جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علوم جدید
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
نحو جيل مسلم - الاسلام و العلم
نویسنده:
أحمد عبدالحميد غراب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
علوم جدید
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
علم و دین (فلسفه دین)
,
فرهنگ و تاریخ اسلام
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملی پیرامون فهم نوین تفسیر قرآن و نقد دیدگاه تحول پذیری
نویسنده:
سید حسین تقوی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
معرفت دینی
,
آیت الله طالقانی
,
قرآن
,
تفسیر علمی قرآن
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
فهم قرآن کریم
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
معرفت شناسی دینی
کلیدواژههای فرعی :
فرضیه تکامل ,
تفسیر نوین ,
ازدواج فرزندان آدم ,
علوم جدید ,
فیکسیسم ,
ترانسفورمیسم ,
صراط های مستقیم (مسائل جدید کلامی) ,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) ,
نظریه تکامل انواع ,
نسبیت معرفت بشری ,
تحول نوعی ,
معرفت بشری ,
قلمرو معرفت بشری(اصطلاح وابسته) ,
تجربه دینی ,
نظریه قبض و بسط شریعت ,
صراط های مستقیم ,
فرهنگ عرب جاهلی ,
قبض و بسط تئوریک شریعت ,
ادب اسلامی ,
توفان نوح ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
موضوع معرفت و فهم متون دینی در سالهای اخیر موجب بروز اشکالاتی شده مبنی بر این که نمی توان تفسیر ثابتی ارایه داد. تحلیل محتوای تفاسیر قرآنی گواه صادقی بر تفاوت فهم بشر از دین است؛ اما این اصل را به انحراف کشانده اند تا جایی که می گویند اصلا هیچ فهمی نمی تواند دینی باشد و تمامی معارف دین را بشری تلقی می کنند. مولف کتاب قبض و بسط شریعت سخن از بشری بودن دین می راند و در کتاب بسط تجربه نبوی از بشریت خود دین و تجربه دینی سخن می گوید. وی اعتقاد به وحی و تفسیر قرآن و متون دینی داشته و ایراداتی به مفسرانی چون علامه طباطبایی در رابطه با فهم نوین تفسیر قرآن و هماهنگی این فهم با معارف جدید بشری و عصری کردن دین و تحول پذیری آن حتی در احکام فطری و سستی قضاوت بر مبنای فطرت و نسبت حقیقت و عدم وجود مقدسات و تطهیر انسان غربی بیان کرده و با استشهادی که از تفسیر آیت الله طالقانی آورده هماهنگی فهم نوین با فرهنگ و علوم روز را نتیجه گرفته است. ایشان برای اثبات نظریه خویش فرضیه تکامل، توفان نوح و ازدواج فرزندان آدم را که در تفسیر المیزان آمده به گونه ای دیگر تبیین نموده که در این مقال به بررسی و نقد آن پرداخته ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود
نویسنده:
مهناز امیرخانی,فائزه شیرازی,محسن قمی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
رابطه علم و دین
,
علوم جدید
,
رویکرد تهذیب و تکمیل علوم
,
علم
چکیده :
هدف: هدف این مقاله تبیین رابطه ی علم و دین، بر اساس آن نوع از ارتباط که علم دینی را معنادار تلقی می کندمی باشد. بر این مبنا رویکرد تهذیب و تکمیل علوم، بررسی و نقد شده است. این رویکرد که طرفداران زیادی دارد، اهتمام خاصی به تلفیق عناصر تمدن اسلامی و علوم جدید و غربی دارد.روش: روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل اسنادی می باشد و روش تجزیه وتحلیل داده ها به صورت نقد و تحلیل محتوایی میباشد.یافته ها:این مقاله با ذکر ایراداتی این رویکرد را نا کارآمد می شناسد؛وسرانجام، رویکرد تاسیسی راپیشنهاد می کند؛ این رویکرد با تکیه بر علم شناسی معاصر، بیان می کند که علم، پدیده ای فرهنگی و انسانی بوده و در فرایند تولید و بقای خود، مبتنی بر پیش فرضهای متافیزیکی است. در واقع؛ بدون زیربنای فلسفی، هویت خود را از دست خواهد داد.نتیجه گیری: تلاشهای زیادی صورت گرفته که هدف آنها اصلاح، ترمیم و بازسازی علوم رایج به واسطه رویکرد تهذیب و تکمیل است. بر اساس این رویکرد، فلسفه و فرهنگ همان گونه که در علم شناسی معاصر به اثبات رسیده، مقوم علم است. علم کنونی حاصل مشاهده محض نیست، بلکه قابلیتهای فکری و نظری دانشمند در فهم و تفسیر مشاهدات، نقش تعیین کننده ای دارد. دانشمند علوم انسانی که ادعای دیندار بودن دارد، باید به جای آنکه نقش تزیینی برای حضور ارزشهای دینی در علم قائل باشد، مضامین متافیزیکی موجود در اندیشه اسلامی را درباره انسان، از دین استنباط و استخراج کرده، در فرایند علم ورزی خود، این مبانی را به کار گرفته، به تولید و تاسیس علم اسلامی بپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی انتقادی اسلامیسازی علوم انسانی از منظر اسماعیل فاروقی
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اسلامی سازی دانش
,
اسماعیل فاروقی
,
علوم انسانی (سایر)
,
اسلامیسازی علوم
کلیدواژههای فرعی :
معتزله ,
بحران معنویت ,
عقلگرایی ,
ثنویت ,
ماهیت میراث اسلامی ,
معتزله (اهل سنت) ,
قرآن ,
فردگرایی ,
علوم جدید ,
نظام آموزشی ,
عقل و وحی ,
نژادپرستی ,
وحدت حقیقت ,
میراث ایرانی - اسلامی ,
تعارض عقل و دین ,
عقلانیت دینی ,
انسان شناسی معاصر ,
وحدت ,
عینیت صفات با ذات ,
قرآن ,
المعهد العالمی للفکر الاسلامی ,
وحدت خداوند ,
فردگرایی(اصطلاح وابسته) ,
عقلانیت معتزلی ,
تعارض عقل و نقل ,
اصلاح نظام آموزشی ,
تعارض عقل و وحی ,
متون علوم انسانی ,
وحدت معرفت ,
وحدت حیات ,
وحدت انسانیت ,
علوم انسانی نوین ,
بحران امت اسلامی ,
دانش تولیدی اسلامی ,
وحدت خلق ,
آنتروپولوژی ,
نیاز معاصر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مسئله اسلامیسازی دانش، حدود سال 1960 طرح شد و اسماعیل راجی فاروقی از جمله پیشگامان این بحث بوده که آرای وی تاکنون در کانون توجه صاحبنظران بوده است. این نوشتار در صدد تبیین، تحلیل، نقد و بررسی دیدگاههای وی در این زمینه است. فاروقی همچون برخی دیگر، راه حل عقبماندگی مسلمانان را اصلاح نظام آموزشی و حاکمیت بخشیدن اندیشه و باور اسلامی بر این نظام آموزشی میداند. از آنجا که این نظام متکی بر متون، ساختار و مدیریت مناسب آموزشی است، باید اسلامیسازی در همه این امور صورت گیرد. راهکار فاروقی در این باره، اصول پنجگانه اسلامی حاکم بر علم و نیز مراحل دوازدهگانه تولید و تدوین متون است. پژوهش حاضر با مروری انتقادی بر ایدههای پیشگفته فاروقی، بر آن است تا مهمترین چالشهای نظریه وی را بررسی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه علم و دین در آرای مرتضی مطهری و مهدی بازرگان
نویسنده:
محمد صادق زاهدی، احمد ثمره هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
رابطه علم و دین
,
تعامل علم و دین
,
مهدی بازرگان
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تداخل علم و دین
,
تعارض علم و دین
,
هماهنگی علم و دین
,
ستیز علم و دین
,
مکملیت علم و دین
,
تلاقی علم و دین
کلیدواژههای فرعی :
مشاهده ,
خداشناسی ,
ارزش علم ,
آفرینش انسان ,
شکاکیت (شکگرایی) ,
واقع نمایی ,
خلق آدم (ع) ,
تورات ,
فلسفه یونانی ,
قرآن ,
علوم جدید ,
علم تجربی ,
سوفیسم ,
احکام تجربی ,
تورات (عهد عتیق) ,
کشف حقیقت ,
نظریه تکامل انواع ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
قرآن ,
قیاس معقول ,
آیات خلقت انسان ,
هواشناسی ,
ملاک صدق ,
مجربات ,
شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته) ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
واقعنمایی علم ,
کلیت حکم تجربی ,
نهضت علمی ,
توجیه آموزه های دین ,
اندیشه توحیدی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
0
چکیده :
با پیدایش نهضت علمی و پیشرفت علوم تجربی، چالشهای فراوانی میان علم و دین پدید آمده و دیدگاههای متفاوتی درباره نسبت میان آن دو ارائه شده است. علاوه بر دیدگاه تعارض (conflict) که علم و دین را دو امر ناسازگار میانگارد، دیدگاههای دیگری نیز در تبیین این رابطه ارائه شده است که ازجمله میتوان به دیدگاه تمایز (contrast)، دیدگاه تلاقی (contact) و دیدگاه تأیید (confirmation) اشاره کرد. مرتضی مطهری و مهدی بازرگان، به عنوان دو اندیشمند مسلمان با دو رویکرد متفاوت، در نشاندادن عدم تعارض میان علم و دین اهتمام داشتهاند. مطهری با تحلیل پیشفرضهای فلسفی، در پی حل تعارضات ادعاشده میان علم و دین است. او دین را مؤید علم دانسته و انسان را نیازمند هر دو میداند. بازرگان با استفاده از یافتههای علوم تجربی، سعی در توجیه علمی آموزههای دینی داشته و میکوشد آنها را مطابق دستاوردهای علمی نشان دهد. به باور او، علم و دین دارای دستاوردهای مشابهاند. آرای بازرگان درباره رابطه علم و دین در اواخر عمرش تغییر کرده و به دیدگاه تمایز گرایش پیداکرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطهری و نسبت میان علم و دین
نویسنده:
عبدالرزاق حسامی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
رابطه علم و دین
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
تعارض علم و دین
,
ستیز علم و دین
کلیدواژههای فرعی :
ایمان ,
خلقت ,
هبوط ,
قرون وسطی ,
رنسانس ,
حکمت یونان باستان ,
عالم طبیعت ,
تورات ,
یونان باستان ,
گزاره دینی ,
علوم جدید ,
علم تجربی ,
روش قیاسی ,
گزاره های علمی ,
زبان خدا ,
تورات (عهد عتیق) ,
روش استقرایی ,
شجره ممنوعه ,
نظریه تکامل انواع ,
فلسفه یونان ,
نظام طبیعت ,
جمود ,
تحجر و جمود ,
جهالت ,
هبوط انسان (آموزههای دین مسیحیت) ,
مجربات ,
ایمان ,
نظریه تبدل انواع ,
کشف قوانین طبیعت ,
شناخت قوانین طبیعت ,
علوم قدیم ,
منشأ تعارض علم و دین ,
نظریه حدوث انواع ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
0
چکیده :
علم و دین هر دو گزارههایی در باب طبیعت دارند. دانشمندان علوم طبیعی ادعا میکنند که کشف و شناخت قوانین طبیعت بر عهده علم است، در حالی که عالمان دین از حقانیت بلامنازع گزارههای دینی درباره طبیعت دفاع میکنند. این امر موجب طرح مسئله نزاع علم و دین شده است که هم در میان دانشمندان و هم در میان عالمان دین بازتاب یافته است و هر کس که دغدغهای در این باب داشته است، کوشیده است پاسخی درخور برای آن عرضه کند. استاد شهید مرتضی مطهری به عنوان یک روشنفکر مسلمان در راستای ارائه تفسیری از اسلام که هماهنگ با پیشرفتهای بشری باشد، کوشیده است نبودِ تضاد را میان این دو نشان دهد. ایشان گاهی از نیاز انسان به این دو و عدم تعارض میان آنها از این حیث، سخن میگوید و گاهی میکوشد با بحث تفصیلی عدم تعارض را نشان دهد، چنانکه درباره نظریه تبدل انواع این کار را میکند و گاهی نسبیت قوانین علمی و جاودانگی آموزههای دینی را مبنایی برای دفاع از دین و تأویل علم قرار میدهد. در این مقاله ابتدا تقریری از خاستگاه مسئله و به دنبال آن دیدگاه استاد در این زمینه تحلیل و بررسی خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دفاعی از رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود در تولید علم دینی
نویسنده:
محمد تقی موحد ابطحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی دین
,
علم دینی
,
دین و معرفت شناسی
,
رویکرد تهذیب علوم موجود
,
رویکرد تکمیل علوم موجود
کلیدواژههای فرعی :
اسلام ,
علوم انسانی ,
نظریه ,
معارف دینی ,
علوم جدید ,
علم تجربی ,
اسلامی سازی علم ,
اسلامی سازی علم و معرفت ,
وظیفه گرایی معرفتی ,
روش شناسی علمی ,
وظیفه معرفتی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
علم طبیعی ,
معرفت شناسی اسلامی ,
بررسی و شناخت اسلام ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
علوم انسانی (سایر) ,
اسلامی شدن علوم ,
مجربات ,
وظیفه معرفتی(اصطلاح وابسته) ,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) ,
فهم دین ,
ناهمسازی علوم ,
تطبیق تکلف آمیز ,
احساس بی نیازی کاذب ,
وهن اسلام ,
دین گرایی علمی ,
معرفت شناسی وظیفه گرا ,
باور منسجم دینی ,
تکلیف معرفتی ,
تعبیر دینی ,
تعبیر الحادی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
هدف تحقیق: ارائه تقریری مناسب از فرایند تهذیب و تکمیل علوم موجود، بهگونهای که نقدهای ملکیان و باقری بر آن وارد نباشد. روش تحقیق: در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و در ارزیابی آرا از روش تحلیل فلسفی استفاده شده است. یافتههای تحقیق: 1. میتوان قرائتی مناسب از رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود ارائه و از آن در چارچوب وظیفهگرایی معرفتی دفاع کرد. 2. در شرایطی که رویکردهای تأسیسی علم دینی موفق به تولید نظریه علمی نشده، استفاده از رویکرد تهذیب و تکمیل علوم موجود بهترین گزینه است. 3. تأمل در نحوه استفاده از این رویکرد در تمدن اسلامی که به تولید فلسفه اسلامی انجامید، میتواند به ارائه الگویی مناسب برای مواجهه با علوم جدید منتهی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید