جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
بررسی تطبیقی شهر خدای آگوستین و مدینه‌ی فاضله‌ فارابی
نویسنده:
علی کرباسی زاده، زهرا ذوفقاری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1393
چکیده :
مقاله‌ی حاضر پژوهشی تطبیقی است در زمینه‌ی فلسفه‌ی مدنی آگوستین و فارابی با تکیه بر کتاب شهر خدا اثر آگوستین و کتاب آراء اهل مدینه فاضله اثر فارابی. در ابتدا، مفاهیمی چون شهر، عدالت و سعادت مورد بررسی قرار گرفته و سپس مبانی نظری آن‌ها در این دو اثر مقایسه شده است. آگوستین شهر را به معنایی جدید معرفی نموده،فارابی معنای متداول آن را منظور داشته است. مبنای نظری آگوستین آموزه‌های کتاب مقدس درباره‌ی دو نوع طبیعت انسانی است و مبنای فارابی مدنی‌الطبع بودن انسان. این اختلافات منجر به اختلاف در نظام حاکم بر شهر یا مدینه شده است. آگوستین بر شهروندان تکیه دارد و فارابی بر رئیس مدینه. بررسی مبانی نظری و نظام حاکم نشان می‌دهد امکان تحقق شهر خدا نیز منوط به وجود شهروندان آن است و همواره از ابتدای تاریخ، شهر خدا وجود داشته است، اما تحقق تام آن در روز داوری واپسین خواهد بود، در صورتی که تحقق مدینه‌ی فاضله منوط به وجود رئیس فاضل است و تاکنون تحقق نیافته است. در پایان، فرجام شهروندان مورد بررسی قرارگرفته و این نتیجه حاصل شده است که برمبنای این دو کتاب، اندیشه‌ی آگوستین در فلسفه‌ی مدنی ییشتر صبغه‌ی کلامی و اندیشه‌ی فارابی صبغه‌ی فلسفی داشته است.
صفحات :
از صفحه 73 تا 90
بررسی و نقد نظریات اخلاق زیست محیطی با استفاده از قاعده بسیط الحقیقه
نویسنده:
محمد بیدهندی, علی کرباسی زاده, محسن شیراوند
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی, زمستان/ 1392
صفحات :
از صفحه 101 تا 118
نقش آموزه های دینی در حل بحرانهای زیست محیطی
نویسنده:
محمد بیدهندی، علی کرباسی زاده، محسن شیراوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , الله , ابن سینا: ابوعلی سینا , ادیان ابراهیمی , آفرینش انسان , امانت الهی , نعمت , تقرب به خدا , طبیعت انسان , عالم طبیعت , محیط زیست , ادیان ابراهیمی , ادیان توحیدی , اعمال انسان , عالم ملکوت , خالق طبیعت , خلق آدم (ع) , تورات , امام خلق الله , عالم ملکوت , بحران محیط زیست , تورات (عهد عتیق) , قرب الهی , اسلام و محیط زیست , انسان و طبیعت , انسان و طبیعت , علامه مجلسی , علامه طباطبایی , ابن سینا , نعمت , نظام طبیعت , تفکر در افعال خدا , آموزه های اسلام و محیط زیست , نظام طبیعت , موهبت الهی , عبدالله جوادی آملی , سید جلال آشتیانی , هدف خلقت , ابن خلدون , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , اندراج حق در خلق , طبیعت , ترابط انسان و عالم , تعامل انسان و عالم , حوادث طبیعت , هماهنگی عالم , علی کرباسی زاده اصفهانی , محسن شیراوند , سید حسین نصر , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
خداوند هستی را با نظمی بی‌نظیر و وحدتی حیرت‌آور خلق کرده است. بخش کوچکی از این نظام، طبیعت و انسان است. طبیعت با تمام موجودات خویش در ارتباط با بخشی دیگر از هستی یعنی انسان می‌باشد. به گواهی آموزه‌های ادیان ابراهیمی (توحیدی) کل هستی و به تبع آن طبیعت تسبیح‌گوی خالق خویش می‌باشند. این صفت حاکی از مخلوقی زنده و دارای ادراک است که نوعی حقوق و تکالیف را متوجه آن می‌گرداند. خداوند طبیعت و همه مواهب آن را در اختیار انسان قرار داده تا او بتواند با بهره‌مندی از آن به کمال نهایی که همانا قرب الهی است نائل گردد. این رابطة تعاملی، رابطة بین دو موجود زنده با یکدیگر است نه رابطه‌ای که بخشی از هستی (انسان) به بهره کشی از بخشی دیگر (طبیعت) بپردازد. حلقة اتصال بین انسان و طبیعت پرداختن به مسئلة بنیادین هدف غایی خلقت انسان است. در این مقاله ضمن تحلیل آموزه‌های موجود در ادیان توحیدی در حوزة مرتبط با موضوع این پژوهش، به این سؤال که نقش انسان در ایجاد فساد و شر اعم از طبیعی یا مابعد الطبیعی تا چه میزان است پاسخ داده شده است.<br /> روش تحقیق در این پژوهش نگرش تحلیلی و فلسفی به پدیده‌های عالم با استفاده از پردازش آموزه‌های ادیان توحیدی می‌باشد.<br /> از جمله نتایج این پژوهش می‌توان پرداختن به مسئله بحران زیست محیطی با نگاهی نو و دین محور و ارائه راه حل‌های مبنایی دینی در این خصوص و نیز وجود شر در هستی در صورت تقابل انسان با محیط زیست را نام برد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 23
قلمرو شناخت عقل نظری و محدودیت‌‌های آن از نظر دکارت و ملاصدرا
نویسنده:
مینا مهدی‌زاده، علی کرباسی‌زاده اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1395
کلیدواژه‌های اصلی :
تقلید , ضروریات عقلی , محدوده عقل , معرفت شناسی ملاصدرا , کتاب قواعد هدایت فکر دکارت , کتاب اصول فلسفه دکارت , حصول معرفت , متعلق ادراک , حقائق مطلق ازلی , احکام عقلی , مثلث , راه های کسب معرفت دینی , فلسفة تطبیقی , تأملات (کتاب) , خطای عقل , مخلوقیت احکام عقلی , ازلیت احکام عقلی , نیاز عقل به شهود , طبیعت نامتناهی , رؤیت دریا , درک حقیقت , فلسفه‌ی تطبیقی , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , عبدالله جوادی آملی , فطرت(کلام) , ادراک حسی , ادراک عقلی , اراده الهی , رؤیت قلبی خدا , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , پیش داوری درست , پیش داوری نادرست , فلسفه دکارت , حکمت متعالیه , ضعف وجود , مُثُل , اجتماع نقیضین , واجب تعالی (اسماء ذات) , عبدالله جوادی آملی , رنه دکارت , عالَم عقلی(حکمت اشراق) , عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) , معرفت شناسی دکارتی , وحی , الهام(القاء در نفس) , دلیل عقلی(قسیم دلیل نقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی) , هواپرستی , شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) , عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) , علی کرباسی زاده اصفهانی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 81 تا 106
زهد از نگاه نیچه
نویسنده:
ابراهیم رضایی، علی کرباسی زاده اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1392
صفحات :
از صفحه 147 تا 170
  • تعداد رکورد ها : 8