جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
معجزه و قانون علیت
نویسنده:
رحیم لطیفی، علی پریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , سید مرتضی‏: علی بن حسین بن موسی , خواجه نصیرالدین طوسی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , مرتضی مطهری , ناصر مکارم شیرازی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , معتزله , کرامات , ابن سینا: ابوعلی سینا , اشاعره , جوهر نفس , اصل علیت , افعال خارق العاده , اشاعره (اهل سنت) , کرامت , معتزله (اهل سنت) , قدرت خارق العاده پیامبران , قرآن , نظام اسباب , اصل نظام اسباب , امور خارق العاده , علامه مجلسی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , سید مرتضی , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , ابن سینا , نفس نبوی , ناصر مکارم شیرازی , نظام علی و معلولی , قرآن , امام خمینی , علت طبیعی , علت ورای طبیعی , علت فاعلی طبیعی , فخر رازی , ابوحامد غزالی طوسی , حضرت عیسی(ع) , حضرت موسی(ع) , حضرت نوح(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , اصل علّیت , هستی شناسی معجزه , فعل مباشر خدا , علل طبیعی ناشناخته , تصرف در علل طبیعی , تاویل معجزه , تصرف در جهان , رحیم لطیفی , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
پدیده معجزه در طول تاریخ ادیان، از زوایای گوناگونی، اندیشة دانشوران را به خود مشغول داشته است، در این میان نگاه هستی شناسانة فلاسفه به معجزه درخور اهمیت است.<br /> این که هر معلولی علتی مسانخ با خود را می­خواهد، یک قانون عقلی فلسفی است، از طرف دیگر، «خارق­العاده» بودن که جنس و مقوم معجزه است، در ظاهر معلول بدون علت مسانخ را به نمایش می­گذارد.<br /> حال پرسش این است که آیا معجزه معلول بدون علت است؟ تا پدیدة خرد ستیز باشد؛ یا علت دارد ولی از سنخ علت­های طبیعی و مشهود و معروف بشر نیست؛ یا اصولاً نفس انبیاء به عنوان یک علت در صدور معجزات دخالت دارد.<br /> این نوشتار با تحلیل گونه­ های علت، معجزه را مستند به علل طبیعی غیر معروف و علل غیرطبیعی دانسته و دخالت نفس انبیاء در صدور معجزات را مستند ساخته است.
صفحات :
از صفحه 91 تا 118
  • تعداد رکورد ها : 1