جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علم مرکب
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
ادراک بسیط و ادراک مرکب و جایگاه آنها در سعادت انسان از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
رضا محمدعلیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
علم مرکب
,
حکمت متعالیه
,
ادراک
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
مفاهیم بسیط
چکیده :
قول به ادراک بسیط به عنوان ادراکی بدون آگاهی از این ادراک و ادراک مرکب به عنوان ادراکی که با علم و توجه همراه است در حکمت متعالیه به چالشی معرفت شناسانه منجر میشود. رابطۀ این دو نوع ادراک با اقسام دیگری که برای ادراک بیان شده است مانند ادراک حصولی و حضوری، تصوری و تصدیقی، بدیهی و نظری از مباحث این پایاننامه است. با پذیرش تقسیم ادراک به بسیط و مرکب به تبع بایستی به تبیین نقش آن دو در سعادت انسان پرداخته شود، چرا که از دیدگاه ملاصدرا سعادت انسان به طور عمده به ادراکات او وابسته میباشد. ادراک بسیط از نگاه ملاصدرا براساس مساوقت علم و وجود در همۀ موجودات فراگیر است و بنابر این نمیتواند میان سعادتمندان و شقاوتمندان جدایی بیفکند چراکه همگی از این ادراک که ادراک نسبت به وجود خودشان و در نتیجه ادراک نسبت به علل مفیض وجودشان است برخوردارند. آنچه می تواند در سعادت نقش ایفا کند ادراک مرکب است که متعلَّق آن ادراک بسیط است. بررسی این مطلب که آیا ادراک مرکب ویژۀ انسان است یا موجودات دیگری هم هستند که از ادراک مرکب برخوردارند و ارتباط این دو نوع ادراک با فعل مُدرِک نیز در این پایاننامه مدنظر قرار گرفته است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم موجودات مادی و علم به موجودات مادی از نظر ملاصدرا
نویسنده:
علی رضا فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم بودن موجود مادی از نظر ملاصدرا
,
معلوم بودن موجود مادی از نظر ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
وجود ذهنی ,
اسفار ,
حکمت متعالیه ,
تشکیک در وجود ,
شواهد الربوبیه ,
اشارات و تنبیهات ,
علم بسیط ,
علم مرکب ,
قرآن ,
مبدا و معاد ,
شعور ماده ,
وجود عینی ,
عالی و سافل ,
حضور نفَس رحمانی ,
علم به خارج ,
عدم عالمیت ماده ,
عالمیت ماده ,
شرح الاشارات ,
ویژگی های ماده ,
تسخیر عالی بر سافل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این نوشتار، به بررسی دو رویکرد در حکمت متعالیه در زمینه معلوم بودن مادیات و عالم بودن آنها پرداخته میشود. ملاصدرا در جاهایی ماده را مناط ظلمت میداند، که نه متعلق علم واقع میشود و نه خود عالم است و در مواضعی خلاف این را میگوید؛ یعنی ماده به خاطر موجود بودن، بهرهای از علم دارد و علم به آن تعلق میگیرد. در این مقاله، ابتدا این دو قول با براهین آنها آورده میشود، سپس راهحلهایی که ملاصدرا و شارحانش برای رفع اختلاف یا اتخاذ یکی از دو رویکرد مطرح کردهاند مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین مبانی حکمت متعالیه مورد توجه قرار میگیرد. در آخر، نتیجه گرفته میشود که اگر اصول حکمت متعالیه مورد تدقیق قرار گیرد، همخوانی اقوال ملاصدرا آشکار میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملی در سازگاری درونی اندیشه فلسفی ملاصدرا درباره شناخت انسان از خداوند
نویسنده:
محمدکاظم فرقانی، علی غزالی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی
,
انسان شناسی ملاصدرا
,
هستی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اصطلاحنامه فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
اختلاف تشکیکی ,
عقل فعال ,
شناخت حضوری وجود ,
حقیقت وجود ,
علم مرکب ,
ادراک حضوری خداوند ,
امکان معرفت خداوند ,
تجربه باطنی وجود ,
علم حصولی به وجود ,
علم معلول به علت ,
وضوح وجود خداوند ,
صدق علم حضوری ,
التفاتی بودن علم حضوری ,
غفلت از علم حضوری ,
وجود ربطی انسان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
از نظر ملاصدرا، تنها گونهٔ ممکن شناخت درست و معتبر نسبت به خداوند علم حضوری است. اما به نظر می رسد که علم حضوری انسان نسبت به خداوند خالی از اشکال و ابهام نباشد. با توجه به سایر اصول و مبانی ملاصدرا در حکمت متعالیه می توان گفت که قائل شدن به علم حضوری در منظومهٔ فکری و نظام فلسفی ملاصدرا با سایر بخش های فلسفهٔ صدرایی ناسازگار است. در این مقاله، شش مورد از این ناسازگاری ها تحت عنوان «تأمل» مطرح شده است: معضل صدق در علم حضوری به خدا، غفلت از خدا، شناخت غیرخدا، عدم شناخت واسطه های میان انسان و خدا، عدم امکان شناخت چیزی غیر از ذات خود در علم حضوری و عدم امکان شناخت ذات و صفات خداوند. به نظر می رسد ملاصدرا قصد دارد نشان دهد که راه حل این مسئله در قلمروی فراسوی تفکر فلسفی است، به طوری که ملاصدرا با نظام بزرگ فلسفهٔ خود در پی آن است که تمهیدی را برای ورود به آن عرصه مهیا کند. لذا حکمت متعالیه در نهایت چیزی نیست جز مقدمه ای برای تعالی انسان، که این تعالی از سنخ کاوش ها و فعالیت های نظری و فلسفی نیست، بلکه کاملاً عرفانی و نیازمند سیر و سلوک عرفانی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل فلسفی فنای فی الله از منظر صدرالمتألهین : دوره 14، شماره 53 : فصلنامه اندیشه دینی
نویسنده:
مهدی عبداللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
اتصال نفس به عقل فعال
,
کمال نهایی انسان
,
فنای فی الله
,
علم حضوری به خداوند
کلیدواژههای فرعی :
اتصال نفس به عقل فعال ,
سالک ,
رفع حجب حق ,
علم بسیط ,
علم مرکب ,
عقل نظری و عملی ,
وحدت شهود ,
مرگ ارادی ,
وحدت وجود ,
مراتب توحید ,
توحید قلبی ,
فنای علمی ,
فنای وجودی ,
تفسیر فنا ,
حجاب بین خدا و انسان ,
اهل دنیا ,
توحید لسانی ,
توحید برهانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
فیلسوفان اسلامی در جستوجوی کمال خاص انسانی، به سراغ بعد عقلانی وی رفته، آن را به عقل عملی و نظری تقسیم نمودهاند. به اعتقاد ایشان، رهاورد تکامل عقل عملی و تسلط عقل بر قوای حیوانی، تنها آن است که راه را برای استکمال حقیقی انسان باز میکند؛ اما تکامل حقیقی انسان در بعد عقل نظری وی رخ میدهد که پس از طی مراتب عقل هیولانی، بالملکه و بالفعل، در نهایت، به درجهی عقل مستفاد رسیده، صورت تمامی عالم در وی نقش میبندد. اما صدرالمتألهین معتقد است که نفس، پس از وصول به مرتبهی عقل مستفاد، با عقل فعال متحد میشود، سپس تکامل خود را ادامه میدهد تا به «فنای فی الله» دست یابد که همان ادراک عین ربط بودن حقیقت نفس است. وی به مدد مبانی فلسفی خود، بهویژه نظریهی «فقر وجودی معلول» نشان میدهد که سالک الی الله، در این مرتبه، با ادراک حقیقت وجودی خویش، علم حضوری به حقتعالی نیز پیدا میکند و چون در این حالت، فقر محض خود و استغنای بیمنتهای حقتعالی را به قدر وسعت وجودی خویش ادراک میکند، از آن به «فنای فی الله» یاد میشود. به گفتهی ملاصدرا، وجود موهوم انسان او را از شهود خداوند متعال بازمیدارد و برای دستیابی به فنای فی الله، باید این حجاب را کنار بزند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 160
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت فلسفی و ایمان از منظر شیخ شبستری
نویسنده:
نعمت اله بدخشان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ محمود شبستری
,
معرفت فلسفی
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
معرفت شناسی عرفانی
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
انسان شناسی عرفانی ,
اقرار لسانی ,
نظریه تذکار ,
علم مرکب ,
منظومه گلشن راز ,
ادراک فطری ,
علم نفس ,
راه کشف و شهود ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
علم نفس ,
خود سازی ,
جهان شناسی عرفانی ,
ظهور حق(احکام ظهورات) ,
علم بسیط(مقابل علم به علم) ,
تصدیق(مقابل تصور) ,
کمال ایمان ,
فراسوی ایمان ,
فراسوی کفر ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
یکی از موضوعات اساسی در شناخت حقیقت ایمان، تبیین چگونگی علم و معرفتی است که شایستگی مبنا یا مقوم بودن برای ایمان به خدا و سایر متعلقات ایمان دینی را دارا است. هدف این نوشتار بررسی نسبت میان معرفت فلسفی و ایمان و عدم کفایت این دو نوع معرفت در مقایسه با معرفت شهودی، در تحقق و کمال ایمان حقیقی از منظر شبستری است که با استناد به آثار او بهویژه منظومهی معروف گلشن راز، انجام میگیرد. در این پژوهش دلایل نارساییها و محدودیتهای معرفت فلسفی در ارائهی معرفتی تام و ایجابی از خدا، که مبنا یا مقوم ایمانی شاهدانه به او است، و تفاوت میان معرفت بسیط و مرکب، و مفهوم دقیق ایمان از منظر این عارف بررسی میشود. سپس ساحتهای فراسوی ایمان و کفر، یعنی منزل فنا و سکر و دلال، از منظر وی، مورد کنکاش قرار میگیرد. نتیجهای که از این بررسی به دست میآید، این است که ایمان حقیقی و شاهدانه، تنها از راه معرفت شهودی و طریقهی تصفیه و تزکیهی نفس امکانپذیر است و با سلوک در این طریقه است که عقل از شکوک و اوهام و خودخواهیها و شوائب خیال و وهم رها میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فطرت و عرفان : 6 و 7 : فصلنامه پژوهشی اندیشه نوین دینی
نویسنده:
زهره نادری نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
طبیعت
,
ظهور
,
غریزه
,
شناخت ذاتی
,
اتحاد
,
تکوین
,
حق (اسماء ذات الهی)
,
ربوبیت
,
خلقت نخستین
,
انسان
,
مجعول
,
اعیان ثابته
,
الهیت واجب
,
کلام
,
بینش شهودی (معرفت شناسی)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
اسم اعظم(الله)
,
خودآگاهی
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
طبیعت
کلیدواژههای فرعی :
اختیار ,
باطن ,
مخلوق ,
ازلی ,
خالق ,
علم مرکب ,
اختیار ,
تسبیح ,
نیازها ,
انکار ,
اکتسابی ,
فاطر (اسماء فعل) ,
حیوان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید