جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه اصفهان
>
دانشکده اهل البیت (ع)
>
گروه معارف قرآنی و اهل البیت
>
احمد عبادی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
تأملی روش شناختی بر اخذ روی آورد کارکردگرایانه در دین پژوهی و دین آموزی
نویسنده:
احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران , تابستان/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گزاره های دینی
,
انتظار بشر از دین
,
ایدئولوژی (پسامارکسی=نظام باورها)
,
تعلیمات دینی(افعال انبیاء)
,
کارکردگرایی
,
جهان واقع
,
دین شناسی جامعه شناختی
,
کارکردهای دین (مسائل جدید کلامی)
,
دین و ایدئولوژی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
عبدالحسین خسروپناه
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
میرچا الیاده
,
پراگماتیسم
,
نظریه مطابقت
,
انسان دیندار
,
احمد عبادی
,
امیل دورکیم
,
امیل دورکیم (Émile Durkheim)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 317 تا 340
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دین پژوهی مبتنی بر نظریۀ عمل گرای صدق
نویسنده:
احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران, پاییز/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ویلیام جیمز
,
انسانمداری
,
نسبیگرایی معرفتی
,
روش شناسی مطالعات دینی
,
نظریه انسجام گرایی
,
صدق منطقی (خبری)
,
احد فرامرز قراملکی
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
دین پژوهی
,
جان دیویی
,
برتراند راسل
,
باروخ اسپینوزا
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
پراگماتیسم
,
نظریه مطابقت
,
احمد عبادی
,
ویلیام جیمز (William James)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 485 تا 510
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید خاصی و تفسیر آیات متشابه از منظر ملاصدرا
نویسنده:
احمد عبادی , داود صائمی , احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, بهار / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختلاف تشکیکی
,
تأویل
,
مجسمه
,
کرسی
,
برهان
,
وحدت وجود
,
ذوق تأله
,
تشکیک در وجود
,
مراتب هستی
,
تشبیه
,
میزان
,
توحید خاصی
,
توحید عامی
,
آیات متشابه
,
عرش
,
تفسیر آیات متشابه
,
کثرت وجود
,
کثرت موجود
,
اشتراک وجود
,
توحید وجوب وجود
,
وحدت در کثرت
,
نظام معرفتی صدرایی
,
وحدت فعل حق تعالی
,
شهود و برهان
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
عرفان اسلامی
,
حسن حسن زاده آملی
,
تفسیر قرآن
,
احمد بهشتی
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
احمد عبادی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
0
چکیده :
آیات متشابه در طول تاریخ علوم اسلامی از جمله مباحث چالشبرانگیز بوده است. صدرالمتألّهین شیرازی در اصول هستیشناسی خود قائل به نظریه توحید خاصّی در مقابل دیدگاه توحید عامی است. وی معتقد است بدون آنکه نیازی به تأویل آیات متشابه یا قول به تجسم در باب ذات باریتعالی باشد میتوان بر مبنای اصول فلسفیـ عرفانی دیدگاه توحید خاصّی ظواهر الفاظ آیات را حفظ کرد و همه آیات متشابه را بر ظاهر معنای آنها حمل کرد. اما بر مبنای نظریه توحید عامی نمیتوان آیات متشابه را بر ظاهر الفاظ حمل کرد، بلکه یا باید آنها را تأویل کرد، یا قول به تجسم در باب واجبالوجود را پذیرفت. با توجه به چندتباری بودنِ مسئله متشابهات قرآن، ملاصدرا در این مسئله رهیافت میانرشتهای اخذ کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرط علی معرفت و قضایای حقیقیه و خارجیه : دوره 11، شماره 39 : فصلنامه اندیشه دینی
نویسنده:
عبدالرسول کشفی، احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/ 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
گزاره کلی
,
قضیه خارجیه
,
شرط علّی معرفت
,
باور صادق مُوَجَّه
,
تعریف (تحلیل) سه جزیی معرفت
,
آلوین گلدمن
,
منطق جدید
,
منطق ارسطویی
,
رویکرد تطبیقی
,
مثال های نقضی گتیه
,
ادموند گتیه
,
حملیه مسوره
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
ماهیت معرفت
,
ابن سینا
,
فخر رازی
,
ارسطو
,
افلاطون
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
اثیرالدین ابهری
,
منطق شرط علی
,
عبدالرسول کشفی
,
احمد عبادی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در پاسخ به مثالهای نقضی «ادموند گتیه» در باب کافی نبودن اجزای <br /> سه گانه در تعریف سه جزیی معرفت «آلوین گلدمن» معرفت شناس معاصر، جزو، <br /> چهارمی را به اجزای سه گانه ی تعریف می افزاید که به «شرط علّی معرفت»<br /> معروف است. بر مبنای این شرط، باور به یک گزاره باید معلول مستقیم یا<br /> نامستقیم محکی خارجی آن گزاره باشد. در این مقاله، از طریق مطالعه ی تطبیقی<br /> میان تقسیم گزاره ی مسوره به حقیقیه و خارجیه از یک سو و شرط علّی معرفت<br /> از سوی دیگر و با تکیه بر تحلیل مختار از قضایای حقیقیه و خارجیه، نظریه ی<br /> مورد نقد قرار می گیرد. این مقاله نشان می دهد که نظریه ی «شرط علّی معرفت»<br /> شرط علّی با هیچ یک از دو قسم قضایای حقیقیه و خارجیه سازگار نیست و بر<br /> همین اساس، این شرط با مبانی منطق قدیم و جدید در تحلیل گزاره های کلی نیز<br /> ناسازگار است. در پایان، مقاله می کوشد، ضمن معرفی منطق حاکم بر نظریه ی<br /> شرط علّی معرفت، میزان کارآیی و اثربخشی آ ن ر ا نیز مورد بررسی و نقد قرار<br /> دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجربۀ دینی و گوهرانگاریِ آن از منظر غزالی و ویلیام جیمز
نویسنده:
احمد عبادی، الهام کریمی دورکی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تجربه امر قدسی
,
امام محمد غزالی
,
ویلیام جیمز
,
وصف ناپذیری تجربه دینی
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
انجیل
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
حالات و مقامات عرفانی
,
تجربه وحیانی
,
احساس دینی
,
شهودات عرفانی
,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
روانشناسی دین
,
الهیات طبیعی
,
فلسفه کانت
,
زهد
,
طاعت
,
ورع
,
ایمانوئل کانت
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
فلسفه دین
,
دین پژوهی
,
فریدریش شلایرماخر
,
جان هیک
,
حضرت موسی(ع)
,
گوهرانگاری تجربه دینی
,
وحدت انفسی
,
رویارویی با حقیقت غایی
,
مشکل دور در نظریه جیمز
,
منشأ اکتساب تجربه دینی
,
نهضت رومانتیک
,
تجربه احیاگر
,
تجربه شبه حسی
,
احمد عبادی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
,
ویلیام جیمز (William James)
شاپا (issn):
2008-9651
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل منطقی قضایای ثلاث
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی، احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
منطق صوری
,
قضایای ثلاث
,
قضیه خارجیه
,
عقدالوضع
,
عقدالحمل
,
علم شناسی قدما
,
طبقه بندی ثنائی
,
طبقه بندی ثلاثی
,
حملیه مسوره
,
موضوع حقیقی قضیه
,
موضوع ذکری قضیه
,
ترادف ماهیت و ذات و حقیقت
,
معیار سنتی صدق
,
قضایای حملیه
,
قضایای شرطیه
,
حقیقیه بتیه
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
محمد رضا مظفر
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
احد فرامرز قراملکی
,
ابن صلاح
,
اثیرالدین ابهری
,
احمد عبادی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
غرض از نگارش نوشتار حاضر، ارائهی تحلیلی مستدلّ و مستند از دو طبقهبندی مهم منطقی است؛ یکی تقسیم قضیهی مسوّره به حقیقیه و خارجیه و دیگری تقسیم قضیهی حملیّهی موجبه به حقیقیه، خارجیه و ذهنیه. تداخل این دو طبقهبندی به دلیل اشتراک در عنوان، در طول تاریخ موجب بروز اشکالات و ابهامات متعددی در فهم علمشناسی قدما شده است. در پژوهش حاضر، با اشراف بر تطوّر تاریخی هر دو طبقهبندی و با اخذ رویآوردی منطقی - معرفتی، ابتدا طبقهبندی مثنّی و سپس دو تقریر مختلف از طبقهبندی مثلّث مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. از این رهگذر و در سایهی دقت در ضوابط و شرایط منطقی هر یک از این دو طبقهبندی، نقاط ضعف و قوّت آنها روشن میگردد، ضمن اینکه دیدگاه رقیب در این مسأله نیز مورد بررسی قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطور تاریخی قضایای ثلاث
نویسنده:
احد فرامرز قراملکی، احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
ملاهادی سبزواری
,
فخر رازی
,
سهروردی
,
خواجه نصیر طوسی
,
مرتضی مطهری
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
قطب الدین شیرازی
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
تفتازانی
,
علامه حلی
,
ابن ترکه
,
میر سیدشریف جرجانی
,
شهرزوری
,
قضایای ثلاث
,
طبقه بندی مثنی
,
طبقه بندی مثلث
,
قضیه خارجیه
,
افضل الدین خونجی
,
تقسیم بندی قضایا
,
قضیه محصور حقیقی
,
قضیه محصور خارجی
,
اثیرالدین ابهری
,
نجم الدین کاتبی قزوینی
,
قضیه محصور
,
ابن سینا
,
شیخ مرتضی انصاری
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
حسن بن سلیمان حلی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حسن حسن زاده آملی
,
بستر معرفتی قضایای ثلاث
,
علامه حلی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
احد فرامرز قراملکی
,
اثیرالدین ابهری
,
احمد عبادی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
خونجی و پیروان وی، با اثرپذیری از فخر رازی، قضیه محصور را به دو قسم حقیقی و خارجی تقسیم کردهاند. ابهری قسم سومی را تحت عنوان «ذهنی» به دو قسم پیشگفته اضافه میکند. خواجه طوسی و پیروان وی با طرح دیدگاه رقیب به ردّ دیدگاه خونجی میپردازند. تحلیل و تبیین تطوّر تاریخی طبقه بندی گزاره حملی به حقیقی، خارجی، و ذهنی مسئله تحقیق حاضر است. در پرتو تحلیل و تبیین تاریخی این تقسیمبندی، روشن می شود که در این مسئله دو طبقهبندی تحت عنوانی واحد مطرح شدهاند. طبقهبندی نخستْ تقسیم ثنایی، و طبقهبندی دومْ تقسیم ثلاثی نامیده میشود. این پژوهش سهم منطقنگاران دوبخشی قرن هفتم را در بسط و توسع? دانش منطق، با عطف توجّه به مسئلهای معیّن، نشان میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قضایای حقیقیه منطقدانان مسلمان و گزارههای قانونوار به تقریر نِلسون گودمَن
نویسنده:
احمد عبادی، احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
قیاس (منطق)
,
استقراء
,
قضیه خارجیه
,
موضوع
,
فلسفه علم
,
منطق ارسطو
,
شرطی خلاف واقع
,
گزاره شرطی
,
محمول وجود
,
منطق صوری ارسطو
,
گزاره های قانون وار
,
تبیین علمی
,
نلسون گودمن
,
محمدرضا مظفر
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
مهدی حائری یزدی
,
ابن سینا
,
محمد رضا مظفر
,
اصطلاحنامه منطق
,
قضیه شرطیه
,
قضیه حقیقیه
,
قضیه خارجیه
,
ارسطو
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
جلال الدین دوانی، محمد بن سعد
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
احد فرامرز قراملکی
,
فلسفه علم
,
نلسون گودمن
,
موضوع((اجزاء قضیه)، قسیم محمول و نسبت حکمیه و حکم)
,
محمول((اجزاء قضیه)، قسیم موضوع و نسبت حکمیه و حکم)
,
استقراء
,
قیاس
,
منطق اسلامی
,
منطق دان مسلمان
,
کمیت و تعمیم پذیری
,
احمد عبادی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
غرض از نگارش مقاله حاضر، انجام مطالعه ای تطبیقی میان آرای منطق دانان مسلمان در خصوص قضیّه حقیقیّه از یک سو و دیدگاه نِلسون گودمَن در باب گزاره های قانون وار از سوی دیگر می باشد. از این رو، ابتدا تحلیل منطق دانان مسلمان از مفاد قضیّه حقیقیّه و نیز نظر گودمَن در مورد گزاره های قانون وار را تقریر میکنیم و سپس با اخذ رویآوردی تطبیقی به تبیین مواضع خلاف و وفاق این دو دیدگاه می پردازیم. از این رهگذر روشن خواهد شد که ضمن وجود برخی اختلافات مبنایی، وجوه اشتراک بسیاری در این دو دیدگاه یافت می شود که تأمّل روش مند در آن ها به لحاظ معرفتی بسیار حائز اهمیت می نماید. کلّیّت و تعمیم پذیری، تقویت و تأیید شرطی های خلاف واقع، و برخورداری از قدرت تبیین علمی، و پیش بینی از مشترکات آن ها است. از سوی دیگر، برخلاف قضایای حقیقیّه که محصول استقرا نیستند، گزاره های قانون وار برآمده از استقرا هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن سینا و اخذ رهیافت سمانتیکی و پراگماتیکی در تعریف جملهی خبری
نویسنده:
احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اشارات و تنبیهات
,
صدق و کذب
,
ملاک تمایز
,
ابن سینا
,
جمله خبری (منطق)
,
تعریف لفظی
,
روش شناسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه منطق
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن حزم ظاهری
,
فلسفه زبان
,
برتراند راسل
,
رودلف کارناپ
,
ابن رشد
,
گیلبرت هارمن
,
منطق عیون الحکمه
,
تعریف جمله
,
تعریف سمانتیک
,
تعریف پراگماتیک
,
تحلیل قضیه
,
معناشناسی فلسفی
,
معناشناسی زبان شناختی
,
معناشناسی منطقی (منطق)
,
فلسفه زبان طبیعی
,
ابهام زبانی
,
ابهام ذهنی
,
ابهام عینی
,
تحلیل ماهوی
,
احمد عبادی
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
6123 2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر دوگانهانگاری مقام گردآوری و مقام داوری در مطالعهی دینی
نویسنده:
احمد عبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شیراز, زمستان 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دوگانه انگاری در دین پژوهی
,
زمینه مندی معرفت
,
مقام گردآوری
,
مقام داوری
,
روش شناسی مطالعه دینی
,
تسری تنوع در مقام گردآوری به مقام داوری
,
رشد علم در تاریخ
,
سلب پویایی و بالندگی از علم
,
دانش دینی
,
عینیت معرفتی علوم تجربی
,
الگوی پژوهشی دینامیکی
,
فلاسفه علم
,
کشف مساله
,
معرفت دینی
,
عینیت معرفتی دانش
,
علم شناسی کانتی - پوپری
,
تامس کوهن
,
پست مدرنیسم
,
شکار مساله
,
صید فرضیه
,
درک شریعت
,
درک طبیعت
,
الگوی پژوهشی مکانیکی
,
کثرت گرایی معرفتی
,
تعامل پویا در پژوهش
,
علم شناسی ارسطویی دکارتی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
نسبیگرایی معرفتی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
احمد عبادی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
تمایز مقام گردآوری و مقام داوری تدبیری است که از سوی برخی از فیلسوفان علم برای گریز از نسبیتگرایی ناشی از زمینهمندی معرفت اخذ شده است. مقام گردآوری جایگاه کشف مسائل و فهم فرضیهها و مقام داوری جایگاه سنجش فرضیههاست. برخی از دینپژوهان معاصر تحت تأثیر آرای فیلسوفان علم، این تمایز را در فرآیند تشکیل دانش دینی اخذ نموده اند؛ بدین صورت که معرفت دینی نیز همانند دانشهای تجربی از دو مقام برخوردار است: مقام گردآوری و مقام داوری. اخذ تمایز مقام گردآوری و مقام داوری در مطالعات دینی در خور نقد و تأمل است. اشکالات این دیدگاه عبارتاند از: تسری تنوع در مقام گردآوری به مقام داوری؛ عدم هماهنگی این تمایز با جریان رشد علم در طول تاریخ؛ سلب پویایی و بالندگی از علم؛ زمینه مندی و نسبیتگرایی معرفتی دانش دینی در هر دو مقام؛ برخورداری مطالعه ی دینی از الگویی دینامیکی، نه مکانیکی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید