جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
صفات ثبوتیه ذاتیه
>
حیات
>
حیات اخروی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 80
عنوان :
تحلیلی از مبانی و مؤلفههای مثبتاندیشی و راهکارهای پیدایش آن در اسلام و عهدجدید
نویسنده:
مسعود آذربایجانی؛ زهرا محققیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات تطبیقی
,
روانشناسی دین
,
ثقه
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
فلسفه دین
,
مثبت اندیشی در اسلام
,
مثبت اندیشی در مسیحیت
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
حیات ابدی ,
حیات اخروی ,
اناجیل اربعه ,
انجیل لوقا ,
انجیل متی ,
انجیل مرقس ,
هدف زندگی ,
الهیات مسیحی ,
قرآن ,
بینش توحیدی اسلام ,
وعده ملکوت ,
مسیح سرچشمه امید ,
هدفمندی حیات ,
تعالیم یوحنا ,
القای نگرش مثبت ,
مثبت اندیشی در قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
در دنیای کنونی، مطالعات تطبیقی بین ادیان، یکی از راههایی است که موجب ایجاد صلح و همزیستی و تقریب بین پیروان ادیان میشود. یافتن مفاهیم مشترک میتواند اساس گفتگوی شرایع الهی و زمینهای جهت رفع سوءتفاهمها و دستیابی به نقاط مشترک باشد. در این راستا، نوشتار حاضر برآن است که به روش توصیفی تحلیلی، به بررسی مفهوم مثبتاندیشی، در متون دینی اسلام و مسیحیت پرداخته و مبانی مشترک و مورد اختلاف این دو حوزه را در موضوع فوق کشف نماید تا بدینوسیله، به تعاریف مبنایی تعالیم ادیان در راستای تفاهم پیروان آنها کمک کرده باشد. برای نیل بدین هدف، ابتدا واژهشناسی مفهوم مثبتاندیشی در اسلام و مسیحیت انجام شده و سپس راهکارهای ایجاد و تقویت آن، در هریک از ادیان فوق، بررسی گردیده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مفهوم مثبتاندیشی در ادیان توحیدیِ اسلام و مسیحیت از راه کلید واژه امید قابل پیگیری است که متعلق اصلی این امید، در بینش توحیدی اسلام، خداوند سبحان و در اناجیل سهگانه (متی، مرقس و لوقا) و نیز تعالیم پولس، وعده فرا رسیدن ملکوت است. در تفکرات یوحنا نیز، مسیح سرچشمه امید بهشمار میآید. البته گرچه پیرامون کیفیت دستیابی به این امید و راهکارهای تقویت آن، در ادیان فوق، اختلافاتی وجود دارد اما بهطور کلی، امید، در دو حوزه فوق، مرتبط با هدفمندی حیات بشر بوده و در راستای زندگانی اخروی آدمی واقع شده است. از آثار و کارکردهای آن نیز، تقویت روح محبت و احسان به سایرین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و دنیا: بررسی نگرشهای متفاوت ادیان به دنیا
نویسنده:
علی رضا شجاعی زند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسلام
,
مسیحیت
,
جهان هستی
,
دین
,
دین و دنیا
,
حیات اخروی
,
عقل و دین
,
رابطه علم و دین نزد کانت
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
سعادت ,
ثنویت ,
آخرت گرایی ,
حقیقت بهشت و دوزخ ,
بودایی ,
ادیان ابتدایی ,
تائوئیسم ,
الهیات اقناعی ,
جامعه شناسی تحویل گرا ,
جامعه شناسی دین خردنگر ,
معانی دنیا ,
ثنویت الهیاتی ,
ثنویت هستی شناختی ,
ادیان دو نشئه ای ,
موضوعیت دنیا ,
تنش با دنیا ,
شرارت ذاتی انسان ,
تنش دین با بدن ,
تعارضات دین و دنیا ,
تعارض دین و سیاست ,
جامعهشناسی دین ,
تعارض عقل و نقل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
«دین و دنیا» از مباحث مورد علاقهی متألهان و فلاسفهی دین است و به همین رو با بیاعتنایی جامعهشناسان دین مواجه بوده است. این مقاله در گام نخست و در راستای مقابله با رویکردهای تحویلی در مطالعات دین، در صددِ رفع برخی از این بیاعتناییهای آسیبرسان است و تلاش دارد نیاز مبرم جامعهشناسی دین به این مباحث را آشکار سازد و جایی را برای آن در فصول مقدماتی مطالعات جامعهشناختیِ دین باز نماید. این تلاش همچنین برای نیل به درک صائب و روشنتری از مفهوم عرفی شدن، که انطباق بیشتری با بنیانهای آموزهای اسلام و شرایط اجتماعی ایران داشته باشد، انجام شده است. مقاله در صدد است در این بازبینی، بر چند حقیقت بدیهی و در عین حال، اذعاننشده دربارهی دین تصریح نماید که تأثیراتی دگرگونکننده بر نظریات عرفی شدن دارند. گام سوم پس از تأکید بر اهمیت دنیا برای ادیان، با مقایسهای میان تلقی ادیان از دنیا برداشته شده است و با این فرض که عقاید و تعالیم دینی، تأثیرات تعیُّنبخشی بر زیست اجتماعی پیروان خواهند داشت، آن را در برخی از فرازهای اساسیتر، همانند «رستگاری»، «الاهیات اقناعی» و «تنشهای با دنیا» با تفصیل بیشتری دنبال نموده است و در خاتمه، تأثیرات آن را در اصلاح برخی رویکردهای غالب بر نگرش جامعهشناختی دین نشان میدهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر هدف از خلقت، تکامل انسان است مگر چند درصد از انسانها به کمال واقعی و حقیقی می رسند و آیا بازدهی ای کارخانة عظیم خلقت بسیار کم و ناچیز نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ را با اين مثال شروع مي کنيم كه نورافكني و درخشندگي و روشن كردن جهان و جهانيان، از ويژگي ذاتي و اقتضائات وجودي آفتاب فروزان است يعني خورشيد اگر نورافكني مي كند به خاطر اقتضاي ذات اوست حال موجودات چگونه و تا چه اندازه از آن استفاده مي كنند اين
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حیات اخروی
,
عدل الهی
,
کمال حقیقی انسان
,
هدف از آفرینش
کلیدواژههای فرعی :
تکامل انسان ,
غایت خلقت ,
رحمت الهی ,
غایت آفرینش ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اضحویة فی المعاد
نویسنده:
حسین بن عبدالله ابن سینا
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: شمس تبریزی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حقیقت انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
تناسخ
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
وجوب معاد
,
حیات اخروی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
آراء و نظریه ها
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفه مشاء
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
کد کنگره:
BBR417 1382
چکیده :
«الأضحوية» يا «رساله أضحوى» يا «الأضحوية فى المعاد» رساله اى است كه ابو على سينا آن را در روزگار جوانى به استاد خود ابوبكر محمد بن البرقى الخوارزمى كه از آن در مقدمه همين رساله به الشيخ الامين ياد مى كند به زبان عربى نوشته است. در مورد علت نام گذارى اين رساله به اضحوية مشهورترين نظريه اين است كه بو على آنرا به مناسبت فرا رسيدن عيد اضحى يعنى همان عيد قربان نگارش كرده و به همين نام نيز ناميده است كما اينكه رساله نيروزيه خود را كه در علم اعداد است به مناسبت عيد نوروز تاليف نموده است. البته اينكه تقديم اين رساله ها در مناسبت هاى مذكور بوده است نيز نظريه بعيدى نمي باشد در انتساب اين رساله به بو على تقريبا اتفاق نظر وجود دارد كه هم به لحاظ ادبيات به كار رفته در اين رساله و هم به لحاظ مطالب آن چنين يقينى بدست مي آيد. رساله در هفت فصل تنظيم شده است كه عبارتند از: 1- حقيقت معاد 2- اختلاف رأي ها در معاد 3- ابطال آراء باطله 4- حقيقت انسانى 5- غير قابل فساد بودن حقيقت انسانيه و سرمدى بودن آن 6- وجوب معاد 7- شناخت احوال مردم بعد از مرگ و تبين نشأت دوم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسائل السرویة
نویسنده:
محمد بن محمد مفید
نوع منبع :
کتاب , پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: الموتمر العالمی لالفیة الشیخ المفید,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
انسان شناسی
,
احادیث
,
پاسخ به شبهات
,
متعه
,
03. انسان شناسی Human nature
,
19. مسایل کلامی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
رجعت
,
عالم ذر
,
عدم تحریف قرآن
,
معاد(کلام)
,
دفع شبهات(افعال امام)
,
حیات اخروی
,
عذاب قبر
,
احادیث و روایات
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
13. علم کلام
,
کتب رد شبهات
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
کد کنگره:
BP209/6/م7م6 46.ج 1372
چکیده :
«المسائل السرویة» اثر شیخ مفید به زبان عربی و مجموعه سؤالاتی است که از شهر ساری در استان مازندران، توسط یکی از شخصیت های علمی آن جا به نام «سید فاضل شریف» مطرح شده است و شیخ مفید به آنها پاسخ داده است. بهترین راه برای حل شبهات عقیدتی، پاسخ قوی و کامل به سؤالاتی است که در هر عصر و دورانی مطرح می گردد، زیرا این گونه طرح مباحث عقیدتی جاذبه بیشتری دارد و توجه خواننده را به خود جلب می کند و بهتر آن را فرا می گیرد. شیخ مفید، در این کتاب، با همتی عالی و سعه صدر به پاسخ گویی سؤالات پرداخته و هر جا لازم به تفصیل و توضیحات بیشتری بوده با بیانی روان به شرح آن پرداخته و هر کجا لازم ندیده، به اختصار اکتفا کرده و به دیگر تالیفات خود ارجاع داده است. وي در این کتاب، با شیوه ای استدلالی در بحث و استنباط و با تمسک به روایات صحیح و معتبر، نظریات برخی از دانشمندان بزرگ معاصر خود را رد کرده است. او به فراوانی روایات توجهی نکرده، بلکه به سند آنها توجه دارد و روایات صحیح را اگر چه محدود باشند، بر روایات فراوان ضعیف السند مقدم داشته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدة الأکیاس فی شرح معانی الأساس المجلد 2
نویسنده:
احمد بن محمد بن صلاح شرفی قاسمی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , خلاصه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
صنعاء - يمن: دار الحکمة الیمانیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
پیامبر شناسی
,
فرقه ناجیه
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
زیدیه
,
صراط
,
عقاید شیعه امامیه
,
حیات اخروی
,
جهنم
,
بهشت
,
13. علم کلام
,
کتب کلام زیدی
کد کنگره:
BP 214 /م8 الف5025 1374
چکیده :
«عدة الاكياس فى شرح معانى الاساس» تأليف احمد بن محمد بن صلاح شرفى با موضوع كلام زيديه، به زبان عربى نگارش شده است. اين اثر خلاصه كتاب ديگر نويسنده با نام «شفاء صدور الناس بشرح معانى الاساس» است. نويسنده، در مقدمه كتاب پاره اى مباحث مقدماتى مانند: تعريف علم كلام، معناى عقل، حسن و قبح، حدود و تصورات و تصديقات، ذكر دليل و متعلقاتش و مباحثى از اين دست را مطرح و به تبيين ديدگاه هاى مختلف پيرامون آنها مى پردازد. جزء اول كتاب توحيد با تعريف لغوى و اصطلاحى آغاز شده است. اولين مطلبى كه به آن پرداخته شده، تبيين حدوث عالم است. پس از آن نويسنده مباحث كلامى مانند: ذكر صفات الهى، غناى الهى، ذكر عرش الهى، ذكر كرسى، لوح مذكور در قرآن، تحريم تفكر در ذات الهى را مطرح كرده است. مطالب كتاب عدل با تبيين حقيقت حسن و قبح آغاز مى شود. وى سپس به تبيين ديدگاه اماميه و زيديه و ساير مذاهب اهل سنت در اين خصوص مىپردازد. در ادامه اين بخش نيز عناوينى مانند: اراده، رضاى الهى، عوض و دوام آن، فناى عالم، رزق، تكسب، تكليف، الطاف ذكر شده است. جزء دوم نويسنده، در ابتداى كتاب نبوت به نقل از احمد بن سليمان و بسيارى از علماى زيديه چنين نقل مى كند كه بر هر مكلف عقلاً واجب است كه بداند خداوند بايد رسولى را به سوى بندگان ارسال كند. سپس به تبيين مباحث مختلف نبوت مى پردازد. در باب شريعت، نويسنده اگر چه كتاب و سنت را ادله شريعت مى داند و ادله را راجع به كتاب مى داند اما قياس را نيز از ادله معتبر مى شمارد. قيامت، آخرين باب كتاب است كه در آن از بعث، حساب، ميزان، صراط، انطاق جوارح و خلق بهشت و دوزخ بحث شده است. كتاب با يك خاتمه با عنوان فرقه ناجيه به اتمام مى رسد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حیاة البرزخیة
نویسنده:
جعفر سبحانی تبريزي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: مشعر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
زندگی پس از مرگ ,
حقیقت انسان ,
آیات معاد ,
اعمال انسان ,
شبهات منکران معاد ,
معاد(کلام) ,
آیات برزخ ,
احوال عالم برزخ ,
عالم برزخ ,
حیات اخروی ,
حقیقت نفس انسانی ,
حیات برزخی ,
عذاب قبر ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
خود شناسی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
کد کنگره:
1376 9ح2س/BP222/24
چکیده :
کتاب «الحیاة البرزخیة» تالیف جعفر سبحانی، پیرامون یکی از مباحث حیات پس از مرگ یعنی زندگی برزخی به نگارش در آمده است. مولف در ابتدای کتاب خود مباحثی را در رابطه با حقیقت و شخصیت انسانی مطرح کرده و در ادامه به بررسی موضوعاتی مانند: علم انسان به خود، حقیقت شخصیت انسان در قرآن، عذاب میت در قبر، حیات برزخی در نگاه علما و دیگر موضوعات مرتبط می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام و التناسخ
نویسنده:
حسین یوسف مکی عاملی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار الزهراء,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تناسخ
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
تناسخ ,
زندگی پس از مرگ ,
انتقال روح انسان به جسد دیگر ,
تناسخ باطل ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
احکام تناسخ ,
تناسخ نزولی ,
ابطال تناسخ ,
مسخ ,
حیات اخروی ,
تناسخ ملکی ,
کد کنگره:
BL 515 /5الف7م*
چکیده :
کتاب «الاسلام و التناسخ» تالیف حسین یوسف مکی عاملی، پیرامون یکی از موضوعات حیات پس از مرگ یعنی تناسخ نگارش یافته است. مولف در ابتدای کتاب خود در رابطه با تطور مسئله تناسخ و انواع آن در تاریخ تفکر بشری در قبل و زمان اسلام سخن گفته و در ادامه موضوعاتی مانند: اقسام تناسخ، قائلین به تناسخ، تفاوت مسخ و تناسخ، بطلان تناسخ در نزد عموم مسلمین و دیگر مباحث مرتبط را مورد بررسی قرار داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زندگی جاوید یا حیات اخروی
نویسنده:
مرتضی مطهری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم: صدرا,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زندگی پس از مرگ
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
عالم برزخ
,
عالم قیامت
,
جاودانگی اعمال
,
حیات اخروی
,
حیات جاویدان
,
جاودانگی پس از مرگ (مسائل جدید کلامی)
,
13. علم کلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
کد کنگره:
BP222/م6ز9 1358
چکیده :
کتاب «زندگی جاوید یا حیات اخروی» تالیف مرتضی مطهری است. بخش ششم از مجموعه «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» به موضوع معاد اختصاص دارد. اصل ایمان به زندگی جاوید و حیات اخروی آنگونه که استاد مطهری در ابتدای این کتاب می نویسد: «شرط مسلمانی است؛ یعنی اگر کسی این ایمان را از دست بدهد و انکار کند از زمره مسلمانان خارج است.» استاد مطهری در معرفی منابع و راه های ایمان به معاد، به چهار راه وحی الهی، شناخت خداوند، شناخت جهان و شناخت روح و نفس انسان اشاره می کند. مطهری با الهام از آیات قرآن، فهرستی از مهم ترین مسائل مرتبط با معاد را ذکر می کند که ساختار محتوایی کتاب را نیز بر همین پایه شکل می گیرد: - ماهیت مرگ - زندگی پس از مرگ - عالم برزخ - قیامت کبری - رابطه و پیوستگی زندگی دنیا با زندگی پس از مرگ - تجسم و جاویدانی اعمال و آثار و مکتسبات انسان - وجوه مشترک و وجوه متفاوت زندگی این جهانی و زندگی آن جهان - استدلال های قرآن درباره جهان دیگر. استاد مطهری در تبیین ماهیت مرگ به کاربرد کلمه «توفّی» در قرآن کریم اشاره می کند.یکی دیگر از موضوعاتی که در این کتاب پرداخته شده است، «رابطه و پیوستگی زندگی این جهان و زندگی آن جهان» است. بخش پایانی اثر، شناختی از انواع استدلال های قرآن بر معاد را ارائه می دهد. این استدلال ها که یک سلسله جواب ها به منکران قیامت است در سه دسته قابل دسته بندی است. دسته اول آیات در پاسخ به آنها که حیات دوباره انسان را غیر ممکن و ناشدنی می شمارند. دسته دوم آیات به ذکر نمونه هایی در همین دنیا می پردازد که ممکن بودن معاد را نشان می دهد. و سرانجام دسته سوم از آیات که نه تنها بر امکان معاد بلکه بر ضرورت آن تأکید دارند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سعادت و شقاوت در حیات جاویدان از نگاه ابن سینا
نویسنده:
حمیدرضا خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
سعادت
,
سعادت و شقاوت
,
شقاوت
,
خودشناسی
,
علم نفس
,
حیات اخروی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
سعادت اخروی
,
شقاوت اخروی
کلیدواژههای فرعی :
معاد جسمانی ,
عقل نظری ,
جهل ,
استکمال نفس ,
زندگی عقلانی ,
اشارات و تنبیهات ,
الم ,
عقل هیولانی ,
لذت اخروی ,
عقل بالفعل ,
استکمال عملی نفس ,
معاد جسمانی ,
مراتب عقل ,
تکامل برزخی نفس ,
الم ,
لذت ,
الم حسی ,
اشقیاء ,
اهل عذاب ,
اهل بهشت ,
اهل حجاب ,
عقل بالفعل ,
نفوس کملین ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
عقل هیولانی ,
عقل بالفعل ,
نفس عاقله ,
نفوس ناقص ابزاری ,
انواع لذت ,
شقاوت ابدی ,
عذاب دائمی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
سعادت وصفی مرتبط با لذت و بهجتی است که برای یک موجود در اثر برخورداری از کمالات و خیرات وجودیاش تحقق میپذیرد. مراتب داشتن لذت و الم بهطور طبیعی مقتضی تشکیکی شدن سعادت و شقاوت و در نتیجه، تفاوت یافتن درجات سعدا و درکات اشقیا خواهد بود. ابن سینا با توضیح سعادت و شقاوت در حیات جاویدان، نفس عاقله را پس از مرگ، بالاترین مقام انسانی تلقی میکند. نکته مهم در تصویری که ابن سینا از جاودانگی ارائه میدهد آن است که چنین جاودانگیای در ظاهر به نفوسی تعلق دارد که به مرتبه عقل بالفعل رسیده باشند. اما باید توجه داشت این دغدغه ابن سینا قابل تأمل است که او برای توجیه این که نفوس بدون ابدان نمیتوانند درک الم و لذت جزیی داشته باشند یا به عبارت دیگر، کارکرد نفس برای دریافت امور جزیی در گرو بدن است، وی میخواهد نفوس ناقص ابزاری به منزله بدن دنیوی در اختیار داشته باشند تا بتوانند به تکمیل خود ادامه دهند و از این طریق بر شمار نیک بختان افزوده شود و معاد پدیدهای کثیرالخیر باشد. با این بیان، این مقاله بر آن است که به تبیین و بررسی سعادت و شقاوت در حیات جاویدان از نگاه ابن سینا بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 80
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید