جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
واسطه فیض الهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
عنوان :
اعتقادات علامه مجلسی
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقي مجلسی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی قائمیه
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
اصفهان: مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
وساطت فیض ائمه ,
واسطه فیض الهی ,
کفر و الحاد ,
انکار ضروریات دین ,
01. خداشناسی (کلام) ,
امام شناسی ,
پیامبر شناسی ,
جبر و اختیار(کلام) ,
رجعت ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
استخفاف ,
حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
عصمت اهل بیت علیهم السلام ,
عصمت ملائکه ,
عالم برزخ ,
معاد جسمانی ,
معراج پیامبر(ص) ,
ملائکه ,
بهشت جسمانی ,
دوزخ جسمانی ,
معراج جسمانی ,
قضا و قدر ,
فشار قبر ,
ضروری دین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
کتاب «اعتقادات علامه مجلسی» تالیف محمدباقر بن محمدتقي مجلسی، كتابي است كلامي كه شامل موضوعات زیر مي باشد: 1. اهل بیت (ع) واسطه های فیض بین خدا و خلق او هستند. 2- ردّ بر فلاسفه بسبب برگرداندن آیات و روایات از صریح آنها. 3- ردّ بر عارفان و صوفیان، بسبب بدعتها و اعتقاد به وحدت وجود. 4- خداشناسی- جبر و اختیار- قضا و قدر. 5- وجوب ایمان به پیامبران ذکر شده در قرآن (۲۵ نفر) و اقرار به عصمت آنها. 6- از اسباب کفر و ارتداد، استخفاف به قرآن و کعبه و احادیث و مقدّسات است. 7- اعتقاد به وجود ملائکه و اینکه همه یا بعضی از ایشان اجسامی لطیف هستند. ۸- برخی از موجبات کفر؛ از آن جمله، اعتقاد به وحدت وجود یا موجود. ۹- صفات الهی. ۱۰- حدوث عالَم خلقت، و بطلان اعتقاد به قِدَم ذاتی یا زمانی آن. ۱۱- شناخت برخی ضروریّات دین، که انکار یکی از آنها سبب کفر می شود. ۱۲- شأن و مقام پیامبر اکرم (ص) و ائمّۀ اطهار (ع) و فاطمه زهرا (س) و عصمت ایشان و برتر بودن ایشان از همگی انبیاء و مُرسَلین (ع)؛ و نفی غلُوّ درباره ایشان و کفر غلات. ۱۳- وجوب اعتقاد به وقوع معراج جسمانی برای پیامبر (ص)؛ تسلیم در قِبال احادیث سربسته و مرموز، و عدم تکذیب آنها. ۱۴- آنچه واجبست اعتقاد به آن، از آنچه محتضر می بیند از مرگ تا درون قبر. ۱۵- وجوب اعتقاد به جسمانی بودن فرشتگان – زیرا هیچ چیز جز خدا مجرّد نیست – و وجوب اعتقاد به دور بودن آسمان ها از هم (طبق احادیث و مطابق با نجوم اروپایی جدید). ۱۶- عصمت فرشتگان و داستان هاروت و ماروت و تفسیر آیاتش در احادیث. ۱۷- فشار قبر و عالَم برزخ. ۱۸- وجوب اعتقاد به جسمانی بودن بهشت و جهنّم و اینکه هر دو اکنون موجود –ولی مخفی از دید ما– هستند، تا قیامت. ۱۹- ایمان به رَجعَت. ۲۰- معاد، جسمانی است به ضرورت دین اسلام –حساب و کتاب و کاتبان اعمال و شفاعت و صِراط و میزان و جاودانگی کافِران در آتش جهنّم و سایر احوال قیامت، حقّ و ضروری است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایت از دیدگاه علامه طباطبائی
نویسنده:
عباس مصلائی پور یزدی، ملیکا کردلویی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
امامت
,
ولایت تکوینی
,
ولایت تشریعی
,
اولیاء
,
تقرب به خدا
,
امامت
,
نبوت
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
واسطه فیض الهی ,
ایمان اخلاص ,
ولایت شیطان ,
ولایت در قرآن ,
صفات خدا ,
رابطه نبوت و امامت ,
ولایت حقیقی خداوند ,
قرب حقیقی ,
اثبات وجود ولایت ,
ولایت کافران ,
ولایت مومنین ,
ولایت خاصه با واسطه ,
صمدیت ,
منشأ ولایت الهی ,
مراتب صمدیت انسان ,
ولایت انبیا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
ولایت مانند حقیقت و وجود دارای مراتب و مدارجی است. ولاء تصرف یا ولاء معنوی بالاترین مراحل ولایت است، نوعی اقتدار و تسلط فوق العاده تکوینی است. بررسی معانی لغوی و اصطلاحی واژه ولایت، زمینه فهم دقیق و درست معانی ولایت که در قرآن و روایات در حق نبی و امام به کار رفته است را آماده می سازد. ازحیث معنای لغوی و اصطلاحی کمتر واژه ای همانند ولایت دارای گستره معنایی است. ولایت در لغت به معنای قرب، نزدیکی، محبت و سرپرستی است، علامه طباطبایی ضمن حفظ معنای قرب در لغت ولایت، امارت و تصرف را نیز از دل آن استنباط می کند. یکی از اسمای حسنای خدای سبحان «ولی» است و تنها «ولی» نیز اوست انسان برای اینکه ولی خدا شود، باید به معرفت و اخلاص برسد تا مظهر نام مبارک «الصمد» و نام والای «ولی» که از اسمای حسنای حق است در او متجلی شود، زیرا منشا ولایت الهی صمدیت خدای سبحان است. تصرفات خاص ولی الله در عالم به خاطر قرب او به خدا است که به اذن خدا این مقام را دریافت کرده است. در این مقاله سعی شده است دیدگاه های علامه طباطبائی در باب ولایت بیان شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه لوگوس مسیحی (حقیقت عیسوی) و حقیقت محمدی
نویسنده:
حسین اترک
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان کامل (کلام)
,
حقیقت محمدی
,
لوگوس(اصطلاح وابسته)
,
لوگوس مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
واسطه فیض الهی ,
مشیت الهی ,
علم مطلق الهی ,
نظام آفرینش ,
صفات الهی ,
نبوت ,
تجلی الهی ,
ازلیت ,
صادر اول ,
عالم عقول ,
ولی (اسماء افعال الهی) ,
لوح محفوظ ,
انجیل ,
تورات ,
خلیفه الهی ,
پسر خدا ,
کلام مسیحی ,
عرفان اسلامی ,
فلسفه یونان ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
تثلیث مسیحی ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
عرفان مسیحی ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
تجلی اسم الله ,
عالم ناسوت ,
خالق جهان ,
حضور مطلق ,
عیسای انسانی ,
الحق الخلق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
در کلام مسیحی برای لوگوس مسیحی که در این مقاله به آن «حقیقت عیسوی» اطلاق می کنیم، اوصافی ذکر شده است که بسیار به اوصاف «حقیقت محمدی» در عرفان اسلامی مشابه است. لوگوس، همذات و همجوهر با خدا، موجودی نامخلوق، ازلی و ابدی، خالق جهان هستی و حاکم بر آن، مدبر و ناظم آن، تجلی شایسته خداست. در مقابل حقیقت محمدی، الحق الخلق (اولین مخلوق خدا که جهت حقانی یافته)، واسطه فیض الهی بر مخلوقات، خالق جهان و مدبر آن، تجلی اعظم خدا، دارای مقام ولایت و نبوت مطلقه است. هرآنچه برای حقیقت محمدی در عرفان اسلامی ذکر شده است، در کلام مسیحی نیز برای حقیقت عیسوی ذکر شده، جز اینکه حقیقت محمدی مخلوق است و حقیقت عیسوی غیر مخلوق.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 86
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیمای منتظر و حکمت انتظار در اشعار عرفانی امام خمینی (ره)
نویسنده:
محمود قیوم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام زمان (عج)
,
انسان کامل (کلام)
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان شیعی
,
عصر غیبت
,
امام خمینی
,
کیاییان
,
دیوان اشعار امام خمینی (ره) .
کلیدواژههای فرعی :
واسطه فیض الهی ,
حکومت جهانی مهدی (ع) ,
منتظر ,
منظومه گلشن راز ,
دین خاتم ,
خلافت الهی ,
انتظار فرج ,
اهل بیت(ع) ,
شرح گلشن راز ,
واسطه خلق و خالق ,
غایت آفرینش ,
حکومت اسلامی ,
عالم ( امکانی ) ,
عدالت(فقه) ,
حدیث کنز مخفی ,
فرق اسلامی (فرق) ,
کتاب مقصد اقصی ,
آیینه خدا نما ,
حقیقت غیبیه مطلقه ,
واسطه رزق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
چکیده :
شخصیت منتظر و فرهنگ انتظار از جمله مسائل بسیار مهم و اساسی در منظومه معرفتی دینی خصوصا اسلام است؛ شناخت این شخصیت و ویژگی های آن با نگاه خاص عرفانی که در نزد عرفای مسلمان مطرح شده است، فرهنگ خاصی را به همراه خود دارد و کارایی انتظار را دارای نقش فوق العاده می کند. در آثار امام خمینی (ره) که خود شخصیتی جامع در حوزه اسلامی و اجتماعی است، شخصیت منتظر که به عنوان خلاصه اوصیاء و خاتم آنان مطرح بوده و انسان کامل می باشد، به شکل بدیع و با ویژگی های منحصر بفرد مطرح شده است، خصوصا در آثار منظوم ایشان؛ در نوشتار پیش رو و با نگاهی عرفانی و با رویکردی کارکردگرایی به مساله مهدویت و انسان کامل در اشعار عرفانی امام خمینی (ره) پرداخته و با شیوه توصیفی تحلیلی و روش کتابخانه ای به صورت جامع این بحث واکاوی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره آفرینش از نگاه اسماعیلیه و اصطلاحات آن
نویسنده:
غلامرضا دهبد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ناصر خسرو
,
اخوان الصفا
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
عقاید اسماعیلیه
,
صادر اول
,
آفرینش جهان
,
حدهای روحانی و جسمانی
,
اندیشه های اخوان الصفا
,
عقل و دین
,
فلسفه نوافلاطونی
,
فلسفه فیثاغورث
,
خلق ( ایجاد )
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
فاطمیان(اسماعیلیه)
,
عرفان یهودی
کلیدواژههای فرعی :
واسطه فیض الهی ,
فلوطین ,
01. خداشناسی (کلام) ,
ابداع ,
حدوث عالم جسمانی ,
انبعاث ثانی ,
فیثاغورس ,
تدبر ,
رسائل اخوان الصفا ,
عقل کلی و نفس کلی ,
فلسفه فیثاغورث ,
آفریدگار جهان (اسماء فعل) ,
حد ( معرف ) ,
تاثیر اسماعیلیه بر ناصر خسرو ,
فلسفه اسماعیلی ,
حروف علوی ,
چکیده :
اندیشههای اسماعیلیان درباره آفرینش با توصیفی اسطورهای آغاز میشود و بعدها با بهکارگیری شیوه و زبان فیثاغورسیان، نوافلاطونیان، اصحاب قبالا و اخوانالصفا، به صورت آمیختهای از اعداد رازآمیز، نظریه مُثُل و موازیسازیهای متعدد بین پدیدههای طبیعی و برابرهای آسمانی آنها و سپس یافتن برابرهای آن در دین که مؤید باورهای دینی آنها و حقانیت چهرههای اعتقادیشان است، شکل میگیرد. در این شیوه، مفهوم حدّ یک اصطلاح کلیدی و شامل حدّهای دوگانه، پنجگانه و هفتگانه است. بیشتر از همه حدّهای پنجگانه برای توجیه و توصیف آفرینش به کار گرفته شدهاند. پژوهش حاضر به بررسی آرای اسماعیلیان و دیدگاه ناصرخسرو درباره اسطوره آفرینش اختصاص دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شمایل ها و تشبه به خدا: تفسیری عرفانی از شعائر در کلیسای ارتدوکس
نویسنده:
لیلا هوشنگی، ریحانه غلامیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشبه به خدا
,
شمایل
,
مذهب ارتدوکس (مذاهب مسیحی)
,
الاهیات ارتدوکس
کلیدواژههای فرعی :
کلیسای کاتولیک ,
واسطه فیض الهی ,
مرگ مسیح (ع) ,
انجیل ,
شعائر مسیحی ,
تمثال ,
شمایل نگاری ,
گناه ذاتی ,
عشای ربانی (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
غسل تعمید (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
تثلیث مسیحی ,
آباء کلیسا ,
آفرینش نفس بر صورت خدا ,
اتحاد با مسیح ,
مصائب مسیح (ع) ,
عرفان کلیسای ارتدوکس شرقی ,
تفسیر کلیسا از شمایل ,
موهبت شباهت الاهی ,
تقدیس زندگی انسان ,
نان و شراب مقدس ,
شمایل های مقدس ,
کلیسای شرق ,
پرده شمایل ,
ماهیت جسمانی شمیل های مقدس ,
شهر ولادیمیر ,
غایت شعائر ارتدوکس ,
نجات به واسطه فیض ,
هاله نور ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
از آنجا که شعائر و مناسک دینی نخستین امری است که ناظر بیرونی با آن در تماس قرار می گیرد، پژوهشگران مطالعات دینی آن را به منزله مهم ترین تجلی دین بررسی می کنند. در مسیحیت نیز شعائر و به طور خاص عشای ربانی و تعمید، جایگاه ویژه ای را داراست. در الاهیات ارتدوکس با تفکیک عناصر و مولفه های «کلامی» از عناصر «غیر کلامی» شعائر، بر اهمیت شمایل ها نیز تاکید خاصی می شود. هم چنین شمایل ها به منزله مجلایی برای خداگونگی و تشبه به خدا، بخشی انفکاک ناپذیر از الاهیات و شعائر کلیسای ارتدوکس به شمار می آیند. در این مقاله کوشش شده تا تفسیر کلیسای ارتدوکس از شمایل ها و کارکرد آنها در مقام نمادهایی با محتوای معنوی بررسی و تبیین شود. هدف اصلی از اجرای شعائر در این کلیسا، تشبه به خدا و مسیح، و نیل به خداگونگی است. این آموزه در مقام اصل بنیادین الاهیات و عرفان کلیسای ارتدوکس شرقی و وجه افتراق آنها به معنای رسیدن به اتحاد الهی و دریافت موهبت شباهت الهی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منشا کثرت اسماء الهی در تفسیر عارفان مسلمان
نویسنده:
قوام الدین حسینی سیاهکلرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
عینیت ذات و صفات
,
کثرت اسمایی و صفاتی
,
اسمای الهی
,
صفات الهی
,
ذات احد
,
واحدیت
,
حقیقت غیبیه
,
کثرت سلوکی
,
کثرت شهودی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
وحدت مطلق خداوند
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
واسطه فیض الهی ,
امتناع صدور کثرت از وحدت ,
صفات اضافی محض ,
مرتبه ذات حق ,
کثرت علمی ,
صفات حقیقی ,
صفات خدا ,
حب ذاتی حق ,
صفات ثبوتیه ذاتیه ,
صفات سلبی ,
کثرت حقیقی موجودات ,
وساطت اسماء ,
صفات حقیقی دارای اضافه ,
عینیت صفات با یکدیگر ,
تأخر اسماء از ذات ,
امهات صفات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
,
امام خمینی
چکیده :
همه اسماء نیکو از آن خدای تعالی است. اسماء الهی وسایط فیض حق و منشأ همۀ کثراتی اند که در زوایای هستی راه یافته است. چگونگی ظهور کثرات اسمائی از هستیِ صرف و محض وجود و تبیین عینیّت صفات با ذات حق از ژرف ترین مسائل عرفانی است. در این نوشتار، پس از اشاره به گونه شناسی اسماء و صفات و تأخّر اسماء الهی از مقام ذات، تفسیری از عینیّت صفات با ذات ارائه شده و راههایی که عارفان در تحلیل کثرت اسمائی پیموده اند، بیان شده است. تحلیل عقلی از کثرت اسماء، بازگشت کثرت اسماء به علم ذاتی حق، بازگرداندن کثرت اسمائی به متعلقات و آثار اسماء، و تحلیل کثرت اسمائی به کثرت شهودی و سلوکی چهار راهی هستند که عارفان برای تحلیل منشأ کثرت اسماء پیموده اند. در نگاه نویسنده، هر یک از این راهها در جای خود پاسخی درست به آن پرسش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه وسایط و مسأله ربط کثرت به وحدت ازدیدگاه صدر المتالهین
نویسنده:
مهدی نکوئی سامانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
واسطه فیض الهی
,
امتناع صدور کثرت از وحدت
,
عالم ماده
,
نظام هستی
,
قاعده «الواحد»
,
رابطه وحدت و کثرت
,
احکام کثرت
,
عقل اول
,
احکام واجب الوجود
کلیدواژههای فرعی :
فاعلیت بی واسطه خداوند ,
عمومیت قدرت الهی ,
تنزیه الهی ,
علیت ,
اصالت وجود ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
وحدت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
برهان بسیط الحقیقه ,
تجلی الهی ,
عرفان نظری ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق) ,
کثرت حقیقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مسأله نحوه پیدایش موجودات متکثر و معلولهای گوناگون از مبدأ و احد، یا ربط کثرت به وحدت، یکی از مباحث مهم و بنیادین فلسفه اسلامی است. مقاله حاضر به بررسی رهیافتهای فلسفی برخی ازحکمای اسلامی با تاکید بر نظریات صدر المتالهین شیرازی، در مورد نحوه ربط وحدت و کثرت میپردازد. حکمای اسلامی براساس اعتقاد به اصل وحدت ذات واجب تعالی وعلیت وفاعلیت مطلق ذات ربوبی و قاعده متقن «الواحد لایصدر عنه الا الواحد» وبرخی اصول دیگر نظیر تشکیک وجود و قاعده امکان اشرف، کوشیده اند تا رابطه موجودات متعدد با علت واحد را تبیین نمایند. مهمترین رویکرد در این زمینه« نظریه وسایط وجود» و یا« وسایط فیض» است. این مقاله میکوشد بر اساس رهیافتها ودیدگاههای حکیمان مسلمان، بویژه صدر المتالهین به تبیین نظریه وسایط و مبانی و ادله اثبات آن بپردازد و مهم ترین شبهات این نظریه را پاسخ گوید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توسل به اولیاء الهی راه سلامت ایمان توحیدی
نویسنده:
محمد صدقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توسل
,
عبادت
,
شرک در الوهیت
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید عبادی
,
کفر
کلیدواژههای فرعی :
واسطه فیض الهی ,
ظاهرگرایی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
اهل بیت(ع) ,
توسل به اولیاء الله ,
حدیث توسل به اهل بیت علیهم السلام ,
توسل به انبیاء ,
توسل به اهل بیت(ع) ,
علیت ,
توحید ذاتی ,
توسل در منابع اهل سنت ,
تهمت شرک به شیعه ,
جواز توسل در تسنن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالحسین امینی
چکیده :
از دیر باز حتی از زمان حیات پیامبر گرامی(ص) توسل بر اولیاء الهی و تبرک به آثار آنان همواره بین مسلمانان مرسوم بوده و کسی اشکال نکرده است و فقها آن را از مستحبات مهم دانستهاند. با وجود این، اخیراً برخی با نگرش سطحی به متون دینی و جمود بر ظاهر برخی عبارتها این اعمال را نادرست دانسته و شرک نامیدهاند. مقاله حاضر با بررسی موضوع و توضیح مفهوم دقیق و کاربرد درست واژه های توسل، توحید، شرک و عبادت و با ملاحظه دقیق تر آیات مربوط و روایات نقل شده، درستی عمل مستمر مسلمانان در توسل به اولیاء الهی و زیارت قبور آنان را مورد تاکید قرار داده و نشان داده است که چنین کارهایی نه تنها با توحید منافی نیست، بلکه امری مجاز و مستحبی است و اشکال فوق در نگاه خوشبینانه ناشی از فهم غیر دقیق متون دینی ظاهر بینان است. علاوه براین، تاکید شده است که ارتباط با اولیاء و توسل به آنان، به عنوان اینکه آنان الگوی مورد توصیه دین در مسیر توحید و نشانه های راهاند، بلکه خودشان راه مستقیم در یگانه پرستیاند، به عنوان ضمانت سلامت ایمان توحیدی قرار داده شده است تا نسلهای متوالی مسلمانان در اعصار مختلف به وسیله این ارتباط و قرار گرفتن در راه مستقیم و با اختیار داشتن علائم راه، مسیر درست توحید گرایی را گم نکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 149 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نياز به واسطه
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال هیچ کاری را به هیچ کس نسپرده است. وسائط فیض همان گونه که از اسمشان پیداست واسطه فیضند نه فاعل فیض . فیضِ وجود، تنها از آن خدا و به دست خداست و همه ی موجودات عالم ، افعال او و فیض او هستند ؛ لکن بعضی از این فیضها واسطه اند برای فیضهای پای
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وساطت فیض
,
واسطه فیض الهی
,
واسطه خلق و خالق
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فیض الهی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 24
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید