جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
قانون الهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
جایگاه ابن سینا در اندیشه مارسیلیو فیچینو در باب انبیای الهی
نویسنده:
معصومه سلیمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
معجزه
,
عقل فعال
,
قانون الهی
,
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مقاله حاضر جایگاه انبیای الهی در افکار فیچینو (1433- 1499 م) و تاثیر ابن سینا بر اندیشه وی را بررسی می کند. ضرورت وجود نبی در جامعه و همچنین قانون الهی، عقول و معجزه، از موضوعات دیگری است که در مقاله حاضر مدنظر قرار خواهد گرفت. مارسیلیو فیچینو در دیدگاه خود درباره انبیاء الهی و ابزار صدق دعوی نبوت- معجزه- و قانون الهی، به دو بخش الهیات و نفس کتاب شفای ابن سینا نظر دارد. در این مقاله در پی آن هستیم که پس از بیان عقاید فیچینو در این امر، استناد و ارجاع وی به آرای ابن سینا را مبرهن نماییم. تاثیر پذیری فیچینو از ابن سینا به موارد فوق خلاصه نمی شود. این فیلسوف افلاطونی اهل فلورانس همچنین در موارد دیگری از قبیل فرایند ارسال قوانین الهی به نبی، ضرورت وجود انبیاء و محتوای قوانین انبیاء، وامدار ابن سینا است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قانون و قانون گذار از دیدگاه قرآن مجید
نویسنده:
مجید غضنفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قانون الهی
,
ویژگی های قانون الهی
,
قانون
,
قانون گذار
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مجریان قانون
,
قانون بشری
,
قانون اسلام
چکیده :
مباحثی پیرامون قانون و قانون گذار از دیدگاه قرآن کریم است. پژوهش حاضر در چهار بخش و چهارده فصل تنظیم شده است. نویسنده ابتدا تحت عنوان «قانون و جامعه» ضرورت نیاز به قانون و راه های رفع اختلاف در جوامع بشری را بیان کرده، سپس در بخش دوم به «خصوصیات قوانین الهی و بشری» اشاره کرده که شامل قداست، ضمانت اجرا و محدود نبودن قوانین الهی به زمان و مکان، ملاک های جامعیت قرآن و دین و نواقص قانون های بشری و مجریان آن است. نویسنده بخش سوم را به «منابع قانون» که عبارت از منابع قوانین الهی و بشری، اختصاص داده است. وی در بخش پایانی «قانون گذاری» را مورد توجه قرار داده است و مباحثی همچون خصوصیات قانون گذار، خصوصیات قانون گذار حقیقی، استثنائات وضع قانون و طاغوت را بیان کرده است در نهایت نیز چنین نتیجه گرفته است که تنها اسلام می تواند نیازهای واقعی جامعه را تأمین کند و فقط خداوند صلاحیت وضع قانون جامع بشری را دارد، زیرا او تمام خصوصیات لازم برای وضع بهترین قانون را دارد و از طرفی هیچ یک از عیبت هایی که دامن گیر قانون های بشری و مجریان آن است در اسلام و خداوند وجود ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دلیل ضرورت قانون در اثبات نبوت عامه
نویسنده:
عسگر دیرباز، محمود زارعی بلشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نبوت
,
قاعده لطف
,
قانون
,
نبوت
,
وحی
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
خواجه نصیر طوسی ,
مرتضی مطهری ,
ملاصدرا ,
مدنیت بالطبع ,
فلسفه سیاسی فارابی ,
قانون الهی ,
القسط ,
تکامل قوانین بشری ,
امکان بی نیازی از وحی ,
نبوت عامه ,
دلیل حکمت بر اثبات نبوت ,
حل اختلاف میان بشر ,
بقای نوع انسان ,
نقص عقل بشر ,
دلایل حکما بر نبوت ,
ابن سینا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
دلیل قانون یا دلیل حکما یکی از ادله قدیمی در اثبات نبوت عامه است. خلاصه آن این است که انسان برای رسیدن به کمال نیازمند زندگی اجتماعی زندگی است، لذا نیاز به قانون دارد تا اجتماع فرو نپاشد. این قانون باید وحیانی باشد وگرنه عدالت به دست نمیآید؛ درگیری و اختلاف بی پایان رخ میدهد و نسل بشر نابود می شود، زیرا دانش بشری همواره نقص نسبی دارد و بشر به مصالح خود اشراف ندارد، لذا قانون بشری مورد احترام مردم نبوده و ضمانت اجرایی ندارد. برخی چون خواجه نصیرالدین طوسی این دلیل را رد کرده اند. چنین نیست که بشری بودن قانون موجب نابودی نسل شده باشد؛ مشکل اختلاف در جامعه، ضمانت اجرایی و بی عدالتی، حتی با وجود قانون وحیانی نیز رفع نشده است. همچنین راه کارهایی برای ضمانت اجرایی قانون بشری و رعایت آن نیز در طول تاریخ در جوامع مختلف وجود داشته است. دلیل حکما اصلاحیه ای دارد به این صورت که اگر وحی نباشد، انسان مصالح دنیوی و اخروی خود را نمیفهمد، لذا اثبات عقلی زندگی پس از مرگ پیش فرض آن است. دلیل قانون با بیان اخیر، همان دلیل هدایت است که از متقنترین ادله در اثبات نبوت عامه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکومت اسلامی و آزادی سیاسی در اسلام از منظر علامه محمد تقی جعفری
نویسنده:
حسین معین آبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کرمان: دانشگاه شهید باهنر,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
حکومت اسلامی
,
اصالت فرد
,
آزادی سیاسی
,
آزادی قلم
,
آزادی اجتماعات
,
مشارکت سیاسی
,
جامعه گرایی
,
غرب
,
آزادی بیان
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
آزادی بیان
,
آزادی بیان
کلیدواژههای فرعی :
عدالت ,
بیعت ,
عدالت اجتماعی ,
اختیار انسان ,
دموکراسی ,
نظام حقوقی اسلام ,
قانون الهی ,
حیات معقول ,
محدودیت آزادی بیان ,
حکومت نخبگان ,
هدف حکومت اسلامی ,
سیاست هدفدار ,
حاکمیت الهی ,
آزادی مسئولانه ,
سقوط معنویات ,
دخالت نسبی مردم در سیاست ,
سیاست اخلاقی ,
سیاست ماکیاولیستی ,
حقوق جهانی بشر ,
اختیار انسان ,
نقد دموکراسی ,
تاثیر رسانه بر مردم ,
کمال جویی حکومت اسلامی ,
آگاهی توده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
0
چکیده :
تبیین حکومت اسلامی و آزادی سیاسی در بر دارنده نوع تعامل فرد با نظام سیاسی است.حقوق و تکالیف این دو نسبت به یکدیگر و رسالت حکومت اسلامی در ارتقای زندگی معنوی و مادی اعضای جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است. تفاوت حکومت اسلامی با حکومت های سکولار، معنویت گرا و کمال گرا بودن دولت اسلامی است. نقد در دولت اسلامی پذیرفته است؛ اما تشویش جامعه ممنوع است. شناسایی نقاط اختلاف میان دولت اسلامی و سکولار از اهداف تحقیق است؛ همچنین نوع نگرش مفسرین اسلامی به کتاب و حدیث راهگشای گذار به جامعه مطلوب است؛ جامعه ای که بر اساس مبانی نظری اسلامی در مکتوبات اندیشمندان مسلمان به وفور یافت می شود.با استفاده از تبیین و تحلیل به ارایه نقطه نظرات و اندیشه های علامه محمد تقی جعفری پرداخته شد.نتایج به دست آمده مبین آن است که الگویی که از آزادی سیاسی و حکومت اسلامی ارایه می شود، منحصر به فرد و متفاوت از الگوی غرب سکولار است.حکومت اسلامی، حقوق شهروندان را ارج می نهد و مردم را به مشارکت سیاسی ترغیب می کند. هیچ نوع اکراه و اجباری پذیرفته نیست.آزادی بیان، مشروط به مشوش نکردن جامعه است. هر اظهار عقیده و نشر آن پسندیده نیست و باید به وسیله نخبگان و صاحب نظران مورد تایید قرارگیرد؛ زیرا به علت فقدان آگاهی برخی افرادجامعه مشکلاتی به وجود می آید و باعث تزلزل در مبانی اعتقادی و فکری مردم می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 158 تا 181
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صورت پردازی مفهوم انسان و چگونگی تاثیر آن بر اندیشه سیاسی؛ هابز و جوادی آملی
نویسنده:
احمد شفیعی، عبدالله حاجی زاده، محسن سلگی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدرت مطلق
,
توماس هابز
,
03. انسان شناسی Human nature
,
انسان
,
انسان و خدا
,
انسان شناسی غربی
,
فلسفه سیاست
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
قانون الهی ,
حقوق طبیعی ,
فطرت(کلام) ,
امامت ,
تکلیف (افعال الهی) ,
خلافت ,
زندگی اجتماعی ,
میثاق اجتماعی (قرارداد اجتماعی) ,
پادشاه ,
پرومته ,
انسان شناسی جدید (مسائل جدید کلامی) ,
انسان محق(کلام جدید) ,
انسان و حق ,
سرشت انسانی ,
قرآن ,
امام معصوم (ع) ,
تفسیر تسنیم (کتاب) ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
تفسیر انسان به انسان ,
جهان بینی دینی ,
تفسیر مکانیکی انسان ,
انگیزه انسان از عمل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
این مقاله در سه محور کلی انسان شناسی در مفاهیم مورد نظر، از قبیل سرشت انسانی، تفسیر انسان، منشا حق، روح، تحلیل عقلی زندگی اجتماعی، انگیزه انسان و یا عامل حرکت، حق و تکلیف، انسان پرومته ای در مقابل مقام خلافت، دین، و... و نیز شرح و تفصیل در تفارق آن، به این نتیجه دست یافته است که وجوه تفاوت، ناشی از نگرش طبیعت گرای توماس هابز، در مقابل دیدگاه ترکیبی فطرت و طبیعت (با تاکید بر فطرت) جوادی آملی به انسان است. این دوگانگی در نگاه به انسان به عنوان یکی از مبانی اساسی اندیشه سیاسی، موجب شده است تا در باور جوادی، قدرت مطلق در اختیار امام معصوم و سپس نایب عادل او قرار گیرد حال آنکه در نگاه هابز، قدرت مطلق بایستی در اختیار شاه باشد. گزاره مزبور، چگونگی تاثیر صورت پردازی میان مفهوم انسان و اندیشه سیاسی در دستگاه فکری جوادی آملی و توماس هابز را نشان می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه جامع عدالت
نویسنده:
ناصر جهانیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آزادی گرایی
,
مکتب سود گرایی
,
عدالت(فقه)
,
فلسفه سیاست
,
قراردادگرایی(اصطلاح وابسته)
,
اراده گرایی(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
سعادت ,
عقلگرایی ,
عدالت اجتماعی ,
قانون الهی ,
عدالت فقهی ,
عدالت توزیعی ,
عدالت حقوقی ,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار ,
حکومت اسلامی ,
قرآن مجید ,
اصول عدالت رالز ,
رابطه حق و عدالت ,
مبانی فلسفی عدالت ,
سعادت و عدالت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
بی نیازی با عدالتی جامع محقق می شود. تحقق چنین عدالتی فرض داشتن نظریه ای جامع در مورد عدالت است. فرضیه مقاله اکتشاف چنین نظریه ای است که از گزاره های ذیل تشکیل می شود: عدالت واژه ای است اجتماعی، و به معنای استقامت جامعه یا نظام دینی در طریق شرع می باشد. فقیه جامعه اسلامی با توجه به مصالح و مفاسد واقعی قوانین کشور را از طریق ابزارهای مدرن قانون گذاری وضع می کند. خیر و سعادت بر حق و الزام مقدم است. اما خیر و سعادت بشر فقط با عبودیت و الزام های ناشی از شرع بدست می آید. جامعه عادل و متعادل از دیدگاه اسلام با نهادهای ذیل شناخته می شود: حقوق طبیعی و فطری، قانون الهی، برابری، برادری، عقلانیت و مصلحت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 133
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جامع نگری در اهداف حکومت دینی
نویسنده:
غفار شاهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اندیشه سیاسی
,
هدف بعثت انبیاء
,
حکومت دینی
,
کشورداری
,
حکومت اسلامی
,
اندیشه سیاسی
,
کمال مادی انسان
,
کمال معنوی انسان
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
کسب حلال ,
قانون الهی ,
برپایی عدل ,
نیازهای انسان ,
حدود الهی ,
مالیات ,
رضایت آحاد مردم ,
تکلیف خداوند ,
استثمار ,
تکلیف (افعال الهی) ,
خلافت الهی ,
اقامه عدل ,
خلیفه الهی ,
جامع نگری ,
سیره پیامبر اکرم(ص) ,
استعمار ,
مالیات ,
دعوت ادیان به توحید ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت ,
انواع حکومت ,
حکومت صالحان ,
اهداف عام حکومت ,
اهداف خاص حکومت ,
تمایلات شخصی ,
نیاز اکثریت جامعه ,
مصالح ملی ,
استقرار امنیت ,
دیدگاه مادی گرا ,
دیدگاه معنا گرا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
محمدرضا مظفر
,
امام خمینی
چکیده :
بررسی و تبیین اهداف حکومت دینی به منظور شناخت و قضاوت صحیح درباره آن ضروری به نظر می رسد. پیرامون این مساله دیدگاه های متعددی مطرح شده است که مهترین آنها دیدگاه مادی گرا، معناگرا و جامع نگر است. در این مقاله پس از بررسی دیدگاه های مذکور، دیدگاه جامع نگر به عنوان دیدگاه قابل دفاع، پذیرفته شده و با روش درون دینی یعنی مراجعه به آیات و روایات و از طریق بررسی اهداف بعثت انبیاء که اهدف حکومت دینی نیز به شمار می رود مورد بررسی قرار گرفته و سرانجام ثابت گردید که حکومت دینی در پی دو دسته اهداف است: اول. تأمین کمال مادی و دوم. تأمین کمال معنوی. برای حکومت دینی هر دو دسته، از اهداف اصلی اند (فرعی نیستند) به این صورت که هدف دوم هدف نهایی است و هدف نخست، مقدمه واجب رسیدن به هدف نهایی (هدف دوم) است لذا به عنوان هدف اصلی مورد توجه حکومت دینی قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه کتاب مفاهیم قرآنیة؛ تألیف دکتر محمد احمد خلفالله
نویسنده:
مریم رمضانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
قانون الهی
,
ترجمه
,
خلافت
,
نبوت
,
قرآن
,
نقد کتاب
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مفهوم معنایی
,
هنر و علوم انسانی
,
خلفالله، محمداحمد
,
مفاهیم قرآنیه (کتاب)
چکیده :
کتاب" مفاهیم قرآنیه" اثر دکتر محمد احمد خلف الله نویسندهی برجستهیمصریمیباشد . وی در این کتاب به بررسی مفاهیم قرآنی و مشتقات آن با استناد از قران کریم پرداختهاست و معانی مختلف مفاهیمی چون نبوت،شریعت،بیعت،امت،مشورت،ولایت،سیادت،مسئولیت،حق و باطل،و حلال و حرام و ... را در آیههای متعدد قرآن مورد بررسی قرار دادهاست . او ضمن تبیین قوانینی که واضع آن خداوند است، به تببین قوانینی پرداخته کهبه تفکر و عقل بشری سپرده شده است . قوانین و دستوراتی که چه بسا با پیشرفت تمدن و تفکر و فرهنگ آدمی و درزمان ها و مکان های مختلف قابل تغییر می باشد و فقط خاص مردم و زمانی که قرآن نازل شده نمی باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و بررسی تقریرهای نظریه امر الهی (با تأکید بر نگرش اُکام)
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
اخلاق اسلامی
,
نظریه امر الهی (فرا اخلاق)
,
نظریه امر الهی درباره اخلاق
,
ویلیام اکام
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
نسبت اخلاق و عقل ,
الله ,
الارده الالهیه ,
قانون الهی ,
اراده الهی ,
خدا (اسماء ذات الهی) ,
قرون وسطا ,
معرفت اخلاقی ,
شرط ضروری ,
شرط کافی ,
ارزش اخلاقی ,
حکم اخلاقی ,
شر اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
خدای مطلق ,
شر اخلاقی ,
وجود شناسی اخلاق ,
معرفت شناسی اخلاق ,
معیار احکام اخلاقی ,
منشأ ارزش اخلاقی ,
معنا شناسی امر الهی ,
اخلاق خدامحور ,
مواعظ اخلاقی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
بر اساس نظریه امر الهی که پیشینهای بس طولانی در تاریخ اندیشه بشری دارد تنها معیار در احکام اخلاقی، شرع مقدس و اوامر و نواهی خداوند است. این نظریه، در تاریخ اندیشه، تقریرهای مختلف معرفتشناختی، وجودشناختی، انگیزشی و ... را به خود گرفته است، به گونهای که امروزه باید به جای نظریه امر الهی از نظریههای امر الهی سخن گفت. ویلیام اُکام از جمله کسانی است که به این نظریه توجه جدی داشته، بر اساس آن، منشأ ارزشهای اخلاقی را اوامر خداوند میداند و تقریری وجودشناختی از این نظریه ارائه میکند. او اوامر الهی را شرط ضروری و نیز شرط کافی برای اخلاق دانسته، معتقد است تنها معیار ارزش اخلاقی اراده یا قانون الهی است. چنین دیدگاهی، البته، انکار عقلانیت اخلاقی را در پی خواهد داشت، عقلانیتی که آدمی را به عدالت و انصاف فرا میخواند. این مقاله، ضمن تبیین نظریه امر الهی و بیان تقریرهای مختلف از این نظریه، به تبیین و بررسی رویکرد وجودشناختی ویلیام اکام در این باب پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش تزکیه نفس در فهم عمیق علوم و معارف قرآن
نویسنده:
محمدکاظم خیشوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
قانون الهی
,
معرفت الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
آیات متشابه
,
تفسیر عرفانی
,
تفسیر عرفانی
,
حدیث و علم الرجال
,
هنر و علوم انسانی
,
حدیث و علم الرجال
,
هنر و علوم انسانی
,
فهم قرآن کریم
,
تهذیب نفس
چکیده :
براساس تعالیم اسلامی تزکیهی نفس، نقش مهمی در نورانیّت قلب، برای دریافت علوم الهی دارد و تنها راه ورود به سطوح بالاتر زندگی معنوی و مشاهدهی معارف الهی است. قرآن کریم مهمترین شرط ژرفکاوی در متن مقدس قرآن و عبور از لفظ به معنا، و از معنا به حقایق قرآن را، تزکیهی نفس قراردادهاست، تا جایی که معتقد است: فهم عمیق حقایق قرآن در انحصار پاکان است«لَایَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه،79). برای تحقق این امر، تبعیت از متعالىترین و شایستهترین الگوی انسانیّت، پیامبراکرم(صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَآلِهِ وَسَلَّم)، را پیشنهاد مینماید«لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ »(احزاب،21). روایات معصومین(عَلَیهِِمُ السَّلَامُ) نیز هماهنگ با کلام نور، مردم را به عمل به رهنمودهاى روشنگرانهی قرآن، برای ربانی شدن و فهم فقهیانهی معارف قرآن، فرا میخواند. بنابراین تشنگان دانشهای قرآن، صرفاً با فراگیری علوم ظاهری قرآنی نمیتوانند ازبحرمعارف قرآن سیراب شوند، بلکه باید با نوشاندن شراب طهور به کام جانشان، آنان را برای غور و غوص در اعماق بیانتهای آن بحربیکران مهیا کرد.این رساله، بعد از بیان کلیات و تعریف مسأله، در بخش دوم: براساس آیات و روایات و سخنان دانشمندان اسلامی ثابت میکند که فهم دقیق و عمیق برخی از انواع علوم قرآن در گرو پاک کردن نفس از گناه و پلیدی است. ودربخش سوم: توانایی تفسیر و تأویل صحیح آیات قرآن مجید را مختص پاکان و دور از دسترس قلبهای بیمار و اندیشههای منحرف گناهکاران و بدکاران میداند و بعد از اثبات مدعای خود، در بخش چهارم: راههای عملی نمودن تزکیهی نفس را در اختیار عموم قرارمیدهد تا افرادی که طالب حقایق قرآنی هستند، گام در عرصهی طهارت بگذارند تا از این راه به هدف مطلوب خود دست یابند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید