جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 18
مقایسه‌ی نظریه‌ی اعتمادگرایی آلستون و پلانتینگا (با تأکید توجیه بر باورهای دینی)
نویسنده:
اکرم عسکرزاده مزرعه، علی علم الهدی، جلال پی‌کانی، سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1394
کلیدواژه‌های اصلی :
حس الوهی , فضیلت عقلانی , پلانتینگا , ویلیام آلستون , صدق و کذب , درون گرایی , قوای معرفتی , برون گرایی , فاعل شناسا , نظریه کارکرد صحیح , خطای ادراک حسی , اعتماد گروی , معرفت شناسی باور , شخصیت اخلاقی , نظریه روال باور ساز تجربه دینی , باور دینی صادق , شرط دورن گرایانه باور , داده های دینی , اعتمادپذیری , شخصیت دینی , محسوس باطنی , معیار اعتمادپذیری , اثبات خدا , ادراک حسی , توجیه (مسائل جدید کلامی) , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , اثبات وجود خدا , نظریه انسجام گرایی , معرفت‌شناسی دینی (مسایل جدید کلامی) , علیت , فلسفه دین , ویلیام آلستون William J. Abraham , آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga , لیندا زاگزبسکی Linda Zagzebski , ویلارد ون اورمن کواین , علوم تجربی(معرفت شناسی) , نظریه مطابقت , اعتمادگرایی (معرفت شناسی) , وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) , باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) , طبیعت گرایی معرفت شناسانه(اصطلاح وابسته) , مساله گتیه , سعید رحیمیان
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
بررسی تطبیقی قضایای تحلیلی و ترکیبی کانت با حمل اولی و حمل شایع در نظر علامه مصباح یزدی
نویسنده:
جمال سروش، علیرضا صانعی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , محمد تقی مصباح یزدی , حمل شایع صناعی (منطق) , شکاکیت (شک‌گرایی) , حمل اولی ذاتی (منطق) , موضوع , معیار صدق , محمول وجود , کلیات خمس , نظریه شناخت , ‌ کانت , شکاکیت(مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , حمل شایع , حمل اولی , اصطلاحنامه منطق , نوع ( کلیات خمس ) , موضوع مفرد ( قضیه ) , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , ایمانوئل کانت , ویلارد ون اورمن کواین , دیوید هیوم , گوتفرید لایب نیتس , قضیه تحلیلی , قضیه کاذب(مقابل قضیه صادق) , قضیه صادق(مقابل قضیه کاذب) , قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی) , قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی) , محمول((اجزاء قضیه)، قسیم موضوع و نسبت حکمیه و حکم) , ملاک صدق , حقیقت صدق(مقابل معیار صدق) , معیار صدق(مقابل حقیقت صدق) , منطق اسلامی , قضیه صادق خارجی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , قضایای انتزاعی , رابطه تحلیلی , رابطه ترکیبی , قضیه وضعی , بحث تناقض , مقسم قضیه , قضیه انتزاعی , آقا علی زنوزی (مدرس)
چکیده :
تفاوت قضایای تحلیلی و ترکیبی و کاربرد­های هر یک از آنها از مسائل مهم معرفت­شناسی و فلسفة تحلیلی است که ابتکار آن به نام «امانوئل کانت» رقم خورده­ است. بررسی سابقة این تقسیم و معرفی لایب‌نیتس به عنوان مبتکر واقعی آن اولین بحثی است که در این نوشته آمده­ است. تعریف قضایای تحلیلی و ترکیبی از نظر آیت‌الله مصباح یزدی و همچنین تعریف حمل ذاتی اولی و حمل شایع صناعی از منظر ایشان بحث بعدی این نوشتار است.‌‌ در ادامه، بررسی تطبیقی قضایای تحلیلی و ترکیبی کانت با تقسیم مشابه آن در منطق اسلامی، یعنی تقسیم قضایا به حمل ذاتی اولی و شایع صناعی، جای می‌گیرد. مقالة حاضر، با روش تحلیلی- تطبیقی و با استفاده از مطالعات کتابخانه‏ای، مقایسه تطبیقی این دو گونه از قضایا را در دستور کار قرار داده است. پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: نسبت قضایایی که از حمل ذاتی اولی - در نظر علامه مصباح­یزدی - برخوردارند با قضایای تحلیلی - در نظر کانت - و نیز نسبت قضایایی که از حمل شایع برخوردارند با قضایای تحلیلی چیست؟<br /> در پایان، به این نتیجه رسیدیم که این دو تقسیم با وجود شباهت­هایی که با یکدیگر دارند، مطابقت کامل نداشته، شباهت این دو تنها در کلیات است و در جزئیات و در اهدافی که هر دو دنبال می­کنند هیچ شباهتی ندارند.
صفحات :
از صفحه 93 تا 115
  • تعداد رکورد ها : 18