جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عدلیه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
وجوب نظر (به کارگیری عقل) در معارف دینی از منظر کلام اسلامی
نویسنده:
ناصرالدین اوجاقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDFمقاله
PDFمراجع
وضعیت نشر :
موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام اسلامی
,
معرفت دینی
,
رابطه عقل و دین
,
17. فرق کلامی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و دین
,
جمل العلم و العمل: سید مرتضی
,
قَواعِدُ المَرام فی عِلمِ الکَلام: ابن میثم بحرانی
,
الذخیرة: سید مرتضی
کلیدواژههای فرعی :
فخر رازی ,
خواجه نصیر طوسی ,
کلام شیعه ,
حسن و قبح عقلی ,
قاضی عبدالجبارمعتزلی ,
اشاعره ,
عدلیه ,
عبدالرزاق لاهیجی ,
نظر ,
وجوب نظر ,
معرفت خدا ,
وجوب عقلی ,
وسیله دفع خوف ,
وجوب دفع خوف ,
وجوب معرفت خداوند ,
وجوب عقلی نظر ,
علامه حلی ,
ادله وجوب نظر ,
ثبوت دلیل شرعی ,
سمعی بودن وجوب نظر ,
عذاب ,
منشا پیدایش خوف ,
طریق خوف ,
طریق شکر منعم ,
طریق دفع خوف ,
تکیه بر اجماع ,
علم مکلف ,
وجوب سمعی ,
قرآن ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
شاپا (issn):
0
چکیده :
بهره گیری از عقل و تفکر عقلی و اعتبار آن در معارف دینی، مسئله ای است که از دیرباز در قلمرو اندیشة دینی کانون توجه بوده است. در قلمرو اسلامی، مکاتب گوناگون کلامی نه تنها اعتبار عقل و تفکر عقلی را به منزلة منبعی برای رسیدن به معارف دینی به رسمیت میشناسند، بهره گیری از عقل را در این زمینه واجب میدانند. متکلمان برای اثبات این امر استدلال هایی نیز ترتیب داده اند. البته دربارة اینکه وجوب نظر از احکام عقلی است یا سمعی، میان متکلمان عدلیه و اشاعره اختلاف نظر دیده میشود. در این مقاله استدلال های متکلمان مسلمان بر وجوب تمسک به عقل (وجوب نظر) در قلمرو معارف دینی، و عقلی یا سمعی بودن آن از نظر ایشان، ارزیابی شده است. روش کار به این گونه است که نخست داده ها با مراجعه به منابع دست اول کلامی جمع آوری میشود و سپس کانون تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. با بررسیهای انجام شده به این نتیجه میرسیم که دربارة وجوب نظر تنها یکی از استدلال ها درست است و همچنین وجوب عقلی نظر، تأیید میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
غایتمندی نظام آفرینش از نظر متکلمان و حکمای مسلمان(مقایسه و تحلیل)
نویسنده:
ساجدی علی محمد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره
,
عدلیه
,
غرض
,
متکلمان
,
فاعل
,
فاعلیت
,
فیلسوفان
,
هدف وغایت
,
بالقصد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 113
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی دیدگاه فلاسفه درباره حسن و قبح عقلی
نویسنده:
حسین موسوی راد، جابر موسوی راد
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
حسن و قبح
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
ادراک حسن و قبح
,
معرفت حسن و قبح
,
معرفت حسن و قبح عقلی
,
حسن و قبح عقلی
,
معیار حسن و قبح عقلی
,
بداهت حسن و قبح عقلی
کلیدواژههای فرعی :
نبوت ,
اخلاق دینی ,
الله ,
فلسفه اخلاق (اِتیک) ,
عدلیه ,
عقل نظری ,
عقل عملی ,
القسط ,
وجوب معرفت ,
صدق و کذب ,
اعتباریات ,
بدیهیات عقل عملی ,
عدلیه ( شیعه ) ,
خاتمیت ,
اخلاق ,
اولیات ,
اخلاق دینی ,
صفات فعلیه ,
امور اعتباریه صرف ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
توحید ذاتی ,
علم اخلاق ,
عدالت(فقه) ,
اصل اخلاقی ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
بدیهیات اولیه ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
عدلیه (معتزله) ,
استحاله اجتماع نقیضین ,
قضایای ذاتی ,
ثبوت اصل اخلاقی ,
مشهور به معنای اعم ,
ملاک صدق و کذب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در میان فلاسفه، مشهور است که اصل حسن و قبح عقلی، امری مشهور و از آرای محموده است و اعتباری جز بنای عقلا ندارد؛ و از این رو، در جدل قابل استفاده است. اما به نظر میرسد این اصل، یکی از یقینیات است و در برهان قابل استفاده میباشد. در این مقاله ابتدا دیدگاه مشهور فلاسفه نقد شده و نیز توجیهات مربوط به این دیدگاه ناصواب ذکر شده است. در مرحله بعد، دو دیدگاه معاصر درباره معیار حسن و قبح عقلی، بررسی شده و در نهایت، دیدگاه «بدیهی بودن حسن و قبح قضایای ذاتی عقل عملی» برگزیده و تبیین شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاعده قبح نقض غرض در کلام اسلامی
نویسنده:
محمدجواد دکامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اشاعره
,
عدلیه
,
قاعده نقض غرض
,
17. فرق کلامی
,
صفات الهی
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
حیات اخروی
,
صفات خدا
کلیدواژههای فرعی :
فخر رازی ,
علامه طباطبایی ,
مرتضی مطهری ,
معتزله ,
نبوت ,
معجزه ,
الله ,
فاعلیت الهی ,
لطف ,
فعل الهی ,
غرض ,
قباحت نقض غرض ,
ضرورت نصب امام ,
حکمت ,
کمال ذاتی ,
قاعده العالی لایلتفت الی السائل ,
کاربرد قاعده نقض غرض ,
متکلمان شیعه ,
برهان لطف ,
برهان قانون گذاری ,
حسن و قبح ,
ضرورت عصمت ,
ضرورت معاد ,
ابوالحسن شعرانی ,
عبدالرزاق لاهیجی ,
قرآن ,
ارسطو ,
ابن سینا ,
پیامبر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
0
چکیده :
میان متکلمان و حکمای مسلمان در خصوص وجود یا عدم غایت و غرض در افعال باری تعالی اختلاف نظر وجود دارد. اشاعره وجود هر گونه غایت و غرض در افعال الهی را با کمال ذاتی او متعارض می دانند و آن را انکار می کنند. در مقابل، حکمای الهی و متکلمان عدلیه معتقدند که حضرت باری تعالی در افعالش غایت و غرض دارد و هیچ فعلی از او سر نمی زند مگر اینکه متوجه غایت و غرض خاصی باشد، اما در اینکه غایت و غرض در افعال الهی به چه کسی یا چه چیزی بر می گردد میان این اندیشمندان اختلاف نظر وجود دارد. متکلمان عدلیه معتقدند که غرض باید به غیر خدا برگردد تا او از هر گونه نقص و کاستی مبرا باشد، اما حکما می گویند غرض باید به خود خدا برگردد تا با قاعده «العالی لا یلتفت الی السافل و لا یستکمل بِه» در تعارض نباشد. آنچه همه صاحب نظران بر آن اتفاق نظر دارند این است که «نقض غرض قبیح است»، زیرا منجر به اجتماع خواستن و نخواستن فعل واحد می شود که محال است. قاعده قباحت نقض غرض» در کلام عقلی کاربرد زیادی دارد و کمتر قاعده ای از لحاظ کاربرد به پای این قاعده می رسد. اهمیت این قاعده تا بدان حد است که در تمام اصول دین از آن بحث می شود. اصل وجود غایت در افعال الهی در مباحث مربوط به توحید اثبات می شود و سپس به عنوان مقدمه در اثبات اصول دیگر یعنی عدل، نبوت، امامت و معاد به کار می رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 75 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مذهب عدلی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مذهب عدليه عنوان گروه خاصي نمي باشد بلکه لفظ «عدليه» معمولاٌ مجرد از کلمه مذهب بر دو فرقه کلامي که عبارت اند از شيعه اماميه و فرقه معتزله عنوان کاربردي دارد. به اين معنا که هرجا کلمه «عدليه» اطلاق شود مراد از آن شيعه اماميه و معتزله مي باشد. علت اينک
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدلیه (مذاهب کلامی)
,
عقاید اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
عدلیه ,
عدلیه ( شیعه ) ,
عدلیه (معتزله) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدلیه به چه کسانی گفته می شود و چه تفسیری از عدل خدا دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اصطلاح عدليه بر كسانى اطلاق مى شود كه عدل را از اصول مذهب خود مى دانند، و آن ها عبارتند از : اماميه و معتزله، و كاربرد رايج اين اصطلاح در مقابل اشاعره است. البته همه ى فرقه هاى اسلامى به عدل الهى عقيده دارند و آن را از صفات كمال خداوند مى دانند. بناب
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدلیه (مذاهب کلامی)
,
عدلیه ( شیعه )
,
فرق و مذاهب (ادیان و فرق و مذاهب)
کلیدواژههای فرعی :
عدلیه ,
عقاید عدلیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقدم کلام شیعه بر معتزله
نویسنده:
حبیب کارکن بیرق، طوبی کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشیع
,
معتزله
,
اصول مذهب
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
شخصیت ها
,
اصول مذهب شیعه
,
13. علم کلام
,
علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
کلام شیعه ,
مجسمه ,
عدلیه ,
مستقلات عقلی ,
رابطه کلام شیعه و معتزله ,
توحید شیعه ,
اتهام رفض به تشیع ,
تفاوت موضع سیاسی شیعه و معتزله ,
ابتناء عقل بر سمع ,
اختلافات معتزله و شیعه ,
شیعه بودن معتزله ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
محمد بن علی کراجکی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
شیعه در طول تاریخ حیات خود، به اخذ اصول خویش از معتزله، متهم شده است. در این مقاله، که به روش توصیفی- تحلیلی، تطبیقی و استنباطی نوشته شده است، با بیان ادله متعددی به رد اتّهام مذکور پرداخته شده است. دلیل شیعه دانستن معتزله و بالعکس، با عنایت موردی به ابن ابیالحدید معتزلی، موضوع دیگر این نوشتار است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که چهار عامل مشابهت شیعه و معتزله در برخی اصول، تلمّذ زید بن علی نزد واصل بن عطا، اینکه معتزله خود را شیعه دانستهاند، و تقیه شیعه موجب شده است تا برخی شیعه را همان معتزله بدانند. پس از اثبات مغایرت کلام شیعه و معتزله، با استناد به اقوال امیرالمؤمنین(ع) در مسائلی همچون عدل، اختیار، عدم رؤیت خداوند، نفی تشبیه و مستقلات عقلیه -که میان شیعه و معتزله مشترک است - تقدم کلام شیعه بر معتزله به اثبات رسیده است؛ زیرا رئیس معتزله، واصل بن عطا سالها پس از شهادت ایشان متولد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربست عقل عملی در استنباط آموزه های کلامی با تکیه بر متون دینی
نویسنده:
رضا برنجکار، مهدی نصرتیان اهور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حسن و قبح عقلی
,
قاعده لطف
,
عقل عملی
,
نبوت
,
عقل و دین
کلیدواژههای فرعی :
هدفداری عالم ,
حسن و قبح عقلی ,
عدلیه ,
قاعده لطف ,
عقل نظری ,
وجوب شناخت خدا ,
ثواب و عقاب ,
روش استنباط اعتقادات ,
کارکرد استقلالی عقل ,
کارکرد آلی عقل ,
عذاب اطفال ,
هدف بعثت انبیاء ,
تکلیف مالایطاق ,
قاعده دفع ضرر محتمل ,
قاعده قبح عقاب بلابیان ,
ادعای نبوت ,
وجوب شکر منعم ,
حجیت عقل عملی ,
عصمت انبیاء در تبلیغ ,
وجوب انتصاف ,
ادعای نبوت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
جعفر سبحانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
علم کلام از جمله علومی است که از هر دو منبع عقل و نقل، در استنباط آموزه های اعتقادی بهره می برد. عقل نیز در حوزه کلام، کارکردهای گوناگونی همچون کارکرد نظری، عملی، استنباطی و دفاعی دارد. مقاله حاضر به بحث کارکرد عملی می پردازد. از جمله مهمترین کارکرد های عقل عملی در حوزه کلام، اثبات حسن و قبح افعال است که با توجه به آن مسائل گوناگونی از آن استخراج می شود. در این نوشتار، به نمونه هایی اشاره می شود که با قاعده حسن و قبح عقلی اثبات شده اند، همچنین عقل عملی با تکیه بر قاعده لطف،دفع ضرر محتمل، وجوب شکر منعم، و تعلیق الواجب علی الجائر، مسائل گوناگون کلامی را استخراج می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا تمام احکام الهی تابع مصالح و مفاسد هستند و یا اعتبار صرف بوده با ذکر ادله بیان فرمایید؟ در صورتی که تابع مصالح و مفاسد باشند؛ چرا برخی از احکام در شرایط خاص و یا نسبت به گروهی خاص، متغیر میشوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با توجه به اینکه بحث تبعیت احکام از مصالح و مفاسد، در مورد افعال تشریعی پروردگار میباشد، این بحث دارای ماهیت کلامی است[1] که البته میتوان به عنوان مبنایی برای برخی مباحث اصولی و فقهی نیز قرار گیرد. در اصل تبعیت احکام از مصالح و مفاسد بین عدلیه[2]
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
احکام ذات الهی
,
افعال تشریعی الهی
,
تبعیت حکم شرع از مصلحت
کلیدواژههای فرعی :
اشاعره ,
عدلیه ,
مصالح و مفاسد ,
احکام واقعی ,
احکام ظاهری ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا در هدایت بندگان قابلیت شرط است یا شرط نیست؟ اگر شرط است، پس چگونه عیسی ناصری در بدو تولد (از قول قرآن) به مقام عبداللهی و نبوت مفتخر گردید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مکتب اختیار و عدل(در برابر مکتب جبر و جهل) مقدمه یکی از افتخارات تشیع تاکید و ترویج دیدگاه عدلیه در مورد خداوند و مخلوقات، در تمامی جوانب آن است. از تبعات مکتب عدل مسؤل دانستن انسان در قبال خویشتن است. این دیدگاهِ برحق در مورد خدا و انسان و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدلیه
,
هدایت خلق
,
هدایت الهی
,
اصل عدل
,
اختیار انسان
,
عدل الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
ماموریت عیسی (ع) در کودکی ,
تباین خالق و مخلوق ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
نبوت حضرت عیسی (ع) ,
کلام عیسی(ع) در مهد ,
معجزات عیسی(ع) ,
مواهب الهی ,
روح پذیرش ,
شبهه جبر ,
استعداد خاص ,
استعداد صرف ,
فیض الهی ,
مقام عبودیت(اثباتی) ,
مکتب اختیار و عدل ,
مکتب جبر و جهل ,
مقامات وجودی ,
مقامات موهبتی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید