جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
12. احکام کلامی
>
احکام فرجام شناسی
>
احکام آخرت
>
خلود
>
خلود جهنم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
عنوان :
شرح تجريد الاعتقاد
نویسنده:
نویسنده: خواجه نصیرالدین طوسی، شارح: علامه حلی ، شارح فارسی : ابوالحسن شعراني
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
كتابفروشي اسلاميه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
16. کلام عقلی
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
معرفت اصول دین
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
تجرید الاعتقاد: خواجه نصیر
,
شرح منظومه: سبزواری
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
اسفار اربعه: ملاصدرا
,
شفاء: ابن سینا
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
الشواهد الربوبیّة: ملاصدرا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
مبدأ و معاد: ملاصدرا
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
توحید افعالی(کلام) ,
توحید ذاتی(کلام) ,
توحید صفاتی ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
معاد(کلام) ,
مهدویت ,
تسعیر جهنم ,
اصل امامت ,
اصل عدل ,
کفر ,
معاد جسمانی ,
مقام نبوت ,
نبوت خاصه ,
نبوت عامه ,
خلقت بهشت ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
خلود جهنم ,
عمومیت نبوت حضرت محمد صلی الله علیه و آله ,
عذاب قبر ,
فشار قبر ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
آیات معاد ,
بهشت ,
عصمت امام (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
چکیده :
كشف المراد شرح فارسی تجريد الإعتقاد، علامۀ ابوالحسن شعرانى، در واقع شرحى است كه مرحوم علامه شعرانى بر كتاب تجريد خواجه نصيرالدين طوسى در سال 1492ق نوشته است. مؤلف خود در مقدمه مىگويد ما در شرح خود بر كشف المراد فى شرح تجريد الاعتقاد و علامه حلّى عنايت تمام داشتيم، حتى شارح نام كتاب را شرح تجريد الاعتقاد مىگذارد، چون مرحوم علاّمۀ حلّى اين چنين آورده است و الاّ خود خواجه نصير در متن دارد؛ سميّته تجريد العقائد. البته ناگفته نماند در مورد اين كتاب غالبا نام تجريد الكلام يا تجريد به كار رفته است. لكن اين اثرپذيرى شارح از علاّمه حلى را نمايان مىسازد كه همان نامى را به كار مىبرد كه ايشان به كار بردهاند. علاّمه شعرانى انگيزۀ خود را از تأليف اين كتاب نياز مبرم اهل زمانه به اصول دين مىداند و علم اصول دين را علمى منسوخ شده مىشمارد و مىفرمايد امروزه مردم دنبال علومى هستند كه به دنياى آنان سود بيشترى داشته باشد ايشان اضافه مىكنند مسلمان بايد اصول دين را از روى دليل بداند؛ ولى دانستن دلائل فروعات فقهى بر كسى لازم نمىباشد وى علت عمل نكردن كامل به فقه را نيز اسلام ظاهرى مردم مىداند و مىفرمايد ايمان به غيب با علم به اصول دين حاصل مىشود كه نتيجهاش مىشود، عمل كردن كامل به فروعات دين. مرحوم شعرانى پايه و اساس اصول دين را عقل مىداند و مىگويد براى اثبات نبوت بايد اول وجود خدا ثابت شود و اثبات امامت بستگى به اثبات نبوت دارد همين طور اثبات معاد. پس در واقع همۀ اصول به اثبات توحيد برمىگردد و وجود خدا با چيزى غير از عقل ثابت نمىگردد، به همين دليل است كه ايشان آشنايى با علوم عقلى را بر طلاب علوم دينى براى مواجهه با بىدينان از اوجب واجبات مىشمارد و كتاب تجريد را كتابى منحصر به فرد مىداند كه آموختن آن بر هاديان طريق امامت واجب عينى مىباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معاد شناسی جلد ۱۰
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
مشهد: انتشارات علامه طباطبایی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
بهشت و جهنم ,
بهشت ,
جهنم ,
خلود ,
اصحاب اعراف ,
بهشتیان ,
خلود جنت ,
خلود جهنم ,
دوزخیان ,
نعمتهای بهشتی ,
زقوم ,
درجات بهشت ,
درکات جهنم ,
اعراف ,
اهل دوزخ ,
اهل بهشت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
شابک (isbn):
297/44
چکیده :
«معاد شناسی»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می رود. دوره کتاب های «معاد شناسی» نگارش سخنرانی های مجالسی است که توسط علامه طهرانی با عنوان معاد برگزار می شده است. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان های جذاب و شیرینی اشاره می کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوین و مباحث جلد دهم عبارتند از: أعراف و أهل آن، بهشت و تعیین محلّ آن، بهشت جای پاکان است، مراتب بهشت و نعمت های آن، جهنّم و مبدأ پیدایش آن، أهل جهنّم و درکات آن.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلود جهنم و بحث زمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ازل يعني بي ابتدا بودن و ابد يعني بي انتها بودن. در مورد موجود زماني(موجد مادي) ازلي بودن يعني ابتداي زماني نداشتن و ابدي بودن يعني انتهاي زماني نداشتند. اما در مورد موجود مجرد و غير مادي که فراتر از افق زمان است. ازلي بودن يعني ابتدا نداشتن در وجود
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلود جهنم
,
خلود در جهنم
,
خلود در عذاب
,
جهنم
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلود در جهنم و عدل الهی
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نخست بايد دانست عذاب ابدي شامل کساني مي شود که در مقابل حق گردن کشی کرده و راه حق را بر روی خود و دیگران بسته اند . اینها با اینکه می دانستند خدایی هست و حجّت بر آنها تمام شده بود باز ایمان نیاوردند ؛ و نه تنها ایمان نیاوردند در مقابل خدا صف آرایی کر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلود جهنم
,
عدل الهی
,
خلود در جهنم
,
خلود در عذاب
کلیدواژههای فرعی :
عذاب ابدی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرمودید جهنم ورودی و خروجی دارد آیا این بدان معناست که انسان در جهنم جزای بعضی از اعمال را می بیند و پس از آن به بهشت میرود؟یعنی آنجا نیز مورد عفو خداوند قرار می گیرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بله همینطور است. دربارة گروهی از انسانها خلود در جهنم داریم و دربارة گروهی دیگر خلود نداریم؛ یعنی گروهی به جهنم می روند بهآندلیلکه کبائر و رفتارهایی در کارنامة اعمالشان دارند که چارهای جز مجازات برایشان نیست و باید تطهیر شوند تا بتوانند سنخیت ب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
شناخت معاد
,
خلود جهنم
کلیدواژههای فرعی :
الخلود فی الجنة و النار ,
خلود در جهنم ,
خلود در عذاب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا این مطالب صحیح است که انسانها در روز قیامت بعد از اینکه مدت زمانی که بر اثر گناهان خود در آتش می سوزند صیقل می یابند واز گناه پاک شده و خداوند آنها را تا ابد در بهشت خود جای می دهد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اين قضيه كليت ندارد. ما در قرآن در مورد جهنم دو گونه آيات داريم:خداوند درقرآن جاودانگي درعذاب را درقبال گروهي مطرح مي کند (خالدين فيها) لذا اينها ازجهنم خارج نمي شوند وصيقل پيدا نمي کنند 2- اما درمورد بعضي ازگروهها خلود مطرح نمي شود. يعني گروهي هستن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
خلود جهنم
کلیدواژههای فرعی :
خلود در جهنم ,
خلود در عذاب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا عذاب قیامت دائمی است یا موقت است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
با توجه به حجم کاري که انسانها انجام داده اند عذاب قيامت براي عده اي دائمي است و جهنم براي اينها خالد و جاودان است و براي عده اي هم عذاب قيامت موقتي است واين افراد از جهنم به در مي آيند.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
خلود جهنم
,
جهنم
کلیدواژههای فرعی :
خلود عذاب کافر ,
خلود عذاب ,
خلود در عذاب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا انساني كه وارد جهنم مي شود همواره درد خواهد كشيد يا امكان ورود به بهشت نيز وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حقيقت براساس آيات و روايات آن است كه اگر آدمي در مجموع رو به خدا داشته و خداخواه است، مؤمن است و دوستدار حضرت رسول اكرم(ص) و اهل بيت(ع) ميباشد ولي در اينجا خود را از آلودگيها وتعلقات پاك نساخت، در قيامت با عذابها و فشارها روبروست و به طبق
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
شناخت معاد
,
خلود جهنم
,
اهل جهنم
کلیدواژههای فرعی :
الخلود فی الجنة و النار ,
خلود در جهنم ,
خلود در عذاب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه كساني خلود در جهنم دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : چنانچه مي دانيم خلود در جهنم خاص كافران است با توجه به آيات 16-14 انفطار كه مي فرمايد: «و انّ الفجار لفي جحيم يصلونها يوم الدّين و ما هم عنها بغائبين»: و بدكاران در دوزخند روز جزا وارد آن مي شوند و مي سوزند و هيچ گاه از آن غائب و دور نيستند، «
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
خلود جهنم
کلیدواژههای فرعی :
الخلود فی الجنة و النار ,
خلود در جهنم ,
خلود در عذاب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با توجه به مسئله خلود عذاب و اثبات آن آيا اين مسئله با عدالت سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آنچه مسلم است مجازاتها بر چند قسم هستند: اول: مجازات و كيفر قراردادي و ثانياً مجازاتي كه با گناه رابطه تكويني و طبيعي دارد و ثالثاً:مجازاتي كه تجسّم خود جرم و گناه است و چيزي غير از آن نمي باشد. و عذابهاي اخروي نه از نوع اول و نه از نوع دوم بل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
خلود جهنم
کلیدواژههای فرعی :
خلود عذاب کافر ,
خلود در جهنم ,
خلود عذاب ,
خلود در عذاب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 27
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید