جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
ادبیّات فارسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 192
عنوان :
فرهنگ آیات و مأثورات عرفانی در شعر فارسی (از آغاز تا جامی)
نویسنده:
محبوبه عبدالهی اهر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شعر فارسی
,
آیات قرآنی
,
ادبیّات فارسی
,
واژه نامه
,
حدیث
,
سنت
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
جامی، عبدالرحمنبن احمد
,
جامی-عبدالرحمن بن احمد
چکیده :
چیرگی نور اسلام، بر جهان ظلمانی و رواج تعلیمات معارف الهی آن، سبب شد تا مسلمانان متفکّر و طالبان حقیقت و کمال انسانی، با اندیشیدن در باب توحید، معرفت حق و راههای وصول به حقیقت و غایت وجود، و با یاری جستن از قرآن کریم و احادیث، یک مکتب فکری، و علمی به نام عرفان به وجود آورند که بعدها بخش عمدهای از هویّت ملّی ما محسوب گردید.با توجه به اینکه ادبیّات فارسی در زمینه فرهنگ اسلامی تکوین یافته، از این رو عمیقاً با مفاهیم و معانی اسلامی و عرفانی درهم آمیخته است. این آمیزش و پیوند در آغاز شعر فارسی، سطحی و کم رنگ بود ولی با تکامل اندیشههای عرفانی به تدریج عمق و گسترش بیشتری یافت و سبب شکوفایی و غنای ادب فارسی گردید.از آنجا که اشعار عرفانی، بیشترین بهره را از الفاظ و مفاهیم قرآنی و مأثوری برده اند، لذا فهم و درک دقیق معانی آنها مستلزم آشنایی با آیات و احادیث و نحوه استفاده شاعران از آن متون دینی است. به این سبب به گمان نگارنده، استخراج آیات و احادیث و مأثورات عرفانی و آوردن نمونههای شعری مرتبط با آنها، علل و عوامل نفوذ و جاذبیّت شعر عرفانی را افزونتر آشکار خواهد ساخت و نشان خواهد داد که عرفانی بودن آنها صرفاً از طریق کاربرد آن مفاهیم ممکن گردیده است.آغاز جلوه آن تأثّرات در شعر به صورت جدّی از سنایی، شاعر قرن ششم، شروع و در فاصله زمانی تا جامی از طریق اشعار سخنورانی چون نظامی، عطار، مولوی، حافظ به اوج خود رسیده است، از این رو برای کشف رمز و راز مضامین باریک عرفانی در متون ادبی و نشان دادن میزان تأثّر شعرای عارف و متصوّف از لطایف آیات و مأثورات که سبب تابناکی اندیشههای ایشان گشته، از پژوهش در این زمینه بی نیاز نیستیم.این رساله به منظور دستیابی به چنین مقصودی فراهم آمده و در آن، پس از مطالعه مجموعهها و دیوانهای شعری از سنایی تا جامی و بررسی نحوه بهرهگیری سرایندگان این آثار از آیات، احادیث و اخبار عرفانی که از قرن ششم تا نهم در شعر فارسی مورد استفاده شاعران قرار گرفته، استخراج و طبقهبندی گردیده است. بررسیها بیانگر آن است که از همان آغاز نفوذ دین اسلام، ادبیّات فارسی با الفاظ و مضامین عرفانی و اسلامی درآمیخته و به مرور با تکامل اندیشه های عرفانی عمق و گسترش یافته است.رساله حاضر سرانجام در دو فصل تنظیم گردید؛ فصل اوّل به اشعار ملهم از آیات قرآنی اختصاص یافت و در فصل دوّم به آن دسته از اشعاری که از احادیث و مأثورات تأثیر پذیرفته اند، پرداخته شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ابـعاد دینداری حاجمیرزاحبیب خراسانی در اشعار سـکر آمیز وی بر اساس الگوی دینداری گلاک و استـارک
نویسنده:
حمیدرضا آزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
برّ (اسماء صفات الهی)
,
ادبیّات فارسی
,
مستی
,
شَعَرَ
,
شعر
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
تعصّب دینی
,
هنر و علوم انسانی
,
تعصّب دینی
,
تعصّب دینی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
تعصّب دینی
,
خراسانی، میرزاحبیب
,
گلاک، چارلز
,
رادنی استارک
,
باور دینی
چکیده :
نکوهش زهد و مظاهر دینداری و تمجید از شراب و مصادیق آن، درصد قابل توجهی ای از اشعار میرزا حبیب را، شامل می شود و این موضوع با توجه به اینکه وی یکی از مجتهدان بزرگ شیعه بوده است قابل توجه می نماید. هدف از نگارش این پایاننامه، بررسی ابعاد دینداری، میرزاحبیب خراسانی در اشعار سکرآمیز او بر اساس سنجهی دینداری گلاک و استارک است که برای ادیان پنج بعد قائل میشدند: 1- اعتقادی 2- مناسکی 3- تجربی 4- فکری 5- پیامدی. این سنجه یکی از پرکاربردترین سنجههای دینداری، در ایران میبــاشد. لذا پژوهش خود را، با یادداشتبرداری از ابیات و اشعار مربوط به دینداری و سـکر و سپس توصیف و تحلیل آنها و بــا تعریفات کلی از عرفان، سـکر، دین، سنجهی دینداری، زندگی و شخصیت میرزا حبیب آغاز نمودیم، بــا توجه به اشعار میرزا حبیب، به تحلیل و توصیف دینداری او بر مبنای الگوی مذکور و همچنین، بررسی و تحلیل سـکر و مصادیق مختلف آن پرداختهایم.نتایج نشان میدهد که، میرزا حبیب بر مبنای سنجه ی گلاک و استارک در بعد اعتقادی به توحید، نبوت، عدل، امامت و معاد اعتقاد دارد. در بعد مناسکی، طلب حقیقت از مهمترین ویژگیهای بعد مناسکی او که دلیل بر عملگرایی وی به واجبــات شرعیات و مقامات طریقت و فضایل معنوی نیز، می باشد. در بعد تجربه دینی، تجربههای دینی میرزا حبیب حاصل معرفت شهودی و اشراقی است که توجّه یا دعا، شناخت شهودی، ایمان عاشقانه، امید، از نمودهای بــارز آنست و در بعد پیامدی، اندیشههای توحیدی، عبــادت و بندگی عاشقانه، توجه به بــاطن رفتارهای دینی، انتقاد از دینداران ظاهربین و سودجو، عدالت محوری، تأسی از گفتار و رفتار پیامبران و معصومین از پیامدهای مهم دینداری وی میبــاشند. میزراحبیب در اشعار خود متمایل به سـکر است و سـکر در اشعارش دارای گستردگی معنایی چون: فنــا، دیوانگی و جنون، بی خودی و بیگانگی از خود، عشــق، مستی از شراب و بــاده عرفانی میبــاشد. جنبهی سـکرآمیز اشعارش که دارای شور عرفانی است بسیار بیشتر از، جنبهی عقلانی آن میبــاشد . شادی در شعرش بسیار محسوس است. شعر او بیشتر بیان حالات و احساست واقعی اوست و شعر سفارشی کم دارد. برخی از نمودهای بــارز اندیشههای عرفانی وی عبارتاند از: بیان حالات عرفانی، گرامیداشت عرفا و درویشان، عشق و زهد، توجه به بــاطن، قلندرانه و ملامتی، هرروز روز حساب است، کمال طلبی و معرفتجویی، تعلقخاطر به شعر رندانه و سـکر آمیز.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تطبیقی تحلیلی حماسههای ایلیاد و اودیسه هومر با شاهنامه فردوسی
نویسنده:
حجت عباسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
حماسه
,
شاهنامه
,
ادبیات تطبیقی
,
ادبیّات فارسی
,
ایلیاد
,
هنر و علوم انسانی
,
فردوسی، ابوالقاسم
,
اودیسه (اساطیر یونانی)
چکیده :
از آنجا که یونان و ایران از کهنترین روزگاران، مهد جهانبینیهای گوناگون و آفرینشهای هنری بویژه خلق شاهکارهای حماسی دست اول بوده و با یکدیگر از طریق تعاطی ایدئولوژی ها و جهان بینی ها ، داد و ستد فلسفی و دینی داشتهاند، جا دارد با مقایسه حماسه های ایلیاد و اودیسه هومر با شاهنامه فردوسی که در حکم چکیده بینش، آمال و ذوق دو قوم هستند ، علاوه بر شناخت فراز و فرودهای داستان پردازی در ایلیاد و اودیسه،دغدغههای کلان هومر به عنوان نماینده اندیشه و احساس یونانیان در مقایسه با دیدگاههای فردوسی به عنوان نماینده خرد و باور ایرانی، آشکار شود تا از یک سو امکانات و استعدادهای حماسهسرایی در یونان در مقایسه با ایران بیشاپیش روشن گردد و از سوی دیگر سهم هر یک در پیریزی شالودههای فکری و باورداشتهای ملی و حتی فراوطنی در عرصه ادبیات حماسی بازنموده شود؛ ضرورتی که تاکنون آنگونه که باید و شاید بدان اهتمام نشده است.نتیجهای که در پژوهش حاضر حاصل شده آن است که گرچه هومر و فردوسی هر دو به نوع و سبک ادبی حماسی تعلق دارند، تفاوتی آشکار در رویکردهای نظری و ادبی این دو حماسهسرا دیده میشود؛ بدان معنا که چون هومر در آثار خویش در پی تبیین هیچ جهانبینی خاص نیست، حماسههای وی با انگیزه «صرف بیان احساسات بشری» سروده شده و همین امر موجب گشته تا وی فرصت و توفیق فراوان در تمرکز بر پردازشهای داستانی یابد. در مقابل، فردوسی از آن رو که شاعر تعهدگراست و در پی برآورد مقصود کلان «پاسداشت هویت و معرفت اساطیری-تاریخی ایران زمین» است، بیش از شیوههای داستانسرایی بر انگیزههای تعهدی خویش تمرکز نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل عناصر و مولّفههای هویّت ایرانی و اسلامی (ملّی و دینی) در آثار مصطفی مستور
نویسنده:
حسین اسدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
هویت دینی
,
بومی گرایی
,
فرهنگ اسلامی
,
ادبیات داستانی
,
هویت ملی
,
ادبیّات فارسی
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
هنر و علوم انسانی
,
مستور، مصطفی
چکیده :
مصطفی مستور از نویسندگان برجسته پس از انقلاب اسلامی به ویژه دهه اخیر است که تا کنون حدود نه اثر روایی در قالب آثار داستانی به چاپ رسانده است. مهمترین اثر او «روی ماه خداوند را ببوس» است که به عنوان اثر برگزیده در دهه هشتاد انتخاب شده است. نگاهی فراگیر به مجموعه آثار مستور نشان میدهد که گفتمان برتر و غالب در گفتمان روایی او؛ گفتمان اخلاقی، معنوی و دینی و حتی در مواردی گفتمان اسلامی است و لذا در آثار او عناصری از هویّتهای ملّی و دینی دیده میشود. از آن جایی که او به مسایل روز زندگی و اتفاقات و حوادث واقعی در زندگی شخصیتهای داستانش میپردازد؛ بررسی هویّتهای ملّی و دینی در آثار او میتواند خواننده را به شناخت جامعه ما در دهههای اخیر یاری دهد. با توجه به این امر در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی سعی شده است تمام عناصر ملّی- دینی در آثار مستور طبقهبندی و سپس تجزیه و تحلیل شود. بررسی و تحلیل آثار مستور با نگاه به موضوع مورد بحث نشان میدهد که 53 عنصر دینی و 59 عنصر ملّی در آثار او برجستگی بیشتر دارد. مهمترین عناصر دینی و معنوی در آثار مستور حضور خداوند، نوع نگاه و تلقی خاص از مرگ، آفرینش و مباحث مربوط به هستی شناسی، قضا و قدر الهی، آخرت گرایی، بهشت و جهنم، باورهای دینی نظیر اذان، نماز و ... و مهمترین عناصر ملّی زبان زدها، نوع خاص سوگند، خواستگاریها، عروسی، تعاون، همدردی، عزاداری و ... است که در این پژوهش به ابعاد و زوایای مختلف این عناصر توجه شده است. همچنین در کنار بررسی هویّتهایی از عناصر ملّی- دینی، هویّتهای منفی رایج در این برهه زمانی نیز مورد کندوکاو قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل تطبیقی اخلاق و شیوههای معلمی با تکیه بر مثنوی معنوی و فیهمافیه مولانا، گلستان و بوستان سعدی و منیهالمرید فی آداب المفید و المستفید شهید ثانی
نویسنده:
محمدجواد خرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
مثنوی معنوی
,
اخلاق
,
ادبیّات فارسی
,
معلم
,
روش آموزش
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمدبن محمد
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
بوستان (کتاب)
,
گلستان (کتاب)
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
سعدی، مصلح بن عبدالله
,
گلستان (کتاب)
,
بوستان (کتاب)
,
هنر و علوم انسانی
,
بوستان (کتاب)
,
مولوی، جلال الدین محمدبن محمد
,
سعدی، مصلحبن عبدالله
,
گلستان (کتاب)
,
گلستان (کتاب)
,
شهید ثانی، زین الدین بن علی
,
فیه مافیه (کتاب)
,
منیهالمرید فی آدابالمفید و المستفید
چکیده :
اخلاق و تربیت از امور مهم همهی زمانها و زبانهاست. مولانا و سعدی، دو تن از شاعرانِ برجستهی پارسی زباناند که آثار آکنده از معرفت و حکمتِ آنان، پیرایندهی اخلاق از هر پلیدی و پرورندهی سیرت ستوده در آدمیان است و در زمینهی تربیت دو معلّمِ موفّق بودهاند. شهیدثانی نیز از دیگر معلّمان موفّق است که آداب معلّمی را با الهام از آموزههای دینی، در کتاب منیهالمرید بیان نموده است. بنابراین در این پژوهش کوشیدهایم با کاوش در آثار مذکور این بزرگان و برخی متون دینی و همچنین تطبیق و مقایسهی آنها، اخلاق و شیوههای نیکویی را که میتواند در موفّقیّت یک معلّم یا مربّی موثّر افتد، بیان کنیم. نتیجهی مطالعات و مقایسههای مربوط بدین موضوع را در پنج فصل فراهم آوردهایم:فصل اول: به کلیّات یا مباحث مقدّماتی پایاننامه اختصاص یافته و دربارهی موضوعهایی از قبیل اهداف پژوهش، روش پژوهش و ... سخن به میان آمده است. فصل دوم: در این فصل به کوتاهی بر تاریخچهی آموزش و پرورشِ جهان پرداختهایم.فصل سوم: در این فصل به تاریخچهی آموزش و پرورش ایران و نظریات تربیتی برخی از بزرگان تعلیم و تربیت ایران نگاهی انداختهایم. فصل چهارم: مهمترین فصل این پایاننامه است شامل موضوعهایی است که در مورد اخلاق و شیوههای نیکوی معلّمی با توجّه به آثار مورد تحقیق میباشد که برخی از آنها عبارتند از: نیّت، بازخواست خویشتن، مصاحبت، انگیزه، شادی، تأثیر لقمه، بینش، نقش داستانها و مَثَلها، عکسالعمل در برابر بدی و راههای حذف بدیها.فصل پنجم: در فصل پنجم نتایج حاصل از این پژوهش ارائه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل داستانهای محسن مخملباف بنابر نظریهی روایتشناسی گرماس
نویسنده:
نوشین بهرامیپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
روایت شناسی
,
داستان
,
شخصیت
,
عناصر داستان
,
تحلیل ادبی
,
ادبیّات فارسی
,
هنر و علوم انسانی
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
مخملباف، محسن
,
گرما، آلژیردا ژولین
چکیده :
محسن مخملباف، نویسنده و کارگردان، با نوشتنِ نزدیک به 27 جلد کتاب از جمله: باغ بلور، حوض سلطون، نون و گلدون و ... خود را در زمرهی داستاننویسان معاصر جای دادهاست. در این پژوهش به بررسی عناصر داستانهای مخملباف و تحلیل آنها از دید روایتشناسی پرداختهمیشود. پژوهشگران، روایت را بنیادیترین اصل متون نمایشی و داستانی دانستهاند. در بین نظریهپردازان، ساختگرایان بیش از دیگران به بررسی روایت پرداختهاند. روایت توالی ادراکشدهی وقایعی است که ارتباط غیراتفاقی دارند و مستلزم وجود انسان یا شبهانسان یا دیگر موجودات ذیشعور به عنوان شخصیت تجربهگر است. نظریه-پردازان، روایت را به دو حوزهی داستانو کلامتقسیم کردهاند. داستان بازنمایی ژرفساختی همهی اطلاعات اساسی مربوط به شخصیتها ، وقایع و زمینههاست که دارای ترتیب زمانی بوده و بدون آن روایت شکل نمیگیرد. از آنجا که عنصر شخصیت در داستانهای مخملباف اساسیتر است، در این نوشتار بنابر نظریات گرماس به تحلیل شخصیتهای داستان پرداخته میشود. آ.ژ.گرماس، براساس مفهوم تقابلهای دوگانهی اشتراوسالگوی خود را مطرح کرد. از دیدگاه اشتراوس، مفاهیمی همچون روز/ شب، بالا/ پایین و ... مفاهیم اولیهی تفکر انسان را تشکیل میدهد. گرماس این تقابل را در مورد کنشگرهای روایت به-کاربرد: فاعل (اعطاکننده) / مفعول (هدف). فرستنده (ابریاریگر) / دریافت کننده (ذینفع).یاریگر / مخالف (رقیب)فاعل اغلب شخصیت اصلی داستان است. هدف یا موضوع شناسایی نیز همان آرزو یا خواستهای است که فاعل در پی آن است و ممکن است شیء یا امری انتزاعی باشد. همانگونه که یاریگر و مخالف نیز لزوماً انسان نیستند، هرآنچه به فاعل در راه رسیدن به هدف یاری کند، یاریگر و هرآنچه بر سر راهش مانع ایجاد کند، مخالف (رقیب) است. ممکن است هر شخصیت چندین نقش را ایفا کند؛ برای مثال هم فاعل باشد هم فرستنده و هم یاریگر.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و تحلیل داستانهای کودکان و نوجوانان با موضوع شخصیتهای دینی (بین سالهای 1380 تا 1385)
نویسنده:
نفیسه صادقپور معینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادبیات دینی
,
داستان کوتاه
,
نقد ادبی
,
شخصیت داستانی
,
درون مایه
,
پیرنگ
,
ادبیّات فارسی
,
ادبیات کودکان و نوجوانان
,
قَصص ( قرآن )
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
یکی از انواع داستان، داستان تاریخی دینی است که در ادبيات هر ملتی، مملو از قهرمانانی است که هر یک در وجهی از شخصیّت خود، نمونهای اعلی در میان مردم هستند و از این بابت، اسوههایی مناسب برای تأثیرپذیری و سرمشق قرار گرفتن یا عبرت گیری کودکان و نوجوانان به شمار میروند. به همین سبب بررسی آثار روایی با بنمایههای داستانی- شامل حکایت، قصه، داستان و نمایشنامه- با محوریت شخصیّتهای دینی برای کودکان و نوجوانان خلق شده، موضوع این تحقیق است. از آنجا که پس از انقلاب اسلامی و بهخصوص در سالهای اخیر، با توجه به سیاستهای اتخاذ شده از سوی دولت، حجم این گونه آثار به طور چشمگیری زیاد شده است؛ به ناچار دورهای 5 ساله -از 1380 تا 1385-انتخاب و آثاری که برای بار نخست بین این سالها تألیف شده است، بررسی گردید. بدین منظور ابتدا تمامی آثار دینی کودک و نوجوان- با محوریت شخصیتهای دینی- که برای نخستین بار در این سالها به چاپ رسیده بود، بر اساس فهرست کانون پرورش فکری، استخراج شد که تعداد آنها به 1220 کتاب رسید؛ از این تعداد، 478 کتاب مربوط به آثار داستانی است که 408 اثر تألیف(به زبان فارسی) و بقیه ترجمه بوده است. سپس طبقهبندی جدیدی از داستانهای دینی کودک ارائه گرديد و با بررسی آثار در دو سطح ساختار و محتوا، کاستیهای این آثار در بخش داستانپردازی و جذب مخاطب به دست آمد. برخی از نتایج به دست آمده به شرح زیر است: اکثر این آثار در اوليترين اصول ظاهري كتاب آرايي حتي در بخش فهرست برگه نويسي و تنظيم شناسنامۀ کتاب دارای نقص هستند؛ به عنوان نمونه گروه سنی در اغلب این آثار درج نشده است. به علاوه در برخی از آنها غلطهای املایی و دستوری به چشم میخورد. نبودن تنوع موضوعی بهخصوص در بخش داستانهای قرآن و داستانهای زندگی بزرگان؛ ناآگاهی مؤلف از علاقهمندیهای مخاطب و متناسب نبودن موضوع داستان با گروه سنی مخاطب از دیگر کاستی-های این آثار محسوب میشود. استفاده از لحن و زبان نامأنوس بهخصوص در ترجمۀ سخنان ائمه(ع)؛ استفاده از واژگان جدید و آیات و احادیث، بدون حرکت گذاری و ذکر معانی و استفاده از تصاویر نامناسب و نازیبا از جذابیت اغلب اين كتابها كاسته است.بررسيها نشان ميدهد هدف اصلی مؤلفان از خلق این آثار، آشنا نمودن کودکان با سیره و اخلاق بزرگان دین و ارائۀ الگوهای رفتاری مناسب به این گروههای سنی بوده است، نه خلق يك سلسله آثار ادبي داستاني كه هدف خود را در لفافه بيان و القا میكنند و طبيعتاً تأثير عميقتري دارند. بیشترین الگوسازیهاي اين داستانها مربوط به چهارده معصوم(ع) است و به ایمان، صداقت، صبر و مقاومت، عدالت، اطاعت نکردن از طاغوت و بخشندگی این بزرگان اشاره دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و مقایسهی اخلاق در حدیقه الحقیقه و مثنوی معنوی
نویسنده:
صدیقه حسینپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
مثنوی معنوی
,
اخلاق
,
نقد ادبی
,
شعر عرفانی
,
حدیقه الحقیقه
,
ادبیّات فارسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلال الدین محمدبن محمد
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
سنایی، مجدودبن آدم
,
مولوی، جلال الدین محمد بن محمد
,
سنایی، مجدودبن آدم
چکیده :
اخلاق از دیر باز مورد توجّه بشر بوده ؛ زیرا ،آن را راهی برای رسیدن به سعادت خویش یافته است . اندرزها و تعالیم اخلاقی، همواره جزو مفاهیمبرجستهی شعر بوده و شعرا ،تلاش زیادی برای نشر فضایل اخلاقی داشته و هر یک به شیوه و روش خاص خود بدان پرداختهاند. سنایی و مولوی از جملهی این شعرا هستند که نقد و مقایسهی اخلاق ،در دو اثر حدیقه الحقیقه و مثنوی موضوع این پژوهش است. اساس نظام اخلاقی سنایی بر پایهی دین استوار است . وی راه رسیدن به مرتبهی کمال را گذر از جادّهی شریعت میداند . اخلاق مورد نظر مولانا ،علیرغم پایبندی به شریعت و اصول دین احمدی ، تا حدود زیادی وام گرفته از اندیشههای صوفیانه است. او با رویکردی عرفانی به مباحث اخلاقی میپردازد.سنایی برای طی کردن طریق سعادت ،چراغ عقل را برمیافروزد و علم و عمل را ارج مینهد و مولانا ضمن به رسمیّت شناختن عقل و علم، عشق و دستگیری پیر طریقت را نردبان صعود میداند . در این تحقیق، ابتدا به بررسی اجمالی زندگی و آثارسنایی و مولویپرداخته شده است،سپس جایگاه سنایی و مولوی در عرصهی شعر فارسی بررسی شده و از تأثیر و تأثّرهای این دو شاعر از یکدیگر و پیشگامی سنایی در عرصهی شعر عرفانی وسرآمدی مولوی در این حوزه سخن به میان آمده و در ادامه نقد ادبی و شیوههای مختلف آن بررسی شده است. تعریف اخلاق ،هدف، اهمّیّت و ضرورت آن و مکاتب اخلاقی جهان و امتیازهای مکتب اخلاقی اسلام از دیگر موضوعات مطرح شده در این تحقیق استهمچنین به بررسی ارتباط اخلاق با علم ، سیاست ،دین و عرفان و بیانتفاوتها و شباهتهای اخلاق عابدانه و عارفانه پرداخته شده است . بررسی نظام وتعالیم اخلاقی سنایی و مولوی و تحلیل رذایل و فضایل مطرح شده، در این دو اثر از اساسیترین مباحث این پژوهش است .در پایان روشهای تربیت اخلاقی در حدیقه و مثنویبررسی و مقایسه شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و مقایسه ویژگی های انسان کامل در اسلام، ادبیات عرفانی و اومانیسم
نویسنده:
آرزو امین خندقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
متون عرفانی
,
زبان عرفانی
,
کمال
,
انسان کامل (کلام)
,
نقد ادبی
,
صوفیان
,
ادبیّات فارسی
,
غایت شناسی
,
انسان باوری
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
خدا(یهودی- مسیحی)
چکیده :
در این رساله به بررسی نظرگاه هر یک از سه تفکّر اسلامی ،عرفانی و اومانیستی در بارهی انسان، جهان، خدا، غایت و کمال انسان پرداخته شده است. کمال ، در هر یک از مکاتب یاد شده تعریف شده و عوامل و موانع رسیدن به آن نیز طرح شده است. ضرورت وجود انسان کامل و جایگاه او در جهان و در ارتباط با خدا، انسانها و موجودات دیگر نیز، مطلبی است که در این جستار، بیان شده است.در پایان، پس از نقد اومانیسم، به عنوان مکتبی که مدّعی انسان مداری و حمایت از انسان میباشد، به مقایسه و نقد مولّفههاییاد شده در بارهی کمال ،انسان کامل و مسایل پیرامون آن در سه مکتب یاد شده با روش عقلی و استدلالی و استفاده از آیات و روایات پرداخته شده است. بهترین الگوی انسان کامل ، انسان کاملی است که اسلام، معرّفی میکند.انسان کامل اومانیسم، سیمایی مادّی دارد؛ قدرتمندِ لذّت پرستی است که دست به حیوانیترین اعمال و رفتار میزند. انسان کامل صوفیّه هر چند قرب خدا را پیش چشم دارد ولی سر در گریبان خویش است و اهل افراط و تفریط در امور دنیا و آخرت.انسان کامل اسلام هم برای دنیایش تلاش میکند و هم برای آخرت.صالح و مصلح است و صفات عالی انسانی در او به اوج خود رسیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آراء و اندیشههای بیدل دهلوی و سنجش آن با افکار ابنعربی با تکیه بر فصوصالحِکَم، ترجمانالأشواق و کلّیّات بیدل
نویسنده:
سعید قاسمی پُرشکوه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ادبیّات فارسی
,
ابن عربی، محمدبن علی
,
هنر و علوم انسانی
,
اندیشه ادبی
,
هنر و علوم انسانی
,
ابنعربی، محمدبن علی
,
فصوص الحکم (کتاب)
,
اندیشه ادبی
,
بیدل دهلوی، عبدالقادربن عبدالخالق
,
ترجمان الاشواق (کتاب)
,
کلیات بیدل
چکیده :
بیدل دهلوی، شاعر و عارف قرن یازدهم هجری، آثار عرفانی فراوانی دارد که در شکلگیری آنها اندیشههای عارفان پیش از او و مکتبهای عرفانی گوناگون اسلامی و هندی تأثیر بسیاری داشته است. این میان ابنعربی اندلسی برجستهتر از همه عارفان است و در جایجای آثار بیدل میتوان ردّ پای اندیشههای ابنعربی را به وضوع مشاهده کرد، بهویژه در مثنویهای محیط اعظم و عرفان او که متأثّر از ساختار فصوصالحِکَم و اندیشههای مندرج در آن و فتوحات مکّیّه ابنعربی است. در پژوهش حاضر در بابِ بررسی تطبیقی آرا و اندیشههای بیدل دهلوی و سنجش آن با افکار ابنعربی تدوین گردیده است و در آن به دو موضوع کلّی و اصلی عرفان یعنی بحث «هستیشناسی» و «انسانشناسی» پرداخته شده است و موضوعهای بسیاری از جمله «عدم»، «حضرات وجود»، «تغافل»، «تجلّی»، «تمثیلهای انسان» و... اشاره و ذیل این دو عنوان کلّی فهرست شده است و در هر بخش به اهمّ مسائل مشترک آثار این دو عارف نامدار اشاره گردیده است تا بدین ترتیب، با استناد به آثار بیدل دهلوی میزان تأثیرپذیری او از اندیشههای ابنعربی روشن گردد و در این میان، راهی برای کشف اندیشههای بیدل باز شود و مددی برای بیدلپژوهان معاصر باشد. این پژوهش مبتنی بر این پرسش است که میزان تأثیرپذیری بیدل از ابنعربی تا چه حدّ است و فرضیه پژوهش آن است که بیدل دهلوی در بسیاری از کلّیّات آثار خود از اندیشههای ابنعربی تأثیر پذیرفته است. برای پاسخگویی به پرسش اصلی پژوهش حاضر، با توّجه به آثار ابنعربی و بیدل موضوعات مشترکی میان آثار این دو انتخاب گردیده است و به سنجش و تطبیق میان آنها پرداخته شده است و در نهایت بدین نتیجه دست یافته که بیدل دهلوی در جایجای آثار خود از اندیشههای ابنعربی اندلسی متأثّر بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
تعداد رکورد ها : 192
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید