جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
جامعهشناسی دین
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
عنوان :
گزارشي از نشست «دين در آيينه پژوهش و نشر»: مصايب جامعهشناسي دين در ايران
نوع منبع :
مقاله , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
متن
وضعیت نشر :
روزنام اعتماد (شماره 5581),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین شناسی جامعه شناختی
,
شیعهشناسی
,
جامعه شناسی دین
,
جامعهشناسی دین
,
دین و جامعهشناسی
,
کتب شیعه شناسی
,
جامعه شناسی دین (کلام)
,
جامعهشناسی تشیع
چکیده :
مجموعه «سرو»؛ كتابهايي در حوزه جامعهشناسي تشيع: از جمله ميتوان به مجموعه «سرو» در انتشارات «نشر آرما» اشاره كرد كه به طور مشخص جامعهشناسي شيعي را محور مطالعاتي خود قرار داده است. مجموعهاي كه تاكنون 30 جلد كتاب در اين حوزه منتشر كرده است كه از جمله مهمترين عناوين آنها ميتوان به «آيين نيكي؛ مطالعه جامعهشناختي خيرِ ديني در آيين پيادهروي اربعين»، «زمان در زندان؛ بررسي سياستگذاري تقويم در سالهاي پس از انقلاب اسلامي»، «فرهنگ شيعي»، «در سرزمين امامبارهها»، «مجالس مذهبي در ايران معاصر»، «تراژدي جهان اسلام» و... اشاره كرد. به تازگي اما سيامين جلد اين مجموعه با عنوان «رسانه شيعه؛ جامعهشناسي آيينهاي سوگواري و هياتهاي مذهبي در ايران» منتشر شده است. «رسانه شيعه» نوشته محسن حسام مظاهري است كه با نگاهي جامعهشناختي به بررسي مناسك و مراسم شيعي -آيينهاي سوگواري و هياتهاي مذهبي- در ايران پرداخته است. لذا به همين مناسبت شهركتاب مركزي در روز سهشنبه اقدام به برگزاري نشستي با موضوع «دين در آيينه پژوهش و نشر» كرد. اين نشست با سخنراني سعيد طاوسي مسرور استاد تاريخ و عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي، محسن حسام مظاهري دانشآموخته و پژوهشگر حوزه جامعهشناسي دين، جبار رحماني پژوهشگر، نويسنده و استاديار رشته مردمشناسي و عضو هيات علمي پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي برگزار شد. همچنين عظيم محمودآبادي دانشآموخته رشته فلسفه دين و نويسنده و پژوهشگر حوزه دين و فلسفه دبيري اين نشست را برعهده داشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مروجان رفتارهای دینی: مطالعه موردی جمع های با رویکرد روان شناسی و عرفان
نویسنده:
باستانی سوسن, شریعتی مزینانی سارا, خسروی بهناز
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
رفتارهای نوین دینی
,
آموزه ها و آیین ها
,
جامعهشناسی دین
چکیده :
طی چند سال اخیر، جمع ها یا کلاس هایی در سطح شهر تهران شکل گرفته که در آن ها شیوه های نوینی برای «چگونه بهتر زیستن»، آموزش داده می شود. در این جمع ها که اساس شان بر پایه دیدگاه های گوناگونی از جمله روان شناسی و عرفان قرار گرفته است، افراد به دنبال آن هستند که ضمن تجربه نوعی احساس معنوی و روحانی، چگونگی دست یابی به راه های خوشبختی، موفقیت و کمال را به صورت توامان تجربه کرده و در عین حال، به آرامش روحی برسند. پژوهش حاضر در پی آن بوده که ویژگی ها و کارکردهای کلی این جمع ها برای افراد شرکت کننده را مورد مطالعه قرار داده و مطابقت آموزه های آن ها را با رفتارهای نوین دینی بررسی کند. مبنای نظری این پژوهش بر اساس نظریه های مطرح جورج زیمل، ماکس وبر و توماس لاکمن در حوزه جامعه شناسی دین سازمان دهی گشته و پژوهش با استفاده از روش های کمی و کیفی انجام شده است. بر اساس یافته های این پژوهش، در مطالعه دو نمونه از جمع هایی که در سطح شهر تهران با رویکردهای روان شناسانه و عرفانی به فعالیت مشغولند، می توان آموزه ها و آیین های آنها را در قالب «رفتارهای نوین دینی» دسته بندی کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دوتایی های جامعه شناسی دین
نویسنده:
محدثی حسن
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
الوهی / بشری
,
غیرقابل تعمیم / قابل تعمیم
,
تقلیل پذیر / تقلیل ناپذیر
,
بیرونی-کمی / درونی-کیفی
,
ضروری / امکانی
,
شمول گرایی / حصرگرایی
,
این دوتایی ها عبارت اند: معتقد / جامعه شناسی
,
جامعه شناسی دین
,
جامعهشناسی دین
چکیده :
این مقاله با هدف آشناسازی دانشجویان و دیگر کسانی که علاقه مندند جامعه شناسی دین را اجمالا بشناسند، نوشته شده است. نویسنده بر مبنای تجربیات محدود خود در این حوزه، معتقد است که برای دانشجویان و دیگر مخاطبان ایرانی به خاطر زمینه دینی و فرهنگی ویژه، پرسش های خاصی درباره جامعه شناسی دین مطرح می شود. برخی از پرسش ها مهم تر، بنیادی تر، و به تبع مناقشه برانگیزترند. وی با نظر ساده سازی، کوشیده است به مهم ترین پرسش ها درباره جامعه شناسی دین در قالب هشت دوتایی پاسخ دهد و ابهامات موجود در باب این رشته علمی را در حد بضاعت خود برطرف نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیاست و مذهب: نیاز به در کنار هم قرار گرفتن عقاید (نمونه ای از سنت هندو) [پایان نامه انگلیسی]
نویسنده:
Amar Dasrath Jayant Desai
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
لیبرالیسم
,
آموزش دینی
,
آیین هندو (هندوئیسم)
,
جامعهشناسی دین
,
پایان نامه انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی : این پایان نامه به بررسی اشتراکات اجماع هندوئیسم در هند با ایدئولوژی تکثرگرایی لیبرال می پردازد و این بازتاب ها را در آموزش دینی در زمینه انگلیسی به کار می گیرد. نظریه عدالت رالزی ساختار سیاسی جامعه کثرت لیبرال را مدل می کند. بینشهای جامعهگرایی، نسبیگرایی و Alasdair Maclntyre به طور انتقادی ارزیابی شده و برای بزرگتر کردن این مدل استفاده میشوند. علاوه بر این، کارول گیلیگان و تام کیتوود تأکید می کنند که شهروندان اخلاقی در یک جامعه متکثر نیاز دارند و باید محیطی دلسوز و باز فراهم کنند. اجماع همپوشانی در سراسر کثرت گرایی لیبرال و سنت هندو در سطوح (1) الهیات و (2) تجربی ارزیابی می شود. (من) مفاهیم ودانتیک برای برجسته کردن یک اجماع قوی بالقوه در بین دیدگاههای ودانتیک و لیبرال فرموله میشوند. بر معرفی خداوند به عنوان مادری دلسوز و برابری طلب تاکید شده است. (ii) یک بررسی چشم انداز (اندازه نمونه 550) برای کمک به تمرکز بر تحقیقات موردی-مطالعه انجام شد. مطالعات موردی چهار هندو جوان هندی نگرش نسبت به کثرت گرایی را از طریق بحث در مورد Ayodhya 1992 مورد مطالعه قرار دادند. حجم نمونه کوچک مطالعه موردی به این معنی است که این داده ها به خودی خود نمی توانند تعمیم استقرایی را توجیه کنند. با این وجود، مطالعات موردی برخی از صداهای مهم و نگران کننده را برجسته کردند و با نتایج بررسی چشمانداز بزرگتر تناقض نداشتند. دادهها هشدار میدهند که احساسات معاصر ممکن است با اجماع قوی بالقوه در سراسر کثرتگرایی لیبرال و الهیات ودانتیسم ناسازگار باشد. شرایط مسئول این مورد بررسی شده است. پیشنهاد می شود که ترکیبی از سکولاریسم و حذف آموزش دینی از آموزش دولتی به ناآگاهی از الزامات الهیاتی لیبرال کمک کرده و انزوای جمعی بین جوامع هندو و مسلمان را تقویت کرده است. این امر در میان هندوها باعث سوء ظن و نگرش های غیر لیبرالی شده است. دروس هندوستان در وضعیت جمع انگلیسی به کار می رود. با کنار هم قرار دادن نظریه رالزی به کنار ابتکارات عملگرایانه اخیر، الگویی برای آموزش دینی مناسب برای تداوم یک کثرت گرایی لیبرال پیشنهاد شده است. این مدل رویکرد واسط به سوی منشور بومی لیبرال (IATaLIC) به عدالت لیبرال احترام میگذارد، اما محدودیتهای مربی کلاس را در برانگیختن جوانان با هویت مذهبی قوی به سمت یک گرایش لیبرال به رسمیت میشناسد. به همان اندازه مشکل ساز، رهبران مذهبی سنتی و علمای جامعه ممکن است به عدالت اهمیتی ندهند. از این رو، مربی مذهبی کلاس درس، که همدل با برنامه های لیبرال و سنتی است، باید با رهبران جامعه و علما همکاری کند. مربیان باید این پرسنل را تشویق کنند تا اصول لیبرالی را از متون مذهبی خود استخراج کنند و سپس این اصول را در سراسر جامعه خود بشارت دهند. سپس عدالت برقرار خواهد شد و یکپارچگی جمعی حفظ خواهد شد. تنش جمعی در هند ممکن است به دلیل ممنوعیت یک دولت لیبرال چنین رویکردی باشد. در انگلستان، فرصتهایی برای آموزش و پرورش وجود دارد تا بین دیدگاههای مذهبی و لیبرال یک توافق ایجاد کند. چنین فرصت هایی را نباید نادیده گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعیت اجتماعی دین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Peter L. Berger
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Penguin,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
دین اجتماعی
,
دین و جامعه
,
فلسفه دین
,
جامعهشناسی دین
,
علوم اجتماعی (اعم از جامعه شناسی)
,
واقعیت اجتماعی دین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای نظریه کنفوسیوس و فارابی درباره انسان و جامعه
نویسنده:
بنفشه کاظمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
جامعه
,
انسان
,
فارابی
,
کنفوسیوس
,
انسانشناسی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
جامعهشناسی دین
,
فارابی، محمدبن محمد
,
انسانشناسی اجتماعی
چکیده :
ادیان و مکاتب بشری بر آنند تا با پاسخ گویی به مسائل وجودی انسان ، طرح و برنامه ای برای ارتقاء و سعادت او در هر دو جهان ارائه دهند. از آن جایی که انسان به اقتضای طبیعتش موجودی اجتماعی است ، جامعه سالم از جمله عواملی است که برای بالندگی به آن نیاز دارد.کنفوسیوس و فارابی به منزله متفکرانی با تمایلات انسان گرایانه و جامعه شناسانه ،ضمن تبیین دقیق فلسفی نسبت وجودی این عالم با مراتب بالاتر و روحانی وجود و با تحلیل مسائل انسانی به ارائه مسیری برای تعالی وجود انسان پرداخته اند. در این رساله با تحقیق و تحلیل آراء و تعالیم کنفسیوس و فارابی در محورهای هستی شناسی، انسان شناسی و بررسی دیدگاه های اجتماعی ایشان، در میابیم که اگر چه نظریات این دو فیلسوف در زمینه انسان و جامعه شباهت های بسیاری دارند؛ اما تفاوتها نیز بنیادین است. نتایج حاصل از مطالب پژوهش نشان می دهد که اشتراک مهم و عمده هر دو اندیشمند، نظریه فطری بودن گرایش به نیکی و زیبایی در وجود انسان است. تاکید هر دو بر انسان دوستی، اندازه نگه داشتن، تحصیل فضایل ، دوری از رذایل و طبیعت اجتماعی انسان نیز از دیگر اشتراکات هستند. از آن جایی که هدایت انسان برای دست یابی به سعادت، غایت اصلی هر دو فیلسوف به حساب می آید، پرورش نفس و اهتمام به نظام خانواده و اصلاح اجتماع انسانی را راه حل مناسب آن می دانند. همچنین مشابهت های بسیاری در حیطه مسائل سیاسی و حکومتی از جمله حکومت بر اساس الگوی صاحب فضیلت میان آن ها وجود دارد. از تفاوتهای عمده این دو متفکر، ترکیب مباحث فلسفه و ماوراء طبیعی در تفکر فارابی و آخرت گرایانه بودن دیدگاه وی است. اما کنفوسیوس تمامی هم? خویش را صرف زندگی در این جهان و ارتقاء آن کرده است. این دیدگاه حتی بر فلسفه سیاسی آنان نیز موثر افتاده است و نتیجه آن است که رئیس فاضل حاکم بر مدینه فاضله فارابی فیلسوف و نبی است، حال آنکه امپراتور در شهر آرمانی کنفوسیوس انسانی شریف است که بر اساس حکم آسمان در این جایگاه قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسهی رویکرد چندوجهی به دین با رویکرد غیردینیسازی و بررسی پیامدهای آن
نویسنده:
حمیده حاجیمحمدحسین طهرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خردورزی
,
معارف اسلامی
,
دین و سیاست
,
دین زدایی
,
جامعهشناسی دین
,
هنر و علوم انسانی
,
غیر دینی سازی
,
رویکرد چندوجهی به دین
,
دین و روانشناسی
,
روانشناسی دین
,
باور دینی
,
دین و جامعهشناسی
چکیده :
غیردینیسازی یا «سکولاریزاسیون» به معنای جدا کردن حوزهی دین از تمام حوزه ها می باشد. این رویکرد به دین ادعا دارد که دین فاقد تأثیر بر امور دنیوی است و باید از حوزه هایی نظیر جامعه، سیاست، اقتصاد، روانشناسی، اخلاق و...، جدا گردد. به عبارتی به طور طبیعی با رشد و توسعهی جامعه و مدرنیته و روشنفکری، دین اعتبار خود را برای حضور در همهی صحنه ها از دست خواهد داد. این نظریه از زمان قدیم و مخصوصاً در جهان مسیحیت نیز پیروان بسیاری داشته است. از طرفی از حدود یک قرن پیش، مطالعات علمی متعددی دین را از زوایا و جنبه های مختلف نظیر ابعاد جامعه شناختی،روان شناختی، اقتصادی، سیاسی، اخلاق، و مثل آنها مورد بررسی قرار داده است.چنین مطالعاتی، این امکان را تقویت می کند که دین دارای گسترهای بسیار فراخ در ابعاد و وجوه مختلف است، و قابل تحدید و جداسازی از سایر جنبه های زندگی انسان، آنگونه که رویکرد غیردینیسازی می اندیشید، نیست. نتایج این مطالعات نشان میدهد که نه تنها دین در عصر جدید رنگ نباخته است؛ بلکه میتوان به نحو معنادار از حضور و نقش دین و کارکرد آن در حوزههای گوناگون سخن گفت. به عبارت دیگر مطالعات اخیر در مورد دین تردیدی جدی در اعتبار و مبانی نظریه غیردینیسازی ایجاد کرده و حاکی از آن است که این جداسازی تصنعی و غیرواقعی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی نظرات و نقش پیتر برگر در سیر تحولات جامعهشناسی دین
نویسنده:
فائزه ایزدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیتر برگر
,
الگوی نظری
,
مدرنیت
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
دین زدایی
,
جامعهشناسی دین
,
باور دینی
,
زندگینامه
چکیده :
در پایاننامه حاضر بعد از مرور مقدماتی شامل چیستی و چگونگی شکلگیری جامعهشناسیدین و نیز روند تغییرات و ریشههای آن، به بیان نظرات جامعهشناسان کلاسیک و سپس جامعهشناسان و نظریهپردازان معاصر پرداخته شده است. در ادامه، به منظور بررسی تطبیقی نظرات و نقش پیتر برگر- جامعهشناس دین معاصر و شهیر آمریکایی- در سیر تحولات جامعهشناسی دین، پس از بیان زندگینامه و آثار وی، آراء و نظرات برجسته او در چهارچوب طراحی شده در فصول قبل، آورده شده است. پیتر برگر بر آن بوده است که فرایند مدرنشدن به عرفیشدن و تکثر میانجامد؛ گرچه وی در سالهای بعد پارهای از دیدگاههایش به ویژه در زمینه عرفیشدن را به نقد کشید و تعدیلاتی را در آنها انجام داد. برگر، پدیده دین را کیهان مقدسی تعریف میکند که اساس آن تجربه از موجودی ماوراءالطبیعی و مقدس است. وی دین را محصولی انسانی میداند که شروع آن با تجربه دینی در جهان زندگی روزمره بود و ظهور آن ریشه در ساختار ناتمام و ناقص زیستی و غریزی آدمی دارد. مهمترین تأتیرات برگر در حوزه جامعهشناسی دین را میتوان نقش وی در رشد و افول جریان عرفیشدن، جهان نمادین و کثرتگرایی دانست که در این پایاننامه در حد توان بدانها پرداخته شده است. قسمت انتهایی پایاننامه نیز به منظور ایجاد تصویری کلی، هر چند کوتاه، از جامعهشناسی دین در قرن 21 میلادی، حاوی پرسش و پاسخی است که در فضای مجازی با تعدادی از مطرحترین جامعهشناسان دین جهان، فیلزاکرمن، استیو بروس، گریس دیوی، وید کلارک روف و دیوید مِهاچک، در موضوع کارکرد جامعهشناسی دین، سکولاریسم و تحولات اخیردر خاورمیانه، صورت گرفته است. این پژوهش به روش اسنادی و کتابخانهای و با رویکرد توصیفی - تحلیلی انجام شده و از منابع مکتوب دست اول و دوم و آثار الکترونیکی در گردآوری مطالب آن استفاده شده است.کلمات کلیدی: پیتر برگر، جامعهشناسی دین، پارادایم، عرفیشدن، مدرنیتههای چندگانه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کارکردهای دین در زندگی بشر از دیدگاه علماء و دانشمندان شیعی معاصر
نویسنده:
محمدرضا ابراهیم زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
زندگی اجتماعی
,
معارف اسلامی
,
علمای شیعه
,
زندگی اجتماعی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
جامعه شناسی دین
,
هنر و علوم انسانی
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
هنر و علوم انسانی
,
جامعهشناسی دین
,
هنر و علوم انسانی
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
هنر و علوم انسانی
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
چکیده :
در عرصه ی پژوهش های دینی، بررسی آثار و کارکردهای دین در زندگی بشر، از اهمیّت فراوانی برخوردار است، مطالعه و پژوهش در این زمینه موجب پررنگ تر شدن نقش دین در جوامع مختلف انسانی می شود و شاید عاملی در جهت احیاء تفکر دینی به عنوان اساس و شالوده ی زندگی الهی باشد. هدف از این تحقیق، بررسی این آثار و پیامدها است که در آن، دیدگاه های شش تن از متفکران برجسته شیعی معاصر یعنی امام خمینی (ره)، علامه طباطبایی (ره)، علامه جعفری (ره)، استاد شهید مرتضی مطهری (ره)، دکتر علی شریعتی و عبدالکریم سروش، مورد کنکاش قرار گرفته است. باید توجه داشت که نگاه متکلمان مسلمان به دین، نگاهی معرفت شناسانه است، این در حالی است که دیگر متفکران و دانشمندان با رویکردی جامعه شناسانه یا روانشناسانه به مطالعه دین می پردازند ولی آنچه مسلم است، این است که همگی آثار و پیامدهای انسانیِ دین را می پذیرند و بر آنها تاکید می کنند. بزرگانی همچون حضرت امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و علامه جعفری (ره)، مانند دیگر متکلمان مسلمان شیعی، دین را الگو و مکتبی جامع و کامل می دانند که چگونه زیستن را به آدمی می آموزد و آثار و برکات فراوانی را، چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی، نصیب او می گرداند، از این رو پرداختن به کارکردی و مسکوت نهادن کارکرد دیگری از دین، ناشی از عدم شناخت واقعی آن است. استاد شهید مرتضی مطهری(ره) نیز نظریه مذکور را می پذیرند، اما آنچه از بررسی آثار و اندیشه های ایشان بدست می آید، این است که استاد مطهری(ره) معرفت بخشی دین را مهمترین کارکرد آن و مبنایی برای کارکردهای دیگر می دانند. دکتر علی شریعتی علاوه بر پذیرفتن آثار فردی و روانی دین، مهمترین اثر یا کارکرد دین را تحول آفرینی، ستم ستیزی و ایجاد تحرک اجتماعی در نظر می گیرند. متفکرانی همچون عبدالکریم سروش که دین را عهده دار تبیین مسائل آن جهانی می دانند، تنها بر آثار روانی و اخروی آن تاکید کرده و دین را فاقد خدمات و کارکردهایی در نظام های سیاسی و اقتصادی، به شمار می آورند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و اخلاق در جامعه گرایی دورکیم و نقد آن
نویسنده:
مسلم محمدی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق دینی
,
امیل دورکیم
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
دین
,
اخلاق
,
اخلاق دینی
,
علم اخلاق
,
جامعه شناسی دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
جامعهشناسی دین
,
جامعه شناسی اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
کمال انسان ,
اجتماع ,
اجتماعی بودن انسان ,
امر قدسی ,
جبر اجتماعی ,
نسبیت اخلاقی ,
آرمان اخلاقی ,
مصالح اجتماعی انسان ,
جبر اجتماعی ,
کمال انسان ,
نسبیگرایی ,
میثاق اجتماعی (قرارداد اجتماعی) ,
امر اجتماعی ,
دین و جامعه ,
کثرت گرایی دینی ,
نسبیت اخلاق ,
دین و جامعه ,
نسبیت معرفت ,
حسن و قبح اخلاقی ,
پلورالیسم دینی ,
خرد جمعی ,
مکتب جامعه گرایی ,
انفعال انسان ,
تصمیم پذیری انسان ,
سمبل جامعه ,
دست ساز بودن دین ,
گزاره های متافیزیکی ,
پلورالیسم اخلاقی ,
پارادوکس جامعه گرایی ,
نفی جامعه گرایی ,
جامعه برتر از اخلاق ,
جامعه برتر از دین ,
صور بنیانی حیات دینی ,
آرمان اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
امیل دورکیم جامعه شناس نامدار فرانسوی با بنیان گذاری مکتب جامعه گرایی، دین و اخلاق را در پرتو جامعه، ترجمه و توجیه نموده است. او افراد را موجوداتی صرفا منفعل و تصمیم پذیر و بدون برخورداری از هویت و شخصیت ذاتی می انگارد که در صورت هم بسته شدن با یک گروه و حزب، صورت و کمال انسانی به خود می گیرند. هم چنین دین نماد و سمبل جامعه است و تنها از آن رو که سبب اجتماع مردم در برخی عقاید و مناسک مشترک است اعتبار می یابد، تا بدان جا که در فرجام، دین مخلوق و دست ساز جامعه می گردد. در مجموع، گزاره های بنیادین و متافیزیک اعتبار و شخصیت نمی یابند جز در گرو خواست و خرد جمعی. در این پژوهش اثبات خواهد شد که تن دادن به خواست و اراده جمعی و ترجمه های گوناگون و گاه متناقض جوامع، به نسبیت گرایی و پلورالیسم دینی و اخلاقی می انجامد و در نتیجه، هیچ گزاره ارزشی و اعتقادی را نمی توان برخوردار از ثبات، عینیت و حسن یا قبح راستین دانست و ارزش آن ها در حد یک قرارداد اجتماعی تنزل می یابد. علاوه این که، عدم هم گرایی دورکیم با اکثریت جامعه، به پارادوکس و خودستیزی و در نهایت، به نفی جامعه گرایی خواهد انجامید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید