آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
آثار مرتبط با شخصیت ها
>
02.متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ب.قرن چهاردهم قمری
>
مرتضی مطهری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
تعداد رکورد ها : 2109
عنوان :
سعادت و شقاوت در حیات جاویدان از نگاه ابن سینا
نویسنده:
حمیدرضا خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
سعادت
,
سعادت و شقاوت
,
شقاوت
,
خودشناسی
,
علم نفس
,
حیات اخروی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
سعادت اخروی
,
شقاوت اخروی
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
عقل نظری ,
جهل ,
استکمال نفس ,
زندگی عقلانی ,
اشارات و تنبیهات ,
الم ,
عقل هیولانی ,
لذت اخروی ,
عقل بالفعل ,
استکمال عملی نفس ,
معاد جسمانی ,
مراتب عقل ,
تکامل برزخی نفس ,
الم ,
لذت ,
الم حسی ,
اشقیاء ,
اهل عذاب ,
اهل بهشت ,
اهل حجاب ,
عقل بالفعل ,
نفوس کملین ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
عقل هیولانی ,
عقل بالفعل ,
نفس عاقله ,
نفوس ناقص ابزاری ,
انواع لذت ,
شقاوت ابدی ,
عذاب دائمی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
سعادت وصفی مرتبط با لذت و بهجتی است که برای یک موجود در اثر برخورداری از کمالات و خیرات وجودیاش تحقق میپذیرد. مراتب داشتن لذت و الم بهطور طبیعی مقتضی تشکیکی شدن سعادت و شقاوت و در نتیجه، تفاوت یافتن درجات سعدا و درکات اشقیا خواهد بود. ابن سینا با توضیح سعادت و شقاوت در حیات جاویدان، نفس عاقله را پس از مرگ، بالاترین مقام انسانی تلقی میکند. نکته مهم در تصویری که ابن سینا از جاودانگی ارائه میدهد آن است که چنین جاودانگیای در ظاهر به نفوسی تعلق دارد که به مرتبه عقل بالفعل رسیده باشند. اما باید توجه داشت این دغدغه ابن سینا قابل تأمل است که او برای توجیه این که نفوس بدون ابدان نمیتوانند درک الم و لذت جزیی داشته باشند یا به عبارت دیگر، کارکرد نفس برای دریافت امور جزیی در گرو بدن است، وی میخواهد نفوس ناقص ابزاری به منزله بدن دنیوی در اختیار داشته باشند تا بتوانند به تکمیل خود ادامه دهند و از این طریق بر شمار نیک بختان افزوده شود و معاد پدیدهای کثیرالخیر باشد. با این بیان، این مقاله بر آن است که به تبیین و بررسی سعادت و شقاوت در حیات جاویدان از نگاه ابن سینا بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی کلامی پیشرفت
نویسنده:
محمدحسن قدردان قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت
,
دین
,
کرامت انسان
,
فقر
,
توسعه
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
انسان
,
پیشرفت
,
سکولاریسم
,
نظام علی و معلولی
کلیدواژههای فرعی :
مبانی هستی شناختی ,
جامعیت دین ,
مبانی اجتماعی- سیاسی ,
مبانی انسان شناختی ,
مبانی جامعه شناختی ,
مبانی خداشناختی ,
رهیافت دین شناختی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
مقاله حاضر در تبیین مبانی کلامی پیشرفت ، پنج مبنای مهم آن را مورد تحلیل قرار داده است . مبنای اول ، مبنای دین شناختی است که در آن خاطرنشان می شود پیشرفت با نظریه همبستگی دین و دنیا و نه سکولار سازگار است. دومین مبنا ، خداشناختی است که در آن با استناد به مالکیت مطلق خدا بر کل هستی ، تأکید می شود که دنیا امانت الهی برای انسان است و با خداست که چگونگی بهره مندی از آن را برای ما بیان کند. مبنای سوم، مبانی هستی شناختی است که در آن تأکید شده با توجه به نگاه خاص جهان بینی دینی به هستی، مانند تدبیر جهان با نظام علیت و عوامل معنوی ، پیشرفت دینی متفاوت با پیشرفت غیردینی خواهد بود. انسان شناختی مبنای چهارم است که در آن با توجه به ارتباط، بلکه وابستگی انسان به اقتصاد و پیشرفت در ساحت هایی چون عقل و دین، کرامت انسانی و مسئولیت پذیری، ضرورت پیشرفت اثبات می شود. آخرین مبنا به مبنای جامعه شناختی باز می گردد که در آن رعایت حقوق فرد و جامعه و اصل حقوق جامعه بر فرد، حاکمیت انسانها بر جامعه خود تبیین و تأکید شده است. نو آوری مقاله، اثبات ضرورت توجه حکومت دینی به لزوم پیشرفت فرد و جامعه در عرصه های گوناگونی چون اقتصاد و علوم تجربی است که با مبانی کلامی در این مقاله تقریر و اثبات شده است و یادآور خواهد شد که لازمه دو ساحتی انگاری دین، آن است که هرگونه قصور در آن بر خلاف آموزههای دینی و عمل معصیت قلمداد خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گستره دین و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
نویسنده:
حمیدرضا شاکرین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
پیشرفت
,
گستره دین
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
کلیدواژههای فرعی :
آخرت گرایی ,
دین دنیوی ,
سعادت اخروی ,
دنیاشمولی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
بنياد قرارگرفتن اسلام برای تـدوين الگـوی پيشـرفت مبتنـی بـر مبـانی ديـن شـناختی متعددی است. الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت با دو سطح از مبانی دين شناختی ارتباط برقرار می كند: در لايه زيرين آن دسته از مبانی و زيرساخت های نظری قرار دارند كه توجيه گر ساخت الگو بر اساس دين مبين اسلام می باشد. در لايه زبرين مبانی تمدن ساز و الگو دهنده اسلام واكاوی می شود تا در ساخت الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت به كار گرفته شود. مقاله حاضر بر آن است تا به اختصار يكی از مبانی گونه نخسـت، يعنی گستره شناسی دين را بـاز كـاود. ا يـن دسـته از مبـانی درجـه اعتبـار، توانـايی و ظرفيت دين الهی برای پيشرفت و تمدن سازی و ميزان پاسخگويی آن به نيازهای بشر در اين عرصه را روشن می سازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زندگی جاوید در مثنوی های حدیقة الحقیقه و مثنوی معنوی
نویسنده:
عبدالرضا سیف
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
زندگی جاوید از نظر مولوی
,
زندگی جاوید از نظر سنایی غزنوی
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
حشر ,
قیامت ,
مرگ ,
برزخ ,
جهنم ,
پل صراط ,
حشر ,
قرآن ,
قیامت ,
معاد(فلسفه) ,
جهنم ,
بهشت ,
قرآن کریم ,
مرگ (فقه) ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
0
چکیده :
انسان از لحظه شناخت خود و جهان، خواسته بداند از کجا آمده و به کجا می رود. اندیشه گذر از این جهان همچون گردش روز شب و تغییر فصول بر دل و جانش سایه سیاهی افکنده که نه راه قرار در آن را داشته و نه راه فرار از آن را. در نگاه شعرای عارف زندگی جاوید یعنی تحول و تکامل انسان از خاک تا افلاک. به همین خاطر سنایی غزنوی و بعد از او مولوی عاشقانه به توصیف سرای جاوید پرداخته و قیامت را لقاء الهی و بهشت را زمان وصال با یاردانسته اند و دوزخ را لحظه فراق از یار.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 183 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معقولات ثانی منطقی و مفاهیم محض فاهمه کانتی
نویسنده:
یارعلی کرد فیروزجائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
منطق صوری
,
مقولات کانت
,
مقولات فاهمه
,
معقول ثانیة فلسفی
,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی)
,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
مقولات((کانت)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
ادراک (معرفت شناسی) ,
تصور ,
ادراک انسان ,
مفاهیم ماهوی ,
معقولات اولی ,
فلسفه کانت (فلسفه) ,
فلسفه کانت ,
کلی ,
منطق استعلایی ,
مفاهیم محض فاهمه ,
معقولات در فلسفه کانت ,
مفاهیم غیر ماهوی ,
تصور(مقابل تصدیق) ,
تصدیق(مقابل تصور) ,
تصور جزئی(مقابل تصور کلی) ,
تصور کلی(مقابل تصور جزئی) ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
مفاهیم ماهوی حسی ,
مفاهیم ماهوی شهودی ,
معقول اول ,
انواع مفاهیم ,
مفهوم ضروری ,
ادراک نفسانی استعلایی ,
حکم تجربی ذهنی ,
حکم تجربی عینی ,
حکم وقوعی ,
صورت منطقی حکم ,
ادراک پیشین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
یکی از مباحث مهم در فلسفه و منطق، انواع مفاهیم است. در منطق سنتی و فلسفه اسلامی، مفاهیم به سه دسته ماهوی، معقولات ثانی منطقی و معقولات ثانی فلسفی تقسیم شدهاند. در مقاله حاضر، ابتدا دیدگاههای فیلسوفان مسلمان درباره معقولات ثانی منطقی بررسی شده است. در فلسفه مغربزمین نیز کانت از مفاهیم محض فاهمه یا مقولات سخن گفته است که با معقولات ثانی منطقی و فلسفی قابل مقایسه است. از این رو پس از گزارش چگونگی طرح مفاهیم محض فاهمه در فلسفه کانت و بررسی احکام آن، دیدگاه کانت درباره این مفاهیم با دیدگاههای منطقدانان سنتی درباره معقولات ثانی منطقی بررسی تطبیقی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی نظریه فطرت به مثابه معیار فعل و گزاره اخلاقی
نویسنده:
مهدی فدایی، رضا برنجکار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فعل اخلاقی
,
عمل اخلاقی
,
نظریه فطرت
,
آیات فطرت
,
اخلاق
,
حسن و قبح ذاتی
,
گزاره اخلاقی
,
دانش فرا شناخت اخلاقی (فرا اخلاق)
,
مکتب اخلاقی اسلام
,
حسن و قبح ذاتی
,
خلق
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
اخلاق و فطرت
,
فطرت در قرآن و احادیث
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق هنجاری ,
مکتب اخلاقی ارسطو ,
آیه 2 مائده ,
احکام انشائی ,
ملاک فضیلت ,
فطری بودن ,
آیه 8 شمس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
در نظام الاهیاتی اسلام، می توان مدعی دیدگاهی شد که در آن، انسان واجد فطریاتی است که اقتضای هدایت او در مسیر حرکت به سمت خدا را دارند. این نظریه مستلزم جهت داری ذاتی وجود انسان در امر ادراک و شناخت (خصوصاً شناخت خداوند) است. این نوع شناخت خاص انسانی درشؤون اخلاقی او تأثیرگذار است. این مقاله بر آن است تا به نظریه فطرت به عنوان معیار فعل و گزاره اخلاقی بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانى فكرى و اعتقادى حافظ شيرازى
نویسنده:
حسن احمدى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حافظ شیرازی
,
تاریخ ادبیات
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
سریان عشق در موجودات ,
اراده الهی ,
اختیار انسان ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
عدل الهی ,
علم الهی ,
قضا و قدر ,
غزل قرن هشتم ,
شعر قرن هشتم ,
قرن هشتم ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید ذاتی ,
حکمت الهی ,
قرآن ,
کرامت نفس ,
کفر ,
ادبیات عرفانی ,
تاریخ ایران (بعد از اسلام) ,
ساحات وجودی انسان ,
هستی شناسی حافظ ,
انسان شناسی حافظ ,
فرجام شناسی حافظ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
از ديرباز، حتى مطابق برخى نقل هاى تاريخى، در روزگار خواجه حافظ شيرازى، كسانى بوده اند كه بنا بر اغراض گوناگون و با استناد به برخى ابيات ايهام آفرين، دردانه شيرين سخن شيراز قرن هشتم را، بيگانه از اصول اعتقادى اسلام و كفرگو و كافركيش معرفى كنند. اين پژوهش درصدد است كه با استخراج مبانى فكرى خواجه حافظ شيرازى از تنها منبع به يادگارمانده از او، يعنى ديوان اشعارش، پاسخى درخور براى اين پرسش اساسى بيابد كه به راستى رويكرد اعتقادى مرد فرد غزل ايران زمين، رويكردى الهى است و او را بايد معتكف قبله اهل ايمان به شمار آورد و يا اينكه حق به جانب كسانى است كه قباى ژنده الحاد را بر قامت نابغه شيراز، تراز مى دانند و او را همصدا با ساكنان قبيله تاريكى مى شناسند و مى شناسانند؟ آنچه كه حاصل آمد، شواهد روشن دلبستگى عميق و بى پيرايه حافظ شيرازى به اصول و مبانى فكرى و اعتقادى اسلام در قلمروهاى هستى شناسى، انسان شناسى و فرجام شناسى است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازكاوى وامدارى غرب به اسلام در علم نجوم
نویسنده:
محمد فولادى، آذر انجم شعاع
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ نجوم اسلامی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
علم فلک
,
علوم اسلامی (سایر)
,
تاریخ علم اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
نهضت ترجمه ,
اهل بیت(ع) ,
بعثت حضرت محمد (ص) ,
سرقت علمی ,
اسطرلاب ,
علم غربی ,
نجوم ( قرآن ) ,
رصدخانه ,
علم در قرن هفدهم ,
منجمان مسلمان ,
نجوم بطلمیوس ,
قانون اینرسی ,
بیضویت مدارها ,
جاذبه عمومی ,
قانون جاذبه ,
اختراع تقویم ,
زیج ,
جنگهای صلیبی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
امروزه غرب خود را پرچمدار علم و پژوهش مى داند. درحالى كه بجز چهار قرن اخير، كه شاهد موفقيت هاى علمى در غرب هستيم، پيش از اين، بالغ بر هزار سال قلمرو وسيع تمدن اسلامى، مركز تفكر و دانش و بسيارى از شهرها، قطب علمى و آموزشى جهان و ظهور نخبگان و انديشمندان مسلمان بوده است. اين پژوهش با رويكرد تحليلى و توصيفى ـ تبيينى بر آن است تا نقش مسلمانان را در كشف اسرار آفرينش در علم نجوم، و چگونگى انتقال آن به اروپاييان بررسى نمايد. يافته هاى پژوهش حاكى از آن است كه منجمان مسلمان با الهام از آموزه هاى دينى، اقدام به بناى رصدخانه هايى با تجهيزات كامل نجومى، طى قرون 3ـ10ق در بغداد، دمشق، مراغه، سمرقند و استانبول نمودند. منجمان مسلمان به نظريات نوينى، بر خلاف نجوم بطلميوسى دست يافتند و آنچه در قرون 16 و 17 توسط كوپرنيك، گاليله و كپلر مانند قانون اينرسى، بيضويت مدارها، جاذبه عمومى مطرح گرديد، قرن ها قبل توسط منجمان مسلمان ارائه شده بود كه به نوعى سرقت علمى از سوى غرب به شمار مى رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مسأله اصالت وجود و اعتباریت ماهیت ازدیدگاه ملاصدرا، علامه طباطبایی، امام خمینی و شهیدمطهری
نویسنده:
حسین کاظمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
امام خمینی
چکیده :
این مقاله در تلاش است ضمن واکاوی و بررسی نظریات ملاصدرا، علامه طباطبایی، امام خمینی و شهید مطهری، در مورد مسأله اصالت وجود و ماهیت و تفاوت در نظریهی اصالت وجود و ماهیت را بازشناسی کند. تعابیر دوگانهای از ماهیت در آثار ملاصدرا وجود دارد. اما به نظر میرسد تعبیری که در آن واقعیت، متشکل از وجود (به صورت اولاً و بالذات) و ماهیت (به صورت ثانیاً و بالعرض) است، با ساختار فلسفی ملاصدرا سازگاری بیشتری دارد. اما در نظریات علامه طباطبایی، امام خمینی و شهید مطهری واقعیت همان وجود است و چنین نیست که واقعیت از ماهیت نیز تشکیل شده باشد. ماهیت ظهور حدود، سلوب و اعدام ذاتی وجودات خاص در ذهن است. بنابراین، محکی خارجی ماهیت، همین اعدام ذاتی و حدود وجودی هستند که به عنوان اموری اعتباری و مشابه عدم مضاف تعبیر میشوند. از سوی دیگر، با هر دو تعبیر از ماهیت، نظریهی اصالت وجود امری بدیهی و بینیاز از اثبات خواهد بود و براهین ارائهشده برای آن، صرفاً جنبهی تنبیهی دارند. اما دیدگاه علامه، امام و شهیدمطهری به بداهت نزدیکتر است و گزارهی (وجود اصیل است) نزد ایشان، گزارهای تحلیلی قلمداد میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تمهید الحسن وقیام الحسین علیهما السلام
نویسنده:
عبدالعزیز ابن الحاج سعید المُصَلی
نوع منبع :
کتاب , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مکتب الحسین,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
,
سیره معصومین(ع)
,
سیره مجتبوی(امام مجتبی ع)
,
سیره حسینی (امام حسین ع)
,
کتب امام شناسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
علت قیام امام حسین (ع) ,
افعال امام حسین (ع) ,
صلح امام حسن علیه السلام ,
فسق معاویه ,
فضایل امام حسن (ع ) ,
فضایل امام حسین (ع ) ,
گریه بر قتل امام حسین (ع) ,
قیام عاشورا ,
یزید ابن معاویه ,
همراه کردن اهلبیت امام حسین(ع) در قیام ,
افعال امام حسن (ع) ,
بیعت با یزید ,
گریه بر امام حسین(ع) ,
فسق یزید بن معاویه ,
کد کنگره:
BP 14 /م515 ت8
چکیده :
نگارنده در این کتاب موقعیت دو شخصیت شیعه، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را با این عناوین به زبان عربی بررسی کرده است: جنگ و صلح امام حسن (ع)، جانشین امام حسین (ع)، بررسی اقدام امام حسین (ع) و آغاز نهضت، قتل مسلم بن عقیل و شروع عملی قیام، تصویر سازی صحنه کربلا، بررسی راه حسین (ع) و عزاداری برای آن حضرت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
تعداد رکورد ها : 2109
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید