جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
معرفت اخلاقی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 17
عنوان :
مبانی معرفتشناختی اخلاق با تأکید بر اندیشههای کلامی سید مرتضی
نویسنده:
وحید پاشایی؛ هادی صادقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی اخلاق
,
مبانی اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
حسن و قبح عقلی (فلسفه اخلاق)
کلیدواژههای فرعی :
19. مسایل کلامی ,
معرفت اخلاقی ,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology ,
مبانی معرفتشناسی ,
عقل در معرفت اخلاقی ,
مبناگرایی اخلاقی ,
گزاره اخلاقی (وابسته)(فلسفه اخلاق) ,
وحی در معرفت اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
توجه به مبانی اخلاق برای دستیابی و شناخت دستورالعملهای معین رفتار انسانی، یکی از ضروریات حوزه نظری اخلاق است. مبانی معرفتشناسی از جمله مبانی مطرح در حوزه فرااخلاق است که به تعیین ملاکهای کلی در شناخت احکام و گزارههای اخلاقی پرداخته، منابع و راههای معرفتی را میکاود و ارزشگذاری میکند. این مقاله در صدد است با تکیه بر اندیشههای کلامی سید مرتضی، مبانی معرفتشناسی اخلاق را شناخته، میزان تأثیر آنها در معرفت اخلاقی را بیان کند. حس و شهود و عقل و وحی با زیرمجموعههایی همچون نظر و تحقیق، علم، حسن و قبح عقلی در حوزه عقل و قرآن، اخبار و روایات، نسخ و اجماع ارکان مبانی معرفتشناسی از دیدگاه سید مرتضی(ره) را تشکیل میدهند که به نظر میرسد در نگرش سید مرتضی(ره) عقل مهمترین منبع معرفتی در اخلاق به شمار میآید و میتوان پذیرش آن را به مثابه نخستین گام برای شناخت و در نتیجه توانایی بر انجام تکالیف اخلاقی دانست. دیگر منابع معرفتی اخلاق در صورت اثبات منبعیت آنها نیز اعتبارشان را از عقل گرفته، در رتبه بعدی در معرفتشناسی اخلاقی قرار میگیرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 91
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبناگرایی در تقلیلگرایی اخلاقی طبیعتگرا
نویسنده:
بهروز محمدی منفرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توجیه باور اخلاقی
,
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
,
معرفت شناسی اخلاق
,
معرفت شناسی اخلاق
,
طبیعت گرایی(هستی شناختی)(فلسفه اخلاق)
,
مبنا گرایی (فلسفه اخلاق)
,
طبیعت گرایی (هستی شناختی)(فلسفه اخلاق)
,
تقلیل گرایی اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
معرفت اخلاقی ,
شکاکیت(معرفت شناسی ) ,
فرا اخلاق ,
اخلاق هنجاری(معیار شناسی) ,
اخلاق هنجاری (وابسته) ,
خودگرایی اخلاقی ,
گزاره اخلاقی (وابسته)(فلسفه اخلاق) ,
مبناگرایی غیرشهودگرا اخلاقی ,
چکیده :
بر اساس تقلیل گرایی اخلاقی طبیعت گرا، ویژگیهای اخلاقی به ویژگیهای غیراخلاقی طبیعی و تجربی ازقبیل لذت و کامیابی کاهش مییابند. در این رویکرد باورهای حاکی از مشاهدههای غیراخلاقی به عنوان پایه و مبنا برای توجیه باورهای اخلاقی به شمار می آیند. این ادعا بر پایۀ پذیرش «امکان استنتاج باید از هست» و گسترش آن به حوزۀ معرفت شناسی است. از نظر نگارنده این رویکرد با عنوان مبناگرایی اخلاقی غیرشهودگرا پاسخی به استدلال تسلسل قهقرایی به شمار میآید؛ اگرچه با چالشهایی روبهروست که در این نوشتار به آن پرداخته شده است تا اینکه به موضع مختار نیز در حوزۀ توجیه باور اخلاقی اشاره شود. پیامد تبیین رویکرد حاضر این است که پیوندی وثیق میان اخلاق هنجاری و فرااخلاق وجود دارد؛ به این صورت که بحث توجیه باور اخلاقی تأثیرگذار در شناسایی قلمرو مصادیق نظریۀ هنجاری اخلاقی، بهویژه فایده گرایی و خودگرایی طبیعت گرایانه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 156
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه ابوحامد غزالی دربارۀ درونی بودن موانع عملی تحقق فعل اخلاقی
نویسنده:
حسین خندق آبادی، حسن اسلامی اردکانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیطان (ابلیس)
,
خواطر
,
عمل اخلاقی
,
معرفت اخلاقی
چکیده :
چکیده در میان عالمان اسلامی تأکید ابوحامد محمد غزالی بر خودکاوی و خودشناسی در شناخت عوامل و موانع تحقّق فعلِ اخلاقی، برجستگی ویژهای دارد. نظر غزالی دربارۀ اینکه چرا معرفت اخلاقیِ انسان لزوماً به عمل اخلاقی متناسب با آن نمیانجامد به رأی ارسطو نزدیک است که علاوه بر وجود معرفت، غلبه بر ضعف اراده را نیز در اینجا لازم میدانست. غزالی مراحل ششگانهای برای شکلگیری عمل اخلاقی معرفی میکند که برای طی کردن آن لازم است تا افزون بر فراهم آوردن عوامل تحقق فعل اخلاقی، موانع پیشِ پا نیز برداشته شوند. از سخنان غزالی در احیاء علومالدین به پنج مانع میتوان دست یافت. با تحلیل سخن غزالی دربارۀ هر کدام از این موانع - بهویژه شیطان - و نظریۀ او دربارۀ خواطر نیک و بد در درون انسان، میتوان احتمال بسیار داد که او منشأ تمام آنها را درونی میداند، نه وجود عاملی مستقل و خارج از انسان که به نحوی به درون او راه پیدا میکند. پذیرش چنین رأیی تأثیرات مهمی در تلقی، شناخت و معرفی عوامل و موانع اخلاقی و نیز در تربیت اخلاقی انسان دارد و میتواند به صورت رأیی فراگیر، حتی تا بیرون از مرزهای یک دین و مذهب خاص، مطرح شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 106 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شکاکیت اخلاقی ترجمه و بررسی بخش اول کتاب آرمسترانگ
نویسنده:
سیاوش کریمزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شکاکیت (شکگرایی)
,
ترجمه
,
شکاک
,
اصول اخلاقی
,
معرفت اخلاقی
,
معارف اسلامی
,
داوری اخلاقی
,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی)
,
علم اخلاق
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
هنر و علوم انسانی
,
مکتب اصالت شک
,
شکاکیت اخلاقی
,
آرمسترانگ، والتر سینوت
چکیده :
شکاکیت به مجموعه متنوعی از دیدگاههایی گفته می شود که نقش عقل را در معرفت مورد شک و تردید قرار می دهند به همین ترتیب شکاکیت اخلاقی نیز به مجموعه ای از دیدگاهها گفته می شود که نقش عقل را در معرفت اخلاقی مورد تردید قرار می دهند. برای طبقه بندی انواع شک گرایی اخلاقی، نیازمند تعریفی مناسب از مفهوم معرفت هستیم. بر اساس تعریف سه جزئی از معرفت، شکاکان اخلاقی به دو دسته تقسیم می شوند:گروهی که صدق اخلاقی را مورد سئوال قرار می دهند و به آن شک دارند و گروهی دیگر که توجیه اخلاقی را غیر ممکن می دانند. در این جا سعی شده است که استدلالهای هر دوی این گروهها بررسی و تحلیل شوند. نهایتاً می توان نتیجه گرفت که بسیاری از استدلالات شکاکان قابل رد وپاسخگوی هستند. اما درباره نویسنده کتاب؛هر چند آرمسترانگ این مباحث را با جانبداری مطرح می کند ولی می توان گفت که آرمسترانگ یک شکاک اخلاقی نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر اخلاق در بینشها با تکیه بر اندیشه تفسیری آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
قاسم سبحانی فخر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
سعادت
,
سعادت انسان در اسلام
,
اخلاق باور
,
اخلاق اسلامی
,
معرفت اخلاقی
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
ماهیت سعادت حقیقی
,
سعادت اخروی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
معرفتشناسی اخلاقی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق باور
,
معرفت شناسی اخلاقی
,
معرفت گرایی ارزشی
,
آیت اله جوادی آملی
,
رابطه اخلاق و باور
,
پیدایش بینش
کلیدواژههای فرعی :
صبغه ,
ملکات نفسانی ,
نفس اماره ,
حب دنیا ,
ارزش اخلاقی رفتار ,
فطرت(کلام) ,
اهل بیت(ع) ,
قرآن ,
دین و فطرت ,
فطرت بشری ,
رفتار انسانی ,
شریعت و فطرت ,
سودجویی ,
ملکه ,
خلق ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
حب دنیا ,
کوردلی ,
سرگردانی ,
دنیاپرستی ,
فطرت(سرشت دینی) ,
اخلاق و رفتار ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
سیر نزولی نفس ,
کژبینی ,
بینش شیطان محور ,
بینش خدا محور ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از منظر دین، سعادت انسان معلول بینشها و باورهای درست و اخلاق و رفتار برخاسته از فطرت و مطابق با خواست شریعت است. همانگونه که اخلاق و رفتار آدمیان پیامد نوع بینشها و باورهای آنان است، بر بینشها و باورهای آنان نیز اثرگذار است؛ رفتار یک انسان بهتدریج موجب پیدایش صفات و ملکاتی مثبت یا منفی میگردد. صفات و ملکات منفی، بینشی متناسب با خود پدید میآورد که گاهی به انکار حقیقتِ روشن میانجامد. صفات و ملکات مثبت، موجب تثبیت و تقویت بینشهای فطری و عقلی و سبب تابش نور معرفت و حکمت بر دل میگردد. ریشه اخلاق و رفتار منفی، حب دنیا، و ریشه اخلاق و رفتار مثبت، دوری از حب دنیا است. این حقیقتی است که قرآن و سنت، بر آن تصریح کردهاند و موجب پیدایی قالبی خاص برای اندیشه عالمان مسلمان، بهویژه حکیمان و عارفان در باب معرفتشناسی شده است. مقاله حاضر با تکیه بر اندیشه آیت الله جوادی آملی این حقیقت قرآنی را توضیح میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 21
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شيعيان واقعى؛ برخوردار از ملكات و فضايل ناب انسانى
نویسنده:
محمدتقى مصباح
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه شناسی
,
دین و اخلاق
,
ملکات نفس ناطقه
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فضایل انسانی
,
اخلاق شیعی
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق در قرآن ,
ارزش اخلاقی رفتار ,
اهل بیت(ع) ,
گناه ,
معرفت اخلاقی ,
اخلاق غربی ,
قرآن ,
احسان ,
طاعت ,
ورع ,
ویژگیهای مومنان ,
اخلاص عمل ,
صفات ثابت ,
ملکات راسخ ,
فواضل اخلاقی ,
سنجش رفتار ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
اين مقال، به شرح و تفسير صفات مؤمنان و شيعيان در باب فضايل و ملكات اخلاقى مى پردازد. فضايل بيشتر درباره ملكات راسخ و صفات ثابت كاربرد دارد و فواضل به رفتارهاى اخلاقى مانند احسان به ديگران كه هنوز به صورت ملكه راسخ درنيامده، اطلاق مى شود. فضايل از امور تشكيكى و داراى مراتب و درجات كمى و كيفى هستند. براى تشخيص برترى و مرتبه كيفى و سنجش رفتار از نظر كيفيت، دو معيار و ملاك وجود دارد: يكى معرفت فردى است كه آن عمل را انجام مى دهد. دوم اخلاص او. هر چه معرفت و اخلاص فرد بيشتر باشد، ارزش و كيفيت عمل فرد به مراتب فزونى مى يابد. از سوى ديگر، همين معرفت و اخلاص هم متلازم هم هستند. هر كس معرفتش بيشتر باشد، اخلاصش در عمل نيز بيشتر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 11
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط بین معرفت دینی و معرفت اخلاقی چگونه هست؟ و آیا این دو نوع معرفت برای دستیابی به شناخت، از ابزارهای مشترکی برخوردارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در باب ارتباط معرفت اخلاقي با معرفت ديني سه ديدگاه وجود دارد: 1. عدّهاي معتقدند كه معرفت اخلاقي در حوزة امور عملي از معرفت ديني گرفته ميشود، يعني اينكه در مقام تأسيس يك قاعدة اخلاقي، معرفت اخلاقي ممكن نيست مگر اينكه آن معرفت از دين گرفته شود؛ اين
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام جدید
,
دین و اخلاق
,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اخلاقی
کلیدواژههای فرعی :
معرفت دینی ,
مبانی معرفت دینی ,
معرفت اخلاقی ,
ابزار معرفت اخلاقی ,
معرفتشناسی اخلاقی ,
معرفتشناسی دینی ,
نفس شناسی اخلاقی ,
دین و معرفت اخلاقی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شکاف بین نظر و عمل اخلاقی از دیدگاه ارسطو
نویسنده:
محسن جوادی، علیرضا صیادنژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عمل اخلاقی
,
نظر و عمل
,
آکرسیا
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
ضعف اراده اخلاقی
,
فلسفه اخلاق ارسطو
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق نیکوماخوس ,
عقل شهودی ,
امیال انسانی ,
پرهیزکاری ,
03. انسان شناسی Human nature ,
افعال انسان ,
انتخاب(امامت) ,
معرفت اخلاقی ,
اپیستمه ,
حکمت عملی ,
حکمت نظری ,
فلسفه یونان ,
انفعال نفسانی ,
تشخص ,
انسان شناسی اخلاقی ,
معرفت شناسی اخلاقی ,
تخیل(راه های معرفت) ,
باور صادق موجه ,
حس مشترک ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
نظام اخلاقی سقراط ,
میل و شوق ,
غایت انگاری اخلاقی ,
عمل هدفمند ,
فعل غیراختیاری ,
وحدت معرفت و فضیلت ,
معرفت زاینده ,
علم خطا ,
ناپرهیزکاری ,
مبادی عمل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
شکاف بین نظر و عمل اخلاقی (ضعف اراده اخلاقی)، یکی از مباحثی است که همواره مورد توجه مکاتب اخلاقی بوده است. یک نظام اخلاقی موفق علاوه بر ارایه دستورات اخلاقی، باید متوجه موانع تحقق این دستورات نیز باشد. این بحث در فلسفه اخلاق ارسطو تحت عنوان آکرسیا مطرح شده است که ناظر به بحث اتحاد معرفت و فضیلت افلاطون است. در دیدگاه سقراط و افلاطون، علت موثر بر عمل، صرفا معرفت است، به گونه ای که هیچ علتی در مقابل معرفت روشن نمی تواند مانع عمل شود. ارسطو با قبول تاثیر معرفت بر عمل اخلاقی، بر این عقیده بود که میل و نفس انسانی این توانایی را دارد که گاه به رغم معرفت و حتی معرفتی روشن، مانعی را بر سر راه عمل اخلاقی ایجاد نماید. او برای تحقق عمل، چندین علت را به صورت پراکنده در نظریه های اخلاقی خود بر می شمرد و مبانی عمل را در امور متعدد جست و جو می نماید. از نظر ارسطو، امیال، که از تخیل نفس ناپرهیزگاری برخاسته اند، این امکان را دارند که گاه شرایطی ایجاد نمایند تا انسان دست به عملی برخلاف علم و شناخت عقلانی خود بزند. در چنین شرایطی که انسان با علم به فضیلت بودن یک عمل برخلاف آن رفتار می کند، می شود چنین گفت که علم انسان به فراموشی سپرده شده است. ارسطو این ضعف اخلاقی را به وجود میل و شوق در انسان نسبت می دهد، امری که با مقابله با آن، عمل اخلاقی تحقق پیدا می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حل معضل نسبیت گرایی اخلاقی در فلسفه کانت و ملاصدرا
نویسنده:
رضا اکبریان، حسین قاسمی، محمد محمدرضایی، حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل عملی
,
نسبیت اخلاق
,
فلسفه کانت
,
حکمت متعالیه
,
فلسفة تطبیقی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
مقایسه تطبیقی کانت و ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
ملکات نفسانی ,
جاودانگی اخلاق ,
مصلحت ,
اشاعره (اهل سنت) ,
تجرد خیال ,
معتزله (اهل سنت) ,
معرفت اخلاقی ,
ایدئالیسم استعلایی ,
الزام اخلاقی ,
خیر اعلا ,
قانون اخلاق ,
فعل انسانی ,
اخلاق و حکمت عملی ,
حکم اخلاقی ,
نقد عقل محض کانت ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
خودمختاری اراده ,
origins of morality ,
وحدت شخصی نفس ,
عقلانیت عملی محض ,
فضایل نظری اخلاقی ,
جهان شمولی اخلاق ,
وحدت قوای نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
مطالعه جوامع گوناگون نشان می دهد که کردارهای اخلاقی انسان بسته به تفاوت های فردی و اجتماعی، و بسته به تغییر و تحولات انسان متفاوت بوده است. وجود تفاوت های فردی، اجتماعی، و تنوع نیازهای انسان در گذر زمان، این مساله را مطرح ساخته است که آیا اخلاق امری نسبی است یا مطلق؟ با این که کانت و ملاصدرا به دو منظومه فکری متفاوت وابسته اند، هر دو در حل این مساله دغدغه مشترکی دارند. این دو فیلسوف با ابتنای اخلاق بر «عقل عملی»تلاش می کنند تا جهان شمولی و جاودانگی انسان را اثبات کرده و اخلاق را از خطر نسبیت برهانند. نزد کانت «قانون اخلاق» و «عقلانیت عملی محض» انسان از ویژگی کلیت و همگانی بودن برخوردار است. و انسان با عضویت در «جهان معقول» و «مطلق خواهی فطری» خود، جاودانه می شود. از نظر ملاصدرا انسان «کون جامعی» است که در مرتبه نظر، حقائق کلی و در مرتبه عمل، جزئیات فعل را ادراک می کند. همچنین بر اساس اصل «تجرد خیال» و «وحدت شخصی نفس»، انسان و ملکات نفسانی از بقا و جاودانگی برخوردار می گردند. در این مقاله قصد داریم با روش تطبیقی همراه با تحلیل مبانی این دو فیلسوف، راهکاری برای نسبیت گرایی اخلاقی جستجو کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شکاف میان معرفت اخلاقی و عمل اخلاقی از نظر ارسطو و غزالی
نویسنده:
مریم احسانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
عمل اخلاقی
,
علوم انسانی
,
معرفت اخلاقی
,
ارسطو
چکیده :
حیات اخلاقی انسان متشکل از دانستهها و بایستههاست، گاهی انسان علیرغم معرفت به خوبی و بدی برخلاف این معرفت عمل میکند. لذا بررسی علت شکاف میان معرفت اخلاقی و عمل اخلاقی امر بسیار مهمی است. ارسطو و غزالی از جمله کسانی هستند که دغدغهی این امر را داشتند. ارسطو برخلاف سقراط که معتقد بود معرفت به خوبی و بدی ضرورتاً منجر به عمل میشود، چنین ضرورتی را نمیپذیرد و معتقد است عواملی باعث ایجاد شکاف میان معرفت اخلاقی و عمل اخلاقی میشود که در این میان از ضعف و قصور اخلاقی سخن به میان میآورد و معتقد است جزء غیرعقلانی نفس باعث میشود انسان از دستیابی به سعادت حقیقی-اش که در پی رسیدن به آن است، دور افتد. غزالی نیز در مباحث نفسشناسی از اندیشههای ارسطو مدد میگیرد اما به علت آنکه او متفکری مسلمان و صوفی مسلک بود، علاوه بر تأکید بر عقل، که در نظر ارسطو دیده میشود، تأثیرگذاری شرع و شهود را در عمل اخلاقی نیز یادآور میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 17
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید