خلود جهنم و بحث زمان | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
خلود جهنم و بحث زمان
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
خلود جهنم و بحث زمان
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
خلود در جهنم
,
خلود در عذاب
,
خلود جهنم
,
جهنم
سوال:
منظور خداوند در قرآن از جمله «خالدين فيها ابدا» براي گناهكاران در جهنم چيست؟ (در جهان غيرمادي كه بحث كه زمان مطرح نيست واژه ابد چه معني مي دهد؟)
پاسخ تفصیلی:
ازل يعني بي ابتدا بودن و ابد يعني بي انتها بودن. در مورد موجود زماني(موجد مادي) ازلي بودن يعني ابتداي زماني نداشتن و ابدي بودن يعني انتهاي زماني نداشتند. اما در مورد موجود مجرد و غير مادي که فراتر از افق زمان است. ازلي بودن يعني ابتدا نداشتن در وجود و به عبارت ديگر يعني حادث نبودن. يعني مخلوق نبودن و ابدي بود براي موجود مجرد يعني بي انتها بودن در وجود. يعني فناناپذيري بودن.
از نظر حکماي صدرايي عالم ماده از نظر زماني ازلي و ابدي است ولي حوادث زماني ابتدا و انتها دارند لذا قيامت انتهاي اين عالم فعلي است و با قيامت صورت عالم فرو مي ريزد نه ماده آن فلذا بعد از قيامت باز عالمي ديگر برپا مي شود و اين روند همواره بوده و خواهد بود. اما درعين اينکه کل عالم ماده- که يک واحد سيال است- ازلي و ابدي زماني است(قديم زماني است) ولي حادث ذاتي است و ممکن است الوجود است و محتاج به علت است. اما مجردات همگي قديم زماني هستند. مجرد فراتر از زمان است پس اگر موجود مجرد نسبت به عالم ماده سنجيده شود گفته مي شود که تا زمان بوده مجردات نيز بوده اند و در واقع خود عالم ماده در کليت خويش امري موجرد است و ماده اعتبار عقل است. بنابراين مجردات قديم زماني هستند ولي حادث ذاتيند و تنها خداست که ازلي ذاتي است وهمه مجردات ابدي ذايتند. پس مراد از «خالدين فيها ابدا» يا به معني ابديت ذاتي است نه زماني- که البته هر ابدي ذاتي ابدي زماني نيز خواهد بود- و يا مراد ابدي زماني است. يعني تا زمان در دنيا هست، کافران نيز در جهنم خواهند بود و زمان دنيا ابدي است و زمان پايان ندارد. امور زماني حادث زمانيند ولي خود زمان قديم زماني و حادث ذاتي است.
و دليل اينکه عالم ماده و زمان ازلي و ابدي زماني(قديم زماني است) اين است که عالم ماده فعل خداست و فعل خدا معلول خداست و خدا عليت تامه فعل خود است. پس وجود عالم ماده نمي تواند منفک از وجود خدا باشد. معناي اينکه بگوييم خدا بود و هنوز عالم ماده نبود اين است که تخلف معلول از علت ممکن است و اين خلاف ضرورت است معلول از علت تامه خود تخلف نمي کند و ملازم اوست اگر چه از حيث رتبه وجود علت مقدم بر معلول است و مراد از تقدم علت بر معلول تقدم زماني نيست.
با اين بيان ساير روايات و آياتي که کلمات مربوط به زمان را در امور مجرده بکار برده اند نيز قابل توجيه فلسفي خواهند بود و البته فهم اين لطايف حکمي محتاج به ساليان درازي تلمذ و تحقيق در وادي فلسفه است و کمتر مي توان اين مطالب حکمي را در کتب غيرتخصصي پيدا نمود حتي در تفاسير نيز به اين گونه از مباحث پرداخته نمي شود.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2977
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت