جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
03. انسان شناسی Human nature
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
تعداد رکورد ها : 1081
عنوان :
مقایسه مولّفه های ارزش شناسی و انسان شناسی حکمت متعالیه ملاصدرا و اگزیستانسیالیسم الهی
نویسنده:
مجید فیروزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
ارزششناسی
,
انسان شناسی اگزیستانسیالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت متعالیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
هدف این پژوهش مقایسه مولّفههای ارزششناسی و انسانشناسی حکمت متعالیه ملاصدرا با اگزیستانسیالیسم الهی (کییرکگارد ، یاسپرسو مارسل ) میباشد. حوزه معرفتی فلسفه تعلیم و تربیت فارغ از تعاریف بسیار گوناگونی که درباره آن وجود دارد، از دو منظر کلّی قابل بررسی است. از منظر اوّل، این حوزه معرفتی به مثابه قلمروی در طرح دیدگاهها و نظریات فلسفی درباره ارزش و انسان محسوب میشود که سابقهای به اندازه تاریخ تفکّرات بشری دارد. و منظر دوّم، میتوان با مقایسه مولّفه-های ارزششناسی و انسانشناسی حکت متعالیه ملاصدرا و اگزیستانسیالیسم الهی به وفاقها، شباهتها، تأثیر گذاری و تأثیر پذیری از یکدیگر پی برد. این پژوهش روش اسنادی_ تحلیلی میباشد. برای جمع آوری دادهها از روش سند کاوی استفاده شده است. برای این منظور به کتابها، مدارک، اسناد، پایگاهها و مقالات و پژوهشهایی که به دیدگاه ملاصدرا و اگزیستانسیالیسم الهی پرداختهاند، مراجعه شده است. در تحلیل دادهها از روش توصیفی_ تحلیلی استفاده شده است. ملاصدرا درباره ارزشها میگوید: ارزشها با زوج محمولهای حسن و قبیح، خیر و شر، مصلحت و مفسده، حق و باطل و طیب و خبیث و مانند اینها شناخته میشوند. منشأ ارزشها در کمالات وجودی فرد، سیر تکاملی نفس و کمالات اولی میباشد. آزادی و حرّیت، عشق و تزکیه نفس. این ارزشها خاصّ انسان و زمینه قرب الهی هستند. اگزیستانسیالیستهای الهی معتقدند ارزشها را انسان با انتخابهایش خلق و آفرینش میکند. و هیچ ارزش ثابتی در دنیا وجود ندارد. ارزشهایی مانند ایمان به خداوند، ارتباط، آزادی، اختیار، تفرّد، مسئوولیت، کرامت و عشق در بین آنها دارای اهمیّت میباشد. درباره انسان ملاصدرا میگوید: مقام انسان فراتر از مقام سایر موجودات، حتّی ملائکه است (اشرف مخلوقات بودن). هر چند صدرا معتقد به وحدت نفس و جسم است . جسم را مرتبه نازله نفس میداند ولی در نهایت به ثنویّت اعلی و ادنی درباره نفس میرسد. صدرا هویّت انسان را پسینی نه پیشینی میداند و معتقد است انسان خود باید سرنوشت خویش را بسازد. اگزیستانسیالیستهای الهی معتقدند، تنها انسان است که از وجود برخوردار میباشد و باید تلاش کند که هستی دار گردد. انسان نباید خود را در این دنیا به امور بی فایده مشغول سازد. انسان باید از مرحله داشتن به بودن برسد. و در این راه ارتباط با دیگران در جهت هستی دار شدن از اهمیّت بیشتر برخوردار است. آنها معتقدند انسانها در این جهان با وضعیتهایی روبهرو هستند و گریزی از آنها نیست، زلزله، سیل، مرگ، و... در مورد مرگ اعتقاد دارند که با مرگ افق تازهای به روی انسان گشوده میشود و انسان فنا ناپذیر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرک؛ زمینه های پیدایش، راهکارهای زدایش
نویسنده:
منیره فرقانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
آسیب شناسی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
شرک
,
گناه کبیره
,
ولایت فقیه
,
ولایت فقیه
,
هوای نفس
,
گناه کبیره
,
نفس انسان
,
هنر و علوم انسانی
,
حدیث و علم الرجال
,
ایمان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
حدیث و علم الرجال
,
هنر و علوم انسانی
,
حدیث و علم الرجال
,
اهانت به مقدسات
,
حدیث و علم الرجال
,
اهانت به مقدسات
,
اهانت به مقدسات
,
هنر و علوم انسانی
,
غرور و تکبر
,
اهانت به مقدسات اسلام
چکیده :
زبان خامه ندارد سر بیان فراق وگرنه شرح دهم با تو داستان فراقشرک این خطای هجران آفرین، انسان را از اعلی علیین به ادنی مراتب هبوط میدهد. آشفتگی و اسارت، پراکندگی و افتراقِ آدمیان، همه از سر شرکی است که (پنهان و آشکار) بدان دچارند.آتش این هجران و خسران چنان سوزان است که پیش گیری از ابتلای بدان بسی نیکو، و چاره جویی برای مبتلایان بسی لازم و ضروری است. پس با تأسی به آیات قرآن کریم که بهترین راهنمای شرک زدایی و اقامۀ توحید است زمینه ها و بسترهای شرک را بررسی نموده، آن را بر چهار قسم یافتهایم؛ برخی از آیات، طبع کفران پیشۀ انسان را زمینه ساز شرک معرفی نموده است. برخی دیگر، معرِّف زمینههای اعتقادی و مبانی نظری شرک است که آسیب های عقل نظری راتبیین میکند. گروه دیگری از آيات معرِّف زمینههای رفتاری شرک است و آسیب های عقل عملی را متذکر میشود. و سرانجام آیاتی که بر زمینههای ارتباطی و اجتماعی شرک تأکید دارند که ناظر بر ارتباطات جنی و انسی است.از سوی دیگر تعمق در برخی از آیات، رابطه و تعامل این چهار زمینه را مینمایاند. به طوریکه تأثیر زمینههای انسان شناختی را بر زمینههای اعتقادی، زمینههای رفتاری و زمینههای ارتباطی شرک به رخ میکشد. و به همین گونه تأثیرگذاری سایر زمینهها بر یکدیگر را بیان میدارد. بر اساس این شواهد قرآنی و تحلیل های عقلی و ضمنی آن میتوان گفت این زمینهها با هم تعامل دارند و بر یکدیگر دامن میزنند. این در واقع همان تعامل میان ولایت، طبع، عقیده و عمل است.تعقل و توجه به تأثیر متقابل عقیده و عمل، و مناسبات خارجی ناشی از آن، نگرشی نو را در جهت شرک زدایی فراهممیکند. این شرک زدایی مبنی بر آسیب شناسی دو نوع تعامل است: یکی تعاملات عقل نظری و عقل عملی، و دیگری تعاملات ولایت، عقل نظری و عقل عملی است. روایات متعددی مؤید است که با اصلاح اساسی آسیب های ارتباطی سایر زمینهها در ره توحید سامان مییابد. اصلاح اساسی آسیب های ارتباطی چیزی نیست مگر تحقق و تداوم یافتن حکومت بر حق حضرت بقیة الله الاعظم (روحی و ارواح العالمین له الفداء) که در آن مردم و والی حق یکدیگر را ادا نموده تا حق پروردگار که همان اقامۀ عدل است ادا شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه مبانی فلسفی تربیتی دیدگاه امام علی (ع) با تاکید بر محور انسانشناسی و دلالتهای تربیتی آن در آموزش از راه دور
نویسنده:
معصومه بخشش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
آموزش از راه دور
,
تربیت
,
روانشناسی تربیتی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
روانشناسی تربیتی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
پژوهش حاضر با موضوع مطالعه مبانی فلسفی تربیتی دیدگاه امام علی (ع) با تأکید بر محور انسان شناسی و دلالتهای تربیتی آن در آموزش از راه دور شامل 5 فصل می باشد.فصل اول کلیات تحقیق شامل: واژگان کلیدی، بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، کاربردهای تحقیق،اهداف تحقیق که سوالات آن نیز با توجه به این اهداف طرح شده و عبارتنداز: تحلیل دیدگاه فلسفی امام علی نسبت به انسان بعنوان موضوع تربیت ، تحلیل دیدگاه تربیتی امام علی نسبت به انسان به عنوان موضوع تربیت ، تحلیل دیدگاه فلسفی تربیتی امام علی نسبت به نقش معلم در تعلیم و تربیت، تحلیل دیدگاه فلسفی تربیتی امام علی نسبت به نقش دانش آموز در تعلیم و تربیت، استخراج دلالتهای تربیتی آموزش از راه دور از دیدگاه امام علی،پژوهشگر در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل تک تک سوالها پرداخته و در پاسخ به سوال اول 3محور سرشت انسانی در نگاه امام علی ،انسان، موجودی دو بعدی ، مکانت و منزلت انسان آرمانی ،سوال دوم3 محوراهداف تربیت ، ابعاد تربیت از دیدگاه امام علی، روشهاى تربیت ، سوال سوم3 محور چه کسی می تواند مربی باشد؟، پیش نیازهاى روانشناختى و تربیتى براى برقرارى ارتباط درست با جوانان ، ویژگیهای روش آموزشی امام علی سوال چهارم 3 محور عقل و رشد سنى، اهداف تربیت، شیوه های تربیتمطرح می شود. ودر پاسخ به سوال پنجم2محور عدالت از دیدگاه امام علی ،آزادی تعلیم وتربیت برای همه اقشارو بدون محور مکان و زمان و ارتباط اینها با دیدگاه امام علی پرداخته شده است.و در فصل پنجم به نتیجه گیری در مورد این پنج سوال پرداخته شده فصل دوم هم مبانی نظری پژوهش و پیشینه تحقیق فصل سوم هم نوع و روش تحقیق که بنیادی و روش آن سنذی- تحلیلی است توضیح داده شده است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هویت انسان و عناصر سازنده آن از دیدگاه صدرا (ره)
نویسنده:
اکرم تفتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
هویت
,
حرکت جوهری
,
اصالت وجود
,
نیت
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
ایمان
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
تجرد نفس (فلسفه)
چکیده :
اهمیت مباحث انسان شناسی بر هیچ کس پوشیده نیست. خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید:«ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون؛ خلق نکردم جن و انس را مگر برای اینکه مرا عبادت کنند.» پس غایت خلقت انسان تقرب الی الله است و این امر میسر نمیشود، مگر اینکه عصاره هستی(انسان) خودش را به درستی بشناسد و جایگاه خود را در هستی بیابد؛ زیرا کسی که به خود جاهل باشد به غیر خود جاهلتر است. صدرالمتالهین با تأسیس اصالت وجود و حرکت جوهری در مباحث انسان شناسی تحولی شگرف به وجود آورد. در این نوشتار دیدگاه صدرا(ره) در مورد هویت انسان و عناصر سازنده آن مورد بررسی قرار گرفته است. از دیدگاه صدرا(ره) نفس، یک حقیقت تعلقی است و اضافه مقوم وجودی نفس است. این حقیقت تعلقی جوهر است که افعال خود را به واسط? قوایی که همه مجرد هستند انجام میدهد؛ این جوهر مجرد، جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء است؛ همچنین انسان مجموعهای از نفس و بدن است که هر دو به یک وجود موجودند؛ و بدن، حکم ماده و نفس، حکم صورت را برای انسان دارد و چون قوام هر موجودی به صورت آن است؛ بنابراین هویت و حقیقت انسان همان فصل اخیر اوست. از دیدگاه صدرا(ره) نفس انسان دارای حد ثابتی نیست به همین دلیل انسان موجود پیچیدهای است که فلاسفه با تمام توان فکری از درک کامل او عاجز ماندهاند.صدرا(ره) شناخت نفس را در پرتو کتاب و سنت جست و جو میکند و بدون بهرهمند شدن از مشکات نبوت این شناخت را میسر نمیداند. از دیدگاه او، سه عنصر مهم در ساختن نفس دخیلاند؛ در این نوشتار پس از بیان اصول صدرا(ره) در علم النفس به معرفی این سه عنصر و نقش هر کدام در ساختن هویت انسانی پرداخته و نقش ایمان در تعیین این هویت مورد بررسی قرار گرفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نیازهای معنوی انسان در قرآن
نویسنده:
شهربانو عباس زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
معنویت
,
رشد اخلاقی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
ماهیت
,
ماهیت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مفهوم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
نیاز انسانی
,
باور دینی
چکیده :
کل نظام خلقت، براساس نیاز و احتیاج بهوجود آمده استو از طرف دیگر انسان به عنوان یک مخلوق در این نظام، موجودی نیازمند است. به لحاظ دو مبدأ در آفرینش انسان، دو گرایش هماهنگ با دو مبدأ نیز در درونش نهاده شده است. 1- مبدأ ملکوتى انسان گرایش به اصل خود یعنى عالم ملکوت دارد؛ لذا کششهاى فطرى انسان همواره به سوى خدا بوده و خواستههاى بىنهایت فطرت انسان به سوى شناخت و پیوند با اصل خویشتن است. انسان از این بعد به شناخت و پرستش خدا مفطور شده است. 2- در مقابل بعد ملکوتی، بعد طبیعى وجود دارد که گرایش به اصل خود یعنى عالم ملک و عالم ماده دارد؛ همانطور که فطرت گرایش به ملکوت دارد، طبیعت انسان گرایش به فجور دارد و انسان به هر دو گرایش وجودى خویش آگاه است. انسان در وجود خود دوگونه نیاز دارد: نیازهای مادی از قبیل نیاز به نان، آب، مسکن و...، و همچنین نیازهای معنوی از قبیل نیاز به پرستش، عبادات، محبت و اموری از این قبیل. هر دوی این نیازها در همهی انسانها وجود دارد. نیازهای مادی، نیازهایی موقت هستند و نیازهای معنوی، نیازهایی هستند که به طور کلی به سه بخش معرفتی(شناختی)، اعتقادی و اخلاقی تقسیم میشود و انسان را در جهت رسیدن به یک زندگی آرام و الهی راهنمایی و شخصیت فرد را تشکیل میدهند و همچنین هدف نهایی برآوردن آن نیازها رسیدن به قرب الهی و کمال است، مثلا «ذکر و یاد خدا» به عنوان یک نیاز معنوی محسوب میشود که باعث آرامش روحی و روانی انسان میشود.عبادت نیز به عنوان یک نیاز معنوی مطرح میشود؛ خداوند متعال همه موجودات را برای عبادت کردن آفریده است. از آیات و روایات مختلف نیز این برداشت میشود که نیازهای معنوی به اموری گفته میشود که انسان را در جهت زندگی بهتر و رسیدن به کمال هدایت میکند. هدف این پژوهش، بررسی اهمیت انسانشناسی، ویژگیهای انسان، انواع نیازهای معنوی و آثار آن در زندگی است.کلیدواژهها: معنویت، ماهیت انسان, نیازهای معنوی، آثار معنویت، روانشناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی انسان شناسی در اندیشه فوکو ومطهری ودلالت های تربیتی آن در اهداف تعلیم وتربیت
نویسنده:
ابراهیم نجمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
علوم انسانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اهداف تربیت
,
فوکو
چکیده :
این تحقیق بارویکرد نظری در پی مقایسه انسان شناسی فوکو ومطهری ودلالت های تربیتی آن در اهداف تعلیم وتربیتاست. حاصل آنکه انسان شناسی فوکو برقدرت متمرکز است وبه انسان نگاهی از بیرون دارد به همین جهت به ماهیت انسان کاری ندارد.اخلاق فوکویی اخلاقی تجربی ونتیجه گراست که رسیدن به سلامت فردی و زیبایی درونی غلیت وآرمان نهایی آن است.فوکو به عنوان فیلسوف پست مدرن مخالف جهان شمولی وقائده گرا بودن عقل است به زعم وی تکیه زیاد بر عقل اقتدار در پی دارد در تربیت اخلاقی مورد نظر فوکو مهم فرد فرد انسان ها هستند و هدف رسیدن به نتیجه مطلوب وخوشایند است.در حالیکه در نظر مطهری امسان کامل،انسانی است که تمام ارزش های انسانی به طور هماهنگ و متوازن دراو رشد یابد. مطهری دیدگاه خویش را بر اساس آموزه های اسلام اینگونه بیان میکند که انسان برای تحول درونی خویش باید بخواهد واین خواست محقق نیست مگرآنکه در درونش انگیزه ای برای ارده ی وجود داشته باشد. از نظر مطهری هر یک از نظام های تربیتی اهداف خاصی را مدنظر دارند وهمه فعالیت های خود را برای تحقق آنها مصروف میدارند.کلید واژه ها: انسان شناسی،اهداف تربیت،فوکو،مطهری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی انسان شناختی کرامت انسان از دیدگاه اسلام با نگاه به مبانی حقوق بشر غرب
نویسنده:
ابجد کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
خردورزی
,
اختیار
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اختیار
,
نگرش دینی
,
معارف اسلامی
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
جامعه غربی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
شان انسانی
,
جامعه غربی
,
جامعه غربی
,
شان انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
شان انسانی
,
عملگرایی
چکیده :
از دیدگاه اسلام، انسان از کرامت و شرافت ویژهای برخوردار است. کرامت انسان به لحاظ انسانشناختی، بر یک سری مبانی استوار است که از حیثیت والای انسان در هستی حکایت میکند. انسان کریم در اسلام برترین مخلوق خداوند معرفی شده است مخلوقی که به جهت داشتن روح الهی، خرد و برخورداری از نعمتهای مادی ومعنوی، در جهت قرب الهی سیر میکند. انسانِ با شرافت و کرامت، در این سیر به هدف والا میاندیشد؛ خود را اسیر دنیای محدود و فانی نمیسازد؛ اکتفا به لذتهای وهمی را ظلم به رسالت انسانی خویش میداند و از هرگونه غرور و خودخواهی میگریزد؛ همت خویش را با ارزشهای الهی همگون نموده و کرامتی بالاتر از کرامت ذاتی یعنی کرامت ارزشی را کسب میکند. اما حقوق بشر غرب، مبانی متفاوتی با آنچه برای کرامت انسان از دیدگاه اسلام دارد را تعریف میکند. در مبانی حقوق بشر غرب، که زیر بنای فکری آن را اندیشههایی از قبیل اومانیسم، حقوق طبیعی، پوزیتویسم و پراگماتیسم، تشکیل میدهد؛ همه انسانها به واسطه قدرت عقل و اختیاری که دارند، از یک نوع کرامت ذاتی و سلب نشدنی برخوردارند. انسان در اندیشه غرب موجودی مستقل، متکی بهخود و دارای موجودیتی از آنِ خود تلقی شده است که به هیچ قدرتی وابسته نبوده و از هیچ نیروی مافوق استمداد نمیجوید. در این پایان نامه، ضمن بررسی مبانی انسان شناختی کرامت انسان، به ارزیابی مبانی حقوق بشر غرب میپردازیم که براساس دیدگاه اسلام، مبانی همچون اومانیسم، پوزیتویسم و پراگماتیسم که مبنای فرهنگ غرب در حقوق بشر شده است، مورد نقد قرار میگیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی هنرهای مرتبط با چشم زخم در فرهنگ ایران- اسلامی معاصر و ریشه های تاریخی و مردم شناختی آن
نویسنده:
پریوش سیاه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
تکامل تاریخی
,
خرافه
,
03. انسان شناسی Human nature
,
شرّ
,
فرهنگ اسلامی
,
فرهنگ عامه
,
شور چشمی
,
شر
,
رمز
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
پژوهش در هنر
,
جامعه معاصر
,
ایران
,
پژوهش در هنر
,
جامعه معاصر
چکیده :
این پژوهش به بررسی و مطالعه باستانشناسی و مردمشناسی چشمزخمها (بخصوص چشموارههای آبی) و همچنین هنرهای مرتبط با چشمزخم با شناخت فنون شیشهگریکه در ساخت چشموارههای آبی کاربرد دارند پرداخته است. امروزه در جامعه ایرانی-اسلامی چشموارههای آبی شیشهای به عنوان مصنوعات در فرهنگ عامه رواج یافتهاند. با مطالعه دادههای باستانشناسی در مورد چشمزخمها ریشههای شکلگیری و بکارگیری مصنوعاتی که در این زمینه در آداب و رسوم مردمان رایج است، مشخص و روشن میگردد. همچنین مطالعه این مواد در زمینه مردمشناسی دین و آیین، میتواند جنبههایی از آن باورها و اعتقادات وابسته به آن را در فرهنگ عامه بیان کند. پرسش اصلی در این پایاننامه در مورد ریشههای تاریخی این چشموارههای آبی و حضور این مصنوعات در جامعه ایرانی-اسلامی به عنوان کالاهای مربوط به باور و اعتقاد به چشمزخم است. فرضیهای که در راستای این پرسش به وجود آمده غیر ایرانی بودن ریشههای تاریخی و شکلگیری این چشموارههای آبی است. روشهای گردآوری دادهها به دو شیوه کتابخانهای و میدانی انجام گرفته است. دادههای مورد مطالعه در این پژوهش به وسیله منابع بهدست آمده از مطالعات باستانشناسی در دو بخش متون و اشیاء باستانی در مورد چشمزخمها و همچنین مطالعات مردمنگاری که تاکنون در مورد چشمزخم صورت گرفته میباشد. روش گردآوری دادهها بر اساس ماهیت به صورت کیفی وتوصیفی بودهاست. جامعههای مورد مطالعه برای پژوهشهای مردمنگاری شامل روستای پیربالا از توابع شهرستان مرند در آذربایجانشرقی و شهر تبریز میباشد. از نتایج و دستاوردهای این پژوهش آگاهی به جهانشمول بودن پدیده چشمزخم است و اینکه چشمزخم اختصاص به یک فرهنگ خاص ندارد. در متون اسلامی هرچند چشمزخم به مثابه یک امر شرارتبار و آسیبرسان پذیرفته میشود، اما بهعنوان بخشی از روان خود انسان و نه نیرو یا موجودی خارج از وی در نظر میآید. در فنشناسی چشموارههای آبی فنون شیشهگری سنتی مانند شیشه موزائیکی و روش هزارگل در اکثر مهرههای چشمی مورد مطالعه از باستان تا کنون استفاده شدهاست. در باور به چشمزخم و آداب و رسوم مرتبط با آن در میان مردم روستای پیربالا و شهر تبریز با گونهای تلفیق میان عناصر دینی و غیر دینی مواجه هستیم که در ساحتهای گوناگون زندگی روزمرهاشان نمایان است. مشاهده شد که چشموارههای آبی با مدرن شدن جامعه تبریز وارد عرصههای زندگی مردمان این شهر شدهاست و در روستای پیربالا به عنوان جامعه سنتی ایرانی-اسلامی چشموارههای آبی حضور ندارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آرای تربیت اخلاقی مطهری و نظریه اخلاق گفتمانی هابرماس
نویسنده:
حسنآقا یوسفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت اخلاقی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
کرامت
,
یورگن هابرماس
,
شناخت شناسی
,
آزادی
,
عدالت(فقه)
,
عدالت
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
آموزش و پرورش و تحقیقات تربیتی
,
درباره هابرماس
چکیده :
اخلاق از مسائل مهم در زندگی بشر است. همه فلاسفه و مربیان از گذشته تا به امروز به مسئله اخلاق به عنوان یکی از مسائل اساسی بشر پرداخته اند و هر یک در نظریه های خود به تعبیر و تفسیر اخلاق، رابطه اخلاق با زندگی بشر، وجدان اخلاقی و یا مطلق و نسبی بودن قضایای اخلاقی اشاره کرده اند.در تحقیق حاضر موضوع تربیت اخلاقی از دیدگاه دو متفکر نامدار، مرتضی مطهری و یورگن هابرماس بررسی می شود. در یک دیدگاه نظریه ای از اخلاق تبین شده است که اخلاق را با دین و وجدان درونی انسان ها عجین شده می داند. مطهری به عنوان اندیشمند مسلمان برای اخلاق چنین نظریه ای ارائه کرده است. بر طبق این دیدگاه انسان ها از هویتی برخور دارند که خداوند در درون آنها از روح خود دمیده است و در مفهوم اخلاق نوعی قداست وجود دارد.چنین نظریه ای در باره اخلاق، بعضی دلالت ها را برای تربیت اخلاقی به دنبال دارد که بیشتر تبیین کننده رویکرد اخلاق و تربیت اسلامی با اهداف، اصول و تنظیم محتوای آموزشی اسلامی است. اما با این حال، عدم توجه به اخلاق خادم، عادات فعلی، و مونولوگ بودن بعضی از دیدگاه های وی، از جمله انتقادات وارد بر آراء تربیت اخلاقی مطهری است.در دیدگاه دوم نظریه اخلاق گفتمانی هابرماس فیلسوف معاصر نئومارکسیسم همراه با دلالت های آن در تربیت اخلاقی و چگونگی کاربست این نظریه در تعلیم و تربیت، بررسی می شود. بر خلاف نظریه مطهری، هابرماس اخلاق را فاقد بنیاد دینی و متافیزیک می داند. به نظر هابرماس، اخلاقیات ریشه در شناخت، گفتمان و در نهایت اجماع انسان ها دارد نه در فطرت آنها. از نظر وی دستورات الهی اعمال اخلاقی ما انسان ها را هدایت نمی کند. بلکه آنها بر اساس زیست جهان با استدلال و تفاهم افراد به وجود می آیند. چنین دیدگاهی اهداف و اصول خاصی را جهت کاربست تربیت اخلاقی ارائه می دهد که از جمله تدارک برنامه های درسی متنوع و قابل انعطاف در برنامه ریزی تربیت اخلاقی است. دیدگاه هابرماس از سوی اندیشمندان مختلف به خصوص پست مدرن ها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. عدم تعریف عدالت، نبود اختیار در انسان و هم رتبه بودن معلم و دانش آموز از جمله انتقادهای وارد بر نظریه اخلاق گفتمانی هابرماس است.از آنجاکه مطهری و هابرماس هر دو از اندیشمندان معاصر محسوب میشوند که، مکاتب سرمایهداری و مارکسیسم را مورد مطالعه و نقد قراردادهاند. و علاوه بر آن دیدگاههای مختلف فرق اسلامی از طریق مطهری و دیدگاههای اندیشمندان نسل اول مکتب فرانکفورت بوسیله هابرماس مورد تجزیه و تحلیل و بازسازی قرار گرفته است، فلذا هر دو شخصیت منتقد به حساب می آیند و در مقوله های مانند عدالت و آزادی و اکتسابی بودن اخلاق مشابهت های وجود دارد.جهت وصول به اهداف تحقیق؛ مبانی فلسفی، اخلاقی، رویکردها، اصول، اهداف، تشابهات و تفاوت دیدگاههای دو اندیشمند فوق در تربیت اخلاقی و چگونگی کار بست این دیدگاه ها در تعلیم و تربیت، به روش پژوش تحلیلی که به طریق کتابخانهای با استفاده از فیش برداری از اسناد اصلی، مدارک و منابع گردآوری گردیده است، پس از تجزیه و تحلیل، نتیجهگیری به عمل آمده است. تحقیق در پایان با ارائه پیشنهادات و طرح محدودیتهای پژوهش به پایان رسیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه مبانی نظری معنی درمانی فرانکل با دیدگاه شهید مطهری
نویسنده:
ایمان نظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
مبانی نظری
,
آزادی
,
روانشناسی تربیتی
,
فرانکل، ویکتور امیل
,
معنی درمانگری
,
درباره مرتضی مطهری
چکیده :
تحقیق حاضر با هدف مقایسه مبانی نظری معنی درمانی فرانکل با دیدگاه شهید مطهری صورت گرفته است. در این تحقیق از شیوه تحلیل محتوا برای بررسی اهداف و سوالات اصلی پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. منابع استفاده شده در پژوهش مربوط می شود به همه آثار فرانکل که به فارسی ترجمه شده است و کتابهایی که در زمینه معنی درمانی و نظریات مشاوره که به نگارش یا ترجمه درآمده است و همچنین نمونهکتابهای شهید مطهری که در آنها مباحث مربوط به انسانشناسی و هستی شناسی و فلسفه مطرح شده است. در این پژوهش ابتدا نظریه معنی درمانی فرانکل و مبانی فلسفی آن و مفاهیم کلیدی نظریه مطرح شده و بعداً از آن، دیدگاه شهید مطهری و مبانی انسان شناسی و هستی شناسی آن و کاربرد این مبانی در مشاوره مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج نشان داد که مفهوم هستی و ماهیت انسان، اراده معطوف به معنا و معنا جویی انسان، آزادی اراده و محدودیت های آزادی انسان و معنا و هدف زندگی انسان از جمله مبانی هستی شناسی و انسانشناسی دیدگاههای فرانکل و مطهری می باشند.همچنین بین دیدگاه معنی درمانی فرانکل و شهید مطهری مفاهیم مشترک از جمله : ماهیت وجودی انسان، آزادی، مسئولیت و تکلیف پذیری، معنا جویی، هدفمندی، خودآگاهی، خلاء معنوی و وجودی، معنای عشق و کار و تلاش وجود دارد.واز مبانی انسان شناسی و هستی شناسی دیدگاه شهید مطهری می توان نظریه علمی را استخراج کرد که در روانشناسی و مشاوره از آن استفاده برد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
تعداد رکورد ها : 1081
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید