جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تاویل گرایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 13
عنوان :
به سوی ترسیم مرزهای ناپیدای انسان شناسی و ادبیات: یوسا و رمان انسان شناسانه
نویسنده:
پرستش شهرام, زندی مهشید
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
تاویل گرایی
,
ژانر
,
ذهنی
,
عینی
,
رمان پژوهشی
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
چکیده :
این نوشتار با انگیزه پاسخگویی به یک پرسش بنیادین درباره نسبت انسان شناسی و ادبیات فراهم آمده است. بنابراین در فراز نخست ریشه های فلسفی این رابطه در قالب دو نظام فلسفی اثبات گرایی و تاویل گرایی واکاوی و به تغییرات آن توجه شده است. در فراز بعدی بعدی سرنوشت تاریخی این رابطه در ژانر رمان تعقیب گردیده و با تمرکز بر نویسندگان آمریکای لاتین توسعه یافته است. ماربو بارگاس یوسا در میان این نویسندگان از جایگاه ویژه ای برخوردار است به خصوص به خاطر شمار قابل توجه رمان هایی که او با توسل به پژوهش هایش نوشته به گونه ای که این رمان ها وی را به یکی از بزرگ ترین نویسندگان ژانر رمان پژوهشی تبدیل کرده اند. مردی که حرف می زند نمونه درخشان این ژانر است که به لحاظ انسان شناختی مورد تجزیه و تحلیل واقع می شود و در قالب عینی آن رابطه انسان شناسی و ادبیات بار دیگر نشان داده می شود. به هر تقدیر نتیجه این نوشتار تاکید بر مرزهای چند ناپیدای انسان شناسی و ادبیات است تا حدی که رمان های پژوهشی نویسندگانی همچون یوسا را در بهترین حالت می توان رمان انسان شناسانه نامید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 66 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قراءة النصّ الدّيني بين التّأويلية والتّأويل (وموقف علم الكلام المعاصر منها)
نویسنده:
خولة جهاد دمبري .
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
کلام جدید
,
نص
,
تاویل قرآن
,
تاویل گرایی
,
اهل تاویل
,
تأویل گرایان
,
13. علم کلام
,
تاویل در قرآن
,
نص های دینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی و روش های تفسیر معتزله
نویسنده:
عباس همامی، حسین رجب زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله (اهل سنت)
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر عقلی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
مجاز ,
احکام اولیه ,
تاویل گرایی ,
مبانی تفسیر قرآن ,
آیات رؤیت الهی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
افعال انسان ,
رؤیت خدا ,
تشبیه ,
اختیار انسان ,
تنزیه الهی ,
خلق افعال ,
اراده انسان ,
تجسیم ,
تنزه الهی از رویت ,
تاویل روایات ,
آزادی اراده ,
شرور و صفات خدا ,
عقلانیت دینی ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
روشهای تفسیر قرآن ,
مجاز القرآن ,
تاویل نحوی ,
ترجیح عقل بر ظاهر نص ,
تصرف در قرائات متواتر ,
تاویل لغوی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
چکیده :
معتزله با تکیه بر اصول اعتقادی خویش و محوریت عقل به تفسیر قرآن پرداختند و موارد معارض با عقل و اندیشه های خویش را تاویل کردند. اعتقاد آنها به آزادی انسان در افعال خویش، تنزیه خداوند از تجسیم و شرور، رد خرافات و اساطیر و انکار شفاعت و جز آنها به تاویلات آنها گستردگی بخشید. آنها با استفاده از ابزارهایی چون عقل، ادبیات، ساختار نحوی جملات، قرائت مشهور و روایات صحیح به تفسیر قرآن اقدام کردند و به نوعی افراطی گری در تاویلات عقلی دچار شدند تا جایی که از طرف مخالفین اشعری و اهل سنت به بیهوده گویی و تفسیر به رای متهم گردیدند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 22
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شيعة والرجعة المجلد1 : كتاب علمي تاريخي ادبي اخلاقي يبحث فيه بحثا تحليليا حول الامام الثاني عشر المهدي المنتظر (عج)
نویسنده:
محمدرضا طبسی نجفی؛ مصحح: عمادالدین طبسی
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
نجف اشرف: مطبعه الآداب,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
05. فرجام شناسی Eschatology
,
رجعت
,
رجعت در دنیا
,
احادیث و روایات
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
توحید صدوق
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب کلام شیعه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
02- نهج البلاغه
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
,
الخرائج و الجرائح (قطب راوندی)
کلیدواژههای فرعی :
ظهور المهدی المتنظر ,
تاویل گرایی ,
احادیث امام مهدی علیه السلام ,
علایم ظهور امام زمان (عج) ,
مهدویت ,
خروج به سیف ,
خروج دجال ,
خروج سفیانی ,
خروج یمانی ,
وجوب اطاعت امام ,
احادیث امامت ائمه اثنی عشر(ع) ,
شناخت امام زمان(عج) ,
قیام امام زمان (عج) ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
افعال امام زمان (عج) بعد قیام ,
امام زمان (عج) ,
کلمات ظاهر قرآن ,
تفسیر باطن قرآن ,
غیبت امام مهدی(ع) ,
اسم ظاهر(مقابل اسم باطن) ,
فایده وجود امام در دوران غیبت ,
ظهور امام زمان (عج) ,
رجعت امام زمان ,
آیه اطاعت ,
صفات امام مهدی(ع) ,
چکیده :
«الشيعة و الرجعة»، اثر محمدرضا مروج طبسى، كتابى است، به زبان عربى در اثبات ديدگاه شيعه اماميه در مورد مساله رجعت. كتاب در دو جلد تهيه گرديده است. در جلد اول، ابتدا تفاسير مختلفى را كه از مساله رجعت ارائه شده بيان مى كند و منتقدان رجعت را به دو گروه تقسيم مى كند: در گروه اول كسانى چون ملّيون (مانند: يهود و نصارى) و در گروه دوم كسانى؛ مانند طبيعيون را جاى داده است. مولف، سپس در مقدمه كتاب به بيان معناى لغوى و اصطلاحى رجعت پرداخته و پس از آن و پيش از پرداختن به آيات قرآنى و نيز اخبار و رواياتى كه در اين زمينه از پيامبر (ص) و ائمه معصومين عليهم السلام در اين باره نقل شده، به توضيح و تبيين مفاهيم سه گانه: ظاهر، تفسير و تأويل مى پردازد. در فصل نخست كتاب، مولف به اين نكته اشاره مى كند كه قرآن داراى ظاهر و باطنى است كه تمام دانش ها را در بر مى گيرد و علم تفسير و تاويل نيز مخصوص امامان و راسخان در علم است. در فصل بعد، به پندار برخى كه گمان برده اند، رجعت همانا عبارتست از ظهور حضرت مهدى عليه السلام اشاره كرده است. در فصلى ديگر از كتاب مولف با استناد به منابع اهل سنت، به اثبات اين مطلب مى پردازد كه مهدى منتظر همانا قرشى، هاشمى، مطلّبى و فاطمى و از صلب على (ع) و از فرزندان امام حسين و آخرين امام از ائمه دوازده گانه شيعه است. فصلى ديگر از كتاب به نقل خطبه ها و از جمله خطبه البيان حضرت امير (ع)، كه به حضرت مهدى (ع) اختصاص يافته، پرداخته شده است. در ادامه اين فصل، ذيل يك تنبيه، به معرفى برخى از معمّرين ضمن دوازده طبقه پرداخته شده و از غيبت برخى از انبياء از امت خويش سخن گفته شده است. بخش دوم، جزء اول كتاب، به آياتى كه به وجود حضرت مهدى (ع) تأويل يا تفسير شده اند، اختصاص يافته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صواعق المرسلة على الجهمية و المعطلة
نویسنده:
محمد بن أبي بكر أيوب الزرعي أبو عبد االله ابن القيم الجوزية
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
جبریه (مذاهب کلامی)
,
عقاید اسلامی
,
معطله (فرق کلامی)
,
جَهْمِیّه
,
تأویل ظواهر شریعت
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
عقاید اهل سنت
,
کتب فرق و مذاهب
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
تعریف تاویل ,
تاویل قرآن ,
تاویل گرایی ,
مبانی تاویل ,
صفات الهی ,
معطله (فرق کلامی) ,
تشبیه ,
انگیزه های تاویل ,
تفسیر قرآن ,
علم تأویل ,
معنای لغوی و اصطلاحی تاویل ,
معنی تاویل ,
اقسام تاویل ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جریان شناسی اندیشه های تفسیری نومعتزله؛ مطالعه ی موردی مسئله ی تأویل
نویسنده:
پدیدآور: حسن زرنوشه فراهانی؛ استاد راهنما: سهیلا پیروزفر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
تاریخ مندی
,
تاویل گرایی
,
هرمنوتیک
,
تفسیر معتزله
,
نومعتزله
,
نقد نومعتزله
,
تفسیر تأویلی
,
روش تأویلی - تمثیلی تفسیر
,
تاریخمندی قرآن
,
تفسیر نومعتزله
,
تفسیر تاویلی قرآن
چکیده :
در دورهی معاصر، ظهور برخی عوامل سبب شد نام معتزله بار دیگر بر سر زبانها بیفتد و برخی افراد نظیر محمدعبده به سبب عقلگرایی در مواجه با آموزههای دینی، با عنوان نومعتزله شناخته شوند. تلاش برای شناخت دقیق جریان نومعتزله، بررسی نسبت آن با معتزله و مطالعهی انتقادی آراء تأویلی آنها در پژوهش حاضر مورد توجه قرار گرفته است. این رساله ضمن معرفی مکتب معتزله، بررسی سیر معتزلهپژوهی در سدهی گذشته، و بررسی نسبت نومعتزله با گفتمان اصلاحگرایی پدیدآمده از زمان سیدجمالالدین اسدآبادی و محمد عبده؛ اصل وجود مکتب مشخصی با عنوان نومعتزله را مورد تردید قرار داده و با بررسی و تحلیل الگوهای اثرگذار بر چهرههای شاخص مکتب ادبی که امتداد نومعتزله در عرصهی تفسیر قرآن به شمار میروند نشان داده است نظریات مطرحشده از سوی این مکتب، ارتباط روشن و مشخصی با اندیشههای معتزله ندارد. رویکرد تأویلی معتزله نشان میدهد از تأویل برای اثبات توافق میان عقل و نص، در مواردی که ظاهر نص با مبانی عقلی و اصول خمسهی آنها ناسازگار باشد بهره میگیرند. آراء تأویلی نومعتزله با محوریت اندیشههای نصرحامد ابوزید نشان میدهد اندیشههای تأویلی او بدون توجه به مبانی عقلی و اصول خمسهی معتزله، تلفیقی کاملاً گزینشی از برخی نظریات کهن اسلامی و نظریات هرمنوتیکی و زبانشناسی غربی، برای اثبات تاریخمندی قرآن و زمینهسازی برای تطبیق مفاهیم آن با مدرنیته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موقف السلف من المتشابهات بین المثبتین و المؤولین : دراسة نقدیة لمنهج ابن تیمیة
نویسنده:
محمد عبدالفضيل قوصي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
معرفی کتاب
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
نصر/ قاهره: دار البصائر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اهل سنت
,
کتب رد وهابیت
,
کتب علوم قرآن اهل سنت
کلیدواژههای فرعی :
تاویل گرایی ,
بدعتهای ابن تیمیه ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
آیات متشابه ,
نقد و بررسی ابن تیمیه حرانی ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
صفات الهی از دیدگاه ابن تیمیه ,
خداشناسی اهل سنت ,
تفسیر متشابهات قرآن ,
هستی شناسی سلفی ,
خداشناسی سلفی گری ,
تاویل آیات صفات الهی ,
اندیشهی سلفی گری ,
چکیده :
مهمترین اختلافات بین فرق و مذاهب اسلامی و بویژه سلفیه بحث تفسیر آیات متشابه قرآن کریم است. نویسنده در کتاب موقف السلف من المتشابهات بین المثبتین و المؤولین سعی نموده تا سه رویکرد مثبتین، مؤولین و سلفیون را بررسی نماید. این کتاب شامل نقل قول بزرگان از مذاهب مختلف همچون اشاعره، معتزله و... است که نویسنده هر یک را با ادله مربوطه ایشان آورده است. نگارنده مباحث خود در این کتاب را در هفت بخش مجزا دسته بندی کرده است که شرح آن بدین قرار است: در بخش اول دیدگاه هر سه طیف را به تفصیل بیان نموده و ادله ی ایشان را در این زمینه و چرایی اعتقاد به چنین مساله ای بیان می دارد بخش دوم و سوم به بررسی و نقد دیدگاه مثبتین اختصاص دارد، که در این بخش ادله ی ایشان را واکاوی می نماید. بخش چهارم هم به مقایسه دیدگاه ابنتیمیه و مذهب مؤولین پرداخته است. نویسنده در بخش ششم و هفتم دیدگاه صحیح که همان تأویل است را بررسی و بیان نموده است. نویسنده با بررسی مطالب فوق همانطورکه در بخش هفتم بیان داشته توانسته با ادله محکم نظریه تاویل آیات متشابه را اثبات نماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی افتراق تفاسیر عرفانی در مقایسه با تفاسیر عرفانی متقدّم
نویسنده:
عباس مصلائیپور ، یحیی میرحسینی، مرتضی سلماننژاد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کاشان : دانشگاه کاشان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر عرفانی
,
تفاسیر عرفانی متقدم
,
تفاسیر عرفانی جدید
کلیدواژههای فرعی :
تاویل گرایی ,
ظاهرگرایی ,
تفاوت تفاضلی انسان ,
راه کشف و شهود ,
قرآن ,
تفسیر باطن قرآن ,
رمز ,
طهارت قلب ,
تفکر ,
شرائط فهم قرآن ,
اثاره عقول ,
تناقض ظاهری آیات ,
فهم طبقه بندی شده قرآن ,
تعمیم فهم قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
یکی از گرایشهای تفسیری مهم و پرسابقۀ قرآن کریم، تفاسیر عرفانی و اشاری است. این رویکردهای تفسیری حداقل از قرن سوم آغاز شده و تا دوران معاصر نیز شیفتگان خود را حفظ کرده است. بنابراین، در عصر اخیر نیز میتوان با آثاری روبهرو شد که در برداشت از آیات نورانی قرآن کریم، گرایشهای عرفانی و اشاری داشتهاند. ویژگیها و مختصات تفسیری آثار دورۀ جدید، تفاوتهایی با نوع پیشین خود دارد که میتوان تفسیر عرفانی و اشاری را به دو شاخه متقدم و متأخر تقسیم کرد. در این میان، میتوان «تأویلگرایی»، «بیان رمزی» و «فهم طبقهبندیشده» را به عنوان مبانی تفسیر عرفانی متقدم برشمرد. این در حالی است که در حوزۀ روشهای تفسیر عرفانیـ اشاری جدید، باید به «تلاش برای تعمیم فهم و همگانی ساختن برداشت از قرآن»، «اعتقاد به تدبرگرایی و تفسیر قرآن به قرآن» و «کلیدی دانستن طهارت قلب در فهم قرآن» اشاره کرد. مفسّران عرفانی جدید به دلیل بازآموزی در روشها، برداشتهای جدیدی از قرآن بیان کرده که مسبوق به سابقه نبوده و نشانی از آن در سنت تفسیری مشاهده نمیشود. به همین دلیل، تبیین رویکردها و ویژگیهای این روش تفسیری، از اهمیت زیادی برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه عقل در معارف اعتقادی از دیدگاه فیض کاشانی
نویسنده:
احدالله قلی زاده برندق
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه عقل و دین
,
عقل و وحی
,
عقل و دین
,
عقل(منطق)
,
ملامحسن فیض کاشانی
,
عقل گرایی فیض کاشانی
,
نص گرایی فیض کاشانی
کلیدواژههای فرعی :
توحید ,
نبوت ,
حسن و قبح عقلی ,
اثبات وجود خدا ,
حسن و قبح ,
واجب الوجود ,
تاویل گرایی ,
گزاره های اعتقادی ,
ادله تجرد نفس ,
حب الهی ,
حسن و قبح ,
نبوت ,
اهل بیت(ع) ,
تجرد نفس ناطقه ,
مجازاتهای اخروی ,
معارف اعتقادی ,
کارکرد عقل ,
اثبات وجود خدا ,
حسن و قبح عقلی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
باطنگرایی ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
سید بن طاووس
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
بحث از ماهیت عقل، و نقش و جایگاه آن در فهم و تنسیق عقاید و نیز نسبت عقل با وحی و سنت نبوی از مهمترین مسائل کلامی است، از دیرباز تا کنون، که دو دیدگاه عقلگرایی و نصگرایی را در بین عالمان دینی به وجود آورده است. در این میان، اندیشه فیض کاشانی همواره با ابهام همراه بوده است. عدهای با تکیه بر برخی کتابهای او، همچون عینالیقین، انوارالحکمه و اصول المعارف، که همسو با عقلگرایی به نگارش درآمدهاند او را عقلگرا معرفی نموده، عدهای دیگر با تکیه بر برخی دیگر از کتابهای او، همچون المعارف، وافی، شافی و نوادرالاخبار، که همسو با نصگرایی است او را نصگرا معرفی میکنند. تحقیق حاضر با عنایت به تمام آثار به جا مانده از این اندیشمند قرن یازدهم عقلگرایی او را در حوزه عقاید به اثبات میرساند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظام فکری علامه طباطبایی: عقلگرایی اعتدالی و ایمانورزی خردمندانه
نویسنده:
عصمت همتی؛ مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
عقل گرایی اعتدالی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
ایمان ورزی خردمندانه
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
اصول فلسفه و روش رئالیسم ,
حجیت عقل ,
تاویل گرایی ,
حجیت وحی ,
ظاهرگرایی ,
حجیت ذاتی عقل ,
محدوده عقل ,
فهم متون دینی ,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
عقل و ایمان ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
قرآن ,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه) ,
معرفت شناسی عرفانی ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
معیار فهم متون دینی ,
عقل گرایی افراطی ,
عقل مقید ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
علامه طباطبایی (1281- 1360 ش) اولین متفکر دوران معاصر است که به بحثهای معرفتشناسی پرداخته است. او در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم به شبهات مکاتب سوفسطایی، شکاکیت، و تجربهگرایی افراطی در عدم اعتماد به عقل در دریافت حقیقت پاسخ داده است و فلسفه اسلامی را نظام رئالیستی مبتنی بر عقلگرایی معرفی میکند. وی همچنین به نقش بیبدیل عقل در فهم حقایق دینی توجه دارد و نکات مهمی را در این باره متذکر میشود. میتوان گفت علامه در دو جبهه از خردورزی دفاع کرده است، اول: در برابر حسگرایی و تجربهگرایی افراطی که در غرب به شکاکیت و نسبیتگرایی در همه حوزههای اعتقادی و اخلاقی منجر شد و دوم: در برابر ظاهرگرایان و اخباریونی که با بیاعتبارکردن حجت عقل وحی را نیز بیاعتبار کردند و به تعطیلی دین و عقل با هم رسیدند. بررسی موضع علامه موضوع این نوشتار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 13
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید