ضرورت رجوع به قرآن را توجیه می‎نماید.
صفحات :
از صفحه 19 تا 38
صلح امام حسن علیه‌السلام
نویسنده:
مرتضی مطهری.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: صدرا‏‫,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تردید یا انکار؟ ( بررسی اجمالی اندیشه های کلامی خیام بر اساس رباعیات)
نویسنده:
احمد خاتمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
عمر خیام، ریاضی دان، فیلسوف، منجم و دانشمند برجسته عصر سلجوقی (ف.526) بیشترین شهرت خود را مرهون رباعیات اندکی است که به اختلاف در میزان و انتساب به نام وی برجای مانده و توجه عالمان و ادیبان را به خود جلب کرده است و راه تحسین و انتقاد بر شعر او گشوده شده است. مهمترین ویژگی شعر خیامی، افکار و اندیشه های اوست که با بیانی ساده و دلنشین در رباعیات او جای گرفته است. شدت تاثیر این افکار به قدری است که عده ای برای بری داشتن ساحت وی از این افکار، خیام شاعر را فردی غیر از خیام حکیم دانسته اند. علی ای حال، نظر به شدت تاثیر این اندیشه های مقاله حاضر با استناد به 178 رباعی مذکور در تحقیق دو مرحوم فروغی و غنی، سعی دارد نقاط ضعف یا قوت اندیشه های کلامی مستتر در این رباعیات را - اعم از آنچه که خوش نامی وی را در پی داشته و یا بدنامی وی را - مورد بررسی قرار دهد و ترتیب موضوعات مورد بررسی از این قرار می باشد: 1- محورها و موضوعات اصلی شعر خیام شناخته شود 2- میزان اصطلاحات به کار گرفته شده در رباعیات خیام معلوم شود 3- مشخص شود که از میان اصطلاحات کدام یک می تواند معنای کلامی داشته باشد. با بررسی رباعی تحقیق شود که آیا اصطلاح مورد نظر در معنای کلامی به کار گرفته شده است یا خیر؟ چنانچه در معنای کلامی است آن رباعی تحلیل شده بررسی شود که معنای آن متضمن کدام یک از موارد زیر می باشد: 1- شک و تردید 2- سوال وایجاد شبهه کلامی 3- انکار.
صفحات :
از صفحه 207 تا 231
تبين و تحقيق ديدگاه‌هاي شهيد مطهري درباره قيام امام حسين(ع)
نویسنده:
‫غلام‌سخي رضايي
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫بالاترين فضايل و ارزش‌هاي انساني و اسلامي را مي‌توان در خاندان رسول خدا( مشاهده کرد. از ميان خاندان آن حضرت، امام حسين(ع) داراي فضايل و ويژگي‌هاي خاص بود؛ کرامت نفس، شکيبايي، قوت قلب، نفس مطمئنه، روشن‌بيني و پيش‌بيني حوادث، و در حقيقت مصداق عملي مکتب اسلام بودن، جزء فضايل و ويژگي‌هايي است که شهيد مطهري در آثار خود براي امام حسين(ع) به آن اشاره کرده است. از سوي ديگر، ما از بيانات و نظرات شهيد مطهري به اين نتيجه مي‌رسيم که قيام امام حسين(ع) در کمال آگاهي و روشن‌بيني بوده، و از عوامل متعدد تشکيل يافته است. بر اساس نص قطعي تاريخ اسلام مخالفت شديد آن حضرت در مورد بيعت با يزيد از سويي، و دعوت مردم کوفه از امام و فساد و منکرات حکومت يزيد و عکس‌العمل آن حضرت در راستاي انجام امر به معروف و نهي از منکر از سوي ديگر، علل و عواملي است که مبناي شکل‌گيري نهضت عاشورا را تشکيل داده است. همچنين اهداف قيام امام حسين(ع) از منظر شهيد مطهري، شامل اعتراض به وضعيت موجود به‌عنوان انگيزه آغازين حرکت آن حضرت؛ امر به معروف و نهي از منکر به‌عنوان ابزار مورد نظر امام براي اصلاح جامعه، و احياي سيره نبوي و تلاش براي تشکيل حکومت بر اساس قرآن کريم و سنت نبوي و علوي مي‌باشد. قيام امام حسين(ع) و نهضت عظيم عاشورا دستاوردهاي فراواني هم به‌دنبال داشته است، که از نگاه شهيد مطهري اين قيام را مي‌توان مظهر عزت راستين در جهان اسلام و حافظ ارزش‌هاي اسلامي دانست. قيام امام حسين(ع) خط روشني است بين حق و باطل، که درس شهادت و فداکاري در راه حق را به همه آزادگان مي‌دهد. در مجموع، استاد مطهري درباره حادثه عظيم عاشورا نظري محققانه و نگاهي عالمانه داشته، و ديدگاه‌هاي ايشان با منابع صدر اسلام سازگاري دارد.
ریشه‌یابی در نهضت امام حسین (ع)
نویسنده:
نويسنده:مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: هادی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تحلیل ادخال خداشناسی در امور عامه به‌وسیله تبیین عرض ذات، از دیدگاه محمدرضا مظفر و مرتضی مطهری
نویسنده:
حسین حاجی زاده ، حسین حاجی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
پیشینه تقسیم‌بندی علوم به یونان باستان برمی‌گردد. از حکمای یونانی می‌توان از ارسطو نام برد که برخی او را نخستین کسی می‌دانند که توانست علوم را تقسیم و طبقه‌بندی کند. او حکمت را به نظری و عملی، و حکمت نظری را به ریاضیات، طبیعیات، امور عامه، و الهیات تقسیم کرد و حکمت عملی را شامل سه بخش قرار داد: سیاست منزل، سیاست مُدُن، اخلاق. فلاسفه و حکمای مسلمان حکمت نظری را به سه بخش تقسیم نمودند؛ از نظر آنان الهیات علم مستقلی نیست و جزو امور عامه است. توجیه و تبیین این تقسیم‌بندیِ حکما با توجه به ملاک قرار دادن موضوع در تمایز و تقسیم‌بندی تأمل‌برانگیز است. مهم‌ترین قید در تبیین موضوع «عرض ذاتی» است. در این تحقیق، به روش توصیفی ـ تحلیلی ضمن بیان نظرات محمدرضا مظفر و مرتضی مطهری درمورد عرض ذاتی، به لوازم این نظر نیز اشاره شده است. نتایج پژوهش از این قرار است که با نگاه محمدرضا مظفر به عرض ذاتی تمام علوم فلسفی خواهند بود، ولی با نگاه مرتضی مطهری چنین اشکالی وارد نخواهد بود و همه گزاره‌های علوم در جای مناسب خود قرار خواهند گرفت.
صفحات :
از صفحه 153 تا 168
واکاوی اصول و شرایط امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه شهید مطهری در مقایسه با آراء برخی مفسران و اندیشمندان قرآنی معاصر
نویسنده:
پدیدآور: زهره علی پور سعدآبادی استاد راهنما: الهه هادیان استاد مشاور: محمدعلی مهدوی راد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در متون دینی بر مسئله امر به معروف و نهی از منکر تأکید فراوان شده است؛ تا جایی که بر اساس روایت امیرالمومنین (ع) همه کارهای خوب و حتی جهاد در راه خدا در برابر این فریضه، به ذرّه آبی در برابر دریایی عمیق پهناور تشبیه شده است. شهید مطهری (ره) امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان علت مبقیه اسلام برمی شمارد. این واجب دارای شرایطی است که شرایط آن به تعبیر شهید مطهری (ره)، از جمله شرایط وجود (شرط واجب) است (مانند شرط طهارت برای نماز)؛ و نه شرط وجوب (مانند شرط استطاعت‌ برای حجّ). این شرایط از دیدگاه ایشان به اجمال عبارتند از: ⦁ شناخت معروف و منکر (علم و شناخت و بصیرت نسبت به موضوع) ⦁ نداشتن مفسده برای اسلام (بنابراین ضرر مالی یا جانی یا آبرویی اصلا جزو شرایط نیست) ⦁ احتمال اثر و نتیجه (به قول مقام معظم رهبری، همه جا احتمال اثر هست؛ اما راه و روش آن را باید خودمان پیدا کنیم و به گونه ای عمل کنیم که نتیجه دهد). همان گونه که گذشت، اصلی ترین دلیلی که موجب شده است تا امر به معروف و نهی از منکر تا این حد در میان معارف دین ارزش پیدا کند، همین است که راه و روش آن را باید خود مکلّف پیدا کند. ⦁ قدرت (بویژه در تشکیلاتی کار کردن) ⦁ اصرار و ادامه متخلّف درباره شرایط امر به معروف و نهی از منکر در آثار دیگر علمای قرآنی معاصر نیز سخن به میان آمده است. در این پایان نامه بر آن هستیم تا دیدگاه شهید مطهری درباره اصول و شرایط یاد شده امر به معروف و نهی از منکر را با دیدگاه برخی از اندیشمندان قرآنی معاصر شیعه (به صورت ویژه : امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، علامه طباطبایی (ره)، شهید صدر، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله مکارم، علامه محمد حسین طهرانی و برخی دیگر از علمای شیعه معاصر) مقایسه و تطبیق نماییم. ضرورت پرداختن به این بحث از آن رو است که در میان آثاری که درباره مسئله امر به معروف و نهی از منکر تا کنون نوشته شده است، مباحث شهید مطهری (ره) به صورت ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است؛ چنان که حتی در کتاب امر به معروف و نهی از منکر مایکل کوک نیز، وی به دیدگاه شهید مطهری (ره) درباره مسئله امر به معروف و نهی از منکر عنایت داشته و دیدگاه های ایشان در این باره را ذکر می کند. به نظر می رسد واکاوی مقایسه ای و تطبیقی این شرایط با دیدگاه اندیشمندان قرانی معاصر یاد شده، بلحاظ اهمیت مباحث شهید مطهری (ره) و تاکید امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بر مطالعه آثار ایشان و نیز اهمیت بحث شرایط دقیق و درست امر به معروف و نهی از منکر، ضروری می نماید.
ذهن‌شناسی از دیدگاه شهید مطهری و علامه جعفری
نویسنده:
نویسنده:محمد حیدری‌فرد؛ استاد راهنما:عبدالله نصری؛ استاد مشاور :غلامرضا ذکیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ذهن‌شناسی از شاخه‌های نسبتاً نوپدید در فلسفه است که امروزه پژوهش‌های بسیاری را به خود معطوف داشته و محققان بسیاری پیرامون موضوعات و مسائل مطرح در آن کتب و مقالات متعددی نگاشته‌اند. ساختار ذهن انسان و چگونگی کارکرد آن از چنان پیچیدگی برخوردار است که هریک از فلاسفه‌ای که در این باب ورود پیدا نموده اند، با اتخاذ مبانی فلسفی خویش، گاه سخنانی بسیار متفاوت در این‌باره ابراز داشته‌اند. این تفاوت مبنا از رویکردی یگانه انگارانه یا دوگانه انگارانه نسبت به نفس (ذهن) و بدن صورت می‌گیرد. دیدگاه اول دیدگاهی مادی گرایانه است که مجموع نفس (ذهن) و بدن را یک امر مادی می‌پندارد و در مقابل در رویکرد دوم غیرت نفس (ذهن) و بدن و دوگانگی آن‌ها و تجرد نفس مفروض قرار می‌گیرد. در این میان فلاسفه اسلامی‌ با اتخاذ مبنای رئالیستی، از دیدگاه خود مسئله ذهن و ابعاد معرفتی آن را بررسی نموده و در حل مسائل و معضلات آن مسیری جدا از آنچه برخی فلاسفه غربی پیموده‌اند، اتخاذ نموده‌اند. مطهری و جعفری که به جرأت می‌توان آن‌ها را از فلاسفه معاصر صاحب نظر و برجسته در حوزه مسائل فلسفی و کلامی ‌دانست، در باب ذهن، قوا، کارکردها و سایر مباحثی که به ذهن مربوط می‌گردد، دارای نظرات ارزشمند و درخور توجهی‌اند که تا به امروز، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر کوششی هرچند ناچیز در باب واکاوی آرای این دو فیلسوف پیرامون ذهن و مسائل مرتبط با آن است. با توجه به نتایج تحقیق، هر دو این فیلسوفان، در مبانی و نتایج بحث، با دفاع از دیدگاه دوگانه انگاری و تجرد نفس، سایر مباحث مربوط به ذهن مانند کارکرد ذهن و قوای آن، ابزارآلات ذهنی، چگونگی علم ذهن به خارج و ... را مورد بررسی قرار داده اند.
  • تعداد رکورد ها : 2107