جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ادبیّات فارسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 192
عنوان :
روح و جایگاه آن در آثار عرفانی تا قرن ششم
نویسنده:
مریم محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
روح
,
عارف
,
ادبیّات فارسی
,
13. علم کلام
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ادیان آسمانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ادیان آسمانی
,
ادیان آسمانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
چکیدهاعتقاد به وجود روح و جاودانگی آن، حیطهی فرهنگی و دینی وسیعی را از زمانهای پیش از تاریخ مکتوب بشر تا ظهور ادیان بزرگ توحیدی در برمی گیرد و این اعتقاد انسان را به جستجوی شناخت اصل و منشا روح و راه رستگاری و کمال وی وامی دارد؛ اما چون این مفهوم در حوزهی ادراک عقل نمی گنجد، همواره در ابهام از آن سخن رفته است. با بررسی اساطیر و آرای فلاسفه و متکلمان نیز هرچند شاهد اعتقاد به وجود و وجوب این بعد ماورایی هستیم، اما به دلیل تفاوت فرهنگ ملتها، با اختلافاتی در باورهای آنان دربارهی ماهیت، صورت و حتی تعدد ارواح رو به رو میشویم.در شریعت اسلام، با استناد به آیات قرآن کریم و بهره مندی از تفسیرهایی که دانشمندان علوم اسلامی از آیات مربوط به روح به معنی جان و روان آدمی داشته اند نیز به این ابهام پاسخی داده نمیشود؛ چنان که خداوند خطاب به حضرت رسول اکرم (ص) و در پاسخ به سوال خلق از ایشان دربارهی ماهیت روح فرمود:" و یسئلونک عن الروح قلالروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا"... (ای رسول ما) تو را از حقیقت روح میپرسند جواب ده که روح از عالم امر خداست (و بی واسطهی جسمانیات به امر الهی به بدنها تعلق میگیرد) و (شما پی به حقیقت آن نمیبرید زیرا) آنچه از علم به شما دادند بسیار اندک است (اسراء/85).در این میان و از آن جا که عارفان بیش از همه دربارهی تجارب روحانی سخن گفته اند و استنباطهای آنان از روح با تصاویر شاعرانه بیان میشود و روح در نظر آنان با مضامینی دیگر (جان، نفس ناطقه، دل، قلب) ارتباط مییابد، شاید بتوان در بررسی آثار ایشان به شناخت عمیق تری از روح رسید و با ادراک تجربههای روحانی آنان که در تاویلات و تفسیرهای عارفانهی خود به صراحت یا به رمز بدانها میپردازند به حقایق بیشتری دست یافت. روح در اعتقاد عرفا، لطيفهاي است كه خلقت او بيش از خلقت ابدان و منبع او عالم امر حضرت عزّت و ارادهي پروردگار بوده است. حقيقتي است كه از ماهيت و كيفيت او در آثار عرفاني سخن گفته نشده و عقل انسان از درك ماهيت وي عاجز است. عارفان او را قابل اسرار ربوبيت و حافظ احوال عبوديت نامند و سخن گفتن، تميز ميان اشيا و تذكر و تفكر و تدبّر كه از خواص وجود آدمي است همگي از صفات روح هستند. واژگان كليدي: روح، اساطير، اديان، فلسفه، عرفان اسلامي
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اسناد مجازی (مجاز عقلی) در زبان سعدی و متنبّی
نویسنده:
مجتبی ابراهیمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بلاغت
,
سعدی
,
ادبیّات فارسی
,
مجاز
,
سعدی، مصلحبن عبدالله
,
متنبی، احمدبن حسین
,
هنر و علوم انسانی
,
متنبی، احمد بن حسین
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
اهمّیت دانش بلاغت بر علاقهمندان شعر و ادب پوشیده نیست، چرا که شناخت زیورهای کلام و عناصر خیال ورزی، موجب میشود تا هر خواننده و شنوند? باذوقی به دقایق سخن ادبی پیببرد و در نتیجه از یادگارها و تراویدههای ذهنی و قلمیِ آفرینندگان آثار ادبی، افزونتر بهرهور و مشعوف گردد؛ از این رو ادیبان و سخنسنجان چمنزار بلاغت، از ادوار پیشین تا به حال کوشیدهاند با موشکافی، به نگارش کتابهایی چند در حوز? بلاغت و توابع آن، دست یازند و هر کدام به سهم خود، برای گسترش دامن? این علم اهتمام ورزند. بنابراین تلاش نگارنده در این پایاننامه، بر آن بوده است در راستای همین امر، یکی از عناصر بلاغی، یعنی إسناد مَجازی را بر اساس پارهای از عناصر علم زبانشناسی و معیارها و موازین علم منطق، بررسی و ژرفکاوی کند.در این راستا، برای تبیین بیشتر این شگرد بلاغی، به بررسی نمونههایی از آن در زبان سعدی و متنبّی، دو شاعر بزرگ زبان فارسی و عربی، پرداخته شد؛ و پس از پرداختن به این مهم، و تحلیل إسناد مَجازی در دو علم منطق و زبان شناسی نتایج مهمّی از جمله موارد ذیل حاصل شد:1. إسناد مَجازی، معمولاً در جملات خبریای رُخ میدهد که، با قرائن لفظی یا معنوی، برخلاف عقید? متکلّم باشد؛ بنابراین، جملات یا صورتهای انشایی، پس از تأویل به جملههای خبریِ داری حُکم (إسناد)، شایست? بررسی در مبحث إسناد مَجازی قرار میگیرند.2. در چهارچوب علم منطق، إسناد مَجازی نوعی قضیّ? حملی است که از لحاظ اعتقادات متکلّم رابط? بین موضوع و محمول در آن، رابطه و نسبتی حقیقی نیست، بلکه گوینده (شاعر یا نویسنده) به عمد و با هدف رسایی، زیبایی و تأثیر بیشتر در مخاطب و با دخل و تصرّف در رابط? بین موضوع و محمول، به مَجاز در إسناد دست میزند.3. بیشتر علمای بلاغت، إسنادهای مَجازی زبان فارسی را با تعاریف و مثالهای ادبیّاتعرب سنجیدهاند و گاهی اوقات، بدون در نظر گرفتن قابلیّتهای زبانی یا ظرافتهای خاصّ زبان فارسی، سعی در طبقهبندی إسنادهای مَجازی در گروههای مشخّص شده در بلاغت عربی کردهاند که حاصل، نادیده گرفتن بسیاری از ترفندها و قابلیتهای زبانی در زبان فارسی میشود.4. بسیاری از إسنادهای مَجازیِ به کار رفته در آثار این دو شاعر، که از چشمانداز زبانشناسی، نمونهای از فراهنجاری معنایی هستند، درصدد زیباییآفرینی، إغراق و مبالغه، تکریم و بزرگداشت، تأثیر بیشتر کلام و با هدف وارد کردن مخاطب به دنیای خیال و شعر و ادب است.همچنین نتایج دیگری که در خلال بحث به آنها پرداخته شده است و از دیگر سو، پژوهنده کوشیده است برای ورود به موضوعات علم منطق و زبان شناسی و همچنین تمهید مقدّمه، به اجمال به ذکر برخی از تعاریف و اصطلاحات این دو علم بپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازتاب اندیشه و کلام مشایخ صوفی در مثنوی معنوی
نویسنده:
امیر داورپناه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی معنوی
,
گفتار عارف
,
ادبیّات فارسی
,
تفکر
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
مثنوی معنوی از آثار بی نظیر عرفانی در ادبیّات فارسی است . افکار و تعالیم دینی یا عرفانی ای که در این شاهکار مطرح می شود در قرآن مجید ، احادیث نبوی ، اندیشه و کلام عالمان دینی و متصوّفۀ مقدّم ، ریشه و سابقه دارد ؛ و سرچشمۀ آنها در مواردی ، کلام و اندیشۀ امیرالمؤمنین علی (ع) ، امام صادق (ع) ، حکیمان و اندیشمندان یونانی و غیرمسلمان است . اگر چه مفاهیم و اندیشه های مولوی به کمک وزن و قافیه و در جامۀ تعبیرهای خاص شاعرانه ، بدیع و اصیل به نظر می رسد ، با کمی دقّت و جستجو می توان ردّ پای افکار و کلام مشایخ صوفی و شاعران عارف را در مثنوی معنوی بازشناخت و اقتباس ها یا اثر پذیری متنوع مولانای بلخی را از آنها تشخیص داد. در این رساله کوشش شده است تا انعکاس آرا و عقاید و سخنان مشایخ در کلام مولانا نشان داده شود و تصرفات فکری و بیانی او در آنها آشکار شود .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی وزن و تکیهی عروضی در پیوند با وزن و تکیه در موسیقی آوازی
نویسنده:
فاطمه اسماعیلزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
عروض
,
ادبیّات فارسی
,
موسیقی آوازی
,
آسیب شناسی
,
صوت
,
شعر
,
ضرب (عناصر موسیقی)
,
تکیه (آواشناسی)
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
همگامی ، همراهی و پیوند میان شعر و موسیقی پیشینهای بسیار طولانی دارد و به اولین زمزمههای بشر و نخستین تراوشات احساس او در قالب آوا و نوا باز میگردد. وزن و تکیه ، دو رویکرد مهم و مشترک میان شعر و موسیقی هستند.تکیه یکی از خصوصیتهای زبان است که سبب تمایز معنایی و دستوری کلمات و جملات از هم میشود.ادای تکیهها در هنگام خوانش موسیقایی به چند شیوه انجام میشود که مهمترین آنها عبارتند از : تغییر در ارتفاع صوت ، اختصاص کشش بیشتر به هجای تکیهدار ، استفاده از هجاهای صوتی و رعایت وزن طبیعی شعر. عروض فارسی پیوندی مستقیم با موسیقی آوازی ایران دارد و هر دو تأثیرات بسزایی بر هم داشتهاند و مکمل هم بودهاند.چهارچوب عروض گاهی سبب میشود که همه تواناییهای موسیقایی کلام ظهور پیدا نکند.اما پیوند شعر و موسیقی راهکارهایی برای ظهور این توانمندیها در اختیار میگذارد.از طرف دیگر موسیقی ایرانی و بخصوص ردیف به شدت به عروض فارسی وابسته است ؛ تا جایی که میتوان گفت ریتم آواز ایرانی در بسیاری از موارد بر پایه عروض فارسی است. با وجود این ارتباط تنگاتنگ ،خوانش شعر در هنگام ورود به عرصه موسیقی همواره با آسیبهایی همراه بوده است .توجه به برخی اصول مربوط به زبان و شعر، از جمله رعایت جایگاه تکیه ؛ توجه به فضای معنایی شعر و تسلط بر علم عروض و قواعد آن ، از سوی آهنگساز و خواننده به اعتلای این دو هنر اصیل ایرانی کمک فراوانی میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تطور اندیشههای کلامی در منظومههای عرفانی سنایی، عطار و مولوی
نویسنده:
علی دلائی میلان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تکامل تاریخی
,
ادبیّات فارسی
,
شَعَرَ
,
شعر
,
13. علم کلام
,
ادبیات عرفانی
,
اندیشه دینی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
منظومه عرفانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
منظومه عرفانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
عطار، محمدبن ابراهیم
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
منظومه عرفانی
,
هنر و علوم انسانی
,
منظومه عرفانی
چکیده :
عرفان و تصوّف از لحاظ تنوع آبشخورهای فکری، ذوقی و معنوی بسيار غنی است. در بطن عرفان و تصوّف، از علوم مختلف و همچنين فرهنگها و زبانهاي ديگر نشانهها و تأثيرات زيادي ديده ميشود. يکي از اين علوم که با رگ و ريشههاي عرفان و تصوّف پيوند خورده است، علم کلام اسلامي است. انديشههاي کلامي در داخل متون عرفاني گاه يکسان و گاه متفاوت وارد شدهاند. صوفيّه انديشههاي کلامي را با زباني هنري و عرفاني بيان داشتهاند و به آنها صبغهاي ادبي و متفاوت بخشيدهاند. انديشههاي کلامي از طريق متون صوفيّه به حيات جديدي دست يافتهاند. بسياري از انديشههاي کلامي با عقايد اصلي صوفيّه و اساس انديشههاي آنها يکي و همسو ميباشد. اين امر نگاه مشترک آنها به خداشناسي را نشان مي-دهد که از بطن ديانت اسلام برخاسته است. در اين تحقيق جهت بررسي ارتباط عرفان و تصوّف با علم کلام، به بررسي انديشههاي کلامي که در منظومههاي عرفاني سنايي: حديقة الحقيقة، سير العباد الی المعاد، عطار: اسرارنامه، الهينامه، مصيبت نامه و منطق الطير، و مولوي: مثنوي، وارد شده است، پرداخته شده است. سنايي، عطار و مولوی، در منظومههای عرفانی خود، به اندازۀ زیادی به اندیشههای کلامی توجه نمودهاند و باورهای کلامیشان را در ضمن عقاید عرفانیشان نشان دادهاند. بر اساس اندیشههای کلامی به کار رفته شده در منظومههای عرفانی این سه عارف گران قدر، این تحقیق به هشت فصل: عقل، ذات و صفات، رؤیت خداوند، علّیت، جبر و اختیار، خیر و شر و نظام احسن، ایمان و عمل، و امامت و ولایت، تقسیم شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأویلات عارفانه از داستانهای پیامبران در مثنویهای برجستهی نظم عرفانی (حدیقه الحقیقه، منطقالطیر، مثنوی معنوی)
نویسنده:
مریم سلیمانی فاضل
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مثنوی معنوی
,
شعر فارسی
,
حدیقه الحقیقه
,
تاویل عرفانی
,
ادبیّات فارسی
,
داستان پیامبران
,
علم تأویل
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
منطقالطیر
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
تأویل در مفهوم اصطلاحی، بازگرداندن کلام از ظاهر، به آن معنایی است که تأویل گر در جهت هدف های اندیشه ای خود برداشت می کند. چون مشی و زیر بنای اصلی تفکرات و آرای صوفیه بر پایهی ذوق و کشفیات باطنی استوار است، از این رو آنان همواره در پی عبور از ظاهر و قائل به اصالت باطن بوده اند. همین اصل سبب می شود که گفته ها و آثار ایشان مشحون از دیدگاههای تأویلی متناسب با اصول عرفانیشان باشد.از سویی احوال و وقایع زندگی پیامبران، همواره مورد توجه عرفا و صوفیه بوده و ضمن استفاده و استناد به آن ها، برداشت های برخاسته از دیدگاه عارفانهشان را در آن سرشتهاند؛ به شکلی که در مقایسه با قرآن و تفاسیر اختلاف زیادی دارند. ظهور این موضوع در شعر عرفانی بیشتر از نثر نمایان شده است.بررسی تأویلات داستانهای پیامبران در سه مثنوی حدیقه الحقیقه، منطق الطیر و مثنوی معنوی، نشان از انواع تغییرات و برداشتهای متفاوت داشت؛ این تأویلات در مثنوی به حد اعلای خود میرسد و در حدیقه کمرنگ تر است. در بخش اول این رساله به طور مختصر به پیشینهای از هرمنوتیک و تأویل در غرب و سپس در ایران و اسلام پرداخته شده است. بخش دوم رساله، به بررسی تأویلات و برداشتهای گوناگون صوفیه از داستانهای پیامبران، با مقایسهی آنها با مأخذشان(قرآن و تفاسیر کهن) اختصاص دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جنبههای زیباییشناختی علم بدیع در دیوان عبدالواسع جَبَلی
نویسنده:
کبری کشاورزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
متناقض نما
,
زیبایی شناسی
,
بدیع (اسماء افعال الهی)
,
ایهام
,
تلمیح
,
دیوان اشعار
,
ادبیّات فارسی
,
جبلی، عبدالواسعبن عبدالجامع
,
حسن تعلیل
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
زیبایی و فخامت در سخن دو منشأ دارد که یکی به آهنگ و طنین واژهها و دیگری به نیروی لذّتزای تداعی آنها مربوط میشود که به میزان زیادی ماحصلِ به کارگیری صناعات بدیعی است. در این راستا، عبدالواسع جَبَلی از شاعران مشهور پارسیگوی در قرن ششم هجری میباشد که برای زیباسازی و افزودن حسنتأثیر کلام شعری خود به کاربرد این دسته از علوم بلاغی (بدیع) توجّه فراوان داشته است. این پژوهش برآن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی محسنات بدیعی به کار رفته در دیوان شعری عبدالواسع جَبَلی را از دیدگاه زیباییشناختی و میزان کاربرد و بسآمد هر یک مورد بررسی و تحلیل قرار بدهد. نتیجه پژوهش حاکی از این است که شاعر از انواع صناعات بدیعی به ویژه آرایههای لفظی برای زیباییآفرینی سخن منظوم خود استفاده کرده است. گفتنی است که از میان آرایههای لفظی به واجآرایی و از میان صنایع معنوی به روش تناسب بیشتر نظر داشته است. همچنین، پیرایههای معنوی موجود در دیوان اشعار وی از نظر زیباییشناختی یکسان نبوده و در برخی از موارد، در صنعتهایی چون مراعاتنظیر، تضاد و حسن تعلیل، زیباییآفرینی آنها نسبی بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکایتهای فارسی از زبان حیوانات (فابلهای فارسی) تاقرن دهم
نویسنده:
محمد تقوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
زبان فارسی
,
زبان و ادبیات فارسی
,
ادبیّات فارسی
,
حکایت اخلاقی
چکیده :
حکایت از زبان حیوانات که در فارسی نامهای دیگری چون افسانه، مثل،تمثیل و .... و در زبانهای لاتین عناوینی چون فابل (fable)، حماسه وحوش (Beast epic)، الگوری (Allegory)، و ... دارد، از شایعترین و پرکاربردترین انواع قصه و داستان است . در زبان و ادبیات فارسی نمونههایمتعددی از این حکایتها وجود دارد که گاه در مجموعههای مستقل چون کلیله ودمنه و مرزباننامه و گاه به طور پراکنده در آثار نظم و نثر آمده است .این حکایتها تاریخچهای بسیار قدیمی دارند و جزء آغازین داستانهای جهانمحسوب میشوند. اغلب این حکایتها برای آموختن اصول اخلاقی و درس زندگیوضع شده و به کار رفتهاند و بیش از همه بر تعقل و اندیشهورزی و هشیاریتاکید میکنند، از این رو با اینکه صبغهای افسانهای و دروغین دارند،همواره مورد توجه و استفاده بزرگان علم و دانش و معلمان اخلاق بودهاند.پراکندگی این حکایتها در آثار متعدد حاکی از عنایت شاعران و نویسندگانفارسی زبان به آنهاست . این حکایتها از حیث مضمونی که در آنها ارائهمیشود و ساختار و طرح داستانی، ویژگیهای منحصر به فردی دارند. بیشترمضامین مبتنی بر رفتارهای اجتماعی و نقد اصلاح آنهاست و بر زمینههاییچون دشمنی، توطئه، مکر، قدرت طلبی و .... استوار است ، هر چند بهانگیزههای نفسانی اعمال و تعالیم اخلاقی فردی نیز توجه شده است . اغلبحکایتها کوتاه و کم حادثهاند و جز چند حکایت انگشت شمار، بقیه با دویا سه شخصیت و یک حادثه اصلی شکل گرفتهاند و به اقتضای مضمونی که برایآن پرداخته شدهاند، از طرح یکسانی برخوردارند. در اغلب موارد شیوه نقل، به شکل داستان در داستان است و بویژه حکایتهای کوتاه و مختصر بهصورت فرعی و ضمن کلام قهرمانان آورده میشوند. با توجه به ریختشناسی اینحکایتها میتوان از دو تا ده عملکرد یا خویشکاری را در آنها مشخص کرد کهالبته این تعداد در خصوص برخی حکایتهای بلند کم و بیش تغییر میکند. درتعداد زیادی از حکایتها زیادی از حکایتها راوی طرح را تغیی میدهد تامضمون خاصی را از آن اراده کند و این نکته قابلیت این نوع استان رابرای برآوردن اغراض مختلف نشان میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اندیشههای کلامی در کشفالمحجوب هجویری
نویسنده:
عباس فلاح لالهزاری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
معتزله (اهل سنت)
,
مفهوم سازی(زبان شناسی)
,
فرقه گرایی
,
ادبیّات فارسی
,
فرقهگرایی
,
13. علم کلام
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
مفهومسازی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کشف المحجوب (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
کشف المحجوب (کتاب)
,
هجویری، علیبن عثمان
,
هنر و علوم انسانی
,
کشف المحجوب (کتاب)
,
کشف المحجوب (کتاب)
,
هجویری، علیبن عثمان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کشف المحجوب (کتاب)
,
هجویری، علیبن عثمان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کشف المحجوب (کتاب)
,
هجویری، علیبن عثمان
چکیده :
علم کلام از علومی است که تاریخی به بلندای تاریخ بشریت دارد؛ امّا بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) رونق و گسترش فوق العاده زیادی درعرصه ی سرزمین های اسلامی پیدا کرد؛ این گسترش تا به حدّی سریع پیش رفت که در همان سده های اوّل هجرت، فِرَق و مذاهب گوناگون با اندیشه های متفاوتی پدید آمد. علم کلام از بخشی از اختلافات انسان ها سخن می گوید که منبعث از اصول ایمانی و اعتقادی است و درباره ی اعتقادات دینی به شیوه ی عقلی و نقلی بحث می کند و به تبیین و اثبات عقاید دینی می پردازد؛ از این رهگذر، کمتر اثری از علوم اسلامی و حتّی (ادب فارسی) به وجود آمده که ازعلم کلام و اصطلاحات مهم و بحث انگیز آن مانند: جبر و اختیار، حدوث و قدم صفات الهی و کلام خدا و غیره تأثیر نگرفته باشد؛ بنابراین از آن جا که «کشف المحجوب هجویری» از آثار بسیار مشهور؛ امّا ناشناخته ی ادب فارسی و به اعتباری نخستین اثر صوفیانه، عارفانه به زبان فارسی می باشد که با وجود شهرت جهانی، همچنان برای دوست داران تصوّف وعرفان ناشناخته مانده است؛به همین دلیل لازم و ضروری می نماید تا با بررسی کلام و اندیشه های کلامی در این اثرگرانقدر نقطه های تاریک آن برای مشتاقان عرفان و تصوّف روشن و مبرهن شود؛از جمله مواردی که در این طرح تحقیقاتی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته به ترتیب عبارتند از: بررسی کلام و علم کلام به طور همه جانبه، علل به وجودآمدنعلم کلام، فرقه گرایی و بررسی علل به وجود آمدن آن، تحلیلی بر مهمترین فِرَق و مذاهب کلامی، بررسی تأثیرگذارترین اصطلاحات کلامی که تأثیر زیادی بر اذهان مردم گذاشتند، پیدا کردن نقطه هایی تاریک از زندگی پر فراز و نشیب هجویری، بررسی اندیشه های کلامی در کشف المحجوب و تحلیل و بررسی ارتباط مرموز بین حال و مقام و بعضی اصطلاحات عرفانی با جبر و اختیار.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انعکاس علوم ، آداب و رسوم و باورهای عصر در دیوان انوری
نویسنده:
ندا نبیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نفس ناطقه
,
باور
,
علم
,
آداب و رسوم
,
ادبیّات فارسی
,
عَلِمَ
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
انوری، محمدبن محمد
,
آلت موسیقی
,
دیوان انوری
,
مدحیات
,
هنر و علوم انسانی
,
انوری، محمدبن محمد
,
آلت موسیقی
,
دیوان انوری
,
مدحیات
,
هنر و علوم انسانی
,
انوری، محمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
رساله ی حاضر در چهار فصل تدوین شده است. فصل اول مربوط به کلیات است. این بخش از رساله شامل مقدمه، بیان مسئله، اهداف، ضرورت تحقیق و سوالات است. در فصل دوم نیز به پیشینه ی تحقیق، مبانی نظری و روش اجرایی طرح پرداخته شده است. در این بخش از رساله آثاری که در مورد انوری و اشعار او نگاشته شده معرفی شده است. قسمت مبانی نظری به وضع علوم در قرن ششم، وضع عمومی و اختصاصی شعر در این قرن و نیز معرفی انوری و طرز شاعری او اختصاص دارد. فصل سوم قسمت بحث پایان نامه است که در سه بخش علوم، آداب و رسوم و باورها تدوین شده است. در قسمت علوم به دانش هایی که شاعر در دیوان خود به آنها اشاره کرده و از اصطلاحات آنها برای مضمون آفرینی بهره گرفته است پرداخته شده که در کل سیزده علم در این بخش مورد بررسی قرار گرفته است که به ترتیب عبارتند از: نجوم، طب، فلسفه، موسیقی، علوم ادبی، عرفان، فقه، کلام، علوم قرآنی، منطق، جغرافیا، ریاضیات و علوم غریبه. بخش دوم بحث مربوط به آداب و رسوم رایج عصر است که در سه بخش اجتماعی، درباری و مذهبی تدوین شده است که هر کدام به قسمت های مختلفی تقسیم شده اند. در این بخش سعی شده است تا تمامی نکاتی که به نحوی با فرهنگ و آداب عصر ارتباط داشته و شاعر به آنها اشاره کرده است جمع آوری گردد، مانند: پوشش عصر، مشاغل و حتی خوراکی ها. بخش سوم بحث باورهای عصر را شامل می شود که در دو بخش خرافی و حقیقی تنظیم شده است که باز آنها هم به بخش های دیگری تقسیم شده اند. در قسمت باورهای خرافی به باورهای عصر در حوزه ی جانوران، سیارات و دیگر عقاید پرداخته شده و باورهای حقیقی هم به دو بخش دینی و غیر دینی تقسیم شده اند. فصل چهارم شامل نتیجه گیری، پیشنهادها و فهرست مطالب است که در این بخش نتیجه ی حاصل از بررسی دیوان شاعر به شکلی موجز و مختصر بیان شده است و با یک پیشنهاد و آوردن فهرست منابع پایان نامه به اتمام رسیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
تعداد رکورد ها : 192
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید